Nieuws van politieke partijen in Heiloo over PvdA inzichtelijk

4 documenten

De BUCH is het paard van Troje – Kadernota 2021

PvdA PvdA VVD CDA Heiloo 29-06-2020 17:07

Op maandagavond 29 juni stond de Kadernota 2021 op de agenda van de raadsvergadering van Heiloo. Hieronder vindt u de inbreng van de PvdA Heiloo, uitgesproken door fractievoorzitter Ko Hemminga.

Voorzitter, wethouders, raadsleden, belangstellenden en luisteraars/kijkers Beat FM.

Na 6 jaar beleid van het college van H2000, VVD en CDA worden de financiële gevolgen voor ons dorp méér en méér duidelijk. Halverwege deze 2e termijn, met nog twee jaar voor de boeg, maken wij met deze kadernota een kritische tussenbalans op.

Dat doen we “Met Elkaar”.

Het college heeft in 2018 zijn programma gepresenteerd. Er werden structureel sluitende cijfers in het vooruitzicht gesteld. Daar hebben de partijen voor getekend, maar we komen bedrogen uit. In boekjaar 2018 sloten we af met een verlies van € 929.000 en in 2019 hebben we € 943.000 van de algemene reserve moeten afboeken. Voor 2020 en 2021 is de prognose nu een tekort van zo’n € 1,5 miljoen per jaar. Maar let op, het is nog maar een half jaar geleden dat de raad werd voorgerekend dat voor 2020 en 2021 jaarlijks een positief saldo van circa € 700.000 tot € 800.000 verwacht kon worden.

In zes maanden tijd kan er kennelijk veel gebeuren.

En wat het zo treurig maakt: dit heeft met de corona crisis helemaal niets van doen. De oorzaken zijn structureel en niet eenmalig: het college heeft geen zicht op de inkomsten en uitgaven en de kosten op de uitvoering van de gemeentelijke taken. De voorspellingen zitten keer op keer enorm naast. 

Met gevolg dat de reserves van Heiloo inmiddels zijn geslonken tot € 8 mln. Met de prognoses in deze kadernota voor 2020 en 2021 komt het college eind 2021 op € 5 mln. Veel te weinig voor de plannen die er nog liggen. Met of zonder elkaar, gaat dit niet lukken. Bij de begrotingsvaststelling 2018, heeft de PvdA in een schaduwbegroting gewaarschuwd voor te optimistische verwachtingen over de exploitatiekosten en de onderschatting van de financiële risico’s grote projecten. Vanuit het college was de reactie: jullie zien het niet goed en er zijn geen problemen. 

Welnu, kennelijk is het college eindelijk wakker geschud. Maar wat is financieel zo fout gelopen waar we amper 6 maanden geleden te horen kregen dat er geen financiële problemen waren?

We krijgen nu te horen dat het vooral ligt aan de kosten van het sociaal domein. Dus niet de ontsporing van de kosten van De BUCH – die “gewoon” ieder jaar mogen blijven stijgen van dit college. Wij zien ook dat Wmo taken, Jeugdzorg, Participatiewet veel meer kosten dan voorheen en dat het Rijk te weinig compenseert. Dat probleem speelt in heel Nederland. Maar hoe kan het dat Heiloo in 2017 wel degelijk circa € 700.000 hierop heeft overgehouden, maar dit geld niet opzij heeft gezet, en het College nog maar 6 maanden geleden kennelijk niet doorhad dat 2019 vele tonnen duurder zou uitpakken en dat ook 2020 en 2021 véél te optimistisch waren ingeschat.

Duidelijk is in ieder geval dat de BUCH werkorganisatie en het college er zeker twee jaar lang faliekant naast hebben gezeten. Voor ieders herinnering:

Het begrotingssaldo 2020 na de raad van 9 december 2019 was nog € 230.000 voordelig. Het verwachte saldo 2020 was zelfs op 11 mei 2020 nog € 253.000 voordelig. En dan komt de kadernota in juni en is het verwachte 2020 resultaat ineens  € 1.472.000 nadelig. Ofwel: de kosten worden met ruim € 1,7 mln. naar boven bijgesteld voor het lopende jaar 2020. En op pagina 14  van het programma 1b (‘sociaal domein’) blijkt dat plotsklaps de inschatting voor jeugdhulp, Wmo, thuishulp etc. circa 1,2 mln. (!) per jaar hoger is dan in november 2019 werd ingeschat en is begroot voor 2020!

