Nieuws van CKenG inzichtelijk

4 documenten

Meer kans op nieuwe woningen nu CKenG-motie is aangenomen

CKenG CKenG Castricum 19-10-2019 07:06

Meer kans op nieuwe woningen nu CKenG-motie is aangenomen

Door CKenG Fractie op 19 oktober 2019 in Nieuws

Na een grondige voorbereiding heeft raadslid Lenie Kelder vorige maand namens CKenG een motie ingediend, waarin het college wordt opgeroepen om de parkeernota te actualiseren. Dat is van belang, omdat de huidige normen veelal de realisatie van nieuwe woningen blokkeren. Onze fractie schreef daar op 18 september al een uitgebreide blog over.

Tijdens de raadsvergadering van 10 oktober is de motie aangenomen. Unaniem zelfs, dus gesteund door alle andere fracties in de gemeenteraad van Castricum. Het college gaat er nu uitvoering aan geven. Een mooi succes voor Lenie. De Castricummer wijdde er deze week een lezenswaardig artikel aan, dat wij hebben geplaatst op de pagina ‘in de media’ op deze website.

CKenG stelt vragen over de risico’s bij een samenvoeging van HVC en AEB

CKenG CKenG Castricum 12-09-2019 09:44

CKenG stelt vragen over de risico’s bij een samenvoeging van HVC en AEB

Door CKenG Fractie op 12 september 2019 in Nieuws

Zoals iedereen in de media heeft kunnen volgen, staat de Amsterdamse afvalverwerker AEB op omvallen. Een financieel interessante en risicomijdende poging om AEB te verkopen aan recyclebedrijf Beelen is deze week mislukt, omdat B&W van Amsterdam de afvalverwerker niet aan een private partij willen overdoen. Het college van de hoofdstad laat de gemeenteraad in een brief weten aan te sturen op een fusie met HVC in Alkmaar, waarvan de aandelen in handen zijn van 44 gemeenten en zes waterschappen. Omdat de gemeente Castricum een van de aandeelhouders is, krijgt de fractie van CKenG graag van ons college antwoord op de volgende vragen.

Welk percentage van de aandelen van HVC is in bezit van de gemeente Castricum?

HVC boekte in 2018 een positief resultaat van 13 miljoen euro. Wat hebben onze aandelen de afgelopen jaren aan dividend opgeleverd?

Welke garantstellingen heeft de gemeente Castricum (al dan niet in ruil voor aandelen) aan HVC afgegeven?

HVC is de afgelopen jaren snel gegroeid door met geleend geld in projecten te investeren, die niet tot de eigenlijke kerntaken behoren De totale schuldenlast bedraagt inmiddels 740 miljoen. Hoe kijkt uw college aan tegen de verhouding tussen schulden, resultaat, risico’s en de positie, waaronder garanties, van de gemeente Castricum daarin?

Op zijn beurt is AEB ten onder gegaan aan politieke ambities, vooral op het gebied van duurzaamheid (wet van de remmende voorsprong). Als de samenvoeging van HVC en AEB daadwerkelijk zijn beslag zou krijgen, zou de nieuwe combinatie van start gaan met een schuld van circa 1,2 miljard euro. Hoe denkt u daar als aandeelhouder en risicodragende partij over?

Welke risico’s gaat de gemeente Castricum lopen indien de samenvoeging doorgaat, zowel financieel als operationeel (zoals een tekort aan capaciteit, achterstanden in afvalverwerking)?

Wanneer is de volgende aandeelhoudersvergadering van HVC en welke positie gaat u daar innemen?

Welke overleggen vinden er momenteel plaats met andere aandeelhouders, bijvoorbeeld in BUCH-verband of regio Noord-Holland Noord, om de risico’s te beperken en te voorkomen dat Castricum wordt meegezogen in een financiële catastrofe?

Bent u bereid om deze vragen, gezien de actualiteit, op korte termijn te beantwoorden en aansluitend hierover met de Raad, of een afvaardiging daarvan in de vorm van de auditcommissie, in gesprek te gaan?

