Nieuws van politieke partijen in Alblasserdam over SGP inzichtelijk

8 documenten

Algemene beschouwingen 2020Jaarrekening 2019BURAP 2020PPN 2021BedrijfsvoeringGemeentehuisTot slot

SGP SGP CDA Alblasserdam 08-07-2020 00:00

Voorzitter, college, leden van de raad,

 

 

Vorig jaar bracht onze fractie de zeven vette en de zeven magere jaren, ten tijde van Jozef in Egypte, in herinnering bij het uitspreken van de Algemene Beschouwingen. De vette jaren waren voorbij, de magere jaren waren aangebroken. In de wetenschap dat de opgaven van vandaag niet morgen zouden zijn opgelost. Maar wie had gedacht dat wat klein begon uiteindelijk ons dorp, ons land, de hele wereld in de greep zou houden, niemand toch? De mens wikt, God beschikt. 

 

Ons dagelijks leven en werken veranderde in enkele weken drastisch. Van kantoor naar thuiswerken; van school naar thuisonderwijs, van kerkgang naar thuis meeluisteren. Zomaar wat voorbeelden. Na een korte periode van verlamming en onzekerheid werd er als snel gezocht naar nieuwe manieren van leven en werken. Het college liet al snel zien ook vóór een gezond ondernemersklimaat te willen blijven staan door een loket te openen waar ondernemers konden aankloppen. Niet iedereen kon de klap verduren en we moeten ook vrezen dat Smit Mode niet de laatste zal zijn in ons Damdorp. 

 

Ook binnen de raad zagen we nieuwe manieren van vergaderen. We vergaderden veelal digitaal, namen besluiten binnen de mogelijkheden van de gemeentewet. We herdachten de doden op 4 mei, gaven betekenis aan vrij zijn op 5 mei. En nog zoveel meer. Voorzitter, vanaf deze plaats wil onze fractie dan ook haar waardering uitspreken voor het vele werk wat door u, het college, griffie, de ambtelijke organisatie en verenigingen is verricht en nog verricht wordt. 

 

Corona houdt ons ook de spiegel voor als we denken aan de rolneming van een stabiel gezin, een goed sociaal netwerk en het klimaat. Hebben we hier oog voor? Staan we hier wel voldoende bij stil? Leren we daar ook van of gaan we straks op dezelfde voet verder? De SGP-fractie hoopt dat corona mensen ook aan het denken zet en bovenal dat het mag leiden tot terugkeer naar de Heere en zijn geboden. Want voorzitter, er ligt schuld. Persoonlijk, ambtelijk, in de landen. Dan is er maar één middel: handen vouwen in plaats van wassen.

 

Jaarrekening 2019

 

Kijkend naar de jaarrekening dan mogen we tevreden zijn! In mei 2019 verhuisden we negen woonwagens naar sportpark Souburgh en zetten we de eerste stappen om de Nedstaal locatie te transformeren tot een nieuwe werk- en leeromgeving. Echter, 2019 was ook het jaar van grote tekorten bij BSSA, zorgen om stijgende kosten in de zorg, toenemende druk op onze regionale samenwerking Drechtsteden. Verder trokken we in december 2019 de stekker uit DOK12. En het is vanwege de vele incidentele meevallers én een grote meevaller uit het gemeentefonds dat we 2019 positief afsluiten in plaats van 2 miljoen euro negatief (pag. 6 tabel).

 

BURAP 2020

 

Deze lijn zien we ook terug bij de 1e BURAP 2020. Dat de magere jaren waren aangebroken was ons bekend en voorzien. Nieuw is wel de 0,5 miljoen euro uit onze reserves om (extra) structurele tekorten en tegenvallende compensatie het hoofd te bieden. We vragen ons wel af welk effect de meicirculaire (positief / negatief) op de lopende programma begroting 2020 én de impact van corona. Op welk termijn kan het college ons voorzien van mogelijke scenario’s?

 

PPN 2021

 

Vervolgens naar de inhoud van de Perspectiefnota 2021. Via de lijn A. Verlagen van de uitgaven B. Verhogen van de inkomsten en C. Inzetten van onze reserves.

 

 

A1. Sociaal domein

 

De SGP-fractie is vóór goede zorg,maar ook vóór betaalbare zorg. De alsmaar oplopende kosten binnen het sociaal domein blijven een zorgenkind. Naast het beheersbaar krijgen van de kosten heeft onze fractie vorige jaar ook gepleit voor extra middelen van het rijk. Die zijn vooralsnog uitgebleven. Terecht dat er nu hartenkreten, brieven en filmpjes worden gemaakt! Aanhouden college, en complimenten voor uw optreden! Maar laten we ook oppassen dat deze hartenkreten ondergesneeuwd raken door de actualiteit van vandaag. Corona komt er bij!

 

Laten we verder ook kritisch naar onszelf blijven kijken. Wat kan onze provincie (Jeugd),

Drechtsteden, Alblasserdam zelf eraan doen om de kosten beheersbaar te krijgen? Hoe vlakken we af, of beter, hoe laten we de curve dalen? Is meer lokaal (ook in relatie tot de 53% kritische grens) en preventie nog steeds het sleutelwoord, vragen wij aan het college? De problematiek binnen Jeugd lossen we daar niet mee op. Aan welke knoppen kan gedraaid worden, welke keuzes moeten er gemaakt worden? Want als we op deze wijze door blijven gaan, komt het niet goed. We moeten keuzes én tempo maken. Want het duurt ook allemaal lang.

 

Even tussendoor. Laatst was ik met mijn vrouw in de st. Bavo kerk in Haarlem. Rechts in de hoek viel mijn oog op een donker bruine ‘brood bank’ uit 1470. Daar werd in die tijd het brood uitgedeeld aan de armen. Ik moest gelijk denken aan onze voedselbank. Ja, in 2020 is er nog steeds een ‘brood bank’. Ongelooflijk toch? Voorzitter, op dit punt maken we stappen, maar welke doorontwikkeling kunnen we van het college nog verwachten?  

 

In de voorliggende perspectiefnota wordt nu wel uitgegaan van volumegroei en is uitgegaan van een minimaal negatief scenario. Dit punt is wat ons betreft voldoende aanbod geweest tijdens de laatst gehouden werksessie, waarbij onze fractie geneigd is hierin het college te volgen. Blijft wel een groot risico die we terug willen zien in de risicoparagraaf bij de begroting.

 

Dat bovengenoemde ook alles te maken heeft met onze regionale samenwerking Drechtsteden staat buiten kijf. De lijn vanuit Alblasserdam is helder. Regionaal wat regionaal moet; lokaal wat lokaal kan. Vanuit de inhoud gestuurd. Maar zijn er grenzen aan onze regionale samenwerking vragen wij aan het college? De conferentie heeft plaats gevonden. Is er iets wat u al met ons kunt delen?

 

A2. Subsidies

 

Ten aanzien van subsidies is in de perspectiefnota een gelijkblijvend bedrag opgenomen met daarnaast een algemene indexering ‘toeslag’. Vorig jaar hebben wij het college gevraagd om de subsidies nog eens onder de loep te nemen. Zijn er subsidies die mogelijkerwijs per definitie omlaag kunnen worden bijgesteld?

Verder zien we een structurele stijging van 100.000 euro opgenomen ten behoeve van Sporthal Molenzicht en BSSA, twee belangrijke voorzieningen. Echter wordt het nu wel tijd om het principe van stichtingen eens grondig onder de loep te nemen. De oproep van het CDA onderschrijven we van harte. Wel met de opmerking om het onderzoek breder te trekken door ook Landvast en Souburgh hierbij te betrekken. Wij vragen het college dan ook dit op te pakken en de raad hierover te rapporteren.

 

A3. OZHZ / B1. leges

 

Ten aanzien van OZHZ is in de perspectiefnota gerekend met de programmabegroting 2020 inclusief een indexering. Daarnaast wordt aangegeven dat de leges nog niet kostendekkend zijn en wordt voorgesteld om opnieuw een verhoging in de leges door te voeren. Laat voorop staan dat onze fractie niet tegen een kostendekkend tarief is, echter gaat een nieuwe legesverhoging voor ons te snel, temeer omdat we de begroting van OZHZ in de loop der jaren alleen maar zien toenemen, in zowel vette als in magere jaren. Goed om dat eerst te onderzoeken, voordat we besluiten een nieuwe verhoging door te voeren. Zeker gezien het feit dat vanaf 1 januari 2022 ook leges kunnen worden opgelegd ten aanzien van milieutaken.

 

A4. Meetpunt

 

De SGP is vóór een duurzame leefomgeving. Schone lucht is zo’n programma dat wij een warm hart toedragen en daarbij heeft een aantal jaren gegolden: meten is weten. De vraag is wel hoe lang moeten we nog door blijven meten, beschikken we inmiddels niet al over voldoende data? Wegen de kosten op tegen de baten? Nedstaal zelf is al enige jaren niet meer actief én het vergelijk met de landelijke meetpunten blijkt vrij zuiver te zijn.Onze fractie wil dan ook voorstellen om het meetpunt na 2020 te laten vervallen / niet op te nemen in de programmabegroting 2021 en meerjarenperspectief. Vernemen graag hoe de andere fracties daar tegenover staan. Duurzaamheid heeft ook alles te maken met hoe we omgaan met vuurwerk tijdens oudjaar. Het bestrijden van vuurwerk is niet alleen goed voor het milieu, maar draagt ook bij aan een hoger veiligheidsbeleving. Wie is er niet vóór een veilig Alblasserdam?

