Nieuws van politieke partijen in Schagen over PvdA inzichtelijk

9 documenten

Achter de schermen bij Marjan

PvdA PvdA Schagen 22-04-2020 12:02

Marjan Leijen is raadslid en in het dagelijkse leven bestuurder bij Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Een kijkje achter de schermen in coronatijd:

Bij HHNK is net als bij andere organisaties iedereen zoveel mogelijk gaan thuiswerken. Ik doe dat ook. Voor mij was het aanvankelijk rustiger omdat de bestuurlijke processen zijn stilgelegd. Afspraken, kennismakingen, werkbezoeken zijn allemaal gecanceld. Nu de spoedwet digitale besluitvorming in werking is getreden, kunnen de vergaderingen weer georganiseerd worden. Ook externe afspraken beginnen weer gemaakt te worden.

Heel veel respect heb ik voor onze afdeling ICT, waar vanzelfsprekend veel werk terecht komt. Dat geldt ook voor ‘mijn eigen’ afdeling waterketen. Daar wordt gewerkt aan 24/7 processen die in de categorie cruciaal thuishoren. Afvalwater blijft geproduceerd worden en moet gewoon – crisis of niet – gezuiverd worden.

Storingen gaan helaas ook gewoon door. Het lijkt wel alsof men meer billendoekjes is gaan gebruiken. Hygiënischer? Ze horen in ieder geval niet door het toilet gespoeld te worden.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/achter-de-schermen-bij-marjan/

Waterschapswerk is gelukkig toegevoegd aan de lijst met vitale beroepen die in aanmerking komen voor persoonlijke beschermingsmiddelen bij de landelijke verdeling.

Dan thuis: mijn partner is arts. Druk en intensief dus. Een van mijn kinderen is naar huis gekomen om vanuit een meer comfortabele situatie te kunnen thuiswerken. Een ander kind zit in Barcelona. Dan weet je het wel. De jongste, dat is ons bijzondere kind, woont volledig afgesloten in een instelling. Hij snapt dit allemaal niet. Gelukkig kunnen we met hem Skypen. Zo ook met mijn vader die alleen woont en ooit de digitale afslag heeft gemist maar nu alsnog is aangehaakt.

Met Pasen hebben we onze gebruikelijke (schoon)familiebijeenkomst dit jaar via Zoom gehouden. In de achtergrond konden de eieren worden gezocht https://schagen.pvda.nl/nieuws/achter-de-schermen-bij-marjan/🙂

https://schagen.pvda.nl/nieuws/achter-de-schermen-bij-marjan/

Ik vind het heerlijk om buiten te zijn om te fietsen, wandelen en hardlopen. Dat doe ik op gepaste afstand van anderen.

Mijn familie en directe omgeving zijn gelukkig gezond. Dat wens ik iedereen toe!

https://schagen.pvda.nl/nieuws/achter-de-schermen-bij-marjan/

 

Het bericht Achter de schermen bij Marjan verscheen eerst op PvdA Schagen.

Terugblik op werkbezoek Petten

PvdA PvdA Schagen 03-03-2020 10:25

Het werkbezoek van de PvdA op 28 februari gaat van start bij het pas heropende restaurant Zo gewoon in Petten. Ook vanuit VVD en CDA Schagen is er belangstelling.

Roger Moonen

Roger is voorzitter van de ondernemersvereniging en eigenaar van de Spar in Petten. Hij spreekt over een aantal onderwerpen waaronder de brandveiligheid en de potentie van Petten als kustdorp.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/terugblik-op-werkbezoek-petten/

Roger Moonen op de voorgrond

 

Brandveiligheid

Petten is afhankelijk van het brandweerkorps in Groet, Schoorl en Camperduin. Met name in de zomer bij grote bezetting van de recreatieparken en campings (met brandgevoelige caravans etc) worden grote risico’s gelopen. De norm voor aanrijtijden is voor Petten 8 minuten. In de praktijk wordt dat niet gehaald. Bij de laatste brand was de brandweer pas na 16 minuten ter plaatse.

Graag wil Roger, als voormalig vrijwillig brandweerman, samenwerking en afstemming met het brandweerkorps van NRG, hoewel in het verleden is gebleken dat wet- en regelgeving dat in de weg staat omdat er altijd een brandweerwagen op het terrein moet zijn. Nu heeft NRG slechts een brandweerwagen en een brandweerploeg. Door als Veiligheidsregio en NRG/Pallas krachten te bundelen en een tweede brandweerwagen/ploeg te realiseren, zou de brandveiligheid vergroot kunnen worden. Wordt Pallas een open terrein, dan is er misschien een mogelijkheid om weer te kijken naar een gedeeld brandweerkorps.

Potentie van Petten

Petten wordt vaak vergeleken met Callantsoog. Het verschil is echter aanzienlijk: de doorgaande weg ontbreekt in Petten. Fietsers en auto’s laten Petten gemakkelijk links (of rechts) liggen omdat de doorgaande weg om Petten heen loopt. En om Callantsoog kan je letterlijk niet heen. Dat veroorzaakt volgens Roger ook mede het verschil in ‘reuring’. De voorbijganger moet verleid worden door goede richtingaanwijzers en mooie borden richting het centrum van Petten. Het dorp kan beter vermarkt worden. Onlangs is afgesproken dat de toerismesector, Holland boven Amsterdam, Great Vakantiehuizen, Jongeren Club Kroffie (organisator van evenementen) gezamenlijk gaan optrekken om Petten op de kaart te zetten. Helaas is het zo dat veel bouwplannen op de lange baan zijn geschoven.

Het hart van Petten – het dorpsplein met bouwput – zal moeten terugkomen in het centrum en er zal duidelijkheid moeten komen omtrent de ontwikkelingen bij het korfwater (Nieuwe Strand BV, voorheen Dutching), tegengehouden door stikstof.

Hans Haenen

Hans zit in de Klankbordgroep Petten. Hij heeft een duidelijke mening over de gang van zaken van de plannen in Petten. Vooral de verbinding /routing tussen de verschillende bouw- en infrastructuurprojecten gaat niet goed. De structuurvisie Petten wordt niet als samenhangende visie vastgehouden waardoor in de praktijk halve projecten worden uitgevoerd. Zo is de doorstroming van fietsverkeer richting Camperduin niet goed geregeld. Ook is het moeilijk om de fietser Petten in te krijgen.

Er lijkt een gebrek aan regie en visie bij de gemeente. Hans heeft veel verschillende projectleiders van de gemeente Schagen langs zien komen, waarmee dat verklaard zou kunnen worden. Als tip geeft hij mee om Adriaan Geuze , de landschapsarchitect die de Structuurvisie Petten heeft opgesteld, nog eens terug te vragen. Zorg voor een de as naar het strand met een klinkerpad vanaf het plein door het gebied van de camping naar het strand.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/terugblik-op-werkbezoek-petten/

Hans Haenen (tweede van links)

 

DOP Dorpsontmoetingspunt

Bij het Dorpsontmoetingspunt werden we ontvangen door de bestuursleden Connie Kleimeer en Karel Adema.

