Nieuws van politieke partijen in Hof van Twente over GroenLinks inzichtelijk

6 documenten

Alternatief voor roundup nodig | Hof van Twente

GroenLinks GroenLinks Hof van Twente 06-05-2019 00:00

In antwoord op vragen van GroenLinks aan het College van B&W over mogelijke schadelijke gevolgen voor mensen, flora en fauna als gevolg van gebruik van roundup op velden met groenbemesting geeft het College aan dat een aantal zaken zoals metingen van waarden in oppervlaktewater zijn ondergebracht bij Vitens en dat het middel als gewasbescherming op dit moment is toegelaten. Als het gaat om bescherming tegen milieuschade bij mensen, flora en fauna geeft het College aan niet bevoegd te zijn. antwoord op de vraag om als goede huisvader “ pater familias” de bewoners en gebruikers voor te bereiden op het komende Europese verbod van het middel geeft het College aan zelf dit middel niet te gebruiken, maar van procesbegeleiding bij het afschaffen van dit middel wordt niet gerept. Natuurlijk is onze gemeente gewoon bevoegd gezag, belast met de taak wetten te handhaven en een nader onderzoekje leert dat het mogelijk is voor inwoners om een verzoek tot handhaving in te dienen:

U kunt bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hof van Twente een verzoek om handhaving indienen. Het indienen van een verzoek om handhaving betekent dat u de gemeente er op wijst dat u vermoedt dat iemand de regels overtreedt. U doet dan een beroep om daartegen op te treden. Een verzoek om handhaving kunt u bijvoorbeeld indienen als er sprake is van een volgende situatie:

Strijdig gebruik van percelen of bouwwerken; Bouwen, kappen, slopen zonder vergunning; Overtreding van milieu regels (bijv. bodem, lucht of waterverontreiniging); Reclame-uitingen.

De gemeente bekijkt of er illegaal gehandeld is, doordat de voorgestelde normen in de vergunning bijvoorbeeld zijn overschreden. Aan de hand van de bevindingen wordt beoordeeld of handhavend wordt opgetreden.

 

Ook de politie bewaakt de milieuregels. De politie kan vaak al vroeg foute situaties herkennen en hier tegen optreden. Aangifte bij politie is dus ook een mogelijkheid.

Niet alleen de gemeente en de politie controleren of iedereen zich aan de milieuregels houdt. Ook andere instanties doen dit. Bijvoorbeeld de provincie, Rijkswaterstaat, het waterschap, de Inspectiedienst van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (NVWA) en de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Ook kunt u het volgende doen:

U meldt milieuvervuiling of milieuoverlast bij de gemeente. U kunt dit ook melden via https://www.milieuklachten.nl/meldingen/index.php Uw melding of klacht gaat dan automatisch naar de juiste instantie. Intussen heeft een meerderheid van de Tweede Kamer op 26 april een motie aangenomen omdat men bepaald gebruik van het middel roundup niet acceptabel vindt. De Tweede Kamer wil dat het alleen nog maar wordt gebruikt voor geïntegreerde gewasbescherming. Dat is de bestrijding van ongedierte en plantenziekten met natuurlijke en zo weinig mogelijk chemische bestrijdingsmiddelen voor staande gewassen. De kamer wil verbieden dat het middel daarnaast ook gebruikt wordt om na de winter gras en groenbemester dood te spuiten op akkers waarop in het voorjaar onder andere mais wordt geplant. De grote sterfte onder bijen heeft waarschijnlijk ook van doen met roundup omdat het de darmflora van insecten aantast. Tegelijkertijd is deze schadelijke behandeling van groenbemesting helemaal niet nodig. Milieuvriende­lijke boeren laten zien dat het oude vertrouwde onderploegen prima werkt.t Reden temeer dus om regie te voeren als gemeente, ook rekening houdend met het komende algemene verbod op roundup. Op korte termijn zal GroenLinks hierover in overleg gaan met de gemeente. Een van de onderwerpen zal dan ook zijn het organiseren van een thema avond over deze problematiek met en voor betrokkenen en vertegenwoordigers van de gemeente.

