Nieuws van politieke partijen in Renkum inzichtelijk

8 documenten

Regio Arnhem-Nijmegen wil niet harder dan 100 km/u | Renkum

GroenLinks GroenLinks Renkum 11-11-2019 00:00

De wethouders uit onze regio willen 100 kilometer per uur op de snelwegen. GroenLinks Renkum vroeg het college om proactief te kijken naar mogelijkheden om de stikfstofuitstoot in onze gemeente te verlagen. De gemeenten van regio Arnhem-Nijmegen werken samen proactief aan het verminderen van stikstofuitstoot. Afgelopen vrijdag hebben de wethouders van diverse gemeenten, waaronder Renkum, in een brief aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het verzoek ingediend de snelheid te reduceren op de A12, A15, A50 en A73 naar 100 km/h. Zo verbetert de luchtkwaliteit rondom deze wegen (waarvan 2 dwars door de Veluwe lopen) aanzienlijk door minder uitstoot van CO2, Stikstof en fijnstof. Bijkomend voordeel is dat de geluidsoverlast afneemt en een lagere snelheid aantoonbaar beter is voor de verkeersveiligheid. Wij hopen dat andere regio's dit voorbeeld volgen, zodat de minister vanuit veel plekken in het land het verzoek krijgt om de maximum snelheid op de rijkswegen omlaag te brengen.

GB wil logisch plan voor verkeersveiligheid Wolfheze

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 19-10-2019 16:57

Het plan van het college om de verkeersveiligheid in Wolfheze te vergroten is met veel kritiek ontvangen in de raadscommissie van 8 oktober. Ook GemeenteBelangen zet grote vraagtekens bij het belangrijkste onderdeel van het plan: het wijzigen van de dorpsgrens ten noorden van Wolfheze. Aan de ene kant van die nieuwe grens wordt een snelheidslimiet van 60 km/uur  op de provinciale weg ingesteld; aan de andere kant 30 km/uur op de gemeentelijke Wolfhezerweg. Hierdoor wordt het mogelijk om in de bebouwde kom van Wolfheze overal een 30 km/uur limiet in te richten.

GB Raadslid Paul Janssen: “Wij steunen die 30 km zone in Wolfheze; verkeersveiligheid draagt bij aan leefbare dorpen. De voorgestelde nieuwe grens van de  bebouwde kom ligt echter precies tussen de twee inritten van Het Schild, het woonzorgcentrum voor blinden en slechtzienden. En dat is absurd: bij de ene inrit wordt dan 60 gereden en bij de andere 30. Dat is niet logisch en komt al helemaal niet de verkeersveiligheid ten goede.”

Verantwoordelijk wethouder Maouche gaf vervolgens aan dat deze grens al enkele jaren geleden met de provincie is afgesproken. Het is onderdeel van de afspraak dat de gemeente de Wolfhezerweg in de bebouwde kom overneemt van de provincie zodat daar een 30 km/uur limiet kan worden ingesteld.

Janssen: “De frustratie van inwoners begrijpt GB wel. Er wordt gedaan alsof ze mogen meedenken maar de nieuwe grens blijkt al te zijn opgelegd. Ook de raad wordt nu voor het blok gezet, slikken of stikken. Wat GB betreft moet de wethouder vóór de raad van oktober in gesprek met de provincie om de grens zo’n 20 meter op te schuiven. In het belang van de verkeersveiligheid. Bovendien hoeven dan geen bomen te worden gekapt;  die vervolgens met dit onlogische plan worden gecompenseerd door een stuk grond aan te kopen waar nieuwe bomen op worden geplant. Hoe absurd en onlogisch wil dit college het hebben?”

GB heeft aangegeven met een motie of een amendement het plan van het college aan te willen passen. Uitgangspunt voor GB is om zonder vertraging en zonder extra kosten een goede verkeersveiligheid voor elkaar te krijgen. De besluitvorming hierover vindt plaats in de raadsvergadering van 30 oktober.