 

A5. Gebiedsperspectief Kinderdijk

 

In de perspectiefnota zijn incidentele budgetten opgenomen voor projecten die gelinkt zijn aan het gebiedsperspectief Kinderdijk. In eerdere voorstellen is geschermd dat een deel van de ticketopbrengsten in een gezamenlijke pot zou worden gestopt waar andere projecten uit zouden kunnen worden gefinancierd. Wat is daar eigenlijk de status van?

 

A6. Programmacoördinator Bibliotheek

 

Het is niet voor het eerst dat we iets te lezen krijgen over de programmacoördinator. Een nieuwe functie in De Rederij die deel uitmaakte van het eerste dienstverleningsconcept. In april zijn we opnieuw geïnformeerd over de wijzigingen in dat concept vanwege de financiële realiteit. De laatste passage in de raadsinformatiebrief stelt dat het concept passend is binnen de begroting, lees begroting 2020. Nu blijkt een structurele uitgave van 50.000,- Hoezo passend?

Tevens vragen wij ons af wat deze functie nu, naast de gastvrouw, toevoegt. Toevoegt voor de Alblasserdamse samenleving. Wegen de kosten op tegen de baten? Als onze fractie gevraagd wordt om keuzes te maken, dan is dit een onderdeel dat wat ons betreft kan komen te vervallen. Er liggen andere prioriteiten.

 

A.Verhogen van de inkomsten

 

B2. Lastenverhoging

 

Essentieel punt in de voorliggende perspectiefnota is de voorgestelde lastenverhoging (opnieuw), als argumentatie dat verdergaande bezuinigingen binnen het sociaal domein niet verantwoord zijn. Onze fractie vind het echter nog te vroeg om daar vandaag al een standpunt over in te nemen omdat:

1.       Er nog veel onduidelijkheid bestaat over een aantal essentiële onderdelen (effecten mei/september circulaire / effect lobby richting het rijk).

2.       We óók andere keuzes kunnen maken door bijvoorbeeld onderdelen in de begroting te schrappen (bijvoorbeeld programmacoördinator / meetstation), projecten op hold te zetten of uit te stellen.

3.       Het incidenteel / structureel inzetten van onze bestemmingsreserve Eneco-gelden.

Deze keuzes / scenario’s liggen vandaag niet voor. Wij roepen het college dan ook op om richting de programmabegroting 2021 met door het college gedragen voorstellen te komen waaruit de raad kan kiezen.

 

C.Inzetten reserves

 

C.1 Weerstandsvermogen

 

Ten aanzien van het weerstandsvermogen steunen wij de lijn van het college om niet lager te gaan dan 1,4. We komen van 2,6 (2018) naar 2,0 (2019). Lager dan 1,4 vinden we niet passend bij een solide financieel beleid.

 

C.2 Eneco-gelden

 

Onze voorraadschuur is onlangs eenmalig aangevuld met circa 18 miljoen euro. Dat vraagt wel om een verantwoorde besteding. Wat onze fractie betreft houden we daarin de volgende volgorde voor aan:

1.       Het verlagen van de structurele lasten (scenario Papendrecht onderzoeken);

2.       Gelden inzetten voor structurele dekking als gevolg van wegvallende dividend;

3.       Gelden inzetten voor verbetering van onze schuldenpositie;

4.       Gelden inzetten voor aantrekken van ons weerstandsvermogen;

5.       Gelden inzetten voor incidentele tegenvallers en de gevolgen van de coronacrisis;

6.       Gelden inzetten voor duurzame investering, bijvoorbeeld het verder uitvoeren van LEDverlichting in de openbare ruimte.

 

Bedrijfsvoering

 

De prioriteitendiscussie ligt nog vers in het geheugen. Nogmaals dank voor de inkijk en de eerlijke reflectie. Onze fractie wil vanavond nogmaals de bedrijfsvoering benadrukken. Zorg dat de basis op orde komt. Investeer in voldoende paardenkrachten. Dan maar een stapje terug in ambitie. We vragen het college wel om deze transformatie in bedrijfsvoering te monitoren en ons als raad daarin ook mee te nemen. Wat ons betreft mag dat ook een bijlage zijn aan de perspectiefnota 2022. Graag reflectie van het college op dit punt.

 

Gemeentehuis

 

Voorzitter, de SGP-fractie kijkt er naar uit om na de zomervakantie weer gebruik te kunnen maken van het vernieuwde gemeentehuis. Er is veel werk verzet en het resultaat mag er ook zijn. Complimenten aan het team! En… de nationale driekleur bent u niet vergeten toch?

 

Tot slot

 

Voorzitter, tot slot. Als SGP doen we ons politieke werk vanuit Bijbelse principes en het besef dat God ons leven leidt en Hij over de gehele wereld regeert. Dat geeft als het goed is afhankelijkheid, soms rust en vertrouwen, maar ook een verantwoordelijkheid om het goede te zoeken voor onze naasten. Daarom is bij het maken van alle plannen belangrijk om te realiseren dat we dat doen vanuit het principe ‘Deo Volente’: ‘zo de Heere wil en wij leven’.   

 

Jaco Brand

Fractievoorzitter SGP-Alblasserdam

 

Blik op de raad: Zorg

SGP SGP Alblasserdam 10-02-2020 00:00

De zorg kost steeds meer. Om de zorg betaalbaar te houden, moet er getransformeerd (verbeterd) worden. Twee WMO voorbeelden: De eerste was onze lokale preventienota: lokale zorg verbeteren en toegankelijker maken en zo dure specialistische zorg vermijden. Volgens de SGP moeten we dit plan blijven updaten, ook vroegen we aandacht voor het duidelijk en helder rapporteren van de uitgaven en voor identiteitsgebonden zorg. Het tweede punt was de solidariteit. Tot op heden zijn we solidair met andere gemeenten op financieel gebied. Soms krijg je dan geld en een andere keer betaal je voor een andere gemeente. De SGP staat achter de beslissing om dit te stoppen. Zo plukken we zelf de vruchten van onze lokale initiatieven en is het een positieve prikkel om de zorg lokaal te verbeteren.

Bijdrage begroting 2020

SGP SGP Alblasserdam 12-11-2019 00:00

Voorzitter, waar we voor de zomervakantie nog een perspectiefnota bespraken, waarin een jaarlijks tekort van circa 2 miljoen euro geschetst werd, ligt vanavond een sluitende programmabegroting voor. Niet voordat er aan drie knoppen gedraaid is te weten: versoberen van de uitgaven, verhogen van de inkomsten en gebruik maken van onze spaarpot. Wanneer we letten op de bredere context was dit geen eenvoudige opgave. Wanneer dat dan toch lukt, is een compliment zeker op z’n plaats!

 

Als we de programmabegroting tot ons nemen, kunnen we constateren dat het college goed heeft geluisterd naar de verschillende bijdrages uit de raad en dat heeft weten door te vertalen in concrete voorstellen. Goed om te constateren dat het college ook haar verantwoordelijkheid neemt om de opgaves, waar we nu voor staan, binnen de huidige periode op te lossen en deze niet door te schuiven naar een nieuwe collegeperiode. Ook dat scharen we onder de noemer ‘solide financieel beleid’. Het college kan niet verweten worden dat het ambitieloos is. De komende jaren blijft er structureel 900.000 euro beschikbaar voor het realiseren van ambities uit de samenlevingsagenda.

‘Seinen op groei’ luid de kop op pagina 3. Ja, echter kijkend naar de opgaves binnen het sociaal domein, de ontstane onrust binnen GR-Drechtsteden, het inzetten van onze reserves, de vele risico’s (zoals oplopende kosten in de bijstand en in de  jeugdzorg), dan is voorzichtigheid en terughoudendheid echt op z’n plaats!

 

Vanuit dat oogpunt spreken we ook onze waardering uit voor het feit dat het voordeel, volgend uit de septembercirculaire, nog niet is ingeboekt. Onze fractie wil het wel hebben over de besteding daarvan wanneer dit voordeel zich voordoet. We hopen daar later in onze bijdrage nog op terug te komen.

 

Voorzitter, onze fractie heeft de behoefte om langs de lijn van de drie sturingsmechanismen enkele opmerkingen te plaatsen om daarna nog kort stil te staan bij de bijgewerkte samenlevingsagenda 2.0.

 

Verlagen van de uitgaven (1)

 

Het college stelt voor om op vele onderdelen de kaasschaafmethode toe te passen, zonder daarbij afbreuk te willen doen aan de sociale structuur van Alblasserdam. Verstandig, want plat bezuinigen is uiteindelijk niet in het belang van de Alblasserdamse gemeenschap. Goed dat elk onderdeel kritisch wordt bekeken, maar zoals ook gezegd tijdens de PPN; laten we oog blijven hebben voor de zwakkeren in de samenleving. Ik noem daarbij drie dingen:

-          Het sleutelen aan het leerlingenvervoer. Het strakker uitvoeren van de verordening moet er niet toe leiden dat ‘zwakkere’ kinderen onder de 12 gevraagd worden om met het OV te reizen! Of dat kwetsbare ouders om een (hogere) eigen bijdrage wordt gevraagd. Wat zijn de precieze plannen van het college op dit punt?

-          Eenverdieners met een hoog inkomen ontvangen vanaf 2021 geen subsidie meer voor kinderopvang. Aan welke inkomensgrens denkt het college dan?

