Nieuws van politieke partijen in Kaag en Braassem over D66 inzichtelijk

9 documenten

Oplossing oud papier inzameling door clubs en verenigingen

CDA CDA D66 VVD Kaag en Braassem 19-05-2020 18:31

Afgelopen december werden wij onaangenaam verrast toen de wethouder met de mededeling kwam dat fa. Nijssen zou stoppen met hun medewerking aan het ophalen van oud papier. Het oud papier werd steeds minder waard, de marktwaarde van oud papier was dicht naar de €0 gezakt. Er moest actie ondernomen worden. Tot 30 juni waren de huidige inzamelaars bereid de inzameling voort te zetten; daarna zou er een ander systeem moeten komen. Het liefst de clubs en Cyclus samen. Cyclus is immers onze huidige partij in de afvalstromen van onze gemeente en dus de meest logische partij om mee samen te gaan werken. In maart werd er een bijeenkomst met de clubs hier op het gemeentehuis belegd, waarbij het leek alsof er veel mogelijk was. Leek, want bij het raadsvoorstel dat wij in april mochten ontvangen, was eigenlijk geen plaats meer voor de clubs/verenigingen. Tot eind dit jaar zouden zij een vergoeding ontvangen voor hun inspanningen, maar daarna was het op. Wij als raad hebben toen een maand uitstel gevraagd op dit besluit, en zijn op zoek gegaan naar een andere oplossing voor de verenigingen, uitmondend in een bijeenkomst vorige week donderdag(14 mei 2021). Dit was een hele constructieve bijeenkomst, waarin eigenlijk bleek dat alle clubs die aanwezig waren graag door wilden gaan met hun werkzaamheden , namelijk het inzamelen van het papier. Hier zijn wij hen dankbaar voor. Binnen de raad zijn vanaf dat moment de wegen wat gescheiden gaan lopen; daarom waren er bij de gemeenteraadsvergadering van 18 mei het oorspronkelijke raadsvoorstel, en 2 voorstellen om het raadsvoorstel aan te passen. een voorstel van VVD/SVKB/CDA met daarin een voorstel om te komen tot een hybride-systeem waarin de clubs en verenigingen het papier blijven ophalen, met een looptijd van tenminste 2,5 jaar (einde looptijd van ons contract met Cyclus), met daarin opgenomen een overgangsregeling van een jaar voor het geval de inzameling onverhoopt niet van de grond kan komen, waarin de verenigingen nog tot 30juni 2021 een vergoeding krijgen voor de gemiste inkomsten, tot het einde van aankomend schooljaar/sportseizoen. Daarnaast een voorstel van PRO/D66 waarin ook een soort hybride-systeem was opgenomen. Gezien het feit dat wij van mening zijn dat de verenigingen zo lang hun werk als papierinzamelaar hebben gedaan willen wij ze in de huidige onzekere tijden niet halverwege een seizoen/ schooljaar in de kou kunnen laten staan. Indien het hybridesysteem er onverhoopt niet mocht komen,hebben wij in ons amendement een regeling opgenomen; zodat duidelijk is wat er gebeurd als het hybride-systeem onverhoopt niet lukt. Wij geven met ons voorstel zowel de verenigingen als de gemeente en bewoners de zekerheid dat het hybride systeem in ieder geval 2,5 jaar doorgang kan vinden binnen redelijke kosten. Het is aan de verenigingen en aan Cyclus om het systeem samen met de gemeente een succes te laten worden. Uiteindelijk is ons voorstel door een meerderheid van de raad aangenomen. wij hopen dat cyclus en onze verenigingen/clubs er snel uit zullen komen, zodat de inzameling van ons oude papier op een goede manier voor en door iedereen zal worden ingezameld. Wij danken alle partijen voor hun inbreng, samen kunnen er een succes van maken. Namens CDA Kaag en Braassem, Johan Hoogendoorn

