Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

4 documenten

Raadslid Gerrit van Buuren overleden

VVD VVD Weert 28-10-2017 02:44

Met verdriet hebben we kennisgenomen van het overlijden van ons raadslid Gerrit van Buuren. Hij was raadslid sinds 2010. In 2014 was hij lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen en tevens fractievoorzitter.

https://weert.vvd.nl/nieuws/24748/raadslid-gerrit-van-buuren-overleden

Wij kennen Gerrit als een gedreven actief lid. Zeer betrokken en altijd aandacht voor iedereen.  Als fractie zullen we Gerrit missen vanwege zijn kundigheid, scherpte, maar vooral vanwege zijn warmte, hartelijkheid en gezelligheid.

Onze gedachten gaan eerst en vooral uit naar zijn vrouw Jenny, kinderen, kleinkinderen en familie. Wij wensen hen veel sterkte.

Kadernota 2017 – 2021

VVD VVD Drechterland 17-07-2017 02:14

https://drechterland.vvd.nl/nieuws/23356/kadernota-2017-2021

Maandag 26 juni werd de kadernota 2017 – 2021 door de Gemeenteraad vastgesteld. Het financieel beeld ziet er voor de toekomst van de gemeente gunstig uit.

Er is een klein tekort voor 2017 voorspeld door het college en een klein overschot voor 2018. Gezien het feit dat er in 2016 ongeveer 1 miljoen is overgehouden, grotendeels veroorzaakt door incidentele meevallers, is het tekort voor 2017 prima te verantwoorden.

Echter er zijn nog veel uitdagingen in de toekomst waar onze fractie ook de nadruk op heeft gelegd. Zo piept en kraakt de SED organisatie nog en is Drechterland bezig met het project vitale dorpen. Daarom herkennen wij ons niet in het beeld geschetst door PDL over de te riante financiële positie van de gemeente. Onze fractie heeft graag nog wat geld in kas om de SED organisatie verder op orde te brengen en ook voor het project vitale dorpen. 

Wij kwamen zelf met een motie die het college oproept bewust na te denken over toekomstige duurzaamheidsmaatregelen bij grote infrastructurele projecten, zo voorkomen we dat in de toekomst wegen of pleinen weer opnieuw ‘open’ moeten om alsnog bijvoorbeeld leidingen te trekken.  Door afwezigheid van één raadslid (er waren 16 raadsleden) staakten de stemmen op 8-8 en wordt deze motie na de zomer opnieuw in stemming gebracht. 

Ook steunden wij een motie van PDL, waarin de maximale subsidie voor duurzaamheidsmaatregelen die inwoners zelf kunnen  nemen voor de komende jaren wordt verhoogd. De maximale subsidie voor dit jaar was wegens succes in mei al op. Meer informatie over deze subsidie is te vinden via: https://www.drechterland.nl/energiesubsidie-voor-bestaande-woningen

Algemene Beschouwingen begroting 2017

VVD VVD Ommen 16-11-2016 10:53

 Algemene beschouwingen bij

- Begroting 2017 - MJP - 2e Berap - 1e Begrotingswijziging 2017

Begroting 2017

Geacht college, leden van de gemeenteraad, ambtelijke organisatie en belangstellenden.

Vandaag bespreken wij de begroting voor 2017 zoals die door het college is aangeboden.

De begroting raakt de bevolking van Ommen in de volle breedte. De bewoners, instellingen, verenigingen, bedrijven en organisaties zijn allen betrokken bij financiële veranderingen. Of ze nu positief of negatief zijn, ze hebben er mee te maken. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de begroting zoals die nu gepresenteerd is, voor buitenstaanders niet te lezen is. Ruim 160 pagina’s. Natuurlijk zal bijvoorbeeld een vereniging of bedrijf zoeken naar hun eigen hoofdstuk, maar wat een begroting juist interessant maakt is de integrale afweging. Burgerparticipatie en integraal werken zijn de begrippen waarlangs wij tegenwoordig alles willen oppakken. Dan is een begroting in de huidige vorm onvoldoende. Wel goed als ondersteunend stuk voor de vakmensen en ingewijden, maar niet voor derden die begrip voor de keuzes moeten kunnen hebben. Eerder wezen wij u op het voorbeeld van Zaandam. Vraag: Hoe gaat u dit voor het komende jaar oppakken?