-          Onze fractie kijkt positief terug op de BIO armoede. Beleid is helaas nodig. Gelukkig maken we vorderingen.

 

Onze fractie wil ook de nodige kanttekeningen plaatsen bij de volgende onderdelen:

-          Grondstoffenplan. Het college verwacht een voordeel te behalen uit de nieuwe VANG-wetgeving. Om de kosten verder omlaag te krijgen, moet er meer gebeuren. Het invoeren van een tarievenstelsel lijkt de oplossing om de jaarlijkse kosten en het aantal kilo’s restafval omlaag te krijgen. Onze fractie is echter, ook op basis van de laatst gehouden BIO, nog niet overtuigd. Wat ons betreft zetten we volgend jaar vol in op goede voorzieningen rondom de hoogbouw, actieve voorlichting en communicatie en het inzetten van extra ophaalrondes PMD. Onze fractie stelt dan ook de volgende motie voor [motie].

-          Het college stelt een generieke korting voor bij organisaties die subsidies ontvangen, met uitzondering van SWA, Landvast, Bibliotheek Aanzet en BSSA. Met name bij Landvast en BSSA is gebleken dat daar jaarlijks geld bij moet. Nu wordt BSSA volgende week in de commissie Samenleving en Bestuur besproken, maar is een dergelijk onderzoek inzake Landvast ook niet een must? Graag reactie van het college op dit punt.

-          Bij de PPN hebben we ook uitgebreid stil gestaan bij de kanteling van het sociaal domein. Waar het de vorige keer nog ontbrak aan concretisering worden we nu meegenomen in twee uitgewerkte lijnen, te weten innovatie en kaasschaven. Leidraad voor innovatie is dat zorg sneller en dichterbij geboden moet worden en dat preventie prioriteit krijgt. Hier blijven we ons over verbazen. Als fractie waren we echt in de veronderstelling dat dit al de praktijk van de dag was. Helaas. Wethouder, laten we hier vaart mee maken en de regie voeren om de kosten binnen dit domein beheersbaar te krijgen.

Tevens ligt er een taakstelling om in totaal vijf miljoen euro te bezuinigen binnen GR-Drechtsteden waarvan 3,6 miljoen euro SDD. Kijkend naar het sentiment binnen Drechtsteden en de rol van Dordrecht daarin, heeft het college het vertrouwen dat er nu wel gewerkt gaat worden aan unaniem gedragen voorstellen?(Pag. 95 ‘de grote tekorten in het sociaal domein hebben echter hun weerslag op de uitvoeringen en samenwerking’). Meer ‘lokaal’ is het sleutelwoord. Dan moeten we snelheid maken met DOK12. Kan de wethouder aangeven wat hiervan de status is?

-          T.a.v. van Jeugdzorg hebben we ook kennis kunnen nemen van het signaal van minister De Jonge. Wat betekend zijn ingrijpen voor Alblasserdam?

 

Verhogen van de inkomsten (2)

 

Sturingsmechanisme twee is het verhogen van de inkomsten. Onze fractie heeft daarover de volgende vragen / opmerkingen:

-          Onze fractie heeft zich al jaren verbaasd dat over milieutaken geen leges kunnen worden geheven. Dat hier in het kader van de omgevingswet naar gekeken wordt,  vinden wij een goede zaak. Wel de vraag aan de wethouder of hier toezicht & handhaving ook onder vallen?

-          Het college stelt een beperkte OZB-verhoging voor van 1,55%. Onze fractie had deze verhoging liever niet gezien, maar gelet op de brede opgave is deze verhoging te verantwoorden. Nieuw is het voorstel om een deel van de precariobelasting, die vanaf 2022 niet meer is toegestaan, door te berekenen in de OZB. Daarmee is de OZB-verhoging toch geen 1,55% meer? Ontstaat er zo geen vertekend beeld? Graag reactie van de wethouder op dit punt.

 

Inzetten reserves (3)

 

-          Het college stelt voor om de ruimte van het weerstandsvermogen boven de ratio van 1,4 in te zetten om de komende drie jaren zorg te dragen voor een sluitende begroting, met een incidentele verlaging als uitzondering. Een lijn die onze fractie kan ondersteunen. We zijn het eens met de lijn om voordelen, bijvoorbeeld als gevolg van de septembercirculaire, in te zetten om het weerstandsvermogen niet verder te verlagen dan 1,4.

 

Samenlevingsagenda 2.0

 

Voorzitter, tot slot nog enkele vragen / opmerkingen over de inhoud van de bijgewerkte samenlevingsagenda 2.0.

 

Spoor actiever, zorgzamer & ondernemender:

-          De renovatie van het gemeentehuis vordert. Daar lag ook nog een opgave om de overige m2 nog commercieel te vullen. Wat is daarvan de status?

-          Eerder dit jaar hebben we gesproken over de invulling van het Havengebied. Volgens de memo van mei dit jaar zou de aanbesteding al hebben plaatsgevonden. In het kader van ‘stenen stapelen’ zijn we erg benieuwd waar we nu staan. Waarom zo’n vertraging (bestuurlijke slagkracht, omgevingsfactoren, te optimistische planning?)

-          Volgens pagina 41 werkt het SWA aan een plan van aanpak voor de wijken Souburgh en Kinderdijk en staan ook buurtcoaches voor wijk Blokweer en Centrum op de agenda. Echter, naar de mening van onze fractie moeten wij nog inzage krijgen in de analyse van eerstgenoemde wijken.

 

Spoor buiten beter:

-          De beeldkwaliteit willen we van 6 naar een 7 brengen. Aan de extra investeringen, zoals genoemd op pagina 17, moeten nog ambities worden gekoppeld. Is dat al niet bepaald in het groenstructuurplan?

 

Spoor beter wonen & bereikbaarder:

-          We zijn erg benieuwd naar de vorderingen van de lokale vertaling van de energietransitie. Wat is de status van de werkgroep?

-          We hebben in mei een constructieve BIO gehad met Woonkracht10. Dat was een verhelderd gesprek. Wij zien ook mooie dingen gebeuren in het dorp, zoals renovatie van de Pieter De Hoochflats. Wij zijn daarnaast erg benieuwd naar de plannen ‘sloop voor nieuwbouw’ langs de Blokweerweg. Graag reactie van de wethouder.

 

Dienstverlening en bestuur:

-          Het gemeentebestuur streeft naar transparante besluitvormingsprocessen = lees ‘samen doen’. Niet overal lukt dat. Laten we van die situaties lering trekken en ook erkennen dat niet alles goed gaat. Fouten mogen gemaakt worden, dat hoort ook bij een lerende organisatie.

Het college werkt aan een nieuw dienstverleningsconcept. Moeten we juist niet meer investeren in extra FTE / bestuurlijke slagkracht? Kijkend naar de voorliggende ambities, gelijktijdigheid, achterstand 2e BURAP, ziekteverzuimcijfers. Of vragen wij van u te veel? Graag een korte toelichting van de burgemeester wat dat inhoudt.

-          Die bestuurlijke slagkracht zien we tevens onvoldoende terug binnen een deel van GR-Drechtsteden. Inmiddels hebben we ook kennis genomen van de brief van onze DSB-voorzitter die af wordt gesloten met de wens om de regionale samenwerking effectiever, moderner en toekomstbestendiger te maken. Voorzitter, is dit in andere bewoordingen een onderstreping van de in 2011 vastgelegde visie?

 

Solide financieel beleid:

-          Naast risico’s zullen er zich ongetwijfeld ook kansen voordoen. Denk hierbij aan het voordeel uit de septembercirculaire en de verkoop van Eneco. Wanneer deze situaties zich gaan voordoen, wil onze fractie daar de volgende bestedingen aan koppelen:

1.    Het verlagen van onze schuldenpositie —> is dit nog wel steeds de meest effectieve inzet?

2.    Opbouwen van onze reserves / bijstorten in onze gemeentelijke spaarpot.

Maar ook een praktische

3.    De fietslus.

 

Tot slot

 

Voorzitter, er valt nog veel werk te verzetten. De voorgestelde balans tussen het verminderen van de uitgaven en het verhogen van de inkomsten moeten nog wel worden waargemaakt. Dat is een stevige opgave, ook als we kijken naar alle risico’s die nog in de lucht hangen.

 

Ten tijde van de PPN wenste onze fractie het college bij de uitvoering de wijsheid van Jozef toe. Ongetwijfeld bent u dat niet vergeten. Die wijsheid wensen wij u nogmaals toe.

 

Verder wachten wij eerst de reactie van het college af om in te kunnen stemmen met het voorliggende raadsvoorstel.

 Jaco Brand, Fractievoorzitter

 

Algemene beschouwingen 2019

SGP SGP Alblasserdam 09-07-2019 00:00

 

Voorzitter,

In de achterliggende weken heb ik herhaaldelijk moeten denken aan de geschiedenis van Jozef die door Goddelijke besturing in Egypte terecht kwam om daar Forao’s droom te mogen uitleggen met de betekenis: er zouden 7 jaren van voorspoed komen, maar daarna 7 jaren van honger. Ik zag daarin enkele parrallellen maar ook duidelijke verschillen met onze Alblasserdamse situatie.

 

Een 3-tal overeenkomsten:

Alblasserdam heeft jaren van voorspoed achter ons liggen, de voorraadschuren (reserves) zijn gevuld; De maatregelen die Jozef nam troffen de inwoners van Egypte, Alblasserdam zal de bezuinigingen links- of rechtsom gaan merken; Jozef was een bestuurder onder Farao met een door God opgelegde taak. Zo mogen wij ons college van B&W ook zien.

