Nieuws van politieke partijen in 's-Hertogenbosch inzichtelijk

8 documenten

Actie tegen overlast rondom Bolwerk Sint-Jan

VVD VVD 's-Hertogenbosch 11-02-2022 11:43

Overlast moeten we stevig aanpakken, zo ook de overlast en onveiligheid die in de buurt van het Bolwerk Sint-Jan ervaren wordt.

Daarom stellen Ralph Geers en kandidaat-raadslid Eddie Altenburg-Colin vragen aan het college om de overlast van blowende en zuipende mensen aan te pakken en om te zorgen voor een goede laad- en losplek voor vrachtwagens. Zo houden we de binnenstad en het Bolwerk aantrekkelijk en veilig.

Artikel 71 vragen: Oostelijke Landweg Rosmalen

Rosmalens Belang Rosmalens Belang 's-Hertogenbosch 07-02-2020 12:34

Geacht college,

Al een aantal jaren heeft onze fractie de aanleg van de Oostelijke Landweg als cruciale ont-sluiting van de als maar groeiende wijk de Groote Wielen hoog op de politieke agenda staan. Dat daarvoor eerst gedegen onderzoek dient plaats te vinden en overleg met betrokken bur-gers en instanties is evident. Inmiddels zijn we al weer enkele jaren verder en lijkt de voort-gang van de realisering van deze zeer noodzakelijke ontsluiting aan de Oostzijde van Rosmalen slechts van onderzoek naar onderzoek te lopen, zonder dat er concrete maatregelen worden getroffen voor de overlast die steeds nijpender wordt en nagenoeg dagelijks wordt er-varen door de inwoners van de Groote Wielen EN op de doorgaande wegen in Rosmalen Cen-trum ( Empelseweg, Oude Baan , Rodenborchweg, etc.) en in Kruisstraat en Nuland.

Helaas moeten wij vandaag uit het Brabants Dagblad vernemen dat er na jaren van onderzoek geen oplossing zou zijn voor een goede ontsluiting voor de Groote Wielen en de overlast die dat veroorzaakt in de aangrenzende kernen. Het (te) korte Aanvullende Informatiebulletin dat wij als fractie ontvingen geeft aan dat structurele oplossingen voor de overlast en ontsluitings-problematiek pas na het MIRT-A2 onderzoek mogelijk zijn.

Verder willen wij, ter illustratie, U erop wijzen wat er afgelopen dinsdag in de wijk Maas-poort is gebeurd. Daar had een elektrische bus pech, waardoor de hele Maaspoort in no time dichtslibde met een file van circa 4km op de A59 en de A2 tot gevolg. Onze fractie ziet hierin een “schoolvoorbeeld” van een situatie dat een wijk in onze gemeente met een beperkte ont-sluitingsmogelijkheid erg kwetsbaar is op dit soort momenten. Voor onze fractie redenen te meer om ook deze reële “lessen uit de praktijk” in onze gemeente te betrekken bij Uw afwe-gingen om toch in ieder geval op korte termijn adequate verkeersmaatregelen te nemen voor de ontsluiting aan de Oostzijde van Rosmalen.

Bovenstaande leidt tot de volgende vragen aan het College:

1. Waarom moeten onze fractie via de media de ontwikkelingen en voortgang op dit majeure (politieke) dossier vernemen?

2. Wanneer gaat u ons informeren over de conclusies van het tot nu toe gedane onderzoek?

3. Welke oplossingen heeft u op korte termijn voor de al jaren voortdurende ernstige ver-keersoverlast in de dorpen ten gevolge van de slechte infrastructuur van de Groote Wielen?

4. Bent u het met ons eens dat we nog in 2020 deze oplossingen dienen te realiseren? Zo ja hoe en wanneer, zo nee waarom niet?

5. Bent u het met ons eens dat de infrastructuur in de Maaspoort en het pechgeval van afgelo-pen dinsdag illustreren dat het enorm belangrijk is de Groote Wielen goed en calamiteiten be-stendig wordt ontsloten? Zo ja, wat gaat u daaraan doen? Zo nee, waarom niet?