Op maandag, woensdag en vrijdagochtend is het DOP geopend. Jaarlijks komen er ruim 2500 bezoekers. Met de bibliotheekfunctie, gezamenlijke maaltijden, activiteiten die naar binnen worden gehaald en gewoon gezellig koffiedrinken, heeft het DOP sinds 2014 een duidelijke meerwaarde voor het dorp. Met name ouderen zijn de doelgroep.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/terugblik-op-werkbezoek-petten/

Het succes is zo groot dat er een wens is ontstaan om uit te breiden. Er zijn uitwijkmogelijkheden naar de multifunctionele ruimte (MFR)in het zuiden van Petten maar dat is voor veel bezoekers te ver. Daarom wil men graag het bestaande gebouw uitbreiden. Plannen zijn daarvoor gemaakt.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/terugblik-op-werkbezoek-petten/

Het overleg met SEBAP – een stichting die namens de gemeente als beheerorganisatie optreedt – gaat moeizaam. De belangen lijken niet overeen te komen en er is onduidelijkheid over wie precies waarover gaat. SEBAP wil niet dat er nog een grotere keuken wordt geplaatst in de DOP, omdat het MFR daar al over beschikt. De Dop wil geen dorpshuis zijn, maar een voorziening voor ouderen.

De verbouwing gaat € 350.000 kosten. Een derde wordt vergoed en de rest moet gevonden worden. Wat zou het mooi zijn als het goede werk van het DOP gecontinueerd en uitgebreid kan worden en oplossingen worden gevonden voor de impasse die is ontstaan. Inmiddels zijn er al vragen uit de gemeenteraad gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders.

Jan Kramer

Jan is een van de twee initiatiefnemers van Petten Plaza, eigenaar van het gapende gat aan het dorpsplein.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/terugblik-op-werkbezoek-petten/

Hij heeft plannen voor een gebouw met bedrijven op de begane grond en daarboven 12 appartementen over twee etages. In 2016 heeft hij een bouwaanvraag ingediend. Bezwaren van omwonenden zijn door de gemeente afgehandeld (afgewezen). De gemeente heeft de omgevingsvergunning afgewezen. Echter een hoger beroep van het Zijper Landschap bij de Raad van State omtrent stikstof dat gepaard gaat met het initiatief leidde ertoe dat de omgevingsvergunning is vernietigd. De initiatiefnemers dienen nu een nieuwe omgevingsvergunning in. Ondertussen hebben enkele ondernemers zich teruggetrokken omdat er geen vaart meer in zit.

De bouwaanvraag is geactualiseerd naar gasloos. Het hele dak zal worden vol gelegd met zonnepanelen. Daarnaast moeten ook nog maatregelen worden getroffen om de stikstof uitstoot tijdens de bouw te minimaliseren. Jan verwacht dat er eind 2020 duidelijkheid zal zijn. Voor de leefbaarheid van Petten is de bebouwing aan het plein van het hoogste belang. Wordt vervolgd.

Tot slot

Het werkbezoek eindigt met een rondwandeling langs het plein, waarin de geplande bouwhoogte 1 meter hoger is dan de huidige hoogste top, wordt getoond. Als laatste leidt Roger Moonen ons rond door de Spar, die alweer de tweede verbouwing en vergroting achter de rug heeft en van alle markten thuis is. Dit seizoen wil hij starten om op zonnige dagen tot 21.00 uur open te zijn, zodat de strandgasten, als zij van het strand afkomen, nog terecht kunnen.

De Spar (en alle Sparren van Nederland) zijn inmiddels gecertificeerd als dementievriendelijke winkel. Ook ondersteunt de Spar het kerstdiner voor ouderen, Sinterklaas en andere activiteiten in het dorp.

 

 

 

 

Het bericht Terugblik op werkbezoek Petten verscheen eerst op PvdA Schagen.

Fractiejaarverslag 2019

PvdA PvdA Schagen 24-01-2020 15:51

Fractieverslag PvdA Schagen 2019

Inleiding

De fractie heeft het afgelopen jaar weer met veel plezier en toewijding gewerkt aan haar sociaal-democratische agenda. Er tekenen zich duidelijk grote veranderingen af, zo wordt het einde zichtbaar van de marktwerking voor belangrijke overheidstaken, het milieu en de energietransitie vragen om intelligente oplossingen, daar is een breed draagvlak voor nodig en wij maken ons zorgen om inwoners die afhankelijk zijn van een uitkering. Hieronder in vogelvlucht een terugblik op 2019.

Fractieorganisatie

De fractie is ongewijzigd. Wel is per 1 juli het fractievoorzitterschap van Marjan Leijen naar Jan Schrijver gegaan. Dat is het gevolg van het feit dat Marjan na de waterschapsverkiezingen in het dagelijks bestuur van HHNK is benoemd. De functies van fractievoorzitter in de gemeenteraad en dagelijks bestuurder van het waterschap zijn moeilijk te combineren. De voorbereidingen voor de oordeelsvormende vergadering en de raad worden meer gestructureerd: agendapunten worden vooraf verdeeld en door de ‘behandelaar’ voorzien van onderbouwing, overwegingen en adviezen. Deze werkwijze wordt binnenkort geëvalueerd. De fractie wordt nog steeds deskundig ondersteund door de fractiesecretaris Helga Wagemaker waarvoor wij haar zeer dankbaar zijn.

Dossiers

In het afgelopen jaar zijn al veel onderwerpen aan de orde geweest vanuit de gemeentelijk agenda en ook op eigen initiatief. Hieronder volgt een selectie van de onderwerpen die belangrijk zijn voor de PvdA:

Algemeen Huisvesting van seizoensarbeiders blijft voor de fractie een belangrijk onderwerp. Ondanks een – in 2018 – aangenomen motie om het aantal van 40 verblijfseenheden per bedrijf op te hogen naar 60, heeft de PvdA een tegengeluid laten horen. Een recente motie van de PvdA, om het aantal te beperken tot 40, werd afgewezen. Woningbouw Het tekort aan nieuwe woningen wordt steeds groter. Het quotum van 300 nieuwe woningen per jaar wordt niet gehaald en vooral de bouw van sociale woningen blijft ver achter. Er moet met de provincie een woonakkoord afgesloten worden. De PvdA pleitte voor grotere bouwlocaties in en rond de grote kernen. De fractie maakt zich blijvend hard voor het mogelijk maken van betaalbare woningbouw. Een ingediende motie van de PvdA, om winst op goedkoop ingebrachte grond te minimaliseren door een steviger anti-speculatiebeding op te nemen, werd helaas niet overgenomen. Infrastructuur Een motie van PvdA en JESS over de dienstregeling van NS, waarin het college wordt verzocht om de beperking van de dienstregeling aan te kaarten en om te buigen is unaniem aangenomen. Het snel fietspad langs de N245 wordt door de PvdA herhaaldelijk aan de orde gesteld. Duurzaamheid Plan Buitenvaert in Schagerbrug was een lastig dossier. Enerzijds voorziet het in woningbouw voor het dorp. Anderzijds is het plan gelegen in weidevogelleefgebied en gaat het in tegen natuurdoelstellingen en provinciaal beleid. De fractie heeft hierin verdeeld gestemd. De kwaliteit en vitaliteit van de natuur heeft onze permanente aandacht. De fractie heeft de gemeente aangespoord om – met redenen omkleed – bezwaar aan te tekenen tegen opsporingsvergunning voor gaswinning door Tulip Oil. Sociaal domein Grote zorgen heeft de fractie over de gang van zaken rondom de jeugdzorg plus. In samenwerking met de omliggende gemeenten wordt gestreefd naar een effectiever beleid. Kinderen mogen niet de dupe zijn van te grote bezuinigingen. Schagen is dementie vriendelijke gemeente geworden. Harry Piket draagt dit actief uit met verschillende partijen uit onze gemeenteraad. PvdA was het afgelopen jaar zoekende of er iets extra’s gedaan kan worden voor gezinnen met een uitkering. Klimaatverandering en groen beleid Het effect van eerder aangenomen moties van de PvdA wordt steeds meer zichtbaar. Er worden meer bomen geplant, waaronder voedselbomen. Het Roockershuyspark wordt met bijna 4 ha uitgebreid. In parken en bermen wordt de biodiversiteit weer meer zichtbaar. Biologische bollen zorgen vroeg in het voorjaar voor voedsel voor insecten. Klimaat adaptatie is een onderdeel van ons denken geworden bij alle vraagstukken van het openbaar gebeid. Overheidsgebouwen en sportaccommodaties worden voorzien van zonnepanelen. Ook de bedrijven en particulieren worden steeds meer aangespoord hun daken met zonnepanelen vol te leggen. Onze wethouder gaat de geluidsschermen rond de wijk Muggenburg vervangen met zonnepanelen PvdA is de organisator geweest van de beeldvormende vergadering over de zorgen van de omwonenden over het gebruik van bestrijdingsmiddelen bij de teelt van bloembollen. Deze zorgen worden ook gedeeld door het RIVM. Nadere studie is nog vereist. Dit onderwerp gaan we nog verder uitdiepen. Werkbezoeken Behalve het volgen van de gemeentelijke agenda en het agenderen van eigen onderwerpen (zie hierboven) legt de fractie werkbezoeken af (bekijk hiervoor ook de verslagen op onze website). De werkbezoeken zijn altijd open voor andere raadsleden. Daarvan wordt regelmatig gebruik gemaakt. In 2019 jaar zijn de volgende plekken bezocht: Dirkshorn: betaalbare woningbouw aan de Spoetnikstraat Warmenhuizen: Vios W en de meubelspuiterij Bedrijventerrein Oudevaart Zuid: Pronk Bouw en Bemo Rail Eenigenburg en Schagen: kunst en cultuur Tuitjenhorn: Camping de Bongerd ‘t Zand: brede school Voor 2019 zijn de volgende bezoeken in voorbereiding: Petten, ECN, Oudesluis, RWZI Geestmerambacht

Communicatie

Zowel de website als het Facebook- en Twitteraccount zijn actie. Regelmatig worden berichten geplaatst en deze worden verzameld in nieuwsbrieven verstuurd aan alle leden en abonnees. Dit gebeurd gemiddeld 6 keer per jaar.

De fractie heeft de algemene beschouwingen op de kadernota in het voorjaar met een filmpje vormgegeven. Alle fractieleden en wethouder hadden hierin een rol. Dit is terug te zien op YouTube. De samenwerking binnen de coalitie met het CDA en JESS verloopt tot nog toe zeer voorspoedig. Daarin speelt onze wethouder Hans Heddes een belangrijke rol.

Functioneren

De fractie heeft in de zomer een constructieve heisessie gehad. Door iedereen afzonderlijk is teruggekeken en vooruitgekeken op de eigen portefeuille. Er is stilgestaan bij elkaars competenties en ambities. Een en ander heeft geleid tot een aanvulling van ons fractiewerkplan. Aan de uitvoering wordt gewerkt. Het functioneren van fractievoorzitter, wethouder en fractieleden is in december geëvalueerd. De fractie kijkt uit naar een spoedige evaluatie van de verkiezingscampagnes in 2018 en 2019. Daarmee kan de afdeling haar voordeel doen in een volgende campagne.

Marjan Leijen (fractievoorzitter tot 1/7/2019)

Jan Schrijver (fractievoorzitter vanaf 1/7/2019)

Het bericht Fractiejaarverslag 2019 verscheen eerst op PvdA Schagen.

Algemene beschouwingen 2020

PvdA PvdA Schagen 06-11-2019 19:46

De algemene beschouwingen op de begroting 2020 van de gemeente Schagen van de PvdA Schagen.

Inleiding

Het opstellen van de begroting en de doorkijk naar 2023 heeft meer tijd gekost dan de voorgaande jaren. De belangrijkste oorzaak hier van zijn de oplopende kosten binnen de jeugdzorg en de stijging van het aantal mensen dat een beroep doet op de voorzieningen uit de WMO. Daarnaast is er de onzekerheid of er na 2021 nog een extra bijdrage uit het gemeentefonds gaat komen voor de jeugdzorg. Of deze duurzaam is moet nog blijken. Na het constateren van de oplopende financiële tekorten voor de komende jaren is een werkgroep vanuit de raad een Zero Base analyse gaan maken om aan te geven waar bezuinigd kan worden in de komende vier jaar.

De PvdA geeft het college en de organisatie een compliment dat alle politieke partijen hierbij zijn betrokken. Dank aan de organisatie voor de uitstekend georganiseerde beeldvormende vergadering over de nu gepresenteerde begroting.

Na jaren van bezuinigingen en pas op de plaats maken is ons land de afgelopen jaren economisch weer gaan groeien en behoren we tot een van de hardst groeiende economieën van Europa. En juist deze groei zorgt voor ongekende nieuwe problemen en dan vooral milieuproblemen in de agrarische sector en de bouwwereld. We lopen tegen grenzen van de groei aan waarvoor zeer krachtig beleid nodig is van de Rijksoverheid. Ook van ons als gemeente Schagen vraagt dit om een ander beleid.

De CO2 uitstoot, stikstof uitstoot en vervuiling van de grond (Pfas) zet een grote rem op verdere groei en zorgt er voor dat de woningbouw grote vertraging gaat oplopen. Juist in een tijd dat het aantal huizen dat gebouwd wordt ver achter loopt op de woningbehoefte. Ook de gemeente Schagen begint daar last van te ondervinden. Bij ons is de woningnood onaanvaardbaar hoog geworden en vooral jongeren kunnen hier niet aan een betaalbaar huis komen.

Het sociaal domein

Met de decentralisatie van de WMO, Jeugdbeleid en Participatiewet mocht er niemand tussen wal en schip vallen. Zo zijn we er in geslaagd de afgelopen jaren de juiste zorg te bieden aan diegenen die het nodig hebben. Dit moet voor de komende jaren vertaald worden in een nieuw beleidsplan 2021-2025.

De PvdA ziet graag dat ieder kind kan deelnemen aan de samenleving. Als dit door de ouders niet opgebracht kan worden willen we dit met het kindpakket en andere mogelijkheden ruimhartig ondersteunen.

Het is onaanvaardbaar dat een op de tien kinderen in armoede leeft en soms zonder eten naar school gaat. Hier ligt een belangrijke taak voor de wijkteams in samenwerking met de schoolleiding.