 

LEES MEER OVER KRINGLOOP LANDBOUW

 

 

 

 

 

 

 

Fietsroutes in de Hof verbeteren | Hof van Twente

GroenLinks GroenLinks Hof van Twente 21-02-2019 00:00

Tijdens de bijeenkomst Hof van Toekomst met als thema mobiliteit heeft de voorzitter van de ondernemersplatform Hof van Twente een aantal ideeën en wensen kenbaar gemaakt ten aanzien van de fietsmobiliteit . Allereerst het vergroten van de verkeersveiligheid van hoofd-fietsroutes in de Hof zoals de fietspaden tussen Goor en Delden en Goor en Markelo. Op een bijeenkomst van Politiek. in de Pol kwam ook het knelpunt van een niet vrijliggend fietspad tussen Diepenheim en Goor aan de orde. Vanwege al het fietsverkeer van en naar het treinstation van Goor en Delden wordt dit als reëel knelpunt gezien.

Daarnaast is er het idee om ook stukken fietssnelweg aan te leggen vanuit de Hof die aansluiten op de fietssnelweg F35. Fietssnelwegen zijn fietspaden bedoeld voor langeafstandsverkeer. Ze zijn zoveel mogelijk afgescheiden van het autoverkeer om de veiligheid en het comfort voor de fietsers te verhogen. De focus ligt sterk op functionele verplaatsingen (5 tot 15-20 km) naar school, werk, winkel en andere. Fietssnelwegen bieden ook voor recreatief gebruik heel wat voordelen. Verschillende onderdelen van fietssnelwegen maken trouwens vandaag ook al deel uit van ons toeristisch fietsroutenetwerk. Fietssnelwegen zijn immers niet bedoeld om snel te fietsen, wel om over langere afstand veilig te kunnen fietsen. Door het toenemend gebruik van elektrische fietsen zowel voor het woon-werkverkeer, naar school en recreatief, neemt het langeafstandsfietsen toe. En dus wordt ook de vraag naar snelle en veilige fietsverbindingen groter. Een fietssnelweg heeft een breedte van 4 meter, goed asfalt en zo weinig mogelijk kruisingen. De F35 loopt grofweg parallel aan de autoweg A35. De fietssnelweg F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van Nijverdal naar Enschede met een zijtak naar Oldenzaal. Vanuit de Hof zou dan een fietssnelweg tak naar Nijverdal en een aansluiting naar Hengelo kunnen worden gerealiseerd. Samen met de provincie kan dit plan aangepakt worden. En het staat natuurlijk ook in het programma van GroenLinks. In vragen aan het College van de Hof is door de fractie van GroenLinks gevraagd naar de stand van zaken van deze verbeterpunten en naar het plan voor verduurzamen van de fietsmobiliteit in de Hof door middel van deze verbeterpunten en een stukje fietssnelweg. Meer over de F35 is te zien in het filmpje

Sociaal domein moet sociaal zijn en blijven | Hof van Twente

GroenLinks GroenLinks Hof van Twente 07-02-2019 00:00

Werk aan de winkel!

Nu er door de gemeente nagedacht wordt over een visie-ontwikkeling op de gebieden van het sociale domein, mede naar aanleiding van overschrijdingen op de begroting van de jeugdhulp, willen wij ook een bijdrage leveren aan de visieontwikkeling. Het gaat om de uitvoering van de Participatiewet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), Jeugdwet (GGZ jeugd) en Wet Publieke Gezondheid.

Een aantal maanden geleden heeft GroenLinks het ontbreken van robuuste inwoners participatie in de uitvoering van de vier wetten in het sociale domein al aan de orde gesteld. De wetgever gaat uit van inwonersparticipatie door middel van een participatieraad die in staat is tot dialoog en gevraagd en/of ongevraagd advies. Voor zover bekend ontbreekt de gebruikers- en inwonersparticipatie ook bij de ontwikkeling van een visie op het sociaal domein en de beoogde uitvoering.

Al sinds jaar en dag bepleit GroenLinks een samenhangende ketenbenadering in het sociale domein. Dat wil zeggen in samenhang bevorderen van gezond leven en voorkomen van gezondheids en financiële problemen en zo vroeg mogelijk steun en hulp beiden om erger te voorkomen. De overheid krijgt nu ook oog voor deze logische gang van zaken, maar dan toch vooral om kosten te besparen en in de praktijk zien we daardoor een aantal dingen misgaan.

Families die gebruik moeten maken van de voedselbank zijn niet te benijden. De meesten zitten in de schuldsanering en hebben 50 euro besteedbaar inkomen in de week. Voor kinderen in deze gezinnen is specifiek beleid nodig vanuit bijzondere bijstand. GroenLinks wil dit onderdeel graag overplaatsen naar de Stichting Leergeld, want dan gaat het niet langer om het toetsen van regels maar om de inhoud van de bijstand. In veel gemeenten zijn daar goede ervaringen mee.

