Nieuws van ChristenUnie in Heemstede inzichtelijk

10 documenten

ChristenUnie-leden willen nieuw woonakkoord

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 12-11-2019 20:15

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281511/48317/20151224_113542.jpgEr moet in 2020 een nieuw woonakkoord gesloten worden, met afspraken over de bouw van extra sociale huurwoningen en verduurzaming van bestaande woningen. Belangrijk onderdeel van dit woonakkoord 2.0 moet zijn het op zo kort mogelijke termijn afschaffen van de verhuurderheffing. Hiervoor pleit een groep van ruim 40 leden van de ChristenUnie in een motie op het partijcongres van zaterdag 23 november aanstaande.

De motie is ingediend door Frank Visser, gemeenteraadslid voor de ChristenUnie in Haarlem, en wordt ondersteund door raadsleden uit bijna alle grote steden. “De wachtlijsten voor sociale huurwoningen lopen alleen maar op, met name in de steden. De verhuurderheffing zorgt dat corporaties onvoldoende kunnen investeren in nieuwe woningen, in renovatie en in verduurzaming. Ondanks kortingsregelingen is de verhuurderheffing de afgelopen jaren alleen maar gestegen. Het gevolg is dat verhuurders steeds meer huurinkomsten moeten afdragen aan belastingen. Wij roepen het kabinet op dit geld in te zetten voor nieuwbouw, renovatie en de energietransitie.”

De ChristenUnie-leden willen aan de afschaffing van de verhuurderheffing voorwaarden verbinden. Frank Visser: “De verhuurderheffing was in 2013 onderdeel van het eerste woonakkoord. De maatregel was bedoeld om extra inkomsten te creëren tijdens de economische crisis. De economische crisis is voorbij. Inmiddels zitten we in een bouwcrisis. We moeten zorgen dat de verhuurders het geld dat ze besparen door afschaffing van de verhuurderheffing ook echt gaan gebruiken voor investeringen. Daarom willen we een nieuw woonakkoord waarin afspraken hierover worden vastgelegd.”

Bijlage: motie partijcongres

Lagere parkeernormen vraagt geld voor fiets en OV

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 16-02-2019 13:53

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1264191/48317/20150516_171418De parkeernormen bij nieuwbouw in Haarlem worden verlaagd. Dat betekent dat bij bouwprojecten minder parkeerplaatsen hoeven te worden gerealiseerd. Maar geeft dat dan geen problemen met te weinig parkeerplekken? Nee, want de normen zijn gebaseerd op het werkelijke aantal auto’s.

De parkeernormen zijn afhankelijk van de locatie en het soort woningen. Zo hoeven er voor sociale huurwoningen minder parkeerplekken te worden gerealiseerd omdat bewoners van een sociale huurwoning minder vaak een auto hebben. Ook maakt het verschil of een woning in het centrum staat of in een buitenwijk.

Voor het vaststellen van de nieuwe normen is onderzoek gedaan naar de huidige parkeersituatie in de stad. Hierdoor kon de norm voor een sociale huurwoning in het centrum omlaag van 0,9 naar 0,6 per woning terwijl in de buitenwijken de norm voor middeldure huur en koop van 1,6 naar 1,5 per woning kon.

De ChristenUnie is van mening dat er meer nodig is dan alleen het aanpassen van de parkeernormen. Ook mensen zonder auto zijn mobiel. “Nu minder mensen een auto hebben wordt er vaker gebruik gemaakt van fiets, OV of deelauto. Daar moeten we dan ook in investeren. We moeten bijvoorbeeld zorgen dat er een station Haarlem West komt nu rond de Westergracht en de Pijlslaan de komende jaren 2000 woningen worden gebouwd. Zo’n nieuw station kost miljoenen!” aldus raadslid Frank Visser.

Waar halen we dat geld vandaan? Minder parkeerplaatsen betekent meer ruimte voor woningen. Dat is hard nodig in Haarlem waar veel mensen zoeken naar een woning. Het betekent echter ook hogere opbrengsten voor projectontwikkelaars per m2 bouwgrond. Want een woning levert meer op dan een inpandige parkeervoorziening. De ChristenUnie vindt dat een deel van deze winst niet in de zak van de projectontwikkelaar moet komen maar in een regionaal mobiliteitsfonds voor investeringen in OV en fiets. Het college is nu aan het nadenken over het starten van zo’n mobiliteitsfonds.