Het is uitermate triest dat pas toen de accountant de boeken van 2019 kwam controleren, de achterstanden in de administratie in beeld kwamen. En het is triest dat voor de BUCH controllers en ons college deze “wake-up call” nodig was, om te beseffen dat de cijfers niet klopten. Met gevolg dat de raad veel te optimistische begrotingen voor 2020 en daarna zijn gepresenteerd. Wat de oplossing voor dit financiële gat ook gaat zijn, qua beheersing van de financiën zakt dit college volledig door het ijs.

Een ander hoofdpijn dossier is de A9. Vorig jaar dachten zowel het college als H2000, VVD en CDA dat het allemaal wel met een sisser zou aflopen. Inmiddels is helder dat het opnieuw opstarten van de bestemmingsplanprocedure op € 5,7 miljoen extra komt. Vrijdag (!) kwam voor Heiloo “het bonnetje” van ruim € 1,75 miljoen aan meerkosten waar wij voor aan de pan hangen, zonder zekerheid dat het project daadwerkelijk door gaat.

Zoals ik al bij de jaarrekening 2019 aangaf zijn de risico’s voor de afslag A9 niet adequaat in beeld. Met de op 28 februari 2019 getekende wijzigingsovereenkomst A9 heeft wethouder Dellemijn Heiloo met extra risico’s opgezadeld en is Heiloo feitelijk penvoerder van het gehele project A9 geworden incl. het risico van eventuele niet compensabele BTW die kostenverhogend werkt.  De Provincie heeft het in ieder geval handig gedaan en is voor verhaal van deze kosten in elk geval niet in beeld.

Ik kom hier later op terug.

 Nu het water aan de lippen staat, geeft de wethouder Financiën in een interview in het Noordhollands Dagblad op 13 juni jl. aan, dat het aan de gemeenteraad is, een list te verzinnen hoe Heiloo uit dit financieel moeras te trekken. De raad blijkbaar in een nieuwe rol van “Baron von Münchhausen”. De wethouder en het college vragen de raad nu om kaders. Toen ze vorig jaar november nog dachten dat er per jaar ruim € 700.000 over zou zijn, werd die vraag niet gesteld.

De kaders die de PvdA aan dit college meegeeft zijn:

Maak niet de fout de belastingen voor de inwoners weer met 8%-9% te laten stijgen, zoals dit jaar en vorig jaar is gebeurd. In deze kadernota wordt nu gerekend met een lastenstijging die gelijk opgaat met de prijsinflatie en dat is prima. Dit College moet de financiële gaten niet proberen te dichten met OZB heffingen. Dat biedt sowieso te weinig soelaas en is aan de inwoners ook niet uit te leggen.Het lopend jaar is al half verstreken en bijsturen is bijna niet meer mogelijk, zeker niet met de corona crisis.

Voor 2021 en daarna is er wel nog tijd om in te grijpen. Maar dan moet voortvarend te werk worden gegaan. Wat de PvdA betreft is het tijd om ons te realiseren dat een veel te groot – en oncontroleerbaar – deel van de begroting opgaat aan de ieder jaar stijgende bijdragen aan de BUCH. De BUCH is een paard van Troje gebleken. Het lukt maar niet om de gemeentefinanciën op orde te krijgen nu de kosten van de BUCH niet significant omlaag gaan. De BUCH-directie heeft drie jaar de tijd en extra geld gehad, maar moet nu eindelijk leveren en taakstellende budgetten opgelegd krijgen die voor Heiloo betaalbaar zijn. Dat betekent dat wij ons Heiloo minder aan de BUCH moeten gaan uitgeven. Lukt dat niet, dan kan Heiloo beter uit deze GR stappen en andere wegen inslaan.

We gaan in ons dorp niet de voorzieningen voor de inwoners uitkleden terwijl de BUCH ieder jaar duurder wordt. Als dit college doorzet op de plannen voor de A9 binnen de huidige Overeenkomst Nieuwe Strandwal, zal Heiloo in de toekomst worden opgezadeld met sterk stijgende kapitaallasten en onderhoudskosten. Op de afslag zelf zijn wij niet tegen, maar wel dat de inwoners van dit dorp er straks meer dan € 12 mln. aan moeten bijdragen. Kortom, ga terug naar de onderhandelingstafel en leg uit dat Heiloo dat geld niet meer heeft en zorg voor een wijzigingsovereenkomst waar wij niet financieel onderdoor gaan en de inwoners van dit dorp voor moeten bloeden. Zorg voor een solide sociaal beleid in Heiloo, investeer in het welzijnswerk, in een 2e sporthal, in de muziek en dansschool, bibliotheek en verenigingen. Laat Heiloo niet verloederen en investeer in het ’t Looplein, in de aanpak van de winkelleegstand en de geluidsschermen bij het spoor. Reserveer voldoende geld om de schuldhulpverlening in Heiloo te verbeteren. En blijf investeren in verduurzaming. Geen kaasschaaf toepassen aub! Grote tekorten vragen om grote ingrepen. Niet jaarlijks de verenigingen en stichtingen verder uitkleden met € 5.000 hier en € 3.000 daar.

