Nieuws van politieke partijen in Staphorst over CDA inzichtelijk

11 documenten

ChristenUnie reactie op eindverslag voorgang SGP-CU

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Staphorst 02-11-2019 13:06

https://staphorst.christenunie.nl/k/n6154/news/view/1281205/448479/D50_0194-2.jpgIn de afgelopen periode hebben we als fractie keuzes moeten maken. Keuzes tussen idealen en pragmatisme; de praktijk van de dag. We hechten er waarde aan om u mee te nemen in de afwegingen die we gemaakt hebben.

Om dat te kunnen doen, nemen we u mee naar vorig jaar. In maart waren er de verkiezingen voor de gemeenteraad. De ChristenUnie heeft er toen voor gepleit om geen traditioneel coalitieakkoord op te stellen. Wij hebben voorgesteld om in plaats daarvan een raadsakkoord op te stellen. Een akkoord op hoofdlijnen waarin de vijf fracties en de zeventien gekozen raadsleden invloed op hebben. Helaas was dit voorstel voor de andere partijen nog een brug te ver.

Natuurlijk is het eenvoudiger om met twee partijen een akkoord op te stellen waarin elke partij zijn eigen speerpunten kan regelen. Dat is niet de politiek zoals we die, als ChristenUnie, voor ons zien. Wij willen geen politiek van macht, maar politiek van verbinding. Politiek met een constante zoektocht naar de beste oplossing voor iedereen. Je bent immers pas echt democratisch bezig als je in de positie bent om je wil op te leggen aan een minderheid, maar besluit om dat niet te doen.

Dit was… dit is ons ideaal. Zoals het echter met idealen gaat, zijn ze nooit direct te realiseren. Ons ideaal voor een raadsakkoord is vorig jaar niet gerealiseerd. Wel is er een akkoord opgesteld op hoofdlijnen dat veel ruimte biedt voor inbreng van alle partijen. Een akkoord dat ook rekening houdt met de breedte van de samenleving. Kortom, een akkoord dat past in onze visie en intentie om als vijf fracties, zeventien raadsleden samen te werken.

We hebben dus een sterke voorkeur voor om open te staan voor samenwerking met andere fracties. Na het vertrek van het CDA hebben we vanuit deze visie daarom voorgesteld om andere fracties te betrekken hoe zij aankijken tegen de toekomst van Staphorst. Ook is gevraagd hoe zij hun eigen rol zien in een toekomstig collegebestuur. De zogenoemde orientatieronde. In het eindverslag hebben we de uitkomst van deze gesprekken weergegeven met als uitkomst dat geen van de overige fracties bereid is om onderdeel te worden van het huidige collegebestuur.  

Dit gegeven heeft ons voor een nieuwe situatie en afweging geplaatst. We hebben ons afgevraagd waar we onze gemeente nu het meest mee kunnen dienen. En onze keuze is geweest om politieke verantwoordelijkheid te nemen om dit akkoord waarbij rekening is gehouden met de breedte van de samenleving als college dragende partij, met alle fracties die dat willen, uit te voeren. Om te kiezen voor continuïteit door achter dit coalitieakkoord te staan.  

Wat betreft het collegebestuur zou onze gemeente het meest gebaat zijn met een omvang van drie wethouders die een afspiegeling vormen naar raad en samenleving. Ook het coalitieakkoord gaat uit van drie wethouders. Vanuit de orientatieronde weten we dat de overige fracties dit ook onderschrijven. En idealiter vinden wij dat ook. Ondanks deze idealen hebben we hierin ook pragmatisch naar deze situatie willen kijken. Veel ambities worden, gelet op de financiële situatie van de gemeente Staphorst, uitgesteld of op een laag pitje gezet. De huidige bestuurders hebben aangegeven bereid te zijn de extra portefeuilles te continueren tot het eind van deze bestuursperiode. En is een extra wethouder dan nodig? Vanuit deze situatie maken wij nu een keuze om niet over te gaan tot uitbreiding van het aantal wethouders. De huidige bestuurders maken onderdeel uit van dit college. Daar kiezen wij voor en hebben wij, als fractie, vertrouwen in.

Voorzitter, keuzes tussen idealen en pragmatisme. Vanuit ons ideaal vinden wij het ongelofelijk jammer dat geen van de fracties bereid is gevonden om onderdeel te worden van het huidige collegebestuur. U kunt dan ook nagaan dat in dat licht deze situatie van twee collegedragende partijen met twee bestuurders niet onze eerste voorkeur is. Maar gegeven deze situatie willen wij wel onze verantwoordelijkheid nemen om dit coalitieakkoord met deze bestuurders uit te voeren.

