Nieuws van politieke partijen in Papendrecht inzichtelijk

2 documenten

Propositie Lightrail noordflank Drechtsteden-Rotterdam

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 29-11-2018 10:48

De noordflank van de Drechtsteden: dat zijn de gemeenten Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Papendrecht en Alblasserdam. Zij hebben samen ongeveer 120.000 inwoners.

Dit gebied zou met een hoogwaardige railverbinding (Lightrail) kunnen worden aangesloten op het Rotterdamse spoornet. De voordelen van deze nieuwe railverbinding op een rijtje:

Geeft een impuls aan de regionale bedrijvigheid en werkgelegenheid;

Past naadloos in het energie- en duurzaamheidsbeleid van de overheid;

Biedt aan gebiedsinwoners een serieus alternatief voor woon-werkverkeer;

Versterkt de wederkerige relatie van de Drechtsteden met Rotterdam;

Verbindt bestaande en nieuw te bouwen woonwijken met stedelijke centra.

Door middel van een challenge kan de potentie van dit project in kaart worden gebracht. Beleidsachtergronden. Eindrapportage OV- en Spooragenda 2040 Drechtsteden Uitwerking Toekomstbeeld OV pagina 38:

“Een groot deel van de reizigers vanaf de MerwedeLingelijn (MLL) stapt in Dordrecht over naar Rotterdam. Een mogelijke gedachte om deze reizigers beter te kunnen bedienen, is de lijn vanuit Gorinchem na Sliedrecht over nieuw spoor doortrekken langs Papendrecht en Ridderkerk, en daarna aansluiten op het Rotterdamse metronetwerk. Het belangrijkste bezwaar hiertegen is (gegeven de huidige infrastructuur) dat de investering hiervoor erg hoog is. Daarvoor zou ongeveer 18 kilometer nieuw spoor nodig zijn, wat grofweg neerkomt op een investering van ruim €0,5 miljard. De bijbehorende extra beheer- en onderhoudskosten bedragen ongeveer €14 miljoen per jaar. Exploitatiekosten zijn afhankelijk van het precieze netwerk wat gereden wordt, maar naar verwachting kan de exploitatie ongeveer kostenneutraal plaatsvinden.”

ChristenUnie Papendrecht wil lightrail verbinding met Rotterdam

ChristenUnie ChristenUnie Papendrecht 10-02-2018 20:00

https://papendrecht.christenunie.nl/k/n12412/news/view/1189874/43756/FBPROPICChristenUnie wil betere en snellere OV-verbindingen. Papendrecht is prima bereikbaar via de weg en het water. Dat heeft economisch gezien veel voordelen, maar dat heeft ook een keerzijde, volgens onze lijsttrekker Pieter-Jan den Dekker. Want door de ligging aan de A15, de N3 en de Merwede heeft Papendrecht ook onevenredig veel stank-, geluids- en fijnstofoverlast.

De lijsttrekker van de ChristenUnie pleit daarom voor betere openbaarvervoersvoorzieningen. Papendrecht ontbeert nog een aansluiting op het spoor. De plannen die er liggen voor een lightrailverbinding die de Alblasserwaard – en dus ook Papendrecht – met Rotterdam verbindt, zijn wat hem betreft op de lange termijn dan ook noodzakelijk. Voor de korte termijn wil de ChristenUnie de snelle busverbinding met Utrecht en Rotterdam behouden en waar mogelijk de frequentie uitbreiden. Deze beide verbindingen moeten wel zo snel mogelijk (gedeeltelijk) elektrisch worden. De uitstoot van met name diesel moet zo veel mogelijk worden voorkomen. De plannen voor een onderzoek naar een lightrailverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam kan op steun rekenen. De grote wens is dat vanaf station Baanhoek (waarom niet ‘Papendrecht-Oost?’) rechtstreeks naar Rotterdam kan worden gereisd. Pieter-Jan den Dekker: ‘Dit zou voor veel Papendrechters een mooie verbetering zijn’.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.