Als PvdA maken wij ons ongerust over het drugsgebruik onder jongeren zowel op school als daarbuiten. Sommige jongeren dreigen daardoor de aansluiting met het onderwijs of werk te missen en naar de rand van de samenleving te drijven. Dit vraagt om een actiever preventiebeleid.

We zijn nu dementie vriendelijke gemeente en daar zijn we als PvdA trots op. Dit vraagt om blijvende aandacht en inzet. Het wordt steeds belangrijker de ouderen zo lang mogelijk bij de samenleving te betrekken. Door ouderen zoveel mogelijk te laten bewegen zal dit het welzijn ten goede komen.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwingen-2020/

In kernen waar geen actief ouderen beleid is, juicht de PvdA de huiskamer projecten toe.

Als mensen een beroep doen op de WMO vraagt dit vaak om maatwerk. Wanneer dit op de juiste manier wordt opgepakt valt er veel te bereiken. Ook de schuldhulpverlening is nog altijd een van de meest effectieve middelen om mensen weer op het juiste spoor te krijgen

In de strijd tegen obesitas worden te weinig vorderingen gemaakt. Als PvdA willen wij er op aandringen dat dit meer om een landelijke aanpak vraagt, zoals het rookprobleem. 

Infrastructuur

Gelukkig verbetert het onderhoud van de wegen en fietspaden. Blijf slim omgaan met meekoppelkansen in de aanpak van de infrastructuur. Bekijk dat ook bovengemeentelijk. Openbare ruimte kan doordachter ingericht worden waardoor de biodiversiteit zich sneller kan herstellen.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwingen-2020/

Duidelijk beleid op klimaatadaptief handelen ontbreekt. De PvdA wil hier graag inzet op. Zowel wateroverlast als droogte zijn aandachtpunten.

Meer bomen planten en waar mogelijk voedselbos bomen, conform de aangenomen motie.

De PvdA blijft het snelfietspad opnoemen van Schagen naar Alkmaar. Verder wensen wij dat de dienstregeling van de NS niet verder wordt uitgekleed.

We willen graag aandacht voor het probleem van de snelheid van het verkeer rond de kernen.

Duurzame gemeente

Onze natuurgebieden in de gemeente zoals Natura 2000 gebieden moeten beschermd worden en verdienen het dat daar geen economische activiteiten plaatsvinden.

De PvdA wil kringlooplandbouw stimuleren en weidevogels beschermen. Dit vraagt om een goede samenwerking met provincie en hoogheemraadschap.

De productie van zowel wind- en zonne-energie moet verder opgevoerd worden. Dit mag niet ten koste gaan van vruchtbare landbouwgrond. Nog geen 10% van de oppervlakte van de daken in onze gemeente is voorzien van zonnepanelen.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwingen-2020/

De klimaatverandering vraagt om afbouw van het gebruik van fossiele brandstoffen. We staan voor de verduurzaming van de leefomgeving. We willen daarom een proefproject ontwikkelen van een aantal woningen die zowel klimaatneutraal als circulair zijn gebouwd.

De PvdA is voor een intensieve samenwerking met de omliggende gemeentes op het gebied van duurzame energieopwekking.

We zien uit naar een inventarisatie van de locaties in de openbare ruimte waar zonnepanelen geïnstalleerd kunnen worden, zoals geluidswallen.

Woningbouw

De nieuwe omgevingsvisie van de provincie Noord-Holland biedt nieuwe mogelijkheden voor woningbouw buiten de contouren. Dit vraagt wel om een nieuw woonakkoord met de provincie.

Als PvdA zien we graag dat er de komende jaren per jaar meer woningen gebouwd gaan worden. Er is een dringend tekort aan betaalbare woningen, speciaal voor de categorie jongeren en ouderen. Streefgetal van 30 tot 40 % moet nu echt gehaald worden.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwingen-2020/

De PvdA heeft veel ideeën over de aanpak van het tekort aan betaalbare woningen. Zo heeft de PvdA eerder voorstellen gedaan over het hanteren van eerlijke grondprijzen, een antispeculatiebeding op goedkope grond en duidelijke sturing richting projectontwikkelaars mbt de gewenste verdeling van categorieën. We vragen om een integrale aanpak door het college. Bespreek dan ook de mogelijkheid van hoogbouw.

Het aantal gelijktijdige bouwlocaties willen we wat terug brengen. Het lijkt ons goed om te streven naar grotere bouweenheden per plan. Dit leidt tot besparing van kosten, een betere verdeling van sociale woningbouw en minder risico tot procedures die de bouw stil te leggen.

Zo zouden we ook graag meer woningbouw zien rond de grote kernen, bij OV knooppunten en daar waar de werkgelegenheid zich snel ontwikkelt.

Bouw van huisvesting voor seizoensarbeiders willen we bij voorkeur rond de grote woonkernen en zo min mogelijk op het platteland.

Financiën

Nog steeds draagt het kabinet te weinig bij aan de extra kosten die de gemeente moet maken voor de jeugdzorg en de WMO. Ook in onze gemeente moesten wij daardoor de begroting voor de komende jaren aanpassen. Als PvdA doen wij een extra beroep op de regeringspartijen de bijdrage aan het gemeentefonds te verhogen.

De gemeente gaat de komende jaren extra werk krijgen om de energietransitie waar te kunnen maken, de stikstofuitstoot te beteugelen en de vervuilde bagger en andere vervuilde gronden op te ruimen en te verwerken. Dit kan alleen met een forse bijdrage uit het gemeentefonds.

Zero Base analyse in alle domeinen zal inzicht moeten opleveren in wat we enerzijds moeten en anderzijds willen doen. Ook in noodzaak en mogelijkheden wat betreft de taakstelling op personeel. Wel goed de vinger aan de pols houden. We willen geen gemeente die op alles knijpt en daardoor niets voor elkaar krijgt. Dat kan leiden tot minder inzet vanwege tekort aan personeel of uitval van personeel.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwingen-2020/

Het klinkt tegenstrijdig, maar in een tijd dat het economisch voor de wind gaat zou een gemeente geld vrij moeten kunnen maken om de financiële reserves verder op peil te brengen. Het is op dit moment geen overbodige luxe om de solvabiliteit en het weerstandsvermogen van de gemeente te verbeteren. Niet uit te sluiten vraagt dit om extra inkomsten door de gemeente zelf geheven maar de belangrijkste bijdrage hiervoor moet uit het gemeentefonds komen.

Tot slot

Ondanks de economische voorspoed in ons land komen er steeds meer vraagstukken op de gemeente af die om een oplossing vragen, zoals de energietransitie en het stikstofvraagstuk.

Ook het huisvesten van jongeren en de gezondheid van de inwoners van Schagen behoort onze aandacht te hebben. Dit vraagt om een langetermijnagenda, om stippen aan de horizon.

Wij zien dit als een enorme uitdaging. Ik spreek namens de PvdA mijn vertrouwen uit dat we met het college, de gemeenteraad, de organisatie en de inwoners iets moois van deze gemeente kunnen blijven maken.

Jan Schrijver, fractievoorzitter PvdA Schagen

https://schagen.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwingen-2020/

 

Het bericht Algemene beschouwingen 2020 verscheen eerst op PvdA Schagen.

Algemene Beschouwingen 2020: zorgvuldig doorpakken!

