Nieuws van SGP in Ermelo inzichtelijk

12 documenten

Cultuur in Ermelo

SGP SGP Ermelo 25-06-2020 00:00

Zoals aangekondigd gaan we in deze aflevering van onze serie over cultuur (of kunst) in op de situatie in onze woonplaats Ermelo. 

Gemeentelijke begroting

In de gemeentelijke begroting 2020 zijn voor de posten sport en cultuur de volgende bedragen opgenomen *

• Sport € 2.502.000 per inwoner € 93,00

• Cultuur € 2.266.000 per inwoner € 94,00

Ter vergelijking; voor de post groen is € 2.926.000 = € 109 per inwoner uitgetrokken

* Bron: Begroting gemeente Ermelo ‘in één oogopslag’.

Houding SGP- fractie

Met betrekking tot de situatie in Ermelo heb ik de heer F(rans). Snoek, het langstzittend SGP-raadslid een aantal vragen voorgelegd die hij zo vriendelijk was te beantwoorden, waarvoor ik hem hartelijk bedank.

1. Hoe is de houding van de SGP in Ermelo ten opzichte van cultuur/kunst? Wordt er bijv. bij de begrotingsbehandeling tegen een aantal posten gestemd. Gebeurt dit met een verhaal, of alleen tegenstemmen?

In de begrotingsbehandeling (tegenwoordig begint het al met de Kadernota) is door de SGP in Ermelo altijd tegen kunst en cultuur gestemd. Soms is het met een verhaal, korter of langer, maar ook wel met een stemverklaring. De Raad weet inmiddels wel hoe de SGP erin staat en wat de argumenten zijn. De andere raadsleden zouden verbaasd zijn als we dat niet deden.

2. Welke posten zijn dit en waarom?

Het gaat met name over Kunst, omdat de praktijk leert dat dit vaak grensverleggend en prikkelend is op zedelijk gebied. En als iemand bijvoorbeeld een cursus koken of sterrenkijken wil volgen bij de Volksuniversiteit, dient dat voor eigen rekening te zijn. Over het algemeen stelt de SGP dat dit geen kerntaken van de gemeente zijn. Het feit dat men dan van de straat is, vindt de SGP geen deugdelijk argument om te subsidiëren.

3. Zijn er posten op dit beleidsterrein waar wel mee ingestemd wordt (in het verkiezingsprogramma wordt bijv. genoemd ‘De SGP is voor sportbeoefening als vrijetijdsbesteding). Wat betekent dit bijv. voor subsidiëring van clubs, verenigingen die niet op zondag spelen?

Door de raad van Ermelo is jaren terug al bepaald dat sportbeoefening tot de kerntaken van de gemeente behoort. En in het kader van (veel) te groot lichaamsgewicht onder de jeugd, kon de SGP daar wel enigszins in mee gaan. Vandaar dat bijvoorbeeld de sportdagen op de scholen een subsidie krijgen waar we achter staan. Voorts is ons standpunt dat het verenigingsleven (ook de sportverenigingen) zichzelf dient te bedruipen. Waarom wordt er onterecht onderscheid gemaakt tussen een voetbalvereniging en een schaakclub? De een wordt wel gesubsidieerd en de ander niet. Een bijkomend punt is de zondagsport, waarvoor de SGP in Ermelo altijd tegen gestemd heeft. Over het algemeen wordt er (nog) niet op zondag gesport, met uitzondering van de tennisvereniging en het sporten in Calluna. Hier heeft de SGP altijd tegen geageerd. De grootte van het nieuwe Calluna doet echter vrezen voor meer zondagsport, omdat het aan officiële afmetingen voldoet en die (inter)nationale wedstrijden worden meest op zondag gespeeld.

4. Is die houding in de loop van de jaren veranderd?

Landelijk is dit wel wat opgeschoven. Was er vroeger, naast het principiële, bijvoorbeeld ook het zgn. nuttigheidsargument. Daar lees ik nu niet meer over. Verschuiving is er ook in de aandacht voor verantwoorde recreatie en sport (wat dit ook moge zijn). Als argumenten worden o.a. genoemd de toenemende vrije tijd en de woonsituatie in grotere steden (dicht op elkaar, weinig groen e.d.) De houding ten opzichte van de sport is inderdaad iets veranderd als het gaat over de eerdergenoemde gezondheidstoestand onder met name de jeugd. In de jaren zestig van de vorige eeuw (vóór mijn raadslidmaatschap) waren er ook wel bezwaren tegen het subsidiëren van de recreatie in het algemeen. Maar gezien de stressvolle tijd is een korte retraite niet verkeerd en omdat Ermelo toch een gemeente bij uitstek is wat de recreatie betreft, staat de SGP er wel achter dat er bijvoorbeeld via de plaatselijke VVV gemeentelijk geld aan uitgegeven wordt. Maar ook hier komen soms geluiden tot ons dat er mogelijk ook op zondag activiteiten worden georganiseerd. Hier zal de SGP altijd tegen zijn.

