Nieuws van politieke partijen over Lokale Partij Grave inzichtelijk

10 documenten

OOK BABS WORDT NU EEN WERKNEMER

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 08-11-2019 07:57

De inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) op 1 januari 2020 heeft ook gevolgen voor de Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs). Ook deze ‘trouwambtenaar’ krijgt vanaf die datum een arbeidsovereenkomst in plaats van een ambtelijke aanstelling. Het model gaat uit van een arbeidsovereenkomst met ‘uitgestelde prestatieplicht’, oftewel een oproepovereenkomst.

Wat er minimaal in een dergelijke oproepovereenkomst moet staan is echter niet wettelijk geregeld. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft daarom een model arbeidsovereenkomst opgesteld die is gebaseerd op courante inzichten over wat wenselijk en nuttig is om expliciet te regelen in een oproepovereenkomst met een Babs. De modelovereenkomst is opgesteld voor Babs’en die na 1 januari 2020 bij gemeenten in dienst komen, maar kan met een aanpassing ook worden gebruikt voor ‘zittende Babs’en’. In de overeenkomst staat onder meer dat de werknemer per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt uitbetaald met inbegrip van de voorbereidingstijd. Dat komt neer op driemaal het uurloon behorend bij de hoogste periodiek van salarisschaal 8.

Het salaris wordt, vermeerderd met 8 procent vakantietoelage en 6,75 procent eindejaarsuitkering, per maand uitbetaald. Op de arbeidsovereenkomst zijn de voor de Babs geldende bepalingen in het personeelsreglement van de werkgever van toepassing. De werknemer is op grond van het integriteitsbeleid van de werkgever verplicht om enkele maanden na de indiensttreding, aan de werkgever een voor de functie relevante Verklaring omtrent het gedrag (VOG) te overleggen.

Ollongren houdt vast aan ‘verbetering’ verkiezingsproces

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 30-09-2019 05:54

Gemeenten en de Kiesraad zien het nut er niet van in, maar minister Ollongren van Binnenlandse Zaken blijft bij haar voorstel om in elke gemeente voortaan centraal de stemmen vast te stellen na verkiezingen. Het kabinet gaf vrijdag groen licht voor het bekritiseerde wetsvoorstel van de minister.

Gemeenten maakten afgelopen zomer duidelijk dat ze het voorstel niet zien zitten. De voordelen zouden voor de meerderheid niet opwegen tegen de nadelen. Ze vinden het centraal tellen belastend en bovendien riskant voor het verkiezingsproces. Er komt fysiek gesleep met stembiljetten bij kijken, wat ‘grote logistieke beveiligingsrisico’s’ met zich mee zou brengen. De Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) wilde het voorstel daarom niet steunen.

Maar het ministerie blijft het van de zonnige kant bekijken, blijkt uit een vrijdag verspreid persbericht. ‘Het wetsvoorstel verbetert de procedure voor de vaststelling van de uitslag van verkiezingen. Er komt meer gelegenheid voor het corrigeren van telfouten, daarnaast wordt het telproces transparanter en beter controleerbaar,’ zo prijst het ministerie zichzelf.

SNELLER ARCHIVEREN KOST OVERHEID JAARLIJKS 1,6 MILJOEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 27-09-2019 07:26

Een verkorting van de overbrengingstermijn van archieven van 20 naar 10 jaar leidt tot extra kosten rond de openbaarheid en toegankelijkheid van het overgebracht archief. Per jaar is het rijk bijna 1,3 miljoen euro duurder uit, de decentrale overheden ruim 350.000 euro.

Dat is de uitkomst van de impact-analyse die APE in opdracht van het ministerie van OCW heeft verricht naar het financiële gevolg van het eerder overbrengen van overheidsinformatie naar archiefbewaarplaatsen. De maatregel is nodig vanwege de explosieve groei van digitale informatie bij de overheid. Omdat die informatie kwetsbaar is, moeten overheden zo snel mogelijk de blijvend te bewaren informatie overhevelen naar archiefdiensten. Daar zorgen experts ervoor dat de digitale bestanden leesbaar blijven.

