Nieuws van politieke partijen in Cromstrijen over VVD inzichtelijk

15 documenten

Verslag Commissie MZ 31 januari 2018

VVD VVD Cromstrijen 19-02-2018 09:46

Verslag Commissie Maatschappelijke Zaken van woensdag 31 januari 2018.

Op de agenda staan de volgende punten

Raadsvoorstel inzake vaststelling 5e wijziging Gemeenschappelijke Regeling Dienst Gezondheid en Jeugd. Het gaat hier om een technische wijziging waar de VVD fractie zich in kan vinden. Over de stukken betreffende dit onderwerp wil de VVD fractie kwijt het prettig te vinden om deze door te nemen, Omdat wijzigingen duidelijk zijn aangegeven wat helaas niet altijd het geval is.

Raadsvoorstel inzake aanpassing WMO verordening -besluit en -beleidsregels. De fractie van de VVD vraagt waarom er in januari in Oud-Beijerland een wijkteam is gestart, en waarom niet in de andere vier Gemeenten in de Hoeksche Waard. Wethouder Paans legt uit dat de kosten  ( € 95.000,—) voor het wijkteam ( = pilot ) door de gemeente Oud-Beijerland zelf worden bijgedragen.

Raadsvoorstel inzake het beschikbaar stellen van krediet voor de sloop van de gymzaal aan de Molendijk te Klaaswaal en een voorbereidingskrediet voor de andere ontwikkelingen op de locatie Hoeckenisse. Hierover geen op- of aanmerkingen.

Bij de rondvraag vraagt de VVD fractie aandacht voor het ter beschikking stellen van documenten.

De VVD geeft aan het uitermate vervelend te vinden dat zeker als het over gesubsidieerde instellingen zoals DG&J, de Bibliotheek, stichting Welzijn etc. gaat geconfronteerd te worden met documenten die al lang bij de gemeente binnen zijn.

 

 

 

Verslag Commissie RBZ 30 januari 2018

VVD VVD Cromstrijen 06-02-2018 02:13

RBZ vergadering 30 januari 2018

Hondenbeleid.Wij vinden het een goed plan om de voorgestelde voorzieningen ter beschikking te stellen zodat hun “baasjes” het hondenafval op een milieuvriendelijke manier op diverse plaatsen in de kernen kunnen deponeren. Wij hebben de wethouder wel verzocht om de huidige posities van de ondergrondse afvalcontainers te evalueren en ook voorzieningen te realiseren aan de Oud Cromstrijensedijk w.z. ter hoogte van de begraafplaats. Verder adviseren wij om het toezicht door de BOA uit te breiden op naleving van de regels.

De wethouder zal onze opmerkingen verwerken in de plannen!

Raadsvoorstel centrale assen Klaaswaal.De VVD Cromstrijen staat volledig achter het plan om verkeersmaatregelen te treffen aan de centrale assen in Klaaswaal en wij hopen dat er snel een begin gemaakt kan worden met de uitvoering! De enige opmerkingen die wij hebben gemaakt betreft de huidige oversteekplaatsen aan de Molendijk en de Rijksstraatweg die momenteel onvoldoende opvallen. Wij zijn van menig dat de zichtbaarheid verbeterd moet worden, bijvoorbeeld met een led markering voor de oversteekplaatsen.In een ingezonden brief wordt gevraagd een kleine aanpassing te doen t.h. van het pand Molendijk 84. Wij hebben gevraagd of dit verzoek nog meegenomen kan worden in de plannen.

Rondvraag:In de RBZ vergadering van 12 sept. j.l.  heeft de wethouder te kennen gegeven dat er particuliere initiatieven waren om het “Havenkwartier” in Numansdorp op te knappen. Op onze vraag hoe het ermee staat kregen we als antwoord dat de plannen te versnipperd en niet integraal genoeg waren en dat aan de initiatiefnemer is gevraagd het plan hierop aan te passen. Er zouden ook meer partijen bereid zijn in het plan te participeren. Hij verwacht over enige maanden meer te kunnen melden over de plannen.