Afsluitend, het is code “red alert” in Heiloo.

Er zijn grote risicovolle overeenkomsten aangegaan zonder de raad hierbij vooraf te informeren. Het was dan altijd een collegebevoegdheid.

Nu in zwaar weer, wordt het oplossen hiervan een collectieve uitdaging..

Deze tijd vraagt om echte visie, daadkracht en een effectief, efficiënt en doelmatig beleid. 

Wij vragen ons oprecht af, of gezien het trackrecord, dit College hiertoe in staat is.

Het bericht De BUCH is het paard van Troje – Kadernota 2021 verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Niet onze politieke keuzes…

PvdA PvdA VVD CDA Heiloo 04-11-2019 19:06

‘Voor de PvdA Heiloo is het niet acceptabel dat wél de gemeentelijke lasten (OZB) worden verhoogd met 8% per jaar en dat tegelijk kaalslag dreigt op de sport- en cultuurvoorzieningen, terwijl het voor de extra miljoenen voor de BUCH wél steeds lukt om de financiële ruimte bij te lappen.’

Maandagavond 4 november werd de begroting voor de gemeente Heiloo voor 2020 en de meerjarenraming 2021-2023 behandeld. Hieronder vindt u de inbreng van de PvdA.

Wij behandelen vanavond de zesde begroting van het college van Heiloo2000, VVD en CDA en de trend van de politieke keuzes zijn herkenbaar.

De PvdA is kritisch op de politieke keuzes en ook niet overtuigd van de haalbaarheid van de begroting. De ervaring leert immers dat wanneer de definitieve jaarcijfers – na controle – door de accountant worden vastgesteld, het werkelijke resultaat iedere keer sterk afwijkt.

Zo werd de begroting van 2018 aan de raad gepresenteerd met een uitkomst van min € 61.000 maar bij de eindafrekening bleek het een tekort van bijna € 1 miljoen te zijn.

Wij maken dit nu al jaren mee en je vraagt je af of er wat mankeert aan het gemeentelijk telraam!

Deze begroting en meerjarenraming tonen positieve structurele resultaten en in de doorrekeningen hoeft Heiloo de komende vier jaar geen extra leningen aan te trekken. We hopen het van harte.

Maar: de impact van de stikstofproblematiek, een bestemmingsplan afslag A9 dat is vernietigd, een vertraging in de aanbesteding en onzekerheid over het tempo van woningbouw in de Zandzoom, zijn serieuze risico’s, die als een donderwolk boven deze cijfers hangen.

Voor de BUCH-organisatie is ook geen geld voor tegenvallers gereserveerd. Een werkorganisatie waar ruim € 15 miljoen vanuit onze begroting naartoe gaat.

Ongemak over haalbaarheid begroting

We begrijpen het dilemma, maar het voelt ongemakkelijk om een begroting vast te stellen die is opgesteld op basis van het kader dat eind 2022 de A9 afslag daadwerkelijk in gebruik is genomen én dat alle geplande investeringen binnen de laatst vastgestelde budgetten blijven én zo gefinancierd kunnen worden vanuit de inkomsten van Zuiderloo, Zandzoom en de Boekelermeer in de komende vier jaar.

Pas vorige week donderdag, kwam een memo over de mogelijke gevolgen van het PAS dossier. Onze vraag is: in hoeverre zijn de aangegeven risico’s in de cijfers verwerkt, zoals een mogelijke vertraging van twee jaar voor de afslag A9 en een eerste ontwikkelaar die inmiddels een voorbehoud maakt?

Ook is geen rekening gehouden met de risico’s van de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) van het kabinet. De inschatting is dat gemeenten flink tekort gaan komen in het bijstandsbudget en vernemen graag de visie van het College op dit extra risico voor Heiloo.

Staat deze begroting nu niet al geheel op losse schroeven?

Het lijkt wel, of het College werkt met een “Buienradar app”waar altijd mooi weer wordt voorspeld!

Politieke keuzes

Dit wat betreft de cijfers en aannames. Nu de politieke keuzes van dit college. Wij missen in alle eerlijkheid, een daadwerkelijke visie in deze begrotingsplannen. Waar willen wij over enkele jaren ‘Met Elkaar’ staan in Heiloo? Als we begin 2023 via de afslag A9, een nieuwbouwwijk met inmiddels 400 woningen in rijden, wat treffen we dan aan?

