Nieuws van politieke partijen in Vlissingen over GroenLinks inzichtelijk

9 documenten

Bestuursakkoord Compensatiepakket Markaz | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 13-07-2020 00:00

Raadsvoorstel Besluitenraad 8-7-2020

Bestuursakkoord Compensatiepakket Markaz

GroenLinks Vlissingen was zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne niet in Vlissingen te stationeren.

De manier waarop de voorbereidingen voor het voorgenomen besluit plaatsvonden waren bestuurlijk onfatsoenlijk. Door al deze negatieve ontwikkelingen ook breed uitgemeten in de media was het vertrouwen in Den Haag en het imago van Vlissingen zwaar beschadigd. Het is en was dit keer echt menens.

Het kabinet heeft er veel aan gedaan om het beschadigde vertrouwen te herstellen en tot een passende oplossing te komen. Met als inzet het team Wientjes dat voor een passende oplossing moest zorgen. Met daarbij de Vlissingse kanttekening: Wij accepteren dit keer geen loze beloftes maar een echte ruimhartige compensatie.

 

Ook GroenLinks heeft in maart van dit jaar een lijstje met onderstaande punten bij de heer Wientjes ingediend, compensatiemogelijkheden voor Vlissingen en Zeeland. Wij zien in het akkoord bijna alles waar wij aandacht voor hebben gevraagd terugkomen.

O Financiële vereffening voor de al gemaakte kosten.

O Schadeloosstelling van betrokken bedrijven en organisaties.

O Financiële compensatie voor de gemiste economische spin off.

O Groene technologische ontwikkelingen (aan zee) nationaal en internationaal stevig positioneren. V-Check - van Blauwe naar Groene Waterstof

O Infrastructuur/ bereikbaarheid (openbaar vervoer) verbeteren, extra intercity

In Vlissingen is er een topsamenwerking voor offshore windenergie. Hierbij werken het onderwijs -o.a. VMBO, Scalda, HZ, universiteit Gent-, bedrijven en overheid samen aan onderzoek en innovatie. Deze bijzondere groene innovatieve samenwerking verder ondersteunen en uitbreiden en daarmee Zeeland en Vlissingen in de koploperpositie verstevigen en op de kaart zetten. Hiermee het werken / arbeid vergroenen en verjongen tevens van onze populatie.

O Breder inzetten op wetenschappelijk onderwijs een universiteit (dependance) in Vlissingen vestigen.

O Nationale en internationale bekendheid bewerkstelligen en/of vergroten.

O Ondersteuning onderwijs bemiddeling stageplekken en bedrijven.

O Ondersteuning en stimulering bedrijven die aansluiten bij de richting van de opleidingen.

 

Daarbij zijn in het pakket als aanvullende compensatie voor Vlissingen opgenomen:

O Huisartsenopleiding

O Gezondheidscentrum

O Gasloze wijk

o Een EBI Law Delta hadden wij ook niet zo snel zien aankomen, eerder hadden we op een multipurpose kazerne gerekend hoewel daar niet zo heel veel werkgelegenheid had ingezeten. GroenLinks vindt dan ook dat we het wiel niet opnieuw uit moeten vinden. Maar ons oor te luister moeten leggen in Vught.

Het proces

De Vlissingse en Zeeuwse belangen en de compensatie die Vlissingen en Zeeland verdient moeten duidelijk worden gemaakt aan Den Haag. GroenLinks wil dat Vlissingen niet nog meer tekort wordt gedaan. Eenheid vormen en dat uitstralen, is zeker gelukt

De onderhandelaars en vertegenwoordigers van de gemeente Vlissingen, de provincie Zeeland en het Waterschap hebben gezamenlijk en met elkaar opgetrokken.

We hebben de Vlissingse onderhandelaars gevraagd om tijdens de besprekingen het Vlissings belang met een uitstraling naar Zeeland nadrukkelijk onder de aandacht te houden. Dat is zeker gedaan.

Ook is gevraagd om de raad met regelmaat informeren over de inhoud en vorderingen van de onderhandelingen. De raad is tussentijds op de hoogte gehouden en heeft twee keer een gesprek met de heer Wientjes gehad.