Op onze vraag of op termijn in het midden van de nieuwe rotonde aan de Wethouder van de Veldeweg nog een groenvoorziening komt was het antwoord positief. Voor de huidige tijdelijke opzet is gekozen i.v.m. het werkverkeer naar de Torensteepolder.

Manus Reedijk (Commissielid RBZ )Jacco van Putten (Raadslid en Commissielid RBZ)

Verslag Commissie ABZ 23-02-2017

VVD VVD Cromstrijen 06-03-2017 03:46

ABZ van 23 februari 2017. ABZ is de commissie Algemene en Bestuurlijke Zaken. De vergadering werd kleur gegeven door de directeur van SVHW, dhr. R.S. Heij, die een inhoudelijk prima presentatie gaf over de werkzaamheden van de dienst SVHW (Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling) Er werden maar weinig vragen gesteld. De presentatie was dan ook zeer duidelijk. Eén vraag was wel interessant qua antwoord. De vraag luidde: "Wat moet er gebeuren bij SVHW als de gemeenten tot één belastingsysteem overgaan?" Het antwoord was geen politiek antwoord maar is welk tekenend voor de uitdaging waar wij als gemeenten voor staan: "De gemeenten moeten het samen eens worden hoe en met welke meetlat zij gaan samenwerken om een opdracht richting SVHW te kunnen formuleren om te komen tot het invoeren van het uiteindelijk gekozen belastingsysteem." (Zowel de vraag als het antwoord heeft de schrijver met een zekere vrijheid weergegeven.) Het agendapunt "Wijziging gemeenschappelijke regeling SVHW 2015" werd in dezelfde presentatie inhoudelijk behandeld. Bij agendapunt 6: "Raadsvoorstel inzake vaststelling van de verordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester" heeft onze fractie aangegeven niet gelukkig te zijn met het versturen via de gewone post van stukken waarop duidelijk staat vermeld "Persoonlijk en Geheim". De griffier zoekt dit verder uit.

Verslag Commissie MZ 22-02-2017

VVD VVD Cromstrijen 27-02-2017 10:52

Commissie Maatschappelijke Zaken van 22 februari 2017

Tijdens deze vergadering die door alle discussies erg lang duurde kwam als eerste het Raadsvoorstel inzake zienswijze gemeenteraad op gewijzigde programmabegroting       2017-2020 Werk & Inkomen Hoeksche Waard aan de orde.

Als eerste kreeg de commissie van twee dames van WIHW uitleg over de ontstane tekorten (voor onze gemeente al ruim  € 250.000,-- voor 2017). Buiten een aantal technische vragen waar we als VVD een duidelijk antwoord op kregen bleven onze zorgen over de kosten bestaan.

Vandaar onze volgende vraag: wat kost het om iemand aan een baan te helpen, onderverdeeld naar makkelijk en moeilijk bemiddelaar. We kregen op onze vraag het volgende antwoord: Er wordt altijd gesproken over maatwerk maar bij een makkelijk te bemiddelen cliënt gaan we uit van een inzet van ongeveer 20 uur. Bij een moeilijker te bemiddelen cliënt met grotere afstand tot de arbeidsmarkt spreken we over ongeveer 30 uur plus een groepstraject van een week wat voor € 2000,-- door WIHW wordt ingekocht.

Vervolgens kwam het Raadsvoorstel inzake eigen bijdrage WMO aan de orde.

Wethouder Paans begon met geven van een toelichting. Hij vertelde dat de veranderingen er toe leiden dat niemand erop achteruit gaat, wat er op neer komt dat voor de meeste mensen de eigen bijdrage lager wordt. De VVD is kritisch ten aanzien van het verlagen van de eigen bijdrage omdat er op dit moment geen inwoners zijn die zorg mijden i.v.m. de eigen bijdrage. Ook vindt de VVD dat we een risico lopen dat de overheid in verband met een huidig overschot (waarvan het ontstaan onduidelijk is) de rijksbijdrage WMO verlaagd.

