Nieuws van VVD in Rijswijk over D66 inzichtelijk

5 documenten

VVD Rijswijk bij het Kaderdebat van 9 juli 2019 'Durven en Doen'

VVD VVD GroenLinks D66 Rijswijk 09-07-2019 00:40

Inbreng fractievoorzitter Coen Sleddering VVD Rijswijk

Kaderdebat dinsdag 9 juli 2019

Meneer de Voorzitter,

Zelden is de VVD Rijswijk met zoveel zorgen aan de voorbereidingen van het Kaderdebat begonnen. Een tekort over 2018 door vooral tegenvallers bij Jeugdzorg, de grondexploitatie (GREX), Rijswijk Buiten, negatieve ontwikkelingen in 2019 en een niet-sluitende meerjarenbegroting voor de komende jaren. Daar komt als klapper op de vuurpijl de mededeling van vorige week bij dat de accountant de jaarcontrole over 2018 niet op tijd heeft kunnen afronden door een gebrek aan capaciteit c.q. medewerking door het ambtelijk apparaat van de gemeente Rijswijk.

Als ik lid zou zijn van de Raad van Commissarissen van de nv Rijswijk had de conclusie niet anders kunnen zijn dan dat dit bedrijf out of control is en dat de organisatie geen grip heeft op de financiën. De directeur zou worden aangesproken en worden aangespoord tot het nemen van stevige maatregelen, het instellen van een uitgavenstop en een tot nadere orde te bepalen sobere bedrijfsvoering. 

De vergelijking met een bedrijf gaat voor de gemeente Rijswijk niet helemaal op. Het financiële beleid bij de lokale en nationale overheid kent vele onzekere en soms onberekenbare factoren, waar het apparaat beperkte invloed op heeft. Het komt dan juist aan op goede informatiestromen, transparantie, de juiste mentaliteit, de juiste inzet en politieke moed van leiding en medewerkers. Aan deze zaken heeft het de afgelopen periode helaas ontbroken.

Laat ik achtereenvolgens de jaren 2018, 2019, 2020 en verder doornemen:

2018

Ik las de inbreng van de VVD Rijswijk bij het Kaderdebat van 3 juli 2018 er nog eens op na. Toen zei ik tegen het net aangetreden nieuwe College, toen nog inclusief de VVD Rijswijk, het volgende:

“De meerjarenbegroting voor Rijswijk ziet er op het eerste gezicht zonnig uit. Dat is mooi, maar van de VVD Rijswijk klinkt nu al een waarschuwing voor de komende jaren. De cijfers lijken leuk, maar de marges zijn smal en met een beetje tegenwind kan het zo maar omslaan”.

Helaas kwam die tegenwind er al snel in de vorm van de septembercirculaire van de Rijksoverheid, die bij het opstellen van de begroting voor 2019 nog geen rol had gespeeld. Toen al konden wij de aanstormende financiële ellende aan zien komen. Maar het College deed niets. Sterker nog, corrigerende financiële maatregelen werden niet genomen of zelfs geblokkeerd door onze toenmalige coalitiepartijen. Ik denk hierbij even aan bijv. de grondexploitatie in RijswijkBuiten, waar het bouwen van minder sociale woningen en iets minder groen dan gepland onbespreekbaar bleek. De fractie van de VVD Rijswijk was daar zeer ongelukkig mee en zag dat er in het College geen steun was voor voorstellen met betrekking tot een degelijk financieel beleid. De tekst ‘’er zijn reserves genoeg’’ kwam ons iets te vaak langs. Tijdens de Kerstdagen van 2018 werd het de fractie van de VVD Rijswijk duidelijk dat de VVD Rijswijk er niet in zou slagen om een degelijk financieel beleid in Rijswijk tot stand te brengen met het toenmalige College. U kent het vervolg, in februari stapte de VVD Rijswijk uit de coalitie naar aanleiding van de Energievisie. Die visie was en blijft het bewijs voor het financiële en visionaire dromenland waarin men verbleef!

En helaas hebben de drie overgebleven partijen in dat College, GroenLinks, D66 en WIJ., het werk toen uit handen laten vallen, gingen er maanden verloren en was de tegenvaller bij de jeugdzorg nog niet eens in zicht. Bij de formatieonderhandelingen kregen wij van de ambtelijk organisatie een overzicht van de financiële situatie. Het was op 6 maart 2019. Het woord  ‘’jeugdzorg’’ komt daarin niet voor en ‘’er is een sluitende meerjarenbegroting tot 2022’’.

Als dat geen bewijs is voor het niet onder controle hebben van de organisatie, dan weet de VVD Rijswijk het niet meer.

En dan de soap over de accountantscontrole van 2018.

Ik vraag mij werkelijk af of het College de brief van de accountant met de verklaring voor de vertraging heeft gelezen. 

Wat staat er namelijk? De accountant geeft bij het begin van de controle aan dat er extra gecontroleerd gaat worden op de inkoop/aanbestedingen. In het voorjaar geeft de gemeente bij de accountant aan dat voor die extra controleactiviteiten geen capaciteit is om de juiste stukken op te leveren en op 17 juni deelt de accountant mee dat de gemeentelijke organisatie nog zaken moet opleveren. Als dat gebeurt, dan is het op tijd opleveren van de controle binnen één week mogelijk.

Wat denkt het College nu echt van deze brief? Is dit een voorbeeld van het bekende accountantsgedrag, waarbij wijzen naar anderen en zichzelf indekken centraal staat? Of is er juist iets enorms verkeerd gegaan bij de ambtelijke organisatie en het College? 

