Nieuws van politieke partijen in Cromstrijen over VVD inzichtelijk

5 documenten

Verslag Commissie ABZ 23-02-2017

VVD VVD Cromstrijen 06-03-2017 03:46

ABZ van 23 februari 2017. ABZ is de commissie Algemene en Bestuurlijke Zaken. De vergadering werd kleur gegeven door de directeur van SVHW, dhr. R.S. Heij, die een inhoudelijk prima presentatie gaf over de werkzaamheden van de dienst SVHW (Samenwerking Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling) Er werden maar weinig vragen gesteld. De presentatie was dan ook zeer duidelijk. Eén vraag was wel interessant qua antwoord. De vraag luidde: "Wat moet er gebeuren bij SVHW als de gemeenten tot één belastingsysteem overgaan?" Het antwoord was geen politiek antwoord maar is welk tekenend voor de uitdaging waar wij als gemeenten voor staan: "De gemeenten moeten het samen eens worden hoe en met welke meetlat zij gaan samenwerken om een opdracht richting SVHW te kunnen formuleren om te komen tot het invoeren van het uiteindelijk gekozen belastingsysteem." (Zowel de vraag als het antwoord heeft de schrijver met een zekere vrijheid weergegeven.) Het agendapunt "Wijziging gemeenschappelijke regeling SVHW 2015" werd in dezelfde presentatie inhoudelijk behandeld. Bij agendapunt 6: "Raadsvoorstel inzake vaststelling van de verordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester" heeft onze fractie aangegeven niet gelukkig te zijn met het versturen via de gewone post van stukken waarop duidelijk staat vermeld "Persoonlijk en Geheim". De griffier zoekt dit verder uit.

Inspraakreactie tegen herindeling bij de Commissie Bestuur en Middelen van Provinciale Staten van Zuid-Holland 15 februari 2017

VVD VVD CDA Cromstrijen 16-02-2017 10:08

Inspraakreactie H.J. Flieringa, commissievergadering Bestuur en Middelen d.d. 15 februari 2017

 

Ontwikkeling Bestuurlijke toekomst, zo heet het onderzoek dat de Provincie Zuid-Holland in samenwerking met de fractievoorzitters/fracties heeft laten doen als onderlegger voor het besluit dat Gedeputeerde Staten hebben genomen. Dat besluit heet kortweg herindeling. Het is nu aan u, Statenleden om te oordelen of dit de juiste conclusie is.

 

Er valt een hoop aan te merken op het besluit van GS. Onderbelicht is in ieder geval de consequentie die voortvloeit uit het recent besluit van Gedeputeerde van der Sande om de datum van herindeling, te vervroegen van 1 januari 2020 naar 1 januari 2019.

 

Veel voorstanders van 5 zelfstandige gemeenten vertalen dat met: ‘tijdens de wedstrijd de regels wijzigen’. Een verklaring voor de angst bij voorstanders van herindeling is, dat dit onderwerp de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 zal beïnvloeden.

 

Wat opvalt is dat de ‘daadkracht van GS’ zich met name manifesteert in het dubieuze gezegde: ‘Het doel heiligt de middelen. Waarom wil GS onder stoom en kokend water een herindeling doordrukken.

 

-        Natuurlijk is het mogelijk om onder druk en tegenzin 5 organisaties samen te voegen. Het resultaat daarvan kennen we uit tal van andere gemeentelijke organisaties. CDA vraag maar eens aan uw partijgenoot, oud burgemeester Huub van der Meer, later wethouder van een heringedeelde gemeente, of dat effectief is.

-        Dient u de inwoners van de Hoeksche Waard door met vermeende daadkracht een bouwwerk zonder fundering neer te zetten?

 

Wat hebben gedeputeerde Staten gedaan met de door inwoners van de Hoeksche Waard ingediende zienswijzen?

 

Waarom zijn gedeputeerde Staten en de voorstanders van herindeling zo bang voor een volksraadpleging. Ik kan het antwoorde wel raden. Ook hier is angst een slechte raadgever.

 

Bestuurders in de 5 gemeenten worden als karikaturen weggezet. Zij hebben, volgens berichten aan de pers geen bestuurskracht. Terwijl de daadkracht van de Provincie op zich laat wachten. Hoe lang heeft het vorige college van GS niet geprobeerd woningbouw in de gemeente Cromstrijen tegen te houden?

 

Stelt u de vraag over de bestuurskracht van het Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard eens aan uw Gedeputeerden

 

Heeft u weleens gehoord van fileprobleem op de A29 en het provinciale wegennet in de gemeenten Cromstrijen, Oud -Beijerland, Binnenmaas en Strijen en Korendijk? En heeft u Gedeputeerde Vermeulen ooit horen zeggen dat de samenwerking met de 5 verkeerswethouders niet tot effectieve voorstellen leidt?