Verder wil GroenLinks aan mensen in de bijstand meer instrumenten bieden om weer maatschappelijk te kunnen functioneren. Dat kan op verschillende manieren. Het is mogelijk om een gewaarmerkt ervaringscertificaat te verlenen op basis van functiebeschrijvingen door de branches. Dat betekent erkenning van verworven competenties. Dit biedt mogelijkheden op de arbeidsmarkt maar ook de mogelijkheid om op maat op te leiden en toe te leiden naar een specifieke functie. Ook hier zijn goede ervaringen mee zoals bijvoorbeeld omscholen van arbeidsongeschikte verpleegkundigen naar apothekersassistent.

Al eerder pleitte GroenLinks voor een proef met basisinkomen. Op het Landelijk congres op 16 februari staat dit ook weer op de agenda! Ook daar zijn zoals bekend goede ervaringen mee omdat de betrokkenen nu zonder verantwoordingsplichten kunnen uitzoeken wat zij maatschappelijk willen betekenen.

Verder zijn er steeds meer mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen, waaronder verslaving. Maar ook vereenzaamde ouderen en vluchtelingen, allemaal op bijstandsniveau en vaak zonder perspectief en het zonodige steuntje in de rug.

Een andere knelpunt vormt de bureaucratie die soms teveel tijd kost: 3 weken wachten op een toezegging voor een onmiddellijk nodige rolstoel. En dan zijn er ook nog noden die nergens “onder vallen” zoals dat netjes heet. Daarvoor wil GroenLinks graag deelnemen aan de Stichting Urgente Noden Twente die binnen 24 uur kan handelen.

Daarnaast zijn er ook nog een aantal andere knelpunten : Wat doet de gemeente actief met het Inclusie Handvest: het bevorderen van de participatie van mensen met een handicap?

En om maar meteen door te schakelen naar de Jeugdwet: GroenLinks wil graag dat daadwerkelijk uitvoering gegeven wordt aan het Verdrag van de Rechten van het Kind. Als het om de uitvoering van de jeugdwet gaat dient de betrokken jeugd daar zelf intensief bij betrokken te zijn en te participeren. En in het verlengde daarvan kan een oudervereniging ook goede diensten bewijzen.

In het visiedokument wordt onderscheid gemaakt tussen mensen die zichzelf kunnen redden met hun eigen sociale netwerk, anderen kunnen rekenen op eerste lijns hulp en vrijwilligerswerk en dan de groep die echt specialistische hulp nodig heeft.

Uit recente onderzoekingen van het Trimbos Instituut blijkt dat die laatste groep kind van de rekening dreigt te worden zoals bijvoorbeeld te snelle plaatsing in een pleeggezin terwijl meer intensieve hulp is geboden.

Als ambulante hulp de voorkeur verdient dan moet die zorg wel beschikken over voldoende middelen en competent personeel.

Behalve toeleiding naar goede specialistische hulp is Investeren in de kwaliteit van nulde en eerste lijns voorzieningen dus ook aan de orde. Mogelijk maken van participatie van de betrokkenen zelf in elk traject is een voorwaarde vooraf. En communicatie vanuit de uitvoerder gemeente met alle doelgroepen een vereiste.

Een aantal dorpsgemeenschappen in Nederland heeft een bewonerscoöperatie opgericht om het zo lang mogelijk thuis wonen letterlijk samen te verzekeren. De ervaringen ermee zijn positief. Ook een idee voor de Hof?

Om concrete sociale stappen te kunnen maken gaat GroenLinks binnenkort een bijeenkomst organiseren voor ieder die ervaringen wil delen en/of wil samenwerken aan concrete verbeteringen in de uitvoering van bijstand, jeugdzorg en WMO.

Steven Radstake en Bert Eggink. Leden steunfractie GroenLinks Hof van Twente

Meer zeggenschap nodig in uitvoering ( jeugd) zorg en bijstand | Hof van Twente

GroenLinks GroenLinks Hof van Twente 02-11-2018 00:00

Afgelopen voorjaar stelde GroenLinks vragen aan het College over het functioneren van de clientparticipatie in de WMO ( Wet Maatschappelijke Ondersteuning), Participatie ( Bijstand) en jeugdwet ( Jeugdzorg GGZ). Omdat begin oktober een evaluatie van de clientparticipatie zou verschijnen kwamen de antwoorden van het College daarna pas beschikbaar. 
 