Lekt er geld weg door schade van bouwprojecten?

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 21-08-2019 21:20

Het onderhoud aan wegen en groen staat al jaren onder druk in onze gemeente. Noodzakelijk herstel wordt keer op keer uitgesteld of slechts beperkt uitgevoerd. Volgens GemeenteBelangen wordt de leefbaarheid van de dorpen daardoor aangetast én leidt het uitstel uiteindelijk tot hogere kosten. Onze fractie heeft dat bij de begroting van 2018 al uitdrukkelijk aangegeven. De Provincie heeft onze gemeente ook al herhaaldelijk op de vingers getikt voor de slechte staat van onze infrastructuur en dreigt met ingrijpen.

GemeenteBelangen wil dan ook dat het beschikbare budget slim en effectief wordt ingezet om ‘grijs en groen’ op een fatsoenlijk niveau te brengen. Daarom willen we inzicht hebben in de (mogelijke) geldstromen die weglekken naar het herstellen van schades die zijn veroorzaakt bij bouwprojecten.

Als voorbeeld: vorig jaar zijn in Renkum op veel plaatsen de rioleringen vervangen en straten, trottoirs en groenstroken opnieuw aangelegd. Vivare is nu volop bezig huizen te renoveren waardoor wegdek en stoepen -die nog geen jaar liggen- door zwaar materieel worden stuk gereden of verzakken.

De fractie van GemeenteBelangen heeft op 15 augustus een aantal vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld over schades aan gemeentelijke infrastructuur (grijs en groen) en herstelkosten:

Is er inzicht in de omvang van schade aan gemeentelijk wegdek, trottoir en groen als gevolg van de structurele of eenmalige inzet van zwaar materieel zoals vrachtauto’s, hijskranen en heftrucks bij bouwprojecten? Om welke schades gaat het en hoeveel geld is met het herstel gemoeid? Graag een overzicht vanaf 2018 tot heden.

Hoeveel van deze schades worden verhaald op de veroorzaker(s) en hoeveel schades worden hersteld op kosten van de gemeente? Graag een onderbouwd overzicht.

Wordt bij schade aan gemeentelijke infrastructuur zónder aanwijsbare oorzaak het Waarborgfonds ingeschakeld? Indien ja, graag een overzicht vanaf 2018 tot heden. Indien nee, graag een onderbouwde reden.

Wordt bij aanvang én na afloop van bouwprojecten een inspectie uitgevoerd om de staat van wegdek, trottoir en groen vast te stellen? Indien ja, onder wiens verantwoordelijkheid vindt deze bouwkundige inspectie plaats? Indien nee, graag een onderbouwde reden.

Aandacht voor verkeersveiligheid rond Doelum

GemeenteBelangen (GB) GemeenteBelangen (GB) Renkum 17-07-2019 19:32

De fractie van GemeenteBelangen heeft de verkeersveiligheid in onze dorpen hoog in het vaandel staan.  Een aantal straten rondom Doelum in Renkum heeft nog steeds onduidelijke of gevaarlijke situaties, ondanks eerdere vragen hierover. Daarom heeft GB in juli opnieuw schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Kruising Hogenkampseweg/Meester van Damweg/ Nieuwe Keijenbergseweg

De gevaarlijke situatie op de kruising Hogenkampseweg/Meester van Damweg/ Nieuwe Keijenbergseweg heeft GB aan de orde gesteld in de raad van februari. Het college bevestigde dat deze situatie inderdaad niet wenselijk is gaf aan binnen enkele weken met maatregelen te komen om de kruising veiliger en overzichtelijker te maken.

We zijn nu enkele maanden verder en de situatie is nog steeds onveranderd en onveilig. GemeenteBelangen wil weten wanneer er nu echt concrete acties van het college zijn te verwachten om de verkeersveiligheid op deze kruising te verbeteren?