 

 

De begroting is de vertaling van de uitkomsten van de kadernota 2017. De financiële situatie van de gemeente en de noodzakelijke grote investeringen zoals onderwijs en sporthal geven ons marginaal ruimte voor  andere wensen. In uw begroting in een oogopslag is goed te zien wat de effecten van de kadernota zijn op de begroting. Ook heeft u in de bijlagen nu goed de verklaring opgenomen waarom u bepaalde bezuinigingsmogelijkheden wel in beeld heb gebracht, maar niet heeft overgenomen. Wij kunnen ons hier vooralsnog in vinden, maar een aantal zaken zullen wij nauwgezet volgen.  Een goed voorbeeld daarvan is de combinatiefunctionaris waarvan u aangeeft dat hij preventieve effecten heeft. Daarnaast vragen wij ons nog steeds af of wij wel goed gebruik maken van de kracht van onze samenleving en bestaande structuren op investeringen rond evenementen beleid, muziekonderwijs, cultuureducatie, promotie en marketing. Wij verwachten daar meer informatie over het komende jaar. Vraag: Kunt u ons dit toezeggen?

Gelukkig is de septembercirculaire ons goedgezind, maar geeft geen reden tot juichen. De aankomende Tweede Kamer verkiezingen zijn een risico en ook een aantal verwachte baten zijn absoluut niet zeker. Door de toelichting van BMC op onze begroting werd de raad geattendeerd op een ongewoon verschijnsel, namelijk een jaarrekening die tekorten geeft ten opzichte van de begroting, terwijl dit landelijk meestal andersom is. Het gaf wat verwarring op het moment waarop de spreker aangaf dat het ook als een compliment gezien kan worden. Immers vaak wordt de overheid verweten te royaal te begroten. Kortom we hebben baat bij een goede en realistische begroting. Als er dan in de 2e Berap staat dat er niet goed geraamd is voor wat betreft het aantal belastingplichtigen komt ons het woord compliment weer vreemd voor. Inmiddels is het u op zijn minst duidelijk waar het als een compliment gezien moet worden en waar het een omissie betreft. Vraag: Kunt u aangeven op welke posten u de meeste begrotingsrisico ’s voorziet en wanneer zijn alle data voldoende op orde  om missers zoals het aantal belastingplichtigen te vermijden?

De door u aangegeven structurele  en incidentele investeringen voor de volgende posten zijn voor ons nog steeds niet direct noodzakelijk :

De formatie vergunningverlening kan wat ons betreft opgevangen worden binnen de BOH. Er zijn nog boventalligen en binnen de afdeling zijn zeker werkzaamheden te verrichten die niet altijd specifieke kennis vragen of snel zijn aan te leren. Wij denken bijvoorbeeld aan administratieve afhandelingen die nu waarschijnlijk  door de specialist zelf gedaan worden. Hiermee compenseer je de opbrengst van de leges ten opzichte van personele kosten en kun je voor kleine bouwaanvragen toch laag in de leges gaan zitten. Vraag: kunt u ons aangeven of u ons voorstel heeft bekeken en wat de reden is waarom u dit niet heeft overgenomen?

Bij de kadernota stelden wij reeds het volgende. Wij gaan ervan uit dat er ruimte zit  in de uitvoering actieplan centrum met ondernemers. Wat gaat er niet goed als daar jaarlijks €20.000 minder aan wordt besteed? Vraag: Kunt u alsnog duidelijkheid hierover geven? Wij wijzen u nogmaals op de mogelijkheid om inkomsten te genereren door de verkoop van bedrijventerreinen en woningbouwkavels over te laten aan een samenwerkingsverband van onze makelaars. Verkopen is hun vak. Vraag: Kunt u ons aangeven wat uw bezwaren zijn en of u een andere vorm van samenwerken voor ogen heeft?