Debat beleidsregels arbeidsmigranten

CDA CDA D66 Kaag en Braassem 24-02-2020 08:25

Afgelopen maandag was er een besluitvormende raad met als belangrijkste onderwerp: beleidsregel arbeidsmigranten. september 2018 was deze regel vastgesteld, en er zijn sindsdien 3 projecten aangemeld, 1 in Leimuiden, 1 in Roelofarendsveen en 1 in Woubrugge. Omdat er in het ruime jaar dat de beleidsregel van kracht was nog maar één project gerealiseerd was, meende het college, na een evaluatie de regels flink te moeten versoepelen om meer projecten mogelijk te maken. Wij als CDA vonden dit echter nog veel te vroeg om dit na één jaar al te doen. Betoog besluitvormende raad d.d. 19 februari 2020 Agendapunt; Evaluatie beleid arbeidsmigranten Voorzitter, Het CDA heeft op de Visie en Advies avond reeds haar dank voor de evaluatie van het beleid arbeidsmigranten met u gedeeld. Dit doen wij vanavond nogmaals. Wij zien dat er 3 initiatieven door het beleid heen zijn gekomen, dat er ontwikkelingen zijn en er bewustwording komt dat in onze gemeente huisvestiging van arbeidsmigranten goed en verantwoord geregeld kan worden. Het huidige beleid is zeer zorgvuldig samengesteld; dit om draagvlak van ondernemers, inwoners en omwonenden van initiatieven te borgen. De voorstellen van het college om wijzigingen in het beleid aan te brengen, vinden wij op dit moment te prematuur; wij zijn voor behoud van het huidige beleid en zullen daarom tegen het voorliggende raadsvoorstel stemmen. Dan het amendement; De reden dat wij het voorliggende amendement van D66 en SvKB niet medeondertekenen is gelegen in het feit dat wij niet mee kunnen gaan in de term bij beslispunt 1 het toevoegen van de term; Bestaande bouw. In de toelichting van het raadsvoorstel staat nl. dat onder bestaande bouw ook “herbouw van het bestaande volume” wordt verstaan; dit kan betekenen dat er nieuwbouw in het buitengebied mogelijk is. Er staan regelmatig agrarische panden leeg in het buitengebied. Die zouden kunnen worden aangewend voor het tijdelijk huisvesten van arbeidsmigranten; daar heeft het CDA in november 2018 ook voor gestemd. Door beslispunt 2 van het amendement komt er een mogelijkheid voor nieuwbouw van deze lege panden en daar kunnen wij niet mee instemmen. Als er nieuwbouw plaats vindt en men na 3, 8 of aan het einde van de looptijd van de vergunning voor het huisvesten van arbeidsmigranten (10 jaar) stopt met het huisvesten van arbeidsmigranten, staan er nieuwe gebouwen. Wat gaan we daar dan mee doen?! Deze zullen dan een nieuwe bestemming moeten krijgen. Gezien de inrichting van een dergelijk nieuw gebouw zal de nieuwe bestemming al gauw ‘Bed and Breakfast’ of ‘Hotel’ worden en dit kan dan allemaal verspreid in het buitengebied waar ‘ooit’ dat leegstaande agrarische gebouw stond. Wij kijken naar de toekomst, precedentwerkingen en vooral ook naar de mogelijkheden en gevolgen van panden NA het huisvesten van arbeidsmigranten. Nieuwbouw binnen de BSD, bij bedrijven die met arbeidsmigranten werken, willen wij niet tegen houden; dit dient het juiste doel. Deze term in beslispunt 1 van het amendement is dan ook bij ons akkoord. Indien SvKB en D66 bereid zijn de term ‘bestaande bouw’ uit het amendement te halen; tekenen wij graag mee. Dan beslispunt 2 van het amendement; de verwijdering van de regel 3.2 onder 2.b inzake toekomstige uitbereiding; daarin kunnen wij ons vinden. Indien het amendement wordt gesplitst zullen wij bij dit beslispunt mee tekenen. BESLUIT; RAADSMEERDERHEID HEEFT HET AMENDEMENT VAN D66 EN SvKB AANGENOMEN. BESTAANDE BOUW = HERBOUW VAN BESTAAND VOLUME. DIT IS NU MOGELIJK.