Meer ruimte voor woonwagens

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 04-02-2019 18:02

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1263370/48317/44639195_10157210501684131_8812702098828296192_n.jpgWoonwagens, huisjesmelkers en gastvrijheid. Wat hebben deze drie dingen met elkaar te maken? Het zijn allemaal onderwerpen die aan bod komen in het voorstel tot aanpassing van de Huisvestingsverordening 2017. Deze verordening bevat o.a. de regels rondom de Huisvestingsvergunning, toewijzing van sociale huurwoningen en wijzigingen in de woningvoorraad.

door: Johan Slik, schaduwraadslid ChristenUnie

Woonwagenbewoners

Voor woonwagenbewoners gold lange tijd in Nederland “van overheidswege” een uitsterfbeleid: grote kampen werden opgesplitst en lege standplaatsen werden niet opnieuw ingevuld, waardoor  veel woonwagenbewoners in gewone huizen zijn gaan wonen (wat tegen hun cultuur ingaat), omdat er op hun kamp geen plek meer was.

In 2018 stelden o.a. de Ombudsman en het College voor de Rechten van de Mens dat dit discriminatie is: “Leven in een woonwagen is een essentieel onderdeel van de cultuur van Roma, Sinti en woonwagenbewoners. Het College voor de Rechten van de Mens wijst erop dat het Rijk, lokale overheden en woningcorporaties verplicht zijn om de cultuur van woonwagenbewoners niet alleen te beschermen, maar ook te faciliteren.” Als gevolg daarvan is vorig jaar het uitsterfbeleid afgeschaft en is het Ministerie van BZK gekomen met een landelijk “Beleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid”.

De gemeente is de eerste kleine stapjes aan het nemen: in de (concept-) Huisvestingsverordening zullen afstammelingen (familie) en “spijtoptanten” (voormalige woonwagenbewoners die nu “in steen wonen”) voorrang krijgen bij het toewijzen van vrijgekomen plaatsen.

Maar we zij er nog niet: ChristenUnie Haarlem is blij dat het uitsterfbeleid is afgeschaft, maar de achterstand moet worden ingehaald. Lege plaatsen op bestaande kampen moeten op korte termijn weer beschikbaar komen, er moet een inventarisatie komen naar “wie wat waar wil en hoeveel” en bovenal: woonwagenstandplaatsen moeten aan de hand van die behoeften en prognoses een vaste, eerlijke plaats krijgen in toekomstige ruimtelijke afwegingen. Waar zitten bijvoorbeeld de verschillen tussen woonwagens, woonboten en Tiny Houses?

Dat is waar ChristenUnie Haarlem zich sterk voor zal maken en het College van B&W op zal blijven aanspreken. Op het gebied van duurzaamheid ziet de ChristenUnie Haarlem ook kansen om woonwagens “off the grid” te halen: zonder aansluitingen zelfvoorzienend in water en energie.

En ja, er klinken soms negatieve geluiden over woonwagenkampen en hun bewoners, soms onterecht, soms terecht. Daar gaat de ChristenUnie Haarlem niet aan voorbij. Overlast, criminaliteit of vandalisme moet overal en altijd worden aangepakt, maar dat moet worden losgekoppeld van woon- of samenlevingsvorm. Je gaat toch ook niet in onze welvarende buurgemeente een hele straat ontruimen indien daar “witteboorden-criminaliteit” gemiddeld vaker voor zou komen dan elders… Toch?

ChristenUnie Haarlem ziet meer in sociale openheid (in contact blijven met elkaar) en ruimtelijke openheid: een kamp dat onderdeel is van de openbare ruimte is toegankelijker dan een relatief gesloten kamp aan het eind van een doodlopende weg. Goed voorbeeld van openheid is het kamp aan de Oorkondelaan, waar de woningen aan weerszijden van een doorgaande openbare weg liggen.