Nieuwbouw basisschool naast Doelum aan Hogenkampseweg

Op de Hogenkampseweg zijn meer verkeersbewegingen te verwachten door de nieuwe basisschool De Keijenberg/De Atlas. Onze fractie wil van het college weten welke structurele maatregelen er worden getroffen om de veiligheid van overstekende kinderen te waarborgen zodra de nieuwbouw gereed is? Hoe worden omwonenden, ouders en de school hierbij betrokken?

Veiligheid op de Van Borsselenweg | Renkum

GroenLinks GroenLinks Renkum 22-05-2019 00:00

Steeds meer mensen bezoeken Tuin de Lage Oorsprong, een groene parel in onze gemeente. GroenLinks vindt het mooi dat kleinschalig groen toerisme floreert en wenst de Tuin een bloeiend seizoen toe. Wel hebben wij zorgen over de verkeersveiligheid langs de Van Borsselenweg in Oosterbeek door toenemende parkeerdruk. Raadslid Marlies de Groot vroeg het college hoe het staat met de toegezegde maatregelen als de nieuwe parkeervakken, een 30 km-zone en een parkeerverbod langs de weg.

Onlangs heeft Tuin de Lage Oorsprong weer haar deuren geopend voor het komende seizoen. In de eerste maanden van dit jaar zijn na overleg met omwonenden en andere betrokkenen parkeerplaatsen in de lengte langs de weg aangelegd ten zuiden van de Tuin. De Van Borsselenweg is een belangrijke en aantrekkelijke route voor (tour)fietsers en schoolgaande jeugd en een toevoerroute voor de snelfietsroute. De verkeersveiligheid is een aandachtspunt.

Behalve de nieuwe parkeerplaatsen, heeft het college een parkeerverbod langs de rest van de Van Borsselenweg en een 30 km-zone aangekondigd. Raadslid Marlies de Groot heeft het college gevraagd wanneer het parkeerverbod ingesteld wordt en of de voorbereidingen voor de 30 km zone al in de maak zijn. Dit zijn belangrijke maatregelen die de veiligheid voor fietsers en andere verkeersdeelnemers op de Van Borsselenweg sterk zullen verhogen.

Bij verschillende gelegenheden is gesignaleerd dat de parkeerregelaars van de Tuin aanwijzingen geven om op de nieuwe langs-parkeerplaatsen dwars te parkeren. Hierdoor wordt een onveilige verkeerssituatie voor de andere verkeersgebruikers gecreëerd. Nu is juist gekozen voor langs-parkeren vanuit veiligheidsoverwegingen voor alle verkeersdeelnemers op de van Borsselenweg. GroenLinks wil van het college weten of zij hierover in gesprek willen gaan met Tuin de Lage Oorsprong. Daarnaast waren er afgelopen jaren de parkeerlocaties bij Pluryn en Westerbouwing in gebruik zijn als uitwijkmogelijkheid. GroenLinks ziet graag dat deze locaties, wanneer parkeren hier nog altijd mogelijk is voor gasten van de Tuin, vermeld worden op de website. Bezoekers kunnen vanaf daar binnen enkele minuten wandelend van de auto naar de ingang van de Tuin.

GroenLinks geniet van kleinschalig groen toerisme en wenst Tuin de Lage Oorsprong een bloeiend seizoen met veel gasten toe. Daarvoor is het belangrijk dat het parkeren voor bezoekers én andere weggebruikers veilig geregeld is. Wij rekenen erop dat het college hier slagvaardig mee aan het werk gaat.

Andere verlichting in de Weverstraat?

VVD VVD Renkum 03-03-2018 03:00

Binnenkort gaat de Weverstraat in Oosterbeek rigoureus op de schop. Dan wordt ook de verlichting vervangen. De VVD heeft gevraagd of het mogelijk is gevelverlichting te plaatsen, in plaats van lantaarnpalen.

Weverstraat klaar voor de toekomstZeer binnenkort gaat een groot deel van de Weverstraat in Oosterbeek rigoureus op de schop. Dit is dringend nodig. De bewoners en ondernemers hebben vaak last van overstromingen, omdat het steeds vaker hard regent en het regenwater dan slecht weg kan. De straat wordt anders ingericht, zodat er dan geen wateroverlast meer is.