Daarom de volgende vragen:

• Wanneer precies heeft de ambtelijke organisatie aan de accountant medegedeeld dat er geen capaciteit is voor het aanleveren van de juiste stukken i.v.m. het inkoopproces?

• Is deze mededeling van de ambtelijke organisatie besproken met het College en is het College hiermee akkoord gegaan?

• Wat was de reactie van de accountant op deze mededeling?

• Is er in de tijd tot 17 juni geen informatie-uitwisseling tussen College en accountant geweest?

• Is het College soms van mening dat de Raad over het gebrek aan capaciteit en de mogelijke gevolgen daarvan voor de controleplanning terecht niet is geïnformeerd?

Op basis van de antwoorden van het College zal de VVD Rijswijk hierover een definitief oordeel vellen, maar vooralsnog vindt de VVD Rijswijk deze gang van zaken treffend en het beeldende bewijs dat de organisatie Rijswijk niet onder controle is.

2019

Wij zijn intussen aangekomen in 2019 en er zit een nieuw College. De ene tegenvaller na de andere komt naar boven, het nieuwe College kondigt de tekorten aan en gaat voor de jaren vanaf 2020 maatregelen nemen. Ook voor 2019 stelt men bezuinigingsmaatregelen voor. Hard nodig en verstandig. De VVD Rijswijk complimenteert de wethouder Financiën voor zijn informatiedrang naar de Raad. De VVD Rijswijk zegt wel: Geef 2019 niet op, accepteer geen tekort over 2019!

De keuzes die het College maakt zijn echter halfslachtig, namelijk enkel kijken of het mogelijk is om geld dat nog niet is uitgegeven te schrappen of on hold te zetten. Dat is de makkelijke weg. De VVD Rijswijk zou zeggen: het College ontkomt er niet aan om echt keuzes te maken door met bepaalde activiteiten gewoon te stoppen en met name in de programma’s die het tekort veroorzaken, in dit geval RijswijkBuiten en het Sociaal Domein. Want, is het niet zo dat in het financieel kader van de Colleges steeds staat dat tekorten in een programma opgevangen moeten worden in dat programma zelf? De VVD Rijswijk zou graag zien dat er in het Sociaal Domein structureel minder geld wordt uitgegeven nu de financiële positie van de gemeente zo onder druk staat. Het College komt niet verder dan het innovatiebudget, €93.000,-, en de inloop GGZ  €103.000,-. Slechts twee ton op een miljoenenbegroting. Kan het College aangeven waarom slechts deze twee posten zijn opgenomen in het ombuigingslijstje? Waarom wordt er niet gekeken naar het armoedebeleid en de  stapeling van bovenwettelijke voorzieningen?

Natuurlijk zal dit pijn opleveren, maar het is niet anders. En die pijn moeten we helaas ook doorgeven aan andere organisaties die deels van de gemeente afhankelijk zijn. Waarom kiest het College niet voor het achterwege laten van de prijsindexatie bij subsidie ontvangende organisaties? En ja, ook eerder afgesproken uitgaven moeten ter discussie worden gesteld. Ik noem als voorbeeld het door de RijswijksBelang al eerder genoemde kunstwerk op het Bogaardplein. Heroverwegen moet kunnen! En ook geen nieuwe wijken lastig vallen met ‘het nieuwe inzamelen’. Graag een reactie op deze vragen. 

Dit, en het vorige College, gaan voor “de boel op orde brengen”. Voor de VVD Rijswijk is voor 2019, maar ook voor 2020 en 2021, dat ook het belangrijkste, zo niet het enige criterium om te beoordelen of een activiteit door de gemeente ondernomen moet worden. Maak die belofte van de boel op orde brengen bij infrastructuur en groen nu eens waar! En wees dus terughoudend met het opstarten van nieuwe activiteiten die niets met ‘’de boel op orde’’ te maken hebben

Door het vorige College zijn enorme bedragen ingepland voor de nota dienstverlening. In de komende jaren €300.000,- in 2019 en in de latere jaren ieder jaar €600.000,-. Totaal een bedrag van 2,1 miljoen euro. Kan dat niet een tandje minder vraagt de VVD Rijswijk aan dit College. En nu wij het toch hebben over de dienstverlening, vraag ik de aandacht van het College voor het thuisbezorgen van reisdocumenten en identiteitsbewijzen. Ik kan mij nog goed de discussie over dit onderwerp in de Raad herinneren. In ieder geval is de VVD Rijswijk akkoord gegaan met deze dienstverlening, er van uitgaande dat hiervoor een kostendekkend tarief zou worden gehanteerd. Nu blijkt dat de gemeente op ieder thuisbezorgd reisdocument en identiteitsbewijs een tientje toelegt. Het antwoord van het College op vragen vanuit de Raad daarover is werkelijk bedroevend: ‘’Ja maar we hebben wel tevreden klanten.’’ Tja, als een winkelier onder de kostprijs gaat leveren heeft hij tevreden klanten, maar uiteindelijk wel een failliete winkel! Wil het College toezeggen dat deze extra dienstverlening voortaan een op zijn minst kostendekkend tarief krijgt?

2020

Voor de begroting van 2020 verwacht de VVD Rijswijk van het College, naast een positief resultaat over 2019, een sluitende meerjarenbegroting voor de komende jaren. 

En de VVD Rijswijk herhaalt nog maar eens de volgende uitgangspunten:

• Nee, wij gaan de belastingen niet verhogen. Wij vragen u nadrukkelijk het gevoerde beleid in de afgelopen jaren met betrekking tot bijvoorbeeld de OZB, niet te wijzigen.