Vragen aan de onderhandelaars:

• Heeft het compensatiepakket invloed op artikel 12

o Antw: in artikel 5.3 van de bestuursovereenkomst staat opgenomen dat deze compensatie buiten de kaders van artikel 12 valt.

o Fiche 1, rest 3,5 mio om vrij te besteden

• Is het college voornemens om informatie en tips and tools over de EBI LAW Delta in het land in te winnen?

o Antw: Ja dat gedaan we zeker doen

• Hoe wordt de compensatie toebedeeld aan Vlissingen?

o Antw: Dit wordt op zeer korte termijn met Provincie en Waterschap uit onderhandeld

• Hoe wordt de voortgang bewaakt vanuit Den Haag?

o Vanuit Den Haag wordt er een vaste contactpersoon aangesteld die de voortgang van het proces bewaakt.

• Komt er een Vlissingse Portefeuillehouder die het compensatiepakket blijft monitoren tot alle afspraken zijn gerealiseerd?

o Antw: Per portefeuillehouder zullen onderwerpen in behandeld worden

 

GroenLinks is zeer tevreden met wat onze onderhandelaars samen met de onderhandelaars van de Provincie, het Waterschap en team Wientjes in drie maanden voor elkaar hebben gekregen. GroenLinks ziet dit pakket als een ruimhartige compensatie met positieve kansen en mogelijkheden voor Vlissingen.

 

En ten slotte voorzitter wil ik, voor deze bijzondere inzet, namens GroenLinks Vlissingen een speciaal woord van dank richten aan: Wethouder Albert Vader, Wethouder John de Jonge en Burgemeester Bas van den Tillaar.

GroenLinks stemt in met het raadsvoorstel Bestuursakkoord “Compensatiepakket Marinierskazerne”

klik hier om het volledige Compensatiepakket Marinierskazerne te lezen

 

Jeroen Portier en Gorana Kordis

Raadscolumn 2 januari 2020, Gorana Kordis | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 26-01-2020 00:00

Een nieuwe start. Voor veel mensen een periode van bezinningstijd, tijd om weer het gevoel van een nieuw begin met nieuwe uitdagingen en nieuwe voornemens in te vullen.

Zo gebeurt het ook met onze stad. Even weer op adem gekomen staan de nieuwe uitdagingen voor de deur. Op 2 januari is de nieuwe toegang tot WMO en Jeugdzorg van start gegaan. Binnen een jaar tijd moest alles opnieuw geregeld worden. Een grote uitdaging om alle Vlissingers en zeker mensen met een hulpvraag een makkelijke toegang te bieden.

Vlissingen is volop in beweging en op de goede weg om de problemen het hoofd te bieden waarbij moeilijke beslissingen niet uit de weg worden gegaan.

Wat zeker is zijn de voornemens om samen, hoe verschillend ook, hier aan te werken om het beste voor onze stad en dorpen en natuurlijk onze bewoners te bereiken.

Een gezond en succesvol 2020!

Algemene Beschouwingen programmabegroting 2020-2023 | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 09-11-2019 00:00

Vlissingen 7 november 2019

Algemene beschouwingen Programmabegroting 2020 – 2023

Onze financiële positie is de basis om deze programmabegroting uit te kunnen voeren. Er is nog onduidelijkheid. We hebben een negatief begrotingssaldo van 13,1 miljoen. We weten nog niet wanneer en of er een beschikking van het Ministerie van Binnenlandse zaken komt. Dit geeft vooral onzekerheid over het sociaal domein en over werk en inkomen. Als er geen gewenste beschikking komt zal een OZB-heffing van 150% noodzakelijk zijn. Dit is voor GroenLinks onwenselijk.

 

Leefbaarheid

GroenLinks heeft vertrouwen in mensen. Wij geloven dat iedereen iets van zijn of haar leven wil maken. En ook wil bijdragen aan de eigen groene en schone omgeving. Daarom vinden wij het belangrijk dat betrokken inwoners de ruimte krijgen. De gemeente heeft hierin een stimulerende rol. Zij kan burgers bewust maken en attenderen op de mogelijkheden. In het integraal veiligheidsbeleid zijn de kaders en richtlijnen voor een veilige woon- en leefomgeving opgenomen dit biedt voldoende richting als handhaving aan de orde is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld overlast.