Geen lantaarnpalen meerDe Weverstraat is niet zo breed. De ondernemers hebben daarom nadrukkelijk gevraagd om andere verlichting, dan lantaarnpalen. Ze hebben liever verlichting die wordt opgehangen. Op die manier is er meer ruimte voor het winkelend publiek, en voor parkeren en doorgaand verkeer.

Verlichting hangend over de straat kan nietDe ondernemers willen graag verlichting die over de straat hangt, tussen de gevels van de huizen. Helaas lijkt deze oplossing technisch en financieel niet haalbaar. Dit soort verlichting is zwaar en zou de huizen kunnen beschadigen. Hangende verlichting is ook duurder dan lantaarnpalen.

Verlichting aan de gevels, dan?Een andere oplossing is verlichting aan de gevels hangen. Dit is niet onderzocht door de gemeente. Reden voor de VVD om vragen te stellen aan het college van B&W en daarbij aan te dringen op een snelle reactie omdat de werkzaamheden binnenkort gaan beginnen.

Goede samenwerkingDe bewoners en ondernemers zijn uitgebreid betrokken bij het maken van de plannen en de voorbereidingen van de werkzaamheden. Daar is de VVD heel blij mee. Het is belangrijk dat bewoners en ondernemers tevreden zijn met hun straat en zo weinig mogelijk last hebben van de werkzaamheden.

Lees de vragen van de VVD in de bijlage hieronder (PDF).

VVD wil oplossing voor zwaar vrachtverkeer door Kievitsdel

VVD VVD Renkum 10-02-2018 10:37

De Gelderse VVD heeft in de Provinciale Staten vragen gesteld over de situatie rond de recyclingbedrijven in de Groene Waarden - het gebied van de uiterwaarden bij Kasteel Doorwerth – en de ontstane verkeersoverlast in de wijk Kievitsdel.

Het blijkt dat de provincie Gelderland in meer en mindere mate betrokken is bij deze bedrijfslocatie. De VVD wil onder meer weten of een alternatieve route naar bedrijven in de Groene Waarden aangelegd kan worden, die voor iedereen veiliger en beter toegankelijk is.

De VVD fractie heeft in de Renkumse gemeenteraad al meerdere malen gewezen op de problemen die zijn ontstaan rond veiligheid en verkeersoverlast. Daarop heeft de fractie contact gezocht met de Gelderse VVD, die inmiddels een aantal vragen heeft gesteld aan de Provinciale Staten.

De oorzaak van de overlast in Kievitsdel is de toename van (zwaar) vrachtverkeer naar en van de recyclebedrijven die in de Groene Waarden zijn gevestigd. Op de voormalige steenfabriek worden activiteiten ontplooid die vallen onder het begrip circulaire economie: hergebruik van oude bouwmaterialen, verwerking van houtachtige biomassa tot energiebron en bermgras, zowel als energiebron als voor de productie van papier.

Steeds meer (zwaar) vrachtverkeer perst zich nu door de smalle 30km wegen van Kievitsdel. Dat leidt tot overlast voor omwonenden en zorgt voor gevaarlijke situaties voor de talrijke kinderen - die dagelijks over deze weg naar school fietsen - en gebruikers van de snelfietsroute ‘onderlangs’ van Arnhem naar Wageningen.

VVD Renkum hoopt dat de provincie meewerkt aan het veilig en veel beter toegankelijk maken van de Groene Waarden, met minder belemmeringen voor zowel de recyclingbedrijven als omwonenden en weggebruikers.

De originele vragen van de VVD statenfractie zijn hieronder terug te lezen (PDF document).

Vragen aan het College over het verkeersonderzoek Benedendorpsweg Oosterbeek

PvdA PvdA Renkum 07-11-2016 15:44

Op 10 oktober heeft de PvdA-fractie schriftelijk vragen gesteld over het verkeersonderzoek dat Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft uitgevoerd voor de Benedendorpsweg.