CDA betoog installatie nieuw college B&W

CDA CDA VVD D66 Kaag en Braassem 05-06-2018 01:27

Bij de installatie van het nieuwe college van Burgemeester en Wethouders op 4 juni heeft het CDA bij monde van fractievoorzitter Marcel Doze het volgende ingebracht: Voorzitter, de CDA fractie heeft het verslag van de formateurs (de heren van der Star en van Emmerik, bijgestaan door mw. Van Klink en de heer Uit den Boogaard) met grote belangstelling doorgenomen en wil hen bedanken voor alle inspanning die zij daarin gestopt hebben. Het CDA herkent de thema’s, die ook volgens ons de komende periode de aandacht van de raad nodig hebben. Veel van de nu opgenomen punten heeft mijn partij ingebracht tijdens de evaluatie van het vorige raadsakkoord, en we zijn tevreden om deze hier terug te lezen. In het bijzonder de functioneringsgesprekken met de wethouders zien wij als een zeer positieve ontwikkeling. Het is al vaker gezegd: we zullen de komende periode keuzes moeten maken en die zullen niet altijd eenvoudig zijn. We wachten dan ook met grote belangstelling op de voorstellen van het college, en de wethouder financiën in het bijzonder, over de financiële opgaven en keuzemogelijkheden die we als raad hebben. De CDA fractie rekent erop dat de raadsleden van de partijen die nu collegeverantwoordelijkheid nemen, ook bij de uitvoering van zo’n moeilijk besluit een rechte rug zullen houden. Iets wat mijn fractie de afgelopen periode nog wel eens heeft gemist. Voorzitter, dit gezegd hebbende zullen wij het raadsvoorstel steunen. 5c benoeming en beëdiging wethouders Voorzitter, na de inspanningen van eerst de verkenner en later de informateurs, worden ons met dit raadsvoorstel de namen van het nieuw te vormen college voorgesteld. Allereerst wil ik, namens de gehele CDA-fractie, Floris Schoonderwoerd, Petra van der Wereld, Yvonne Peters en Inge van der Meer feliciteren met hun voordracht. Met het bekendmaken van deze namen is ook duidelijk dat vier van de vijf fracties van onze gemeenteraad een wethouder leveren en het CDA als enige niet. Dat betreuren wij, aangezien mijn partij met wethouder Henk Hoek, graag door had gebouwd op de successen op het gebied van financiën, jeugdzorg en maatschappelijk vastgoed. Dat heeft helaas niet zo mogen zijn en dat betekent dat het CDA de komende periode vanuit een iets andere rol haar bijdrage zal gaan leveren. Dit gegeven werpt voor mij ook een dilemma op, want welke opmerkingen kunnen wij nog over dit raadsvoorstel en de voordracht maken, zonder dat de gedachte ontstaat dat we gefrustreerd zijn over de uitkomst? En als wij al besluiten een inhoudelijke reactie te geven, waar doen we dat dan: op social media, tijdens een interview met het WitteWeekblad (wat iemand anders later dan weer kan ontkennen) of vanavond gewoon hier tijdens deze openbare vergadering? Wij hebben voor het laatste gekozen, dus hierbij onze inbreng: Voorzitter, in 2014 is voor het eerst een vernieuwende weg van formeren ingeslagen, iets waar het CDA graag haar bijdrage aan heeft geleverd. Zo ontstond een college zonder oppositie en coalitie en zo breed mogelijk gedragen. Bij de huidige collegevorming was vooraf bekend dat het op sommige punten beter kon dan 4 jaar geleden. De vorige periode was wat dat betreft een leerproces, want na een paar jaar werd duidelijk dat bij een wisseling van wethouder er betere afspraken hadden moeten worden gemaakt over opvolging. En, dat (net als een raadsbreed-akkoord) niet alles al in beton gegoten moest worden. Helaas zijn de formateurs er niet in geslaagd die verbeteringsslag te maken en dat is ons erg tegengevallen. Het rompkabinet bleek toch weer afspraken in beton te gieten, waardoor een brede, open samenwerking tijdens de formatie nooit sprake is geweest. Zoeken naar de beste wethouders om uitvoering te geven aan de samenwerkingsagenda en hierover gezamenlijk het gesprek te voeren, is niet gelukt. In het raadsvoorstel wordt nu gesproken over een globale portefeuille-indeling en later in het stuk een mogelijke verdeling, wij hebben dat in de gesprekken anders ervaren. Van participatie van inwoners of andere geïnterneerden is in het geheel geen sprake geweest. We herkennen ons wel in de passage op pagina 2, waarin CDA, VVD en D66 gevraagd is om met een oplossing te komen. Wij hopen alleen niet dat dat de manier van werken wordt voor de komende periode: PRO en SVKB bedenken iets halfs en als het lastig wordt, worden de andere partijen gevraagd om met een oplossing te komen. Het CDA had, gezien ons trackrecord, bestuursverantwoordelijkheid willen nemen voor de grote financiële opgaven waar we de komende periode voor staan. Wij zijn zelfs van mening dat dit ook met een college van 3 wethouders zou kunnen, waarmee de bezuinigingsdoelstelling van een aantal jaar geleden ook nog eens gerealiseerd zou worden. De eerder genoemde gebeurtenissen vonden wij echter dermate tegenvallen dat het CDA ervoor gekozen heeft geen vakwethouder te leveren. Wij hebben onze teleurstelling over het ontbreken van gespreksruimte al tijdens het proces uitgesproken en daarmee is de kous voor ons dan ook af: en dat zeg ik zonder enige vorm van frustratie. Het is straks aan de nieuwe wethouders om vanuit een sterke basis, die mede door het vorige college is gelegd, uitvoering te geven aan het verder uitbouwen van de reeds ingezette koers. In de portefeuilleverdeling valt ons de splitsing tussen omgevingswet en ruimtelijke ordening op. Wij zouden graag meegenomen worden in de argumenten waarom deze niet bij één wethouder zijn ondergebracht. In tegenstelling tot 4 jaar geleden is er wel uitvoerig ingegaan op eventuele vervanging gedurende de komende periode. Wij zouden graag meer uitleg krijgen bij het tweede en derde punt. Onder punt twee staat dat bij vertrek om politieke redenen er aan het presidium wordt overgelaten om een eventuele nieuwe politieke meerderheid te vormen. Volgens mijn eigen ervaring is het van groot belang wie daarbij het initiatief heeft, dus mijn vraag hierover: hoe is het beleggen van het initiatief geregeld? Los nog van de breed gedragen wens om meer bestuurlijke transparantie en het doorontwikkelen van inwonersparticipatie. Derde bullit zegt iets over vertrek van de VVD en D66 wethouder. Lees ik het goed dat in beide gevallen in ieder geval het CDA en of D66 of VVD gevraagd zullen worden om een kandidaat? En onder welke omstandigheden is het de D66 of VVD fractie? Tenslotte voorzitter, zou ik u willen vragen of u de 4 kandidaten de gelegenheid wilt geven om zich hier vanavond kort voor te stellen, waarbij zij aan kunnen geven wat we op de verschillende beleidsterreinen van hen kunnen verwachten?

