Nieuws van ChristenUnie in Loppersum over PvdA inzichtelijk

6 documenten

Raadsvergadering 25 november 2019 Concept Ruimtelijke Centrumvisie

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Loppersum 26-11-2019 10:47

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1281973/187657/IMG_6545(1).jpgEen centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken...

Na veel denkwerk en overleg met ondernemers, klankbordgroep en andere betrokkenen ligt er nu een concept ruimtelijke centrumvisie Loppersum voor, ter besluitvorming. Een centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken.

Een aantal sleutelwoorden die daarbij voor ons een rol spelen zijn o.a.: compact, gezellig, dichtbij, samen, authentiek, gemoedelijk. En om dat te realiseren moet je nu wel verdere actie ondernemen. U geeft daarbij een aantal punten aan en vraagt daarbij om instemming.

Punt 1De gemeente heeft voor de locatie Hogestraat 4 (de voormalige supermarkt) een terugbouwplicht, omdat het kavel zich binnen het beschermde dorpsgezicht bevindt. Voortschrijdend inzicht heeft u doen besluiten om dit niet meer gaan doen. De fractie van ChristenUnie heeft hier, gezien uw uitleg in onderliggende stukken -en uit onze eigen waarneming- zeker begrip voor! Maar voorzitter, mogen wij tijdens het spel de regels veranderen? Graag horen we van u wat hiervan – ook in financieel opzicht- de consequenties zijn. (reactie wethouder Pier Prins: in het verleden is in deze raad afgesproken dat van de terugbouwplicht mag worden afgeweken indien daar gegronde redenen voor zijn)

Punt 2Om de bestaande winkels te kunnen versterken moet er, net als bij woonhuizen, gezocht worden naar een tijdelijke oplossing. Door wisselwinkels op het Zigtermanplein toe te staan vinden we een goede tijdelijke oplossing. Zo kan de “handel” nagenoeg ongestoord voortgang vinden.

Punt 3 en punt 4 U wilt de mogelijkheden onderzoeken om de bibliotheek, wereldwinkel, jeugdsoos, dorpshuis en bepaalde sociaal maatschappelijke functies binnen Wiemersheerd dichtbij het centrum realiseren. In de conceptvisie worden daarbij een aantal opties genoemd, namelijk in de bestaande panden aan de Hogestraat onderbrengen. Vanuit het plein heb je dan een mooi “zigtman” op bijvoorbeeld bibliotheek, wereldwinkel en dorpshuis en dat is natuurlijk ook zo.

Letterlijk aan de andere kant hebben we dan de Pastoriewoning op Hogestraat 2.Tot onze verbazing geen karakteristiek pand, maar wel beschermd dorpsgezicht. Plannen met betrekking tot dit pand zijn nog niet uitgewerkt. Echter, we hebben in de stukken en in de media kunnen lezen dat wordt overwogen om de Pastoriewoning te slopen om zo een directe verbinding met het dorpsplein te creëren, of moeten we hier denken aan de mogelijkheid voor een groter terras bij de buurman? Geen terras, andere bestemming. Voorzitter, de fractie van de ChristenUnie zag graag dat dit pand behouden blijft vanwege het beschermd dorpsgezicht. We stellen u dan ook voor om eerst de andere mogelijkheden grondig te onderzoeken. We denken hierbij aan bijvoorbeeld huisvesting van de wereldwinkel en de bibliotheek in dit karakteristieke pand.  (reactie wethouder Pier Prins: geen uitbreiding van het terras. Persoonlijk vindt de wethouder dat de Pastoriewoning niet moet worden gesloopt. Op verzoek van de PvdA meldt de wethouder dat definitieve besluitvorming over de voorwaarden wisselwinkels en plannen Pastoriewoning voor vaststellen eerst in de gemeenteraad zullen worden behandeld.)

Het laatste punt, punt 5 “Actieve participatie door tijdelijke verwerving van panden om de versterkingsopgave te stimuleren en om functies voor Loppersum te behouden en creëren.” Kunnen we kort over zijn. Gewoon doen. Op je handen blijven zitten kan altijd nog.

Ten slotte voorzitter hebben we gelezen dat voor de aankoop van panden voor herhuisvesting financiële dekking is vanuit gereserveerde Nationaal Programma Groningen gelden. Dat is in ieder geval een grote zorg minder. We hopen dat wethouder Slager dit kan beamen, of heeft hij nog zo zijn bedenkingen. Dan horen we dat graag. (wethouder Rudi Slager bevestigt de reservering van de gelden uit het Nationaal Programma Groningen, en we horen ons wat dit betreft geen zorgen te maken.)