De PvdA leidt de vragen als volgt in: “Op 20 september 2016 is door Veilig Verkeer Nederland een advies uitgebracht over de verkeersveiligheid van de Benedendorpsweg in Oosterbeek.”

In het advies wordt de verkeerssituatie op de Benedendorpsweg beschreven. Gemeld wordt dat oudere tellingen aangeven dat per dag ca. 4.000 mvt passeren en dat het aantal fietsers onbekend is. Beschikt u over gegevens uit recentere tellingen? Indien ja, wanneer kan de raad over deze gegevens beschikken.

Reactie: Ja, wij hebben zeer recent opnieuw tellingen verricht. Die zijn medio november beschikbaar en zullen ter informatie aan de raad worden verstrekt.

Als ‘standpunt van de wegbeheerder’ wordt in het onderzoek het volgende gemeld: “De gemeente heeft de snelheid van het autoverkeer gemeten, waaruit is gebleken, dat 13 à 14% van het autoverkeer meer dan 50 km/h rijdt. Aangezien algemeen als norm wordt gehanteerd, dat bij minder dan 15% overschrijding geen maatregelen noodzakelijk zijn, overweegt de gemeente geen maatregelen. Een verlaging van de toegestane snelheid tot 30 km/h acht de gemeente niet mogelijk omdat de Benedendorpsweg onderdeel is van een route van het openbaar vervoer. “ Is dit een correcte weergave van het ‘standpunt van de wegbeheerder’? Indien neen, welk standpunt neemt de wegbeheerder dan in?

Reactie: Nee, dit is geen correcte, in elk geval geen volledige, weergave van ons standpunt. VVN gaat in het onderzoek wat ons betreft ook uit van enkele verkeerde aannames, zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van een parkeerverbod. Wij hebben daardoor de indruk dat VVN de situatie niet volledig ter plaatse heeft onderzocht.

De reden dat wij de maximumsnelheid niet willen terugbrengen van 50 naar 30 km/uur ligt niet alleen in het openbaar vervoer. De weg is namelijk, naast de Utrechtseweg, ook de enige ontsluitingsweg tussen oost en west en die moet goed toegankelijk blijven. Wanneer we hier 30 km/uur zouden invoeren, moeten we de weg ook als zodanig inrichten. Er komen dan dus meer obstakels, uiteraard ook voor het openbaar vervoer en het vrachtverkeer, met bijgaande consequenties. Dit heeft tot gevolg dat er meer verkeer over de Utrechtseweg of door de woonwijken gaat rijden en dit vinden wij zeer ongewenst.

Verder kan het invoeren van 30 km/uur op dit deel van de Benedendorpsweg tot precedentwerking leiden voor andere, vergelijkbare wegen in onze gemeente, zoals de Jhr. Nedermeijer van Rosenthalweg of de Hogenkampseweg.

De cijfers van de snelheidsoverschrijdingen komen inderdaad uit de vorige tellingen. Justitie hanteert bij het bepalen of een weg goed is ingericht naar de maximumsnelheid, vanwege foutmarges e.d. altijd een bepaald percentage bovenop die maximum snelheid. In geval van 50 km/uur wordt dit opgeschroefd naar 57 km/uur. Het percentage voertuigen dat 57 km/uur overschrijdt was bij de vorige telling 3,5%. Wij wachten de recente tellingen hierin af. Mocht het percentage hardrijders aanzienlijk zijn toegenomen en hoger liggen dan 15% boven de 50 of zelfs 57 km/uur, zullen wij de situatie nader bekijken. Dan geldt overigens nog steeds dat wij hier geen 30 km/uur zullen invoeren, maar mogelijk kunnen wij dan wel andere maatregelen treffen.