6. Hoe gaat u waarborgen dat De Groote Wielen bij voltooiing een wijk , die qua inwoneraan-tal bijna even groot wordt als de Maaspoort, niet zo kwetsbaar is bij een pechgeval of een ca-lamiteit?

Namens de Fractie van Rosmalens Belang,

Antoon de Groot

Guido Smeets

Wouter Kamp

CDA Den Bosch wil gevaarlijke A2 bij Rosmalen verbreden

CDA CDA 's-Hertogenbosch 03-02-2019 08:18

De A2 tussen Empel en Rosmalen hoort bij de tien gevaarlijkste wegen van Nederland. Verbreding van de snelweg is volgens de Bossche fractie van het CDA een van de oplossingen voor de verkeersdruk en de verkeersonveiligheid op dat traject. De Bossche fractie van het CDA maakt zich zorgen en wil dat gekeken wordt naar oplossingen. Als het gaat om het hoogste aantal verkeersongevallen in Nederland, behoort de vijf kilometer snelweg tussen Rosmalen en Empel tot de tien gevaarlijkste. Vorig jaar stond dit traject op de negende plek. Maar het aantal ongelukken (89) is gelijk gebleven. Het aantal ongelukken op deze plek is sinds 2010 met meer dan 50 gestegen. In 2010 vonden er 31 ongevallen plaats in 2013 66 en de laatste twee jaar dus 89. Dit terwijl de provincie actief bezig is om het aantal ongelukken in Brabant naar 0 terug te brengen. “Dit is een punt waar we echt op achterlopen”, zegt Statenlid Marianne van der Sloot (CDA). “We merken dat er teveel gevaarlijke wegen zijn in de provincie. Hier moeten we wat aan doen. Dat betekent: het aanpakken van wegen en zorgen dat er geen files komen.” Ingrid van Zwambagt van het CDA in Den Bosch denkt dat verbreden van de weg daarbij zou kunnen helpen. Ze roept het college van B&W op om de zaak snel te bekijken en op korte termijn met een oplossing te komen. Van der Sloot: “Een ‘gevaarlijkste snelweg’, die wil je gewoon niet hebben. Bekijk het filmpje hier: https://www.dtvdenbosch.nl/cda-den-bosch-wil-gevaarlijke-a2-bij-rosmalen-verbreden/content/item?1119359 (bron: DTV Den Bosch)

CDA: aandacht voor overlast Brabanthallen in Paardskerkhofweg

CDA CDA 's-Hertogenbosch 10-07-2018 18:21

De afgelopen jaren is er meerdere malen aandacht gevraagd voor de overlast veroorzaakt door bezoekers aan de Brabanthallen in het Veemarktkwartier. Er zijn gesprekken geweest tussen bewoners, Brabanthallen en gemeente en werden maatregelen getroffen. Een van de maatregelen die getroffen is de afsluiting van Parallelweg bij de OudeEngelenseweg. Het verkeer moet nu door de Paardskerkhofweg met als gevolg dat er overlast ontstaat bij evenementen bij de daar gerealiseerde nieuwbouwwoningen. Niet alleen door het verkeer maar ook doordenachtelijke feestgangers die van de Brabanthallen richting station lopen. Er isonder meersprake van lawaaioverlast en wildplassen. Naaraanleiding van klachten van bewoners heeft CDA-raadslid Ingrid van Zwambagt vragen gesteld aan het College van B&W. Ingrid van Zwambagt: “De laatste jaren zijn veel nieuwe woningen gebouwd aan de Paardskerkhofweg en wordtnu“Hart vanBoschveld”” gerealiseerd. We vragen daarom aan het College om in gesprek te gaan met de bewoners van de nieuwbouwwoningen over de gesignaleerde overlast. Het kan niet zo zijn dat de bewoners over dit urgente probleem in gesprek moeten met de Brabanthallen om totpassende en effectieveoplossingente komen. Het CDA vindt dat de openbare orde en veiligheid primair een taak is van de gemeente! Wij vragen het College ook om alternatieve routes te onderzoeken en in beeld te brengen.”