 

Openbaar groen en recreatie

Als wij nu kiezen voor schone, groene en gezonde oplossingen, geven wij straks een gezonde stad en een schone gemeente Vlissingen door aan onze kinderen. Wij willen dat iedereen zorgeloos buiten in de natuur kan ontspannen en schone lucht kan inademen. Daarom is het belangrijk dat wij onze mooie groene parken zoals het Nollebos koesteren, daar is ruimte om te spelen, sporten en te wandelen. Het begrootte budget staat efficiënt onderhoud en aanleg van openbaar groen niet in de weg. Een mooi voorbeeld is de integrale wijkaanpak waarbij disciplines zoals: Riool, Wegen en Groen gelijktijdig achterstanden aanpakt.

 

Een van de speerpunten uit het klimaatakkoord is het terugdringen van de hoeveelheid afval.

Het is aan iedereen, iedere inwoner, en ieder individu om restafval terug te dringen. Bewustwording en gedragsverandering zijn hiervoor nodig. Voor GroenLinks blijft de vraag, hoe kunnen we onze tijdelijke inwoners en bezoekers een bijdrage laten leveren aan het terugdringen van restafval? Het is voor GroenLinks vanzelfsprekend dat degene die afval produceert hier ook voor betaalt.

 

GroenLinks is opgetogen dat er in Vlissingen met inwoners wordt samengewerkt aan het klimaatakkoord. Een voorbeeld is het klimaat adaptief inrichten van de openbare ruimte om wateroverlast en hittestress te voorkomen. GroenLinks denkt graag mee over het plan van aanpak voor energietransitie en circulaire economie dat in 2020 wordt opgesteld.

 

Aantrekkelijke stad

Het is belangrijk voor de uitstraling en aantrekkingskracht van Vlissingen om activiteiten op de kaart te zetten en te houden. Vlissingen heeft een hoofdrol als het gaat om het cluster offshore-wind. Het is opvallend hoe de groene technologische ontwikkelingen in het onderwijsprogramma bij Scalda en HZ zijn opgenomen. Vlissingen is op dit moment te bescheiden in haar promotie van deze groene technologische ontwikkelingen. GroenLinks vindt dat Vlissingen deze ontwikkelingen en de groene technologische positie nadrukkelijker moet uitdragen. Daarom dienen wij vandaag de motie "Groene Technologie aan zee” in.

 

Draagvlak begint bij onze inwoners. De gemeente doet waardevol werk. Maar zonder burgerparticipatie en inspraak zal hiervoor weinig begrip zijn. Er is een integrale aanpak waarbij diverse disciplines elkaar aanvullen als het gaat om fysieke en infrastructurele ontwikkelingen. GroenLinks vindt het belangrijk dat in de integrale aanpak sociale veiligheid en burgerparticipatie als standaard worden opgenomen.

 

Gelukkig zijn inwoners betrokken bij de huidige ontwikkelingen zoals het Arsenaalgebied, het Nollebos/ Westduin en in de wijken. En gelukkig worden inwoners ook betrokken bij toekomstige ontwikkelingen zoals de kop van de Walstraat en het Stationsgebied.

GroenLinks vindt het belangrijk dat inwoners serieus worden genomen en als stakeholder betrokken zijn bij ontwikkelingen in wijken en buurten.

 

Sociale Samenhang

GroenLinks wil dat iedereen binnen onze gemeente een fatsoenlijk bestaan kan opbouwen. Iedereen moet kunnen meedoen via een betaalde baan, vrijwilligerswerk of op school. Als het mensen zelf niet lukt om een baan te vinden, dan willen we dat de gemeente helpt. Als iemand zijn of haar baan verliest, of ziek wordt moet er een goed sociaal vangnet zijn. Bovendien willen wij dat iedereen in een betaalbaar huis kan wonen. En in de zorg en hulpverlening staan niet regels en structuren centraal, maar aandacht voor de mens.