 

Heeft u van Gedeputeerde Weber weleens gehoord hoe effectief hij samenwerkt met de samenwerkende gemeenten in de Landschapstafels? Heeft u Gedeputeerde Jansen weleens horen vertellen over de verwerving van het Fort Buitensluis?

 

Zijn er aanmerkingen op de inbreng van de Hoeksche Waard in de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, vervult SOHW geen voorbeeldfunctie in de uitvoering van de 3 D-s. Voelt de inwoner van de Hoeksche Waard zich minder veilig dan de inwoners van grote heringedeelde gemeenten?

Zijn raadsleden en bestuurders daar even bereikbaar?

 

Geachte Statenleden de kracht van een boodschap zit niet in de lengte maar in de kwaliteit.

 

De VVD Cromstrijen heeft na OBT proces tijdens een gesprek met vertegenwoordigers van de VVD Statenfractie, voorgesteld om te werken aan een samenwerkingsmodel van onderop, dat met het sluitstuk herindeling, kan resulteren in een succesvolle samenvoeging van de 5 gemeenten. VVD Statenfractievoorzitter Tiemen Brill noemde dat toen ‘de kers op de taart’.

 

In het OBT is het beslag gemaakt voor een taart met te veel zout en zuur. Ambtenaar Berkhout is vergeten de bindmiddelen toe te voegen. De bestuurders mochten er geen gist bij doen en de fractievoorzitters in de Hoeksche Waard hebben vergeten om het bakblik in te vetten.

 

Gedeputeerde Staten hebben eerst geprobeerd de taart aan te laten branden en vervolgens besloten om hem ongaar uit de oven te halen.

 

Dames en heren Statenleden, ik wens u smakelijk eten

Verslag Commissie RBZ 17-01-2017

VVD VVD Cromstrijen 13-02-2017 08:20

RBZ 17-01-2019

 Woningmarktanalyse 2016De VVD fractie heeft n.a.v. de Woningmarktanalyse 2016 nog een aantal vragen en aandachtspunten die naar onze mening meegenomen dienen te worden bij het opstellen van de Regionale Woonvisie 2017.Wij vinden het heel belangrijk dat er binnen de gemeente Cromstrijen niet alleen bestaande woningen geschikt worden gemaakt voor 75+ ers, maar dat ook een evenredig deel van de nieuwbouwwoningen aan de eisen en wensen van deze doelgroep gaat voldoen.Verder vragen wij aandacht voor het feit dat de gemeente Rotterdam minder gaat investeren in sociale huurwoningen, hierdoor de behoefte aan sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen in de omliggende regio's, zoals de HW, op middellange termijn sterk zal toenemen. Hiermee dient bij het opstellen van de Regionale Woonvisie 2017 rekening te worden gehouden.Tevens adviseren wij om bij het opstellen van de Regionale Woonvisie 2017 rekening te houden met de zeer recente economische en planologische ontwikkelingen die tijdens het uitvoeren van de woningmarktanalyse nog niet actueel waren, zoals bijvoorbeeld infrastructurele ontwikkelingen die de ontsluiting en bereikbaarheid van de Hoeksche Waard zullen beïnvloeden alsmede de snelle stijging van de woningprijzen in de steden om ons heen. 

Vooronderzoek Niet Gesprongen Explosieven in de Dorpshaven.Wij begrijpen de noodzaak, of wellicht de verplichting, van een dergelijk vooronderzoek en staan hier volledig achter. Op onze vraag aan wethouder H. Flieringa of de gehele dorpshaven onderzocht wordt of alleen het gedeelte waar de kademuur zich bevindt was het antwoord dat het alleen gaat om het deel waar de werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. De bijdrage vanuit het rijk geldt alleen voor het onderzoek, inclusief eventuele vervolgonderzoeken. Indien er onverhoopt explosieven moeten worden geruimd kunnen kosten hiervan op de overheid worden verhaald.

Raadsvoorstel inzake Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) beheer gemeenten in de Hoeksche Waard In febr. 2015 heeft de gemeenteraad een bedrag van € 16.000,- beschikbaar gesteld voor de transitie van de BGT, met een afschrijving over 3 jaar. Tijdens dezelfde vergadering is vastgelegd dat er jaarlijks € 10.000,- in de begroting zal worden opgenomen voor bijhouden van de kaarten.Wij hebben de wethouder gevraagd waardoor het beheer van de BGT-kaart voor onze gemeente nu per saldo zoveel duurder wordt dan in de periode van de GBKN-kaart? (Grote Basis Kaart Nederland) en of het klopt het dat er reeds € 10.000,- in de begroting is opgenomen zoals eerder afgesproken? 

Op deze vraag hebben we het volgende schriftelijk antwoord gekregen.