Huisjesmelkers, woningsplitsing en overlast

Als je een sociale huurwoning wil betrekken, een woning wil splitsen in meerdere wooneenheden, meerdere eenheden wil samenvoegen of de woonbestemming wil omzetten naar een andere functie, heb je een vergunning nodig. Ook dit wordt in de Huisvestingsverordening geregeld. ChristenUnie Haarlem steunt het College in de visie dat er meer regulering nodig is om overlast en ongewenste ontwikkelingen te kunnen aanpakken. Wijken als de Transvaalbuurt en Amsterdamse Buurt ervaren steeds meer hinder wanneer een eengezinswoning verbouwd wordt en er bijvoorbeeld meerdere seizoensarbeiders (met meerdere auto’s) uit andere EU-landen in die woning trekken. Wel heeft de ChristenUnie vragen gesteld over de instrumenten die het College wil inzetten om ongewenste ontwikkelingen aan te pakken: wij vragen ons af welke methode wanneer ingezet zal worden, wie dat beslist en op welke gronden.

Airbnb, B&B en gastvrijheid

De (concept-) Huisvestingsverordening wil ook “woningonttrekking door particuliere vakantieverhuur” (Airbnb) en andere vormen van gastvrijheid zoals B&B reguleren en controleren. Dat ondersteunt de ChristenUnie: om de leefbaarheid van de stad te bewaken, moet er meer zicht en toezicht zijn op Airbnb en dergelijke.

Op twee punten wil de ChristenUnie echter dat er wijzigingen aangebracht worden in de Huisvestingsverordening: enerzijds moeten bed&breakfasts wél vergunningplichtig worden. Ondanks dat B&B’s vaak kleinschalig zijn, hebben ze meestal wel een bedrijfsmatig karakter. Anderzijds willen wij meer flexibiliteit voor meer informelere vormen van gastvrijheid. Voor festivals, sporttoernooien en themaweken zoals het Orgelfestival Haarlem en Sonrise, en bij huizenruil (eigenlijk een heel duurzame vorm van vakantie) moet het mogelijk zijn om zonder problemen een geringe onkostenvergoeding te ontvangen voor gas, licht en water. Het gaat te ver om dit als verhuur te zien, inclusief een meldingsplicht bij de gemeente.

Achtergrondinformatie:

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/gemeenten-mogen-geen-uitsterfbeleid-woonwagens.9586443.lynkx

https://woonwagenwijzer.nl/

https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/ombudsman-gemeenten-discrimineren.9564330.lynkx

https://www.immaterieelerfgoed.nl/nl/woonwagencultuur

Spelregels nieuwbouw te rigide

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-12-2018 16:46

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1236121/48317/IMG_5290.JPGDe gemeenteraad heeft nieuwe spelregels voor nieuwbouw in Haarlem opgesteld. De spelregels waren nodig doordat in het nieuwe coalitieakkoord wordt ingezet op het bouwen van meer sociale huurwoningen. Raadslid Frank Visser: “Ik vrees dat door deze regels in Haarlem uiteindelijk juist minder gebouwd zal worden”.

Belangrijkste wijziging is dat bij elk nieuwbouwproject straks 40% sociale huur het uitgangspunt is. Dit was 30%. Daarnaast moet nog eens 40% middeldure huur of koop zijn. Deze eis brengt enkele lopende projecten in gevaar. Zo was er bijna een akkoord over de bouw van honderden woningen bij winkelcentrum Schalkwijk. Dit plan staat nu op losse schroeven omdat sociale huurwoningen minder opleveren. De wijkraden van Schalkwijk verzetten zich ook tegen deze nieuwe eis omdat in Schalkwijk verhoudingsgewijs al veel sociale huurwoningen zijn. Zij willen dat de vernieuwing van het winkelcentrum snel start en dat de eis van 40% sociale huur daarom wordt losgelaten.

De ChristenUnie stelt dat we in percentages niet kunnen wonen. Visser: “De 40 procent norm is te rigide. Het aantal woningen is veel belangrijker. Zie de recente discussie over het terrein van het Spaarne Gasthuis in Schalkwijk. Hier komt nu wel 40% sociale huur maar het totaal aantal woningen zal circa 150 woningen lager zijn omdat ondergronds parkeren nu onbetaalbaar is geworden. Per saldo is het aantal extra sociale huurwoningen laag. Als we meer inzetten op doorstroming dan zouden wel eens meer sociale huurwoningen beschikbaar kunnen komen dan door strikt die eis van 40% te hanteren.