Veilig Verkeer Nederland geeft wat betreft het aspect ‘route van het openbaar vervoer’ in de ‘probleemanalyse’ aan dat: “Voor de bus de invoering van 30 km/h op de gehele Benedendorpsweg een betrekkelijk geringe beperking betekent, ten eerste omdat het maar een klein gedeelte van het gehele traject betekent en ten tweede omdat de buschauffeur ook nu niet veel harder zal rijden dan 30 km/h. omdat dit op een dergelijk profiel met fietsers op de weg nauwelijks verantwoord is harder te rijden.“ Deelt u deze analyse? Gaarne een onderbouwd antwoord.

Reactie: Nee, deze analyse delen wij niet. Wanneer wij hier 30 km/uur zouden invoeren, moeten daar ook maatregelen voor worden getroffen (zie ook onze reactie bij vraag 3). Dit heeft tot gevolg dat de bussen nog langzamer gaan rijden en dat de busmaatschappij de routetijden moet aanpassen. Wij zijn blij met het aantal buslijnen door onze gemeente en vinden dat wij hiermee goed bereikbaar zijn. Dit moet wat ons betreft zo blijven. Wij weten echter dat bij elke verlaging van een maximumsnelheid of bij de aanleg van extra drempels de vervoersmaatschappij opnieuw in overweging neemt of deze buslijn wel deze route moet blijven rijden.

Veilig Verkeer Nederland doet de volgende aanbeveling: “De zorg van de bewoners voor de verkeersveiligheid op de Benedendorpsweg is zeker te begrijpen en terecht. De weg is in feite onderdeel van het aanliggende verblijfsgebied en voldoet beslist niet aan de vormgeving van een weg van 50 km/h (gebiedsontsluitingsweg). De vormgeving en het gebruik van de weg vragen om een maximale rijsnelheid van 30 km/h., de op zich valide argumenten van de wegbeheerder ten spijt. Alleen dan kan de weggebruiker, met name de fietser, zich weer veilig voelen.” Bent u bereid de aanbeveling van Veilig Verkeer Nederland over te nemen en de maximale rijsnelheid op de Benedendorpsweg te beperken tot 30 km?

Reactie: Wij hebben begrip voor de situatie van de bewoners en zijn ons bewust van de verkeerssituatie op de Benedendorpsweg. Desondanks zullen wij de aanbeveling van VVN niet overnemen. Zie daarvoor ook onze argumenten bij de beantwoording van vraag 2.

Indien u de aanbeveling van Veilig Verkeer Nederland niet overneemt, welke maatregelen/aanpassingen bent u bereid uit te voeren om het gesignaleerde probleem van verkeersonveiligheid voor met name de fietser op te lossen?

Reactie: Wij zijn al in nauw overleg met bewoners om extra maatregelen te treffen. Wij gaan enkele vaste snelheidsdisplays ophangen, markeren op enkele locaties een herhaling van het bord “50” op de weg en wij hebben de bewoners stickers “50” uitgereikt die zij op de kliko kunnen plakken. Ook hebben wij de politie gevraagd hier regelmatig te controleren. Tenslotte gaan wij een aanvraag doen voor een flitspaal. Onze verwachting is overigens dat dit niet veel kans maakt omdat het niet aan de voorwaarden van het OM voldoet, maar op nadrukkelijk verzoek van een bewoners willen we dit traject nu toch aangaan.

Verder speelt dat hier straks de snelfietsroute Arnhem Wageningen overheen gaat. Binnen het huidige projectbudget is, behalve de displays en markering, geen ruimte voor aanvullende maatregelen op dit traject. Die snelfietsroute wordt echter wel gemonitord en binnen de werkgroep is afgesproken dat we met een mogelijke tweede tranche de nog lopende knelpunten verder gaan aanpakken. Wellicht dat wij hier dan ook extra voorzieningen kunnen treffen, maar op dit moment houden we het bij de genoemde afspraken.

Het bericht Vragen aan het College over het verkeersonderzoek Benedendorpsweg Oosterbeek verscheen eerst op PvdA Renkum.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.