Zien we bij het Vennewater een tweede sporthal, waar de sportende jeugd in Heiloo terecht kan en niet meer naar Castricum, Limmen of Egmond hoeft uit te wijken? Kunnen we gezellig winkelen in een vernieuwd winkelcentrum ’t Loo?  Betalen de burgers zich inmiddels blauw omdat het college de OZB-lasten jaar in, jaar uit, laat stijgen, zoals volgend jaar met ruim driehonderd duizend euro? Worden burgers nog vanuit de gemeentelijke werkorganisatie BUCH bediend of is die dan opgeheven omdat we er in 2021 noodgedwongen de stekker er uit moesten trekken? Zijn we zo onverstandig geweest om woningen te laten ontwikkelen voor met name hogere inkomens en moeten startende jongeren en mensen met lage en middeninkomens inkomens het dorp uit, om woonruimte te vinden? Hoe staan onze sport- en cultuurvoorzieningen er dan voor?

We weten het niet, want weliswaar is beloofd dat er een onderzoek naar een tweede sporthal komt, maar in de meerjarenraming is er geen geld opgenomen. Volgens de informatie van de betrokken verenigingen moet het mogelijk zijn om voor € 2 miljoen een tweede hal te realiseren.

Bij 40 jaar afschrijving is dat € 50.000 per jaar, vanaf het jaar van ingebruikname.

Waarom begroot dit college dat niet?

Voor alle sportaccommodaties in Heiloo, exclusief het Baafje, wordt jaarlijks ca € 500.000 beschikbaar gesteld. Voor een gemeente met bijna 24.000 inwoners en bouwplannen voor nog eens 1.200 nieuwe woningen is dat veel te krap bemeten en zal ieder verzoek om vervanging, modernisering of uitbreiding blijven vastlopen op de financiën. Deze begroting en meerjarenraming bieden de ruimte voor een tweede hal, die is ook hard nodig: neem deze investering dan ook mee. Er is géén adequaat gemeentelijk vastgoedplan met betrekking tot de sport- en cultuurvoorzieningen en de impact van de enorme opgave in verduurzaming. De woonvisie van het college spreekt van bouwen naar behoefte, maar wanneer er 15 sociale huurwoningen op het Noordergeest-terrein worden opgeleverd moet Kennemer Wonen bijna dranghekken plaatsen om alle belangstelling in goede banen te leiden. Wij roepen dit college wederom op, te bouwen naar de behoeften van de inwoners en niet naar de behoeften van projectontwikkelaars. Het college indexeert het subsidieplafond met 1,5%. Dat is feitelijk weer een bezuiniging op onze voorzieningen, omdat de cao-afspraken over de lonen aanzienlijk hoger zijn. De cao-lonen bij het sociaal werk worden met ruim 3% in 2020 verhoogd. Dit zal verdere kaalslag tot gevolg hebben. De motie over Directe Subsidies van 22 juni 2015, wordt aan de laars gelapt waardoor diverse verenigingen zoals de Rurik Heiloo, Tintoretto en de Hobbyfarm in zwaar weer komen. De zorgen over de BUCH-werkorganisatie blijven onverminderd groot: 1. We geven jaarlijks meer uit aan de werkorganisatie dan begroot is bij de opzet en nu al kost het meer dan toen we nog niet waren samengegaan. 2. De externe accountant heeft klip en klaar vastgesteld dat ondanks het extra geld, de processen nog altijd niet op orde zijn. 3. Het bestuur gaat een nieuwe algemeen directeur aanstellen om de BUCH-organisatie in goede banen te leiden, maar de evaluatie volgend jaar van de BUCH-organisatie zal de echte lakmoesproef zijn. De dienstverleningsovereenkomst BUCH-Heiloo 2020-2022 is nog steeds niet aan de raad voorgelegd en we kennen dus de risico’s niet. 4. Voor de PvdA Heiloo is het niet acceptabel dat wél de gemeentelijke lasten (OZB) worden verhoogd met 8% per jaar en dat kaalslag dreigt op de sport- en cultuurvoorzieningen, maar voor de extra miljoenen voor de BUCH, het steeds wél lukt om de financiële ruimte bij te lappen.   Niet alleen woorden, ook daden zijn nodig!

Waar de PvdA het over wil hebben, zijn concrete acties en wat we doen voor de inwoners, niet alleen woorden en goede voornemens.