Hoogmade roept lijsttrekkers ter verantwoording

VVD VVD D66 CDA Kaag en Braassem 21-02-2018 10:45

Hoogmade roept lijsttrekkers ter verantwoording

De toon wordt meteen gezet door het vertoon van een leuk filmpje door de Dorpsraad Hoogmade; de lijsttrekkers mogen namelijk in herkansing. Ze waren hier vier jaar geleden ook en in de tussentijd is er nog geen paal de grond in gegaan. Het was het begin van een avond waarin de lijsttrekkers voornamelijk het raadsbreed akkoord stonden te verdedigen, het grotendeels met elkaar eens waren en waarbij de ‘neutrale toeschouwer’ totaal niet bediend werd op haar vraag: “Op wie moet ik 21 maart eigenlijk stemmen?”

 

Het eerlijke verhaal

Het komt er voor Hoogmade, of zoals Van der Star (PRO) het zou zeggen: “Hoogmaa”, op neer dat de gemeente niet de knowhow heeft om projectontwikkelaartje te spelen en zich hier ook niet meer aan wil branden. Dat ze ook niet de erven van Cornelis Sprongh gaan onteigenen, wat een ultimum remedium is wanneer een groot maatschappelijk belang wordt tegengewerkt, wat hier niet het geval is, omdat de gemeente ook niet zelf de grond wil kopen.