 

Om de druk en kosten op de geïndiceerde zorg en hulpverlening terug te dringen is het van groot belang dat het voorliggend veld goed wordt ingericht. Dit vraagt om een sociale infrastructuur waarbij preventie, vroeg-signalering, cliëntondersteuning en wijknetwerken nauw met elkaar samenwerken.

Voor extra hulp of ondersteuning moet de nieuwe toegang WMO en Jeugd klaar staan. GroenLinks onderschrijft dat voor de uitvoering van deze taak extra formatie van 3fte nodig is.

 

We hebben grote zorgen over de jeugdhulp. De vraag naar individuele voorzieningen stijgt. De beschikbare middelen dekken de zorgvraag niet. Hierdoor ontstaan budgetoverschrijdingen die Vlissingen financieel en uitvoerend in de problemen brengt. Om tot een gewenst resultaat te komen moet er worden ingezet op 4,6 extra fte voor het team sociaal en moeten de financiële tekorten worden aangepakt.

 

GroenLinks vind het belangrijk dat iedereen in Vlissingen kan meedoen ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, gender, seksuele voorkeur, inkomen, talenten of beperkingen.

Het is belangrijk dat hiervoor een lokale inclusie agenda wordt opgesteld, daar is 0,5 fte voor nodig. Het college heeft meerdere keren laten weten dat inclusie in de uitvoering integraal wordt meegenomen. Om deze reden zijn we mede indiener van de motie “Onderhoud Regenboogzebrapad”.

 

Bestuur

In het programma bestuur staan vooruitstrevendheid, innovatie, dienstverlening, gastvrijheid en samenwerking voor een toekomstgerichte koers waar GroenLinks achter staat.

 

Samenwerking met de regio om het stedelijk gebied van Walcheren te versterken en samen werken binnen het OZO om provinciaal de krachten te bundelen vinden we belangrijk, we verwachten wel dat dit een positieve bijdrage levert aan de lokale ontwikkelingen van de gemeente Vlissingen.

 

Het zoeken van kansen voor Vlissingen vanuit internationaal perspectief is belangrijk om Vlissingen blijvend op de kaart te zetten. Het aanstellen van een adviseur subsidieverwerving van 0,5 fte om Europese en andere subsidies te verwerven is hiervoor nodig.

 

Ten slotte

Over de Marinierskazerne: We zijn 14 dagen geleden met fractieleden van de Tweede Kamer van GroenLinks in gesprek gegaan. De boodschap vanuit GroenLinks Vlissingen naar onze collega’s in Den Haag is: Bestuurlijk onvermogen op het ministerie van Defensie mag geen nadelige gevolgen voor de gemeente Vlissingen hebben. Defensie blijft besluitvorming over de marinierskazerne uitstellen. Wij zeggen: Afspraak is afspraak!

Ik roep hierbij alle partijen in de raad op dit bij de vertegenwoordigers in Den Haag onder de aandacht te brengen.

 

Samen zijn we Vlissingen. Samen zijn we verantwoordelijk. En samen gaan we aan de slag voor een groen, gezond en aantrekkelijk Vlissingen!

 

Jeroen Portier

Fractievoorzitter GroenLinks Vlissingen

 

Artikel 34 vragen over onafhankelijke cliëntondersteuning | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 02-12-2018 00:00

Fractie GroenLinks

N.a.v. van vragen door inwoners die zelf niet meer uit de ingewikkelde aanvraag/ aanmeldprocedures komen. Deze mensen vaak geen eigen netwerk of familie heeft die hen kan helpen of ondersteunen.
Het lukt deze mensen niet om zelfstandig :
Porthos te bereiken
Aanvragen voor voorzieningen te doen
(Digitaal) administratieve afhandelingen te realiseren. Hierbij denkend aan o.a.: Sabewa, Zuidwest wonen, Inkomstenbelasting, aanvragen Porthos, etc.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning schrijft hierover voor:

Artikel 2.2.4
• 1 Het college draagt er in ieder geval zorg voor dat voor ingezetenen:
    o a. cliëntondersteuning beschikbaar is en
    o b. op ieder moment van de dag telefonisch of elektronisch anoniem een luisterend oor en advies beschikbaar is.
• 2 Het college draagt er zorg voor dat bij de in het eerste lid bedoelde maatschappelijke ondersteuning het belang van betrokkene uitgangspunt is.
Definitie:
Cliëntondersteuning: (vrijwillige)onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen;
 
Vragen:
Is dit artikel uit de WMO bij het college bekend?
Is er al een plan om met onafhankelijke cliëntondersteuning aan de slag te gaan?
Bent u bekend met de vele ervaringen die hiermee bij andere gemeentes https://vng.nl/onderwerpenindex/maatschappelijke-ondersteuning/nieuws/handreiking-voor-onafhankelijke-clientondersteuning is opgedaan?
Kunt u aangeven hoe u hier in Vlissingen uitvoering aan gaat geven?
Wanneer kunnen mensen in de gemeente Vlissingen op een laagdrempelige manier van (vrijwillige) onafhankelijke cliëntondersteuning zoals bedoeld in de WMO gebruik maken?
Fractie GroenLinks
Jeroen Portier en Gorana Kordis

Algemene beschouwingen Programmabegroting 2019-2022 | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 10-11-2018 00:00

 

Algemene beschouwingen Programmabegroting 2019-2022

Vlissingen, 8 november 2018

We zijn er nog niet, de cijfers in de programmabegroting wijzen uit dat we verder moeten bezuinigen, extra uitgaven zijn dus niet mogelijk.

Stilstaan bij deze programmabegroting vraagt om een korte terugblik, waar komen wij vandaan en hoe heeft dit zover kunnen komen? Besluiten uit het verleden hebben ons in grote problemen gebracht waar we nu nog steeds heel veel last van hebben. Hieruit moeten we nu onze lessen trekken om te voorkomen dat de generaties na ons daar ook nog last van zullen hebben.

Een pijnlijk voorbeeld is de aankoop van het Scheldekwartier. Laten wij hiervoor aankloppen bij het Rijk en de Provincie die deze onverantwoorde aankoop destijds hebben gestimuleerd! We hebben hierin samen fouten gemaakt, dus moeten we samen voor de gevolgen opdraaien en niet alleen de gemeente Vlissingen. Met betrekking tot dit punt van aandacht heeft GroenLinks de motie “onevenredige kosten Scheldekwartier” ingediend.

In de Programmabegroting staat dat de kostenposten Sociaal domein voor de komende jaren grote tekorten heeft. De toelichting van het college (adviesraad van 25 oktober) op door GroenLinks gestelde vragen over de tekorten en inzet in het sociaal domein, heeft tot een genuanceerder beeld geleid waardoor helder is welke inspanningen er wel kunnen worden verwacht en welke acties worden ingezet ter verbetering van de tekorten op het Sociaal Domein.
Vorige week zijn we door het college geïnformeerd dat er een bedrag a € 810.868. door het Fonds tekortgemeenten hiervoor beschikbaar is gesteld.
Inzet m.b.t. WMO en Jeugdzorg die tot meer efficiëntie moet gaan leiden zijn o.a. de effectmetingen en inzetten op contractmanagement met zorgaanbieders. Met het inzetten op contractmanagement zal er kritisch moeten worden gekeken naar de hulpverleningsorganisaties die gecontracteerd zijn en worden betaald uit WMO en PGB gelden.
Kan het college erop aansturen dat door inzet van controle, deze hulp en zorgorganisaties de juiste hulp aanbieden die cliënten nodig hebben, wordt geborgd?
 