Opmerkelijk is dat onderzoek van de gemeente aantoont dat er vooral behoefte is aan middeldure koop en minder aan middeldure huur. Toch wil het college juist meer middeldure huur  bouwen dan middeldure koop. Ook wil het college het soort woningen gaan reguleren via het bestemmingsplan. De ChristenUnie heeft daar grote vraagtekens bij. Visser: “Dit lijkt overregulering. Ik zie bovendien de toegevoegde waarde niet ten opzichte van de beoogde doelgroepenverordening die het toewijzen van woningen regelt en de anterieure overeenkomsten waarmee het college afspraken kan maken met grondeigenaren.”

Op twee punten heeft de ChristenUnie een amendement ingediend. Beide amendementen hebben het in de raad niet gehaald.

Het eerste amendement vraagt de inkomenseis van maximaal 1,5x modaal voor een middeldure huurwoning los te laten. Ook dit lijkt overregulering. Er komt immers ook al voorrang voor mensen die doorstromen vanuit een sociale huurwoningen. Bovendien kan het zorgen dat mensen die net iets meer verdienen in het nauw komen omdat zij dan moeilijker een huurwoning kunnen vinden.

Het tweede amendement vraagt om kleine verhuurders van een sociale huurwoning niet te verplichten hun woning aan te bieden via woonservice. Dit zou namelijk wel eens een laatste duwtje voor deze verhuurders kunnen zijn om de huur van hun woningen zodanig te verhogen dat ze niet meer onder sociale huur vallen. Ook maakt het voor ouders onmogelijk om een woning voor hun kinderen te kopen en vervolgens voor een lage huur te verhuren.

 

AMENDEMENT 1,51x modaal ook in middeldure huur

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 20 december 2018,

In beraadslaging over de Nota Kaders en instrumenten sociale huur en middensegment

Overwegende dat:

Spelregel 9 onderdeel 3 inhoudt dat de nieuw op te leveren middeldure huurwoningen en de woningen uit deze categorie die na mutatie vrijkomen worden toegewezen aan huishoudens met een middeninkomen tot 1,5x modaal Deze regel kan zorgen dat de groep daar net boven in het nauw komt De voorrang voor doorstroming uit de sociale huur al voldoende zorgt dat lagere middeninkomens als eerste worden bediend

BESLUIT

Op blz. 18 spelregel 9 onderdeel 3 te schrappen

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

AMENDEMENT Sociale huur particulieren niet persé via woonservice

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 20 december 2018,

In beraadslaging over de Nota Kaders en instrumenten sociale huur en middensegment

Overwegende dat:

Spelregel 5 stelt dat de verdeling/toewijzing van alle sociale huurwoningen verloopt via Woonservice Dit een drempel kan zijn voor particuliere eigenaren met een beperkt aantal woningen om sociaal te verhuren en hierdoor liberalisatie van deze woningen kan uitlokken Het zo onmogelijk wordt voor particuliere eigenaren aan bijvoorbeeld familie te verhuren; Bij de verhuurderheffing om vergelijkbare redenen woningen die worden verhuurd door eigenaren met minder dan 10 woningen in hun bezit zijn uitgesloten;

BESLUIT

Op blz. 17 spelregel 5 te wijzigen door de zin “De verdeling/toewijzing verloopt via Woonservice” te wijzigen in “De verdeling/toewijzing verloopt via Woonservice voor zover het gaat om toegelaten instellingen en om verhuurders die meer dan 10 woningen sociaal verhuren”

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

Plan voor 5.000 tot 9.000 woningen in de Waarderpolder

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 13-01-2018 18:15

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1152497/48317/Kaart WaarderpolderIn het zuidelijke deel van de Waarderpolder moet een nieuw stadsdeel verrijzen met 5.000 tot 9.000 woningen. De ChristenUnie heeft hiervoor een plan gemaakt dat tegelijkertijd volop ruimte biedt voor groei van de bedrijven op het bedrijventerrein en zorgt voor een betere bereikbaarheid. Raadslid Frank Visser: “In Haarlem is de woningnood hoog. Door slim om te gaan met de ruimte in de Waarderpolder kunnen we snel beginnen met bouwen en echt iets aan de wachtlijsten doen.”