Bij de bespreking van die evaluatie toonde de voltallige raad zich kritisch en heeft het College het evaluatievoorstel teruggenomen. De raad vroeg ook aandacht voor  de voorbeeldregeling die Stimulansz hiervoor heeft gemaakt.  Uit de antwoorden van het College op de vragen van GroenLinks blijkt ook dat het veel beter kan met de clientparticipatie in het sociale domein. het College: “Er is geen sprake van gevraagde en ongevraagde adviezen”. “De klankbordgroep is geen adviesraad”. Het College denkt dat GroenLinks een “te ambitieuze verwachting heeft van clientparticipatie in het kader van de jeugdzorg”. William Sanchez: “deze uitspraken staan naast de goede ervaringen die andere gemeenten hebben met cliëntenraden, ouderverenigingen en/of communicatieplatforms jeugdzorg, waarin de deelnemers steun vinden bij elkaar en samen met de gemeente naar passende oplossingen zoeken”. “  In de ons omringende gemeenten functioneert wel een brede cliëntenraad zoals al veel langer ook de praktijk was in de Hof met betrekking tot de cliënten van de bijstand die gevraagd en ongevraagd advies kon uitbrengen als een gelijkwaardige partner van de gemeente”. “ Bij zijn aantreden verklaarde het College van CDA en VVD  burgerparticipatie tot hoeksteen van het beleid . We hopen en verwachten dan ook dat in het nieuwe collegevoorstel clientparticipatie in het sociale domein zo zal worden ingezet, dat het leidt tot daadwerkelijke gelijkwaardige  participatie door de deelnemers aan de verschillende  regelingen in het sociale domein.

 

Saamhorigheid en vertrouwen. Een nieuwe wind in de Hof | Hof van Twente

GroenLinks GroenLinks Hof van Twente 12-10-2018 00:00

Zondagavond, 7 oktober. Ik kijk vooruit en voel onrust. De onrust van een drukke week met verschillende mijlpalen. De onrust vanwege ideeën die gelanceerd kunnen worden op 10 oktober, de dag van de duurzaamheid. Het is ook de onrust van geduld opbrengen om te wachten tot de tijd rijp is. 

Een primeur! De windmolen van MegaWindForce staat in het agrarische landschap. GroenLinks is blij met de komst van het demonstratiemodel. 

Iedereen die het wil, kan op 10 oktober 2018 aan den lijve ervaren wat een toren van 14,5 meter met je doet. Het is net een dagje uit met het gezin. De komst van de molen zal bezoekers van ver buiten de Hof trekken. Dat is een welkome bijvangst voor onze Hofmarketing. Waar ik echt nieuwsgierig naar ben, is wat dit betekent voor de lokale betrokkenheid en saamhorigheid als het gaat om het opwekken van duurzame energie.

 

De MegaWindForce (MWF) is geen vervanger en is geen concurrent van de plannen van Windvoorburen. Omgerekend heb je ongeveer 60 MWF-molens nodig om dezelfde hoeveelheid energie op te wekken. Mijn onrust komt uit het niet in de toekomst te kunnen kijken. Zal deze dag de dag zijn waarin burgers op een overtuigende manier verleid worden om meer betrokkenheid te tonen bij de ontwikkeling van windmolens? Of is dit de voedingsbodem voor verdere energiepolarisatie in de Hof? Gaan onze inwoners toch nog overstag en participeren in (kleinschalige) windprojecten? Uit de opbrengsten kunnen wellicht belangrijke voorzieningen en diensten in de kernen betaald worden. Of zien we de start van een reeks Rijdende Rechter opnames waar buren elkaar in de haren vliegen?

 

Ik ben een optimist. Voor GroenLinks is er werk aan de winkel. De weg is vrij gemaakt om 44 hectare aan zonneparken te realiseren. Nu is het tijd om de kansen van burgerparticipatie in windenergieparken handen en voeten te geven. Ik hoop terug te kunnen kijken op 10-10-2018 als de dag waarin alle inwoners in beweging zijn gekomen om te zeggen: ‘Er komt een windenergieproject in de Hof van Twente’. Weinigen vinden het fraai maar wij hebben er met zijn allen baat bij.

 

De weg naar verduurzaming is lang en vol omwegen. Aan het begin van deze raadsperiode heb ik het college mijn vertrouwen gegeven. De Routekaart naar verduurzaming is een lange weg met vele vertakkingen op de lijn naar 2035. Met mijn stem geef ik aan dat het college op GroenLinks kan rekenen, als kritische en opbouwende aanjager. Een beetje cliché maar ook zo waar: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Ik ben een optimist en heb geen reden om het vertrouwen in dit college op te zeggen. Ik blijf liever in gesprek.