Bij het volgende onderwerp rapport Toekomstscenario voorschoolse voorzieningen en voor- en vroegschoolse educatie VVE gemeenten HW gaf de heer Buitenhek samensteller van het rapport een heldere toelichting. Maar er werd begonnen met inspreker mw. Borsje directeur van spelenderwijs. Er kon door de commissie uit drie scenario’s  worden gekozen A – B of C. Mw. Borsje pleitte voor scenario A. Het voorstel van de gemeente scenario C kon de VVD in eerste instantie onderschrijven. De behandeling van dit punt gaat verder in de Raad samen met Vaststelling van de notitie integraal huisvestingsplan Onderwijsgebouwen Cromstrijen 2017-2021 en de vaststelling van de notie “Op weg naar accommodaties 2.0”

Beide goede en ambitieuze stukken, waarin de VVD zich kan vinden. Ook met betrekking tot het laatste punt was een inspreker te weten mw. Eckhardt over het voortbestaan van de Oude school.

 

 

Inspraakreactie tegen herindeling bij de Commissie Bestuur en Middelen van Provinciale Staten van Zuid-Holland 15 februari 2017

VVD VVD CDA Cromstrijen 16-02-2017 10:08

Inspraakreactie H.J. Flieringa, commissievergadering Bestuur en Middelen d.d. 15 februari 2017

 

Ontwikkeling Bestuurlijke toekomst, zo heet het onderzoek dat de Provincie Zuid-Holland in samenwerking met de fractievoorzitters/fracties heeft laten doen als onderlegger voor het besluit dat Gedeputeerde Staten hebben genomen. Dat besluit heet kortweg herindeling. Het is nu aan u, Statenleden om te oordelen of dit de juiste conclusie is.

 

Er valt een hoop aan te merken op het besluit van GS. Onderbelicht is in ieder geval de consequentie die voortvloeit uit het recent besluit van Gedeputeerde van der Sande om de datum van herindeling, te vervroegen van 1 januari 2020 naar 1 januari 2019.

 

Veel voorstanders van 5 zelfstandige gemeenten vertalen dat met: ‘tijdens de wedstrijd de regels wijzigen’. Een verklaring voor de angst bij voorstanders van herindeling is, dat dit onderwerp de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 zal beïnvloeden.

 

Wat opvalt is dat de ‘daadkracht van GS’ zich met name manifesteert in het dubieuze gezegde: ‘Het doel heiligt de middelen. Waarom wil GS onder stoom en kokend water een herindeling doordrukken.

 

-        Natuurlijk is het mogelijk om onder druk en tegenzin 5 organisaties samen te voegen. Het resultaat daarvan kennen we uit tal van andere gemeentelijke organisaties. CDA vraag maar eens aan uw partijgenoot, oud burgemeester Huub van der Meer, later wethouder van een heringedeelde gemeente, of dat effectief is.

-        Dient u de inwoners van de Hoeksche Waard door met vermeende daadkracht een bouwwerk zonder fundering neer te zetten?

 

Wat hebben gedeputeerde Staten gedaan met de door inwoners van de Hoeksche Waard ingediende zienswijzen?

 

Waarom zijn gedeputeerde Staten en de voorstanders van herindeling zo bang voor een volksraadpleging. Ik kan het antwoorde wel raden. Ook hier is angst een slechte raadgever.

 

Bestuurders in de 5 gemeenten worden als karikaturen weggezet. Zij hebben, volgens berichten aan de pers geen bestuurskracht. Terwijl de daadkracht van de Provincie op zich laat wachten. Hoe lang heeft het vorige college van GS niet geprobeerd woningbouw in de gemeente Cromstrijen tegen te houden?