CDA CDA PvdA Schagen 02-11-2019 07:16

Samen met de coalitiepartijen JESS en PvdA wil het CDA een ambitieus coalitieprogramma uitvoeren. Nieuwe ontwikkelingen en nieuwe keuzes kunnen tot nieuwe inzichten leiden voor het uitvoeringsprogramma van volgend jaar. Het CDA wil in deze algemene beschouwingen de spanning opzoeken tussen waar we ondernemend kunnen doorpakken en waar moeten we zorgzaam moeten handelen. Het ondernemend zijn betekent dat de CDA-fractie van burgemeester en wethouders verwacht dat zij volhardend zijn in het opkomen voor de belangen van de gemeente Schagen en van de regio. Voor veel ontwikkelingen zijn wij allen ook afhankelijk van medewerking van andere instanties zoals provincie Noord-Holland, omgevingsdienst, waterschap, Rijkswaterstaat, Prorail en uiteraard van de Rijksoverheid die ieder jaar veel geld aan de gemeente doorgeeft. Het CDA ziet graag een volwassen samenwerking in regio, zoals via de GGD, over de gesubsidieerde arbeid, in de afvalverwerking, door De Kop Werkt, bij het historisch archief, binnen de veiligheidsregio en met betrekking tot het openbaar onderwijs. Volwassen samenwerking slaat op gelijkwaardige gesprekspartners en een constructieve, maar zakelijke houding bij conflicterende opvattingen. Een geschil voorleggen aan de rechter, is voor het CDA een fatsoenlijke stap om verder te kunnen komen. Ondernemend zijn betekent ook dat burgemeester en wethouders aan weerbarstige dossiers moeten blijven trekken. Woningbouw, met Buitenvaert in Schagerbrug als goed voorbeeld hoe het college moet volharden in volharding. Woningbouw in ’t Zand-Noord, als goed voorbeeld dat volharding effect heeft. Denk bij noodzakelijke volharding ook aan de taalles voor vluchtelingen op geschikte uren, ondertunneling van de Zuiderweg, het openhouden van de school in Sint Maarten, meer ruimte voor bedrijven in Warmenhuizen en Waarland. Een beetje irritant zijn mag wel. Ook verwachten we dat burgemeester en wethouders intern dossiers blijven aanjagen, denk aan het realiseren van de schoolzones, het grip krijgen op de kosten van de begraafplaatsen, een up-to-date personeelsbeleid en de uitvoering van de projecten binnen De Kop Werkt. De hele N9-problematiek, van de Alkmaarse Ring-West, van de vaste verbinding bij Burgervlotbrug, de kruispunten bij beide vlotbruggen en sowieso de veiligheid op het hele traject… onderwerpen als deze hebben het nodig om jaar in jaar uit geagendeerd te blijven worden. Irritant zijn en naar de rechter stappen, is dat nou constructief samenwerken? Ja, discussies moeten goed “afgeconcludeerd” worden en alle partijen moeten als volwaardige gesprekspartners behandeld worden. Naar de rechter stappen kan veel beter zijn dan sluimerende geschillen eindeloos laten doorsudderen. In de visie van het CDA werken vele partijen met elkaar samen, ook als soms slechts één instantie er formeel over moet besluiten. Daarom waardeert de CDA-fractie het ook bijzonder, dat wethouder Heddes een zebrapad bij de Nes heeft aangelegd. En het getuigt van moderne politiek als wethouders een zienswijze aan de raad vragen bij college-bevoegdheden. Dat is niet “we gaan er niet over, dus we praten we niet over”, maar dat noemt het CDA samenwerken. Samenwerken komt ook terug in het betrekken van inwoners en bedrijven. Right to Challenge, is dat al een keer toegepast in de gemeente Schagen, worden inwoners voldoende op de hoogte gebracht van die mogelijkheid? En durven wij, gemeenteraad en college, binnen de wet te experimenteren met iets als deliberatieve democratie? Waar zit nu de keerzijde? Waar zit er spanning tussen waar we ondernemend kunnen zijn en waar moeten we zorgzaam moeten zijn? Het CDA heeft grote waardering voor de medewerkers van de gemeente Schagen. Een club van ruim 400 mensen die gezamenlijk werken aan het algemeen belang van onze inwoners en onze bedrijven. Alle partijen in deze raad hebben politieke wensen, onze wethouders kunnen dat aanjagen, maar het bestuurlijke werk wordt uiteindelijk door de ambtenaren gedaan. Ondertussen vraagt het CDA meer resultaten, vragen we blijvend aandacht voor het ziekteverzuim en willen we ook nog korten op het personeelsbudget. Tja, dat knelt natuurlijk. We willen meer geld voor het onderhoud van het openbaar groen, van de speeltuinen en ook van de voetpaden, fietspaden en wegen. Uiteindelijk moet er ieder jaar ongeveer 11 miljoen euro aan besteed worden. Tegelijk heeft de gemeente Schagen – net als vele andere gemeentes – een probleem dat veel meer geld aan de zwakkeren in onze samenleving wordt uitgegeven, dan we eerder verwacht of gehoopt hadden. Het CDA steunt de lijn dat we bovenal niet de zorg voor de zwakkeren verminderen en dat we blijven inzetten op preventie, dus op het voorkomen van menselijke problemen in de toekomst. Deze menselijke kant heeft ook een zakelijk kant: we vermijden hierdoor extra zorguitgaven in de toekomst. Meer geld voor wegen en groen en meer geld voor zorg. Tja, dat knelt. Vanwege het achterblijven van voldoende structurele ondersteuning vanuit de Rijksoverheid, maakt deze begroting wel keuzes om iets minder te doen: het ouderenpakket, de huiskamers en het noodfonds. Omdat het korten is op geld dat waarschijnlijk toch niet uitgegeven kan worden, is het ook nauwelijks een bezuiniging te noemen. Toch kan je je hier ook afvragen: hebben de mensen in Schagen hier geen behoefte aan, of hebben de wethouders er niet hard genoeg aan getrokken? Ouderenpakket, huiskamer, noodfonds. In die keuzes ligt het antwoord hoe met de spanning tussen het zorgen voor morgen en het ondernemen nu, tussen stabiliteit en ambitie, om te gaan. De genoemde keuzes komen voort uit een zogenoemde zero base analyse in het Sociaal Domein. De Basis op orde zorgt ervoor dat ook een zero base analyse bij het openbaar gebied uitgevoerd kan worden. De bezuiniging op het personeelsbudget is ook een maatregel waar de zero base analyse bij kan helpen. Naar het inzicht van de CDA-fractie is de voorgestelde bezuiniging geen zware ingreep. Een takendiscussie is dan ook buiten de orde. De kwantitatieve effecten inzichtelijk maken van leiderschaps- en geluksactiviteiten voor medewerkers, de opbrengst van Lean-trajecten mits over alle processen uitgerold, helpt om in al het politieke gewoel, toch zorgzaam te blijven voor de medewerkers van de gemeente Schagen die zo belangrijk zijn voor de inwoners en bedrijven in de gemeente Schagen. En misschien moeten we dan van een excellente dienstverlening terug naar een uitzonderlijke goede dienstverlening. Want tja, als het echt knelt... Het CDA wenst het ambitieniveau uit het coalitieakkoord vast te houden in 2020, maar de CDA-fractie vraagt de portefeuillehouders om alert te zijn op de efficiëntie van de processen. Is er niet teveel planvoorbereiding en te weinig uitvoering bij de schoolzones? De invoering van de jongerenraad blijft ook hangen in de theorie van het gemeentehuis, terwijl de praktijk in eerste instantie om niet veel meer vraagt dan een goed gesprek van een paar jongeren aan een gezellige tafel. Heeft de wethouder van Economische Zaken zicht op de effectiviteit van promotiecampagnes? Heeft het college zicht op de overhead bij bijvoorbeeld het topsportfonds of binnen de Gemeenschappelijke Regelingen? Neem de afvalstoffenheffing. Die gaat omhoog door tegenvallende inkomsten, zie ook de 2e bestuursrapportage 2019. Maar er wordt ook gesproken over de hoge afvalheffing van het Rijk en over de extra inzamelkosten. Welk effect veroorzaakt in welke mate de stijging van het tarief? Voor de CDA-fractie is niet inzichtelijk in hoeverre overhead bij de HVC bijvoorbeeld ook tot extra kosten voor onze bedrijven en inwoners leidt. Collegeleden, als jullie je eigen plannen willen uitvoeren, dan moeten jullie ook scherp blijven op de efficiëntie van de uitvoering. Ter afsluiting van het algemene betoog wil het CDA duidelijk maken dat de gemeente moet voorkomen dat lasten onnodig naar de toekomst worden doorgeschoven. In de balans tussen stabiliteit en ambitie lopen we nu op een kwetsbaar randje. Onze financiële reserves zijn erg mager, dus serieuze tegenslag gaat pijn doen. Daarom stemmen we met tevredenheid in met het versterken van de algemene reserve. Uit financiële optiek wil de CDA-fractie de financiële buffer nog meer versterken, maar we menen dat het college met het huidige begrotingsvoorstel een goede balans heeft gevonden tussen financiële zorg en politiek ondernemerschap. Nu volgen enkele specifieke, schriftelijke aandachtspunten, waarvan we aan het college vragen hierop te reflecteren. Het CDA acht het van belang dat het College samen met andere gemeenten bij het Rijk blijft aandringen op extra bijdragen om de tekorten op te lossen in het Sociaal Domein, waaronder de Jeugdzorg, door een spoedige evaluatie na te jagen. Signalen van bijvoorbeeld “overindiceren” moeten namelijk wel eerst goed bekeken zijn. De indicatoren in het domein samenleving en gezondheid missen vaak een onderbouwing. Waarom is voor welke indicator gekozen? Hoe komt het dat we niet meer in de top 100 staan van MKB-vriendelijkste gemeenten? Hoe gaan we hierop bijsturen? Op onze technische vraag kregen we een technisch antwoord dat we onvoldoende informatief vonden. Bij deze verzoeken we het college om een politiek-bestuurlijk antwoord. Bij de toeristische zaken lezen we iets over de fietsroutes, graag ook aandacht voor wandelroutes en de sloepenroute. De planning van 300 woningen per jaar. Hebben we over 4 jaar inderdaad 1200 woningen gerealiseerd? Denk aan stikstof en grondvervuiling, hier liggen toch zoveel barrières buiten de invloedsfeer van de wethouder? De gemeente moet zorgvuldig zijn, maar ook tijdig inspelen op de behoefte van bedrijven en inwoners voor informatie. Daar waar openheid één van de thema’s is van dit college, wacht niet te lang met openheid voor bijvoorbeeld de betrokkenen van de Blokhut. De toenemende veiligheidskosten voor het strandtoezicht voor de gemeente, dit komt vooral door de toeristische betekenis van het strand. Hoe zijn de OFS-recreatie of andere belanghebbenden betrokken bij de keuzes in het strandtoezicht? En kunnen we van hen ook een bijdrage verwachten? Namens de CDA-fractie, Sander Lensink