Daarom dient de PvdA de volgende voorstellen in op deze begroting en meerjarenraming:

De motie om het OZB-tarief 2020 niet met 1,5% te indexeren:                                                   door de stijging van de Woz-waarden moeten onze inwoners volgend jaar gemiddeld al 7% hogere OZB-lasten betalen. Dit college legt daar nog eens 1,5% stijging van het tarief bovenop. Dat is onnodig en een verkeerde politieke keuze. Het OZB-tarief kan ongewijzigd blijven nu de stijging van de WOZ-waarden van de woningen al ver boven het inflatiepercentage van 1,5% uitgaat. Het scheelt de gemeente ongeveer € 65.000 aan OZB-inkomsten en daarvoor is voldoende financiële ruimte. Het amendement om de Investering 2e sporthal op te nemen in de begroting door voor 2021–2022 een verwachte investering te begroten met een stelpost van € 2 miljoen (met een verwachte ingebruikname in 2023), met de toezegging dat in 2020 het investeringsbudget wordt aangepast op basis van de doorrekening c.q. aanbesteding. De motie voor de Ontwikkeling van een meerjarig, gemeentelijk vastgoedplan.Dit plan met als doel een heldere visie te bepalen m.b.t. de sport- en cultuurvoorzieningen en op basis van een brede dialoog met de verenigingen en instellingen. Dit voor een periode van ca. tien jaar inclusief de verduurzaming en modernisering van bestaande accommodaties.

De PvdA verwacht dan ook meer van dit college: een echte visie op de risico’s en meer lange termijn beleid. Inclusief een financieel beleid, dat getuigt van rentmeesterschap en dat de rekening niet doorschuift naar een volgend College.

Het bericht Niet onze politieke keuzes… verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Vooruitblik 2020

PvdA PvdA Heiloo 09-07-2019 07:58

Op maandagavond 8 juli vonden de algemene beschouwingen plaats over de Kadernota 2020. Hieronder vindt u de tekst zoals die is uitgesproken door Ko Hemminga. De PvdA geeft aan wat goed gaat, maar mist ook een visie van het college en maakt zich zorgen over de financiële risico’s die de gemeente loopt.

Voorzitter, wethouders, raadsleden, belangstellenden en luisteraars van Beat FM,

Voor ons ligt opnieuw een beleidsarme kadernota. Na de vijf jaar dat het college van H2000, VVD en CDA nu aan het roer staat, hoeft dit geen verrassing te zijn.

De PvdA mist in de plannen ook dit jaar weer een heldere visie over de toekomst van Heiloo. Waar willen we over vijf jaar staan als het gaat over bijvoorbeeld de sport- en cultuurvoorzieningen, de opgave van verduurzaming, onze sociale voorzieningen? Wat doet dit college aan het schreeuwend gebrek aan betaalbare woningen? Aan het verkeer dat dreigt vast te lopen? Dit college geeft daar geen uitgewerkte visie op. En dat is zonde.

Maar er veranderden het afgelopen jaar ook dingen ten goede in Heiloo: op veel perken die de gemeente onderhoudt, groeien nu wilde bloemen en is er ruimte gelaten voor hoog gras. Heiloo doet enthousiast mee aan het bijenlint en dat stemt vrolijk. Ook de manier waarop burgers nu betrokken worden bij de plannen voor het centrumgebied ’t Loo juichen we toe. Het luisteren naar de wensen en bezwaren van inwoners vinden we belangrijk, en we hopen dat het college het komend jaar deze positieve initiatieven doorzet en uitbreidt.

Het meerjarenperspectief

Maar, en nu word ik somberder, wij maken ons ook serieus zorgen. Tijdens de vorige raadsvergadering bleek dat het college een alarmerende tussentijdse managementletter van de accountant maandenlang onder de pet heeft gehouden, en de raad maanden in het ongewisse heeft gelaten over gigantische financiële tegenvallers van bijna negen ton.

Dat heeft ons vertrouwen in dit college ernstig geschaad. En dat maakt ook dat we de geschetste cijfers voor 2020 en 2021 met de nodige scepsis bekijken.

Opnieuw wordt een zogenaamd sluitende begroting gepresenteerd voor de komende jaren. Maar in hoeverre kunnen wij vertrouwen dat deze cijfers deugen en deze geen luchtfietserij zullen blijken te zijn, net als de jaarcijfers over 2018?

Wat dit jaar gebeurde, het niet informeren van de raad over grote financiële tegenvallers en over zorgen van de accountant, mag wat de PvdA betreft, nooit meer gebeuren.  Om grip op het proces te houden dienen wij hiervoor een motie in om de accountant extra te laten rapporteren aan de gemeenteraad over de actuele stand van zaken.