En om terug te komen op onze idealen… als fractie van de ChristenUnie stellen wij onszelf de opdracht om niet als coalitiepartij, maar als collegedragende partij actief te zijn, door in deze raadzaal , met goede debatten, op zoek te gaan naar verschillende politieke meerderheden. Waarin wij allemaal een deel van onze samenleving vertegenwoordigen. En met elkaar onze verantwoordelijkheid nemen voor onze gemeente Staphorst.

Lees hier het eindverslag: “Eindverslag voortgang SGP-CU” die aan de raad is gepresenteerd.

SGP en ChristenUnie gaan samen verder

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Staphorst 17-10-2019 21:04

https://staphorst.christenunie.nl/k/n6154/news/view/1280386/448479/Samen verder 2.jpgIn de afgelopen weken hebben de college dragende fracties van de SGP en ChristenUnie oriënterende gesprekken gevoerd met de overige fracties in de gemeenteraad van Staphorst over de samenstelling van het college na het vertrek van het CDA. Hoewel SGP en ChristenUnie een meerderheid van de raad hebben, had het de voorkeur van beide partijen om een derde partij te betrekken bij het college.

Aan alle fracties is daarom de vraag voorgelegd of er bereidheid is om deel te nemen aan het dagelijks bestuur van de gemeente. Tot en met deze week hebben deze intensieve en open oriënterende gesprekken plaatsgevonden. De conclusie na deze oriëntatieronde is dat geen van de overige fracties bereid is om onderdeel te worden van het huidige collegebestuur. Dit plaatst ons voor een nieuwe situatie.

Als fracties van de ChristenUnie en SGP hebben wij daarom besloten samen door te gaan als college dragende fracties. Daarbij is besloten het huidig coalitieakkoord ‘Samen, voor elkaar! 2018-2022’ uit te blijven voeren. Dit ongewijzigde coalitieakkoord betreft een akkoord op hoofdlijnen waar bij het opstellen ervan rekening is gehouden met de breedte van de samenleving. Om de ambities uit dit coalitieakkoord uit te voeren werd ten tijde van de vaststelling uitgegaan van een college bestaande uit drie wethouders.

De huidige twee wethouders blijven invulling geven aan het huidige college. Onderwerp van bespreking vormt op dit moment nog een mogelijke invulling van een derde wethouder. Daarbij wordt gekeken naar de omvang van de taken en de werkzaamheden, de gewenste afspiegeling binnen het college en de financiële situatie van de gemeente Staphorst. Over de uitkomst van deze bespreking wordt in de komende periode gesproken en voor de begrotingsvergadering duidelijkheid gegeven.

Begrotingstekort: Terug naar de basis!