Algemene beschouwing Kadernota 2020

PvdA PvdA Schagen 26-06-2019 17:12

De fractie van de PvdA Schagen heeft de algemene beschouwingen op de Kadernota (Nota van Uitgangspunten) 2020 in beeld en geluid vormgegeven.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwing-kadernota-2020/

De fractie heeft vervolgens op 26 juni de volgende bijdrage geleverd aan de raadsbrede discussie over de rode cijfers van de Kadernota:

“Met veel plezier heeft de fractie van de PvdA samengewerkt aan onze eerste termijn. Een bloemlezing van onze zorgen en wensen in beeld en geluid (zie hierboven voor het resultaat). Maar daarin zijn we niet volledig geweest:

We hebben het bijvoorbeeld niet gehad over een dalend weerstandsvermogen. Of over de achterstand in het onderhoud van ons openbaar gebied. Of over de dreigende tekorten bij de WMO. En dat we nog steeds kinderen in armoede zien opgroeien in Schagen.

Hoe onwaarschijnlijk is het dat we in een tijd van economische meewind als gemeente toch in de rode cijfers raken.

Samengevat is onze grootste zorg: het gebrek aan grip op de kosten van ‘basis op orde’ ‘jeugdzorg’ en de ‘wmo’

U vraagt ons richting te geven in uw kadernota. Maar aan welke knoppen kunnen we eigenlijk draaien? En willen we dat wel?

Gaan we korten op de uren van ons wijkteam? Moet de drempel omhoog om in aanmerking te komen voor een voorziening? Laten we wachttijden in de jeugdzorg oplopen door te temporiseren? Laten we het onderhoudsnivo van ons openbaar gebied toch weer verslechteren door zaken uit te stellen?

Nee, dat wil de PvdA niet.

Gaan we dan de kaasschaaf methode hanteren? Kan er nog ergens lucht uit de begroting worden gehaald? Zijn er ambities waar we nog eens goed naar moeten kijken? Hoe zit het met alle PM posten?

Wij hebben als PvdA de behoefte om hierover verder in gesprek te gaan om een sluitende en solide begroting in november te kunnen vaststellen. Wat ons betreft hoeft het niet zo te zijn dat daar waar tekorten oplopen ook de bezuinigingen moeten worden doorgevoerd.

We willen grip krijgen en kunnen op basis van wat nu voor ligt geen richtinggevende uitspraken doen. We hebben meer van u nodig dan we nu hebben en we nodigen u uit om ons die inzichten te verschaffen voordat we de begroting gaan vaststellen.”

Na de discussie over de kadernota is unaniem door de gemeenteraad besloten om na de zomer met elkaar – op basis van verbeterde inzichten vanuit de organisatie – een integrale afweging te maken en pas dan te bepalen wat prioriteit heeft en waar we kunnen bezuinigen.

 

Het bericht Algemene beschouwing Kadernota 2020 verscheen eerst op PvdA Schagen.

Impressie van de ALV PvdA Noord Holland

PvdA PvdA Schagen 18-05-2019 19:27

De Algemene Ledenvergadering (ALV) PvdA gewest Noord Holland vond op 4 mei plaats onder voorzitterschap van Rian van Dam. Een persoonlijke impressie van Bertie van Mourik.

