Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn over SGP inzichtelijk

4 documenten

Terugblik Meerjarenbegroting 2020 – 2023

PvdA PvdA SGP CDA Apeldoorn 28-11-2019 20:43

Op donderdag 14 november was de jaarlijkse behandeling van de begroting van onze gemeente en de PvdA Apeldoorn heeft – helaas – tegen deze begroting gestemd omdat verkeerde prioriteiten gesteld worden en ondoordachte ingrijpen in Jeugdzorg en WMO voorgesteld zijn. Ook was er tijdens de raadsvergadering zelf sprake van polarisering en kreeg de oppositie nagenoeg geen kans om de MPB te kunnen aanscherpen en volgden de coalitie partijen blindelings de college- en coalitievoorstellen. Een nadere toelichting.

Hoogtepunt van het jaar

Een meerjarenbegroting (MPB) is meestal, tezamen met de voorjaarsnota, één van de mijlpalen in het politieke jaar. Vooral in een jaar als 2019, waarin grote tekorten zich aftekenden bij Jeugdzorg en WMO, is het een belangrijk beslismoment waar de schaarse middelen van de gemeente aanbesteed worden.

Bij elk amendement van een oppositiepartij stemden alle coalitiepartijen tegen en bij alle amendementen en moties van een coalitiepartij stemden alle coalitiepartijen voor. Op geen enkel onderdeel viel er iets te onderhandelen of om te kijken of er tot een compromis gekomen kon worden. In woorden werd er wel geroepen over ‘samenwerken’ en ‘een uitgestoken hand’, maar in de praktijk bleek dit nergens het geval.

Polarisatie

Helaas moeten we constateren dat polarisatie ook in de gemeenteraad is toegetreden. Het is nu blijkbaar of de ene, of de andere kant en de nuance en het compromis is ver te zoeken. Dat is erg jammer, zeker in deze tijd waarin Apeldoorn in grote moeilijkheden zit. De fractie van de PvdA Apeldoorn zal zich in ieder geval altijd op de inhoud blijven richten, of dit nu voorstellen van het college betreft of van welke fractie ook, coalitie of oppositie. Dit met het doel zoveel mogelijk van onze sociaaldemocratische idealen te verwezenlijken.

Ondoordacht ingrijpen in jeugdzorg en WMO

Bij de behandeling van de Voorjaarsnota, die in de eerste week van juli werd vastgesteld, waren er al grote tekorten binnen het sociaal domein duidelijk. Het college kwam met een drietal scenario’s om deze tekorten te lijf te gaan, waarbij een voorkeur werd uitgesproken voor één van die scenario’s. Aangezien er naar onze mening te hard en soms ondoordacht werd bezuinigd op delen van de Jeugdzorg en er wel budgetten voor nieuw beleid beschikbaar werden gesteld, heeft de PvdA toen een motie ingediend met een vierde scenario (zie https://apeldoorn.pvda.nl/nieuws/gooi-het-kind-niet-met-het-badwater-weg-pvda-stelt-kwaliteit-van-zorg-voorop/)

Een meerderheid, waaronder alle coalitiepartijen, wilde hier echter niets van weten.

De PvdA, en meerdere oppositiepartijen, vinden deze MPB echter nog steeds te hard en te ondoordacht ingrijpen in Jeugdzorg en WMO-onderdelen, terwijl voor andere zaken, die volgens ons op dit moment geen prioriteit hebben, wel forse budgetten voor beschikbaar zijn.

Politieke mening college B&W

Er werden 22 amendementen en 13 moties ingediend, waar het college voor behandeling een preadvies op had gegeven. Dit preadvies zou aangeven of een amendement of motie technisch en/of financieel haalbaar zou is, maar er werd een politieke mening van het college in gegeven. Voorafgaand aan de raadsvergadering waarin de MPB behandeld zou worden was al duidelijk uit de gegeven preadviezen waar de behandeling van de begroting op uit zou draaien: alle amendementen van oppositiepartijen ook al waren ze zowel technisch als financieel haalbaar, kregen een preadvies “wij ontraden dit amendement”, vooraf gegaan door teksten als “ wij wensen een andere strategie” of “wij vinden het belangrijk om dit niet te wijzigen”. Er was een amendement van de SGP, die over een tekstuele wijziging ging en geen veranderingen in budgetten met zich meebracht, die is wel aangenomen. Daarnaast kregen de amendementen van coalitiepartijen het preadvies “Oordeel aan de raad”, vooraf gegaan door een tekst als “Wij staan hier positief tegenover”. Het bleek helaas in de praktijk ook zo uit te werken. De suggesties en ideeen voor aanscherping dan wel verbetering van de begroting door de oppositie zijn dus van tafel geveegd.

Blindelings volgen

PvdA fractievoorzitter Ties Stam: “Ik hoop dat in de loop der tijd andere fracties zich ook weer realiseren waar hun partij ook alweer voor stond, in plaats van blindelings college- en coalitievoorstellen te volgen”.