5. Eventuele andere interessante of relevante gegevens met betrekking tot dit onderwerp. De Muziekschool (sinds 2013 failliet) had altijd onze instemming in het kader van faciliteiten bieden voor buitenschoolse muziekactiviteiten. Ook de openbare bibliotheek heeft de SGP de laatste jaren gesteund. Op voorstel van de SGP werden de ‘goede’ boeken gelabeld met een kerkje, maar we hebben ook regelmatig onze stem laten horen over zedeloze en godonterende literatuur.

Interview Burgemeester Baars

SGP SGP Ermelo 22-06-2020 00:00

Op donderdag 23 april jl. startte ik om kwart over 11 mijn laptop op en wachtte op een inkomende oproep. Een paar dagen daarvoor kwam er vanuit de redactie het idee om in deze ingrijpende tijd een hoofdartikel te plaatsen gerelateerd aan de huidige omstandigheden. Om die reden besloten we om contact te zoeken met iemand die in deze tijd onze gemeente bestuurt. Al snel kregen we een positieve reactie: Een interview met burgemeester A. Baars van Ermelo zou op korte termijn mogelijk zijn. Niet via de gebruikelijke weg van een bezoek aan het gemeentehuis, maar via een online meeting. Het onderstaande interview volgde. 

Hoe ervaart u deze tijd?

‘Het is een heel bijzondere en onwerkelijke tijd’, vertelt de heer Baars, burgemeester van Ermelo. ‘We hebben tijdens de rampenoefeningen over een pandemie gesproken, maar nu we er midden in zitten merk je de impact pas. Dit virus heeft zoveel invloed op ieder individu en daarmee ook de gehele samenleving.’ Met de burgemeester gaat het tot nog toe goed: ‘Soms moet je maatregelen nemen die tegen je gevoel in gaan. Je zou meer vrijheid willen geven aan de mensen, maar dat is vaak echt niet mogelijk en dat vind ik heel lastig.’

Hoe is dat om thuis te werken als burgemeester?

‘Als burgemeester heb ik een kamer voor mezelf in het gemeentehuis. Ik ben daar elke dag wel een poos te vinden, omdat ik daar makkelijk en snel toegang heb tot stukken en rapporten. Als het even kan werk ik thuis en ook vergader ik veel online.’

Wat doet u als burgemeester in deze hectische tijd, zijn er grote veranderingen in uw werkzaamheden?

‘We hebben een gemeentelijk beleidsteam. We hadden in het begin bijna dagelijks contact met elkaar om de maatregelen, die de overheid ons heeft opgelegd, zo goed mogelijk te vertalen naar de burgers. We hebben in Nederland de Gecoördineerde Regionale IncidentenbestrijdingsProcedure ontwikkeld, afgekort ‘GRIP’. Deze procedure omvat 5 fasen, waarbij in Nederland nu fase 4 van de GRIP van kracht is, de een-na-hoogste fase dus. Dit betekent dat er is sprake is van een gemeenteoverschrijdend incident, de hulpdiensten moeten in meerdere gemeenten optreden, waarbij bestuurlijke coördinatie aan de orde is. Daarom helpen de rijksdienst en de veiligheidsregio waarin Ermelo zich bevindt mee. De taak van de burgemeester in deze tijd is om te kijken hoe de landelijke maatregelen en afspraken vanuit de Veiligheidsregio in de eigen gemeente uitgevoerd kunnen worden. Nederland bestaat uit 25 veiligheidsregio’s die elk een eigen voorzitter hebben. De gemeente Ermelo valt onder de veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland. Met de bestuurders van de andere gemeenten binnen deze veiligheidsregio heeft de burgemeester van Ermelo regelmatig contact. De burgemeester probeert alles goed in beeld te houden en hij overlegt waar nodig, bijvoorbeeld of er zorgpunten zijn of waar het beleid vragen oproept. De leiding ligt bij Ton Heerts, burgemeester van Apeldoorn en ook de voorzitter van de veiligheidsregio. Hij krijgt in het landelijke overleg, waarbij alle 25 veiligheidsregio’s van Nederland samen komen met de minister-president, te horen welke beslissingen hij moet nemen en deze maakt hij weer kenbaar aan gemeenten die binnen zijn veiligheidsregio vallen.’