Op preventie inzetten door middel van wijknetwerken om daarmee dure zorg en hulpverleningskosten aan de achterkant terug te dringen vraagt extra aandacht.
Aandacht voor vertrouwen en het aangaan van duurzame verbindingen tussen maatschappelijke organisaties en onze inwoners in de wijken. Participatie speelt hierbij een belangrijke rol en dat vraagt om vertrouwen, vertrouwen in de gemeente als regisseur, vertrouwen in de professionele organisaties en vertrouwen in onze inwoners.
Het college heeft ruimte kunnen vinden om met burgerparticipatie aan de slag te gaan. In de begroting t.b.v. de wijkbudgetten staat €45.000 opgenomen voor bewonersinitiatieven. Dit vraagt van het college om de wijknetwerken op te nemen in een sociale infrastructuur voor heel Vlissingen waarbij de richtlijnen voor iedereen duidelijk en toegankelijk zijn!
Bij gesubsidieerde projecten en initiatieven is het belangrijk dat bij alle publieke uitingen zichtbaar is dat we die financieel ondersteunen, dit draagt o.a. bij aan zichtbare ondersteuning en een positief imago van Vlissingen. Over dit onderwerp hebben we de motie “Publiciteitsverplichtingen” ingediend.

Daarnaast zijn wij ook Centrumgemeente en dat maakt, dat wij ook vaak geconfronteerd worden met mensen die meer en duurdere hulp nodig hebben. GroenLinks doet hierbij een oproep aan het college, dat zij bij de andere gemeentes meer gaat aandringen op solidariteit met de gemeente Vlissingen i.v.m. de extra problematiek die een Centrumgemeente met zich meebrengt!

Waar wij ons zorgen over maken m.b.t. het onderwijs is dat het percentage vroegtijdig schoolverlaters (gemeten per 2016), we praten hier over jongeren in de leeftijdscategorie van 5 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten, in Vlissingen hoger is dan het landelijk gemiddelde, een oorzaak die genoemd wordt is de bevolkingssamenstelling van Vlissingen. We zijn erg benieuwd naar de cijfers en ontwikkelingen van 2017 en 2018 en vragen het college of er al resultaten van het uitgevoerde beleid beschikbaar zijn?

Voor de uitvoering van het VN-verdrag “voor mensen met een beperking” is geen geld voor een specifiek beleidsplan in de begroting opgenomen. Logisch vanuit financieel perspectief gezien onlogisch om dat we er domweg aan moeten voldoen. Eerder heeft het college in de Raad toegezegd het VN-verdrag toe te passen binnen de relevante beleidsonderdelen en op die manier het VN verdrag integraal onderdeel uit laten maken van het beleid. Vraag aan het college: Als dit onderdeel integraal wordt uitgezet hoe gaat u de raad over voortgang op onderdelen informeren?

Voor GroenLinks zijn klimaat en milieu belangrijke onderdelen in het begrotingsprogramma.
Hierin staat o.a. opgenomen: Herprioriteren binnen de bestaande capaciteit van het milieubeleid!
Voor een extra vacature en nieuw beleid is op dit moment geen geld!
Dit zal van invloed zijn op het realiseren van de ambities m.b.t. de energietransitie en de klimaatadaptatie, zoals benoemd in het coalitieakkoord en dat vinden wij betreurenswaardig!
Wel zien we als lichtpunt dat er in 2019 een plan van aanpak wordt opgesteld.

Voordat ik tot een afronding over ga wil ik u attenderen op landelijke ontwikkelingen m.b.t. ondersteuning door de minister aan de noodlijdende ziekenhuizen. Helaas was er destijds en nu ook geen aandacht voor ADRZ Vlissingen in Den Haag. GroenLinks verzoekt het college bij de minister om aandacht te vragen voor de Spoedeisende Hulp in Vlissingen, met daarbij de nadruk op het bijzonder drukke hoogseizoen!

Ten slotte

GroenLinks beseft heel goed dat een programmabegroting realiseren binnen de huidige financiële kaders een lastige klus is. Ondanks onze slechte financiële situatie toont het college met deze programmabegroting durf en veerkracht.
Durf door open en eerlijk aan te geven wat er niet meer mogelijk is om de noodzakelijke bezuinigingen te kunnen voortzetten.
Veerkracht door ondanks de beperkte financiële omstandigheden toch in kansen en mogelijkheden voor Vlissingen te blijven denken.

 

Jeroen Portier

Fractievoorzitter GroenLinks

 

De Programmabegroting 2019-2022

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.