• Ja, wij gaan wel investeren in onze lokale economie. Dat is goed voor de werkgelegenheid, de inkomsten van de gemeente en de uitgaven in het Sociaal Domein. Graag excellente dienstverlening aan ondernemers. Doorpakken in de Plaspoelpolder en het aanpakken van Oud Rijswijk.

• Nee, wij gaan niet door met de Cultuurmakelaar. Slecht idee en niet goed uitgevoerd!

• Ja, wij gaan bezuinigen op het Sociaal Domein. Steviger inzetten bij het onder controle krijgen van de inkoop, ook regionaal.

• Nee, wij gaan niet bezuinigen op handhaving en veiligheid.

• Ja, de prioriteit voor de boel op orde brengen. Maak dat ook goed zichtbaar in de begroting.

• Nee, wij gaan niet door met uitrollen van ‘’het nieuwe inzamelen’’ naar twee wijken á €300.000,-.

Nog even speciale aandacht voor het Sociale Domein, altijd een politiek beladen onderwerp. Maar net als bij het immigratiebeleid en handhaving, speelt ook hier het draagvlak een rol. Burgers vinden het oké als de overheid er is voor mensen die echt niet zonder hulp zelf hun leven op orde kunnen brengen. Maar dat draagvlak verdwijnt als sneeuw voor de zon als de uitgaven hiervoor niet verstandig, doelmatig en effectief worden gedaan.

Daarom vragen wij of de controllerfunctie bij het Sociaal Domein op de juiste plaats is belegd binnen het ambtelijk apparaat en of de financiële afdeling en het College wel op tijd worden geïnformeerd? Is er wel voldoende vizier op het inkoop en op de prognoses van de zorgdruk? De VVD Rijswijk steunt maatregelen die noodzakelijk zijn om aan de voorkant interventies te plegen om op die wijze zwaarder, lees duurdere, zorg te voorkomen. Maar dat doel heiligt niet iedere middel. Liever geen pilots en ook geen quickscans en onderzoekjes meer, maar gewoon gericht aan de slag!

De VVD Rijswijk kijkt uit naar de antwoorden van het College en heeft een aantal moties in voorbereiding voor de 2e termijn. 

Dank u wel Voorzitter.

Coen Sleddering

VVD Rijswijk 

College wil AZC Rijswijk langer openhouden: onbegrijpelijk en onverantwoord.

VVD VVD D66 Rijswijk 09-05-2019 03:00

De VVD Rijswijk heeft destijds ingestemd met het AZC, omdat wij onze verantwoordelijkheid wilde nemen bij het opvangen van mensen die onze hulp echt nodig hadden. De afgelopen jaren ging dit goed en ook de politie gaf aan dat er nauwelijks tot geen problemen waren met het AZC. Recentelijk heeft het COA besloten om een aanzienlijk aantal 'probleemgevallen' in het AZC te plaatsen en hiermee door te willen gaan: mensen die geen recht hebben op een verblijfsvergunning en Nederland moeten verlaten.

Het College bestaande uit Beter voor Rijswijk, D66, WIJ. CDA en GBR heeft desalniettemin besloten om het AZC in Rijswijk nog twee jaar extra open te houden. Dit is voor de VVD Rijswijk een onbegrijpelijke en onverantwoorde beslissing. Niet alleen dat, want de beslissing is ook onverwacht. BvR is altijd tegen het AZC in Rijswijk geweest. Nu ze eindelijk de positie hebben om het AZC te sluiten, kiezen ze ervoor om dit niet te doen en draaien daarmee volledig richting het linkse smaldeel van dit College. Dit staat haaks op het jarenlange standpunt van BvR en we zullen dit zeker benoemen: wij willen dat BvR zich aan eerdere uitspraken houdt en roepen hen op om samen met ons het contract te beëindigen. 

De nieuwe groepen in het AZC verstoren de openbare orde dermate, dat het de politiecapaciteit in Rijswijk onder druk zet. Dit is voor de VVD Rijswijk een onacceptabel gevolg van deze keuzes van het COA. Het draagvlak van het AZC, dat de afgelopen jaren goed werk heeft geleverd, wordt hierdoor weggenomen. Dit tast niet alleen het draagvlak aan, want ook gezinnen die echt hulp nodig hebben worden hier de dupe van. Dat is jammer, want de VVD Rijswijk wil mensen die echt hulp nodig hebben niet in de kou laten staan. Wij hebben echter ook een aantal eisen gesteld aan het AZC en deze worden niet nagekomen. Daarmee hebben wij onze keuze gemaakt. 

De fractie van de VVD Rijswijk heeft altijd aangegeven dat het wat ons betreft klaar is met het AZC wanneer de politiecapaciteit en de openbare orde in Rijswijk onder druk komen te staan. De burgemeester kan niet garanderen dat dit niet gebeurt en daarom zullen wij het College, samen met collega's uit de Raad, oproepen om het contract met het COA op te zeggen. Na drie jaar AZC in Rijswijk, waarvan 2,5 jaar zonder problemen, is het nu aan een andere gemeente. 

Nieuwe Coalitie: VVD Rijswijk constructief en kritisch de oppositie in

VVD VVD GroenLinks D66 Rijswijk 18-04-2019 23:28

Voorzitter,

Eindelijk, na tien weken is er weer een College. Het heeft lang geduurd, te lang!