De meeste bedrijven kunnen blijven in het plan van de ChristenUnie. Een groot deel van het gebied zal namelijk multifunctioneel worden gebruikt. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld op de begane grond en eerste verdieping zitten en daarboven worden dan woningen gebouwd. Parkeren gebeurt zo veel mogelijk ondergronds. Visser: “Veel bestaande bedrijfsgebouwen in het gebied hebben maar 1 of 2 bouwlagen en zijn sterk verouderd. Door nieuwe gebouwen neer te zetten met 4 bouwlagen krijgen de bedrijven moderne huisvesting en vinden woningzoekenden een mooi thuis dicht bij de binnenstad. Voor andere bedrijven is er nog voldoende ruimte in de noordelijke helft van de Waarderpolder. Door deze modernisering van de Waarderpolder wordt Haarlem ook economisch sterker.”

Grond snel beschikbaar

Volgens de ChristenUnie kan de bouw van de eerste woningen snel starten. Visser: “Veel kavels zijn bouwrijp en kantoren staan leeg. Om hier woningen te bouwen is echter toestemming nodig van de gemeente. Woningbouw in de Waarderpolder is nu verboden. Dat taboe moet worden doorbroken!” Bouwen in de buurt van bedrijven is volgens de partij geen probleem meer. “De Waarderpolder blijft het bedrijventerrein van Haarlem. Er zijn nauwelijks nog bedrijven die hinder leveren. De huidige milieuregelgeving maakt ook veel meer mogelijk dan mensen vaak denken. Als we nu een besluit nemen en het bestemmingsplan aanpassen dan kunnen binnen 4 jaar de eerste huizenblokken worden opgeleverd.”

Oproep aan andere politieke partijen

Het bouwen van woningen in Haarlem wordt volgens de ChristenUnie één van de belangrijkste verkiezingsthema’s op 21 maart. “Het woningbouwtempo moet omhoog. Met ons plan helpen we al die mensen die nu geen woning kunnen vinden, sparen we het kostbare groen in en rond de stad en maken we de stad aantrekkelijker voor bedrijven. Wij roepen alle politieke partijen op dit plan te omarmen.”

Parkeren in Haarlem niet ten koste van openbare ruimte

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 28-09-2017 21:28

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1130227/48317/20150516_171418Hoe zorgen we dat we in Haarlem efficiënt omgaan met de schaarse ruimte en er meer woningen kunnen worden gebouwd. Een groot deel van de gemeenteraad wil dat parkeren vaker ondergronds gebeurt om zo ruimte te sparen. De raadscommissie ontwikkeling sprak deze week hoe dit het beste kan worden geregeld. Het college wil strengere eisen, maar deze zijn wat betreft de ChristenUnie nog te vrijblijvend. Ook kan inpandig parkeren volgens de ChristenUnie een goede oplossing zijn als ondergronds parkeren te duur is.

Bij nieuwbouwprojecten is het verplicht om ervoor te zorgen dat er voldoende parkeerruimte is voor bewoners en gebruikers van gebouwen. De gemeente hanteert daarvoor parkeernormen: afhankelijk van woningklasse en de plaats waar gebouwd wordt moet een aantal parkeerplaatsen worden gerealiseerd: bijvoorbeeld 1,4 of 1,7 parkeerplaats per woning.

ChristenUnie Haarlem pleit er al heel lang voor om parkeren zoveel mogelijk ondergronds, onder gebouwen of onder pleinen of tuinen op te lossen. Ondergronds parkeren betekent dat de kostbare ruimte in de stad voor andere zaken gebruikt kan worden. Vrijwel de gehele gemeenteraad wil dat en dus moet de wethouder dit afdwingen.

Het aanleggen van ondergrondse parkeerplekken is echter duur: zo’n € 45.000 per parkeerplaats. Een parkeerplaats in een half verdiepte parkeergarage kost gemiddeld zo’n € 25.000, terwijl een parkeerplaats op eigen terrein ‘op het maaiveld’ maar zo’n € 10.000 kost. In de praktijk zien we daardoor dat projectontwikkelaars en woningcorporaties proberen onder de verplichting uit te komen.

