Nieuws van politieke partijen in Hollands Kroon inzichtelijk

7 documenten

Een fietsbrug tussen Breezand en Julianadorp? 600 mensen tekenen petitie

Senioren HK Senioren HK Hollands Kroon 21-11-2022 08:25

Anna Paulowna – Lizeth de Graaf uit Julianadorp en Doke Dooijakkers uit Breezand hebben op dinsdagavond een petitie overhandigd aan wethouder Lilian Peters. In de petitie, die is ondertekend door ongeveer 600 inwoners uit de beide dorpen, wordt het gemeentebestuur opgeroepen om de aanleg van een fietsbrug op de plek van het pontje tussen Breezand en Julianadorp te realiseren.

Op dit moment kunnen fietsers en automobilisten overdag gebruik maken van ‘Pont Westeinde’. Deze is van maandag tot en met zaterdag van 6.45 tot 19.00 uur in gebruik en op zondag tussen 9.15 en 19.00. Het pontje wordt beheerd door de provincie. In de avonduren is er geen verbinding en moeten mensen ongeveer tien kilometer omrijden. Met de auto best te doen, maar voor het fietsverkeer is de afstand al snel te groot.

Lizeth de Graaf uit Julianadorp ondervindt dat probleem iedere dag: “Onze dorpen liggen hemelsbreed vlak bij elkaar, maar door het kanaal lijkt het soms ver. Je moet altijd zorgen dat je om zeven uur weer terug bent bij de pont.” Haar dochter Suzan merkt het ook: “Bij de sportvereniging komen ook veel leden uit Breezand. Die worden eigenlijk gedwongen om met de auto te gaan, terwijl het normaal op de fiets heel goed te doen is.”

Handig en duurzaam

Er moet eigenlijk een vaste fietsverbinding komen vindt De Graaf. De auto’s kunnen in de avond wel omrijden. Die vaste verbinding kan in de vorm van een fietsbrug, een tunnel, maar ook bijvoorbeeld een pontje dat de hele nacht door blijft gaan. Er zijn landelijk verschillende voorbeelden te noemen, zo weet Doke Rooijakkers uit Breezand. Zij vertelt daarnaast dat er ook aan haar kant van het kanaal veel animo is voor het plan van De Graaf. Het is handig, maar ook duurzaam. Nu wordt de auto nog vaak gepakt voor een relatief klein stukje.

De twee startte daarom een petitie. Inmiddels is die bijna 600 keer ondertekend en overhandigd aan wethouder Lilian Peters. Begin juli bracht ze haar idee al naar voren op de ideeënmarkt van de Hollands Kroonse gemeenteraad: “Het leek een beetje een ondergeschoven kindje te worden, maar uiteindelijk vonden we toch steun.” Die kwam onder andere van gemeenteraadslid Arnold Philipsen van SHK: “Het is een goed plan dat wellicht kan worden meegenomen binnen de ambities voor de doorfietsroutes”, zegt Philipsen. “Ik hoop dat hiermee de druk er een beetje op komt.” De Graaf geeft aan het idee ook bij de gemeente Den Helder onder de aandacht te zullen brengen. Ook Philipsen wil daarbij helpen.

Ook de wethouder vindt het een goed idee, maar benadrukt ook dat eventuele realisatie van een fietsbrug een lange adem zal vereisen. De pont en het kanaal worden beheerd door de provincie, dus het is ook niet zo dat de gemeente zomaar een brug kan aanleggen. Wel wil Peters het meenemen naar de Noord-Hollandse bestuurders: “We zitten veel met elkaar om tafel over verkeer en fietsverbindingen in het bijzonder. Ik zal de wens van onze inwoners in een volgend overleg meenemen. De provincie vraagt ook veel van ons, dus wij kunnen ook best wel eens iets van de provincie vragen.”