 

William Sanchez

Fractievoorzitter GroenLinks

Williamsanchez@hofvantwente.nl

 

 

Waar is de WMOraad? | Hof van Twente

GroenLinks GroenLinks Hof van Twente 04-06-2018 00:00

GroenLinks stelt het college van de Hof van Twente schriftelijke vragen over het functioneren van de wettelijk voorgeschreven cliëntenraad bij de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Participatiewet en Jeugdwet.

Aanleiding hiervoor is een aangekondigde evaluatie van de cliëntenparticipatie in het sociale domein en het feit dat de cliëntenraad per 1 januari 2016 is afgeschaft en vervangen door een klankbordgroep.

”Het kan niet zo zijn dat een wettelijk voorgeschreven stevig adviesorgaan veranderd wordt in een klankbordgroep omdat dat het college blijkbaar beter uitkomt”, aldus fractievoorzitter William Sanchez.” Blijkbaar heeft ook de raad toen niet goed zijn controlerende taak uitgevoerd. De wetgever heeft juist willens en wetens een stevige adviesraad gewild om tegenwicht te kunnen bieden aan het college en de ambtenarij en zo de inwonerparticipatie veilig te stellen. Bij de jeugdwet wordt nadrukkelijk gewezen op ook de deelname van jeugd en jongeren, ook vanuit de Rechten van het Kind en als overleg instrument om de kosten beheersbaar te houden. . Uitdrukkelijk wordt gesproken over gelijkwaardigheid van een gefaciliteerde raad van deelnemers die gevraagd en ongevraagd advies uitbrengt aan het college. ( WMO artikel 2.3.1.).” Sanchez: “We zijn benieuwd naar de antwoorden van het college en een eventueel debat in de raad hierover”.

In de eerste Bestuursrapportage van 2018 wordt een evaluatie van de cliëntparticipatie in het sociaal domein aangekondigd in het tweede kwartaal. Cliëntparticipatie wordt wettelijk voorgeschreven in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Participatiewet en Jeugdwet. Eerder was er al de cliëntenraad bijstand. Met de komst van de WMO kwam daar de WMO raad bij en later een centrale adviesraad WMO en participatiewet. In de jeugdwet wordt verwezen naar de centrale deelnemers adviesraad en wordt ook een jeugd en jongeren deelnemersraad geadviseerd. Uitdrukkelijk spreekt de wetgever over gelijkwaardigheid van een gefaciliteerde raad van deelnemers die gevraagd en ongevraagd advies uitbrengt aan het college. ( WMO artikel 2.3.1.)

Op 1 januari 2016 is de gemeentelijke Verordening participatie sociaal domein in werking getreden. Daarmee werd een klankbordgroep in het leven geroepen en kwam een einde aan de toen bestaande WMOraad . In art 1b en 3.5 van de huidige verordening participatie maakt het College het voorbehoud te beslissen of het een door de deelnemers aangedragen onderwerp wel of niet gewenst vindt om te bespreken. Ik heb hierover de volgende vragen

 

In de wetsartikelen van de WMO, Participatiewet en Jeudwet is sprake van een ruimhartig gefaciliteerde permanente raad van deelnemers die regelmatig bijeenkomt en gevraagd en ongevraagd advies uitbrengt. Is de huidige klankbordgroep een permanente ruimhartig gefaciliteerde raad van deelnemers die regelmatig bijeenkomt en gevraagd en ongevraagd advies uitbrengt en waarin de verschillende cliëntgroepen die van doen hebben met WMO, Participatiewet en jeugdwet vertegenwoordigd zijn? Indien het antwoord op vraag 1 bevestigend is, kunt u ons dan een overzicht verstrekken van de ongevraagde en gevraagde adviezen vanaf 2016 en uw reacties daarop?

Bij de uitvoering van de jeugdwet is sprake van een forse begrotingsoverschrijding.

In hoeverre functioneert de huidige klankbordgroep als instrument voor kostenbeheersing doordat de doelgroep zelf meepraat over de praktische uitvoering van de jeugdhulpverlening zoals bedoeld in de wet?

 

 

 

In afwachting en benieuwd naar uw reactie,

met vriendelijke groet

 

 

Fractie GroenLinks

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.