 

De fractie van de VVD is van mening dat belastingen noodzakelijk zijn om de goede voorzieningen in Ommen te kunnen blijven houden. Dit maakt Ommen een aantrekkelijke en geschikte gemeente om te wonen, te werken en te recreëren. Wel moeten de lasten in verhouding zijn.

Wij missen nog steeds het beter en sneller faciliteren van (toeristische)ondernemers bij hun ontwikkelwensen (waardoor zij sneller kunnen inspelen op de wensen van de klanten)  Dit genereert inkomsten. De sectoren hebben u al meerdere malen mogelijkheden aangereikt. wij vinden dit nog steeds niet terug bij de doelstellingen en de prestaties. Vraag: Gaat u dit het komende jaar oppakken?

 

Eerder gaven wij al aan dat wij geen grote moeite hebben met het gezamenlijk betalen voor onze voorzieningen. In vergelijking met omringende gemeenten zit Ommen nu met de OZB laag. Ommen €103,10 , Dalfsen €112,90, Hardenberg €120,40 en gemiddeld in Overijssel €137,30 per ton taxatiewaarde  . Dat  zegt echter nog niets over de totale lastendruk. Wij gaven bij de kadernota aan u de ruimte te willen geven voor een geringe verhoging van de OZB, mits wij met de totale lastendruk niet boven de  gemiddelde lastendruk van het Vechtdal uit komen. In het hoofdstuk lokale heffingen heeft u onder het kopje woonlasten en lastendruk ons inzicht gegeven over de plaats die Ommen inneemt qua lastendruk. Zowel landelijk als regionaal. Sinds 2016 telt Nederland volgens het CBS 390 gemeenten. Zoals u het nu aanbiedt lijkt het op de trainer die tegen zijn team zegt; Super dat jullie 8e werden, terwijl er 10 mee deden. Vraag: Kunt u uitleggen wat u bedoelt met de zin op blz. 101: Hiermee staat onze gemeente op plaats 235 van de gemeenten met de laagste woonlasten in Nederland? Waarbij u zelfs aangeeft dat dat er 396 zijn ( in de tabel noemt u 393!!) . Wat is de lijst met duurste gemeenten ?

Meermalen  vroeg de VVD om een beter overzicht van de kostenverdeling afvalstoffen heffing. Het verbaast ons dat er nog steeds een beeld bestaat dat het beter scheiden meer kosten geeft en daarmee alleen een , ons door de gemeente en ondersteund door de voorlichting van de ROVA, wel voorgehouden werd. In de toelichting op pagina 35 geeft u wel uitleg over het succes , maar nog steeds niet wat dat onze burgers financieel bracht of gaat brengen. U praat alleen nog over het op een aanvaardbaar peil houden van de kosten. Steeds werd voorgehouden dat juist het restafval de kosten doet stijgen. Als dat dus blijkbaar met 59% is afgenomen, dan moet dat iets met de tarieven doen. Wij vinden de toelichting nog steeds onvoldoende. Vraag: Hoe gaat u dit nu eens oppakken?

In het vaststellingsbesluit vraagt u in te stemmen met mutaties die geld opleveren. Goed beschouwd een opvallende vraag. Wie kan daar nu tegen zijn? Wij zoemen in op extra bouwleges Vlierlanden. Mooi dat de verkoop goed gaat en gezien de Primos gegevens een reële aanname. Wij zien graag binnenkort alle kostenposten die toegerekend worden aan de ontwikkelingen van de Vlierlanden. Vraag: Kunt u ons die op korte termijn aanleveren?

 

Wij constateren dat het ook uw voorkeur is de jeugdhulp niet langer in het huidige groot verband te organiseren en er een voorkeur bestaat om de BVO (bedrijfsvoering organisatie) te verlaten.  Vechtdal breed heeft in principe onze voorkeur. Wij verzoeken u dan ook dringend om het project voor deze wijziging met spoed op te pakken om dit vanaf 1 januari 2018 een feit te laten zijn. Vraag: Kunt u dat toezeggen?