De inwoners van Hoogmade zijn duidelijke gefrustreerd en zijn het vertrouwen in de gemeentelijke politiek kwijt. Tegenover hen zitten de lijsttrekkers instemmend met elkaar het eerlijke verhaal te vertellen. Concreet komt het er op neer dat iedereen het recht heeft ergens tegen te zijn en als de gemeenschap het klaarblijkelijk niet met elkaar eens kan worden over nieuwbouwplannen of de locatie van een nieuw zwembad dan moet je niet alleen naar de gemeente kijken als je vindt dat het allemaal wel heel erg traag verloopt.

 

Mantra van stenen

De verdeeldheid sloeg toe, althans een klein beetje, toen het over onze welgeliefde verenigingen ging. Hoe moeten we de subsidies verdelen én moeten we nog investeren in stenen? De lijstrekkers waren het er verassend over eens dat de subsidieregeling uit het ‘stenen tijdperk’ kwam en aan modernisering toe was.

Dan moet je het ook over maatschappelijk vastgoed hebben. Waar de meeste het gemeenschapsgeld zo efficiënt mogelijk willen inzetten, wil Van Egmond (D66) graag het mantra doorbreken dat we als gemeente niet meer investeren in stenen. Het scoort goed voor de bühne, echter zodra het financiële plaatje wordt gepresenteerd aan de raad is mijn voorspelling dat ook D66 gewoon meegaat in het afstoten van slecht exploitabele gebouwen en geen tonnen gaat neerleggen voor nieuwe kunstgrasvelden, culturele- en clubgebouwen.

 

Maar 21 maart dan?

Veel wijzer zijn we niet geworden. Wel wil ik mijn dank uitspreken aan voorzitter Beets van de Dorpsraad voor de organisatie van deze avond en het bewaren van de orde. Ondanks dat er geen duidelijke verschillen tussen de partijen naar boven kwamen heb ik een zeer amusante avond gehad.

Dan zal ik zelf een poging doen om u een stemadvies te geven. Daarvoor wil ik sluiten met de lofwoorden van Van der Kaaden (CDA) aan het adres van Wethouder Peters (VVD) over haar inzet als wethouder om de woningbouw echt te stimuleren in Kaag en Braassem. De VVD is van aanpakken en van doen. Stem daarom 21 maart op de VVD Kaag en Braassem. Stem voor doen!

Algemene beschouwingen gemeentelijke begroting 2018

D66 D66 Kaag en Braassem 10-11-2017 20:35

Ieder jaar staat de behandeling van de gemeentelijke begroting op de raadskalender. De begroting (hier te downloaden) geeft een overzicht van alle doelen die de raad aan de gemeente stelt met daarbij de acties die nodig zijn om deze doelen te bereiken en wat het mag kosten.

 

 

Download het PDF-bestand (opent in een nieuw venster) van de Algemene Beschouwingen zoals uitgesproken door onze fractievoorzitter, Esther Loos:

20171106_Algemene Beschouwingen 2017 D66

20171106_Motie energienul

20171106_Amendement budget innovatie duurzaamheid

20171106_Motie egalisatiereserve kunstwerken

20171106_Motie digitale middelen communicatie_1

20171106_Motie digitale middelen communicatie_2

20171106_Amendement communicatie DIN

20171106_Amendement grote recreatieve trekker

 

The post Algemene beschouwingen gemeentelijke begroting 2018 appeared first on Kaag en Braassem.

Open (gemeente)huis Kaag en Braassem

D66 D66 Kaag en Braassem 30-08-2017 20:07

Altijd al willen weten waar de gemeenteraad besluiten neemt en wethouders werken? Wie nu eigenlijk de raadsleden zijn die u heeft gekozen? Hoe het carillon werkt of wat het gemeentewapen van Kaag en Braassem is? Kom dan naar de Open Dag van de gemeente op zaterdag 9 september.

Van 10.30 tot 13.30 uur bent u van harte welkom in het gemeentehuis aan het Westeinde 1 in Roelofarendsveen. Wat hebben we voor u in petto?

