Telegraaf, donderdag 25 juni 2020

door Tanja Verkaik

DEN HAAG Het Haagse stadsbestuur moet op korte termijn investeren in toerisme om banen te behouden. „Stop het geld dat naar evenementen zou gaan in de marketing van Haags toerisme”, maant VVD-raadslid Judith Oudshoorn, die graag enorme reclameborden ziet langs de Duitse snelwegen.

De VVD kaartte dit woensdag aan tijdens het debat over de programmarekening 2019. „Haagse ondernemers zijn er klaar voor: van coronaproof terrassen tot ontbijtzalen”,stelt Oudshoorn. „Winst gaan ze niet meer maken, maar het stadsbestuur kan er wel alles aan doen om Haagse banen te behouden. Vooral met het oog op het stoppen van de NOW-regeling. Dan hebben we straks 5000 mensen die vanaf september in een rij staan met anderhalve meter afstand bij het UWV”, verwijst het raadslid naar recente cijfers van Randstad.

Albert Tuit, eigenaar van Aquarius Hotel in Scheveningen en bestuurslid van Residentie Hotels, het samenwerkingsverband van kleine en middelgrote hotels, maakt zich vooral zorgen over het najaar. „Dan hebben wij de gemeente hard nodig voor een impuls.”

Daarnaast pleit Tuit ervoor om de verhoging van de toeristenbelasting, die 5,45 euro wordt per nacht vanaf 1 juli, te bevriezen. „De komende tijd brengt het college in kaart waar actie nodig is”, meldt wethouder Saskia Bruines. „Daarbij wordt wel gekeken waar elke te besteden euro het meeste effect heeft.”