Binnen de zorg meldt u mee- en tegenvallers. Onduidelijk is nog wat op korte- en middellange termijn de kosten daadwerkelijk zijn.

Een goede en heldere monitoring binnen de zorg is onontbeerlijk. Het ons aangereikte dikke pakket met gegevens van zowel Hardenberg en Ommen geeft dan wel een scala aan informatie maar mist de monitoring voor de raad van Ommen.  Veel feiten staan omschreven maar niet wat er verwacht werd en voor welk bedrag. Wij missen ook de doorkijk naar de toekomst.  Graag in bv. “1 oog opslag “die informatie zodat de raad van Ommen meer effectief  betrokken wordt.  Vraag: Pakt u dit op?

Labelen van gelden heeft niet onze voorkeur. Wij geloven in de door ons vastgestelde beleidsnotities en gaan ervan uit dat dit ook het standpunt van het college in de begrotingscyclus is. Wijzigingen in beleid en in het beschikbaar stellen van de, bij het beleid horende middelen, zullen altijd eerst naar de raad moeten.

Aandacht is besteed aan het armoede beleid. Dit betrof met name armoede bij kinderen.  Wij vragen ook beleid op het voorkomen en  bestrijden van armoede voor volwassenen en vooral voor ouderen. Vraag: Wanneer kunnen wij hier meer concrete voorstellen verwachten?

 

Algemeen: wij zijn nog niet tevreden over alle indicatoren zoals die opgenomen zijn. U gaf dat zelf eerder ook al aan. Vraag : Wanneer heeft u ze op orde?

 

Wij ondersteunen uw voorstellen met betrekking tot algemene reserve conform de uitgangspunten van de begrotingsdoctrine.

MJP

Een lastig dossier de grondexploitaties. U presenteert ons een helder overzicht en duidelijke risico’s. Nogmaals wijzen wij u op de mogelijkheid onze maatschappelijke professionals in te zetten voor de verkoop, maar ook voor de feeling rondom de prijsontwikkeling. Het verbaast ons overigens dat u spreekt over indicatieve grondprijzen, terwijl u wel aangeeft dat u de grondprijzen voor 2017 ongewijzigd laat. Vraag: Als u de grondprijzen ongewijzigd laat, waarom gebruikt dan toch de term indicatief? Vraag: Eerder vroegen wij u ons vaker dan bij de 2 Berap momenten, op de hoogte te houden van de ontwikkelingen? Hoe gaat u dat vorm geven?

2e Berap

Wij zijn akkoord met uw voorstel om een aantal budgetten, die vastgesteld zijn door de raad in 2016 te laten vrijvallen en weer beschikbaar te stellen in 2017. Verdeeldienst: Wij verbazen ons over een nadelig effect bij de problemen met de koelinstallatie. Vraag: Valt dit niet onder de garantie? Voorzieningen: Wederom komt u met een noodzakelijke vervanging/investering van het zwembad in de Carrousel. Vraag: Bestaat er eigenlijk wel een fatsoenlijk onderhoudsprogramma met een kostenraming?

 

1e Begrotingswijziging 2017

Gered door de gong. Zo voelt de september circulaire, maar nog erg onzeker en de komende Tweede  Kamer verkiezingen zijn zeker geen garantie voor de meerjarige lijn die u nu heeft uitgezet. Voorzichtigheid is geboden. Onder de kop volkshuisvesting geeft u aan een budget voor 2017 van €10.000 te reserveren oplopend tot €40.000 in 2020. Wij missen hier de onderbouwing. Mede gezien de vraag over de Vlierlanden waarover wij nog vragen hadden betreffende de toegerekende kosten.

Vraag: wanneer krijgen wij de onderbouwing?