Deze ALV stond in het teken van de onderhandelingsresultaten van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), waterschap Amstel, Gooi en Vecht en Provincie Noord Holland.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/impressie-van-de-alv-pvda-noord-holland/Eigenlijk ga ik nooit naar vergaderingen van het gewest en struikel ik altijd over al die afkortingen van de waterschappen. Waarom dan wel naar deze Algemene Leden Vergadering? Om verschillende redenen:  deze werd gehouden bij de Lepelaar, dus dicht bij huis. De vergadering was uitgeschreven omdat er veel te melden was over de resultaten in de onderhandelingen, zowel bij de Provinciale Staten als bij de waterschappen. Ik wilde onze buurburgemeester (Rian van Dam) wel eens mee wilde maken en ik wilde Adnan Tekin graag horen over de onderhandelingen.

Nieuwsgierig

Ik was niet de enige nieuwsgierige: er waren 32 aanwezigen, waar onder (natuurlijk) Fijko van der Laan, Aukelien Jellema, Sylvia Buczynski en Rutger Jan Bredewold.

En van PvdA Schagen: de raadsleden Marjan Leijen, Jan Schrijver en Harry Piket, steunraadslid Vera van Vuuren, bestuursvoorzitter Leo van der Leden en de leden Rolf Klant, Kees Mosch, Bram Zeeman, Martin van der Jagt en een nieuw lid wiens naam ik niet verstaan heb.

Provincie

https://schagen.pvda.nl/nieuws/impressie-van-de-alv-pvda-noord-holland/Het was een opgewekt en positief ingesteld gezelschap, natuurlijk omdat er veel positief nieuws te melden viel. Zo deed Adnan Tekin (als lijsttrekker uitstekend campagne gevoerd) op geestige manier verslag van de onderhandelingen bij de provincie waar Forum voor Democratie en de VVD eerst aan elkaar hebben gesnuffeld. Onderhandelingen die op dit moment niet afgerond konden worden omdat de onderhandelaar van de VVD voor vakantie 14 dagen naar Zuid-Afrika was!

Waterschap

https://schagen.pvda.nl/nieuws/impressie-van-de-alv-pvda-noord-holland/Nog positievere geluiden kon Marjan Leijen laten horen, want HHNK heeft prima resultaat geboekt in de verkiezingen: 1 zetel erbij! De gevoerde onderhandelingen leidden tot deelname aan de coalitie en er ligt een voorlopig coalitieakkoord klaar dat in de Algemene Bestuursvergadering van HHNK op 8 mei j.l. inmiddels officieel vastgesteld zal zijn. En Marjan Leijen is lid van het Dagelijks Bestuur geworden!

Gesprekken

Er werd natuurlijk inhoudelijk veel verteld: over gesprekken in de onderhandelingen, over verdeling van portefeuilles, over de uitdagingen waar PS en de Waterschappen voor staan (en die zijn niet mis) en zelfs over de komende Europese Verkiezingen. Arina Angerman (PvdA nr. 15 ) vroeg onze stem.

Tot slot

En inderdaad: de afkortingen vlogen me om de oren. Maar op den duur wist ik zelfs wat AGV is: Waterschap Amstel, Gooi en Vecht!

Een heel geanimeerde, prettige bijeenkomst waardoor ik een klein beetje meer vertrouwen in de politiek heb gekregen. En waar ik met veel mij onbekende mensen heb gepraat.

Bertie van Mourik

Het bericht Impressie van de ALV PvdA Noord Holland verscheen eerst op PvdA Schagen.

Schagen goed vertegenwoordigd in PS en WS

PvdA PvdA Schagen 01-12-2018 13:53

Op de PvdA kandidatenlijsten van de provinciale statenverkiezingen (PS19) en de waterschapsverkiezingen (WS19) in 2019 komt Schagen verschillende keren voor.

Verkiezingen

Op 20 maart 2019 vinden de provinciale statenverkiezingen weer tegelijkertijd met de waterschapsverkiezingen plaats. Programma’s en kandidatenlijsten voor PvdA Noord Holland en PvdA HHNK (Waterschap / Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier) zijn op 10 november jl vastgesteld.

PvdA Noord Hollandhttps://schagen.pvda.nl/nieuws/schagen-goed-vertegenwoordigd-in-ps-en-ws/

De lijst PvdA Noord Holland wordt aangevoerd door Adnan Tekin uit Amsterdam. De kop van Noord Holland komt vanaf plek 7 met Aukelien Jellema uit Den Helder in beeld. Op een mooie 11e plaats staat ons steunfractielid Mirjam van Musscher uit Dirkshorn. Lijstduwer en raadslid Jan Schrijver neemt de 31e plek in. Marlene Talsma (niet op de foto) uit Callantsoog staat op de 33e en tevens laatste en eervolle plek ter nagedachtenis aan haar overleden man en gedeputeerde Tjeerd Talsma.

PvdA HHNK

Martin van der Jagt, jurist en toezichthouder uit Schagen staat op plek 9 van de kandidatenlijst voor PvdA Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Gerrit Westerink, onze oud-burgemeester is lijstduwer. Marjan Leijen uit Warmenhuizen, raadslid en fractievoorzitter in Schagen voert wederom de lijst aan. De kop van Noord Holland is verder goed vertegenwoordigd met Fijko van der Laan uit Anna Paulowna op plek 3, Elbert Volkers van Wieringen op plek 5 en Sylvia Buczynski uit Haringhuizen op plek 11.

Foto’s: Wouter Zaalberg (Martin van der Jagt en Gerrit Westerink staan niet op de foto van PvdA HHNK)

Het bericht Schagen goed vertegenwoordigd in PS en WS verscheen eerst op PvdA Schagen.

Onze zienswijze op de Provinciale Omgevingsvisie 2050

PvdA PvdA Schagen 12-08-2018 18:46

Het concept van de Omgevingsvisie 2050 van de Provincie Noord Holland heeft ter inzage gelegen. De fracties van PvdA Schagen en PvdA Hollands Kroon hebben zich hierover gebogen en zijn tot een zienswijze gekomen.

Kort samengevat maken de beide fracties zich onder andere zorgen over de beperkte ruimte en regie voor lokale woningbouw, de te kort schietende capaciteit van het openbaar vervoer, de luchtkwaliteit en de afwezigheid van fysieke ruimte voor productie van duurzame energie.

Hieronder de volledige tekst:

1. Pg 10: De woningbehoefte wordt maandelijks geactualiseerd. Genoemde aantallen hebben dus een beperkte houdbaarheid.

Laat aantallen achterwege of geef aan dat de aantallen indicatief zijn.

2. Pg 15: Hier staat de volgende zin: “De woningbouwbehoefte wordt vooral in en aansluitend op de bestaande verstedelijkte gebieden gepland, in overeenstemming met de kwalitatieve behoeftes en trends. ”

Hier zal ‘woningbouw’ bedoeld worden in plaats van ‘woningbouwbehoefte’. Woningbouwbehoefte laat zich over het algemeen niet plannen.

3, Pg 20: U geeft aan dat u ernaar streeft in 2050 te voldoen aan de WHO-normen voor de basiskwaliteit leefomgeving, waaronder de luchtkwaliteit.

