Nieuws van politieke partijen in Best over CDA inzichtelijk

3 documenten

Vragen aan het College over het WMO-abonnement

CDA CDA Best 04-11-2018 15:29

Best, 26 oktober 2018 Aan: College van Burgemeester en Wethouders gemeente Best Onderwerp: Abonnementstarief Wmo Geacht college, Op 26 september 2018 debatteerde de Tweede Kamer over verschillende onderwerpen in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo). Een van de belangrijkste: het abonnementstarief. Na invoering van het abonnementstarief betaalt iemand maximaal 17,50 euro per vier weken, voor alle Wmo- maatwerkvoorzieningen gezamenlijk die hij via de gemeente ontvangt. Dit onafhankelijk van inkomen en vermogen. In 2019 wordt dit tarief ingevoerd via een AMvB, een eenvoudiger manier van regelgeving. In 2020 moet de wetswijziging rond zijn die het tarief opneemt in de Wmo. Het voorstel is om 19,00 euro per maand te vragen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft aangegeven te vrezen voor ‘aanzuigende werking’ van dit lage tarief. Mensen die nu nog zelf betalen voor hun voorzieningen (zoals huishoudelijke hulp) zouden in de toekomst mogelijk een beroep doen op de Wmo. Gemeenten krijgen bovendien minder inkomsten, omdat ze maar maximaal 17,50 euro per vier weken aan eigen bijdrage mogen rekenen. Daarnaast geldt het abonnementstarief in 2019 nog alleen voor zogenoemde 'maatwerkvoorzieningen': een individuele voorziening voor iemand persoonlijk (denk aan huishoudelijke hulp, of een traplift). Voor de 'algemene voorzieningen', die voor alle burgers zonder indicatie toegankelijk zijn (inloopdagen, buurtbus) kan een hogere eigen bijdrage worden gevraagd, tot maximaal de kostprijs. Belangenorganisaties vrezen nu dat gemeenten hun maatwerkvoorzieningen om zullen zetten in algemene voorzieningen, waardoor mensen alsnog duurder uit zijn. Ook is het streven van het kabinet is om vanaf 2020 sommige algemene voorzieningen ook onder het abonnementstarief te laten vallen. Daarmee vervalt de hierboven genoemde mogelijkheid. Belangenbehartigers maken zich nu zorgen dat gemeenten de lagere inkomsten proberen te compenseren door de regels voor toegang zo streng mogelijk te maken. Tot slot vrezen belangenbehartigers dat bestaande gemeentelijke regelingen voor minima - waarbij de eigen bijdrage wordt verlaagd (soms tot nihil) tot onder 17,50 euro, gaan verdwijnen omdat de gemeente het budget niet meer heeft. Minima worden dan de dupe van een regeling die iets goeds doet voor middeninkomens. Naar aanleiding van het bovenstaande hebben de fracties van het CDA en Best Open de volgende vragen aan het college. 1. Vanaf 1 januari 2019 geldt naar verwachting voor alle Wmo- maatwerkvoorzieningen en voor alle cliënten een abonnementstarief van maximaal 17,50 euro. Heeft het college inzicht in de financiële consequenties van deze maatregel voor de gemeente en zo ja wat zijn die bij benadering? 2. Hoeveel personen in Best hebben nu een Wmo- indicatie en hoeveel daarvan betalen nu meer dan 17,50 euro per vier weken? 3. Is het college van plan om maatregelen te nemen om de, door de VNG gevreesde, 'aanzuigende werking' te beperken en zo ja welke? 4 a. Is het college van plan om de uitvoering van de Wmo met ingang van 1 januari 2019 aan te passen in de vigerende regelgeving? b. Zo ja, wat gaan onze inwoners daarvan merken en op welke manier gaat het college de wijzigingen toelichten aan betrokkenen? 5. Is het college van plan om in 2019 nieuwe algemene voorzieningen te contracteren, waar nu nog maatwerkvoorzieningen worden geïndiceerd en zo ja, welke zijn dat? Wij zien uw inhoudelijke reactie op de door ons gestelde vragen met belangstelling tegemoet en vragen het college tevens om in de eerstkomende raadssessie Sociaal Domein speciaal aandacht te schenken aan het Abonnementstarief Wmo. Gaston Slagers Veronique Zeeman fractievoorzitter CDA Best fractievoorzitter Best Open