Omdat het beheer van de BGT veel koppelingen heeft met het nieuwe systeem voor het beheer van de openbare ruimte (BOR-systeem) komt bij het ISHW een BGT-operator en wordt in 2018/2019 de topografie op de BGT meer in detail ingemeten. In het kostenoverzicht in het raadsvoorstel staat dit alles aangegeven. Dit geeft een hogere bijdrage voor de gemeente Cromstrijen, op basis van inwoneraantal, ten opzicht van de eerder geraamde jaarlijkse kosten voor het bijhouden van de BGT van € 10.000,00.

Manus Reedijk (Commissielid RBZ )Jacco van Putten (Raadslid en Commissielid RBZ)

VVD Cromstrijen standpunt - samenwerken versus herindelen

VVD VVD Cromstrijen 28-11-2016 07:59

Beste VVD Leden,

Onze VVD fractie wordt regelmatig gevraagd waarom wij de keuze hebben gemaakt voor versterkte samenwerking en niet voor herindeling van de Hoeksche Waard tot één grote gemeente. 

Vanzelfsprekend geven wij u hierop graag antwoord.

Dat onze gemeente Cromstrijen er goed voorstaat, onder andere financieel, is algemeen bekend. Dit hebben wij mede te danken aan onze wethouder Hans Flieringa, die deze portefeuille samen met de ambtenaren van de gemeente Cromstrijen goed beheert. Hieruit blijkt eens te meer dat één of enkele functionarissen het verschil kunnen maken. Het zijn de mensen die daadwerkelijk het verschil maken en niet de structuur. Dat wil niet zeggen dat wij niet met onze tijd moeten meegaan. Een structuuraanpassing is zeker gewenst en daar kan op meerdere manieren invulling aan worden gegeven.

Ons doel is een nog betere samenwerking tussen de 5 gemeenten.

Het doel van de ingeslagen weg is volgens ons het realiseren van "een daadkrachtig en sterk Hoeksche Waard, die eenduidig, efficiënt en uniform wordt bestuurd en beheerd" om een gelijkwaardige tegen- en medespeler te kunnen zijn in relatie tot de (steeds groter wordende) gemeenten om ons heen. De door de Provincie voorgestelde herindeling mag wat ons betreft nooit het doel op zich zijn, maar hooguit een middel om de 5 gemeenten dichter bij elkaar te brengen. Volgens de Provincie is herindelen efficiënt en financieel aantrekkelijk. Uit diverse onafhankelijke onderzoeken en academische studies blijkt echter het tegendeel en er is tot op heden geen enkele onafhankelijke studie bekend die de stelling van de Provincie onderbouwt. Ook de voorbeelden uit de praktijk hebben ons niet kunnen overtuigen, voornamelijk gezien de gevolgen op de lange termijn.

De grote zak geld die de Provincie ons in het vooruitzicht stelt na een herindeling is slechts een doekje voor het bloeden tijdens de eerste 5 jaren, bedoelt om de extra kosten van de reorganisatie te dekken. Daarna moet de nieuwe gemeente uiteindelijk weer zelf haar broek ophouden, terwijl we vanaf dat moment een aanzienlijk lagere bijdrage van de overheid ontvangen. Per saldo gaan we er op achteruit en op het moment dat we hiervan de wrange vruchten plukken is de herindeling een onomkeerbaar feit. Naar onze mening is de slagingskans van een goede onderlinge samenwerking via een snelle geforceerde herindeling, zoals de Provincie wil, vele malen kleiner dan de kans van slagen van een eventuele toekomstige herindeling na een lange succesvolle periode van versterkte samenwerking met doorzettingsmacht.

Juist vanwege het beschikbare alternatief van versterkte samenwerking, op basis van ons samenwerkingsmodel, zien wij niet in welk nut of de noodzaak een geforceerde herindeling voor onze gemeente Cromstrijen heeft, of voor de Hoeksche Waard als geheel. Wij zien meer nadelen dan voordelen van een herindeling, zeker ook voor onze verenigingen, scholen en de middenstand. Tevens zullen zowel de betrokkenheid van de burgers bij het openbaar bestuur als de betrokkenheid van het openbaar bestuur bij de burgers sterk afnemen naarmate de gemeente groter wordt. Onze gemeente Cromstrijen heeft momenteel een goede menselijke maat. En dat de bestuurlijke en ambtelijke kwaliteit er na een herindeling op vooruit zou gaan is ook maar zeer de vraag.