PGB-bezuiniging

Het is zeer opvallend dat er geen enkel amendement of motie door een coalitiepartij is ingediend, dat ook wijzigingen in budgetten tot gevolg heeft. O ja, eentje dan, over de PGB-bezuiniging. Een aantal oppositiepartijen hadden hier ook moeite mee, maar wilde het structureler oplossen en de dekking kwam van bezuinigingen of uitstel van nieuw beleid, zoals een paar ton voor digitalisering van de strippenkaart (administratieve afhandeling). Daar wilde geen enkele coalitiepartij in meegaan. Een amendement van het CDA voor een uitstel van bezuiniging (voor 2020 alleen) met dekking uit een ander potje van het sociale domein (reservebuffer voor tegenvallers en ongewenste effecten bij Jeugdzorg en WMO) haalde het uiteraard wel.

Zittenblijvers

Het was opmerkelijk dat bij de behandeling van vele amendementen en moties van de oppositiepartijen, afgewezen door coalitiefracties, zij niet de moeite namen uit hun zetels te komen om een toelichting te geven op hun tegenstem. Dat was toch wel het minste wat je had mogen verwachten.

Helft van de partijen tegen de MPB

Het uiteindelijke resultaat is dus dat de PvdA, net als de meeste coalitiepartijen, tegen de MPB heeft gestemd. De zo goed als ongewijzigde MPB is weliswaar door een meerderheid van de raad(sleden) aangenomen, maar 7 van de 14 partijen hebben de de begroting afgewezen en tegengestemd. Erg jammer deze polarisering. Voor Apeldoorn was het beter geweest als de neuzen meer dezelfde kant op staan. Wordt vervolgd, met goede hoop voor de toekomst.

 

Het bericht Terugblik Meerjarenbegroting 2020 – 2023 verscheen eerst op PvdA Apeldoorn.

Asbestsanering: Apeldoorn staat voor een grote opgave.

SGP SGP Apeldoorn 19-09-2018 00:00

 

Vanwege de gezondheidsrisico’s mogen particulieren en bedrijven asbest niet (her)gebruiken, bewaren, verkopen, importeren, weggeven, opnieuw toepassen en bewerken. Sinds 1 juli 1993 geldt deze regelgeving in Nederland en sinds 2005 in heel de Europese Unie. Na de zomer komt het voorstel in de Tweede Kamer om per 2024 asbestdaken te verbieden. Ondanks kritiek houdt het kabinet voet bij stuk in de planvorming.

In Gelderland ligt er naar schatting nog ruim 20  miljoen vierkante meter asbest op daken. Dat is 6 miljoen vierkante meter meer dan aanvankelijk ingeschat werd. Met deze enorme hoeveelheid asbest staat ook gemeente Apeldoorn voor een enorme opgave als het verbod in 2024 van kracht wordt. Een ruwe schatting laat zien dat de daken over 150.000 gebouwen verspreid zijn. Veel van deze gebouwen zijn particulier bezit.

De provincie streeft er naar om in 2024 85 procent van alle asbestdaken in Gelderland gesaneerd te hebben. Volgens sommige deskundigen is dat nog steeds een optimistische doelstelling. Gelderland heeft recent 4 miljoen euro uitgetrokken om de sanering te versnellen.

De SGP vindt het van groot belang dat de gezondheid van elke inwoner in Apeldoorn beschermd wordt. Asbest kan gevaarlijk zijn en de gezondheid bedreigen. Nu een algeheel verbod op asbestdaken op handen is, wil de SGP weten wat de stand van zaken en risico’s in onze gemeente zijn. Er zijn door SGP-raadslid Jan Kloosterman schriftelijke vragen gesteld. Deze vragen met de beantwoording van het college vindt u op deze pagina:

https://apeldoorn.raadsinformatie.nl/modules/4/schriftelijke%20vragen/463959

 

Foto overzichtspagina: Matthias Bunt

Aandacht voor tekort aan pleeggezinnen

SGP SGP Apeldoorn 12-07-2018 00:00

 

SGP vindt pleeggezinnen belangrijk voor kwetsbare kinderen en jongeren. SGP raadslid Jan Kloosterman stelde hier vragen over in de Apeldoornse raad.   Vorige week meldde pleegzorg Nederland dat er een toename is in het aantal pleeggezinnen. Daarbij geven ze aan dat in 2017 er 2.647 nieuwe pleeggezinnen zijn ingeschreven. Dat is een toename van 7% in vergelijking met 2016. Verder schrijft pleegzorg Nederland: “Met deze groei is de instroom van pleegouders, na een dip in 2016, weer hoger dan de uitstroom. Ook hebben aanzienlijk meer mensen informatie over pleegzorg opgevraagd dan het jaar ervoor.” De vraag is wat de stand van zaken in onze gemeente is. Kinderen die door een beperking of problemen niet bij hun biologische ouders kunnen blijven, verdienen een goede plek. De SGP is met het college van mening dat deze plaats zoveel mogelijk moet lijken op een normaal gezin. De SGP staat voor het belang van sterke en gezonde gezinnen. Een gezin is een samenleving in het klein en daarom is elke samenleving gebaat bij goed functionerende gezinnen. Gelukkig wordt dat ook in Europees verband ronduit erkend. In 2016 bleek er in Apeldoorn een flink tekort aan gezinshuizen. Samen met verschillende zorgaanbieders heeft de gemeente pogingen gedaan om meer ouders werven om deze vorm van jeugdzorg vorm en inhoud te gaan geven. Onderdeel daarvan is het Apeldoorns programma ‘Inhuis’. In de jaarmonitor van het sociaal domein 2017 staat: “Het aantal gezinshuizen is gegroeid, maar het aantal pleeggezinnen is helaas afgenomen.” De SGP-fractie is blij met de inzet die gepleegd is. Tegelijk vraagt zij zich af hoe het met de benodigde capaciteit om kinderen en jongeren in pleeggezinnen of gezinshuizen op te vangen gesteld is.

