Nieuws van politieke partijen in Winterswijk inzichtelijk

4 documenten

NIEUW VRIJHEIDSPARK, NIEUWE VERKEERSREGELS!

VVD VVD Winterswijk 10-05-2021 10:00

NIEUW VRIJHEIDSPARK, NIEUWE VERKEERSREGELS!

Met de vernieuwing van het Vrijheidspark, is ook de verkeerssituatie op en rond het Raadhuis gewijzigd. In dit groene hart van het centrum geldt nu: matig je snelheid tot 15 kilometer per uur, geef voetgangers en fietsers de ruimte en parkeer in de parkeervakken. De komende weken besteden we daar als gemeente extra aandacht aan. Vanochtend was de aftrap met een flyeractie.

We zien dat er nog altijd automobilisten zijn die hun weggedrag niet aanpassen aan de nieuwe verkeerssituatie in het park. Daarom starten we een campagne en zullen de boa´s van de gemeente strenger gaan handhaven.

Strenger toezicht op foutparkeerders Nu de horeca en de markt weer open mogen, wordt het weer drukker in het Winterswijkse centrum. Dat betekent automatisch dat daar weer meer geparkeerd wordt. Ook in het Vrijheidspark. Verkeerd geparkeerde auto´s veroorzaken een onoverzichtelijke verkeerssituatie voor andere weggebruikers in het park. Om de verkeersveiligheid te vergroten gaan onze boa´s de komende tijd strenger handhaven.

#welkominhetvrijheidspark Naast parkeren in de vakken, willen we ook meer aandacht vragen voor twee andere belangrijke regels: beperk je snelheid en houd rekening met elkaar. Vanochtend zijn we daarom gestart met de campagne #welkominhetvrijheidspark, waarmee we grotere bekendheid voor de nieuwe regels genereren. Met een eerste flyeractie brachten we weggebruikers op de hoogte. De komende weken zullen er ook borden en spandoeken in het park komen te staan.

https://winterswijk.vvd.nl/nieuws/45926/nieuw-vrijheidspark-nieuwe-verkeersregels

Schriftelijke vragen CDA fractie over spoorwegovergangen

CDA CDA Winterswijk 04-04-2019 12:08

Door het CDA Winterswijk werden gisteren enkele schriftelijke vragen gesteld inzake de vorderingen en ontwikkelingen rond de onbeveiligde spoorwegovergangen in Winterswijk. Schriftelijke vragen worden normaal gesproken binnen 30 dagen door het College beantwoord. Uiteraard houden en brengen we u daarvan op de hoogte. De volgende vragen werden ingediend: 1. Wanneer wordt er begonnen met het aanleggen van de verbindingsweg tussen de Klandermansweg en de Veldhorstweg? 2. In de raadsvergadering van 27 februari 2019 is besloten om de spoorwegovergang in de Greversweg alleen toegankelijk te maken voor het langzaam verkeer. Hoe wordt er met een voetgangersbrug voldaan aan dit besluit? 3. Waarom is er gekozen voor een voetgangersbrug en niet voor een (openslaand) hek? 4. Hoe hoog zal de brug worden ten opzichte van het maaiveld? 5. Hoe en wanneer wordt er invulling gegeven aan de betrokkenen paragraaf? Welke straal rond de overgang in de Greversweg wordt hierbij gehanteerd? 6. Is er nog meer subsidie te verwachten vanuit de provincie?

Raadsvragen. Verbeteren omleidingsroutes rotonde | Winterswijk

GroenLinks GroenLinks Winterswijk 01-11-2018 00:00

Schimmelpennicklaan-Waliënsestraat-P.J. Oudlaan. Meer samenspraak met bewoners bij ingrijpende verkeersmaatregelen!

Aanleiding:

KWS Infra werkt in opdracht van de gemeente Winterswijk aan de reconstructie van de bestaande rotonde Waliënsestraat. Vanaf maandag 29 oktober tot en met vrijdag 23 november is de rotonde afgesloten voor alle verkeer voor de veiligheid van de aannemer en de weggebruiker (in deze volgorde aldus de brief van de aannemer) De einddatum kan nog wijzigen. De omleidingsroutes zijn via een kaart toegevoegd.

Werkzaamheden kunnen niet zonder overlast. Daar is GroenLinks zich terdege van bewust, en goed onderhoud van wegen en riool dragen bij aan veiligheid en goede waterhuishouding en afvalverwerking. Echter GroenLinks heeft diverse klachten en opmerkingen gekregen over deze omleidingsroutes, over nut en noodzaak van de deze werkzaamheden, de aanpak van de werkzaamheden en de communicatie over de werkzaamheden. Daarom stelt GroenLinks de volgende vragen aan het college:

Vraag 1: Is het college van mening dat alle huidige omleidingsroutes veilig zijn voor zowel fietsers als autoverkeer?

Vraag 2: Is bij het vaststellen van de omleidingsroutes gebruik gemaakt van de meest actuele verkeerskundige inzichten op het gebied van verkeersgedrag? Zo ja, uit welk advies blijkt dit dan?