Vele activiteiten

Rondleiding. Loop mee langs de meest besproken ruimten en de meest spraakmakende attributen van de gemeente. We starten in de raadzaal waar raadsleden u graag uitleggen wat er allemaal in die zaal gebeurt. Daarna volgt de trouwzaal waar trouwambtenaren u alles vertellen over het werk in deze zaal; waarom zij ook wel BABS heten en wellicht kunt u hen verleiden u snel in de echt te verbinden … We lopen via de ambtsketens door naar de kluis om vervolgens opgevangen te worden door de beiaard van het carillon. Hij kan u alles vertellen over het bespelen en de muziek. Daarna lopen we naar het gemeentewapen en we eindigen in de werkkamer van de burgemeester. Een selfie met de burgemeester is de beëindiging van deze rondgang.

Lukt het u niet om via de rondleiding met de burgemeester in gesprek te komen? Dan kunt u zich melden bij het vragenuurtje met de burgemeester. In dit vragenuurtje kunt u allerlei vragen stellen aan de burgemeester. Waarom wil iemand eigenlijk burgemeester worden? De burgemeester stelt op haar beurt ook weer vragen aan u zodat er een geanimeerd gesprek ontstaat.

Er gebeurt deze dag nog veel meer. Zo kunt u speeddaten met raadsleden. U schuift aan in de raadzaal en begint een gesprek. Na 3 minuten klinkt er een bel en schuift u door naar het volgende raadslid. Totdat de bel klinkt voor de laatste doorschuifactie. In totaal heeft u in 10 minuten dan toch maar mooi 3 raadsleden gesproken.

Voor creatievelingen is er de workshop Maak je eigen verkiezingsposter. U maakt een verkiezingsposter voor uzelf of voor uw eigen partij. Welke beloften doet u uw kiezers? Zodra er een poster af is hangen we hem op in de hal, zodat iedereen hem ziet. Ook het ‘omdenken’ krijgt haar eigen plek met een ideeënboom. Goed idee? Prik, plak of hang het in de ideeënboom.

Ook de innerlijke mens komt aan de orde in de culturele lunch op het parkeerterrein voor het gemeentehuis. Mensen uit verschillende landen maken hapjes uit hun eigen cultuur. Op lange houten schragentafels met zitbanken staat dit alles uitgestald. U kunt enkele hapjes proeven en via het eten in gesprek komen met deze nieuwe Kaag en Braassemers. Een aanrader!

In de raadzaal kunt u ook nog een kijkje nemen in de keuken van de politiek partijen. Alle politieke partijen van Kaag en Braassem spreiden hun verkiezingsprogramma’s, folders en andere informatiedragers uit op speciaal ingerichte tafels. Hier kunt u rustig zelf even snuffelen.

Dag van de Democratie

9 september vieren gemeenten in Nederland de Dag van de Democratie. Het doel van deze dag is een breed publiek kennis te laten maken met democratie, politiek en de rol van politieke partijen. Inwoners inzicht geven in het democratische besluitvormingsproces en de gemeente. Door daadwerkelijk de deuren open te zetten voor publiek, kunt u op een toegankelijke manier kennismaken met het gemeentebestuur en zo de politieke participatie op lokaal niveau versterken.

We zien u graag op 9 september!

Heeft u vragen? Mail dan naar griffie@kaagenbraassem.nl

(bron: gemeente)

The post Open (gemeente)huis Kaag en Braassem appeared first on Kaag en Braassem.

Nick van Egmond gekozen als lijsttrekker D66 Kaag en Braassem

D66 D66 Kaag en Braassem 06-07-2017 20:49

Nick van Egmond is door de leden van D66 Kaag en Braassem gekozen als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Hij was de enige kandidaat voor het lijsttrekkerschap, maar ook met één kandidaat kunnen leden “voor” of “tegen” stemmen. Leden kregen twee weken de tijd om te stemmen, en stemden unaniem in met het lijsttrekkerschap van Nick van Egmond.

De verkiezing van de lijsttrekker is de eerste grote gebeurtenis in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. D66 bereidt zich hier al lange tijd op voor en werkt hard aan de voorbereiding van het verkiezingsprogramma en de campagne.

