Nieuws van ChristenUnie in Oldebroek over SGP inzichtelijk

2 documenten

Hart van Oosterwolde

ChristenUnie ChristenUnie SGP Oldebroek 22-07-2019 08:27

https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1278204/58129/Hart van Oosterwolde

In de raadsvergadering van 11 juli heeft de raad unaniem ingestemd met het collegevoorstel en ja gezegd  tegen het initiatief "hart van Oosterwolde” mits er een aantal voorwaarden verder worden uitgewerkt. Een belangrijke reden voor de ChristenUnie om voor te stemmen is omdat het een plan is dat voor en door de verenigingen in het dorp is gemaakt.  De initiatiefgroep met vertegenwoordiging uit verschillende verenigingen hebben zich er hard voor ingezet om het plan doorgang te laten vinden. Wij denken dat dit plan toekomst geeft aan het dorp en aan de verenigingen. Een nieuwe sportzaal en een multifunctioneel centrum biedt nieuwe kansen voor het dorp. Daarnaast is het mooi dat er woningbouw wordt gerealiseerd voor ouderen en jongeren.

Het is geen vanzelfsprekendheid dat er een gymzaal en een dorpshuis is in een dorp als Oosterwolde. Er zijn genoeg dorpen die dat niet hebben. De Heerdt in zijn huidige staat is op de lange termijn niet houdbaar, er moet iets gebeuren. En als we nu niet een stap zetten, is onze inschatting, is de kans groot dat er over een aantal jaren helemaal geen sportzaal meer is in Oosterwolde.

We zijn het wel eens met het college om te vragen aan de initiatiefgroep om een  aantal voorwaarden die in 2017 aan het plan zijn gesteld verder uit te werken. Zo moet het dorp laten zien dat ze zich echt achter het plan scharen. De verenigingen kunnen dat doen door het risico voor de exploitatie te dragen. Het kan niet zo zijn dat als er geen sluitende begroting is, ze bij de gemeente aan kunnen kloppen.  Ook moet er wat ons betreft een bijdrage zijn van inwoners door sponsoring en zelfredzaamheid. Ook vinden we het belangrijk dat de risico’s of bij de verenigingen of bij de aannemer gelegd worden en niet bij de gemeente. We doen een forse investering (2 miljoen), maar daar moet het wat ons betreft dan ook bij blijven.

Extra aandacht hebben we gevraagd voor de verkeerssituatie in Oosterwolde, met name bij het kruispunt Mheneweg/Zwarteweg, waar ook de ontsluiting naar het Hart van Oosterwolde komt.  We hebben het college ook gevraagd om extra aandacht te besteden aan parkeerproblemen bij de school die wellicht kunnen ontstaan als de parkeerplaatsen bij de Heerdt wegvallen.

De SGP heeft een motie ingediend met het verzoek aan het college om na realisatie van het plan te onderzoeken of het haalbaar is het voetbalveld te verplaatsen. Een interessante gedachte voor de toekomst van het dorp. Waar we wel onze twijfels hebben bij de multifunctionaliteit van het gebouw en de financiële haalbaarheid. Maar wat ons betreft waard om te onderzoeken.

We hebben de afgelopen tijd gemerkt dat er felle voorstanders en tegenstanders zijn van dit plan en dat mag. Maar het zou jammer zijn als dit plan de samenleving in Oosterwolde verdeelt. Wij denken dat zo’n plan vooral kans van slagen heeft als het hele dorp er ook echt achter gaat staan. En daarom roepen wij ieder op zich hiervoor in te zetten,  zich met elkaar te verenigingen en elkaar  op te zoeken en te werken aan een mooi dorp en zijn toekomst.

 

Realisatie Vrachtwagenparkeervoorziening(en).

ChristenUnie ChristenUnie SGP Oldebroek 16-01-2019 09:22

https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1236428/58129/vrachtwagenparkeerplaats.jfif

In de laatste raadvergadering van 2018 heeft de raad een besluit genomen in het dossier vrachtwagenparkeervoorziening.

Het is al jaren verboden om vrachtwagens te parkeren binnen de bebouwde kom van de gemeente Oldebroek. Omdat de gemeente geen legale plekken kon aanbieden was het echter niet mogelijk om daarop te handhaven. Daarom is er al jaren gezocht naar een goede locatie voor een vrachtwagenparkeerplaats. Met de vestiging van het bedrijf van Jan Bakker op H2O dacht het college hiervoor een oplossing te hebben gevonden door een overeenkomst met deze firma te sluiten. Vanaf dat moment ontstond er een stuk zelfredzaamheid onder de plaatselijke chauffeurs, noem het maar Oldebroek voor Mekaar. Een plan voor het zelf exploiteren van de huidige gedoogde vrachtwagenparkeerplaats op bedrijventerrein Wezep-Noord m.b.v. een door de chauffeurs op te richten stichting.

De commissie ruimte en leefomgeving heeft het voorstel meerdere keren teruggegeven aan het college om daar de nodige aanpassingen in aan te brengen. Met de nadruk op het beter meenemen van de chauffeurs in dit proces, het formuleren van uitgangspunten zodat er een betere keuze gemaakt kan worden tussen de beide voorstellen, en het opnieuw bespreken en onderhandelen over de voorwaarden en kosten van de verschillende plannen zijn het resultaat daarvan.

Het college presenteerde voor de vergadering Ruimte en Leefomgeving van 28 november jl. in eerste instantie een voorstel waarin beide opties voldeden aan de uitgangspunten maar de voorkeur van het college lag bij de optie van de chauffeurs. Doordat vlak voor de commissievergadering niet meer aan één van de uitgangspunten (minimaal 50 plekken) voldaan kon worden door de chauffeurs moest er alsnog weer worden geswitst naar de optie bij de firma Baker. De chauffeurs hebben in de week voor de raadsvergadering het voorstel nog weer weten te repareren maar een harde garantie voor voldoende plaatsen was er niet daarom bleef het college bij de keuze voor locatie Bakker.

Omdat de beide plannen bij de ChristenUnie sympathie hebben is er gezocht naar een ‘derde optie’ waarin we met beiden verder konden gaan.  Ook bleek dat de beide initiatienemers in tegenstelling tot een eerdere poging hiertoe, wel ruimte zagen de exploitatie van een tweetal vrachtwagenparkeervoorzieningen naast elkaar in onze gemeente. Zodat beide initiatieven, die van de chauffeurs, alsook die van Jan Bakker door kunnen gaan.

Daarom is de fractie van de ChristenUnie, samen met de fracties van ABO en SGP gekomen met een amendement. Dit amendement houdt in dat beide initiatieven worden ontwikkeld. Wel met de restrictie dat de gemeentelijke bijdrage per vrachtwagenparkeervoorziening is beperkt tot het aantal van 35 paarkeerplaatsen en € 70.000,- per initiatief, totaal € 140.000,-Het geamendeerde voorstel is in de raad aangenomen. Op deze manier hopen wij het anderhalf jaar durende proces voor eenieder goed af te sluiten.

We realiseren ons dat de kosten met 40.000,- gestegen zijn t.o.v. het voorliggende voorstel van het college, maar dat is wat betreft de ChristenUnie een verantwoorde keuze, immers er   worden daarvoor ook 20 extra plaatsen gerealiseerd. Zodat er voor de komende tien jaar voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zullen zijn en geen overlast meer van geparkeerde vrachtwagens is in de bebouwde kom.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.