Veiligheid

Volgens de betrokkenen zou een dag- en nacht verbinding ook de veiligheid ten goede komen. Zo schijnen sommige mensen nu gebruik te maken van de verderop gelegen spoorbrug om in de avond sneller thuis te komen. Dit leidt tot gevaarlijke situaties. Ook besluiten vooral jongeren soms de overtocht te zwemmen wanneer de pont niet actief is. In de zomer van 2021 verdronk een 24 jarige man uit Julianadorp toen hij dit probeerde na een bezoek aan de kermis in Breezand.

Meer laadpalen in Hollands Kroon Reactie college

PvdA PvdA Hollands Kroon 02-04-2020 10:06

Geachte fractie,

Op 17 maart 2020 heeft u politieke vragen (nummer PV-2008) gesteld over laadpalen. In deze brief beantwoorden wij de door u gestelde vragen. U vindt de antwoorden direct onder de vragen.

 

Reactie

Vraag: Hoe denkt het college de plaatsing van laadpalen in de publieke ruimte aan te gaan pakken?

Antwoord: Hollands Kroon bouwt mee aan een openbaar laadnetwerk en doet dat samen met    MRA- Elektrisch, een projectbureau dat namens de gemeenten in de provincies Flevoland, Noord- Holland en Utrecht elektrisch rijden in de regio stimuleert en werkt aan een dekkend netwerk van openbare laadpalen. Via de website van Gemeente Hollands Kroon (https://www.hollandskroon.nl/ontwikkelen/duurzaamheid/elektrisch-rijden-in-hollands-kroon) kunnen inwoners informatie vergaren en via de website van MRA-e kunnen particulieren openbare laadpalen aanvragen wanneer zij gebruik willen maken van een elektrische laadpaal. Wanneer dit verzoek goedgekeurd wordt, zorgt de gemeente voor een geschikte locatie en reserveert de gemeente de betreffende parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen. Op dit moment zijn in Hollands Kroon acht laadpalen via MRA-e in bedrijf en zijn zeven laadpalen in voorbereiding.

Vraag: Particulieren met een eigen erf kunnen zelf een voorziening treffen; is er een plan voor de woonwijken?

Antwoord: Wanneer mensen op eigen terrein kunnen laden is het aan hen om hier voorzieningen voor te treffen. Wanneer de mogelijkheid er niet is om op eigen terrein te laden kan men een openbare laadpaal aanvragen via MRA-e. In bestaande woonwijken kan dit vaak goed gerealiseerd worden, bij nieuwbouw projecten is er de mogelijkheid om van te voren locaties aan te wijzen voor elektrische voertuigen te laden.

 Vraag: Wat betekent het voor/vergt het van de infrastructuur; fysiek en financieel?

Antwoord: Fysiek: op het moment dat een aanvraag goedgekeurd wordt, worden twee parkeerplaatsen per laadlocatie gereserveerd voor elektrische voertuigen. Dit kan in sommige gevallen de parkeerdruk verhogen. Wij proberen hier altijd rekening mee te houden en een zo gunstig mogelijke locatie aan te wijzen. De laadpalen worden altijd aangesloten op de kabels van Liander, die al aanwezig zijn. Financieel: per te plaatsen laadpaal is er een gemeentelijke bijdrage van € 250,- excl. BTW. Hiervoor worden alle werkzaamheden voor het plaatsen van de laadpaal uitgevoerd door de exploitant van MRA-e, inclusief het plaatsen van de borden, waarop aangegeven wordt dat de parkeerplaats alleen bestemd is voor elektrische voertuigen. Het bedrijf zorgt ook voor het verwijderen van eventueel groen en het plaatsen van aanrijdbeveiliging. Daarnaast valt het onderhoud van de laadpalen ook onder de verantwoordelijkheid van MRA-e.

 Vraag: Zijn er energieleveranciers die willen investeren?

Antwoord: Dit is bij ons niet bekend. In onze gemeente worden de laadpalen aangesloten op het kabelnetwerk van Liander. MRA-e gaat over de verder afhandeling wat betreft de energieleveranciers.

Vraag: Hoe wilt u voorkomen dat de ruimtelijke kwaliteit wordt aangetast?

