Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

5 documenten

Mary-Ann Schreurs 25 jaar politiek actief

D66 D66 Eindhoven 12-02-2019 09:03

In februari 2019 is het 25 jaar geleden dat Mary-Ann Schreurs politiek actief werd voor D66 Eindhoven: ze werd in 1994 voor het eerst gekozen als raadslid en zou dat twee periodes blijven, tot 2002. Van 2002 tot 2006 was ze wethouder Ruimtelijke Ordening en na een periode weer raadslid te zijn geweest (2006-2010), was ze van 2010 tot 2018 wethouder van Cultuur, Design en Innovatie. Sinds maart 2018 is ze weer raadslid en is nog steeds erg gedreven om onze stad te verbeteren, of het nu gaat om het gezond maken van het Sociaal Domein of het stimuleren van innovatie in onze stad.

De D66-fractie heeft Mary-Ann Schreurs in het zonnetje gezet met een mooie bos bloemen en een fotocollage van haar door de jaren heen. We danken haar voor haar tomeloze inzet in de afgelopen jaren waarin ze niet wegliep voor moeilijke politieke besluiten. Samen met Mary-Ann blijven we ons inzetten voor een bruisend, inclusief en duurzaam Eindhoven!

In februari 2019 is het 25 jaar ...

D66 D66 Eindhoven 11-02-2019 22:38

In februari 2019 is het 25 jaar geleden dat Mary-Ann Schreurs politiek actief werd voor D66 Eindhoven: ze werd in 1994 voor het eerst gekozen als raadslid en zou dat twee periodes blijven, tot 2002. Van 2002 tot 2006 was ze wethouder Ruimtelijke Ordening en na een periode weer raadslid te zijn geweest (2006-2010), was ze van 2010 tot 2018 wethouder van Cultuur, Design en Innovatie. Sinds maart 2018 is ze weer raadslid en is nog steeds erg gedreven om onze stad te verbeteren, of het nu gaat om het gezond maken van het Sociaal Domein of het stimuleren van innovatie in onze stad. De D66-fractie heeft Mary-Ann Schreurs in het zonnetje gezet met een mooie bos bloemen en een fotocollage van haar door de jaren heen. We danken haar voor haar tomeloze inzet in de afgelopen jaren waarin ze niet wegliep voor moeilijke politieke besluiten. Samen met Mary-Ann blijven we ons inzetten voor een bruisend, inclusief en duurzaam Eindhoven! . . . D66 Eindhoven @maryann.schreurs #d66 #d66krijgthetvoorelkaar #mas #d66eindhoven #eindhoven #brainport #brabant #politiek #raad040

Raadsvragen budgetplafonds

D66 D66 Eindhoven 05-11-2018 21:32

Eindhoven, 05 november 2018

 

Geachte college,

De afgelopen maanden zijn de beheersmaatregelen in de tweedelijn een veelbesproken onderwerp geweest. D66 Eindhoven heft daarbij grote zorgen geuit over de manier waarop de set aan beheersmaatregelen wordt ingevoerd. Bekend is dat de budgetplafonds wachtlijsten gaan creëren. D66 Eindhoven heeft het college op het hart gedrukt dat het nooit zo mag zijn dat zorgvragers de dupe zijn van deze maatregelen. De gemeente heeft een zorgplicht en iedereen die zorg nodig heeft moet de juiste zorg krijgen op een tijdig moment. Met name twijfelt D66 Eindhoven over het invoeren van de budgetplafonds in combinatie met de snelheid van de implementatie en het verlagen van de tarieven.

Niet alleen D66 Eindhoven maar ook andere Eindhovense politieke partijen, zorgaanbieders en randgemeenten zijn openlijk bezorgd over de beheersmaatregelen. Zo stond er op 30 oktober 2018 in het Eindhovens Dagblad in het artikel Veldhovense wethouder: ‘Budgetplafonds Eindhoven gaan in tegen de wet’ dat er wel degelijk indicatie is dat mensen buiten de boot gaan vallen. De gemeente zal niet aan haar zorgplicht kunnen voldoen en is daarom onwettig. Eerder al heeft de CRvB de gemeente op de vingers getikt over het nieuw beleid rondom huishoudelijk hulp, waar de SP Eindhoven gegrond vragen bij stelt.