Dit college spreekt ook nu weer vrolijk van een sluitende begroting maar ook voor de komende jaren zijn er grote risico’s:

De kosten voor de jeugdzorg en ontoereikend budget vanuit het Kabinet en de BUCH organisatie die niet in control is volgens de accountant, zijn niet helder in beeld. En de werknemers van de BUCH hebben een verlofstuwmeerrisico van € 2 miljoen, dat in 2022 zal verjaren. Het is de taak van het College om voor adequaat management te zorgen. Dat een deel van de verantwoordelijkheden getrapt zijn georganiseerd via de BUCH, doet hier niets aan af. Het college is naar de raad en burgers hiervoor primair verantwoordelijk. Niet voor niets, heb ik eerder al gewezen op de daadwerkelijke uitvoering van de twee aangenomen moties over de kwaliteitsverbetering en het besparingspotentieel, bij het BUCH besluit op 24 juni 2015. Nog zo’n risico: een deel van het personeel voor het sociaal team wordt betaald uit de reserves ‘sociaal domein’. Als dat potje leeg is, zakt de zorg voor kwetsbare inwoners weer als een plumpudding in elkaar. Hoezo een structureel evenwichtige begroting? Forse risico’s zijn er, zoals bekend, bij de grote projecten A9 en de spoorwegondertunneling Vennewatersweg. Voor de A9, leidt het Programma Aanpak Stikstof op z’n minst tot vertraging, hogere kosten en wellicht dat het de gehele afslag om zeep helpt. In dat geval heeft Heiloo voor “Lauw Loene” véél te dure gronden en gebouwen aangekocht. Vanuit het college is nog steeds geen impactanalyse voor Heiloo gemaakt. Blijkbaar denkt het College dat het allemaal wel met een sisser zal aflopen. Gezien het crisisoverleg op de Ministeries in Den Haag, is dit toch echt de vraag. Daarbij komt de eindafrekening van de spoorwegonderdoorgang in 2020, waarbij een eventueel tegenvallend resultaat volledig voor rekening van de gemeente Heiloo komt. Ook het nog steeds niet laten taxeren van strategische gronden voor zover nog niet in exploitatie genomen binnen Zandzoom, is typerend voor het beleid van pappen en nathouden van dit College. Ook dat kan tot een aanzienlijke afboeking leiden. Dan loopt er nog een BTW dispuut met de belastingdienst. Hiervan wegkijken is niet de juiste weg.

De fracties van H2000, VVD en CDA zouden zich dit moeten aantrekken. Het gaat om meer, dan met het huidige college de finish in 2022 te halen. Goed bestuur vraagt om daadwerkelijk rentmeesterschap.

Waar gaat Heiloo naar toe?

Zoals gezegd: deze kadernota is een beleidsarm stuk. De PvdA mist in de plannen een heldere visie over de toekomst van Heiloo. De afgelopen 5 jaar is het subsidieplafond voor cultuur, sport en welzijn van € 1,9 miljoen met 1/3 gekortwiekt naar € 1,25 miljoen in 2019. Voor 2020 wordt uitgegaan van een indexering met 1,5% , terwijl de CAO lonen bijvoorbeeld bij het sociaal werk met bijna 5% in 2020 worden verhoogd. Kortom, verdere kaalslag.

Ook de brandbrief van de Sportraad Heiloo van 1 juli geeft het gebrek aan beleid aan. Veel accommodaties zijn verouderd, vanuit het dorp klinkt de roep om meer binnensportruimte: wat is de visie van het college?

Wij roepen het College in een motie op, om uiterlijk voor 1 september aanstaande met een gedegen inhoudelijke reactie te komen op de brandbrief van de Sportraad en hierin de noodzakelijke helderheid te geven.

De PvdA vraagt ook aandacht voor de mogelijkheid als Heiloo aan te sluiten bij Stichting De Waaier in Alkmaar. Deze stichting verbindt het bedrijfsleven met de maatschappelijke organisaties om zonder kosten elkaar te helpen. Een mooi voorbeeld van maatschappelijk ondernemen waar in Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk al wordt gewerkt. Wij vragen in een motie om als Heiloo hierbij aan te sluiten.

Kortom: we verwachten meer van dit college: wij vragen een visie op onze sport, cultuur en welzijnsvoorzieningen voor de toekomst. En wij vragen een financieel beleid dat getuigt van rentmeesterschap: dat de rekening niet doorschuift.

Want de financiële positie van Heiloo is een achilleshiel.

Het bericht Vooruitblik 2020 verscheen eerst op PvdA Heiloo.