Antwoord: Bij het beoordelen van de locatie voor een aangevraagde laadpaal kijken wij naar een zo gunstig mogelijke optie. Dit houdt ook in dat er gekeken wordt of er in de buurt van de aangevraagde laadpaal al een laadpaal beschikbaar is, zodat er niet te veel laadlocaties gecreëerd worden.

Vraag: Wat zijn de gevolgen voor de veiligheid?

Antwoord: Er zijn gevallen bekend waarbij de accu in elektrische auto’s kan zorgen voor brand. De brandweer bekijkt samen met de autofabrikanten hoe een brand in de accu snel en voortvarend geblust kan worden. Soms geven inwoners bij hun gemeente aan dat zij bang zijn voor de brandveiligheid van een laadpaal. De laadpalen die via MRA-Elektrisch door gemeenten worden geplaatst, voldoen aan zeer hoge kwaliteits- en veiligheidseisen. MRA-e geeft op haar site aan dat er op dit moment geen wetenschappelijk bewijs is dat door eventuele straling van laadpalen blijvende schade wordt toegebracht aan de gezondheid. Bij het plaatsen van een laadpaal houden we de handleiding van MRA-e aan. Daar staat criteria in voor de veiligheid. De laadpalen mogen niet in de directe nabijheid van andere objecten in de openbare ruimte geplaats worden; zoals fietsenrekken, vuilcontainers, struiken, bomen en straatmeubilair. Bovendien staat in de handleiding ook dat de laadpaal bij voorkeur niet geplaatst wordt voor de deur of het raam van een woonhuis.

Het vriendelijke groet, Th.J. Meskers

wethouder Economische zaken

 

 

Het bericht Meer laadpalen in Hollands Kroon Reactie college verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Verkeersveiligheid wordt verbeterd

VVD VVD Hollands Kroon 29-12-2019 09:05

Verkeersveiligheid is door de raad nadrukkelijker geagendeerd. Dat geeft het college ruimte voor een planmatige invulling.

Komend voorjaar komt een verkeersplan beschikbaar waarin wordt aangegeven wanneer welke verkeersonveilige situaties kunnen worden aangepakt. Westerland krijgt hierin voorrang. Inzet is de verkeersstroom tussen Slootdorp en de N99 uit het dorp te houden en chauffeurs te ontmoedigen om de sluiproute te nemen via Van Ewijcksluis en de Molenweg. Een grote slag zal worden gemaakt als er een nieuwe verbindingsweg wordt aangelegd tussen de N99 en de A7, de N7. De raad moet over deze variant in het voorjaar van 2020 een beslissing nemen. Voor de VVD telt de gemeentelijke verkeersveiligheid zwaar en heeft er begrip voor dat dit in sommige situaties gepaard gaat met aanzienlijke kosten. Maar tegelijkertijd is het belangrijk slimme oplossingen te zoeken, die simpel zijn uit te voeren.Dat gebeurt onder meer bij Winkelhart Niedorp. Dit zal worden uitgebreid en de verkeersintensiteit rond het centrum en op het Hoefje wordt in betere banen geleid. Senioren uit de omgeving van het winkelhart hebben gepleit voor een goede voetgangersverbinding met o.a. De Koppeling. Daar wordt straks aan voldaan.

Huisvesting arbeidsmigranten gereguleerd

VVD VVD Hollands Kroon 28-12-2019 09:05

De economische groei betekent een aanslag op de beroepsbevolking. Zoals bekend krimpt die, zodat er bij veel bedrijven vraag is naar personeel.

Gelukkig zijn arbeidsmigranten beschikbaar om de piekbehoefte in te vullen. Dat mag er niet toe leiden dat in het buitengebied een teveel aan logiesaccommodaties voor arbeidsmigranten ontstaat. In de bestuurscoalitie is afgesproken dat strak moet worden gereguleerd. Daarvoor zijn nieuwe beleidsregels vastgesteld. Niet meer in woningen in de kernen en bij voorkeur in grootschalige accommodaties op of bij bedrijventerreinen. De VVD vindt de ontwikkeling van een hoogwaardige huisvestingslocatie bij het Joods Werkdorp bij Nieuwesluis bespreekbaar, mits parkeren en verkeersveiligheid goed zijn geregeld.