Wethouder, het kan toch niet zo zijn dat we in de toekomst meer van dit soort uitspraken gaan krijgen bij nieuw beleid? De gemeente Eindhoven zal zich toch zeker wel aan de wet willen houden? We realiseren ons allemaal hoe de vork in de steel zit wat betreft de financiën. Echter, is niemand er gebaat bij als Eindhoven zich niet aan gestelde regels houdt.

Derhalve de volgende vragen:

Is de weergave in het artikel van het ED juist? Houdt de gemeente zich niet aan de wet? Kan de gemeente zich niet aan de zorgplicht houden met deze beheersmaatregelen? Bent u het eens met D66 dat niemand er gebaat bij is als nieuw beleid tegen wet-en regelgeving in blijkt te zijn, later moet worden teruggedraaid en daarom extra rompslomp met zich mee brengt? Hoe gaat u de raad beter informeren over rechtsgeldigheid van toekomstige voorstellen? Wat is uw visie op het ontstaan van wachtlijsten, en wat gaat u eraan doen om deze zo veel mogelijk tegen te houden? Wat gaat de gemeente doen als de noodzakelijk te leveren zorg in de knel komt? Wie vangt dit op? Zien we een verschuiving van ambulante naar intramurale zorg? Is er contact geweest met randgemeenten over de implicaties van de beheersmaatregelen en wat heeft u gedaan met hun input?

 

Met vriendelijke groet,

 

Mariska Machiels (Commissielid, D66 Eindhoven)

Jorien Migchielsen (Raadslid, D66 Eindhoven)

Betty van Geel (Raadslid, D66 Eindhoven)

Mary-Ann Schreurs (Raadslid, D66 Eindhoven)

 

 

D66 gaat voor één krachtige gemeente, met aandacht voor Nuenense kenmerken

D66 D66 Eindhoven 24-08-2018 21:43

Afgelopen zomer bracht ik een bezoek aan het grootste oorlogsmuseum van Normandië in Caen. Op een van de landkaarten – stammend uit de tijd van de Eerste Wereldoorlog – stond daar naast Eindhoven ook ‘Stratum’ nog als aparte gemeente aangeduid op de kaart. Als er een stad is die bewezen heeft een stad te kunnen zijn met een krachtige dorpse buurtcultuur dan is het Eindhoven wel. Wij zijn namelijk een mengelmoes van dorpen. Ondanks de verstedelijking van Eindhoven, blijft het typische karakter van oude dorpen als Stratum, Strijp, Gestel en Tongelre zichtbaar. Waarom? Omdat cultuur dat is wat door de mensen wordt geschapen en dus ook door de mensen wordt gecreëerd en ook door hen behouden blijft.

D66 staat voor een sterke regionale samenwerking in combinatie met een krachtige bestuurlijke eenheid. We moeten oppassen voor een wildgroei aan besluitvorming op bovengemeentelijk niveau. Een versnipperde regionale samenwerking belemmert bestuurlijke effectiviteit en gaat ten koste van de democratische legitimiteit. Regionale regelingen staan op te grote afstand van de lokale democratie en hebben onvoldoende bestuurlijke en democratische inbedding. Veel gebeurt min of meer buiten het zicht van de gemeenteraad en in het geval van sturing gaat het vaak om bijsturing achteraf. In de toekomst zal ook het draagvlak hier steeds meer onder gaan lijden. Voor de lange termijn biedt een woud aan regionale samenwerkingsverbanden geen goede en duurzame oplossingen.

D66 pleit dan ook al jaren voor het instellen van bestuurlijke regio’s die er een nauwe relatie met het rijk op nahouden. De herindeling met Nuenen zien wij dan ook als het begin van een steeds nauwere democratische verankering van de bestuurlijke regionale samenwerking die deze regio met alle uitdagingen die ons te wachten staan, meer dan ooit nodig heeft.

Oud-burgemeester Rob van Gijzel nam ons in zijn afscheidspublicatie ‘de stad die de toekomst maakt’ al mee in de visie van de Amerikaanse politicus en filosoof Benjamin Barber die een pleidooi hield voor krachtige stedelijke gebieden. Stadsbesturen staan volgens Barber het dichtst bij de burger, zijn pragmatisch in plaats van ideologisch, nemen sneller beslissingen en kennen de weg binnen internationale netwerken. Onze oud-wethouder Mary-Ann Schreurs heeft dat het laatste decennia meermaals aangetoond, samenwerken als stedelijke regio met Europa is effectief!