 

Maar ook een 3-tal verschillen:

Wij hebben geen zieners in het college. Andere tijden lijken ons nu te overvallen / overkomen. Het jaar 2019 is wel het begin, maar waar zal het eindigen? De jaren van voorspoed worden ook niet door al onze inwoners gezien, begrepen en gewaardeerd: ‘wanneer zien wij daar eens wat van terug?’ wordt weleens gesteld; Jozef handelde daadkrachtig, maakte keuzes vanuit een visie. Daar zal de komende jaren aan gewerkt moeten worden, met name op regionaal niveau.

 

Perspectief:

Voorzitter, zoals gezegd liggen de jaren van voorspoed achter ons. Kijkend naar de 1e BURAP dan hebben we al een behoorlijke greep moeten doen uit onze ‘voorraadschuren’. De voorliggende Perspectiefnota 2020 - 2023 wordt overschaduwd door de als maar oplopende tekorten in het sociaal domein, in het bijzonder de jeugdhulp en WMO (1.6milj. in 2020 oplopend naar 2.7milj. in 2023). De aangekondigde tegemoetkoming van het rijk bleek achteraf een sigaar uit eigen doos. Terecht dat VNG, de regio en ons college zich blijven inzetten voor een rechtvaardigere tegemoetkoming. Buiten het sociaal domein zien we ook oplopende kosten bij o.a. OZHZ, BSSA, grondstoffenplan en Landvast (550K structureel). De vraag kan gesteld worden: ‘wat blijft er nog over van onze ambities?’

 

Terugblik:

Vanuit dit perspectief zou je bijna vergeten wat we allemaal bereikt hebben in het achterliggende jaar. Niet om daarin te berusten, maar om door te pakken. Een aantal voor onze fractie belangrijke dossiers:

Havengebied, Nedstaal, Mercon Kloos en DOK12: loopt - zorg: gaat de planning gehaald worden en is alles realiseerbaar? GVVP: maken langzaam stappen - vraag: maar wanneer komen de eerste zaken uit het GVVP op de agenda? Het wordt tijd dat we onderdelen gaan uitrollen zoals sluipverkeer Vinkenpolderweg en 3e ontsluiting. Groene loper aanpak & buitenruimte: structuurplan is akkoord - vraag: welke acties zijn reeds ondernomen? Wat onze fractie betreft gaan we daar juist niet op bezuinigen. Handhavingsbeleid: nota goedgekeurd - actie: nu nog keuze maken ook omtrent vuurwerk. Motie gebiedsperspectief: loopt - actie: kaderstellende discussie daarna uitwerken van het gebiedsperspectief. Dank ook voor het krachtig signaal, wethouder, in het AD. Bijeenkomst met Woonkracht10: goed gesprek - actie: aanpassing PALT, jaarplan delen en blijvende aandacht sloop voor nieuwbouw. Energietransitie: visie akkoord - actie: onderzoek, voorlichting, positioneren van de lokale werkgroep - zorg: wie gaat dat allemaal betalen? – tevens: laten we ook nuchter blijven en wegblijven van klimaathysterie. Armoedeconvenant: vastgesteld - actie: waar staan we nu? Woonwagens: kijken terug op een historische verplaatsing, maar we zijn nog niet klaar. Besluitvorming en start uitvoering van het gemeentehuis – actie: strakke bewaking op de kosten. Scheldeplein en wijk Blokweer zijn aangepast tot tevredenheid van veel inwoners. En tot slot mogen we ook terug zien op een constructieve samenwerking binnen de raad. Ja, soms schuurt het, maar dat is niet erg. Laten we oog hebben voor elkaars argumenten en idealen.

 

Dan terug naar de Perspectiefnota 2020.

 

Sturingsmechanisme:

Zoals door het college aangegeven kan gedraaid worden aan 3 knoppen:

-          A. het verlagen van de uitgaven (tijdelijk en-/of strutureel)

-          B. het verhogen van de inkomsten (lasten)

-          C. het inzetten van onze reserves (weerstandsvermogen)

 

Langs die lat zullen wij onze bijdragen vervolgen.

 

A. Verlagen van de uitgaven

Sociale domein: Werk en inkomen, schulden en WMO: oorzaak heel divers (harde bezuiniging, aanzuigende werking abonnementstarief, volume groei, vergrijzing). Aan welke knoppen kan gedraaid worden? Aanpassen abonnementstarief / minder uren toekennen? Minder aanbieders? Langere wachttijden? Minder mensen toelaten tot de zorg? Efficiëntere bedrijfsvoering? Minder aanbod gestuurd maar vraag gestuurd? Dat er enerzijds geld bij moet is duidelijk, maar een kritische blik op het huidig beleid is even zo belangrijk en noodzakelijk. Door amendering heeft de Drechtraad vorige week een duidelijk signaal afgegeven. Wij gaan er vanuit dat het DSB eind september ons een breed palet aan maatregelen presenteert en daarin zullen keuzes gemaakt moeten worden. Hoe pijnlijk ook. Daarover nog 2 dingen: Laten we oog hebben voor de meest kwetsbaren in onze samenleving; Kunnen we niet meer lokaal in het voorveld doen? Nu is maar 10% lokaal en 40% regionaal. Jeugd: bij jeugd liggende de zelfde vraagstukken. Aanvullend wijst Gerber van Nijendaal (plaatsvervangend voorzitter van de Raad voor het Openbaar Bestuur) ook op de fuikwerking binnen de zorg en rol van de huisartsen daarin. Anderzijds, ligt hier niet een dieper vraagstuk wat nu zichtbaar wordt? De druk op eenverdieners? De vele gebroken relaties? De maatschappelijke druk op onze jongeren. De maatschappelijke druk op de gezinnen waarbij veel opvoedingsvraagstukken verschoven worden naar school en zorgverleners. De onderhuidse effecten van stille armoede. Allemaal zaken die we tegen het licht moeten houden om ook de kosten binnen jeugd beheersbaar te krijgen. Denk ook aan de overige GR-en (VRZHZ, OZHZ, Drechtwerk en SVHW (zienswijze). Handhavingsbeleid: on-hold of uitstellen? Wat ons betreft een verkeerde bezuiniging te meer daar de roep aanwezig is naar meer handhaving als gevolg van fout parkeren, hondenpoep, overlast Lammetjeswiel e.d. Handhaving gaat breder dan alleen de orde bewaken op de Dam. Grondstoffenplan: terugdringen van de kosten is geen vraag maar een must. We zien uit naar de vertaling van de nieuwe aanpak en wat dat ons gaat opleveren. Het verhogen van de ophaalfrequentie ziet onze fractie als een kans en speelt ook in op de behoefte van onze inwoners. Het gaat hier om eenmalige kosten waarbij onze fractie voorstelt om deze te dekken uit de algemene reserve. Dat zelfde geldt ook voor de fietslus. Laten we doorpakken met de uitwerking van het ontwerp. Ons voorstel om de eenmalige uitgaven te dekken uit de algemene reserve. IKC Twijn, extra krediet aankondiging, febr. 2018 besluit voor 4,1 milj. —> toen speelde we al in op verhoogde normeringen. Nu weer bijstellen gaat ons te snel. Laten daarin ook de duimschroef aan te draaien. Wat op dit moment nog ontbreekt is het bredere palet van programma’s binnen de samenlevingsagenda 2.0. Op welke onderdelen kunnen keuzes gemaakt worden en wat levert ons dat op? Dat vraagt om creativiteit.

B. Het verhogen van de inkomsten

De lobby richting het rijk is eerder genoemd. Blijvende aandacht vanuit VNG, regio en college. Conservatief dat daar nu niet mee wordt gerekend. Nu gerekend met de december-circulaire 2018 - de grove effecten van de mei-circulaire zijn met ons gedeeld. Zeker de eerste paar jaar mogen we rekenen op een voordeel, maar laten we ons niet rijk rekenen te meer daar de PPN nog geen rekening heeft gehouden met de extra aangekondigde tekorten bij Serviceorganisatie Jeugd. Verhogen van de woonlasten / OZB? Een inflatieverhoging sluiten wij niet uit, maar structureel verhogen zijn wij geen voorstander van. Verhoging afvalstoffenheffing en verlaging rioolheffing? Is voor onze fractie bespreekbaar. Lokale heffingen vallen hoger uit en zijn structureel ingezet. College kan er ook voor kiezen om voorzichtig rekening te houden met hogere inkomsten als gevolg van areaaluitbreiding (Mercon e.d.). Andere denkrichtingen: Percentage lege kosten omhoog, onder de loep nemen. Verkoop Eneco, naar verwachting half 2020, aanwenden tot verlaging van onze schuldenpositie / aanwenden tot versneld invoeren van led-verlichting in de openbare ruimte? Kan de wethouder ons in september daarin wat meer inzicht in geven? Vervolgens verzoeken wij het college om ook nog eens kritisch te kijken naar ons subsidie beleid (bijvoorbeeld de 1 procent regel met cultuur). De opbrengsten dekken niet altijd de kosten.

C. Het inzetten van onze reserves

We komen van hoog, duiken naar 1,8 waarbij voor onze fractie 1,4 de ondergrens is. Lager kan maar in onze ogen niet verantwoord. Niet voor niets pleiten wij al jaren voor een solide financieel beleid. Daar hoort dit bij.