CDA CDA Staphorst 13-07-2019 20:35

Net als veel andere gemeenten moet Staphorst de komende jaren fors bezuinigen. Het CDA vindt dat we dit niet zomaar bij de inwoners neer moeten leggen door de OZB fors te verhogen, maar dat we eerst vooral naar de gemeentelijke organisatie moeten kijken. We moeten terug naar de basis i.p.v. meer mensen aan te nemen. Over het lopende boekjaar 2019 verwacht de gemeente Staphorst een tekort van 9 ton, de komende jaren zal het tekort zonder maatregelen oplopen tot ca 5 miljoen. Als gemeenteraad moeten we in september beslissen waarop bezuinigd moet worden. Tijdens de raad van 9 juli hebben alle fracties een reactie gegeven op een aantal mogelijke maatregelen die het college als bezuinigingsoptie noemt. Dit is de reactie die we als CDA fractie hebben uitgesproken: De economie draait als nooit tevoren maar bij de gemeente lijkt een crisis aanstaande. Een aantal jaren geleden hebben we dat ook meegemaakt, maar toe was er echt een economische- en bankencrisis. Toen moest iedereen mee, trap op – trap af was het gezegde. En terecht. In mindere tijden moeten we samen optrekken, in betere tijden samen de voordelen delen. Daar schort het nu aan, het rijk stoot taken af en gemeenten moeten het uitvoeren zonder dat daarvoor voldoende financiën meegestuurd worden. Of is het tekort op jeugdzorg te wijten aan het succes van de decentralisatie? Dat kan maar zo! Door de aanpak dichter bij de mensen te brengen, is de drempel lager, de afstand minder groot en de zorg beter bereikbaar. Daarmee is wel een doel bereikt, maar nu moet het rijk toch echt over de brug komen! Uiteindelijk zal dat waarschijnlijk ook wel gebeuren, maar vooralsnog moeten we het toch echt met minder inkomsten doen. Vorig jaar is het tekort nog gecompenseerd door incidentele meevallers, maar dat zal niet structureel het geval zijn. We moeten daarom keuzes maken. U heeft dat als college gedaan door een aantal mogelijke maatregelen voor te stellen waar we als raad over kunnen besluiten. Sommige kunnen we ons in vinden, andere minder. U stelt voor het tekort over dit lopende boekjaar te dekken uit de reserve zonder bestemming. Daar kunnen we ons wel in vinden. Reserves zijn er immers voor om in geval van onvoorziene tegenvallers niet meteen in de problemen te komen. We hebben echter de afgelopen jaren ook al een deel van de reserve ingezet als dekkingsmiddel voor de begroting. Best legitiem gezien de omvang van de reserves, maar dat kan niet voortdurend doorgaan. Reserves aanspreken voor incidentele investeringen kan, maar de meerjarenbegroting structureel dekken met reserves is onverstandig. Zoals het er nu naar uitziet moeten we structureel rekening houden met een lagere uitkering van het rijk en moet de tering naar de nering gezet worden. U geeft in de zomernota een aantal mogelijkheden en maakt onderscheid tussen realistisch en niet direct realiseerbaar. We zullen op een aantal voorstellen in gaan. Beheer: een lager onderhoudsniveau van groen en wegen wordt later altijd bestraft met extra investeringen voor achterstalling onderhoud. Daarom vinden we het niet verstanding het onderhoudsniveau te verlagen. Verbeteren inkomenspositie: u oppert een paar mogelijkheden, maar die moeten allemaal door de inwoners worden opgebracht, en daarvan hebben we nu juist gezegd dat niet te doen. Verhogen OZB levert pas echt resultaat op als we dat met tientallen procenten doen. Door EPOS kunnen we bezuinigen door een vacature vergunningverlening evenementen/APV niet in te vullen maar onder te brengen in een team vergunningverlening. Op zich prima, maar we zien ook dat vanwege EPOS in plaats van een besparing extra fte’s nodig zijn. En toeristenbelasting verhogen is niet erg klantvriendelijk en zet financieel ook geen zoden aan de dijk. De besparingen op bedrijfsvoering zijn prima, maar zijn vooral een sigaar uit eigen doos. U geeft aan dat scherper geraamd kan worden. Dat is ook beter, maar een eventueel begrotingsvoordeel zal dan lager uitvallen. Voor het opstellen van de begroting is het goed, maar in de portemonnee maakt het niet uit. U stelt een andere verdeelsleutel voor Reestmond voor. Daar zijn we het mee eens, maar het is de vraag of de andere deelnemende gemeenten daar ook zo over denken. Het is nu te prematuur dit al mee te nemen in de begroting Een aantal niet direct realiseerbare posten moeten eerst nader onderzocht worden. In financieel mindere tijden duiken dan altijd privatisering of sluiting van het zwembad op. Daar is al zo vaak naar gekeken, het zwembadbestuur heeft de afgelopen jaren juist de kosten terug gebracht. Wij blijven het zwembad een basisvoorziening vinden, hoeven we niet naar te kijken, net zoals het privatiseren van sportcomplexen niet succesvol is gebleken in andere plaatsen. Ook de centrum- detailhandelsvisie moeten we niet schrappen, het is juist goed ondernemers en inwoners hierbij te ondersteunen. Het voorlopig niet uitvoeren van een aantal investeringen kunnen we ons in grote lijnen wel in vinden maar we halen er in elk geval alvast één onderwerp uit: beleidsplan spelen en bewegen. Dat vinden we wel belangrijk om uit te voeren, al moeten we wel aandacht hebben voor de kosten voor het opmaken van beleidsplannen, ik kom daar zo op terug. Wel een merkwaardige bezuiniging op de Regio Zwolle. Daarvan is steeds gezegd dat dit een belangrijke deelname is, hebben we ook in geïnvesteerd. Daar zijn we het ook mee eens, maar om dan ten koste van deze samenwerking 6700 euro in de knip te houden, zetten we een vraagteken bij. Waar we wel aandacht voor moeten hebben is het opstellen van beleidsplannen en onderzoeken. Een beleidsplan kost al gauw 25 duizend euro, de vraag moet gesteld worden wat een beleidsplan helpt bij het uitvoeren van beleid. Soms nodig, soms overbodig. De geldt ook voor onderzoeken. Als we kijken naar het onderzoek naar de toekomst van het gemeentehuis, dan is niet uit te leggen dat daar nog meer geld voor nodig is. Wanneer we een groot bedrag moeten bezuinigen, moeten we kijken naar de grote getallen. En hoe je het went of keert, dan komen we uit bij de gemeentelijke organisatie. Dan moeten we als organisatie terug naar de basis en niet verder uitbreiden nu het financieel lastig is. We moeten ons als raad niet bezighouden met individuele functies, maar U heeft er een aantal benoemd die ingevuld moeten worden. Aan u om de organisatie het meest effectief in te richten, maar we willen wel meegeven: ook hier moeten we terug naar de basis, doen wat nodig is, maar voorkom dat de assistent van de assistent magazijnbeheerder ook een assistent moet hebben. Los van de CAO afspraken zullen we het moeten doen met de huidige loonsom. We zien ook voortdurend het doorontwikkelen van de organisatie terugkomen. Als we een buitendienst in eigen beheer willen, en dat willen we, dan moet het materiaal op orde zijn. Daarvoor zijn investeringen gepland, maar ook wordt de buitendienst ‘doorontwikkeld’ voor 120 duizend euro. Wat betekent dat? Daarnaast wordt de komende 3 jaar 5 ton geraamd voor doorontwikkeling van de organisatie. Uiteraard moet een organisatie voordurend verder ontwikkeld worden, maar moet dat 5 ton per jaar kosten? Wat krijgen we daarvoor? En wat gebeurt er wanneer we dit bedrag niet inzetten? Kortom, we moeten ervoor waken kleine bezuinigen door te voeren die de inwoners groot raken. Nu het financieel even iets minder gaat, moeten we in eerste instantie kijken naar de structurele grote uitgaven. Terug naar de basis! Klik hier voor de Zomernota 2019