Herstructurering Wieringerwerf

VVD VVD Hollands Kroon 30-01-2019 06:49

Donderdag 24 januari vond er beeldvorming plaats over de herstructurering van Wieringerwerf. Een discussiepunt tijdens deze avond was de winkelbevoorrading in de Terpstraat. De VVD-fractie, bij monde van Erik Annaert, heeft erop gewezen dat er tal van redenen zijn waarom het pad achterom juist wél zou moeten worden aangelegd. Zo wegen de verkeersveiligheidsvoordelen, de doorstroming van de Terpstraat en de voordelen voor de inwoners en ondernemers hierin mee. Kortom, er zijn voldoende redenen om deze optie nog niet te schrappen vindt de VVD!

Antwoord van het college op onze vragen over de aanleg van aanbiedplaatsen vuilcontainers.

LADA (Democratie Anders) LADA (Democratie Anders) Hollands Kroon 23-10-2018 18:54

1. Bent u van de situatie op de Trambaan op de hoogte?

Ja.

2. Bent u van het verzoek van de bewoners op de hoogte?

Ja, wij zijn hiervan op de hoogte. Er is na het gereedkomen van de herinrichting in plan Dekker een verzoek geweest om aanbiedplaatsen aan te leggen. Tijdens de inloopavond voorafgaand aan de herinrichting is er

geen verzoek om aanbiedplaatsen geweest. Enkele bewoners van de Trambaan hebben toen aangegeven geen containeropstelplaats voor hun deur te willen.

3. Zo ja, wat is dan de reden om dat af te wijzen?

Er zijn verschillende redenen om het verzoek om aanleg van containeropstelplaatsen af te wijzen:

a. Een deel van de bewoners van de Trambaan wil geen containeropstelplaats voor de deur.

b. Op vele locaties langs de Trambaan is aanleg niet mogelijk vanwege de wortelgroei van bomen. Deze bomen zouden daarvoor moeten wijken.

c. Over de bestaande aanbiedlocaties zijn geen meldingen van incidenten ontvangen die betrekking hebben op die aanbiedlocaties. De containers langs de weg staan werken zelfs snelheidsremmend voor autoverkeer.

d. De Trambaan is een 30 km zone. De maximumsnelheid van autoverkeer in combinatie met de breedte van de weg zou geen gevaarlijke situaties moeten veroorzaken.

e. De hoge kosten; de kosten van één aanbiedlocatie liggen rond de € 2.000,-.

f. Er blijven wekelijks containers op de Trambaan staan na de inzameling. Deze containers zijn niet van de bewoners van de Trambaan maar komen van bewoners uit de wijk achter de Trambaan. Het aanleggen van aanbiedlocaties dit ongewenste gedrag kunnen versterken.

Verkeersveiligheid is een punt wat bij de VVD-fractie van Hollands Kroon hoog in het vaandel staat.

VVD VVD Hollands Kroon 25-06-2018 06:00

Helaas moest de fractie van ook constateren dat 1,9% van het aantal verkeersongevallen in Hollands Kroon niet meer door de slachtoffers kan worden naverteld. Deze forse 1,9% weerhoudt zich tot een landelijk gemiddelde van 0,4%. Gelukkig lag er tijdens de raadsvergadering van 21 juni 2018 een plan op tafel om de verkeersveiligheid in combinatie met de bereikbaarheid structureel aan te pakken. Hierover was de fractie dan ook zeer te spreken.

 

"Wij zien het wegencategoriseringsplan als een goede basis om toe te werken naar maatregelen, zodat de verkeersveiligheid in Hollands Kroon zo snel mogelijk kan worden verbeterd.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.