 

Stelt u de vraag over de bestuurskracht van het Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard eens aan uw Gedeputeerden

 

Heeft u weleens gehoord van fileprobleem op de A29 en het provinciale wegennet in de gemeenten Cromstrijen, Oud -Beijerland, Binnenmaas en Strijen en Korendijk? En heeft u Gedeputeerde Vermeulen ooit horen zeggen dat de samenwerking met de 5 verkeerswethouders niet tot effectieve voorstellen leidt?

 

Heeft u van Gedeputeerde Weber weleens gehoord hoe effectief hij samenwerkt met de samenwerkende gemeenten in de Landschapstafels? Heeft u Gedeputeerde Jansen weleens horen vertellen over de verwerving van het Fort Buitensluis?

 

Zijn er aanmerkingen op de inbreng van de Hoeksche Waard in de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, vervult SOHW geen voorbeeldfunctie in de uitvoering van de 3 D-s. Voelt de inwoner van de Hoeksche Waard zich minder veilig dan de inwoners van grote heringedeelde gemeenten?

Zijn raadsleden en bestuurders daar even bereikbaar?

 

Geachte Statenleden de kracht van een boodschap zit niet in de lengte maar in de kwaliteit.

 

De VVD Cromstrijen heeft na OBT proces tijdens een gesprek met vertegenwoordigers van de VVD Statenfractie, voorgesteld om te werken aan een samenwerkingsmodel van onderop, dat met het sluitstuk herindeling, kan resulteren in een succesvolle samenvoeging van de 5 gemeenten. VVD Statenfractievoorzitter Tiemen Brill noemde dat toen ‘de kers op de taart’.

 

In het OBT is het beslag gemaakt voor een taart met te veel zout en zuur. Ambtenaar Berkhout is vergeten de bindmiddelen toe te voegen. De bestuurders mochten er geen gist bij doen en de fractievoorzitters in de Hoeksche Waard hebben vergeten om het bakblik in te vetten.

 

Gedeputeerde Staten hebben eerst geprobeerd de taart aan te laten branden en vervolgens besloten om hem ongaar uit de oven te halen.

 

Dames en heren Statenleden, ik wens u smakelijk eten

Verslag Commissie RBZ 17-01-2017

VVD VVD Cromstrijen 13-02-2017 08:20

RBZ 17-01-2019

 Woningmarktanalyse 2016De VVD fractie heeft n.a.v. de Woningmarktanalyse 2016 nog een aantal vragen en aandachtspunten die naar onze mening meegenomen dienen te worden bij het opstellen van de Regionale Woonvisie 2017.Wij vinden het heel belangrijk dat er binnen de gemeente Cromstrijen niet alleen bestaande woningen geschikt worden gemaakt voor 75+ ers, maar dat ook een evenredig deel van de nieuwbouwwoningen aan de eisen en wensen van deze doelgroep gaat voldoen.Verder vragen wij aandacht voor het feit dat de gemeente Rotterdam minder gaat investeren in sociale huurwoningen, hierdoor de behoefte aan sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen in de omliggende regio's, zoals de HW, op middellange termijn sterk zal toenemen. Hiermee dient bij het opstellen van de Regionale Woonvisie 2017 rekening te worden gehouden.Tevens adviseren wij om bij het opstellen van de Regionale Woonvisie 2017 rekening te houden met de zeer recente economische en planologische ontwikkelingen die tijdens het uitvoeren van de woningmarktanalyse nog niet actueel waren, zoals bijvoorbeeld infrastructurele ontwikkelingen die de ontsluiting en bereikbaarheid van de Hoeksche Waard zullen beïnvloeden alsmede de snelle stijging van de woningprijzen in de steden om ons heen. 

Vooronderzoek Niet Gesprongen Explosieven in de Dorpshaven.Wij begrijpen de noodzaak, of wellicht de verplichting, van een dergelijk vooronderzoek en staan hier volledig achter. Op onze vraag aan wethouder H. Flieringa of de gehele dorpshaven onderzocht wordt of alleen het gedeelte waar de kademuur zich bevindt was het antwoord dat het alleen gaat om het deel waar de werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. De bijdrage vanuit het rijk geldt alleen voor het onderzoek, inclusief eventuele vervolgonderzoeken. Indien er onverhoopt explosieven moeten worden geruimd kunnen kosten hiervan op de overheid worden verhaald.