Maar laat ik beginnen om Larissa te bedanken voor de leiding bij dit moeizame en langdurige proces van informatie en formatie, waarbij zij weken vooral via relatietherapie heeft gewerkt om als eerste de blokkade van D66 om samen te werken met BvR op te heffen en ook om andere partijen te betrekken bij dit proces. Of door tegen hen te zeggen dat samenwerking juist niet mogelijk was. Dat soort gesprekken zijn makkelijk als het om de inhoud gaat, maar moeilijk als het gaat om gevoelens, mentale blokkades en de angst voor politieke zelfmoord van sommige fractievoorzitters. Ook is het niet eenvoudig als onderhandelaars zelf ambitie hebben om wethouder te worden met een uitgesproken wens voor een portefeuille. En ook lastig bij situaties dat bij het vormen van een meerderheidscollege met zes partijen het dan voor sommige partijen, die eerst niet meer dan vier wethouders wilden, ineens ook geen probleem was om zes wethouders te benoemen. Natuurlijk allemaal in het belang van Rijswijk. Kortom een hele klus voor jou, Larissa. Bedankt daarvoor. Voor BvR ook veel succes met hun terechte plek in de coalitie als grootse partij in onze stad en ik hoop echt dat jullie blijven staan voor zaken die Beter voor Rijswijk zijn.

De VVD Rijswijk heeft op 4 februari zich bewust en na heel goed nadenken teruggetrokken uit de coalitie met GroenLinks, WIJ. en D66. De VVD Rijswijk heeft dat gedaan op een manier waarop er een College, weliswaar met een minderheid in de Raad, bleef bestaan. Hierdoor zou de stad niet zonder bestuur zitten. Ook de toenmalige oppositiepartijen hebben geen poging gedaan om het minderheidscollege weg te sturen. Het is dan ook buitengewoon teleurstellend dat de overgebleven wethouders na het opstappen van de alom geprezen VVD-wethouder Van der Pol hebben gemeend zichzelf demissionair te moeten verklaren en dus praktisch niets hebben gedaan de afgelopen weken. Onder andere de agenda’s van de raadsvergaderingen waren daar een droevig bewijs van. Ook tegen externen werd er gezegd dat de gemeentelijke organisatie op zijn gat lag. Het stadhuis meldde bijvoorbeeld tegen een bedrijf dat een wethouder bij een activiteit wilde uitnodigen dat er geen wethouders beschikbaar waren in verband met het opstappen van de VVD… dit is echt bedroevend en onacceptabel.

Vanaf de eerste gesprekken na de breuk heeft de VVD Rijswijk gezegd dat wij niet in een college zouden stappen met GroenLinks. Het was tenslotte die klimaatpartij die de aanleiding was voor de VVD Rijswijk om er een punt achter te zetten. Maar ook zonder WIJ. omdat die partij met Groen Links een blok vormde in het vorige college tegenover de VVD Rijswijk. Het was dus voor de VVD Rijswijk óf een coalitie zonder die twee partijen óf in de oppositie. Geloofwaardigheid is een groot goed en daar viel, en valt, wat de VVD Rijswijk betreft niet mee te sollen.

Zonder die twee partijen was er wel degelijk een meerderheidscollege mogelijk, maar daar wilde D66 niet aan. Dit kostte ze overigens weken om, al draaiende, dat duidelijk te maken. Hun goed recht, geen punt, maar het argument dat het College zonder een tweede linkse partij naast D66 te rechts zou worden is natuurlijk een misser: traditioneel denken in links en rechts is wel erg 1966 en bovendien een miskenning voor bijvoorbeeld een partij als het CDA.

Het is nu dus een coalitie met WIJ. en dus zonder de VVD Rijswijk. En een College waarin een wethouder van WIJ. zit met dezelfde portefeuille als in het vorige College. Een wethouder die volgens het CDA vaak, en ik gebruik hun eigen woorden, een bestuurlijk onvermogen liet zien in het afgelopen jaar en de bestuurlijk positie van Rijswijk bij stakeholders op het gebied van Verkeer en Vervoer ernstige schade heeft toegebracht. Er komt ook een nieuwe wethouder namens GBR die stelde dat de genoemde wethouder van WIJ. naast het veroorzaken van die bestuurlijke chaos, ook nog eens twijfelachtig was omgegaan op het gebied van belangenverstrengeling en zijn integriteit. Het zijn uw eigen woorden meneer Keus… My kingdom for a horse en alles voor een wethouderspost. Met een portefeuille die nauwelijks recht doet aan uw wensen op het gebied van stadsontwikkeling en Ruimtelijke Ontwikkeling. Oké, u krijgt de Energietransitie, prima! U gooit nog voor u benoemd was de energievisie van Groen Links in de prullenbak. Wij zijn benieuwd hoe uw Collega’s van D66 en WIJ., die diezelfde energievisie steunde, op die uitspraak hebben gereageerd. Maar ook Financiën, omdat niemand anders deze portefeuille wilde. Nee, het is namelijk veel leuker om geld uit te delen dan het te bewaken! U krijgt er ook handhaving bij. Voor de VVD Rijswijk een zeer onverstandig besluit om deze belangrijke taak uit de veilige en deskundige handen van de burgemeester te halen. Welke argumentatie anders dan portefeuillevulling zit hier achter?

Voor de VVD Rijswijk is de samenstelling van het College en de portefeuilleverdeling niet juist en niet evenwichtig: met twee hele grote zware portefeuilles in handen van het, in de termen van D66, 'linkse' smaldeel van dit College. Dit kan alleen maar tot ellende gaan leiden. Waarom niet een meer evenwichtige portefeuilleverdeling?