Resume voorzitter,

Scenario: geen 1, 2 of 3 maar aan meerdere knoppen. Solide financieel beleid gaat over de gehele linie van onze begroting met de focus op:

-          Continue focus op het verkrijgen van afdoende budgetten vanuit het rijk.

-          Maximale sturing op kostenbesparing binnen het sociaal domein (GRD en Jeugd) en overige GR-en. Zowel in het rapport Task-force als de knoppennotitie staan goede dingen waar regionaal veel winst te behalen is (

-          Maximale sturing op kostendaling op het grondstoffenplan.

-          Focus op onderdelen waar we nu al uit de pas lopen.

-          Weerstandsvermogen als ondergrens 1.4

Met daarbij de opmerking dat onze fractie vooralsnog geen concessies wil doen aan de genoemde piketpalen. Daarmee geven we richting en antwoorden op de door u gestelde vragen.

 

Slot:

Voorzitter, een andere algemene beschouwing dan voorgaande jaren. Een vooral financieel ingekleurde en beleidsarme PPN waar we als fractie in alle gebrek wat richting aan proberen te hebben geven. Daarbij gaat een groot deel van de discussie over de betaalbaarheid van het sociaal domein. Dat er iets moet gaan veranderen is wel duidelijk, maar laten we in de uitwerking vooral aandacht geven aan hen die het echt nodig hebben. Zij verdienen goeden zorg!

 

Voorzitter, na vanavond staat het college voor een grote taak. Daarbij is veel wijsheid nodig. Jozef had een bijzondere wijsheid gekregen. We weten dat we hierover van gedachten verschillen, maar het is onze diepste overtuiging dat ware wijsheid alleen door God gegeven kan worden.

We wensen college, ambtenaren en ons als raad die wijsheid toe.

 

Ik dank u.

 

Jaco Brand

Namens de SGP-fractie van Alblasserdam 

Waarom steunde SGP de motie LHBTI-beleid?

SGP SGP PvdA Alblasserdam 21-02-2019 00:00

Al enige tijd werd door de PvdA gewerkt aan het onder de aandacht brengen van de LHBTI-gemeenschap. Hiervoor overhandigde PvdA-raadslid Wim van Krimpen al eens een regenboogvlag aan burgemeester Paans en stond men stil bij het Artikel 1 plaquette bij het gemeentehuis op de Coming Out Day. SGP Alblasserdam reageerde toen met de volgende  toelichting op haar afwezigheid: https://alblasserdam.sgp.nl/actueel/regenboog-als-teken-van-gods-trouw-aan-de-schepping/9653

 

Doelstelling van de PvdA-fractie was destijds om van Alblasserdam ook een Regenboogstad te maken. Bij de uitwerking is collega Van Krimpen zorgvuldig te werk gegaan, en heeft hij alle politieke partijen in de raad benaderd voor overleg. Streven was een breed gedragen motie voor LHBTI-beleid. Om dit te bereiken is de motie op diverse punten bijgesteld, waarna deze er als volgt uit zag: 

 /r/cb079bffd76d2d12faf14aa2733e7fda?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fwaarom-steunde-sgp-de-motie-lhbti-beleid%2F10357&id=4ac199f52b0a6a1f38ea3a4b449b4497a8bf8ebd

Binnen de SGP-fractie is uitvoerig overleg gevoerd over het wel of niet steunen van deze motie. LHBTI-beleid ligt voor de SGP gevoelig vanwege het Bijbelse uitgangspunt van de scheppingsorde waarin God de mens mannelijk en vrouwelijk geschapen heeft en bij elkaar bracht in een huwelijksverbintenis. De lijn van de kerk van alle eeuwen is geweest: seksuele omgang is een gave van God aan een man en een vrouw binnen de band van het huwelijk. Tegelijk mag geen mens worden afgewezen om wie hij of zij is. Geweld (fysiek, verbaal of psychisch) tegen een medemens mag nooit worden getolereerd, gezien het 6e en 9e gebod van Gods wet. Duidelijk is geworden, mede door de inbreng vanuit de LHBTI-gemeenschap, dat deze gemeenschap bovengemiddeld met geweld wordt geconfronteerd. Beleid voor waarborging van de veiligheid voor deze gemeenschap kan de SGP dan ook volmondig ondersteunen. We willen echter niet doorslaan met dit beleid in ‘promotie’ van LHBTI. Openbare uitingen in de vorm van vlag of parade gaan de SGP echt te ver. In de bijdrage aan dit debat is geprobeerd helder te krijgen wat door de opstellers bedoeld is met LHBTI-beleid en hoe ver dit zou moeten gaan. Duidelijk is ook naar voren gebracht dat de SGP en de verschillende geledingen uit haar achterban zeker zullen deelnemen aan de nog te organiseren  rondetafelgesprekken.

 

Fractievoorzitter Jaco Brand verwoordde het in zijn bijdrage als volgt:

 

Voorzitter, vooraf wil ik de initiatiefnemers van de motie bedanken voor de wijze waarop deze motie uiteindelijk is ingediend. Dan heb ik het over timing, maar ook over de onderlinge ruimte die is geboden om tussentijds te zoeken naar consensus, zodanig dat partijen zich comfortabel voelen en zich zo mogelijk kunnen scharen achter de motie. Want het gaat wel ergens om; een gewichtig, maar vooral gevoelig onderwerp waar nu eenmaal verschillend over wordt gedacht. Die discussie, dat gesprek gaan we niet uit de weg.

 

Dan naar de motie, de inhoud, voorzitter. De motie verdient onze steun op het punt veiligheid en als het gaat om het terugdringen van geweld. Vorige maand heeft mijn collega daar al iets over gezegd. Het feit dat er in de lhbti-doelgroep bovengemiddeld meer psychische problemen voordoen als gevolg van geweld (fysiek, verbaal of psychisch) is voor onze fractie niet alleen onacceptabel, maar ook niet in lijn met Gods Woord. Het gesprek met elkaar aangaan over deze thematiek, ervaringen delen, wat doen we al wel, waar komen we in tekort, is al winst.

 

Laten we ook niet vergeten dat deze gemeenschap een doelgroep vormt voor preventief jeugd- en WMO-beleid. Binnen het sociaal domein wordt vaak gesproken over preventie. Wanneer geweld kan worden voorkomen -door het gesprek aan te gaan, door afspraken in de praktijk te brengen- komt dat het welzijn van deze jongeren en ouderen ten goede.

 

Een rondetafelgesprek, zoals in eerdere versies van de motie expliciet was opgenomen, biedt naast het delen van ervaringen, ook de gelegenheid om te verwoorden hoe partijen over dit onderwerp denken. Want ik hoef u niet te vertellen dat de kerken en scholen die wij mogen rekenen tot onze achterban (en dat is een grote groep) principieel anders denken en invulling geven aan dit onderwerp. Waar naast een luisterend oor, ondersteuning en advies, ook gewezen wordt op Gods Woord en wat de kerk van alle eeuwen beleden heeft. Dat God man en vrouw geschapen heeft, bij elkaar heeft gebracht in een huwelijk en dat alleen binnen die verbintenis ruimte is voor seksualiteit. Dat is een opvatting, voorzitter, die anno 2019 op weinig steun kan rekenen, een opvatting die veel weerstand oproept, maar wel een opvatting die niet nieuw is.

 

De hapering zit voor onze fractie op het punt ‘beleid’. Wat verstaan we daaronder en wat verwachten we daarvan? Dat komt voor onze fractie heel nauw. Wat onze fractie betreft moet beleid invulling geven aan:

Het uitdragen dat ieder mens uniek is geschapen, en dat wij als mens niemand mogen afkeuren op grond van zijn of haar seksuele geaardheid; Het terugdringen van geweld bijvoorbeeld door in te zetten op preventie.

In de tweede termijn is dank uitgesproken voor de woorden van burgemeester Paans en diens oproep om vooral een actieve rol van de raad. Ook is vertrouwen uitgesproken in de bijdragen van alle fracties die aangaven uit te zijn op verbinding, het gesprek en begrip voor elkaars standpunten, en niet de polarisatie te willen zoeken in dit debat. Belangrijkste drijfveer voor LHBTI-beleid is de veiligheid van deze gemeenschap. Het rondetafelgesprek met alle betrokken groepen uit de Alblasserdamse samenleving zien we juist ook als mogelijkheid voor onze achterban om uitleg te geven hoe we in deze discussie staan, wat er al wordt gedaan voor deze gemeenschap en te reflecteren op wat beter kan. Daarom is ook door de SGP-fractie ingestemd met deze motie.

Bijdrage begroting 2019

SGP SGP Alblasserdam 13-11-2018 00:00

Voorzitter,

Dat de Bijbel van alle tijden is, komt naar voren als we Lucas 14 lezen waar Jezus tot de omstanders het volgende zegt: ‘Want wie van u, willende een toren bouwen, zit niet eerst neder, en overrekent de kosten, of hij ook heeft, hetgeen tot volmaking nodig is?’. Dus, voordat je plannen ten uitvoering brengt, bereken je eerst de kosten die daarvoor nodig zijn. Voorzitter, een praktische boodschap die anno 2018 nog steeds actueel is. Want na de algemene beschouwingen, PPN 2019 en na het vaststellen van de samenlevingsagenda is het college aan de slag gegaan met het opstellen van de begroting. Er is gerekend en berekend welke kosten nodig zijn om de gestelde ambities tot uitvoering te brengen. En die rekenopgave ligt vanavond voor ter bespreking, te weten de begroting 2019.