Zolang de inwoners van Nuenen blijven participeren en actief hun cultuur levendig blijven houden, dan zullen ook daar de typische Nuenense culturele kenmerken niet verdwijnen. De gemeente zal in onze ogen er dan ook alles aan moeten doen om ruimte te bieden voor deze typische Nuenense kenmerken. De waarborging van deze culturele waarden, is namelijk een belangrijke voorwaarde voor het slagen van de samenvoeging van deze twee gemeenten. Het gebiedsgericht werken dat de gemeente toepast kan hier in onze ogen een prima bijdrage aan leveren.

Steden kenmerken zich veelal door een fiksere hoeveelheid aan bebouwing en D66 snapt dan ook de zorgen van de Nuenenaren omtrent de grote hoeveelheden groen die de gemeente rijk is. Om die reden zijn we blij dat het herindelingsplan helderheid schept; geen hoogbouw en grootschalige bouw in de natuurrijke gebieden van Nuenen. Op die manier blijft ook ruimtelijk gezien het dorpse karakter behouden. Ook voor het stedelijke gebied zijn deze groene buffers van groot belang.

D66 vindt het belangrijk dat de inwoner van Nuenen op een laagdrempelige manier toegang blijft houden tot de gemeente. Zoals D66 ook al jaren in Eindhoven bepleit, moeten inwoners hun eigen leefomgeving kunnen bepalen, dat geldt ook voor de inwoners van Nuenen. Hoe dat er in de praktijk uit zal gaan zien? Bestuur en democratie zijn niet vanaf een tekentafel opnieuw in te richten. Perspectieven zoals hiervoor geschetst, moeten dus ruimte laten voor invulling van onderop. De gemeentelijke verordening van de fusiegemeente staat dat toe: inwoners kunnen bijvoorbeeld een dorps- en wijkraad in het leven te roepen. Een kleinere gemeente heeft vaak veel betrokken inwoners die van onderop initiatieven ontwikkelen, iets waar Eindhoven van kan leren. Net als dat Nuenen heeft laten zien dat een goede verankering van de zorg-decentralisaties op gemeentelijke niveau mogelijk is, iets waar Eindhoven eveneens inspiratie uit kan putten.

Wat goed is voor de stad, is goed voor de regio en andersom! Om die reden staan wij positief tegenover de voorgestelde zienswijze van de gemeente Eindhoven ten aanzien van het herindelingsontwerp.

 

Robin Verleisdonk Fractievoorzitter D66 Eindhoven

 

 

De provincie volgt de financiën van Eindhoven kritisch

D66 D66 Eindhoven 10-02-2018 19:21

Het is geen nieuws maar blijft de aandacht vragen: er zijn forse tekorten in het sociaal domein van de gemeente Eindhoven. Die drukken zwaar op de begroting van de gemeente. Ook de provincie volgt dat – als toezichthouder op gemeenten – met grote aandacht. Hoe kijkt D66 daar tegenaan?

In het voorjaar van 2017 ontdekten we dat in het sociaal domein grote tekorten waren ontstaan. Er bleek te groot optimisme over de opbrengst van investeringen in de “basis” die tot lagere kosten voor de inzet van gespecialiseerde zorg zouden leiden. Er was te veel vertrouwd op de maatschappelijke partners. Er was te weinig ingeregeld en onvoldoende scherp gecontracteerd. En er kwam te weinig geld uit “Den Haag”.

Voor de tekorten konden we uit de reserves van de gemeente putten (zoals veel gemeenten doen). De reserves moeten natuurlijk wel weer aangevuld worden. En de tekorten moeten uiteraard weggewerkt worden. Het sociaal domein moet niet langer een onaantastbare afdeling binnen het gemeentelijk apparaat zijn die financieel een “black box’ is.

Daarom zet D66 in op drie sporen:

Durven te budgetteren en te controleren. Nu zijn er nog te veel ‘open-eind-regelingen’ en is er onvoldoende zicht op prestatielevering in relatie tot de kosten; De uitvoerders medeverantwoordelijk maken voor het budget. Meer ketendenken is noodzakelijk; Durven te vernieuwen met behulp van technologie en design in samenspraak met onze inwoners.

De slag die we nog écht moeten maken is bewoners meer zeggenschap geven over de eigen zorgbehoefte.

Wilbert Seuren, wethouder financiën en ruimtelijke ordening Mary-Ann Schreurs, wethouder innovatie, design en duurzaamheid Thomas Reijnaerts, fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.