Raadsvoorstel inzake Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) beheer gemeenten in de Hoeksche Waard In febr. 2015 heeft de gemeenteraad een bedrag van € 16.000,- beschikbaar gesteld voor de transitie van de BGT, met een afschrijving over 3 jaar. Tijdens dezelfde vergadering is vastgelegd dat er jaarlijks € 10.000,- in de begroting zal worden opgenomen voor bijhouden van de kaarten.Wij hebben de wethouder gevraagd waardoor het beheer van de BGT-kaart voor onze gemeente nu per saldo zoveel duurder wordt dan in de periode van de GBKN-kaart? (Grote Basis Kaart Nederland) en of het klopt het dat er reeds € 10.000,- in de begroting is opgenomen zoals eerder afgesproken? 

Op deze vraag hebben we het volgende schriftelijk antwoord gekregen.

Omdat het beheer van de BGT veel koppelingen heeft met het nieuwe systeem voor het beheer van de openbare ruimte (BOR-systeem) komt bij het ISHW een BGT-operator en wordt in 2018/2019 de topografie op de BGT meer in detail ingemeten. In het kostenoverzicht in het raadsvoorstel staat dit alles aangegeven. Dit geeft een hogere bijdrage voor de gemeente Cromstrijen, op basis van inwoneraantal, ten opzicht van de eerder geraamde jaarlijkse kosten voor het bijhouden van de BGT van € 10.000,00.

Manus Reedijk (Commissielid RBZ )Jacco van Putten (Raadslid en Commissielid RBZ)

Verslag Commissie MZ 18-01-2017

VVD VVD Cromstrijen 13-02-2017 01:59

Commissie Maatschappelijke Zaken van 18 januari 2017

Er wordt deze vergadering begonnen met een presentatie over vluchtelingenwerk door Maarten Jan de Haan regiomanager van vluchtelingenwerk Zuidwest Nederland.

Vluchtelingen werk is al 40 jaar actief bezig met o.a. Juridische begeleiding van vluchtelingen.

Werkzaamheden zijn onder meer:          

Aanvragen gezinshereniging

Alles wat rond wonen komt kijken, regelen praktische zaken van statushouders.                           Wegwijs maken in Nederlandse en lokale samenleving                                                             

 Individuele coaching.

Na deze uitleg komt Arie Verweij coördinator vluchtelingenwerk Hoeksche Waard aan het woord. Deze vertelt dat er in Cromstrijen 34 statushouders in 2016 waren gepland. Deze planning zal op 3 personen na half 2017 gerealiseerd zijn.

Als VVD hopen we op een goede begeleiding door vluchtelingenwerk, zeker omdat er hier en daar signalen zijn van overlast. Of statushouders hierbij betrokken zijn is niet duidelijk.

Verder is er alleen van het agendapunt met betrekking tot het vaststellen zienswijze op concept uitvoeringsprogramma Jeugdhulp 2017 te melden dat er door Anja van Gemeren een viertal vragen zijn gesteld. Hierop zijn bevredigende antwoorden gekomen van wethouder Paans. Waar we met zorg naar uitkijken is de financiële  onderbouwing van de Jeugdhulp.  Bij de rondvraag geven we aan gehoord te hebben dat het contract met Zorgwaard betreffende hulp bij huishouding wordt opengebroken. Wethouder Paans legt uit dat alle contracten met aanbieders worden opengebroken om nieuwe afspraken te maken over de vergoedingen. Verder vragen we of de rechterlijke uitspraak door de Raad van Beroep tegen de gemeente Etten-Leur aangespannen door een dochter van een PGB houder, die eerst betaald werd uit het PGB van haar moeder en later geacht werd mantelzorg te verlenen. Ze werd in het gelijk gesteld. Wethouder Paans geeft aan dat in Cromstrijen geen mantelzorg verplicht wordt gesteld.