Stem Staphorst in de Staten!

CDA CDA Staphorst 14-03-2019 15:43

In het begin van mijn politieke loopbaan heb ik wel eens gedacht: schaf de provincies maar af en breng de taken onder bij gemeenten of het rijk. Daar ben ik inmiddels wel op terug gekomen. Het rijk staat bij het uitvoeren van taken vaak te ver van de burger af. Echter wanneer het rijk taken overdraagt naar gemeenten, dan tuigen die gemeenten meteen allerlei, soms grootschalige, samenwerkingsverbanden op. Die regioverbanden zijn niet democratisch gekozen en de invloed van kleine gemeenten binnen die verbanden is gering. Daarom vind ik dat taken die gemeenten niet zelfstandig kunnen uitvoeren, ondergebracht moeten worden bij de provincies. Uiteraard moeten gemeenten pragmatisch samenwerken, maar geen instanties optuigen waarvan de democratische legitimiteit ver te zoeken is. Op 20 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Het CDA in Overijssel heeft ervoor gekozen een kandidatenlijst samen te stellen met kandidaten uit alle regio's. We vinden het belangrijk dat er een verbinding is tussen lokale, provinciale en landelijke politiek. Dat vertegenwoordigers uit alle regio's elkaar gemakkelijk kunnen vinden. Ik ervaar hoe belangrijk het is dat er korte lijnen zijn, dat ik niet hoef te zoeken of wachten op een afspraak. Lokaal met de provincie, maar ook met onze Kamerleden als Pieter Omtzigt en Agnes Mulder uit onze regio. Daarom heb ik me beschikbaar gesteld voor de komende verkiezingen en sta ik op de dertiende plek van de kandidatenlijst van CDA Overijssel. Het is belangrijk om lokale vraagstukken ook in de provincie voor het voetlicht te brengen. Jacob Spiker, CDA nummer 13 Klik hier voor het CDA Contactmet meer informatie over de verkiezingen en fractienieuws

Levensboomlocatie: speeltje van de raad of échte burgerparticipatie?

