Nieuws van CDA in Delft inzichtelijk

6 documenten

CDA: Denk ook na over uittreedcriteria bij Verbonden Partijen

CDA CDA Delft 05-04-2023 05:57

Een paar maanden geleden presenteerde de Delftse Rekenkamer (DRK) het Onderzoek 'Grip op Verbonden Partijen'. In dit onderzoek bekeek de Rekenkamer of de gemeenteraad wel voldoende grip heeft op de Verbonden Partijen waar Delft in zit. Verbonden Partijen zijn samenwerkingsverbanden tussen de Gemeente Delft en andere partijen om samen taken uit te voeren. Dat kunnen andere gemeentes zijn, maar ook organisaties. Voorbeelden zijn Avalex (het bedrijf van Delft en 5 gemeentes dat huishoudelijk afval in deze zes gemeentes ophaalt), Stedin (het energienetwerkbedrijf waar Delft ruim 2% van de aandelen van bezit) maar ook Yes!Delft (het bedrijf waar spinoffs van de TU Delft terecht kunnen en waarvan Delft 20% van de aandelen bezit). Verbonden Partijen zijn bijna altijd heel nuttig, omdat op die manier efficienter (en dus goedkoper en.of beter) gemeentelijke taken kunnen worden uitgevoerd. Soms is deelname aan een Verbonden Partij verplicht, zoals bij de GGD waarbij Delft verplicht is samen te werken met buurgemeentes. En soms is deelname aan een Verbonden Partij helemaal vrijwillig. Maar tegen de baten van Verbonden Partijen staan ook nadelen. Vaak moet Delft een financiele bijdrage leveren of ambtelijke of bestuurlijke capaciteit. En Verbonden Partijen zijn voor de gemeenteraad moeilijker te controleren omdat ze geen verantwoording aan de gemeenteraad schuldig zijn. Zo kon Avalex twee jaar geleden zelf beslissen lid te worden van afvalverwerkingsbedrijf HVC zonder de raad hierover kon beslissen, terwijl de financiele risico's hiervan wel degelijk voor de gemeente Delft zijn. De Rekenkamer constateerde dat het in de praktijk best lastig is voor Delft om een Verbonden Partij te verlaten. En die conclusie herkennen we... Alleen al het opwerpen van de vraag of het niet tijd is om met een Verbonden Partij te stoppen levert vaak vooral negatieve reacties op van wethouders en andere politieke partijen. We zitten er nu eenmaal in, dat schept verwachtingen bij anderen en we willen wel betrouwbaar zijn en wellicht levert deelname ons in de toekomst ook nog wat op. Wat het CDA betreft worden we als gemeenteraad kritischer over wat we met Verbonden Partijen willen bereiken. En als we constateren dat een Verbonden Partij niet (meer) brengt wat we ervan verwacht hadden, of als een Verbonden Partij zo succesvol is dat alle doelen gerealiseerd zijn, dan moeten we met elkaar eerlijk het gesprek aan gaan of verlenging van Delftse deelname wenselijk is of niet. We dienden daarom een amendement in om dit bij de aanbevelingen van de Rekenkamer op te nemen. Wethouder Huijsmans zegde toe dit voor Verbonden Partijen waarvoor het opportuun is te gaan regelen in de Nota Verbonden Partijen die in het najaar uitkomt. Een mooie stap die de gemeenteraad meer controle op Verbonden Partijen geeft!

Verkiezingspodcast CDA 5: Parkeren

CDA CDA Delft 03-03-2022 19:36

Deze vijfde verkiezingspodcast met de kandidaatleden voor de Gemeenteraadsverkiezingen van 14 t/m 16 maart gaat over het thema Mobiliteit. Ik praat met Gert Jan Valk, huidig raadslid en nummer 2 op de lijst, en Jerney Jüdell, nummer 3 op de lijst, over dit thema. We hebben het in dit gesprek over het invoeren van betaald parkeren Delft en de stem van de betrokkenen in de wijken, het parkeren bij de TU parkeergarages rond het Centrum van de stad.