 

VVD Cromstrijen standpunt - samenwerken versus herindelen

VVD VVD Cromstrijen 28-11-2016 07:59

Beste VVD Leden,

Onze VVD fractie wordt regelmatig gevraagd waarom wij de keuze hebben gemaakt voor versterkte samenwerking en niet voor herindeling van de Hoeksche Waard tot één grote gemeente. 

Vanzelfsprekend geven wij u hierop graag antwoord.

Dat onze gemeente Cromstrijen er goed voorstaat, onder andere financieel, is algemeen bekend. Dit hebben wij mede te danken aan onze wethouder Hans Flieringa, die deze portefeuille samen met de ambtenaren van de gemeente Cromstrijen goed beheert. Hieruit blijkt eens te meer dat één of enkele functionarissen het verschil kunnen maken. Het zijn de mensen die daadwerkelijk het verschil maken en niet de structuur. Dat wil niet zeggen dat wij niet met onze tijd moeten meegaan. Een structuuraanpassing is zeker gewenst en daar kan op meerdere manieren invulling aan worden gegeven.

Ons doel is een nog betere samenwerking tussen de 5 gemeenten.

Het doel van de ingeslagen weg is volgens ons het realiseren van "een daadkrachtig en sterk Hoeksche Waard, die eenduidig, efficiënt en uniform wordt bestuurd en beheerd" om een gelijkwaardige tegen- en medespeler te kunnen zijn in relatie tot de (steeds groter wordende) gemeenten om ons heen. De door de Provincie voorgestelde herindeling mag wat ons betreft nooit het doel op zich zijn, maar hooguit een middel om de 5 gemeenten dichter bij elkaar te brengen. Volgens de Provincie is herindelen efficiënt en financieel aantrekkelijk. Uit diverse onafhankelijke onderzoeken en academische studies blijkt echter het tegendeel en er is tot op heden geen enkele onafhankelijke studie bekend die de stelling van de Provincie onderbouwt. Ook de voorbeelden uit de praktijk hebben ons niet kunnen overtuigen, voornamelijk gezien de gevolgen op de lange termijn.

De grote zak geld die de Provincie ons in het vooruitzicht stelt na een herindeling is slechts een doekje voor het bloeden tijdens de eerste 5 jaren, bedoelt om de extra kosten van de reorganisatie te dekken. Daarna moet de nieuwe gemeente uiteindelijk weer zelf haar broek ophouden, terwijl we vanaf dat moment een aanzienlijk lagere bijdrage van de overheid ontvangen. Per saldo gaan we er op achteruit en op het moment dat we hiervan de wrange vruchten plukken is de herindeling een onomkeerbaar feit. Naar onze mening is de slagingskans van een goede onderlinge samenwerking via een snelle geforceerde herindeling, zoals de Provincie wil, vele malen kleiner dan de kans van slagen van een eventuele toekomstige herindeling na een lange succesvolle periode van versterkte samenwerking met doorzettingsmacht.

Juist vanwege het beschikbare alternatief van versterkte samenwerking, op basis van ons samenwerkingsmodel, zien wij niet in welk nut of de noodzaak een geforceerde herindeling voor onze gemeente Cromstrijen heeft, of voor de Hoeksche Waard als geheel. Wij zien meer nadelen dan voordelen van een herindeling, zeker ook voor onze verenigingen, scholen en de middenstand. Tevens zullen zowel de betrokkenheid van de burgers bij het openbaar bestuur als de betrokkenheid van het openbaar bestuur bij de burgers sterk afnemen naarmate de gemeente groter wordt. Onze gemeente Cromstrijen heeft momenteel een goede menselijke maat. En dat de bestuurlijke en ambtelijke kwaliteit er na een herindeling op vooruit zou gaan is ook maar zeer de vraag.