Wat vindt u van de volgende stelling? ‘De burgemeester is uiteindelijk verantwoordelijk voor het uit te voeren/ uitgevoerde beleid.’

‘De veiligheidsregio is verantwoordelijk voor het beleid in GRIP 4 fase, momenteel geldt deze fase voor de Coronasituatie. De burgemeester moet echter de maatregelen als het ware uitvoeren in de richting van en uitstralen naar de inwoners van Ermelo. Een lokaal voorbeeld: Als iemand in Ermelo een feest organiseert, terwijl dat in deze tijd niet mag; dan krijgt die persoon een dwangsom van de veiligheidsregio. De burgemeester is dus verantwoordelijk voor het uitvoeren van het landelijk opgelegde beleid’.

Wat kan de gemeente concreet doen om de coronacrisis het hoofd te bieden; of is er een standaard protocol aanwezig wat men van de plank trekt en waarmee men de acties bepaalt?

‘Er zijn crisisprotocollen, deze voldoen met een oefening. Echter is het wel zo dat als het eenmaal zover is, die protocollen eigenlijk aan de kant geschoven kunnen worden. Die protocollen voldoen lang niet altijd in de werkelijkheid. We hebben in Ermelo een intern crisisprotocol. Aan de hand daarvan wordt gekeken welke kritische bedrijfsprocessen hoe dan ook moeten blijven doorgaan. Een voorbeeld is het opnemen van, overlijdens- of geboortegegevens dit in het bevolkingsregister. Daarentegen kunnen aanvragen voor bepaalde (bouw)vergunningen soms wel even wachten. Bij dit soort zaken kijkt de gemeente, met een aantal mensen die hiervoor aangesteld is, naar de urgentie van de zaak en kijkt waar haast bij is wat uitgesteld zou kunnen worden’. ‘Een voorbeeld uit het protocol dat nu gehanteerd wordt is, dat er beschreven staat dat bezoekers alleen op het gemeentehuis terecht kunnen als hiervoor een afspraak voor gemaakt is. Voor de veiligheid van onze bezoekers en eigen medewerkers hebben we nu wel doorzichtige afschermingsschotten geplaatst. Zo kunnen we wel inwoners ontvangen en werken we corona-proof.'

Wat zijn de reacties van de bevolking en krijgt u begrip?

‘Mensen zijn innovatief en creatief. Zo wordt er gekeken hoe bepaalde activiteiten toch doorgang kunnen hebben. Toch moet je soms mensen teleurstellen. In je eigen ‘naastegevoel’ wil je dan soms ‘ja’ tegen iets zeggen. Maar je taak is dan toch om er een ‘nee’ voor in de plaats te geven. Dit is soms lastig uit te leggen, maar het moet wel. Over het algemeen krijg ik meer begrip dan onbegrip. Toch zie je ook wel eens mensen die voor jou lijken te denken en oordelen, dat zie je bijvoorbeeld op sociale media. Ik probeer als burgemeester zo min mogelijk te reageren op sociale media, zeker als er tegenstrijdigheid is. Wel probeer ik mensen te bellen, want elkaar spreken is belangrijk. Als iets niet goed gaat dan bel ik ze op en vaak komt er dan alsnog begrip’.

Zijn er keuzemogelijkheden in de manier hoe we het Coronavirus aanpakken of is er één landelijke of regionale manier die voldoet?