Voorzitter, de SGP-fractie is dankbaar en content met de voorliggende begroting. Zowel qua opzet, leesbaarheid, maar vooral op de inhoud. Wij hebben kunnen constateren dat er goed naar de raad is geluisterd, dat veel van onze ambities, uitgesproken tijdens de algemene beschouwingen, zijn doorvertaald in het voorliggende document. Een compliment aan het college en de ambtelijke organisatie is zeker op z’n plaats!

De SGP-fractie heeft ook punten van zorg of punten van kritiek. Wij noemen u vanavond acht punten in lijn met de vijf programma’s, zoals geformuleerd in de begroting.

Actiever, zorgzamer & ondernemender:

1. Kijkend naar de alsmaar oplopende tekorten binnen het sociaal domein, met name binnen de domeinen jeugd en WMO, zit daar wat onze fractie betreft een grote zorg! Dat die zorg gedeeld wordt door het college zien we ook terug in de risicoparagraaf waar rekening wordt gehouden met serieuze overschrijdingen. Enerzijds mogen we terugblikken op positieve ontwikkelingen, denk hierbij aan de stevige zienswijze van het college, de lobby richting het rijk, de ingezette transformatie. Echter is een en ander niet alleen op te lossen door de handen op te houden met de vraag: ‘geef ons maar meer geld’. Ons inziens zit het probleem dieper en breder: uitvoering van het regionale beleid, uitwerking kan per gemeente verschillend zijn, de acceptatie daarvan is er nog niet, ontschotten, cliënt centraal zetten, echt samenwerken en het terugdringen van bureaucratie. Eigenlijk komt het er op neer dat we na 4 jaar decentralisaties nog steeds aan het begin lijken te staan en de financiën niet onder controle zijn. Wanneer je je oor hier en daar te luister legt, roepen genoemde punten herkenning op. Daarbij de vraag wat het college daar aan gaat doen. Of kan doen? U merkt, hier zit enige twijfel. In de achterliggende periode heb ik persoonlijk ook vraagtekens gezet bij de sterke toename van cliënten. Laten we niet te makkelijk cliënten toe? Worden cliënten niet te snel gelabeld? In de achterliggende dagen stelde ik me ook de vraag of datgene wat we nu zien binnen het sociaal domein niet een gevolg kan zijn van een maatschappij waar de druk van presteren zo hoog is geworden?

2. Dat echt samenwerken, die onderlinge chemie, zie we ook nog onvoldoende terug bij de aanpak van armoede. We herinneren ons misschien nog wel de BIO in november 2016 waar heel veel partijen aan het woord kwamen. In mei is een en ander verpakt in een armoedeconvenant en bijbehorend plan van aanpak, positief! Maar nu doorpakken. De SGP-fractie roept het college dan ook op de uitwerking voortvarend op te pakken en hierin duidelijk de regie te nemen.

Buiten beter:

3. Een punt van zorg hebben wij ook bij de uitvoering van het grondstoffenplan. Waar verder ingezet gaat worden op extra voorlichting en het verbeteren van de faciliteiten, zoals het inzamelen van GFT bij hoogbouw. Prima, maar desondanks moeten we ook opmerken dat onze oproep tot het aanpassen van de ophaalfrequentie, nog weinig weerklank vindt. De SGP-fractie roept het college op dit punt uit te werken en de raad hierover te informeren en keuzes voor te houden.

4. Het verhogen van de kwaliteit van onze buitenruimte is een van de speerpunten van de SGP. 2019 is het jaar waarin volgens het college beleidsmatig wordt doorgepakt. Hier is 300.000,- voor gereserveerd. Wij hebben sterkte twijfels of deze middelen genoeg zijn om de buitenruimte op het gewenste niveau te krijgen omdat we tevens zien dat door klimaatverandering juist extra middelen benodigd zijn. Die twijfels bestaan ook bij het begrip burgerparticipatie. Daarom ook de volgende motie.

Constaterende dat:

de kwaliteit van de buitenruimte onder druk staat; het college deze kwaliteit wenst te verhogen; hiervoor middelen zijn vrijgemaakt in de begroting 2019; vanwege o.a. klimaatveranderingen naar verwachting extra middelen benodigd zijn.

Van mening zijnde dat:

de gevolgen van klimaatveranderingen ook zichtbaar zijn in de bestedingen van de afdeling buitenruimte; extra middelen, om de beoogde kwaliteit ook tot uitdrukking te brengen, geen overbodige luxe is.

Roept het college op:

deze extra middelen te zoeken binnen de huidige begroting (bijvoorbeeld door de algemene uitkeringen aan te wenden als gevolg van hoger aantal inwoners, woon- en bedrijfseenheden) en op te nemen in eerst volgende Perspectiefnota.

Beter wonen & bereikbaarder:

 

5. Voorzitter, regionaal zijn de woonvisie en de energiestrategie (duurzaamheid) vastgesteld. Dat vraagt om een lokale uitwerking. Een uitwerking met uitdaging die de volle aandacht verdient. Nieuwbouw reguleert zich inmiddels zelf, bij bestaande bouw wordt een start gemaakt met wijk Souburgh. Om het sociale vastgoed ook op te pakken hebben wij ‘sloop voor nieuwbouw’ geïntroduceerd. Nu is sloop geen doel op zich, begrijp ons goed. Het gaat ons om de kwaliteit van wonen en leven. Eerder hebben wij het college opgeroepen hier actief werk van te maken. Wanneer we nu lezen dat het college ‘in afwachting is van initiatieven uit de samenleving’ dan wordt daarmee geen gehoor gegeven aan onze oproep. Middels een motie roepen wij dan ook het college op om hier geen passieve houding aan te nemen, maar dit juist actief op te pakken en te bespreken met Woonkracht10 .  Daarom ook de volgende motie.

Constaterende dat:

een deel van de bestaande sociale woningbouw in slechte staat verkeerd; dit de kwaliteit van wonen en leven niet ten goede komt; de SGP-fractie eerder gepleit heeft voor ‘sloop voor nieuwbouw’; sloop geen doel op zich is, echter een optie om te komen betere woon- en leefomgeving; Woonkracht10 hier een belangrijke partner in is; sloop voor nieuwbouw ook terug te vinden is in de begroting 2019.

Van mening zijnde dat:

het college een te passieve houding aanneemt door in de begroting te vermelden dat het college ‘in afwachting is van initiatieven uit de samenleving’; hiermee geen recht wordt gedaan aan onze eerder oproep om actief het gesprek aan te gaan met Woonkracht10.

Roept het college op:

om parallel aan de uitvoering van de lokale energietransitie juist actief het gesprek aan te gaan met Woonkracht 10; Woonkracht10 te verzoeken om met voorstellen te komen waaruit blijkt dat aan de wens van de raad invulling wordt gegeven.

6. Voorzitter, punt zes gaat over het Gebiedsperspectief Kinderdijk. Wij maken ons daar zorgen om en naar aanleiding van de laatst gehouden sessie met onze buurgemeente zijn de zorgen alleen maar toegenomen. De volgende vragen borrelen bij ons op: ‘wie is nu eigenaar van het gebied’, ‘wie gaat nu waar over’, ‘wat zijn onze beleidsuitgangspunten voor het gebied’? (e.e.a. wordt nog eens onderstreept door de actualiteit van afgelopen zaterdag). De SGP-fractie wenst al dit soort vragen eerst te bespreken zodat dit als input kan dienen voor het realiseren van het Gebiedsperspectief. Het gaat ons enerzijds om de inhoud, anderzijds om de volgordelijkheid van processen, om al deze input ook te gebruiken in de voorgenomen uitvraag rondom het Havengebied.  Daarom ook de volgende motie.

Constaterende dat:

er volop gewerkt wordt aan het gebiedsperspectief Kinderdijk; er tijdens de bijeenkomst voor raadsleden discussie ontstond over gebiedsperspectief Kinderdijk; namelijk over de uitgangspunten in het gebied, variërend van minimaal aantal toeristen om onderhoud te betalen tot top vijftig attractie van Nederland die gefaciliteerd moet worden.

Van mening zijnde dat:

eerst de (beleids)uitgangspunten helder moeten zijn voordat middels een gebiedsperspectief invulling wordt gegeven aan deze uitgangspunten.

Roept het college op:

om zo snel mogelijk met een korte notitie te komen waarover de raad het gesprek kan voeren om daarna keuze te maken die vervolgens als leidraad fungeren voor het gebiedsperspectief Kinderdijk en de uitvraag voor het Havengebied.

Dienstverlening en bestuur:

7. Voorzitter, wij waarderen de ambities van het college, echter tijdens de algemene beschouwingen heeft onze fractie benoemd dat we nog steeds heel veel ballen in de lucht houden en hebben we het college verzocht richting de begroting met prioritering te komen om zodoende de werkdruk te stabiliseren waardoor er ook ruimte ontstaat voor meer kwaliteit. Helaas is aan deze oproep geen gehoor gegeven.  Daarom ook de volgende motie.

Constaterende dat:

de gemeente Alblasserdam een zeer ambitieuze hoeveelheid projecten onderhanden heeft; de capaciteit binnen het ambtelijk apparaat beperkt is; er reeds bij het opstellen van de Samenlevingsagenda 2.0 aandacht is gevraagd voor prioritering van en focus aanbrengen in de onderhanden projecten.

Van mening zijnde dat:

de beperkte capaciteit tot uiting komt bij de voortgang van diverse projecten; hierdoor het momentum verloren gaat en het vertrouwen van inwoners in het welslagen zal afnemen.