Voor woningcorporaties is dat begrijpelijk: zij moeten betaalbare woningen bouwen en die voor de laagst mogelijke prijs verhuren (maximaal € 710 per maand). Voor dat geld kun je geen woning inclusief een dure parkeerplaats in een ondergrondse garage verhuren – en niet elke huurder heeft een auto. De parkeerplaatsen moeten ze daarom apart verhuren. En dan blijkt dat huurders met een kleine beurs geen dure parkeerplaats huren als ze ook gratis op straat kunnen parkeren, zelfs als ze elke dag veel moeite moeten doen om een plekje te vinden. Zo staan de wijken alsnog vol met auto’s en zitten de woningcorporaties met tientallen dure, onverhuurde en dus leegstaande parkeerplaatsen per project. Die uiteindelijk door alle huurders samen betaald moeten worden. Dat moet anders.

Voor projectontwikkelaars die bouwen voor de commerciële huur of koop is het een ander verhaal. Zij willen zo goedkoop mogelijk bouwen en zo duur mogelijk verkopen of verhuren. In de gebieden waar een parkeervergunning vereist is ( de ‘gereguleerde gebieden’) lukt het zo nog wel om parkeerplaatsen te verkopen of te verhuren. Maar waar parkeren op straat gratis is, zijn hun kopers en huurders ook niet bereid om veel extra te betalen voor een parkeerplaats die ze niet nodig hebben. Zij zetten de gemeente daarom in onderhandelingen onder druk om ontheffing te krijgen van de verplichtingen. De ChristenUnie constateert dat de wethouder in de afgelopen jaren van recessie heel vaak gezwicht is voor die druk. Steeds weer liggen plannen voor die niet voldoen aan de eisen. Ook dat moet anders.

Het college stelt een mix van maatregelen voor: ondergronds parkeren als eis in gereguleerd gebied en als vertrekpunt buiten het gereguleerd gebied. Dat klinkt goed maar de ChristenUnie is bang dat we dan niet ver komen. De grote bouwprojecten zitten namelijk vooral buiten het gereguleerd gebied en dan zullen andere wensen en vertrekpunten al snel concurrerend worden. We willen bijvoorbeeld ook goede architectuur, goede bouwkwaliteit en duurzaam gebouwde, energiezuinige woningen.

Voor de ChristenUnie is het uitgangspunt is dat in Haarlem zo efficiënt mogelijk met de ruimte omspringen en dat er dus in hogere dichtheden moet worden gebouwd, gezien de enorme vraag naar woningen. Dit mag echter niet ten koste gaan van groen en andere openbare ruimte. Dat kan door andere oplossingen te zoeken voor het parkeren. Voor de ChristenUnie Haarlem is ondergronds parkeren geen volledig onontkoombare eis, maar veel meer dan slechts een vertrekpunt. Voor ChristenUnie mag alleen in zeer uitzonderlijke gevallen worden afgeweken. De ChristenUnie pleit ervoor om in ieder geval inpandig parkeren te eisen, bij voorkeur ondergronds, maar als dat niet kan bovengronds, mits er een goede gevel oplossing is met niet allemaal blinde wanden. Parkeren kan bijvoorbeeld ook op het dak. Het gaat ons om het zuinig omgaan met de ruimte tussen gebouwen. Liever gebouwen dichter op elkaar, liever een verdieping er bovenop of eronder en zo hogere dichtheid dan een zee van auto’s op maaiveld. Een parkeerplaats in de vrije ruimte, een klein stukje onder het maaiveld, met wat groene camouflage is geen oplossing – want dat is nog steeds slecht ruimtegebruik.

ChristenUnie Haarlem ziet twee spanningsvelden.