‘Er is een landelijke richtlijn, daarin staan met name de maatregelen waar we het allemaal mee eens zijn. Maar je hebt soms een situatie waarin deze richtlijn niet volledig is. Een voorbeeld hiervan is de sluiting van Strand Horst. In het eerste weekend waren daar meer dan honderd kitesurfers aanwezig. Deze hielden op het water voldoende afstand, maar op het land gingen ze elkaar helpen om in te pakken en dergelijke. Kitesurfen is heden ten dage niet verboden, maar de landelijke verordening tot het houden van anderhalve meter afstand kwam hierbij wel in het gedrang. Toen heeft de gemeente lokaal de verordening strenger gemaakt door de parkeerplaats te sluiten voor surfers en kitesurfers. Dit was niet beschreven in het de landelijke verordening, maar dit was wel nodig in Ermelo. De markt is ook een voorbeeld, in de verordening staat niet dat markten dicht moeten. Echter is de Ermelose markt te klein om anderhalve meter afstand te houden als alle kramen aanwezig zijn. Daarom heeft de gemeente in de eerste weken besloten dat de ‘foodkramen’ open beven en de ‘non-food’ kramen tijdelijk niet opgesteld konden worden. Voor die gesloten kramen moet de gemeente dan weer iets bedenken om die ondernemers tegemoet te komen. Inmiddels is het marktgebied tijdelijk uitgebreid en zijn alle kramen weer aanwezig, maar dat moest wel eerst mogelijk worden gemaakt.’

Wat is de invloed van het college ten aanzien van de keuze voor een bepaalde aanpak van de problemen?

‘Een crisissituatie zet het college in principe buiten spel, maar zo werkt het echter niet helemaal. Als burgemeester en voorzitter van het crisisteam moet ik soms maatregelen nemen waar discussie over is. In het gemeentelijk beleidsteam zit bijvoorbeeld wel de wethouder van de afdeling zorg, die maakt voor dat moment dan deel uit van het beleidsteam. Hij vergadert vanuit zijn vakkennis mee. Om een voorbeeld te noemen: We hoorden recent de maatregel dat sportverenigingen weer mogen beginnen, dus nu zit de wethouder sport, als dat onderwerp centraal staat, ook bij dat beleidsteam. Zo is ook de wethouder financiën aanwezig geweest toen de keuze gemaakt werd dat heffingen en lasten voor bedrijven uitgesteld moesten worden, dit om ervoor te zorgen dat bedrijven liquiditeit zouden houden. Op die manier worden soms wethouders erbij betrokken, maar in de collegevergaderingen gaat het niet direct over de maatregelen’.

Wordt er een risicoanalyse gedaan met experts ten aanzien van bepaalde aanpakken die gekozen kunnen worden?

'De experts zijn in het geval van de gemeente Ermelo vakambtenaren, waarbij de beleidsmedewerkers meehelpen.  In het crisisteam zit de adviseur crisisbeheersing, de gemeentesecretaris, de wethouder zorg en de adviseur crisiscommunicatie. Onder dit team zit een team van ambtenaren. Als er vragen in het college worden gesteld worden deze meegenomen en uitgezet bij de ambtenaar die ermee gemoeid is. Zij komen vervolgens op hun beurt met een voorstel en brengen dit in het gemeentelijk beleidsteam. We maken geen gebruik van experts van buitenaf, de landelijke informatie krijgen we al. Er zijn enkel interne experts voor het plaatselijke niveau’.

Als we naar de afstemming met de gemeenteraad kijken, vindt er dan nog overleg plaats tussen u en de collega’s?

‘Elke week vindt er een collegevergadering plaats. Elke dinsdag morgen is er fysiek contact in een grote zaal met voldoende afstand en dan nemen we de te nemen beslissingen. Voor alle andere zaken spreken we elkaar online’.

Hoe reageert de gemeenteraad op de tot nu toe getroffen maatregelen?

‘Tot nu toe is er heel goed en positief gereageerd. De gemeenteraad is met enige regelmaat geïnformeerd over de situatie. Ik houd zo nu en dan contact met fractievoorzitters en als ze vragen hebben krijgen ze daar zo spoedig mogelijk antwoord op. Men is zich bewust van de organisatie. Maar ook voor raadsleden is het soms moeilijk om alle consequenties te overzien. Zo is er op dit moment een duidelijke instructie van de veiligheidsregio dat er geen erehagen tijdens uitvaarten mogen zijn. Daar zijn vragen over gesteld in de krant en in de sociale media en we hebben een duidelijk antwoord gegeven dat dat niet mag. Ik merk dat daar veel onbegrip voor is. Want we hebben hier en daar gezien dat het toch gebeurd is. Wij kunnen voor dit soort zaken geen toestemming geven, hoe moeilijk dat ook is, omdat de verordening heel duidelijk zegt dat bijeenkomsten – want dat is zo’n erehaag eigenlijk wel – niet toegestaan zijn. Daarbij komt dat de erehagen de voorgeschreven anderhalve meter niet bevorderen omdat mensen vanuit hun emoties toch sneller dichter bijeenkomen. Bij een aantal mensen en ook raadsleden valt deze regel heel zwaar. Toch valt deze beslissing onder de verantwoordelijkheid van de voorzitter van de Veiligheidsregio, immers we zitten nog steeds in de ‘GRIP 4 situatie’, en als burgemeester moet ik me aan de landelijke verordening houden en kan dit dus niet toestaan, hoe moeilijk zo’n beslissing ook is’.