De fractie van CKenG zal de ontwikkelingen rondom HVC, en een eventuele samenvoeging met AEB, nauwgezet volgen.

Raadsdebat over problemen in de BUCH – CKenG wil zienswijze herschrijven

CKenG CKenG Castricum 30-04-2018 10:05

In november 2017 werd door Guy Heemskerk, Algemeen Directeur van de BUCH, de noodklok geluid over de problemen in zijn werkorganisatie. Hij lieten weten dat de werkdruk te hoog is en het personeelsbudget te laag. Om de problemen te verhelpen heeft de directie een verbeterplan opgesteld. Over dat plan vond donderdag 26 april een Raadsdebat plaats.

Geen structurele besparingen maar structureel bijbetalen

Een vergelijkbaar debat stond ook in Bergen, Uitgeest en Heiloo op de agenda. Dit om per gemeente een zienswijze te geven aan het Algemeen Bestuur van de BUCH, dat op 30 mei bij elkaar komt om een besluit te nemen over het verbeterplan. Het bestuur bestaat uit de burgemeesters en wethouders financiën van de vier gemeenten. Behalve in Castricum was het echter alleen in Heiloo aan de orde. In Bergen en Uitgeest is de behandeling uitgesteld.

Bij het aangaan van de Gemeenschappelijke Regeling, die de BUCH feitelijk is, werd uitgegaan van de zogenaamde 3K’s en 2G’s. De K’s staan voor ‘vermindering van de kwetsbaarheid’, ‘verhoging van de kwaliteit’ en ‘verlaging van de kosten’, de G’s voor ‘grip’ en ‘behoud van de coleur locale’. Helaas blijkt bijna drie jaar na het nemen van het besluit, in juni 2015, dat de structurele besparingen van 5,6 miljoen Euro vooralsnog plaats te hebben gemaakt voor structureel 3 miljoen bijbetalen en incidenteel nog eens 7 miljoen.

Analyse van de problemen in de BUCH

CKenG heeft zich in de beoordeling van het verzoek vanuit de BUCH laten leiden door de analyse. Wat is er aan de hand? Wat is het verhaal achter de cijfers en de Euro’s? Er zijn vier hoofdoorzaken:

Autonome ontwikkelingen: zo zorgt de economische groei voor veel meer bouwaanvragen die behandeld moeten worden. De aanvragers betalen daarvoor leges, maar die komen ten goede van de gemeente Castricum terwijl de kosten worden gemaakt in de BUCH-werkorganisatie. Het lijkt dus redelijk om die opbrengsten door te sluizen. Dat geldt ook voor nieuwe regelgeving vanuit Den Haag. De extra kosten in de werkorganisatie zouden gedekt moeten worden door gelden die het kabinet ter beschikking stelt en die in eerste instantie bij de gemeente binnenkomen.

Harmonisatie- en fusiekosten: Hiervoor is door de Raden al in 2015 geld ter beschikking gesteld, nog eens aangevuld met 4 miljoen Euro extra voor ICT waarover in 2017 is besloten. Nader uitgezocht zal moeten worden waarom die bedragen nu niet voldoende blijken te zijn.

Ziekteverzuim: dit probleem leidt tot een soort déjà vu van de debatten die wij eind 2015 al in de Raad hebben gevoerd, destijds over vergelijkbare problemen in de ambtelijke organisatie van Castricum. Eerder dit jaar piekte het verzuim in de BUCH op 7,9%, maar is nu na de griepgolf terug naar 6,1%. Ook dat percentage is nog veel te hoog en de directie is druk bezig met verklaringen en oplossingen.

Politieke wensen vanuit de vier gemeenten: hier zijn de Raden zelf bij. Elk extra verzoek kost extra tijd, menskracht en dus geld. Gemeenteraadsleden moeten zich dat beseffen en er wordt gewerkt aan een instrument om dit beter inzichtelijk te maken. Overigens zijn politieke wensen deel van onze democratie en soms kost dat nu eenmaal geld.