Handschoen

Van Egmond, woonachtig in Roelofarendsveen, heeft als actief lid en burgerraadslid al een flinke dossierkennis opgebouwd en actief de handschoen opgepakt in de politieke arena. Hij stelt: “Bij zowel beleid- als besluitvorming moeten inwoners een grotere rol gaan spelen. Zelf heb ik hier een initiatiefvoorstel over geschreven die nu met raadsbrede steun in uitvoering wordt gebracht. Maar hiermee zijn we er nog niet: we hebben grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid die we moeten aanpakken.” Lees hier meer over Nick van Egmond.

Afdelingsvoorzitter Pepijn Wesselman is blij met de kandidatuur van Van Egmond: “Nick heeft de afgelopen jaren als burgerraadslid bewezen constructief te zijn waar het kan, en kritisch waar het moet. Hij is jong en heeft elan; ik heb er het volste vertrouwen in dat we met Nick als lijsttrekker een mooi resultaat gaan neerzetten bij de gemeenteraadsverkiezingen.”

The post Nick van Egmond gekozen als lijsttrekker D66 Kaag en Braassem appeared first on Kaag en Braassem.

Blog Nick van Egmond: Teleurstellend

D66 D66 Kaag en Braassem 02-06-2017 09:39

Teleurstellend, dat was de raadsvergadering van afgelopen maandag. Insprekers die met raadsleden in gesprek wilden kregen daar niet de ruimte voor. Deze raad had toch echt afgesproken om met inwoners in gesprek te gaan in plaats van ze alleen aan te horen.

De raad heeft in onze ogen in het raadsbrede akkoord “Anders denken, anders doen” afgesproken dat we een nieuwe politiek zouden ontwikkelen. Geen politici meer die over de burgers zou regeren, maar politici die met de inwoners de gemeente proberen te verbeteren. Hier bleek maandag tijdens de discussie over de Alkeburcht weinig van over.

Natuurlijk mogen partijen het inhoudelijk oneens zijn. Duidelijk is dat D66 de Alkeburcht open wilde houden tot september 2018 zodat er bij sluiting een goede oplossing zou zijn. Dat dit niet is gelukt is ook duidelijk. Zo is politiek, op inhoud kun je verschillen en als je verliest, moet je dat verlies ook nemen.

Wat ons geen goed gevoel geeft, is de manier waarop het college en sommige partijen in de  raad van Kaag en Braassem zijn omgegaan met de ‘participanten’ rondom de Alkeburcht.   De handelswijze van maandag is in geen enkele manier te rijmen met het raadsbreed gesteunde initiatiefvoorstel van D66 om de invloed aan de voorkant goed te regelen. Dit stelt ons teleur.

Er is veel energie gestoken in het ontwikkelen van ideeën om inwoners zorgvuldig mee te nemen in beleid. D66 wilde graag een zorgvuldig proces waarbij er voor de verenigingen een zachte overgang gecreëerd werd. Helaas bleek hier niet genoeg steun voor.

Luid applaus voor @estherld66kb nadat ze zei: 'Laten we opstaan voor onze verenigingen in plaats van ze in een hoek te vegen.' #Alkeburcht

— Joep Derksen (@joepderksen) May 29, 2017

Positieve energie van inwoners is op het gemeentehuis omgezet in negatieve. Dat mag niet gebeuren. Nog vóór de avonden die de gemeente organiseert om met inwoners te praten over het initiatiefvoorstel “Invloed aan de voorkant, en verder” lijken de eerste inwoners al voorgoed te zijn afgehaakt.

D66 wil de insprekers en alle betrokkenen die zich ingezet hebben voor de Alkeburcht bedanken. Ook willen we onze excuses aanbieden voor de gang van zaken op het gemeentehuis. Wij voelen plaatsvervangende schaamte voor de gang van zaken. D66 wil graag een hand uitsteken naar alle partijen en inwoners om met elkaar te bespreken hoe het wel moet. Daarom hopen we dat er zoveel mogelijk inwoners aanwezig zullen zijn op 7 en 21 juni bij de bijeenkomsten over pionieren in participatieland.

The post Blog Nick van Egmond: Teleurstellend appeared first on Kaag en Braassem.