Verkiezingspodcast CDA 4: Bereikbaarheid, mobiliteit

CDA CDA Delft 28-02-2022 10:04

De vierde verkiezingspodcast met de kandidaatleden voor de Gemeenteraadsverkiezingen van 14 t/m 16 maart gaat over het thema Mobiliteit. Ik praat met Gert Jan Valk, huidig raadslid en nummer 2 op de lijst, en Jerney Jüdell, nummer 3 op de lijst, over dit thema. In dit gesprek hebben we het onder andere over Openbaar Vervoer, veiligheid in het verkeer voor fietsers en voetgangers, de autoluwe binnenstad en de Beatrixlaan voor het verkeer dat snel de stad uit wil.

CDA dient Motie van Afkeuring in tegen college

CDA CDA ChristenUnie Delft 15-07-2020 09:31

Het gebeurt niet vaak dat het CDA een motie van afkeuring steunt, laat staan mee-indient. Maar afgelopen donderdag deden we dat tijdens het debat over de nieuwe Parkeertransitie wel. Dan moet er wel wat aan de hand zijn. In dit artikel leggen we uit waarom het CDA deze motie van afkeuring heeft mee ondertekend. Te snel, te veel en te algemeen Kort samengevat is de kritiek van het CDA dat de parkeerplannen te snel worden vastgesteld, dat het college teveel in één keer wil regelen en dat in de plannen te weinig rekening wordt gehouden met verschillen tussen straten, wijken en bewoners. ‘Erdoorheen gejast’ Op 28 mei ontving de gemeenteraad de nieuwe parkeerplannen van het college met als verzoek dit op 9 juli in de raad vast te stellen. Vanaf het begin was duidelijk dat aan dit plan geen komma meer gewijzigd mocht worden. Op verzoek van het college werd het stuk extra snel door de raad behandeld. Pas na een persbericht van CDA en CU dat het college de parkeerplannen ‘erdoorheen jast’, stroomden de reacties binnen. Voorstanders en tegenstanders van de plannen lieten zich ineens horen. Waar iedereen het over eens was, was dat de communicatie van de gemeente zwaar onvoldoende was. Vrijwel niemand in de stad wist dat er 9 juli een parkeervisie door de gemeenteraad vastgesteld ging worden. Laat staan dat men wist wat er precies besloten ging worden. Het gevolg: meer dan 100 brieven die naar de gemeenteraad zijn gestuurd, een petitie die meer dan 1.700 keer getekend is, een demonstratie, een groot aantal insprekers… Kortom: niet alleen de oppositie, maar de hele stad voelde zich overvallen door de plannen. Te snel zijn deze door de raad gejaagd. Te veel De coalitiepartijen willen ons laten geloven dat het allemaal niet zo’n vaart loopt en dat we slechts kaders meegegeven. Toch worden veel Delftenaren direct geraakt door de plannen. Het CDA heeft (vergeefs) geprobeerd voor deze mensen de gevolgen wat te verzachten. Gezinnen en stellen die in de binnenstad wonen en twee (of meer) parkeervergunningen hebben, raken hun 2e en volgende vergunning op straat kwijt vanaf november. De 2e auto moet straks in de parkeergarage Zuidpoort of Prinsenhof worden gestald. Het CDA vroeg om een overgangsregeling voor gezinnen en stellen voor wie dit een probleem is. Mensen die in de wijken om de binnenstad wonen (“de schil”) krijgen straks te maken met mixparkeren, ook mensen die in straten wonen waar eigenlijk helemaal geen plek is voor kort parkerende bezoekers. Het CDA vroeg om mixparkeren alleen toe te passen in de buurt van winkels en voorzieningen en niet in straten waar alleen maar gewoond wordt. Bewoners van de binnenstad en de schil krijgen het aanbod om in plaats van op straat in de Zuidpoortgarage of Prinsenhofgarage te parkeren tegen een aantrekkelijk tarief van €300 per jaar. Hun parkeerplek op straat kan dan verdwijnen. Het CDA vroeg om mensen die hier gebruik van maken ook te garanderen dat deze prijs ook een aantal jaren vast ligt. Dat wilde de wethouder niet. Voortaan beslist niet meer de gemeenteraad maar het college over parkeerregulering. Het CDA heeft geprobeerd deze overdracht van besluitbevoegdheid uit het voorstel te houden, zodat de gemeenteraad het laatste woord heeft. Motie van Afkeuring De coalitie was niet bereid naar het CDA of naar andere oppositiepartijen te luisteren. Aan het voorstel mocht geen komma veranderd worden. Alle twaalf moties en amendementen van de oppositiepartijen werden door de wethouder ontraden en door de coalitie weggestemd. Alle moties van de coalitiepartijen werden door de wethouder enthousiast omarmd. Voor het CDA was de hele gang van zaken aanleiding om een Motie van Afkeuring in te dienen samen met Groep Stoelinga, ChristenUnie, SP en Stadsbelangen Delft. Met deze motie geven we aan dat wij het door het college gevolgde proces afkeuren. Voor het CDA speelde mee dat dit niet de eerste keer is dat wij ons door de coalitie en de wethouders buitenspel gezet voelen. De laatste tijd gebeurt het vaker dat op het moment waarop oppositie en de stad geïnformeerd worden, het voorstel achter de schermen al helemaal uitonderhandeld is. Dat kan en dat moet beter! In een democratie beslist de meerderheid, maar wordt er geluisterd naar en rekening gehouden met de belangen van de minderheid!