PvdA is ontevreden over begroting 2019

PvdA PvdA Heiloo 05-11-2018 20:11

Op maandagavond 5 november lag in de gemeenteraadsvergadering van Heiloo de programmabegroting voor 2019 voor.

De PvdA Heiloo kan hiermee niet instemmen. Hieronder vindt u onze reactie, zoals uitgesproken door fractievoorzitter Ko Hemminga in de raadsvergadering.

 

Beste aanwezigen en luisteraars van BEAT FM,

Allereerst dank voor de uitgebreide ambtelijke toelichting. Dit gaf een goed inzicht in de omvangrijke begrotingstukken voor 2019.

Inhoudelijk is het echter lastig om een goed oordeel te geven. Dat komt onder andere door onzekerheid over de impact van de nog te behandelen BUCH-begroting in december, waar ongeveer een kwart van de Heiloose begroting naartoe gaat. Dat komt ook doordat de extra middelen van het Interbestuurlijk Programma van bijna € 1 miljoen voor 2018 en 2019 niet zijn geoormerkt

Op onderdelen is het wel mogelijk een gerichte reactie te geven:

Bijvoorbeeld over de doelstellingen voor duurzaamheid.

In de coalitieovereenkomst “Met elkaar” geven Heiloo2000, VVD en CDA hun meerjarenperspectief aan. Voor duurzaamheid ligt de lat hoog: Heiloo moet een van de duurzaamste gemeenten van Nederland worden.

Ook wij vinden duurzaamheid belangrijk. Of het verstandig is om als Heiloo voorop te lopen, is een discussie waard. Maar die wil ik hier niet voeren.

Waar wij het over willen hebben, zijn de concrete acties, niet de woorden.

Alle nieuwbouwwoningen gasloos is een mooi streven, maar wat zijn de concrete plannen voor de al bestaande woningen? Wanneer sluit Heiloo aan op het warmtenet van de HVC? Nu Heerhugowaard en Langedijk al zijn aangesloten, horen wij graag de visie van het college of en wanneer hiervoor middelen beschikbaar komen. Dan weten burgers ook of het zinvol is zelf te investeren in warmtepompen e.d., of dat zij beter kunnen wachten op aansluiting op het warmtenet.

Veel gemeenten hebben harde kaders voor CO2-vermindering vastgelegd. De coalitieovereenkomst komt niet verder dan “maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen”. Dat is te vaag.

Onduidelijk is bijvoorbeeld of de gemeente de gemeentelijke accommodaties gaat verduurzamen. Denk aan de muziekschool, denk aan het Brunogebouw, aan het Trefpunt, de schoolcomplexen de HOED en De Kring en het gemeentehuis. Een financiële onderbouwing hiervoor is niet terug te vinden in de begroting die nu voorligt.

Wel duidelijk is dat een deel van de kosten voor verduurzaming uit de extra OZB-opbrengsten worden betaald.

In de coalitieovereenkomst staat bij “Gezonde financiën”, dat het OZB-tarief maximaal wordt verhoogd met het inflatiepercentage. Deze verhoging komt bovenop de stijging van de OZB door stijgende woningprijzen. Om ‘duurzaamheid’ te kunnen financieren worden feitelijk de OZB-tarieven in 2019 met 11% verhoogd. In jaren daarna dreigt telkens weer zo’n verhoging.

De PvdA maakt zich zorgen hoe de burgers met een kleine beurs dit moeten ophoesten.

Dan de afslag A9. Wij maken ons niet alleen zorgen over een dreigend verkeersinfarct als de afslag naar de A9 er eenmaal ligt en veel meer auto’s Heiloo in en uit zullen gaan, maar ook over de financiering.

Een ruime meerderheid van de raad heeft op 3 maart 2014 een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de financiering van de afslag A9. Nu er nog steeds geen aanbesteding heeft plaatsgevonden, is volstrekt onzeker hoe dit avontuur gaat uitpakken. Het gaat om een totaal investering van tientallen miljoenen.

De kans is reëel dat Heiloo de afslag zal moeten financieren vanuit de gemeentebalans. Gerekend wordt op hoge inkomsten uit de grondverkopen van Zandzoom, om hiervoor te compenseren.

De PvdA betwijfelt sterk of de verwachte opbrengsten uit grondverkopen wel realistisch zijn. Als de opbrengsten van grondverkopen tegenvallen, kunnen er nieuwe leningen voor de A9 nodig zijn – met impact op het EMU-saldo, de balansprognose en de netto schuldquote. De schuldpositie van Heiloo kan dan kritisch worden. Wanneer bijvoorbeeld de rentevoet oploopt – en die staat nu historisch laag – zijn de rapen gaar. Hoe kijkt het College tegen dit risico aan?