Roept het college op:

de raad inzicht te bieden in de planning en voortgang van projecten; daarbij met een voorstel te komen welke prioritering hierin kan worden aangebracht, met nog meer focus op de sporen en wagons volgens vastgestelde samenlevingsagenda 2.0; dit alles voor de 1e BURAP 2019.

Solide financiën:

8. Voorzitter, dat brengt ons bij ons laatste punt. Solide financiën. Financieel staan we er nog steeds goed voor, zeker wanneer we dat vergelijken met andere gemeenten. De reserves zijn fors, kapitaallasten relatief laag. Echter de achterliggende periode hebben we naast investeringen ook behoorlijke tegenvallers moeten incasseren. En wat staat ons nog te wachten als we denken aan het dossier gemeentehuis. De verklaring, waarom er nog geen sprake is van een structureel sluitende begroting, is helder en onze fractie is dan ook blij met de ingezette aanpak rondom precario. Echter we moeten op de winkel passen, mede gelet op de risico’s rondom het sociale domein. De netto schuldenquote is opgelopen van 80% naar wellicht in de toekomst 120%. Wij vragen het college dan ook, waar ligt de grens? Wij roepen het college op om de schuldenquote en het weerstandsratio weer terug op niveau te brengen. Deelt het college deze wens en zo ja, wat gaat het college daaraan doen?

Slot

Voorzitter, tot slot. Aan het begin van ons betoog hebben wij kenbaar gemaakt dat wij dankbaar zijn met wat nu voorligt. Dankbaar als we kijken hoe de zaken er voor staan, wat we met elkaar hebben bereikt, wat we allemaal hebben in dit leven ten opzichte van zij die minder hebben of helemaal niets hebben en afhankelijk zijn van anderen. Of zij die ons tussentijds zijn ontvallen….

Dankdag, vorige week woensdag stonden wij hier in het bijzonder bij stil. Tegelijkertijd ook wel biddag genoemd kijkend naar wat voor ligt. Het college heeft gerekend, berekend, ambities uitgesproken. Nu volgt de uitvoering. Wij bidden het college en de ambtelijke organisatie Gods wijsheid toe bij de uitvoering van de begroting 2019.

SGP Alblasserdam

Jaco Brand

Algemene beschouwingen 2018

SGP SGP Alblasserdam 10-07-2018 00:00

 

Voorzitter,

De verkiezingen liggen al weer even achter ons, de raad is opnieuw geïnstalleerd, taken zijn verdeeld, akkoorden zijn gesloten en met elkaar zijn we weer begonnen aan een nieuwe periode van vier jaar. Een werkreis waarin we als partij, als coalitie, als raad met elkaar, veel uitdagingen tegemoet gaan. Een reis van windje mee en windje tegen, hoogtepunten, dieptepunten, file en doorstroming, een aardse rit van vier jaar om met elkaar concrete doelstellingen voor Alblasserdam te verwezenlijken. Laten we vanavond ook zo eens naar Alblasserdam kijken. Een korte reis, tour, door Alblasserdam met de PPN, samenlevingsagenda 2.0 en de jaarrekening in onze rugzak.

Complimenten trouwens voor de leesbaarheid van de stukken, college en organisatie!

 

Van start - dorps karakter

Laten we van start gaan op de Alblasserdamse brug; de brug over de Noord. Onze brug, met mankementen helaas! Wel een monument, doch zonder hotelachtige fratsen. Met Ambacht in de rug zien we voor ons Alblasserdam. Dijk, wonen, bedrijvigheid, haven. Met in het midden de kerktoren van de Grote Kerk. Iets om trots op te zijn. Niet voor niets lanceerde onze fractie ‘geen stadse fratsen, dorp met karakter’. Waar hard gewerkt wordt indien mogelijk, waar inwoners naar elkaar omzien, ondersteuning bieden en waar het rustig wonen is. Laten we dat koesteren en verder uitbouwen.

 

Nedstaal - regionale samenwerking

Kijkend naar rechts valt ons oog op de leegstaande gebouwen van Nedstaal. We kennen de geschiedenis. En met elkaar proberen we invulling te geven aan de toekomst. Met doelen. We vragen de wethouder wel hoe realistisch deze doelen inmiddels zijn. Of worden onze gewenste doelen momenteel teniet gedaan door investeerders die snel winst willen maken?

Op deze plek realiseren we ons ook dat Alblasserdam niet is opgesloten binnen haar dijken, maar een belangrijke rol vervult in onze regionale samenwerking die wij koesteren. Behouden wat we hebben, verbeteren waar het kan, met daarbij een continue focus op de vijf samenwerkingsgebieden (werk & economie, WMO en participatiewet, wonen, bereikbaarheid en verbeterde bedrijfsvoering). Met belangstelling volgen we de ontwikkelingen rondom deze regionale samenwerking en vanaf deze plaats willen wij nogmaals het vertrouwen uitspreken dat u, voorzitter, en dhr. Verheij onze belangen op een juiste manier weet te behartigen.

 

Luchtkwaliteit - vuurwerk

Inmiddels zijn we de brug wat verder afgereden met naast ons de A15 en de tunnelmond. Om Alblasserdam schoner te krijgen, is doorstroming essentieel. Basisprincipe een. Daar wordt aan gewerkt. Tot die tijd is dit wel het punt waar de meeste vervuiling ontstaat. Eerder is gebleken dat wij als gemeente wel degelijk een gesprekpartner kunnen zijn voor Rijkswaterstaat. Voorzitter, het college is van onze wens op de hoogte. Wij vragen de wethouder dan ook, kan er dit jaar nog een sessie met Rijkswaterstaat worden georganiseerd waarbij alle nadruk komt te liggen op het verduurzamen van de tunnelmond? In welke vorm dan ook. Eerder dan genoemd in de samenlevingsagenda. En als we het dan toch over luchtkwaliteit hebben, willen we daar het vuurwerk ook graag aan verbinden. Een traditie die in den lande steeds meer weerstand oproept. Gelet op ons eerder betoog roepen wij de burgemeester op twee scenario’s te onderzoeken: ten eerste het instellen van vuurwerkvrije zones en ten tweede de uitvoerbaarheid van een vuurwerkvrij Alblasserdam.

 

Veiligheidsregio - Havengebied

Terug naar onze reis, via de Ruigenhil passeren we onze brandweer, een dienst om trots op te zijn. Onderwijl vragen we ons af hoe het staat met onze vrijwilligers. Staat dit onder druk zoals bij vele gemeentes vanwege de achterliggende bezuinigingen en hoe gaan we de structurele tekorten te lijf mede gelet op ons minderheidsstandpunt in deze?

Inmiddels zijn we aangeland op de Dam, het begin van de haven. Een vervelend kruispunt. Dat komt later met het GVVP.

Ons oog wordt getrokken naar het leegstaande lint. Onderdeel van het havengebied. Beter bekend als Haven-Zuid. Onlangs hebben we vanuit de GREX mogen vernemen dat we ons momenteel begeven in fase 1. Voorzitter, kan de wethouder dit concreet maken? In stappen en tijd, mede daar dat laatste ontbreekt in de samenlevingsagenda. Onze fractie wil in deze periode echt meters maken. Coproductie ja, maar wel vanuit een duidelijk initiatief vanuit de gemeente. De ontwikkeling rondom Mercon laat zien dat binnen afzienbare tijd ook echt meters gemaakt kunnen worden. Waarom zien we dat hier nog onvoldoende terug? Ontbreekt het aan capaciteit? Aan kennis? Aan ambitie? Tevens vragen wij de wethouder om actie rondom de uitvoering van het visitorsmanagement. SWEK dendert wel door, nu wij nog. Coproductie of verantwoordelijkheid gemeente? Onze fractie is van mening dat wij als gemeente meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Graag reactie van de wethouder op dit punt.

 

Veiligheid

Voorzitter, het Havengebied is ook de plek waar de meeste reuring en levendigheid plaatsvindt. Maar dan helaas in de negatieve zin des woords. Helaas te vaak in het nieuws door allerlei opstootjes en vechtpartijen met soms tussenkomst van de politie tot gevolg. Helaas moet onze fractie ook constateren dat jongeren van onze achterban zich hier bevinden. Desalniettemin vraagt onze fractie om maatregelen, bijvoorbeeld in de vorm van suswachten. De kloof in veiligheidsbeleving uitgedrukt in cijfers versus beleving moet wat ons betreft worden gedicht. Voorzitter, onze fractie kijkt dan ook uit naar de nieuwe nota handhaving. Klopt het dat voor uitvoering van deze nota nog geen middelen zijn opgenomen in de PPN of hebben wij daar over heen gelezen? Verder zijn wij erg benieuwd wanneer de camera’s ook daadwerkelijk in het centrum geplaatst worden.

 

Organisatie

We vervolgen onze weg over de haven. Even stil staan bij het gemeentehuis. Het plein. We kijken terug op een zorgvuldig en overwogen besluit. Daarom zijn we content met mogelijke inpassing van de bibliotheek. Wel maken we ons ook zorgen omtrent planning en financiën. Dan de organisatie zelf. In de eerste plaats veel waardering voor alle mensen die dagelijks keihard werken voor ons dorp! Van beheersorganisatie naar ontwikkelorganisatie. Investeren in ruimte voor kwaliteit. Belangrijk dat hier aandacht voor wordt gevraagd, belangrijker nog dat dit ondersteuning verdient. De oplossing lijkt in eerste instantie vooral gezien te worden door het inzetten van extra personeel. Echter is heroriëntatie ook gewenst, daar sommige taken minder worden of zelfs komen te vervallen. Daarnaast is het ook een verandering van werken. Het ‘samen doen’ principe zit nog niet bij iedereen tussen de oren, weten we. Hoe gaan we dat veranderen? Graag reflectie van de burgemeester op deze punten.