Laat ik nu overgaan naar het coalitieprogramma. Natuurlijk zal ik meteen toegeven dat daar niet allemaal onverstandige dingen in staan en dat is ook logisch, want grote delen van de inhoud komen uit de inbreng en afspraken die de VVD Rijswijk eerder had gemaakt in de eerste fase van de formatie. Waarom het wiel opnieuw uitvinden zullen de partijen wel hebben gedacht. Wij nemen dat maar op als een compliment.

Voor zover dat 100% VVD Rijswijk-punten zijn zullen wij de uitvoering daarvan steunen. Punten die destijds tot stand zijn gekomen als compromis zullen wij niet automatisch steunen. Wij zullen de VVD standpunten uit ons eigen programma als uitgangspositie nemen.

Ik ga hier niet in op alle punten uit het akkoord, we spreken elkaar bij de concrete raadsvoorstellen, maar wil wel drie hoofdlijnen uit dit akkoord onder de aandacht brengen:

Ten eerste de financiële degelijkheid: ja er is weer een financieel kader dat wij goed herkennen uit vorige periodes. Maar, de VVD Rijswijk heeft gemerkt en gezien dat twee van de nog zittende wethouders, te kennen die van D66 en WIJ., daar in het vorige college en de afgelopen weken heel luchtig mee omgaan. Ja, in het kader stond en staat dat er buffers moeten zijn en dat het weerstandsvermogen uitstekend moet blijven, maar deze twee wethouders schamen zich er niet voor om een tekort over 2018 bij de jeugdzorg niet te compenseren door bezuinigingen in het zelfde programma en het tekort gewoon af te boeken van de reserves. Ook voor het lopende jaar 2019 is men niet van plan te bezuinigen op sociale zaken om de tekorten bij de Jeugdzorg op te vangen. Ik hoop dat de andere wethouders en met name de wethouder Financiën er op toe zal zien dat het financieel kader voortaan wel zal worden nageleefd. En mag ik hopen dat hij goed uitzoekt waarom het ambtelijke piepsysteem voor aankomende tegenvallers zoals bij Jeugdzorg niet heeft gewerkt om herhaling te voorkomen?

Dan kom ik bij de zorgen van de VVD over de tweede hoofdlijn uit dit akkoord: heel erg veel aandacht voor sociale zaken. Het kan niet op!

Als je het programma leest dan zie dat het knuffelen van bomen en insecten uit het vorige College is ingeruild voor het knuffelen van de welzijn medewerkers en van mensen die het moeilijk hebben. Belangrijk, zeker! Dat vindt ook de VVD Rijswijk, maar laten we wel de proporties in de gaten houden. Het stapelen van mooie regelingen moet vermeden worden en werken na een uitkering moet ook netto echt lonend zijn.

De derde hoofdlijn is: De boel op orde brengen! Prima dat vindt de VVD Rijswijk ook. Maar, kan het iets concreter en meer 'Smart'? Ook het vorige College had dit als prioriteit, maar als Raad hebben wij nooit iets van een voortgang gezien, ondanks onze vragen daarover. Kan de VVD Rijswijk van dit College de toezegging krijgen dat 'de boel op orde' wordt vastgelegd in een actieplan met meetbare doelen en jaarlijkse rapportages aan de Raad?

Tot slot voorzitter, er staat ook veel niet in het akkoord. Natuurlijk, ook ik lees dat het een hoofdlijnenakkoord is. Maar een paar zaken valt de VVD Rijswijk wel op: 

• Geen aparte aandacht meer voor de Prinses Beatrixlaan en ook geen start met een bestemmingsreserve voor die Beatrixlaan. Komt dat omdat de heer Enk met vakantie was?

• Opeens aandacht voor de, overigens niet functionerende, milieuzones voor het vrachtvervoer. Was de heer Kruger, een oud collega van mij uit het goederenvervoer, soms met de heer Enk mee op vakantie?

• De bevindingen van de werkgroep bestuurlijk vernieuwing worden meegenomen, maar welke bevindingen zijn dat? En worden die echt gedragen door alle coalitiepartijen, laat staan alle partijen in de Raad?

• De cultuurvisie wordt uitgewerkt. Geldt dat ook voor de cultuurmakelaar of is die binnenkort zelf uitgewerkt?

• Geen opmerkingen over maatwerkoplossingen in het openbaar vervoer met kleinschalig vervoer, een punt waar de VVD Rijswijk al meerdere malen aandacht voor heeft gevraagd. 

• En komt de wethouder Verkeer en Vervoer nu wel met een vereenvoudiging van het parkeerregime door het terugbrengen van het aantal regelingen zoals door de meerderheid van de Raad is gevraagd?

Het wordt een boeiende tijd in de raad met de VVD Rijswijk in de rol van oppositiepartij. Voor ons een bewuste keuze en gelet op het coalitieakkoord en de samenstelling van het College kijken wij er met genoegen naar uit.

Dank u wel Voorzitter. 

VVD Rijswijk in de Raadsvergadering van 9 april 2019

VVD VVD D66 Rijswijk 10-04-2019 03:00

Verkeersveiligheid: Raadslid Menno Ezinga drong wederom bij de wethouder verkeer en vervoer aan op het opstellen van een plan om de verkeersveiligheid in Rijswijk te verbeteren en om zo snel mogelijk de acuut gevaarlijke plekken in Rijswijk aan te pakken. Wat de VVD Rijswijk betreft duurt het opstellen van dit plan, dat al maanden geleden is toegezegd, veel te lang. Daarom wilde de VVD Rijswijk weten in welke fase het plan zich bevindt en waarom de gevaarlijkste verkeersplekken in Rijswijk nog niet zijn aangepakt.

