Team Europa werkte

Anderhalve maand na de campagne voor de Provinciale Staten vonden in mei de verkiezingen voor het Europees Parlement plaats.

Iedereen was dus al lekker warmgedraaid en de draaiboeken waren nog niet opgeborgen.

De campagne begon met een borrel bij BarBier op de markt. Daar speelden we het door D66 ontwikkeld verkiezingsspel om ons inhoudelijk voor te bereiden op de Europese verkiezingsitems en regels. Team Europa stond paraat!

Gewapend met de juiste kennis begonnen we onze gesprekken met de Goudse burgers in de wijken waar we tijdens de verkiezingen voor de gemeenteraad nog wel veel stemmen haalden maar bij die voor de provinciale staten niet. Velen vonden de Europese verkiezingen toch ver van zich af staan en waren blij met wat extra informatie. Wij hoorden van hen weer over lokale problemen, zoals de laag overvliegende vliegtuigen. Iets wat we kortgeleden ook landelijk aangekaart hebben.

Omdat D66 het belangrijk vindt aandacht te hebben voor wat er in het onderwijs gebeurt, monteerden we tussen de verkiezingsbedrijven door de jaarlijkse borden aan de lantaarnpalen waarop we de eindexamenkandidaten succes wensen.

Daarna stonden we zoals gebruikelijk op de verkiezingsmarkt achter De Waag. Het was een heerlijke zaterdag waarop het zonnetje straalde en wij veel appels van de lokale groenteboer uitdeelden.

De maandag erop was het drukbezochte verkiezingsdebat in de Chocoladefabriek. Onze afvaardiging was John Nederstigt die, ondanks dat alle kandidaten erg hun best deden ook allemaal duurzaam en sociaal over te komen (zelfs de VVD), toch een duidelijk D66 geluid heeft kunnen laten horen. En de afsluiting door de stadsdichter was zoals altijd de moeite waard.

De laatste twee dagen voor de verkiezingen stonden in het kader van flyeren bij de  stations.

Met ruim drieëntwintigduizend in- en uitstappers per dag verdween de stapel flyers als sneeuw voor de zon. Ditmaal hadden we zelfs een team op station Goverwelle staan.

Uiteindelijk was de verkiezingsuitslag niet zo slecht als gevreesd, maar zorgde deze ook niet voor de ommekeer die we gehoopt hadden. Gelukkig zijn de partijen waar we Europees mee samenwerken er in andere Europese landen goed in geslaagd te groeien, waardoor we nu Europees wel meer mogelijkheden hebben dan voor de verkiezingen.

De afsluiting van de campagne was in Casa Chow, de nieuwe streetfood bar op de markt. Het was een mooie, maar vooral leuke campagne.

En ik hoop de volgende keer nog meer leden te zien: je leert elkaar toch weer beter kennen tijdens zo’n campagne. Dank iedereen voor de bijdrage en tot de volgende keer!

Silvan Thus