Het college geeft aan dat afdwingen van goede parkeeroplossingen ten koste kan gaan van sociale woningbouw. Daar moet gewoon een oplossing voor komen. We moeten niet langer tot een keuze gedwongen worden: minder inpandig parkeren of minder sociale woningbouw. Dat kan met een parkeerfonds, zoals het college zelf noemt. Maar wat de ChristenUnie betreft kan het ook door als gemeente lagere grondprijzen te vragen voor sociale woningbouw – en hogere voor commerciële ontwikkelingen. Nog beter: stuur als gemeente aan op gecombineerde projecten, waarin corporaties een deel sociale woningen realiseren en projectontwikkelaars woningen of andere ontwikkelingen voor de vrije markt. Dan kun je de kosten voor de parkeervoorzieningen zwaarder laten drukken op de commerciële ontwikkeling. De wethouder gaf aan dat corporaties en projectontwikkelaars niet zullen willen samenwerken in bijvoorbeeld Verenigingen van Eigenaren. De ChristenUnie vindt dat de wethouder dan zelf de regie moet nemen. Corporaties nemen ook deel in VvE’s als ze individuele woningen in flatgebouwen verkopen, terwijl een aantal andere woningen in hetzelfde complex wel in de verhuur blijven. Waar geen wil is kan toch een weg zijn...

Het tweede spanningsveld ligt tussen genoeg parkeerplekken op straat en toch toekomstgericht inpandig parkeerplaatsen realiseren, in gebieden waar parkeren op straat gratis is. Dat moet worden opgelost. De vraag is of het pakket moderniseren parkeren hiervoor voldoende oplossing biedt. We zoeken eigenlijk een mogelijkheid om mensen met een inpandige parkeervoorziening te dwingen deze ook te gebruiken. Maar we willen niet in de hele stad parkeervergunningen invoeren. Misschien moeten we andersom denken: gebouweigenaren verplichten om garages open te stellen voor buurtbewoners als ze niet door bewoners van het gebouw zelf worden gebruikt.

Dan parkeernormen. Het college stelt een mix voor met aanbodsturing (hoeveel auto’s kunnen we kwijt in de beschikbare ruimte) in gereguleerd gebied en vraagsturing (hoeveel parkeerplekken zijn er nodig in deze specifieke situatie) daarbuiten. De ChristenUnie vraagt het college de mixer nog wat harder te zetten. Een te ruime parkeernorm kan woningbouw remmen. Daarom willen we in gereguleerd gebied de parkeernormen verlagen op basis van het aanbod. Maar het hangt wel af van de omvang van een ontwikkeling. Als je maar een enkele woning bouwt in de binnenstad, is een parkeervoorziening realiseren niet reëel, maar bouw je meerdere woningen op een kavel buiten de binnenstad dan is een parkeervoorziening vaak wel mogelijk en zou een te soepele parkeernorm op termijn verhoging van de parkeeroverlast opleveren.

Buiten het gereguleerd gebied uitgaan van het gemiddelde autobezit klinkt reëel, maar de ChristenUnie pleit daarbij wel voor strengere parkeernormen rond HOV-knooppunten, om daar verdichting te stimuleren. Ook is het daar goed om niet alleen te kijken naar de prijsklasse, maar ook naar de omvang van de woningen - en of het om een sociale huurwoning gaat. De wethouder zegde toe dat hij hiermee aan de slag gaat.

Meer sociale woningbouw nodig in Haarlem

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 28-09-2017 21:27

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1130228/48317/20151224_113542.jpgDe gemeenteraad heeft veel ambities vastgelegd in de Woonvisie 2017-2020, ook voor de verdere toekomst. Uit het eerste bod van de woningcorporaties voor het komende jaar blijkt dat deze ambities niet worden waar gemaakt. De commissie ontwikkeling sprak hierover. Volgens de ChristenUnie moeten de corporaties een beter bod uitbrengen.

Volgens de Woonvisie moeten er in 2026 tenminste 7.500 méér woningen zijn, waarvan 1.900 sociale huurwoningen, waarvan 1.200 in Haarlem Zuidwest, Centrum en Noord. Dat laatste vanwege het ideaal van de ‘ongedeelde stad’: we willen geen wijken met vooral goedkope woningen en andere wijken met vooral dure.

De gemeenteraad wil ook een betere afstemming van het woningaanbod op specifieke groepen als jongeren, ouderen, eenpersoonshuishoudens en voor mensen die doorstromen uit beschermd wonen of maatschappelijke opvang.