Omdat wij niet tevreden waren met de antwoorden in de commissie van 26 maart, stelde wij dit onderwerp nogmaals aan de orde. De wethouder antwoordde dat de startnotitie en het plan van aanpak er inderdaad nog niet liggen, maar er snel aankomen. De berichtgeving van D66 over ‘vooruitgang op het thema’ is dan ook nog te voorbarig, wij willen de concrete plannen graag eerst zien voordat we dit soort uitspraken doen.  

Bij een goede bereikbaarheid van Rijswijk hoort dat iedereen zich veilig in het verkeer kan bewegen. Want Rijswijk moet niet alleen goed bereikbaar zijn, maar ook veilig bereikbaar zijn. Dat is waar de VVD Rijswijk voor staat! Dit onderwerp zal op de voet gevolgd worden en wij kijken uit naar de eindelijke voltooiing van het plan van aanpak omtrent de verkeersveiligheid. 

De bedrijveninvesteringszone (BIZ) winkelcentrum Oud-Rijswijk: Fractievoorzitter Coen Sleddering stelde een vraag over de nieuwe verordening voor de BIZ Oud-Rijswijk. Er zijn hier een aantal aanpassingen gedaan waar de Raad mee moest instemmen. 

'De VVD Rijswijk is blij met het ondernemersvoorstel BIZ Oud-Rijswijk. De rol van de gemeente wel beperken tot alleen faciliteren, zodat ondernemers ruimte hebben om te ondernemen.'

Coen gaf duidelijk aan dat de administratieve lasten van horecaondernemers beperkt moeten blijven. De aanvraagprocedure voor horecavergunning en exploitatievergunning moet sneller en moderner. Gegevens die al bekend zijn bij de gemeente niet nodeloos opnieuw invullen. Hierbij is extra aandacht voor ondernemers die al jaren tot de volle tevredenheid van klanten, buurtbewoners en bezoekers hun zaak draaiende houden gewenst. Een verlenging zou eenvoudiger moeten zijn dan een eerste aanvraag. De burgemeester heeft toegezegd hier mee snel aan de slag te gaan en gaf toe dat dit onderwerp te traag is opgepakt na eerdere vragen van de VVD Rijswijk. 

De VVD Rijswijk staat pal voor de hardwerkende ondernemers: deze zijn de motor van onze economie. Als VVD Rijswijk zetten wij ons hard in om hen vrij te laten zelf keuzes te maken en waar nodig vanuit de gemeente te faciliteren. Voor een goede en gezonde Rijswijkse economie!

De VVD Rijswijk tijdens de begrotingsraad 2019

VVD VVD D66 Rijswijk 06-11-2018 08:10

Inbreng begroting 2019

Het is voor een partij altijd goed om bij de behandeling van de begroting terug te kijken naar de inbreng bij het kaderdebat.

De VVD Rijsiwjk zei op 3 juli het volgende:

“De meerjarenbegroting voor Rijswijk ziet er op het eerste gezicht zonnig uit Dat is mooi, maar van de VVD Rijswijk klinkt nu al een waarschuwing voor de komende jaren! De cijfers lijken leuk, maar de marges zijn smal en met een beetje tegenwind kan het zomaar omslaan”

Ik wil niet zeggen dat de Rijswijkse VVD voorspellende gaven heeft ,maar die tegenwind is er wel gekomen, in de vorm van een orkaan! De septembercirculaire uit Den Haag over de uitkering van het gemeentefonds betekent veel onheil voor Rijswijk: groot tekort voor 2018 en geen sluitende begrotingen voor 2019 en 2020. Nu kunnen wij natuurlijk gezellig gaan praten over alle plannen voor 2019, en alle ideeën zonder plannen voor de komende jaren,  zonder rekening te houden met het nieuws uit de september circulaire. Nee zo zit de VVD Rijswijk niet in elkaar. De VVD Rijswijki wil dat het College de boodschap uit de circulaire oppakt en voor sluitende meerjarenbegroting gaat zorgen. En mag ik iets kwijt over het laatste kwartaal van 2018? Iedereen in ambtelijk gemeenteland zegt mij: Ja zo werkt het nu eenmaal.je hoort in oktober hoeveel geld de gemeente ontvangt in het lopende jaar.Is het meer dan hou je over, krijg je minder dan heb je pech. En daar is het weerstandsvermogen voor. De VVD heeft daar moeite mee. Natuurlijk ligt er op dit moment al veel vast in lopende zaken, maar je maakt ons niet wijs dat het niet mogelijk is de komende twee maanden bepaalde zaken niet uit te geven of te temporiseren. De VVD wil van het College de toezegging dat er alles aangedaan wordt om de uitgaven in de rest van 2018 op een verstandige manier te beperken? En ook de toezegging dat de meerjarenbegrotingen zsm sluitend worden gemaakt?

En ja in zo’n situatie goed naar plannen en budgetten kijken. De VVD ziet te veel budgetten staan in de begroting zonder onderbouwing en concrete plannen inclusief tijdspaden. Neem als voorbeeld de energietransitie. Hoezo en waarvoor? Is de VVD tegen de voorbereiding op een aankomende energietransitie of  tegen klimaatadaptatie maatregelen? Zeker niet die processen zijn onvermijdelijk, maar zoals fractievoorzitter Dijkhoff al zei in de 2e Kamer We moeten niet als een malle geld gaan uitgeven.  De VVD is een partij van Oranje, maar ook een partij van pragmatisch groen en pragmatisch blauw.