De Woningbouw.

Er wordt volop gebouwd in Heiloo. Dat juichen wij toe. Wij zijn een warme voorstander van het bouwen van extra huurwoningen. Wij vragen in het bijzonder aandacht voor woningen voor jongeren, bijvoorbeeld door het realiseren van – al dan niet tijdelijke – ‘start me up’ woningen, zoals die in Alkmaar neergezet worden.

Voor de PvdA is en blijft het uitgangspunt dat bij nieuwbouw ten minste 40% van de woningen sociaal is. In tal van publicaties komt het ontbreken van voldoende sociale woningen als groot knelpunt naar voren.

Is er voor de grondopbrengsten gerekend met een percentage van 40% sociaal of gaat het college uit van een andere verdeling met minder sociale woningbouw?

Ten slotte onze grote zorgen bij welzijn, sport en cultuur

Vier zorgpunten hebben we.

1. De aanbestedingen – met name in de jeugdzorg – zorgen in de praktijk voor kapitaalvernietiging. Doordat Heiloo bij deze aanbesteding samen optrekt met tientallen andere gemeenten in de regio, is sprake van een groot machtsblok t.o.v. de zorgverleners.

Zorgverleners dreigen door het mega–aanbestedingscircus failliet te gaan. Personeel moet van werkgever wisselen, en opgebouwde contacten en netwerken gaan verloren, telkens als weer een andere zorgverlener de aanbesteding ‘wint’.

Het kan toch niet de bedoeling van de gemeente zijn dat zorgaanbieders zich kapot concurreren?!

Onduidelijk is overigens of concrete voornemens zoals het “kwartiertje quality time’ bij huishoudelijke hulp – een belofte uit de coalitieovereenkomst – inderdaad voor 2019 in de contracten met hulpverleners zijn vastgelegd.

2. Grote zorgen hebben wij over het beleid van de gemeente voor welzijn, sport en cultuur.

Sinds 2014 is de subsidie die de gemeente verleent aan cultuur, welzijn en sport jaar op jaar gedaald. En niet een beetje: nee, met maar liefst 33% (het subsidieplafond daalde van bijna € 1,9 miljoen in 2014 de start van dit College naar € 1,25 miljoen in 2019).

Elk jaar doet dat weer pijn. Komend jaar wordt bijvoorbeeld het Vrijwilligers Informatie Punt gekort met € 7000. Terwijl het aantal mensen dat zich daar meldt toeneemt, met name mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Er zou meer, in plaats van minder geld naar het VIP moeten gaan!

Ook het jongerenwerk Heiloo wordt pijnlijk gekort, terwijl Heiloo al het minste jongerenwerkers heeft vergeleken met andere BUCH-gemeenten.

Deze verschraling is een schande. Beknibbelt de gemeente nog meer op cultuur, welzijn en sport dan haalt ze het hart uit Heiloo.

3. Ook is de afgelopen jaren hard bezuinigd op het aantal gemeentelijke accommodaties en op het onderhoud ervan. Dat is goed te zien bij de dans- en muziekschool en het Bruno-gebouw, maar ook bij het Trefpunt. De huurders van deze ruimtes hebben zelf niet de financiële middelen het onderhoud goed te verzorgen. Het is onzes inziens een gemeentelijke taak te zorgen voor voldoende en voor goed onderhouden gemeentelijke accommodaties, zodat inwoners met plezier kunnen meedoen aan de activiteiten die daar worden georganiseerd.

4. Het onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte van kwetsbare burgers. Voor de zomer zegde het college toe dat dit onderzoek er komt – na een PvdA-motie hierover. Maar zijn hiervoor wel financiële middelen gereserveerd? En als uit dat onderzoek blijkt, dat de zorgvraag groter is dan de gemeente dacht, kan het sociaal team die hulpvraag dan wel aan? Is er financiële ruimte om hier zo nodig een tandje bij te zetten?

Afrondend. Wij zijn het hartgrondig oneens met de schandelijke bezuinigingen die VVD, CDA en Heiloo2000 voor het zesde jaar op rij doorvoeren voor cultuur, welzijn en sport. Wij maken ons grote zorgen over het verdwijnen van betaalbare woningen in Heiloo. Wij maken ons zorgen over de besteding van de extra IBP-gelden die van het rijk komen, en zijn mede-indiener van een motie hierover. En de plannen voor duurzaamheid moeten nu eindelijk concreet worden. Ook hiervoor ligt vandaag een motie voor.

Namens de PvdA Heiloo, Ko Hemminga.

Het bericht PvdA is ontevreden over begroting 2019 verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.