Enkele feiten op een rij:

1. Drie van de vijf gemeenteraden in de Hoeksche Waard hebben gestemd tegen herindeling en voor versterkte samenwerking.

2. De 5 gemeenten in de Hoeksche Waard werken op veel gebieden al heel goed samen en presteren aantoonbaar veel beter dan de Provincie suggereert. (voorbeelden: Wonen, welzijn, zorg, landschapsbeheer, landbouw)

3. Alle 5 gemeenten in de Hoeksche Waard zijn financieel gezond.

4. De meerderheid van de bevolking wil, zover wij weten, geen herindeling tot één gemeente Hoeksche Waard. Daarom willen wij een referendum of volksraadpleging volgens democratisch model;

5. De Provincie is hier tegen omdat bij het referendum in 2003 een grote meerderheid van de inwoners van de Hoeksche waard tegen herindeling was. Helaas zijn ook de VVD fracties in de overige 4 gemeenten (die vóór herindeling zijn) hier bang voor.

6. Versterkte samenwerking op basis van het samenwerkingsmodel is snel in te voeren.

7. Het bestuur dichtbij onze inwoners houden, dat is goed voor de vitaliteit en de leefbaarheid.

8. Groter is niet altijd beter en doelmatigheid is niet per definitie gebaat bij herindeling.

9. Herindeling pakt financieel meestal niet voordelig uit, zeker niet op langere termijn.

Graag sturen wij u hierbij tevens een aantal links naar de wetenschappelijke onderzoeken.

Wij verwachten dat u, na het lezen van deze artikelen, dezelfde conclusie zult trekken als wij, namelijk dat een geforceerde herindeling niet de beste keuze is voor onze gemeente.

Vanzelfsprekend vinden wij het uitermate belangrijk te weten hoe onze inwoners hierover denken.

Daarom hebben wij voorgesteld een volksraadpleging over dit onderwerp te houden.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd om een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Met vriendelijke groet,

De fractie van VVD Cromstrijen

Fusie Hoeksche waard lang niet zeker

VVD VVD Cromstrijen 14-07-2016 07:19

Een fusie van de vijf Hoeksche Waardse gemeenten per 1 januari 2020 is niet zo vanzelfsprekend als het dagelijks bestuur (Gedeputeerde Staten) van de Provincie de inwoners vorige week heeft laten weten. Het is immers nog niet zeker dat de Provinciale Staten dit gaan steunen. Het voorstel om tot één gemeente te komen kan door de provincie worden gedaan maar het zijn uiteindelijk de Eerste en de Tweede Kamer die hierover besluiten.  

De gemeenteraden van Binnenmaas, Cromstrijen en Korendijk accepteren het voorstel van de provincie niet. Datzelfde geldt voor de fractie Strijen’s Belang. Het feit dat drie van de vijf gemeenten tegen een herindeling zijn sterkt de “Samenwerkende raadsfracties”. Deze fracties merken verder op dat de inwoners van de Hoeksche Waard onvoldoende zijn gehoord als het om het opheffen van de gemeenten gaat. De drie gemeenten willen daarom graag een volksraadpleging, voordat de Tweede Kamer over een herindeling gaat beslissen. Een nieuwe volksraadpleging zou tegelijk met de komende Tweede Kamerverkiezingen in 2017 gehouden kunnen worden. In 2003 werd er in de Hoeksche Waard ook een volksraadpleging gehouden en toen was ruim 80% van de inwoners tegen een herindeling. Ook in die periode probeerde de provincie er een herindeling doorheen te drukken en werd teruggefloten door de Tweede Kamer.

De samenwerkende raadsfracties stellen verder dat zij een uniek, op de Hoeksche Waard toegesneden bestuursmodel voor verdergaande samenwerking hebben ontworpen. Dat model is getoetst door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), onder andere op de juridische aspecten daarvan. Deze versterkte samenwerking kan nagenoeg direct van start gaan, omdat het nu bestaande Raadsleden Overleg Hoeksche Waard (ROHW) kan worden omgezet in een Hoeksche Raad met vergaande beslissingsbevoegdheid namens de vijf gemeenten. Het voordeel van dit model is dat de Hoeksche Waard op regionale dossiers sneller en efficiënter kan beslissen. De gemeenteraden blijven over de lokale onderwerpen gaan. Dat is de wens van de bevolking, die het bestuur dichtbij wil houden.

De samenwerkende raadsfracties verklaren alles in het werk te zullen stellen om een opgelegde fusie te voorkomen. Zij zijn er van overtuigd dat de inwoners van de Hoeksche Waard beter af zijn met het nieuwe model van samenwerking tussen de vijf gemeenten. Ook wetenschappers zeggen dat groter niet altijd beter is. Herindeling leidt in de praktijk in veel gevallen tot hogere belastingen en minder voorzieningen. De afstand tussen gemeentebestuur en inwoners (verenigingen) mag beslist niet groter worden. Drie gemeenten hebben al eerder een herindeling mee gemaakt, zij weten waar ze over spreken.

 

De samenwerkende raadsfracties

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.