Rotterdam groeit als kool. Volgens de gemeentelijke prognoses zal het huidige inwonertal van 625.000 zijn gestegen tot 694.000 in 2035. Ook het Rijk heeft de provincie Zuid-Holland aangezet tot het bouwen van 240.000 woningen vóór het jaar 2040. Hiervan neemt Rotterdam er 50.000 voor haar rekening. Met zoveel bouwplannen moeten we fundamenteler nadenken over onze bereikbaarheid, aldus fractievoorzitter Chantal Zeegers in het NRC. “Hoe zorgen we ervoor dat de inwoners van Rotterdam zich goed kunnen verplaatsen in de stad? Dat het aantrekkelijker wordt voor studenten om ook op Zuid te wonen?”

Dit vraagstuk zal ons de komende jaren bezig houden. Zowel in de stad als in de provincie en het Rijk. Zo verscheen onlangs in het nieuws dat het kabinet, de burgemeesters en de wethouders van de G4 gemeenten, vier keer per jaar overleggen over de financiering van grote openbaar vervoer (OV) projecten in de Randstad. De stedelijk verdichting die plaatsvindt vraagt om meer vervoersmogelijkheden en om een bovenregionale aanpak. D66 Rotterdam zal dit nauw gezet volgen. 

In februari heeft D66 in samenwerking met PvdA en 50Plus schriftelijke vragen ingediend die inmiddels ook zijn beantwoord. In deze schriftelijke vragen wordt ingezet op deze lange termijnvisie waarin -wat D66 betreft- verstedelijking gepaard zou moeten gaan met investeringen in het OV. Ook doen we een oproep om het huidig beschikbare budget niet leidend te laten zijn maar op zoek te gaan naar aanvullende financieringsmogelijkheden indien nodig.

Op dit moment onderzoekt het Rijk, samen met de MRDH, de Provincie en de gemeente Rotterdam concreet de verdere invulling van deze oeververbinding in de zogenaamde MIRT-verkenning. Deze verkenning leidt uiteindelijk tot een voorstel voor een exacte locatie en voor een brug, tunnel, OV, wel of geen auto. Binnenkort spreekt de raad hierover.

Het bericht Ga je mee met het OV over de Oever? verscheen eerst op Rotterdam.