CDA CDA Staphorst 11-12-2018 22:32

Het kan niemand in Rouveen meer ontgaan zijn: de Levensboomlocatie wordt ingevuld met het beste idee van de bevolking. Als gemeente trekken we daar behoorlijk wat tijd en geld voor uit om tot een invulling van deze locatie te komen voor en door inwoners. Kinderen konden hun idee inleveren en daar is al een winnaar uitgekomen. Er is een website gemaakt waar iedereen zijn of haar idee kan indienen. Er zijn avonden geweest waarin mensen enthousiast gemaakt moesten worden om een plan in te dienen. Al met al zijn we straks een ruim jaar verder en dan moeten we nog starten om het beste idee handen en voeten te geven. Als CDA zijn wij zeer kritisch op dit traject. Toen de nieuwe MCR werd gebouwd, is al de verwachting gewekt dat op de oude Levensboomlocatie kavels uitgegeven zouden worden. Het getuigt niet van betrouwbaar bestuur om nu deze belofte los te laten. En dan het proces zelf. Er zijn 34 plannen ingeleverd. Daar zitten veel plannen bij van kinderen. Een speeltuin, kinderboerderij. Niet haalbaar op deze locatie, want wie gaat dat betalen? In veel plannen komt een supermarkt voor. Tenzij de indieners van al die plannen zelf een supermarkt gaan beginnen, kunnen die plannen niet werkelijkheid worden. Kritisch kijkend, blijven er maar een paar plannen over waar goed over is nagedacht, die financieel haalbaar zijn én die binnen het kader ‘Wonen’ vallen (de gemeenteraad heeft besloten dat wat er ook komt op de Levensboomlocatie, het wel een soort van wonen moet zijn). Is dit nu democratie zoals het bedoeld is? Krijgen we door zulke processen waarbij inwoners een jaar lang meedenken over de invulling van een plan, weer het vertrouwen terug in de politiek? Wij als CDA denken van niet. Vertrouwen krijg je door goede beslissingen te nemen en afspraken na te komen. Laten we als politiek daar aan werken en niet aan ellenlange processen om de Levensboomlocatie in te vullen.

Privacywet kost een vermogen!

CDA CDA Staphorst 14-11-2018 20:56

De AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (de privacywet) kost een vermogen. Overheden en Publieke organisaties als zorg- en onderwijsinstellingen zijn verplicht een ‘Functionaris voor Gegevensbescherming’ aan te stellen. Tijdens de algemene beschouwingen heb ik een bedrag van 100 miljoen euro genoemd, wat het de Nederlandse overheid kost wanneer alle gemeenten de norm aanhouden die in onze begroting is opgenomen. Maar het is nog veel meer. Als alle publieke instellingen één fulltime functionaris aannemen, kost dat al 200 miljoen. Wanneer dat meer fte’s per gemeente of zorginstelling zijn, wordt het een veelvoud van dit bedrag. Detacheringsbureaus spinnen er garen bij en zullen niet nalaten de noodzaak van extra personele inzet te adviseren. De wet is echter niet bedoeld om extra banen te creëren. Natuurlijk is het belangrijk correct om te gaan met privacy- en persoonsgegevens, maar we moeten niet doorslaan. De beveiliging van systemen moet op orde zijn, archivering van gegevens is erg belangrijk en van belang is dat processen goed ingericht zijn. Dat kost niet meer tijd, maar meer discipline. Het moet een Way of Life worden, bewust en zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. De gemeente Staphorst heeft voor 2019 drie fte's begroot en daarna nog één meer. Wij zijn niet overtuigd van deze enorme inzet voor de AVG en hebben het college opgedragen hier nog eens goed naar te kijken en dit eerst met een gemotiveerd voorstel aan de raad voor te leggen. Jacob Spiker Amendement Algemene beschouwingen

Rapport en advies informateur

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Staphorst 31-10-2018 16:45

https://staphorst.christenunie.nl/k/n6154/news/view/1233866/448479/Rapport informateurDe afgelopen weken heeft de informateur, de heer Van der Pol, gesprekken gevoerd met de verschillende partijen in de gemeenteraad. Dinsdagavond presenteerde hij zijn verslag waarin gekozen wordt voor een hernieuwde samenwerking tussen SGP, CDA en ChristenUnie. Deze partijen hebben in een intentieverklaring laten weten de komende samen te willen werken aan een akkoord. Fractievoorzitter Alwin Mussche heeft tijdens de raadsvergadering de volgende bijdrage gehouden.