Hoe houdt de gemeente contact met de bevolking?

‘De gemeente houdt digitaal, op sociale media, contact met de bevolking. De mensen weten mij te vinden. Ik krijg appjes en mailtjes en soms bel ik met de mensen. Verder loop ik ook wel eens ergens rond en zo spreek ik mensen ook wel eens aan. Als gemeente worden we ook vaak gebeld. Mensen melden bijvoorbeeld ook handhavingszaken, juist in deze tijd waarbij we samen moeten zorgen dat we 1,5 meter afstand houden, niet samenscholen en ons aan de andere regels houden. Daarom heeft de gemeente ook meer BOA’s ingezet die op deze meldingen af gaan. Alleen samen krijgen we corona onder controle’.

Hoe monitort men hoe de aanpak en de bestrijding van het virus verloopt?

‘Dit zijn maatregelen die landelijk uitgezet worden. Maar als ons gevraagd wordt om iets lokaal te organiseren op dat gebied, dan doen we dit natuurlijk wel zo snel mogelijk. Maar over het algemeen wordt de aanpak meer op regionaal niveau geregeld’.

Wat is nu de uitwerking van het beleid tot nu toe?

‘Ik ben tevreden over het beleid dat nu wordt gevoerd. Ook ben ik tevreden met onze inwoners. Zo zijn bijvoorbeeld de kerken gebeld en toen is de situatie uitgelegd. Op korte termijn gaven de kerken aan er alles aan te doen om hun kerkdiensten anders in te gaan richten, daar was ik heel blij mee. Dit is nog maar één voorbeeld.’ Ook van verschillende bedrijven is de burgemeester onder de indruk; ‘de snelheid waarmee de winkeliers hebben ingespeeld op deze situatie is bijzonder, creatief, innovatief en verantwoordelijk: daar ben ik echt trots op! De supermarkten en de andere sectoren wil ik ook via deze weg bedanken voor hun snelle handelen.’

Wat is de invloed van de veiligheidsregio? Is er samenwerking tussen gemeenten in die veiligheidsregio en wat is de rol van u als burgemeester daarin?

‘De gemeente Ermelo werkt momenteel samen met gemeentes in de regio Noord-Veluwe, gemeenten als Harderwijk en Zeewolde. Daar proberen we zoveel mogelijk mee af te stemmen zodat veel maatregelen in meerdere gemeenten hetzelfde kunnen worden gehanteerd. Ik overleg als burgemeester met die gemeenten voor de besluitvorming. Wat wel van belang is, dat dat Zeewolde onder een andere Veiligheidsregio valt als Harderwijk en Ermelo. Op uitvoeringsniveau kunnen er dus verschillen zijn’.

Hoe helpt de gemeente ondernemers die grote schade ondervinden?

‘De gemeentelijke lasten zijn uitgesteld, de heffingen en dat soort zaken. Waar wij ook op ingezet hebben is om versneld aanvragen van ondernemers af te handelen. Sommige bedrijven krijgen een subsidie zodat ze liquiditeit houden, dat moeten wij als gemeente uitvoeren. Verder hebben we geen subsidiemaatregelen getroffen, maar we houden de vinger aan de pols. Als een bedrijf toch meer steun nodig heeft zal dat via een meer individuele aanpak gedaan worden’.

De burgemeester wenst een ieder van ons gezondheid toe en hoopt dat we de crisis snel te boven komen. ‘We doen ons best als gemeente om ervoor te zorgen dat iedereen weer zo snel mogelijk in een normale situatie komt.’

Als redactie van Calvijn willen wij de burgemeester hartelijk danken voor zijn medewerking aan dit interview. Wij wensen hem wijsheid en bovenal Gods zegen toe, zowel persoonlijk alsook in zijn verantwoordelijke functie. 