Vraag 3: Is het college ermee bekend dat een van de omleidingsroutes die aanbevolen worden voor automobilisten een fietsuitgang is met een scherpe bocht waar bewoners zelf nu aanvullende verlichting hebben aangebracht? Is het college bekend dat deze uitgang ook bedoeld is  voor ambulanceverkeer en brandweer? Op grond van welke argumenten heeft het college voor deze uitgang gekozen en waarom wijkt het college af van het gebruikelijke uitgangspunt bij omleidingen dat er alleen omgeleid wordt via bestaande wegen?

Vraag 4: Heeft het college overwogen om een tijdelijke weg aan te leggen, bijvoorbeeld achter de Rikker, waardoor verkeer gemakkelijk weer aansluit op de bestaande gemeentelijke infrastructuur?

Vraag 5: Heeft het college overwogen om de verkeersmaatregel in twee delen uit te voeren, in de nacht te werken of de rotonde op locatie te laten vervaardigen en in één weekend in te schuiven waardoor de overlast beperkt zou blijven?

Vraag 6: Is er voor deze verkeersmaatregel een communicatieplan opgesteld, waarbij rekening is gehouden met de impact die deze verkeersmaatregel heeft voor Winterswijk?

Vraag 7: Heeft het college overwogen om bewoners uit de wijk te vragen mee te denken over omleidingsroutes, verkeers-en gedragspatronen of zo ook de medewerking te verkrijgen van de bewoners en de expertise die er in de wijk leeft? Zo niet, waarom niet?

Vraag 8: Is het college bereid om aanvullende maatregelen te nemen op de bebording, zodat duidelijker wordt voor verkeer, met name het vrachtverkeer, waar het naar toe moet?

Vraag 9: Is het college bereid om de omleidingsroutes te herzien en autoverkeer om te leiden via bestaande gemeentelijke wegen, wat weliswaar omrijden betekent maar een meer veilige route creëert voor fietsers en schoolgaande kinderen. In het bijzonder de omleidingsroute via de fietsuitgang weer op te heffen?

Vraag 10 Welke lessen heeft het college over de gevolgde aanpak en communicatie geleerd die leiden tot verbetering van de aanpak van wegwerkzaamheden en de communicatie daarover?

Klimaatverandering in Winterswijk

CDA CDA Winterswijk 02-03-2018 12:43

Woensdag 28 februari heeft CDA Winterswijk een thema-avond georganiseerd over klimaatverandering. Voor een goed gevulde zaal presenteerde Wim Wassink een inleiding over wat we nu precies verstaan onder klimaatverandering en wat dat betekent voor Winterswijk en hoe we hiermee om kunnen gaan. De regio Achterhoek heeft zich ten doel gesteld om in 2030 energieneutraal te zijn. Daarvoor is het nodig dat Winterswijk binnen of buiten haar grenzen de energie opwekt die men ook daadwerkelijk verbruikt. Met diverse voorbeelden werd duidelijk gemaakt hoe wij bijdragen aan het klimaatprobleem. Een vliegreis, met de auto naar het werk, het weggooien van voedsel, het zorgt allemaal voor de uitstoot van gassen waardoor het klimaatprobleem steeds groter wordt. Dat er ook al volop gewerkt wordt aan de oorzaken van de klimaatveranderingen liet agrariër Toon Hulshof zien en hoe dit bijdraagt aan een beter klimaat. Hij presenteerde zijn manier van boeren sinds hij zich aangesloten heeft bij Vruchtbare Kringloop boeren Oost Achterhoek. Het sluiten van kringlopen zodat stoffen niet onnodig worden aan- of afgevoerd, dat is het doel. Dat raakt vrijwel alle aspecten van de bedrijfsvoering, zoals veevoeding, bemesting, bodembeheer en gewasteelt. Vol enthousiasme vertelde hij wat de resultaten tot nu toe zijn en wat zijn doelstelling met het bedrijf is. De geïnteresseerde aanwezigen stelden volop vragen. Na een korte pauze werd het publiek bij de vraag betrokken: hoe pakken we de oorzaak aan, hoe ga je besparen op energieverbruik? De lampen in huis vervangen door led-lampen helpt en energieverslindende apparatuur vervangen door energiezuinige levert ook veel op. De investering is al binnen enkele jaren terugverdiend. Auto’s laten rijden op waterstof in plaats van diesel en of benzine is misschien ook al een goede optie in de nabije toekomst. Ook de verspilling van voedsel tegengaan draagt enorm bij aan het verminderen van energieverbruik. De aanwezige energiecoach van het energieloket liet weten dat men bij het energieloket gratis een energiescan kan laten uitvoeren maar dat daar nog weinig gebruik van wordt gemaakt. Vanuit de zaal werd geopperd dat het misschien ook andersom kan: dat het energieloket naar de mensen toe gaat. Er moet in ieder geval iets gebeuren om de afwachtende houding van de consument te doorbreken. Immers de energie die we niet verbruiken, hoeft ook niet te worden opgewekt. Het CDA legde enkele prikkelende stellingen aan het publiek voor wat ook weer de nodige discussie opleverde. Conclusie van de avond is dat er zeker de wil is om samen de schouders er onder te zetten en te zorgen dat de noodzaak tot actie bij iedereen doordringt. Meer informatie hierover kunt u vinden op: https://verduursaamenergieloket.nl Voor foto's van deze avond: klik hier

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.