In het duidingsdebat van 29 maart, heeft de ChristenUnie een voorstel gedaan voor het opstellen van een raadsakkoord en raadsprogramma. Iets waar alle fracties aan meewerken. Daarbij maak je met elkaar afspraken over de wijze van besturen en de inhoud. Vervolgens wordt een college benoemd die hieraan uitvoering geeft. Een nieuwe vorm en werkwijze die in meerdere gemeenten wordt toegepast. De informateur heeft dit voorstel onderzocht door met alle vijf partijen afzonderlijk hierover in gesprek te gaan. Daaruit bleek dat ons voorstel nog onvoldoende draagvlak heeft. Er is behoefte aan een langere voorbereidingstijd, die eigenlijk al voor de verkiezingen zou moeten beginnen. Wat ons betreft pakken we met elkaar deze handschoen op en houden we de komende jaren het gesprek hierover gaande. Wellicht is de tijd over vier jaar hier rijp voor.

Dit alles maakte dat we halverwege april gevraagd werden om de gebruikelijke route te hanteren. Dat wil zeggen dat er eerst duidelijkheid moet komen over wie de collegedragende partijen zijn. Voor ons geldt dat we in de eerste plaats geen enkele partij uitsluiten. We zijn ervan overtuigd dat de zeventien raadsleden dienstbaar willen zijn en allen het goede voor hebben met de gemeente Staphorst. Een ander vertrekpunt van de ChristenUnie voor een nieuw college is dat, het college moet bestaan uit een politieke meerderheid moet zijn met breed draagvlak in raad en samenleving. Dat betekent een college van drie partijen.

Op basis hiervan hebben wij aan de informateur te kennen gegeven dat er één optie is die met afstand onze voorkeur heeft: “een hernieuwde samenwerking tussen SGP, ChristenUnie en CDA”.

“Hernieuwd” omdat er getalsmatig sprake is van andere verhoudingen. Ook “hernieuwd” omdat het goed is om voorafgaand aan een nieuwe start elkaar nog eens diep in de ogen aan te kijken. Dat diep in de ogen kijken hebben we gedaan, zoals ook te lezen is in het verslag van de informateur. We hebben hiervoor een aantal gesprekken met SGP en CDA gevoerd. Ik kijk terug op goede gesprekken waarin over en weer herkenning, erkenning en vertrouwen was. Dit biedt een goede verbinding met elkaar, die we met elkaar hebben onderstreept in een intentieverklaring die we gezamenlijk presenteren.

De rode draad in deze intentieverklaring is dat we als drie collegedragende partijen niet alleen de verbinding met elkaar zoeken. We willen in de komende jaren nadrukkelijk de verbinding zoeken met de niet collegedragende partijen, Gemeentebelangen en PvdA. Een akkoord op hoofdlijnen betekent dat er vaker een inhoudelijk debat plaats zal vinden in deze raadszaal. De plek waar het hoort.

Daarnaast zullen we de bestuurlijke vernieuwing verder vormgeven door participatie van inwoners bij plannen en beleid verder vorm te geven. Ook is verbinding met andere overheden van belang: een strategische samenwerking met andere gemeenten, provincie en rijk om onze  dorpen verder te ontwikkelen.

Dit alles is verwoord in de intentieverklaring die een goede basis biedt in het formeren van een nieuw college.

De informateur Arie van der Pol heeft dit proces begeleid. Dat heeft hij vanuit zijn politieke ervaring op een kundige wijze gedaan. Hij heeft vele gesprekken gevoerd en heel wat uren doorgebracht in Staphorst. De ChristenUnie spreekt dank en waardering uit voor de zorgvuldige wijze waarop de heer Van der Pol zijn werk heeft gedaan. Ook een woord van dank aan onze griffier mevrouw Roest die ook bij alle gesprekken aanwezig was en ook een belangrijke bijdrage leverde.

Wat ons betreft is er een eerste belangrijke stap gezet. Daar zijn we blij mee. In de komende weken zullen we met elkaar werken aan een akkoord op hoofdlijnen. Wij hebben er vertrouwen in dat we over niet al te lange tijd weer hier staan om het akkoord te presenteren.