Het zwaartepunt van de interne problemen lijkt te liggen bij vier afdelingen: de frontoffice, de sociale teams, de backoffice sociaal domein en de ruimtelijke ontwikkeling. Hoewel werkdruk en ziekteverzuim hoog zijn en de wachttijden op een reactie vanuit het gemeentehuis soms (te) lang, merken onze inwoners nog niet heel veel van de problemen. Het huisvuil wordt immers netjes opgehaald, aanvragen voor nieuwe paspoorten worden naar behoren verwerkt, uitkeringen op tijd overgemaakt en er vallen geen grote gaten in de wegen. Daarbij heeft de BUCH-werkorganisatie ook de taakstelling voor 2017 (een besparing van 716.000 Euro) weten te realiseren.

CKenG wil verbeterplan nuanceren en neemt initiatief tot nieuwe zienswijze

De Raad van Castricum heeft nu besloten om de zienswijze, die door het bestuur aan de vier gemeenteraden is voorgelegd, te herschrijven. CKenG-fractievoorzitter Roel Beems neemt daartoe het initiatief. Uitgangspunten zijn:

Onze Raad erkent dat er problemen zijn en dat die gedegen opgelost moeten worden.

Daartoe stellen wij een deels incidenteel en deels structureel bedrag ter beschikking, dat aan de hand van informatie die ons nog nader zal bereiken, ergens zal liggen tussen hetgeen in variant 3.b en variant 3.c wordt voorgesteld.

Tevens geven wij als Raad het signaal af dat directie en bestuur van de BUCH het hier voorlopig mee zullen moeten doen, dus geen nieuwe verzoeken meer binnen de looptijd van de thans ter beschikking te stellen bedragen.

De Raad benoemt een aantal aandachtsvelden, meetpunten en management verantwoordelijkheden, die de fracties aan de directie en bestuur willen meegeven.

De samen met de griffier en een aantal collega’s van andere fracties te herschrijven versie zal op donderdag 17 mei in de Raad worden behandeld.

Infrastructuur voor laadpalen moet beter – CKenG dient motie in

CKenG CKenG Castricum 11-04-2018 07:41

Als Castricum zijn doelstellingen voor duurzaamheid wil realiseren, dan helpt het dat onze inwoners massaal overstappen van een benzine- of dieselauto naar elektrisch rijden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want de infrastructuur voor laadpalen blijft achter bij de ontwikkelingen. Als het tegenzit, koop je als inwoner een elektrische auto maar moet je 12 maanden wachten voordat er op verzoek een laadpaal in jouw straat wordt geplaatst.

Motie vraagt om inschakelen Kennisplatform

CKenG vindt dat onze gemeente veel meer ambitie aan de dag moet leggen om de infrastructuur te moderniseren. Er zijn in 2020, dus al over twee jaar, tussen de 60 en 260 extra laadpunten nodig in Castricum. Een aantal gemeenten die dit al eerder onderkend hebben, waaronder Rotterdam en 18 omliggende gemeenten, werken inmiddels met een speciaal ontwikkeld portaal van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Dit portaal is gericht op gemeenten, onafhankelijk van exploitanten en bedoeld om het voor het publiek makkelijker te maken een nieuw laadpunt aan te vragen of er een te vinden.

In een motie vraagt CKenG aan het college om met het Kennisplatform in gesprek te gaan en de ambitie voor Castricum in kaart te brengen. Direct na de zomer verwacht onze fractie een voorstel aan de raad hoe het portaal ook in onze gemeente kan worden ingezet, zodat de raad hier voorafgaand aan de begrotingsbehandeling voor 2019 een besluit over kan nemen. CKenG vraagt het college ook om met de partners in BUCH-verband af te stemmen of inzet van het portaal in alle vier de gemeenten leidt tot schaalvoordelen.

De motie moet nog door het presidium worden geagendeerd, maar zal waarschijnlijk op 26 april of 24 mei in de raad worden behandeld.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.