Onderzoek draagvlak betaald parkeren Bomenwijk

CDA CDA Delft 29-09-2019 13:13

Gratis parkeren in de Bomenwijk behouden of juist betaald parkeren invoeren? De ondernemers en bewoners in de wijk zijn verdeeld. Een snel besluit is daarom onwenselijk. Voor het CDA is draagvlak in de buurt het belangrijkste criterium bij uitbreiding van betaald parkeren. Daarom willen we eerst onderzoeken wat de voorkeur is van de meerderheid van de wijk. Het idee van het college is om al per 1 december betaald parkeren en een vergunningenstelsel in de Bomenwijk in te voeren. Dat vinden we onverstandig. Als CDA ontvingen we veel brieven en mailtjes van wijkbewoners en ondernemers. Eén ding werd al snel duidelijk: de meningen over het invoeren van betaald parkeren en parkeervergunningen zijn verdeeld. Te verdeeld om te kunnen zeggen of de wijk in meerderheid voor- of tegen is. De mening van de bewoners en ondernemers over invoering van betaald parkeren vindt het CDA heel belangrijk. Deze bewoners en ondernemers ervaren op namelijk dit moment voor- en nadelen van het gratis parkeren. En zij hebben straks de lusten en de lasten van betaald parkeren. We kunnen op dit moment niet goed inschatten of een meerderheid van de buurt het invoeren van betaald parkeren steunt. Daarom vraagt het CDA om een onderzoek naar het draagvlak voor betaald parkeren. Hierbij kijken we ook nadrukkelijk naar de gevolgen van het betaald parkeren voor de ondernemers, zoals de Plus Supermarkt. Op basis van dit onderzoek, wil het CDA dan een definitief besluit nemen. Is de meerderheid van de wijkbewoners voor, dan steunen we het betaald parkeren. Is de meerderheid tegen, dan stemmen wij ook tegen. #cdastaatnaastbewonersenondernemersbomenwijk. #altijdcda. Update na de gemeenteraadsvergadering van 26 september In de gemeenteraadsvergadering diende het CDA een voorstel in om invoering van betaald parkeren in de Bomenwijk uit te stellen tot er zekerheid is over voldoende draagvlak. Dit voorstel haalde geen meerderheid en is verworpen. Daarom zal per 1 december in de Bomenwijk betaald parkeren worden ingevoerd.

CDA Delft wil een Delftse Walk of Fame

CDA CDA Delft 27-02-2018 08:25

Het CDA Delft pleit voor het realiseren van een Delftse Walk of Fame. Op de Delftse variant van het bekende Hollywood-fenomeen, moeten bekende Delftse uitvindingen en hun uitvinders worden geplaatst. Deze 'Walk of Innovation' zou bijvoorbeeld kunnen lopen van het station naar de Markt. Het CDA wil dat de Walk of Innovation wordt gerealiseerd samen met bedrijven, instellingen en burgers. Het moet echt iets worden van de stad zelf, zodat het ook qua financiering niet afhankelijk is van de gemeente maar van sponsors. Het CDA Delft roept Delftenaren op om met goede ideeën te komen wie of wat er op deze Walk of Innovation mag komen. Een echte Delftse held (Vermeer bijvoorbeeld) mag natuurlijk ook! Iedereen kan een reactie achterlaten op de Facebookpagina van het CDA Delft: link

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.