Enkele feiten op een rij:

1. Drie van de vijf gemeenteraden in de Hoeksche Waard hebben gestemd tegen herindeling en voor versterkte samenwerking.

2. De 5 gemeenten in de Hoeksche Waard werken op veel gebieden al heel goed samen en presteren aantoonbaar veel beter dan de Provincie suggereert. (voorbeelden: Wonen, welzijn, zorg, landschapsbeheer, landbouw)

3. Alle 5 gemeenten in de Hoeksche Waard zijn financieel gezond.

4. De meerderheid van de bevolking wil, zover wij weten, geen herindeling tot één gemeente Hoeksche Waard. Daarom willen wij een referendum of volksraadpleging volgens democratisch model;

5. De Provincie is hier tegen omdat bij het referendum in 2003 een grote meerderheid van de inwoners van de Hoeksche waard tegen herindeling was. Helaas zijn ook de VVD fracties in de overige 4 gemeenten (die vóór herindeling zijn) hier bang voor.

6. Versterkte samenwerking op basis van het samenwerkingsmodel is snel in te voeren.

7. Het bestuur dichtbij onze inwoners houden, dat is goed voor de vitaliteit en de leefbaarheid.

8. Groter is niet altijd beter en doelmatigheid is niet per definitie gebaat bij herindeling.

9. Herindeling pakt financieel meestal niet voordelig uit, zeker niet op langere termijn.

Graag sturen wij u hierbij tevens een aantal links naar de wetenschappelijke onderzoeken.

Wij verwachten dat u, na het lezen van deze artikelen, dezelfde conclusie zult trekken als wij, namelijk dat een geforceerde herindeling niet de beste keuze is voor onze gemeente.

Vanzelfsprekend vinden wij het uitermate belangrijk te weten hoe onze inwoners hierover denken.

Daarom hebben wij voorgesteld een volksraadpleging over dit onderwerp te houden.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd om een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Met vriendelijke groet,

De fractie van VVD Cromstrijen

Verslag RBZ 13 september 2016

VVD VVD Cromstrijen 26-09-2016 06:33

Energievisie HW 2016-2020

In deze visie staat vermeld dat alle publieke gebouwen eind 2018 zullen voldoen aan het activiteitenbesluit, mits technisch en financieel haalbaar. Indien alle gebouwen op genoemde datum op dit punt moeten zijn aangepast zal ondertussen goed in beeld moeten zijn om welke gebouwen het gaat en hebben de wethouder het volgende gevraagd:

Vraag: Is reeds geïnventariseerd welk bestaand vastgoed van de gemeente Cromstrijen onder dit activiteitenbesluit valt en is reeds onderzocht welke concrete maatregelen per object moeten worden genomen om aan betreffende wettelijke eisen te voldoen?

Antwoord wethouder:

We gaan ons uiterste best doen om de doelstellingen te halen maar realiseren ons ook dat het een hele uitdaging gaat worden om het gestelde doel te halen.De gemeente Oud-Beijerland verstrekt als enige in de Hoeksche waard “duurzaamheidsleningen”, de andere gemeenten onderzoeken dat nog, ook over dit punt hebben wij vragen gesteld.

Vraag: Heeft de Gemeente Cromstrijen ook plannen deze “duurzaamheidsleningen” te verstekken?

Antwoord wethouder:

Deze regelingen zullen Hoeksche waard breed worden besproken en we streven naar éénduidigheid binnen de Hoeksche waard.“Zon op Hoeksche waard” heeft het initiatief om gemeentelijke eigendommen te voorzien zonnepanelen t.b.v. het z.g. “postcoderoosmodel”Vraag: Op zich een goed initiatief, maar wij zouden het ook graag zien dat de Gemeente Cromstrijen zelf meer gebruik gaat maken van Zonnepanelen op gemeentelijke eigendommen. Antwoord wethouder: We zijn aan het onderzoeken of de daken van het zwembad, de sporthallen en het gemeentehuis geschikt zijn voor het plaatsen van zonnepanelen, hij verwacht eind van het jaar meer te weten.