Wethouder Detlev Cieszo geeft in een reactie op de vragen van Jan Kloosterman aan dat hij er alles aan doet om zoveel mogelijk jongeren in een steun- of pleeggezin te plaatsen. Zo zijn er bijvoorbeeld plannen om in samenwerking met staatsecretaris Blokhuis artikelen in vakbladen etc. te plaatsen, om de problematiek onder de aandacht te brengen. De wethouder nuanceert overigens het beeld dat de situatie in Apeldoorn afwijkt van de landelijke trend.

SGP haalt op het nippertje tweede zetel

SGP SGP Apeldoorn 07-04-2018 00:00

 

Opnieuw haalde de SGP twee zetels in de Apeldoornse gemeenteraad. Maar het was wel op het nippertje. De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen viel voor ons mee en tegen. Laten we met de meevaller beginnen.

Apeldoorn is de grootste gemeente in ons land waar de SGP een zelfstandige fractie in de gemeenteraad heeft. En dan nog wel een fractie van twee man. Dat is best bijzonder. Daar mogen we God dankbaar voor zijn. Blees en Leune zaten vroeger als eenmansfractie in de raad. ,,Twee zijn beter dan één” staat er in de Bijbel (Pred. 4:9). Een tweemansfractie betekent een verdubbeling van de mankracht. Dat geeft ook een grotere verantwoordelijkheid.

Restzetel

Evert Mulder zat in de periode van 2002 tot 2014 op een restzetel. Als je daar eenmaal op zit, merk je daar trouwens niets van. Vier jaar geleden kregen we twee volle zetels. Nu was onze tweede zetel weer een restzetel. Er waren dit keer zeven restzetels te verdelen en daarvan kregen wij de derde. Hadden we 237 stemmen minder gehad, dan hadden we met Lokaal Apeldoorn moeten loten om de laatste restzetel.

In het verleden hadden we onze lijst gecombineerd met die van de ChristenUnie. Langs die weg veroverden wij in 2002 en ook in 2006 en 2010 onze tweede raadszetel. Door een wijziging van de Kieswet is lijstcombinatie niet meer mogelijk. We moeten nu helemaal op eigen kracht onze tweede zetel zien te veroveren.

Helaas zakte ons stemmenpercentage. Vier jaar geleden was dat 5,2 nu 4,7. Voor de helft kwam dat omdat de opkomst hoger was. De combinatie met het referendum leidde er toe dat meer kiezers dan anders de moeite namen om naar de stembus te gaan. Vooral de tegenstanders van de zogenaamde sleepwet maakten zich erg druk over deze zaak. Hun stem voor de gemeenteraad zal niet vaak bij de SGP zijn terecht gekomen.

Ook het aantal stemmen liep wat terug: van 3458 in 2014 naar 3260 nu. Dat is jammer. Aan de verkiezingscampagne lag het niet. Die was, mede door de inschakeling van reclamebureau Bright, professioneel opgezet. Potentiële kiezers werden ook online benaderd. Dat kostte wel een paar centen, maar door een extra bijdrage van de afdeling Apeldoorn aan de verkiezingskas konden we dat betalen.

Uddel

Speciale aandacht werd besteed aan het dorp Uddel, vanouds een stemmenbolwerk van de SGP. Daar hielden we ditmaal ook onze verkiezingsavond. Er was veel belangstelling. In Uddel gingen we van 851 naar 858 stemmen.

Hoe is het verlies van kiezers in de rest van de gemeente te verklaren? We moeten wel beseffen dat de uitslag van vier jaar geleden voor de SGP een topresultaat was. Een stemmenpercentage van 5,2 hadden we nooit eerder behaald. Ga maar na: in 2002 was het 4,0 procent in 2006 4,3 procent en in 2010 4,2 procent. Daarmee vergeleken is de 4,7 procent van de verkiezingen in maart dit jaar heel aardig.

Het goede resultaat van de vorige keer was wellicht toe te schrijven aan het feit dat kort daarvoor Henk van den Berge op de voorgrond was getreden als voorzitter van de enquêtecommissie naar de problemen bij het grondbedrijf van de gemeente Apeldoorn. Verder deed ditmaal ook een kansloze lijst mee onder de naam Jezus Leeft. Een deel van de driehonderd kiezers die deze lijst kreeg, stemde in het verleden op de SGP.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.