Meer belangstelling

Wanneer de verkorting van de overbrengingstermijn ingaat, nemen volgens de APE-onderzoekers wel de dienstverleningskosten toe. De instroom van jongere informatie leidt naar alle waarschijnlijkheid tot meer belangstelling van het publiek, een groter aandeel beperkt openbaar archief en bijkomende kosten voor inzageverzoeken, en meer behoefte aan het gemakkelijk kunnen teruglenen van archiefbescheiden bij archiefvormers. Bovendien is de verwachting dat de beoordeling van deze inzageverzoeken – wel of niet openbaar – vaak complexer is.

Beoordeling openbaarheid

Bij ‘jongere’ overheidsinformatie zullen vaker redenen zijn om de openbaarheid ervan gedurende bepaalde tijd te beperken dan bij overbrenging na 20 jaar. De verwachting is dat dit gepaard gaat met meer werk voor zowel archiefvormers – die moeten de informatie op mate van openbaarheid beoordelen – als voor archiefbewaarplaatsen. Die maken onder andere extra kosten doordat jonger archief naar verwachting vaker wordt ingezien door het publiek: de archiefbewaarplaatsen verwachten 50 procent meer inzageverzoeken per strekkende meter voor jonger archief in vergelijking met archief van 20 jaar en ouder.

MOBILITEIT WAARIN DE MENS CENTRAAL STAAT IS SLEUTEL TOT SUCCES VOOR STEDEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 09-08-2019 08:49

Om steden in de toekomst succesvol te houden, doen beslissers er goed aan bij investeringen in mobiliteit goed te kijken naar het voordeel voor de eindgebruikers. Dat adviseert Arcadis in de studie "Future Mobility is People-Centric". Als ze dat missen, bestaat de kans dat hun mobiliteitssystemen in de toekomst overbelast raken met gevolgen voor de leefbaarheid en levensvatbaarheid in hun stad.

Slimme investeringen in kernmobiliteit als spoorvervoer, gecombineerd met de aanpassing en integratie met nieuwe technologieën (denk aan data-analyse, Mobility as a Service) en micro-mobiliteitsoplossingen verjongen het transportaanbod van een stad. Zo creëert de stad op maat gemaakte reizen voor de vele soorten gebruikers van het openbaar vervoer.

Steden die investeren in een op mensen gerichte combinatie mobiliteit winnen de concurrentieslag. De eerste en laatste kilometer van een reis van een reiziger is cruciaal. De "eerste en laatste kilometer" beschrijft de verplaatsing van mensen van thuis naar een mobiliteitshub en vervolgens naar een eindbestemming en terug.

Geoptimaliseerde mobiliteit brengt de waarde van het volledige ecosysteem van activa in een stad op het hoogste niveau. Optimalisatie van mobiliteitsoplossingen vereist een goed begrip van drie dingen: wensen en behoeften van eindgebruikers, bestaande infrastructuur en datacommunicatie. Met nieuwe technologieën en door slim gebruik van gegevens verbinden steden hun mensen, plaatsen en goederen slim via alle vervoersmodaliteiten met elkaar.

PROVINCIES NIET BLIJ MET ‘BOEKHOUDTRUC’ JEUGDBUDGET

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 19-07-2019 06:04

PROVINCIES NIET BLIJ MET ‘BOEKHOUDTRUC’ JEUGDBUDGET

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Gemeenten mogen in de meerjarenbegroting ‘doen alsof’ zij ook in 2022 en 2023 extra geld van het rijk krijgen voor de jeugdzorg. Daarvoor is met Binnenlandse Zaken, de VNG en de provinciale toezichthouders een richtlijn afgesproken. Toch accepteert de provincie Gelderland deze niet zonder meer, en stelt aanvullende voorwaarden aan gemeenten. Overijssel accepteert de richtlijn met hele lange tanden. Gemeenten vinden het maar een vreemde constructie.

Schatplichtig

Gemeenten als Enschede, Stadskanaal en Leidschendam-Voorburg maken gebruik van deze ‘ontsnappingspoging’, al geven ze direct aan dat daarmee een ‘werkelijkheid wordt gecreëerd die niet reëel is’, zoals wethouder Johan Hamster van Stadkanaal het verwoordt. ‘Praktisch gezien haalt dit de druk van de ketel’, stelt de Enschedese wethouder Eelco Eerenberg. ‘Het volgende kabinet heeft zich wel schatplichtig gemaakt.’ Oftewel: een volgend kabinet moet met structureel extra geld over de brug komen. Zoetermeer weet nog niet of zij van deze ‘vreemde constructie’ gebruik gaat maken.