Deze bijdrage van Jan van Heerde is hier terug te luisteren.

Raadsvergadering 25 november 2019 Concept Ruimtelijke Centrumvisie

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Loppersum 26-11-2019 10:47

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1281973/349520/IMG_6545(1).jpgEen centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken...

Na veel denkwerk en overleg met ondernemers, klankbordgroep en andere betrokkenen ligt er nu een concept ruimtelijke centrumvisie Loppersum voor, ter besluitvorming. Een centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken.

Een aantal sleutelwoorden die daarbij voor ons een rol spelen zijn o.a.: compact, gezellig, dichtbij, samen, authentiek, gemoedelijk. En om dat te realiseren moet je nu wel verdere actie ondernemen. U geeft daarbij een aantal punten aan en vraagt daarbij om instemming.

Punt 1De gemeente heeft voor de locatie Hogestraat 4 (de voormalige supermarkt) een terugbouwplicht, omdat het kavel zich binnen het beschermde dorpsgezicht bevindt. Voortschrijdend inzicht heeft u doen besluiten om dit niet meer gaan doen. De fractie van ChristenUnie heeft hier, gezien uw uitleg in onderliggende stukken -en uit onze eigen waarneming- zeker begrip voor! Maar voorzitter, mogen wij tijdens het spel de regels veranderen? Graag horen we van u wat hiervan – ook in financieel opzicht- de consequenties zijn. (reactie wethouder Pier Prins: in het verleden is in deze raad afgesproken dat van de terugbouwplicht mag worden afgeweken indien daar gegronde redenen voor zijn)

Punt 2Om de bestaande winkels te kunnen versterken moet er, net als bij woonhuizen, gezocht worden naar een tijdelijke oplossing. Door wisselwinkels op het Zigtermanplein toe te staan vinden we een goede tijdelijke oplossing. Zo kan de “handel” nagenoeg ongestoord voortgang vinden.

Punt 3 en punt 4 U wilt de mogelijkheden onderzoeken om de bibliotheek, wereldwinkel, jeugdsoos, dorpshuis en bepaalde sociaal maatschappelijke functies binnen Wiemersheerd dichtbij het centrum realiseren. In de conceptvisie worden daarbij een aantal opties genoemd, namelijk in de bestaande panden aan de Hogestraat onderbrengen. Vanuit het plein heb je dan een mooi “zigtman” op bijvoorbeeld bibliotheek, wereldwinkel en dorpshuis en dat is natuurlijk ook zo.

Letterlijk aan de andere kant hebben we dan de Pastoriewoning op Hogestraat 2.Tot onze verbazing geen karakteristiek pand, maar wel beschermd dorpsgezicht. Plannen met betrekking tot dit pand zijn nog niet uitgewerkt. Echter, we hebben in de stukken en in de media kunnen lezen dat wordt overwogen om de Pastoriewoning te slopen om zo een directe verbinding met het dorpsplein te creëren, of moeten we hier denken aan de mogelijkheid voor een groter terras bij de buurman? Geen terras, andere bestemming. Voorzitter, de fractie van de ChristenUnie zag graag dat dit pand behouden blijft vanwege het beschermd dorpsgezicht. We stellen u dan ook voor om eerst de andere mogelijkheden grondig te onderzoeken. We denken hierbij aan bijvoorbeeld huisvesting van de wereldwinkel en de bibliotheek in dit karakteristieke pand.  (reactie wethouder Pier Prins: geen uitbreiding van het terras. Persoonlijk vindt de wethouder dat de Pastoriewoning niet moet worden gesloopt. Op verzoek van de PvdA meldt de wethouder dat definitieve besluitvorming over de voorwaarden wisselwinkels en plannen Pastoriewoning voor vaststellen eerst in de gemeenteraad zullen worden behandeld.)

Het laatste punt, punt 5 “Actieve participatie door tijdelijke verwerving van panden om de versterkingsopgave te stimuleren en om functies voor Loppersum te behouden en creëren.” Kunnen we kort over zijn. Gewoon doen. Op je handen blijven zitten kan altijd nog.