Bestemmingsplan landelijk gebied 2013.Wij hadden het ontwerp BP reeds beoordeeld en akkoord bevonden.Gezien het feit dat verder geen reacties of zienswijzen zijn ingediend, zien wij geen reden om hierop terug te komen. Het BP kan wat ons betreft worden vastgesteld

Liquidatieplan Groenbeheer: Wij ontvingen een Addendum op het betreffende Liquidatieplan. De inhoud is ons duidelijk.Vraag: Graag vernemen wij van portefeuillehouder wat de aanleiding was voor dit addendum?Antwoord wethouder:

De belangrijkste reden voor dit addendum is dat de gemeente Cromstrijen, samen met de andere gemeenten, de regie wil houden en om die reden eigenaar wenst te blijven van de betreffende gronden.Bij de eerder voorgestelde constructie zou mogelijk sprake zijn van openbare aanbesteding, waardoor het onduidelijk en onzeker was met welke partijen we in de toekomst te maken zouden krijgen en wat hun intenties zouden zijn.

Rondvraag:Op 1 september jl. hebben we de informatie bijeenkomst bezocht op de Oude Gemeentewerf aan de Vlielanderstraat. Het daar gepresenteerde totaal plan zag er prima uit en zal de omgeving meer aanzien geven.Vraag: Hoe is de stand van zaken nu, en zijn de eigenaren van het oude Groenkruisgebouw en het oud kerkje al aangeschoven om te participeren in het project?Antwoord wethouder:De projectontwikkelaar is in gesprek met de grondeigenaren van de genoemde gebouwen en verwacht wel dat het totaal gerealiseerd kan worden. Het plan van de senioren, starterswoningen en vernieuwen van de garages wordt nu verder uitgewerkt en zal worden uitgevoerd.

Recent is het bestemmingsplan Torensteepolder onherroepelijk geworden. Wij zijn zeer verheugd met het besluit van de RvS en complimenteren hierbij eenieder die een positieve inzet en bijdrage heeft geleverd aan dit mooie resultaat.Vraag: Nu kan worden begonnen met de rondweg en het woningbouwproject willen wij vragen wanneer het fietspad in de Torensteepolder verhard en compleet wordt gemaakt?Antwoord wethouder:Hij neemt dit mee in de besprekingen die gepland staan voor 27 september a.s.

Manus Reedijk (Commissielid RBZ )Jacco van Putten (Raadslid en Commissielid RBZ)

 

Verslag MZ 14 september 2016

VVD VVD Cromstrijen 26-09-2016 06:15

Wij hebben kennisgemaakt met Mw. Twilt, de nieuwe directrice van Werken in de Hoeksche Waard. Na een helder vooruitstrevend verhaal kun je duidelijk opmerken, dat zij meer de werkgevers wil betrekken en meer naar de resultaatgerichte kant op wil. De VVD wenst haar dan ook veel succes met haar nieuwe baan. 

Wij hebben het document SROI, Social Return on Investment ontvangen, een voor de meesten van ons vrij onleesbaar en onduidelijk stuk. Wij hebben de wethouder gevraagd hiervan een helder verslag te maken. Daarnaast stelden wij de vraag of dit document realistisch en uitvoerbaar is en wat de consequenties voor de RSD zijn. Daar wordt nader teruggekomen.

 

Wij ontvingen een lijvig document over het integraal huisvestingsplan 2016-2021. Na de nodige vragen en suggesties van de VVD werd duidelijk dat we teveel vooruitdachten. Het betreft hier een groeiproces van een langere tijd. Een positieve ontwikkeling, wij blijken als Cromstrijen geen krimp, maar een groei gemeente te zijn.

 

Rondvraag: Wij hebben gevraagd of bij Jeugdzorg extra aandacht gaat naar het feit dat uit onderzoek  gebleken is dat jongeren uit de Jeugdzorg als volwassene vaak een uitkering ontvangen. Hier wordt duidelijk aandacht aan gegeven, om dit in de toekomst misschien te voorkomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.