CDA vraagt om verkeersmaatregelen bij sportpark Maliskamp

CDA CDA 's-Hertogenbosch 13-03-2018 17:42

De verenigingen die zijn gehuisvest op het sportpark Maliskamp, hebben veel last van verkeers- en parkeerafhandeling rondom het complex. Ondanks alle maatregelen die er de afgelopen jaren zijn genomen, ontstaan er, vooral bij het halen en brengen van kinderen naar de verenigingen, onveilige situaties. Een delegatie van de CDA-fractie is op bezoek geweest bij de verenigingen op het sportcomplex. Men kwam tot de conclusie dat er, met wat kleine aanpassingen, veel kan worden opgelost, waardoor de verkeersveiligheid en de parkeerafhandeling sterk wordt verbeterd. De CDA-fractie heeft hierover vragen gesteld aan het College van B&W. Zo denkt het CDA aan aanpassingen van de parkeerstroken door middel van markering, verbetering van de bewegwijzering en snelheidsremmende maatregelen. Daarnaast aan een nieuwe ontsluiting aan de noordzijde van het complex en invoering van eenrichtingsverkeer. Hierdoor neemt ook de verkeersdruk op de smalle Jos de Letterlaan af. Olaf Thelissen: “Als gemeente willen we het sporten van jong tot oud bevorderen en stimuleren. Het is dan ook de verantwoordelijk van de gemeente om, in samenwerking met de verenigingen, dit op een goede manier te faciliteren. In de ogen van het CDA hoort hier ook een goede en veilige infrastructuur rondom de sportcomplexen bij.”

Aanpak Magistratenlaan/Spoorzone: Noodzaak!

VVD VVD 's-Hertogenbosch 01-09-2017 23:12

De magistratenlaan is een van de hoofdverbindingswegen in de spoorzone. Bedrijven, scholieren, forensen, Kiss & ride passanten maken volop gebruik van deze doorgaande weg. De toename van het verkeer levert ongemakken, ongenoegen en irritaties op bij ondernemers, forensen en bewoners van het paleiskwartier! Volgens de Bossche VVD is het voor de ontwikkeling van het gebied spoorzone en Paleiskwartier van cruciaal belang dat het gebied ook in de toekomst voor alle vormen van vervoer goed bereikbaar blijft.

https://denbosch.vvd.nl/nieuws/23778/aanpak-magistratenlaan-spoorzone-noodzaak

Gezien de ontwikkeling en uitbreiding van activiteiten en functies in het Paleiskwartier/Spoorzone is het de verwachting dat met de huidige opzet de doorstroom van het verkeer op de Magistratenlaan alleen maar zal verslechteren. Waarbij een slechte verkeersafwikkeling richting randweg en doorstroom de aantrekkelijkheid van de wijk Paleiskwartier schaadt.

Niet alleen automobilisten ondervinden ongemakken binnen het gebied spoorzone, ook fietsers ervaren deze, zij het dat deze van een andere aard zijn. Reizigers op de fiets naar het station aan de Westzijde hebben het niet eenvoudig. Het aantal stallingsplaatsen is in de open lucht en ruim onvoldoende. Daar komt bij dat het voor de omgeving en passanten maar een armoedig aanblik is.

VVD-raadslid Henry Liebregts heeft om deze redenen de volgende vragen gesteld:

Is het college het eens met de stelling van de Bossche VVD dat de ontwikkeling van het Paleiskwartier van belang is voor onze stad en regio?Is het college het met de fractie van de Bossche VVD eens dat goede verkeersafwikkeling en doorstroom de aantrekkelijkheid en de ontwikkeling van het gebied Paleiskwartier/Spoorzone vergroot?Is het college bereid om op korte termijn een informatieavond te beleggen waarbij zij met de raad in gesprek gaat over de ontwikkelingen van het gebied Spoorzone en de integrale aanpak daarvan?Is het college het met de Bossche VVD eens dat de parkeerfaciliteiten van de fietsers aan de Westzijde van het station kunnen worden verbeterd?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.