/index.php/1953-droogte-zet-waterschappen-weer-op-scherp

/index.php/1951-nog-800-miljoen-nodig-voor-regionale-fietsroutes

DRIE WEGEN VAN VERDUURZAMING

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 07-06-2019 08:05

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed is voor ambtenaren vaak een nieuw probleem. Bewust Investeren neemt ze met een erfpachtconstructie veel kopzorgen uit handen. Al zijn er ook gemeenten die het zelf proberen of de markt inschakelen.

Geen kerntaak

‘Gemeenten hebben het te druk met hun vaste taken’, zegt Bart Hoevers. Samen met Gerben Dros richtte hij de stichting Bewust Investeren op om een antwoord te geven op het vraagstuk van de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed. ‘Het is geen kerntaak van gemeenten. Maar het is het enige waar wij mee bezig zijn.’

Lastige vraagstukken

Gemeenten willen wel verduurzamen, maar nu de daad bij het woord gevoegd moet worden, dienen zich lastige vraagstukken aan. Monumentale panden bijvoorbeeld, waarvan de historische waarde in stand gehouden moet worden. En scholen, vanwege de financiële constructie: gemeenten krijgen geld van de overheid voor nieuwbouw, maar schoolbesturen hebben de verantwoordelijkheid voor het onderhoud. Afspraken voor verduurzaming zijn vanwege die constructie moeilijker te maken. Toch moeten gemeenten het goede voorbeeld geven.

/index.php/1850-verduurzaming-begin-bij-het-zwembad

/index.php/1848-gemeenten-kennen-hun-verduurzamingsopgave-niet

‘ZEG MAAR TEGEN DE MINISTER DAT WE DIT NIET GAAN DOEN’

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 29-04-2019 16:16

‘ZEG MAAR TEGEN DE MINISTER DAT WE DIT NIET GAAN DOEN’

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

‘Ach weet u mevrouw, ik heb al zoveel circulaires van Binnenlandse Zaken gezien. Waarop heeft de minister nu weer aangedrongen zegt u, csv-bestanden? De computer waarop de uitslagen staan, staat weer in de kluis. Moet ook van diezelfde minister van u. Rapporteert u maar aan haar dat ik dit nu niet ga doen.’ Ik ga ervan uit dat Kajsa Ollongren de website van Binnenlands Bestuur als startpagina heeft, dus bij deze.

Voorgaand citaat is een weergave van een van de vele gesprekken die mijn collega’s en ik de afgelopen weken hebben gevoerd met 270 Nederlandse gemeenten. Dat is namelijk precies het aantal gemeenten dat niet na de Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen van maart hun uitslagen hebben gepubliceerd als open data.

Open data van verkiezingsuitslagen maakt het voor iedere journalist, iedere beleidsmaker, ieder campagneteam en -vooral- iedere burger mogelijk om de uitslagen onder de loep te nemen. Best waardevol in een democratische samenleving, niet waar? Dat vindt overigens ook minister Ollongren van Binnenlandse Zaken, getuige haar circulaire van vlak voor de verkiezingen in maart waarin ze alle gemeenten bij herhaling oproept de verkiezingsuitslagen in machineleesbaar formaat te publiceren: 'Transparantie en controleerbaarheid van de uitslagberekening is immers van essentieel belang om vertrouwen te kunnen hebben (en te houden) in de uitslag van de verkiezingen.'

/index.php/1747-lto-wil-paal-en-perk-ozb-tarief-bedrijven

/index.php/1745-strengere-controle-op-publiceren-verkiezingsuitslag

VERKIEZINGSSOFTWARE AAN VERVANGING TOE

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 05-03-2019 09:18

VERKIEZINGSSOFTWARE AAN VERVANGING TOE

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Nederland moet compleet nieuwe software bouwen voor bij verkiezingen. Het huidige systeem, de Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV), is na zo'n tien jaar aan vervanging toe, zegt de Kiesraad in het maandag verschenen jaarverslag. De raad praat erover met de minister van Binnenlandse Zaken.