Onder de kop omgevingswet geeft u aan totaal €80.000 nodig te hebben met betrekking tot de implementatie van de omgevingswet. Vraag: In hoeverre maakt u gebruik van de gratis diensten van de VNG? Zij bieden dit aan als u dit in samenhang met buurgemeenten oppakt. Onder de kop kindplein meldt u een voordeel van €200.000. Zelf heeft u al regelmatig aangegeven dat langer wachten met bouwen van onder andere de sporthal, gevolgen heeft voor de kosten. Inmiddels bereiken ons berichten dat de tarieven op de markt sterk stijgen. Vraag: Hoe voorziet u in dit risico?

 

Tot zover de bijdrage van de fractie van de VVD in eerste termijn.

Ilona Lagas Rinie Schunselaar-Henning

Algemene beschouwingen 2015

VVD VVD Marum 11-11-2015 09:00

Opnieuw een sluitende begroting voor komend jaar. Een hele prestatie voor een kleine gemeente in deze turbulente tijden. Gelukkig heeft het college samen met de raad in het verleden tijdig bijgestuurd en daarvan plukken we nu de vruchten. Ik wil college en ambtenaren dan ook bedanken voor deze heldere en leesbare begroting. Om ons heen gebeurt veel. Collega politici worden bedreigd en dat is een slechte ontwikkeling. Democratie is gebaat bij vrijheid van meningsuiting zonder belasting van buitenaf. Ik hoop dan ook dat in deze gemeente wij ons werk ongestoord kunnen doen. Ons werk is zorgen voor een prettige leef- en werkomgeving voor de inwoners van onze mooie gemeente. Vluchtelingen: Ook in Marum ontkomen we niet aan het nadenken over huisvesting van vluchtelingen. Echte vluchtelingen moeten we uiteraard helpen en onderdak bieden. Wel zullen we dan ook streng moeten zijn voor mensen die om andere redenen vluchten en hier niet kunnen blijven. Financieel staat de gemeente er redelijk voor. Voor 2016 is de begroting sluitend en ook de meerjarenbegroting voor 2019 is sluitend. 2017 en 2018 zijn er nog kleine tekorten. Wij verzoeken het college deze tekorten bij de komende verantwoordingsmomenten alsnog sluitend te maken. Er is in de begroting zelfs ruimte voor nieuw beleid. Meest in het oog springend daarbij is het kunstgrasveld voor de sportverenigingen in de gemeente. Een reeds lang gekoesterde wens gaat daarmee in vervulling. Aandachtspunt blijven de lasten voor onze inwoners. De OZB wordt slechts trendmatig verhoogd en de rioolheffing zelfs iets verlaagd. De afvalstoffen heffing zal naar alle waarschijnlijkheid licht stijgen. Wij verzoeken het college hier de vinger goed aan de pols te willen houden en daar waar mogelijk de verhoging te beperken. In het coalitieakkoord hebben we drie hoofdpunten genoemd; Herindeling. We zijn op weg maar deze weg kent toch meer hobbels dan we gehoopt hadden. Wij zijn van het begin af aan gegaan voor 01.091.2018. Helaas kon deze datum niet gehaald worden. Er is nu eindelijk een definitieve? datum bepaald op 01.01.2019. Wij hopen dat dit gehaald wordt maar hebben inmiddels wel geleerd dat in dit proces niets vanzelfsprekend is. Centrumplan. Inmiddels ligt er een weg en is de omvang van het bouwterrein goed zichtbaar. Ook hier zitten wat kinken in de kabel. De Zonnehuisgroep heeft zo haar eigen dynamiek en dat beïnvloedt ook ons centrumplan. Oplevering van kerst 2016 naar voorjaar 2017. Ik reken erop dat dit een realistisch tijdpad is. Er blijft in Marum dringend behoefte aan een moderne voorziening voor groepen die daar behoefte aan hebben. Bijzonder positief is dat Wold & Waard hier gaat bouwen als een van de weinige locaties in het Westerkwartier. Transities. De budgetten voor het sociaal domein zijn in 2016 fors verminderd en ook de jaren erna zullen ze nog verder dalen. Dit vraagt om een goede sturing op de financiën en ombuigingen aan de lastenkant. Meer inzetten op preventieve en goedkopere zorg in de buurt. In de begroting van