Vanuit de raad: Werkgroep Kerntakendiscussie

SGP SGP Ermelo 01-07-2019 00:00

 

Op initiatief van raadslid Snoek is recent een raadswerkgroep van start gegaan. Aanleiding is het dreigende begrotingstekort. Doel is om een raadsvoorstel op te stellen waarin duidelijk moet zijn wat voor gemeente Ermelo wil zijn en waar het geld (nog) naar toe gaat en waar niet (meer). Niet op basis van de ’kaasschaafmethode’, maar gebaseerd op een met elkaar vastgestelde visie.

Vanuit de raad: Geheelonthouders bij vernieuwde De Enk?

SGP SGP Ermelo 27-06-2019 00:00

 

““Waarom Staatkundig Gereformeerd?” en “Zo wij ons al niet met de politiek willen bemoeien, de politiek dat wel met ons doet.” Het was ds. Van Dijk tijdens de oprichtingsvergadering van onze SGP-kiesvereniging in februari 1949.Deze maand precies 70 jaar geleden. Locatie was hotel ’Peter’. De huidige omgeving van De Enk...” Met deze inleiding begon de SGP haar bijdrage in februari over revitalisering van De Enk.

“Deze revitalisering is een mooi plan en het is een mooie kans voor Ermelo en voor het kernwinkelgebied. Vanuit onze SGP-fractie waardering voor de initiatiefnemer.”De fracties hadden een gezamenlijke motie opgesteld om  kaders te geven waaraan het plan moet voldoen. Het gaat dan over voldoende sociale woningen, parkeren, voorkomenvan leegstand en duurzaamheid.

“Ten aanzien van het parkeren wil de SGP géén rechtsongelijkheid of precedentwerking.” “Kortom: eerst binnen en pas daarna buiten het plangebied. In die volgorde!”

De SGP wenste “De Enk een, in meerdere opzichten, duurzame toekomst toe. Een toekomstbestendig winkelcentrum, waar het leuk is om te winkelen, te wonen enook te kunnen parkeren.” 

Ten slotte kwam raadslid Stam nog even terug op de geschiedenis: ”Dan nog even over de uitbreiding van de horeca. Vandaag las ik dat vóór hotel Peter, hotel Roelofsen daar domicilie hield. Dit was een hotel voor geheelonthouders. Of dit ook voor de nieuwe horeca gaat gelden weet ik niet, maar wie weet...”

Vanuit de raad: Nieuw Sportcentrum Ermelo

SGP SGP Ermelo 11-06-2019 00:00

Na veel discussie in dorp en media, nam de gemeenteraad in oktober een finaal besluit over het nieuwe zwembad. Volgens coalitieafspraak zou het recreatief gedeelte verkleind worden en daarmee gelijk worden aan het oorspronkelijke voorstel van het vorige college in 2017. Onder andere vanwege die hoge kosten stemde de SGP in 2017 tegen.

Het nieuwe raadsvoorstel betrof dus niet het gehele sportcentrum, maar alleen de versobering van het zwemgedeelte en daarmee een besparing van 2 miljoen. Raadslid Snoek verwoorde het SGP-standpunt nu als volgt: “De besparing had wel wat meer mogen zijn, maar twee miljoen is een aardig begin. Want het blijft natuurlijk wel een enorm bedrag: 13 miljoen voor het zwembad en 7 miljoen voor de sporthal.” Verder hechtte de SGP “er toch ook aan om te zeggen dat het onze vaste overtuiging is, dat een zondagsluiting een positief effect zal hebben op de exploitatie. Want ook op het onderhouden van het vierde gebod van Gods wet is grote loon beloofd. Helaas heeft de rijksoverheid zeggenschap hierover ontnomen.”

Nieuw Sportcentrum Ermelo

SGP SGP Ermelo 04-01-2019 00:00

Na een hete zomer met veel discussie in het dorp en via de media, nam de gemeenteraad in oktober een finaal besluit over het nieuwe zwembad.

Volgens coalitieafspraak zou het recreatief gedeelte verkleind worden en daarmee gelijk worden aan het oorspronkelijke voorstel van het vorige college in 2017. Onder andere vanwege die hoge kosten stemde de SGP in 2017 tegen. Het nieuwe raadsvoorstel betrof dus niet het gehele sportcentrum, maar alleen de versobering van het zwemgedeelte en daarmee een besparing van 2 miljoen.

Raadslid Snoek verwoorde het SGP-standpunt nu als volgt: “De besparing had wel wat meer mogen zijn, maar twee miljoen is een aardig begin. Want het blijft natuurlijk wel een enorm bedrag: 13 miljoen voor het zwembad en 7 miljoen voor de sporthal.”