Ten slotte voorzitter hebben we gelezen dat voor de aankoop van panden voor herhuisvesting financiële dekking is vanuit gereserveerde Nationaal Programma Groningen gelden. Dat is in ieder geval een grote zorg minder. We hopen dat wethouder Slager dit kan beamen, of heeft hij nog zo zijn bedenkingen. Dan horen we dat graag. (wethouder Rudi Slager bevestigt de reservering van de gelden uit het Nationaal Programma Groningen, en we horen ons wat dit betreft geen zorgen te maken.)

Deze bijdrage van Jan van Heerde is hier terug te luisteren.

Nieuwjaarsreceptie 2018

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Loppersum 06-01-2018 11:53

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1149876/349520/IMG_7015Nieuwjaarsreceptie 2018 van Gemeente Loppersum. Met daarin de nieuwjaarstoespraak van burgemeester Rodenboog. Een toespraak namens de bedrijvenverenigingen en LTO-Noord door Harald Binnekamp. En natuurlijk de uitreiking van de Waarderingsprijs (Aanpeerdtjespries)......

Dit keer, namens de gemeenteraad, uitgereikt door raadslid PvdA Chris Bultje. Deze prijs is voor één persoon of een groep inwoners binnen de gemeente die een bijzondere prestatie op maatschappelijk, sportief, of cultureel gebied hebben geleverd of de gemeente op een positieve wijze in het nieuws hebben gebracht. Winnaars, de vrijwilligers van de @Koren- en pelmolen de Stormvogel. Zij ontvingen het prachtige bronzen beeldje en een cheque ter waarde van € 500,00. Een Eervolle Vermelding was er voor de vrijwilligers van Feestweekbestuur in #Garrelsweer. Alle vrijwilligers, hartelijk bedankt voor jullie geweldige inzet. De winnaars: van harte gefeliciteerd!

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1149876/349520/nieuwjaarsreceptie-2018.html

Meer foto's in de reportage rechts van de nieuwsberichten en op mijn FB-pagina

De nieuwjaarstoespraak van burgemeester Albert Rodenboog.

Nieuwjaarsreceptie 2018

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Loppersum 06-01-2018 11:53

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1149876/187657/IMG_7015Nieuwjaarsreceptie 2018 van Gemeente Loppersum. Met daarin de nieuwjaarstoespraak van burgemeester Rodenboog. Een toespraak namens de bedrijvenverenigingen en LTO-Noord door Harald Binnekamp. En natuurlijk de uitreiking van de Waarderingsprijs (Aanpeerdtjespries)......

Dit keer, namens de gemeenteraad, uitgereikt door raadslid PvdA Chris Bultje. Deze prijs is voor één persoon of een groep inwoners binnen de gemeente die een bijzondere prestatie op maatschappelijk, sportief, of cultureel gebied hebben geleverd of de gemeente op een positieve wijze in het nieuws hebben gebracht. Winnaars, de vrijwilligers van de @Koren- en pelmolen de Stormvogel. Zij ontvingen het prachtige bronzen beeldje en een cheque ter waarde van € 500,00. Een Eervolle Vermelding was er voor de vrijwilligers van Feestweekbestuur in #Garrelsweer. Alle vrijwilligers, hartelijk bedankt voor jullie geweldige inzet. De winnaars: van harte gefeliciteerd!

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1149876/187657/nieuwjaarsreceptie-2018.html

Meer foto's in de reportage rechts van de nieuwsberichten en op mijn FB-pagina

De nieuwjaarstoespraak van burgemeester Albert Rodenboog.

Raad 18-12-2017 GR bedrijfsvoering Publiek Vervoer

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Loppersum 19-12-2017 11:36

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1146277/349520/buurtbusDoelstelling van het geheel was o.a. een betere afstemming van het Publiek Vervoer en een besparing op de kosten. Daarbij gaan we er vanuit dat de kwaliteit van het vervoer gehandhaafd blijft. Een kwalitatief goede OV-verbinding is voor oude en jonge inwoners gewoon noodzakelijk....

De verkregen stukken voorzien wel in een technische beschrijving van de op te zetten Gemeenschappelijke Regeling (GR), maar ik miste in de stukken enigszins de reden en het doel om deze GR op te tuigen.

Doelstelling van het geheel was o.a. een betere afstemming van het Publiek Vervoer en een besparing op de kosten. Daarbij gaan we er vanuit dat de kwaliteit van het vervoer gehandhaafd blijft.