De VVD had in deze begroting liever het zo zien staan : een budget voor 2019 om plannen te maken en uit die plannen komt dan het budget naar voren die de komende jaren nodig zijn. Ik hoor graag de overwegingen van het College om dit niet te doen.

De VVD gaat er wel bij voorbaat van uit dat budgetten die in de meerjarenbegrotingen staan zonder onderbouwing pas uitgegeven worden als die onderbouwing met plannen en agenda beschikbaar zijn. Kan het College deze opvatting bevestigen?

De VVD wil graag de lasten voor burgers en bedrijven laag houden. Maar de VVD begrijpt ook dat het moment dat er veel minder geld binnenkomt uit het gemeentefonds niet het meest geschikte moment is om over verlaging of beperking van belastingen te beginnen. Bij onze voorbereiding voor deze begroting hebben wij daar rekening mee gehouden en ons mbt de lasten beperkt tot een tweetal. In de VVD inbreng voor kader debat van juli zei ik daarover:

“Denk daarbij bv aan het beperken van de OZB(graag lijn voortzetten vorig College) en het afschaffen van de hondenbelasting”

En wat lezen wij in de begroting: De OZB wordt verhoogd met het inflatiepercentage(dat is de maximaal afgesproken stijging) en de Hondenbelasting wordt nog niet afgeschaft. Dat is teleurstellend te noemen

Met betrekking tot de OZB komt daarbij dat oa door deze  verhoging wij qua woonlasten duurder zijn geworden dan Voorburg Leidschendam. En dat past niet in het beleid om de woonlasten zo laag mogelijk te houden. Kan het College ons vertellen hoeveel het stijgingspercentage voor de OZB naar beneden moet worden bijgesteld om die positie van Voorburg Leidschendam weer terug te pakken?

Dat de Hondenbelasting niet wordt afgeschaft in 2019 is voor de VVD een grote teleurstelling. In verkiezingsprogramma’s, in moties van de Raad en in diverse publicaties is duidelijk naar voren gekomen dat er een grote meerderheid in de Raad is voor afschaffing van deze ouderwetse en achterhaalde belasting. Het College beroept zich op de gemaakte afspraak dat eerst de evaluatie van het hondenbeleid moet plaatsvinden en dat daarna besloten kan worden over afschaffing hondenbelasting. Door die opstelling betekent dat dus – nu de evaluatie nog niet klaar is- dat wij tot de volgende begrotingsbehandeling zouden moeten wachten . En daar is de VVD niet blij mee. De datum van de begrotingsbehandeling was bekend en het had het College gesierd die evaluatie voor deze begrotingsbehandeling afgerond te hebben. De VVD zal via een amendement samen met D66 en WIJ. het College verzoeken om de verordening Hondenbelasting voor 2019 in te trekken.. Als er geïnterrumpeerd zou kunnen worden dat was nu de vraag gekomen: en VVD waar is de financiële dekking? En inderdaad die hebben wij gezocht. En dat was niet eenvoudig. Veel zat strak in de begroting en schrappen leidt ook vaak tot een mindere dienstverlening aan de burger. Ook waren sommige voorstellen politiek niet haalbaar. Uiteindelijk hebben wij die eenmalige en incidentele dekking gevonden. Er is een enorme reserve ontstaan bij het parkeerbeleid. De VVD heeft altijd gezegd dat die reservering noodzakelijk is voor de kosten bij het parkeerbeleid. Het gaat om de parkeerinfrastructuur, het gaat om handhaven en het gaat om het laag houden van de tarieven. In de begroting zien wij dat er extra parkeer automaten worden bijgezet, er komen meer handhavers en een scan auto en de parkeertarieven zullen in 2019 –in tegenstelling tot alle andere belastingen en heffingen- niet worden verhoogd. En ondanks die goede beslissingen blijft de parkeerreserve maar groeien. Op enig moment moet een deel van die reserve gewoon terug naar de burgers en/of naar de algemene middelen. Om de hondenbelasting voor 2019 te schrappen is het voor de VVD aanvaardbaar om eenmalig de dekking te vinden uit de extra meeropbrengsten bij het parkeerbeleid. Zijn wij blij met deze oplossing? Nee , maar het stelt ons wel in staat om een stevig punt uit ons verkiezingsprogramma te realiseren zonder schade toe te brengen aan de dienstverlening naar de burgers en bedrijven.

Bij het Kaderdebat stelde de VVD dat het belangrijk is dat er hard gewerkt wordt aan het wegwerken van achterstanden bij het onderhoud van de infrastructuur en het groen. Ook de ontwikkeling van de kwaliteit van de dienstverlening aan burgers en bedrijven moet intensiever worden aangepakt. De VVD noemt dat “eerst de boel op orde maken” 

In de begroting zien wij wel veel woorden en er komen ook veel bedragen voorbij. Maar de VVD wil graag zien hoeveel geld nu besteedt gaat worden aan het op orde brengen van de boel. Met andere woorden kan het College inzichtelijk maken  hoeveel geld naar het wegwerken van achterstanden bij bestaande activiteiten gaat en hoeveel geld aan nieuwe activiteiten wordt uitgegeven? Het antwoord op onze schriftelijk vraag hierover heeft niet echt dat inzicht gegeven.

Voor de VVD is bereikbaarheid belangrijk. dat is geen nieuws. Dat kent vele facetten. De bereikbaarheid per auto om te beginnen. Het is een illusie om te denken dat de auto uit het straatbeeld gaat verdwijnen, in tegendeel, de automobiliteit zal alleen maar toenemen. Dat betekent dat we daar rekening mee moeten houden. In de uitwerking van de evaluatie parkeerbeleid ,bij de keuzen met betrekking tot de Beatrixlaan , bij herontwikkeling van gebieden en ontsluiting van nieuwe wijken.