Snoek: "Verder hecht de SGP er toch ook aan om te zeggen dat het onze vaste overtuiging is, dat een zondagsluiting een positief effect zal hebben op de exploitatie. Want ook op het onderhouden van het vierde gebod van Gods wet is grote loon beloofd. Helaas heeft de rijksoverheid ons de zeggenschap hierover ontnomen.”

Werkbezoek Heivlinder Speuld

SGP SGP Ermelo 28-09-2018 00:00

 

Recreatiepark Heivlinder in Speuld heeft uitbreidingsplannen. Op uitnodiging van de eigenaars bracht raadslid Pieter Stam een werkbezoek aan dit park met mooie chalets in de prachtige omgeving in Speuld en de Ermelosche Heide.

Naast een rondleiding op het park werd ook n.a.v. de recente bespreking over dit onderwerp in de commissievergadering, doorgesproken over de plannen voor uitbreiding van het park met recreatie bungalows en een aantal chalets inclusief paardenstal en wat voor consequenties dit heeft.
Een mooie manier om ‘dichterbij’ de inwoners te komen, net zoals de gelijknamige titel van het coalitieakkoord.
Binnenkort neemt de gemeenteraad een definitief besluit over het benodigde bestemmingsplan.
 
Pieter Stam

Gemeenteraadsleden Ermelo tevreden met nieuwe vorm contact burgers.

SGP SGP Ermelo 24-09-2018 00:00

 

Als gemeenteraad de straat op om de meningen van de burgers te peilen over een bepaald onderwerp, een historisch moment in de Ermelose politieke geschiedenis. Vandaag, zaterdag 22 september, was de eerste keer met als thema ‘Groen in uw eigen leefomgeving’. Op verschillende plekken in Ermelo vroegen gemeenteraadsleden aan inwoners om hierover mee te denken.

GebroederlijkAan de Herderlaan bijvoorbeeld, waar Luuk van Beek, fractievertegenwoordiger van BurgerBelangen Ermelo en Pieter Stam, SGP Ermelo-raadslid, vanmiddag gebroederlijk op de stoep van supermarkt Boni Ermelo in gesprek gingen met jong en oud. “Dit is nu het mooie aan het initiatief. We staan hier niet voor de eigen partij, maar voor de gemeenteraad.”

Meer groen in het centrumBeide mannen zeiden tevreden te zijn over het aantal gesprekken wat ze voerden. Een overzicht leerde dat de gesprekspartners van Van Beek en Stam een beter groenonderhoud wensen. Daarnaast ontbreekt volgens een aantal het nodige groen in het centrum van Ermelo, en dan met name in de Stationsstraat. Ook zouden meer kunstwerken in Ermelo gewenst zijn.

Te hoog decibel geluidGemeenteraadsleden op zo’n laagdrempelige manier op straat treffen lokte inwoners ook uit het over ander werpen te hebben. Zo gaf een inwoner aan de Dennenlaan aan steeds meer moeite te hebben met evenementen die op ’t Weitje worden georganiseerd, met een volgens hem te hoog decibel geluid. De onvrede in de buurt zou zo groot zijn volgens hem, dat mensen erom verhuizen.

 

Bron: Ermelo nieuws

Persbericht 'begroting'

SGP SGP Ermelo 15-09-2018 00:00

Persbericht

SGP wil kerntakendiscussie bij vaststelling begroting

Nu de feiten en ambities van het college van Burgemeester en Wethouders de afgelopen dagen bekend zijn geworden is de gemeenteraad aan zet. Immers de raad bepaalt

Duidelijk is dat jarenlang aan nieuwe plannen van de raad niet meteen een prijskaartje is gehangen en van lieverlee de bodem van de spaarpot in zicht komt.

Anno 2018 ziet de gemeente Ermelo zich gesteld voor diverse investeringen op uiteenlopende ter-reinen als: scholen, zwembad, sporthal, de Dialoog en gemeentehuis. Gebouwen van soms meer dan veertig jaar oud, die vervangen dan wel opgeknapt dienen te worden. Andere voorbeelden van investeringen zijn: verkeer en vervoer, fietsvoorzieningen, riolering, starters-/blijvers- en duur-zaamheidsleningen. Aan de andere kant blijken er tegenvallers als wegvallen van de precariobelas-ting en hoge kosten in dienstverlening door landelijke wetgeving.

