Nieuws van politieke partijen in Tytsjerksteradiel over VVD inzichtelijk

2 documenten

Schriftelijke vragen over bezuinigingen minimabeleid

PvdA PvdA VVD Tytsjerksteradiel 26-02-2020 13:46

Schriftelijke vragen 25 februari 2019 ex art 56 RvO ingediend door PvdA, GL, VVD en PvdB

Op 27 februari staan de verordeningen Maatschappelijke participatie en de individuele inkomenstoeslag opiniërend op de agenda van de raad.

In de verordening worden de effecten van de wijzigingen zichtbaar. Op 27 februari kan de raad input geven op de effecten van een deel van de voorgenomen bezuinigingen op het gebied van armoedebestrijding. Dit betekent dat er door de raad mogelijk wijzigingen voorgesteld worden en nog amendementen en of moties ingediend kunnen worden. Het is de bevoegdheid van de raad om de verordening vast te stellen.

Is het college het met ons eens dat de raad uiteindelijk besluit hoe de verordeningen eruit gaan zien Is het college het met ons eens dat er mogelijk nog aanpassingen op de voorgestelde verordening kunnen plaatsvinden? Is het college het met ons eens dat niet eerder dan na de besluitvormende behandeling van de genoemde verordeningen definitief vaststaat hoe en of de voorgenomen maatregelen in de verordening komen en eruit gaan zien?

Tot onze verbazing lezen wij in de minimagids van 2020 dat de voorgestelde wijzigingen voor de verordeningen waaronder het overhevelen van alle verstrekkingen ten behoeve van kinderen in armoede van de verordening naar het kindpakket al doorgevoerd en gepubliceerd zijn. De voorgenomen wijzigingen ten aanzien van maatschappelijke participatie staan ook al gewijzigd in de minimagids, de toegangsgrens is verlaagd naar 110% en ook op de gemeentewebsite is deze wijziging al doorgevoerd. Bij de Individuele inkomenstoeslag is ook de verhoogde toegangsgrens al aangepast. Dit – nogmaals- terwijl de verordening nog moet worden vastgesteld door de raad.

Hoe kan het dat het college de wijzigingen al publiceert in de minimagids en op de website? Waarom loopt het college vooruit op bevoegdheden en besluiten van de raad? Op welke grond zijn deze verordeningen nu reeds ingegaan? Heeft de raad u daarvoor mandaat gegeven op enig moment? Is dit proces juridisch en bestuurlijk juist? En heeft u als college de algemene rechtsbeginselen in acht genomen? Rechtszekerheid, gelijkheidsbeginsel en evenredigheidsbeginsel zijn, zeker voor een kwetsbare doelgroep, van groot belang. Kan het college aan de burgers verantwoorden waarom de wijzigingen nu al doorgevoerd worden en al gepubliceerd worden terwijl dit nog zowel opiniërend als besluitvormend in de raad behandeld gaat worden?

Met publicatie voor besluitvorming negeert u de raad en haar bevoegdheden. De voorgestelde wijzigingen worden eenmaal door de raad vastgesteld met terugwerkende kracht – vanaf januari 2020- uitgevoerd.

Aan een regeling wordt alleen terugwerkende kracht verleend als daar een bijzondere reden voor is. Tot de inwerkingtreding verandert er niets in het recht, pas daarna worden aan wat er in de periode van terugwerkende kracht is voorgevallen dezelfde rechtsgevolgen verbonden als aan wat na de inwerkingtreding zal gebeuren.

Wat is hier de bijzondere reden? Kunt u de reden goed onderbouwen? Worden verordeningen met terugwerkende kracht doorgevoerd om al een deel van debezuiniging te realiseren? Hoeveel blijft er daadwerkelijk van de voorgenomen bezuiniging over voor dit jaar alsalle uren van ambtenaren om dit met TWK door te voeren ook nog meegeteld worden?

Aan belastende bepalingen kan slechts in uitzonderlijke gevallen terugwerkende kracht worden verleend. Dat kan dan hooguit tot de dag waarop het van kracht worden van de bepalingen voldoende duidelijk door de betrokkenen kon worden voorzien.

Wat betekent dit voor de later in de verordening ingevoerde voorwaarden voor het verkrijgen van individuele inkomenstoeslag en de bijdrage maatschappelijke participatie voor burgers die aangevraagd hebben voor het vaststellen van de verordening? Aanvragen voor de datum van inwerkingtreding van de verordening moeten met terugwerkende kracht verwerkt worden. Dat is een extra belasting voor het ambtenarenapparaat. Wat zijn de kosten hiervan?

In dit voorjaar (april) komt de Verordening Individuele Inkomenstoeslag wederom op de agenda van de raad, deze keer voor 8K en Tdiel samen.