de ISD is aangegeven dat er minder middelen beschikbaar zijn voor meer taken. Dit alles vraagt om het efficiënt inzetten van middelen en sturen op de gewenste maatschappelijke effecten is. De VVD wil dat er wordt gewaakt voor onnodig hoge administratieve lasten om daarmee meer geld vrij te maken voor de zorg van de mensen. De transformatie biedt volgens de VVD- fractie zeker kansen. De eigen kracht van de inwoners benutten en het bieden van maatwerk. Problemen eerder signaleren van problemen en meer omzien naar elkaar. Bieden van ruimte voor initiatieven van inwoners. De VVD-fractie ziet uit naar de ontwikkeling van 1 toegang in de vorm van dorpenteams of anderszins dichtbij de inwoners. Tevens naar de verdere uitwerking van de opdracht voor het welzijnswerk. Dorpsbelangen: De VVD fractie is nog steeds van mening dat een actieve vereniging van dorpsbelangen grote waarde heeft voor een dorpsgemeenschap. Zeker na de herindeling is een vereniging van dorpsbelangen onmisbaar. Ook voor verdeling van het dorpsbudget is deze vereniging onmisbaar. Daarom vragen wij het college zich ook nogmaals in te zetten voor een vereniging van dorpsbelangen in het dorp Marum. Van het college hebben we goede burgerinitiatieven gezien. Rondgang met een bakfiets, een gratis cursus etc. Complimenten daarvoor. Economie. Het gaat weer wat beter met de economie. Helaas heeft de gemeente Marum door toedoen van de provincie Groningen geen bedrijfsterreinen meer te bieden. Dat heeft tot gevolg dat groeiende bedrijven uit Marum moeten vertrekken en doorgroeiers naar elders uit moeten wijken. Voorzitter, dit is de VVD fractie een doorn in het oog. De mensen die bij deze bedrijven werken kopen bij onze middenstanders, vieren verjaardagen met het gebak van onze bakker, lunchen tussen de middag in het dorp en eten bij onze restaurants. Wij willen het college dan ook nogmaals dringend oproepen om met de provincie om tafel te gaan over uitbreidingsmogelijkheden voor onze bedrijventerreinen. Snel internet buitengebied. Voor de VVD is dit een belangrijk punt. Particulieren en bedrijven in het buitengebied moeten ook kunnen beschikken over snel internet. Wij zullen komende periode dan ook komen met initiatieven op dit gebied. Recreatie en toerisme. Dit jaar heeft de VVD voor de Raad een themabijeenkomst georganiseerd over Recreatie en Toerisme. Het was een leerzame avond met interessante bijdragen . Daarnaast hebben wij gedurende het jaar punten als het verbeteren van de website, het doorgeven van routewijzigingen etc. Een camperplaats wordt inmiddels onderzocht. Een mountainbike route is in voorbereiding en bijna afgerond. Wij willen het college vragen blijvend aandacht te schenken aan dit belangrijke onderwerp en wij zullen zeker ook zelf met initiatieven komen. De fietssnelweg van Groningen naar Drachten staat inmiddels weer hoog op de agenda. Vanaf Leek naar Groningen wordt hoogstwaarschijnlijk gerealiseerd en doortrekken naar Drachten wordt onderzocht. Wij steunen het college hierin van harte en verzoeken het college hier blijvend aandacht voor te vragen. Veiligheid: De veiligheid is in Marum goed te noemen. Wij blijven wel voortdurend aandacht vragen voor de aanwezigheid van de wijkagent. Ook van belang zijn de aanrijdtijden van de politie. Het mag niet zo zijn dat burgers heel lang op bijstand moeten wachten in situatie waar politie dringend gewenst is. Fietsendiefstal blijft voor burgers een grote ergernis en ook hiervoor zullen wij aandacht blijven vragen. Voorzitter ik sluit af. Ik concludeer dat Marum een goede en prettige gemeente is om in te wonen, leven en recreëren en de VVD fractie is blij daaraan zijn steentje bij te kunnen dragen. -- VVD Fractieleden --

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.