Sluiting Dorpshuis De Alkeburcht

VVD VVD D66 CDA Kaag en Braassem 30-05-2017 07:22

Hieronder vind u onze bijdrage in de Besluitvorming rondom het Collegebesluit Sluiting Alkeburcht

https://kaagenbraassem.vvd.nl/nieuws/22428/sluiting-dorpshuis-de-alkeburcht

De sluiting van de Alkeburcht in de zomer

Een besluit wat qua timing misschien voor de inwoners van Kaag en Braassem als een verrassing werd gezien, maar wat zeker niet onverwachts was. Toen ik ongeveer 10 jaar geleden zitting nam in het bestuur van Stichting “Dorsphuis De Alkeburcht”, had ik dan ook niet verwacht dat dit gebouw er nog steeds zou staan. Toen al was er achterstallig onderhoud, het gebouw voldeed niet aan de eisen van de tijd en de exploitatie alleen mogelijk zonder het benodigde onderhoud.

Door de overige bestuursleden werd naar mijn ambitie gevraagd; De strekking van mijn antwoord was:  “Wij gaan dit gebouw / grond op termijn verkopen en moeten zorgen dat wij in de toekomst als stichting het beheer en exploitatie van een nieuwe multifunctionele ruimte mogen uitvoeren”.  Dat is allemaal even anders gelopen voor deze stichting.

Ook voor de raadsleden kan het geen gehele verrassing zijn geweest. Het schrijven van het College van 23 sep 2016 gaf de mogelijkheid al aan.

De VVD Kaag en Braassem wil dan ook vooral de VJR complimenteren met de actieve zoektocht naar een vervangende ruimte. Een voorbeeld voor de overige gebruikes.

Ook dat de gebruikers na bijna 50 jaar eindelijk zijn verenigd is op zich een goed teken, maar om daarom te stellen dat de Alkeburcht niet dicht mag gaat ons een stap te ver.

 

Voor ons ligt een initiatiefvoorstel met het voorstel om het collegebesluit met als onderwerp Sluiting Alkeburcht en bibliotheek van 2 mei 2017 met één jaar uit te stellen.

Hier kan de VVD Kaag en Braassem kort over zijn Wij zien hier niet enthousiast over; Wel willen wij meegaan in een enig uitstel, maar zeker geen afstel. Met het oog  op de onderhoudstoestand van de verwarmingsketel en de daarbij waarschijnlijke onderhoudskosten etc, zou een sluiting voor het stookseizoen gewenst zijn. En al is dat niet helemaal te voorspellen, maar de maand november is dan mijn inziens de termijn. Een termijn van 6 maanden, waarin verwacht wordt dat de gebruikers actief samen met De Driemaster op zoek gaan naar alternatieve locaties, maar waar ook een positieve insteek van de individuele verenigingen is vereist.

Tevens liggen er twee enigszins vergelijkbare voorstellen inzake de visie op cultuur op tafel; omdat de VVD Kaag en Braassem niet zit te wachten op een apart beleid / visie, ziet de VVD dit het liefst opgenomen in de Maatschappelijke Agenda. De VVD Kaag en Braassem zal daarom het initiatiefvoorstel van D66, SvkB en Lkb niet ondersteunen, maar blijft bij het samen met Pro en het CDA ingediende Initiatiefvoorstel Cultuur.

Tot zover

Alwin Koek

Aanvulling: In de schorsing leek het dat (een deel van) het actiecomité "Behoud De Alkeburcht" kon leven met de voorgestelde uitstel periode. Nog voor het einde van de schorsing bleek er geen enkele beweging meer over was. Dit voorstel is dus verder niet meer ingediend.

Uiteindelijke uitkomst van de behandeling op 29 mei 2017:

Het initiatiefvoorstel to uitstel sluiting naar 1 september 2018 van D66, SvkB en LKB werd met 12 tegen 9 stemmen verworpen.

Het initiatiefvoorstel van Pro Kaag en Braassem, CDA Kaag en Braassem en VVD Kaag en Braassem, waarin het college wordt opgeroepen tot een addendum cultuur in de MAG en onderzoek samen met gebruikers en het actiecomité naar de eventuele vorming van een multifunctionele ruimte in bestaande of nog te realiseren accomodaties, werd met 12 tegen 9 stemmen aangenomen. Hierdoor bleef ook het collegebesluit staan waarin was opgenomen om De Alkeburcht in de zomer te sluiten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.