Afscheid Sytse de Jong

CDA CDA SGP Staphorst 09-07-2018 17:16

Maandag 9 juli hebben we als gemeenteraad afscheid genomen van wethouder De Jong. We hebben 12 jaar in wisselende samenstellingen deel uit gemaakt van coalities waarbij Sytse de Jong wethouder was namens de SGP, maar vooral namens de coalities en de gemeente Staphorst. Een zeer bekwaam bestuurder, wars van eigenbelang, die altijd de belangen van de Staphorster samenleving vooropstelde. De CDA-fractie heeft altijd veel waardering gehad voor wethouder De Jong en onze dank is groot voor wat hij voor onze coalities en de gemeente Staphorst heeft betekend. Hartelijk dank! En leuk wat er na de vergadering gebeurde: twee dochters van Sytse en Grietje namen plaats achter de microfoon en gingen met elkaar in debat. En zeker niet onverdienstelijk, de opvolgers staan al klaar…zie foto. Tijdens de raad van 9 juli heeft fractievoorzitter Jacob Spikernamens het CDA het volgende gezegd: Na 12 jaar zullen we eraan moeten wennen dat wethouder De Jong geen deel meer uitmaakt van het college van burgemeester en wethouders van Staphorst. Meneer De Jong, beste Sytse, Een paar woorden die jou typeren als wethouder en als persoon, enkele zijn de afgelopen tijd al vaker genoemd: AtypischBreed georiënteerdOnderhoudendAlgemeen belang HumorDienendGelovigPrincipieelGeen lijstjes bereikte resultaten Dat laatste heb je zelf genoemd bij je afscheid voor externen in de patio. Maar dit lijstje is dan weliswaar geen overzichtje met gebouwen en parken die onder jouw verantwoordelijkheid aangelegd zijn, maar ze zijn veel belangrijker! Dit is waarom we je zo gewaardeerd hebben. Altijd dienstbaar aan je omgeving, aan de samenleving. Maar als we een lijstje met resultaten willen maken, dan zijn er genoeg te noemen. Wat te denken van de scholen die allemaal zijn opgeknapt en er geweldig uitzien, wat te denken van de bibliotheken, geherstructureerd en toekomstbestending. Herinner me nog je vasthoudendheid dit door te zetten, toekomstbestendig maken. Wat te denken van de financiële situatie van onze gemeente: nog beter op orde dan toen je ervoor verantwoordelijk werd. In gemeenteland zijn alle wethouders financiën jaloers. En zo kunnen we een mooie lijst samenstellen. We zullen het moeten doen zonder je droge humor, zonder de soms eenvoudige, maar rake opmerkingen, maar vooral voor de oplossingsgerichte aanpak wanneer discussies uit de hand dreigden te lopen. Je was een wethouder van de gemeenschap, je was ook onze wethouder. Dat hebben we altijd ontzettend gewaardeerd. Over enkele onderwerpen waren we het oneens, maar ook dan ging je daar goed en respectvol mee om. Niet altijd, of vaak niet, bereid om je standpunt te herzien, vasthoudend als je was. Maar wel altijd bereid dat toe te lichten en ons te overtuigen. En als dat niet lukte, dan ging dat niet ten koste van de onderlinge verstandhouding. Sytse, ik ben ervan overtuigd dat je 12 jaar een zeer bekwaam, maar bovenal oprechte wethouder bent geweest met altijd het belang van Staphorst voorop. Namens het CDA wil ik je daarvoor hartelijk bedanken en alle goeds en Gods zegen wensen in de toekomst.

Bert Krale en Henk Courtz beëdigd

CDA CDA SGP Staphorst 03-07-2018 20:34

Dinsdag 3 juli zijn Bert Krale en Henk Courtz namens het CDA geïnstalleerd als wethouder en raadslid. Bert gaat beginnen aan zijn tweede periode als wethouder. Henk zat na de verkiezingen even in de wachtkamer totdat er een coalitieakkoord was en Bert Krale weer wethouder zou worden. Als CDA zijn we blij dat er een nieuw college is met een CDA wethouder en dat de fractie weer compleet is met naast Henk Courtz ook Genevive Compager, Herriët Brinkman en Jacob Spiker. Naast Bert Krale zijn ook Lucas Mulder (SGP) en Alwin Mussche (CU) als wethouder geïnstalleerd. Als raadslid werden ook Henk Kin (SGP en Alberto Schra (CU) geïnstalleerd.

Rapport en advies informateur

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Staphorst 23-05-2018 19:43

https://staphorst.christenunie.nl/blog/2018/05/23/Rapport informateur

De afgelopen weken heeft de informateur, de heer Van der Pol, gesprekken gevoerd met de verschillende partijen in de gemeenteraad. Dinsdagavond presenteerde hij zijn verslag waarin gekozen wordt voor een hernieuwde samenwerking tussen SGP, CDA en ChristenUnie. Deze partijen hebben in een intentieverklaring laten weten de komende samen te willen werken aan een akkoord. Fractievoorzitter Alwin Mussche heeft tijdens de raadsvergadering de volgende bijdrage gehouden.