Met betrekking tot de Beatrixlaan het volgende. Het standpunt van de VVD zal een ieder duidelijk zijn. De VVD gaat vol en met overtuiging voor ondertunneling. En conform de afspraak in het coalitieakkoord is het die tunnel of het verkeer moet om Rijswijk heen. Maar het is absoluut belangrijk om met elan en positivisme de weg naar die ondertunneling op te gaan. Niet alleen als College maar als Rijswijk breed. Dat geeft de meeste kans op een succesvolle lobby richting Regio en Rijk. Wij hebben daar in het Forum duidelijk gesproken, maar het lijkt de VVD gewenst om dat ook nog eens vast te stellen in een raadsvergadering en daarom zal de VVD, mede namens de coalitiepartijen in de 2e termijn een motie met deze strekking indienen.

Maar de VVD is niet alleen een partij van de auto’s. Ook fietsen en OV zijn belangrijk voor de Rijswijkers. De VVD constateert dat in de begroting bespiegelingen staan over het creëren van meer en veiliger fietsenstallingen in Oud Rijswijk. De VVD zegt hoe eerder hoe beter!  Het succes daarvan heeft de Bogaard bewezen. Tegen verrommeling, tegen fietsendiefstal.

Ten aanzien van het OV, de omleiding van lijn 23, gelooft de VVD niet in het pompen van geld om de bushalten te redden. We betalen al mee aan het OV, dus nu extra betalen is belonen voor slechtere dienstverlening en zet Rijswijk de deur open naar nog meer bezuinigingen want Rijswijk plust wel bij! Dus het omkijken naar alternatieve en innovatie vormen, juicht de VVD van harte toe. De VVD wil op voorhand het College meegeven dat het hecht aan goede ontsluitingen van nieuwe wijken, bereikbaarheid van belangrijke regionale voorzieningen zoals het Reinier de Graaf ziekenhuis en het vliegveld, en aandacht voor kwetsbare groepen als ouderen.

Op het gebied van het Sociaal Domein zien wij dat wethouder vd Poll goed bezig is. Helaas komen ook hier via het landelijk beleid flink wat financiële tegenvallers de Rijswijkse kant op. De VVD ziet dat er hard gewerkt wordt om die tegenvallers te verwerken met een kritische blik op de uitgaven zonder dat dit kostte gaat van de zwaksten. En de grote nadruk die de wethouder legt bij het weer of voor het eerst  aan het werk gaan heeft onze volle steun en waardering!

Ik moet hier ook het woord Participatie noemen. omdat dit woord zo veel betekenissen heeft. Bij het sociaal domein gaat het over meedoen in de maatschappij, deelgenoot zijn van de samenleving. Prima, volle kracht vooruit zou ik zeggen. Bij andere beleidsterreinen is het een modewoord geworden voor een fenomeen wat wij vroeger inspraak noemden. En daar heeft de VVD veel meer moeite mee. Hier moet participatie geen doel op zich zijn ,maar een middel dat moet bijdragen aan het realiseren van een beleidsdoel. Ik noem als goed voorbeeld de betrokkenheid van bewoners bij de herinrichting van Park Hofrust. Succesfactor bij dit soort projecten is voor de VVD dat de gemeente van te voren inzichtelijk en meetbaar maakt wat zij met het participatietraject  wil bereiken. En hou scherp de verantwoordelijkheid van de Gemeenteraad in de gaten.

De VVD is van mening dat wij in Rijswijk een paar duren lessen hebben geleerd met dit soort trajecten, denk aan Endezant,Rijswijk maken wij samen /CWP en de Generaal Spoorlaan. Effectiviteit, verwachtingsmanagement en kostenbeheersing vragen om een bezinning door het College.Is zij bereid dit snel te doen alvorens nieuwe trajecten in te zetten?

Ik zou hier nog vele onderwerpen willen aanstippen maar de tijd is kort. Ik zou nog iets willen zeggen over de verkoop van de Eneco aandelen, Avalex  en over de verkeers – en sociale veiligheid. Voor de VVD belangrijke onderwerpen ,maar die komen in de komende raadsperiode gelukkig nog veelvuldig langs.

Nee, ik begon met tegenwind bij de financiën en daar wil ik mee eindigen. In de begroting wordt een beeld geschetst van ontwikkelingen van de grondexploitatie.

Als gevolg van de vertraging door het bezwaar van DSM, kostenstijgingen en aanpassingen in de bouw, wordt verwacht dat de risico’s niet meer kunnen worden opgevangen binnen de grondexploitatie. Verwacht wordt dat in de jaarrekening 2018 de risicobuffer in de algemene reserve daadwerkelijk moet worden ingezet en een verliesvoorziening moet worden ingesteld. In de raadsvergadering van januari 2019 zal de raad de herziening van de grondexploitatie vaststellen. Dat is dus ook het moment om de plannen voor Rijswijk Buiten aan te passen aan de financiële positie van de gemeente. Voor de VVD is daarbij niets uitgesloten. Grondprijzen, soort woningen, ruimtebeslag enz enz Geen dogma’s aub want daar zijn de betrokken bedragen te hoog voor.

De VVD wenst het College veel succes  bij het vertalen van deze begrotingsvoorstellen naar concrete activiteiten. Van mooie spreadsheets en 200 pagina’s vol met financiële orgasmen naar gewoon Doen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.