Gezien de gezondheidsrisico’s, het advies van de Gezondheidsraad, het Schone Lucht Akkoord én het Europese beleid, pleiten wij voor een hogere ambitie op het gebied van luchtkwaliteit. Wij vragen u aan te sluiten bij andere beleidsvelden en tenminste te streven naar het uiterlijk voldoen van de WHO-normen in 2030.

4. Pg 36: Een vergroting van de capaciteit van het OV, weg- en fietsnetwerk.

Aanvulling: Betere bereikbaarheid. De spoorweg Schagen-Den Helder is nog steeds enkel spoor; verdubbeling en meer treinen per uur voor een betere ontsluiting (en aansluiting) van de Noordkop betekent minder druk op de wegen van en naar de Metropoolregio en maakt wonen in de Noordkop aantrekkelijker.

5. Pg 41: In hoofdstuk Sterke Kernen Sterke Regio’s pleit u voor versterking van centrumsteden en gaat u voorbij aan de betekenis van (versterkte) dorpskernen voor de leefbaarheid van Noord Holland Noord.

Het is onduidelijk welke schaalgrootte u voor ogen heeft wanneer u spreekt over centrumsteden. In sommige gevallen schuren centrumsteden al tegen de grenzen van groei aan en is het juist gewenst om in de (omliggende) dorpskernen uit te breiden. Daar zullen voorzieningen vanzelf volgen als die er nog niet zijn. Het platteland van Noord Holland Noord mag voor de randstedeling misschien een museum zijn; de eigen inwoners willen er gewoon kunnen werken en wonen. Die ruimte moet er zijn.

In de Noordkop, met name in de uitgestrekte gemeente Hollands Kroon bevinden zich geen centrumsteden, geen OV knooppunten en er zijn in de dorpen vrijwel geen omvangrijke inbreilocaties die geschikt zijn voor de ontwikkeling van meerdere betaalbare (huur-) woningen. (Vrijkomende kavels in de dorpen worden doorgaans particulier ingevuld met kapitale woningen). Voor verjonging en leefbaarheid ontkom je er niet aan om aan de randen van dorpen buiten de bestaande contouren nieuwe bebouwing mogelijk te maken. Bijvoorbeeld bij een aantal hoofdkernen.   ‘Een beter leefklimaat’ is voor dorpen meer dan milieu en groen; het moet ook mogelijk zijn met name voor jongeren en starters, om er te blijven wonen. Dat houdt meteen de voorzieningen op peil.

6. Pg 42, 2e alinea: ” ….. Regio’s maken kwalitatieve en kwantitatieve afspraken over woningbouw (mede gebaseerd op demografische ontwikkelingen en prognoses) ….. Of er mogelijkheden komen om te bouwen hangt af van de vraag die er op dat moment is. ”

Daar constateren wij een tegenstrijdigheid: enerzijds stelt u dat demografische ontwikkelingen en prognoses (=toekomst) bepalend zijn; anderzijds stelt u dat de vraag van het moment bepalend is voor mogelijkheden om te bouwen.

Wij pleiten ervoor dat gemeenten autonoom kunnen beslissen – in overleg met de regio – waar, wanneer en hoeveel er gebouwd wordt. Regio en gemeenten hebben het beste zicht op huidige en toekomstige (economische) ontwikkelingen waaraan de woningbouw gekoppeld moet worden.

In de Noordkop blijven de meeste ouderen zo lang mogelijk in hun woning/in hun dorp wonen. Voor jongeren komen daar geen geschikte, betaalbare woningen vrij, terwijl de meesten in de regio werken en zich graag in hun vertrouwde omgeving willen vestigen. (Opleidings- en inkomensniveau zijn lager dan in de Metropoolregio.)

Door nieuwe woonvormen (LAT-woningen, meer generatiewoningen, zorgen voor elkaar) in leegkomende agrarische gebouwen zoals stolpboerderijen krijgen deze een nuttige herbestemming en worden ze behouden.

7. Pg 42: 12: Uitgangspunt bij dit principe is dat ontwikkelingen zoveel mogelijk binnenstedelijk en -dorps plaatsvinden. Dit geldt voor alle kernen.

Voor alle kernen? Kernen zijn niet allemaal hetzelfde! Hier dient maatwerk te worden toegepast.

8. Pg 44: In hoofdstuk Nieuwe Energie spreekt u over productie van duurzame energie.

We zien graag terug in de Omgevingsvisie dat u erkent dat de productie van bovengrondse en ondergrondse duurzame energie fysieke ruimte nodig heeft. We stellen voor dat u hierover – zoals u dat doet bij energie uit wind op zee – een richtinggevende uitspraak doet. 

9. Pg 52: 18. De agrifoodsector wordt gefaciliteerd bij de duurzame en economische ontwikkeling (Raakt ook ‘wonen’ en ‘leefbaarheid’)

In dit stuk missen we het onderwerp ‘arbeidsmigranten’ en hun huisvesting (in samenhang met de leefbaarheid van dorpen).

Aanvulling: Momenteel is er in de Noordkop niet alleen een groeiend tekort aan personeel, maar ook aan (tijdelijk) onderdak. Door automatisering en andere ontwikkelingen, ook op de internationale arbeidsmarkt, is dit een dynamisch proces, waar wel rekening mee gehouden moet worden. Ook wanneer dit slechts een tijdelijke situatie is, kan het ingrijpende gevolgen hebben voor de toekomst van het platteland en de dorpen. Om snel op veranderende situaties en behoeften in te kunnen spelen zijn maatwerk en flexibiliteit nodig, zodat we richting 2050 beter sturing kunnen geven aan de gevolgen.

Aanvulling: De kracht van de regio versterken kan mede door hoogopgeleide mensen die nu alleen vanuit de Metropool naar ‘Agriport’ of ‘ECN’ en ‘Pallas’ komen om te werken, te verleiden om er zich te vestigen. Het brengt naast ontlasting van de Metropool regio (woningmarkt en het verkeer) meer diversiteit (opleidingenniveau) naar de regio.

Aanvulling: Door de schaalvergroting en gebrek aan opvolging gebeurt het steeds vaker dat agrarische bedrijven worden overgenomen door investeerders/eigenaren ‘op afstand’ (uit andere delen van ons land, maar ook uit het buitenland). Het gaat ze om de grond, niet om de gebouwen. Omdat er geen binding is met het gebied, wordt er niet geïnvesteerd in de gemeenschappen of de waarden voor de omgeving, zoals de structuur van de boerderijen in de Wieringermeer of het landschappelijk schoon.

 10. Pg 59: Noord-Hollandse kwaliteiten in context

De Westfriesedijk wordt alleen in verband met Hoorn genoemd, terwijl dat maar een heel klein stukje is.

Aanvulling: De Westfriese Omringdijk is beeldbepalend voor grote delen van het landschap in de Noordkop, van oost naar west. Van Hoorn via Hollands Kroon en Schagen richting Noordzeekust is de beleving van dit monumentale bouwwerk door de nadrukkelijke zichtbaarheid een imponerend, niet te missen landschapselement.

 

 

Namens PvdA Schagen: Marjan Leijen 0643974602

Namens PvdA Hollands Kroon: Sylvia Buczynski 0651370126

 

Het bericht Onze zienswijze op de Provinciale Omgevingsvisie 2050 verscheen eerst op PvdA Schagen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.