In het duidingsdebat van 29 maart, heeft de ChristenUnie een voorstel gedaan voor het opstellen van een raadsakkoord en raadsprogramma. Iets waar alle fracties aan meewerken. Daarbij maak je met elkaar afspraken over de wijze van besturen en de inhoud. Vervolgens wordt een college benoemd die hieraan uitvoering geeft. Een nieuwe vorm en werkwijze die in meerdere gemeenten wordt toegepast. De informateur heeft dit voorstel onderzocht door met alle vijf partijen afzonderlijk hierover in gesprek te gaan. Daaruit bleek dat ons voorstel nog onvoldoende draagvlak heeft. Er is behoefte aan een langere voorbereidingstijd, die eigenlijk al voor de verkiezingen zou moeten beginnen. Wat ons betreft pakken we met elkaar deze handschoen op en houden we de komende jaren het gesprek hierover gaande. Wellicht is de tijd over vier jaar hier rijp voor.

Dit alles maakte dat we halverwege april gevraagd werden om de gebruikelijke route te hanteren. Dat wil zeggen dat er eerst duidelijkheid moet komen over wie de collegedragende partijen zijn. Voor ons geldt dat we in de eerste plaats geen enkele partij uitsluiten. We zijn ervan overtuigd dat de zeventien raadsleden dienstbaar willen zijn en allen het goede voor hebben met de gemeente Staphorst. Een ander vertrekpunt van de ChristenUnie voor een nieuw college is dat, het college moet bestaan uit een politieke meerderheid moet zijn met breed draagvlak in raad en samenleving. Dat betekent een college van drie partijen.

Op basis hiervan hebben wij aan de informateur te kennen gegeven dat er één optie is die met afstand onze voorkeur heeft: “een hernieuwde samenwerking tussen SGP, ChristenUnie en CDA”.

“Hernieuwd” omdat er getalsmatig sprake is van andere verhoudingen. Ook “hernieuwd” omdat het goed is om voorafgaand aan een nieuwe start elkaar nog eens diep in de ogen aan te kijken. Dat diep in de ogen kijken hebben we gedaan, zoals ook te lezen is in het verslag van de informateur. We hebben hiervoor een aantal gesprekken met SGP en CDA gevoerd. Ik kijk terug op goede gesprekken waarin over en weer herkenning, erkenning en vertrouwen was. Dit biedt een goede verbinding met elkaar, die we met elkaar hebben onderstreept in een intentieverklaring die we gezamenlijk presenteren.

De rode draad in deze intentieverklaring is dat we als drie collegedragende partijen niet alleen de verbinding met elkaar zoeken. We willen in de komende jaren nadrukkelijk de verbinding zoeken met de niet collegedragende partijen, Gemeentebelangen en PvdA. Een akkoord op hoofdlijnen betekent dat er vaker een inhoudelijk debat plaats zal vinden in deze raadszaal. De plek waar het hoort.

Daarnaast zullen we de bestuurlijke vernieuwing verder vormgeven door participatie van inwoners bij plannen en beleid verder vorm te geven. Ook is verbinding met andere overheden van belang: een strategische samenwerking met andere gemeenten, provincie en rijk om onze  dorpen verder te ontwikkelen.

Dit alles is verwoord in de intentieverklaring die een goede basis biedt in het formeren van een nieuw college.

De informateur Arie van der Pol heeft dit proces begeleid. Dat heeft hij vanuit zijn politieke ervaring op een kundige wijze gedaan. Hij heeft vele gesprekken gevoerd en heel wat uren doorgebracht in Staphorst. De ChristenUnie spreekt dank en waardering uit voor de zorgvuldige wijze waarop de heer Van der Pol zijn werk heeft gedaan. Ook een woord van dank aan onze griffier mevrouw Roest die ook bij alle gesprekken aanwezig was en ook een belangrijke bijdrage leverde.

Wat ons betreft is er een eerste belangrijke stap gezet. Daar zijn we blij mee. In de komende weken zullen we met elkaar werken aan een akkoord op hoofdlijnen. Wij hebben er vertrouwen in dat we over niet al te lange tijd weer hier staan om het akkoord te presenteren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.