Nieuws van politieke partijen in Harderwijk inzichtelijk

2 documenten

VVD Harderwijk Hierden ziet graag een extra aanlegsteiger in succes’volle’ haven en boulevard.

VVD VVD Harderwijk 25-07-2019 08:12

De nieuwe haven en boulevard is ontzettend in trek bij booteigenaren en toeristen. Dit succes heeft helaas ook een keerzijde. Veel booteigenaren zijn geen voorstander van het dubbel of driedubbel liggen in de haven. Dat betekent dat veel booteigenaren doorvaren omdat er geen plek is of een plek die aan de wensen voldoet. De VVD Harderwijk-Hierden is van mening dat dit bijzonder spijtig is en is benieuwd of er mogelijkheden zijn om een extra steiger te realiseren. Daarnaast wil de VVD graag weten wanneer het onderhoud aan de steigers in de Vissershaven uitgevoerd gaat worden.

https://harderwijk.vvd.nl/nieuws/36182/vvd-harderwijk-hierden-ziet-graag-een-extra-aanlegsteiger-in-succes-volle-haven-en-boulevard

© Bron foto: Julian ‘t Jong

De VVD is trots op de nieuwe boulevard de daarbij horende haven. Daarnaast is de VVD ook verheugd om te zien dat veel booteigenaren de route naar onze mooie stad weten te vinden.  In het zomerseizoen is te zien dat vrijwel alle aanlegplekken bezet en vaak ook ligt men dubbel of driedubbel om maar in de havens te kunnen liggen. Dit succes heeft helaas ook een keerzijde. Veel booteigenaren zijn geen voorstander van het dubbel of driedubbel liggen in de haven. Men gaat dan liever zoeken naar een plek waar men direct aan de kant kan liggen. De laatste tijd bereikte de VVD signalen dat op piekmomenten men doorvaart richting Elburg of Nijkerk, omdat men niet dubbel of driedubbel wil liggen. Uiteraard is dat bijzonder spijtig voor de booteigenaren dat ze graag willen aanmeren in Harderwijk, maar dit niet kan in Harderwijk zoals zij wensenBelangrijker is ook nog dat dit betekent dat er minder toeristen gaan genieten van de stad en alle daarbij behorende faciliteiten. Door het stellen van de vragen hoopt de VVD dat er op korte termijn duidelijkheid komt of het mogelijk is om een extra steiger of steigers te realiseren. Verder wil de VVD graag dat we het traject voor de nieuwe steiger tijdelijk in kunnen zetten, zodat we voor het nieuwe vaarseizoen klaar zijn om de booteigenaren te ontvangen. Aangezien de Gemeente Harderwijk bekend staan als een gastvrije stad en ook continue in beweging is om gastvrij te blijven, heeft de VVD daarom dus de volgende vragen voor het college.

Vragen:1. Is het college ook bekend met de hierboven genoemde signalen?

2. Onderschrijft het college de zorg van de VVD dat we moeten voorkomen dat er boten doorvaren omdat het te druk is in de haven? 

3. Heeft het college al mogelijkheden onderzocht of het mogelijk is om extra steiger capaciteit te plaatsen?

4. Zo ja, welke locaties zijn er al onderzocht? Zo nee, zou bijvoorbeeld de strook voor het waterpark gedeelte van het dolfinarium een optie zijn?

5. De wethouder heeft aangegeven om na de zomer een evaluatie te willen houden over het gebruik van de haven. Lopen we dan niet het risico dat we te laat zijn om nog acties te ondernemen die vóór het volgende seizoen klaar moeten zijn?

6. Verder is er al eerder gesproken over het vervangen / opknappen van de kades en sanitair voorziening in de Vissershaven. Hier is ook budget voor gereserveerd. Kan het college aangeven wanneer deze werkzaamheden op de nominatie staan om uitgevoerd te worden?

7. Ziet het college in de vissershaven ook nog uitbreidingsmogelijkheden qua steigers?

Terugblik commissie Ruimte van 27 juni 2019

CDA CDA Harderwijk 28-06-2019 09:35

De laatste vergadering van de commissie begon met een werkbezoek aan het Cresentpark dat zijn voltooiing nadert en 15 juli a.s. voor het publiek opengesteld zal worden. Daarna volgde nog een lange vergaderavond over historische schepen, markering stadsmuren, uitvoeringsagenda woonvisie, water en klimaatadaptatie en als laatste de stand van zaken over het project aardgasvrij wonen. Hierbij een aantal punten eruit gelicht. Bij de wandeling door het Cresentpark stonden we stil bij de acht meter hoge aarden wal die als geluidwering gaat dienen voor deelplan-2 van de woonwijk Harderweide. Bovenop de aarde wal, eigen grond van de gemeente, komt nog een ‘innovatief‘ scherm van vier meter hoog, met daarin zonnepanelen. De aanbesteding volgt binnenkort. Op het gedeelte waar ook nieuwe schermen moeten komen langs de A28 (dat deel waarvan het CDA voorstelde de oude schermen te herplaatsen) , is de grond van RWS (Rijkswaterstaat) is. Het is om die reden zeer de vraag of daar ook innovatieve schermen komen. RWS vraagt daar namelijk een bijdrage voor. Het CDA betreurt deze houding van RWS. De vroegere stadsmuren van Harderwijk te markeren door het aanbrengen van glazen stenen vinden wij een mooi plan. De bedoeling is eerst te pionieren op een plek, een voor de hand liggende locatie zal volgens de wethouder het Bergje zijn. De stenen kunnen gebruikt worden om muren op te bouwen, maar kunnen ook in de bestaande bestrating ingebracht worden. Het CDA is benieuwd of de stenen geschikt zijn om als bestrating gebruikt te worden. We bespraken vervolgens de dilemma’s waar de gemeente mee te maken krijgt als een bouwer een plan indient wat niet voldoet aan de woonvisie, hoe ver kom je de ontwikkelaar tegemoet? Hoe belangrijk is het dat een minder populaire kavel invulling krijgt. Door de klimaatverandering krijgt ‘water en klimaatadaptatie’ meer aandacht. Met de plaatsen in een werkregio Noord Veluwe trekken we gezamenlijk op. We staan achter het besluit om als inhoudelijke basis de Visie Natuurlijk Ontwikkelen vast te stellen. In de rondvraag vroeg het CDA aandacht voor een geactualiseerde lijst met locaties waar de Japanse Duizendknoop aangetroffen is, de nu bestaande lijst is niet up to date en bovendien moeilijk te vinden op de website van de gemeente. Ook vroegen we ons af de methode om de duizendknoop met stroomstoten te vernietigen wellicht in Harderwijk gebruikt kan worden. Tenslotte wil het CDA graag dat de evaluatie van het Strandeiland in de commissie besproken wordt. Diverse conclusies in de evaluatie werpen vragen op, zoals bijvoorbeeld sluitingstijd, fiets parkeren en bebouwing.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.