CDA: Iedereen moet volwaardig kunnen participeren in de Bestse samenleving

CDA CDA Best 19-09-2017 09:57

Het CDA heeft in de huidige raadsperiode meerdere malen aandacht gevraagd voor laaggeletterdheid, -gecijferdheid en onvoldoende ontwikkelde digitale vaardigheid. Het stemt ons dan ook zeer positief dat het college, in persoon wethouder Wijnands, die voorzetten van het CDA inkopt. U heeft vorige week in Groeiend Best kunnen lezen dat een convenant is afgesloten tussen de gemeente Best, Stichting Welzijn Best/Oirschot, de Stichting Lezen & Schrijven en het Ster College. Samen slaan ze de handen ineen om te komen tot een plan om de laaggeletterheid, -gecijferdheid aan te pakken en de digitale vaardigheid van Bestse inwoners te verbeteren. Die worden ook wel de noodzakelijke basisvaardigheden genoemd om in de huidige kenniseconomie en de moderne samenleving te kunnen functioneren. De aanpak houdt in het in gesprek gaan met maatschappelijke organisaties om deze noodzakelijke basisvoorwaarden structureel en duurzaam te verbeteren. Het CDA is verheugd met de nu ingezette koers waarbij het bespreekbaar maken, het vinden van (potentiele) laaggeletterden, laaggecijferden en digibeten en het toeleiden van de doelgroep naar een passend educatief aanbod belangrijke onderwerpen zijn. Wel vindt het CDA dat er nu voortvarend doorgepakt moet worden met zowel het opstellen als de uitvoering van dat gezamenlijke plan van aanpak. Daarbij vinden wij het belangrijk dat het maatschappelijk middenveld zowel bij het opstellen als de uitvoering van dat plan van meet af aan wordt betrokken. Juist dit maatschappelijk middenveld (scholen, zorginstellingen, werkgevers, vrijwilligersorganisaties et cetera.) moet mede-eigenaar worden van het probleem en vormt mede de sleutel tot succes. De urgentie van het probleem blijkt uit een door Cubiss, in opdracht van CultuurSpoor Best, uitgevoerd onderzoek “Ken uw doelgroep/Kwetsbare groepen gemeente Best” d.d. juli 2015. Daaruit blijkt het er in Best naar schatting tussen de 2.800 en 3.300 inwoners zijn die niet beschikken over de eerder genoemde noodzakelijk basisvaardigheden. Dat leidt vaak tot sociale ongelijkheid omdat deze basisvaardigheden nauw samenhangen met onder meer arbeidsparticipatie, maatschappelijke participatie, gezondheid et cetera. Het betreft een kwetsbare groep die zich vaak geneert en moeite heeft hiervoor aandacht te vragen. Het CDA vindt het een prima zaak dat dit maatschappelijk probleem nu eindelijk structureel en duurzaam aangepakt gaat worden. Namens fractie CDA, Gaston Slagers (raadslid)

Raad corrigeert college op dossier Molenstraat

CDA CDA D66 PvdA Best 11-04-2017 14:11

De gemeenteraad heeft drie belangrijke taken: hij bepaalt op hoofdlijnen het beleid van de gemeente, heeft een controlerende rol en vertegenwoordigt de inwoners. Over de eerste twee willen we het nu hebben. Al jarenlang is de gemeente bezig om in de Molenstraat aan de noordzijde woningbouw te realiseren maar de raad wilde er zich nog niet bij neerleggen dat daar een bouwplan zou komen voor 11 rijwoningen in de vrije sector. Het college had dit voorstel in de raadsinformatiebrief van oktober 2015 aan de raad kenbaar gemaakt. In de raadsvergadering van 19 oktober 2015 heeft de raad het college de opdracht gegeven om nogmaals te onderzoeken of op deze plaats woningen of appartementen in de sociale sector kunnen worden gerealiseerd. In de raadsinformatiebrief van mei 2016 bracht het college in beeld wat de consequenties zouden zijn van het oorspronkelijke voorstel om 10 sociale en 26 vrije sector appartementen te realiseren. Hier werd echter alleen gekeken naar de financiële consequenties. De gemeenteraad vond dat daarmee geen recht werd gedaan aan de besluitvorming waarbij bestuurlijk de toezegging werd gedaan dat er minimaal 24 sociale woningen zouden terugkomen, nadat de toenmalige woningen gesloopt waren. Tijdens de raadssessie op 6 juni 2011 had de politiek dit nogmaals bevestigd. Onder deze toezegging van het toenmalige college ging de raad akkoord. Het CDA heeft namens de partijen CDA, D66 en PvdA een motie ingediend om het college alsnog op te dragen een uitvraag uit te schrijven voor het noordelijke gedeelte van de Molenstraat. De motie droeg het college op om een uitvraag uit te schrijven met als uitgangspunten dat er minimaal 12 sociale huur en/of- koop appartementen moeten worden gerealiseerd. De huidige parkeernorm moest richtinggevend zijn voor het nieuwe plan en dit plan moest ook passen binnen het vastgestelde bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan. De indiener diende daarnaast een grondprijs af te geven waarvoor hij het perceel wilde kopen om het plan daarop te realiseren. Na een levendige discussie over de doelgroep die daar moet komen ( senioren, geschikt/verzorg wonen, jongeren, alleenstaande 45+, statushouders), de interpretatie van de toepassing van de parkeernorm en het wel of niet vasthouden aan de eis dat er een grondprijs moest worden afgegeven, bleef de motie overeind met een tekstuele aanpassing waarbij het woord prijsvraag werd veranderd in uitvraag. Uiteindelijk stemden 19 van de 20 aanwezige raadsleden voor deze motie. Het uiteindelijke resultaat hebt u kunnen lezen. Er komt nu een plan waarbij volledig wordt voldaan aan alle selectie-eisen. Daarnaast heeft deze exercitie nog een financieel voordeel opgeleverd voor de gemeente omdat de grondbieding ruim een half miljoen euro meer opleverde dan was verwacht. Heeft het college nu verkeerd gehandeld? Nee, ze hebben wel geprobeerd een plan te realiseren dat niet voldeed aan de wensen van de raad. Dan moet een oplettende raad zijn controlerende functie toepassen, het college tot de orde roepen ( in dit geval door een motie) en ook aangeven hoe de raad het wel wil. Eind goed al goed. Er komt een mooi plan waarbij de sociale component wordt ingevuld en de gemeente er financieel goed uitspringt! Paul Gondrie Namens fractie CDA Best

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.