De financiële situatie is dus veranderd. Is een verhoging van de OZB alleen dé oplossing?

De SGP-fractie ziet een oplossingsrichting in een discussie over wat de kerntaken van de gemeente zijn. Wat is dus echt noodzakelijk en wettelijk een taak van de gemeente en wat is dat niet.

De komende tijd zal de fractie zich hier volop beraden. Op 1 november neemt de gemeenteraad een definitief besluit.

 

Pieter Stam

SGP Ermelo

Coalitiepartijen Ermelo reageren op begroting voor 2019

SGP SGP VVD Ermelo 10-09-2018 00:00

 

De coalitiepartijen Progressief Ermelo, BurgerBelangen Ermelo, SGP en VVD geven in een persbericht een voorlopige reactie op de begroting van 2019.

“Op donderdagavond (7 september) hebben de fracties van de gemeenteraad een presentatie gekregen over de financiële situatie van de gemeente Ermelo ter voorbereiding op het vaststellen van de begroting 2019. Dat er keuzes gemaakt moeten worden in de nabije toekomst is wel duidelijk geworden.

Aan vervanging of verbouwing toe Veel van de grote projecten die nog op stapel staan betreffen gebouwen die ruim 40 jaar geleden gebouwd zijn (o.a. zwembad, sporthal, onderwijsvoorzieningen, Dialoog, gemeentehuis) toen Ermelo een zelfstandige gemeente werd. Deze zijn na al die tijd aan vervanging of verbouwing toe. Ook de openbare ruimte in woonwijken gebouwd in de jaren ‘50, ‘60 en ‘70 van de vorige eeuw vraagt om vernieuwing en ook sommige wegen en fietspaden zijn aan vervanging toe. Daarom ook zal dit college de komende 4 jaar 86 miljoen euro investeren in o.a. verkeer en vervoer, fietsvoorzieningen, riolering, sporthal, zwembad, onderwijshuisvesting, starters -/blijvers – en duurzaamheidsleningen.

Spaarpot bijna leeg Tevens zal extra geïnvesteerd moeten worden om de ambitie van 240 starterswoningen te realiseren. Er is de afgelopen jaren al veel gerealiseerd in Ermelo maar nu is de spaarpot van de gemeente echter wel bijna leeg. Er is jarenlang ingeteerd op het spaargeld terwijl de gemeentelijke belastingen al deze jaren nauwelijks verhoogd zijn. Naast deze investeringen gaan ook de kosten van de reguliere begroting (het huishoudboekje) omhoog. Landelijke en Europese wetgeving leiden tot hogere kosten in dienstverlening en ICT. De komst van de Omgevingswet vergt zowel van de ambtelijke organisatie als ook van de ICT extra gelden. Alle gemeenten worden geconfronteerd met extra kosten binnen het Sociaal Domein, ook Ermelo. Zo komt het dat wij in 2022 een tekort zullen hebben van 2,5 miljoen euro als wij niet ingrijpen.

Gemakshalve Om als politieke partijen een weloverwogen keuze te kunnen maken over hoe hier mee om te gaan, heeft het college alle plannen die in de loop van de jaren door alle partijen bedacht zijn maar die gemakshalve zonder financiële dekking in de begroting opgenomen waren, nu voorzien van een prijskaartje. Dit wordt de eerste begroting die toekomstgericht is samengesteld. Eén van de mogelijkheden om de begroting toch sluitend te krijgen is om de OZB-belasting voor woningen te verhogen. Dit zou betekenen dat deze belasting met zo’n 60 euro per jaar omhoog zou gaan voor een gemiddeld woonhuis. De hondenbelasting wordt daarbij afgeschaft. De verhoging van de OZB is nodig door het wegvallen van de precariobelasting in 2022. Een andere mogelijkheid is om de wensen voor Ermelo naar beneden bij te stellen.

Solide begroting In ons coalitieakkoord Dichterbij hebben wij aangegeven te willen werken vanuit een solide begroting aan een ander, meer gedegen financieel beleid. De vanavond (donderdagavond) gepresenteerde opzet van de begroting 2019 is hier de uitvoering van: alles eerlijk benoemd mét de financiële gevolgen erbij. Door deze transparantie kan de raad straks in november een betere afweging maken bij het vaststellen van de begroting.”

 

Bron: Ermelo nieuws

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.