 

Gebiedsvisie - Mercon

Via de haven naar Oost-Kinderdijk. Met tussendoor een doorkijk op het Lammetjeswiel. We zagen daar een prachtige samenwerking met het onderwijs ontstaan. Goed gedaan, wethouder! We staan stil bij de aansluiting met het Zwarte Paard. Mercon. Onlangs hebben we hier een levendige discussie over gevoerd. Mooi om te zien dat deze ontwikkelaar wel in staat is om een omvangrijk plan in korte tijd te doen ontwikkelen. Met draagvlak. We kijken wel met belangstelling uit naar de concretisering van de verschillende toezeggingen. Ook dit plan is niet omsloten door alleen maar dijken.... Laten we oog hebben voor de bredere context.

 

Buurtpreventie

Via het Zwarte Paard en de Rijnstraat naar het vernieuwde Scheldeplein. Dit is een prachtig resultaat van ‘samen doen’ en tevens een goed signaal voor de wijk Kinderdijk. In deze wijk gebeuren mooie dingen. Te denken aan een actieve buurtpreventiegroep. Voorzitter, welke stappen moeten er nog ondernomen worden om er voor te zorgen dat elke wijk een dergelijke actieve preventiegroep krijgt? Laten we deze initiatieven niet beperken tot Souburgh en Kinderdijk.

 

Sloop voor nieuwbouw - energietransitie

We passeren het gebied van de Groene Long en via de Van Hogendorpweg en Blokweerweg slaan we rechtsaf de Paralleweg in. Voorzitter, één van de wijken waar de kwaliteit van wonen onder druk staat. Zo is nogmaals gebleken na onze oproep ‘sloop voor nieuwbouw’. Onze fractie is dan ook zeer benieuwd naar de doorvertaling daarvan. De PPN heeft het over nieuw voor oud en actualisatie van onze lokale PALT-afspraken. Voor onze fractie is dit echt een aangelegen punt. Samenleving aan zet? Nee, laten wij als gemeente vooral zelf het initiatief nemen. Heeft de wethouder dit onderwerp al aangesneden bij Woonkracht10, onze belangrijkste uitvoerende partner in deze?

Waarbij we ons tevens afvragen of we deze wijk niet als pilot kunnen nemen in het licht van onze energietransitie. De opgave is groot. Over vier jaar moeten de eerste bestaande huizen van het gas af en over twintig jaar moet Alblasserdam energieneutraal zijn. Geweldig! Maar hoe gaat onze wethouder dit aanvliegen? We zien namelijk om ons heen dat kennis ontbreekt en gemeentes vooral het wiel zelf proberen uit te vinden. Graag reflectie van de wethouder op deze punten.

In deze hele energietransitie moeten we onze ondernemers ook niet vergeten. Er is behoefte aan goede ondersteuning en gerichte advisering hoe zij hun bedrijfsvoering en gebouwen echt kunnen verduurzamen. Welke mogelijkheden zijn er? Welke subsidies zijn er te verkrijgen? Voorzitter, onlangs bleek maar weer eens dat ondernemers vaak de weg er naar toe niet weten, geen tijd hebben en alleen zaken willen doen met betrouwbare partners. Ligt hier niet een mooie taak voor ons als overheid? Faciliteren. Oranje loper aanpak! Nee, niet via flyers of websitedoorverwijzingen, niet via OZHZ (zo lijkt het volgens de samenlevingsagenda), maar concreet een bureau naar voren schuiven dat waarde toe kan voegen voor onze ondernemers. Graag reflectie van beide wethouders op dit punt.

 

Sturing sociaal domein

Inmiddels passeren we Dok11, waar uitbreidingsplannen liggen. Na de laatste openbare bijeenkomst en terugtrekking van Woonkracht10 zijn we wel benieuwd naar vorderingen en de uiteindelijke invlechting in het sociaal domein. We denken echter ook aan de reis die onze kinderen en ouderen met ons maken. Voor de serviceorganisatie Jeugd hebben we dit jaar onze portemonnee moeten trekken. De verwachting is dat ze binnen vier jaar binnen de budgetten kunnen werken. Geloven we hierin? Denkend aan onze ouderen horen we van grote tekorten bij de WMO. Wethouder, wat zijn uw plannen om de diverse diensten binnen budget = kader te laten werken? Denkt u aan bezuinigen? Naast de financiën, wilt u onze eerdere opmerkingen rondom identiteitsgebonden zorg ook niet vergeten?

Voorzitter, als je op reis bent, zie je ook dingen niet, omdat het achter de voordeur is of onzichtbaar is, maar ondertussen is het er wel. Wij doelen bijvoorbeeld op armoede. Mooi dat het college financiën beschikbaar wil stellen om dit te bestrijden, maar welke concrete stappen gaan we zetten voor de mensen die kampen met armoede?

 

Onderhoud openbare ruimte - grondstoffenplan

Via de Parallelweg, onderdeel van de groene loper, bereiken we de rotonde. Groen. Groener. Meer bomen. Minder onkruid. Kwaliteit van straten, voetpaden. Er ligt een duidelijke ambitie. Maar hoe realistisch is deze? Onze fractie kijkt uit naar de uitwerking van de verschillende scenario’s en de kaderstellende rol van de raad in deze. Oh ja, een scenario zou ook kunnen zijn: meer burgerparticipatie. Zie hiervoor Molenwaard als voorbeeld. Wordt dit ook meegenomen in uw uitwerking, wethouder? 

Onderwijl worden net de welbekende oranje containers opgehaald. Inmiddels weten we dat we de 184kg grens hebben bereikt. Geen groot verschil met een half jaar eerder. Is de verwachting van de wethouder dat we het komende jaar echt nog slagen gaan maken en is er inmiddels al een besluit genomen over het veranderen van de ophaalfrequentie (oranje zomer meer - winter groen minder)?

 

Bereikbaarheid

Via de Torenweg komen we aan bij de Wensveenrotonde. Een plek waar al veel over gesproken is. Economie zit weer volop in de lift, er zijn dus meer autobewegingen, de A15 slipt nog meer dicht en om toch wat eerder thuis te zijn, wordt handig gebruikt gemaakt van de Vinkenpolderweg. Dit bleek maar weer bij afsluiting van de Westeinde. Prioriteit twee is een betere ontsluiting van de West Alblasserwaard. Coproductie ja, maar laten wij het initiatief nemen. De SGP-fractie ziet graag een bijeenkomst tegemoet waarbij in samenspraak met Molenwaard en de provincie een verkenning plaatsvindt. Wat ons betreft kan dit vooruitlopend op het opstellen van een plan van aanpak (zoals genoemd wordt in de samenlevingsagenda). En graag onderzoeken of de Vinkenpolderweg toch niet afgesloten kan worden voor sluipverkeer (zie de effecten n.a.v. afsluiting Westeinde).

 

Financiën

We gaan Alblasserdam weer uit. Uitrusten op een bankje zit er niet in. Er ligt namelijk nog een grote uitdaging. Kijkend naar de gemeentelijke financiën, dan zij we blij dat 2017 positief kan worden afgesloten. Echter, er ligt een opgave. Werken aan een structureel sluitende begroting. We moeten opletten, scherp aan de wind zeilen, direct kunnen acteren als dat nodig moet zijn. Wetend dat we niet altijd aan het roer zitten, omdat we ook te maken hebben met rijksuitgaven en wisselende GR- koersen. Onze fractie kan zich dan ook vinden in de genoemde uitgangspunten om te komen tot een begroting over het jaar 2019. We roepen het college wel op om de samenlevingsagenda meer in te richten op prioritering en de raad daarin ook keuzemogelijkheden voor te houden. We houden nog steeds veel ballen met elkaar in de lucht.

 

Beschouwend

Voorzitter, wij zijn weer begonnen aan een nieuwe periode. Zoals op reis een kaart geraadpleegd wordt, wil de SGP-fractie Gods Woord gebruiken op haar politieke reis door Alblasserdam. Vanuit de diepe overtuiging dat Gods Woord het enige en ware richtsnoer is voor ons leven en voor ons handelen. Daarom zal elk voorstel, voorzitter, langs dat Richtsnoer gelegd worden. Dat zal ook merkbaar zijn in dit gremium. Wijlen Ds. Kersten, 100 jaar geleden fractievoorzitter van de landelijke SGP, besefte maar al te goed dat het politiek landschap verweven was door het sluiten van allerlei compromissen, echter wel met de kanttekening dat er met Gods Woord geen compromissen gesloten kunnen worden. Dat maakt ons werk in de politiek ook zo verantwoordelijk. Eens zal onze fractie aan het einde van de reis daar ook rekenschap van af moeten leggen. Bent u zich daarvan ook bewust dat deze aardse reis een keer eindigt en ieder persoonlijk een eeuwige reis moet maken?

 

Slot

Voorzitter, tot slot danken wij het college voor al het voorbereidende werk en allen die u daarbij geholpen hebben. In korte tijd is er weer veel werk verzet. En wij wensen u in alles Gods zegen toe bij de uitoefening van uw werkzaamheden.

 

 

Jaco Brand

Fractievoorzitter SGP Alblasserdam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.