Een kwalitatief goede OV-verbinding is voor oude en jonge inwoners gewoon noodzakelijk. Hoe wordt deze kwaliteit geborgd en hoe gebeurd dit op het huidige niveau. Anders is het risico aanwezig dat de besparing uiteindelijk betaald wordt door de inwoners zelf.

Dit is ons niet direct duidelijk uit de stukken.Daarom graag een verduidelijking van de overeenkomst op een aantal punten:

In de kanttekening van het Raadsvoorstel staat als waarschuwing dat de bestuurlijke invloed van Raad en College vervalt. Tegelijk vermeld het eind van die alinea: “dat deze regeling gekozen is om de bestuurlijke bevoegdheden van de gemeenten te borgen en te behouden.” Lijkt wat tegenstrijdig, graag uitleg en vooral welke invloed hebben we nog als gemeente en waarop! In art. 4 lid 5 wordt wel de mogelijkheid van de raad genoemd om via hun College voorstellen te doen voor financiële bijsturing. Hoe zit het met bijsturen met betrekking tot de uitvoering van de dienstverlening? Denk bijvoorbeeld aan de vragen hierover van de Partij van de Arbeid over de wijziging van buslijnen. Hoe houd de Raad daar grip op, en kan de Raad en het College hierop ook bijsturen? In welke mate kunnen Raad en College op grond van art 7.1 en 4 1.2 de Bedrijfsvoering  aanspreken en houden aan goede OV-verbindingen vergelijkbaar met het huidige niveau? Voor de bewaking van de kwaliteit van het OV lijkt ons dit een belangrijker vraag.

Bijdrage Bé Prins.De raadsvergadering is hier terug te luisteren. Daarna even het betreffende agendapunt aanklikken en vervolgens de spreker.

Raad 18-12-2017 GR bedrijfsvoering Publiek Vervoer

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Loppersum 19-12-2017 11:36

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1146277/187657/buurtbusDoelstelling van het geheel was o.a. een betere afstemming van het Publiek Vervoer en een besparing op de kosten. Daarbij gaan we er vanuit dat de kwaliteit van het vervoer gehandhaafd blijft. Een kwalitatief goede OV-verbinding is voor oude en jonge inwoners gewoon noodzakelijk....

De verkregen stukken voorzien wel in een technische beschrijving van de op te zetten Gemeenschappelijke Regeling (GR), maar ik miste in de stukken enigszins de reden en het doel om deze GR op te tuigen.

Doelstelling van het geheel was o.a. een betere afstemming van het Publiek Vervoer en een besparing op de kosten. Daarbij gaan we er vanuit dat de kwaliteit van het vervoer gehandhaafd blijft.

Een kwalitatief goede OV-verbinding is voor oude en jonge inwoners gewoon noodzakelijk. Hoe wordt deze kwaliteit geborgd en hoe gebeurd dit op het huidige niveau. Anders is het risico aanwezig dat de besparing uiteindelijk betaald wordt door de inwoners zelf.

Dit is ons niet direct duidelijk uit de stukken.Daarom graag een verduidelijking van de overeenkomst op een aantal punten:

In de kanttekening van het Raadsvoorstel staat als waarschuwing dat de bestuurlijke invloed van Raad en College vervalt. Tegelijk vermeld het eind van die alinea: “dat deze regeling gekozen is om de bestuurlijke bevoegdheden van de gemeenten te borgen en te behouden.” Lijkt wat tegenstrijdig, graag uitleg en vooral welke invloed hebben we nog als gemeente en waarop! In art. 4 lid 5 wordt wel de mogelijkheid van de raad genoemd om via hun College voorstellen te doen voor financiële bijsturing. Hoe zit het met bijsturen met betrekking tot de uitvoering van de dienstverlening? Denk bijvoorbeeld aan de vragen hierover van de Partij van de Arbeid over de wijziging van buslijnen. Hoe houd de Raad daar grip op, en kan de Raad en het College hierop ook bijsturen? In welke mate kunnen Raad en College op grond van art 7.1 en 4 1.2 de Bedrijfsvoering  aanspreken en houden aan goede OV-verbindingen vergelijkbaar met het huidige niveau? Voor de bewaking van de kwaliteit van het OV lijkt ons dit een belangrijker vraag.

Bijdrage Bé Prins.De raadsvergadering is hier terug te luisteren. Daarna even het betreffende agendapunt aanklikken en vervolgens de spreker.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.