Achterhaalde beveiliging

De OSV wordt gebruikt om de uitkomsten van stembureaus bij elkaar op te tellen. Dat mag sinds een paar jaar alleen nog maar gebeuren op computers die niet zijn verbonden met internet. Anders zouden kwaadwillenden misschien door de achterhaalde beveiliging kunnen breken. 'Aan deze software komt langzaam een einde. Het is beter om terug naar de tekentafel te gaan en het van de grond af aan opnieuw te ontwerpen dan om het te blijven oplappen. We leven toch in een andere wereld dan tien jaar geleden', zegt een woordvoerster van de raad. (ANP)

/index.php/1593-afsluiting-graafschedijk-escharen

/index.php/1591-zon-zorgt-voor-stijging-duurzame-energie

Ambtelijke macht is nergens zo zichtbaar als in het waterschap

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 31-01-2019 11:05

Ambtelijke macht is nergens zo zichtbaar als in het waterschap

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

De ambtenaar heeft ook een microfoon voor als de politici er niet uit komen De ambtenaar heeft ook een microfoon voor als de politici er niet uit komen

Wat is de macht van ambtenaren? In Den Haag hoor je er regelmatig anekdotes over. De essentie is altijd hetzelfde: als de politiek zwak is, nemen ambtenaren het werk over. Als de politiek geen eigen agenda heeft of onvoldoende daadkracht heeft, ligt de macht in de praktijk bij de ambtenarij. Je hebt dus sterke politici nodig: ze moeten tegen ambtenaren in durven gaan, kritisch zijn en niet klakkeloos alles accepteren wat ambtenaren hen voorschotelen. Het probleem van dit soort verhalen is dat ze slecht te controleren zijn: het gebeurt allemaal binnenskamers.

Maar niet in het waterschap. Daar zien we open en bloot welke invloed ambtenaren hebben. We zijn een ochtend bij waterschap Rijnland (regio Leiden-Haarlem) waar ambtenaren prominent bij de commissievergaderingen aanwezig zijn. Op de eerste rij zitten de gekozen volksvertegenwoordigers, op de tweede rij zitten ambtenaren. Ander publiek ontbreekt. De rol van ambtenaren wordt hier benadrukt door het feit dat zij over een microfoon beschikken, net als de volksvertegenwoordigers. Ze lopen af en aan. Bij elk deel van de vergadering zitten tien tot vijftien ambtenaren in de zaal.

/index.php/1516-forse-kritiek-op-omgevingsdienst-vanuit-grave

/index.php/1514-de-cloud-is-net-zo-onveilig-als-de-inrichting-ervan

SCREENING BESTUURDERS SCHREEUWT OM STANDAARD

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 14-01-2019 07:47

Het screenen van politiek bestuurders op integer gedrag wordt gemeengoed

in ons land. Of alle risico’s op integriteitskwesties daarmee zijn uit te sluiten, is volgens Zeger van der Wal en Hans Groot maar zeer de vraag.

Integriteit van politieke ambtsdragers zal weer een belangrijk thema zijn bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten op 20 maart 2019. Juist op lokaal en provinciaal niveau zien we in de afgelopen verkiezingsperiodes steeds meer aandacht voor het gedrag en de mores van bestuurders en volksvertegenwoordigers.

Window dressing

In een essay in Binnenlands Bestuur vragen hoogleraar Van der Wal en adviseur Hans Groot van het Steunpunt Integriteitsonderzoek Politieke Ambtsdragers van het CAOP zich af of  screening eigenlijk wel zin of dat het in wezen window dressing is. Screenen moet idealiter bijdragen aan een integere overheid, maar incidenten zijn er niet volledig mee te voorkomen. ‘Het is een momentopname en heeft nauwelijks voorspellende waarde. Het is daarnaast maar de vraag welke risico’s met een screening vallen te voorkomen. Als het gaat om dreigende belangenverstrengeling of mogelijk chantabele gedragingen en uitlatingen uit het verleden, kan die zeker zinvol zijn. Maar kan je een kandidaat-wethouder ook in voorspellende zin ‘testen’ op zijn reputatie als grofgebekte volksvertegenwoordiger? Daar zou eerder een analyse van eerdere media-uitingen op zijn plaats zijn en dat is geen prominent onderdeel van huidige screeningsmethoden’, aldus de auteurs.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.