Waarom wachten we niet op deze behandeling? Waarom is dit niet duidelijk met de raad gecommuniceerd ? Gaat het college er van uit dat de Verordening Individuele Inkomenstoeslag 2020voor 8K en Tdiel er anders uitziet dan de verordening op de agenda van 27 februari?Zo ja, om welke wijzigingen gaat het dan? Onze samenwerkingspartner de gemeente 8K heeft een heel ander beleidskader voor armoedebestrijding vastgesteld. Ambtenaren van de Werkmaatschappij moeten verschillend beleid uit gaan voeren, kunt u ons inzichtelijk maken wat dit kost?

Graag zien wij de antwoorden op onze vragen zo spoedig mogelijk tegemoet.

Het bericht Schriftelijke vragen over bezuinigingen minimabeleid verscheen eerst op PvdA Tytsjerksteradiel.

PFAS

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA Tytsjerksteradiel 09-11-2019 17:19

https://tytsjerksteradiel.christenunie.nl/k/n29326/news/view/1281404/551271/modder

Wat is PFAS?PFAS is de naam van een groep stoffen die van nature niet voorkomen in onze leefomgeving. PFAS dat in de bodem terechtkomt vergaat niet en stapelt zich dus door de jaren op. In 85% van de grondmonsters die worden genomen blijkt PFAS te zitten. Om te voorkomen dat deze giftige stoffen zich nog meer verspreiden heeft het Rijk deze zomer strenge regels ingesteld voor het verplaatsen van grond. Voordat grond verplaatst kan worden, moet eerst de hoeveelheid PFAS gemeten worden. De norm voor grond in landbouw- en natuurgebieden is gesteld op 0,1 microgram (dat is 0,0000001 gram!). In de praktijk betekent dat dat zodra er PFAS in de grond wordt gemeten een grondverzet-, bagger- of hoveniersbedrijf die grond nergens meer kwijt kan. Hierdoor zitten veel bedrijven op slot.

Wat kan de gemeente doen?Staatssecretaris van Velthoven heeft het RIVM gevraagd om rond 1 december met gegevens te komen die kunnen helpen bij het vaststellen van andere normen. Veel bedrijven staat het water echter nu al aan de lippen. Om die reden kwam de raad van Tytsjerksteradiel donderdag bijeen voor een spoeddebat. VVD, PvdB en PvdA riepen tijdens dit debat in een motie op om in Tytsjerksteradiel tijdelijk onze eigen normen vast te stellen. Alhoewel de fractie van de ChristenUnie grote zorgen heeft over onze lokale ondernemers, hebben wij in het debat een aantal inhoudelijke argumenten ingebracht waarom het geen goed idee is om op dit moment af te wijken van de landelijke norm.

Voordat grond vervoerd mag worden, moet eerst de PFAS-waarde worden vastgesteld. Zo’n onderzoek duurt weken. Andere normen geven de ondernemers dus geen onmiddellijke verlichting. Als Tytsjerksteradiel als enige gemeente in de regio hogere normen hanteert, kan PFAS-grond uit de wijde omtrek alleen in onze gemeente gestort worden. Dit maakt Tytsjerksteradiel het afvoerputje van Fryslân. We gaan in december tegen problemen aanlopen als de norm die wij nu stellen voor Tytsjerksteradiel hoger blijkt te liggen dan de norm waar het Rijk dan mee komt. We weten nog te weinig over de schadelijke gevolgen van PFAS voor mens en natuur om daar als lokale politici een eigen oordeel over te vellen.

De motie van de oppositiepartijen is verworpen. Dat betekent niet dat Tytsjerksteradiel stil gaat zitten wachten tot het Rijk in actie komt. Alle Friese gemeenten hebben samen met de FUMO een plan gemaakt voor de hele provincie. De bodemkwaliteitskaarten worden z.s.m. aangevuld met gegevens over de PFAS-waarde van de grond, zodat inzichtelijk is welke PFAS-waarde de grond op verschillende plaatsen heeft. In de tussentijd wordt in de gemeenten tijdelijke opslag van grond mogelijk gemaakt. Ook het graven van bijvoorbeeld sleuven voor kabels kan gewoon doorgaan. Die grond wordt immers op dezelfde plek teruggeplaatst. Daarnaast wordt er in Tytsjerksteradiel gekeken of de hoeveelheid grond die particulieren bij het composteerterrein mogen brengen verhoogd kan worden.

Doen andere gemeenten meer?In de media ontstaat het beeld dat in Noardeast Fryslân meer gedaan wordt om ondernemers tegemoet te komen dan in andere gemeenten. Dat is niet het geval. Het enige verschil met Tytsjerksteradiel is dat het de raad in Noardeast Fryslan gelukt is een duidelijk signaal te geven. De motie die in Tytsjerksteradiel voorlag was erg gedetailleerd en verstrekkend en kon daardoor niet als symbolische oproep worden beschouwd. Politiek gezien een gemiste kans! Een tweede motie, die unaniem werd aangenomen, wordt het college opgeroepen om ons ongenoegen over de destructieve PFAS-regels over te brengen en de kosten te verhalen op het Rijk.

De ChristenUnie roept ondernemers en gemeente op; zoek elkaar op! Ga samen creatief op zoek naar wat binnen de onwerkbare kaders van het Rijk toch lokaal geregeld kan worden!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.