Landelijk is in het Energieakkoord afgesproken dat het gemiddelde energielabel van woningen in 2020 op een B ligt. De gemeenteraad heeft hogere ambities en wil naar energie-neutrale woningen, zonder gebruik van fossiele energie en wil daarom dat nieuwe woningen zonder gasaansluiting worden opgeleverd.

Elk jaar doen de woningcorporaties een ‘bod’, waarin ze aangeven wat hun eigen doelen zijn en in hoeverre ze tegemoet kunnen komen aan de taakstelling vanuit de gemeente. Dat valt zwaar tegen. Geen van de doelen is in zicht. In 2020 zullen er zelfs minder sociale woningen zijn dan nu. Er worden wel woningen bijgebouwd, maar er worden ook sociale woningen gesloopt, verkocht of – nadat een bewoner is vertrokken – opnieuw verhuurd voor prijzen die hoger liggen dan het maximum voor sociale huur.

De gemiddelde energie-index van de 3 grote corporaties verbetert van 1,78 in 2020 naar 1,49 (label C) in 2026. In 2021 zijn er nog bijna 3000 woningen met label F of G… Dat is iets heel anders dan label B in 2020, zoals landelijk afgesproken in het energieakkoord, laat staan energieneutraal, zoals de Haarlemse raad wil. Alleen Elan haalt gemiddeld label B in 2021. Pré denkt pas in 2026 zo ver te kunnen zijn en Ymere denkt in 2020 nog maar op de helft te zijn. Dat is allemaal echt veel te weinig. Hopelijk komt het regeerakkoord met maatregelen, want dit is een landelijk probleem. Maar de biedingen van de drie grote corporaties zijn op alle terreinen ver onder de maat. Volgens de ChristenUnie Haarlem is er meer mogelijk.

Van de drie grote woningcorporaties is Ymere de grootste. De belangrijkste inspanning die Ymere zich heeft voorgenomen is: minder verkopen in Haarlem-West. Nieuwbouwplannen zijn er nauwelijks. Elan en Pré Wonen hebben wel nieuwbouwplannen voor de periode 2020-2026, maar bij lange na niet het aantal dat de gemeente voor ogen had. Ymere durft op die termijn geen uitspraken te doen. We halen dus bij lange het doel niet voor het aantal sociale woningen met de huidige biedingen.

De ChristenUnie is met name teleurgesteld in Ymere. Zij hebben minder financiële ruimte, maar de ChristenUnie Haarlem is van mening dat de ambities veel te laag liggen, zowel wat betreft verduurzaming als wat betreft investeringen in nieuwe woningen. De ChristenUnie denkt dat het heel anders gelopen zou zijn als Ymere gedwongen was geweest om te splitsen - en dat was gebeurd als we voor een kleinere woningmarktregio waren gegaan, zoals de ChristenUnie Haarlem vorig jaar voorstelde. Wij roepen de wethouder op met Ymere scherp te onderhandelen en daarbij ook de vraag op te werpen of het bestuur van Ymere nog steeds van mening is dat de omvang van deze corporatie werkbaar is. De ChristenUnie wil corporaties die volop voor Haarlem gaan.

Jongeren nog minder kans op woning in Haarlem

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 08-07-2017 11:22

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1124060/48317/20151224_131111.jpgEen raadsmeerderheid heeft een amendement aangenomen waardoor de kans op een sociale huurwoning voor jongeren tot en met 22 jaar in Haarlem vrijwel nul wordt. Raadslid Frank Visser: “Sommige partijen gaven als argument dat de voorrangsregeling voor jongeren leeftijdsdiscriminatie is. Dan begrijp je dus niet hoe de woningmarkt werkt. Jongeren boven de 22 jaar krijgen veel meer huurtoeslag en kunnen dus grotere woningen huren. Zolang die leeftijdsgrens landelijk nog geldt moet je jongeren tot en met 22 jaar een eigen kans geven!”

De voorrangsregeling was bedoeld om kleine appartementen toe te kunnen kennen aan jongeren ook al zijn er andere kandidaten die meer wachttijd hebben opgebouwd. Frank Visser: “Dat klinkt als leeftijdsdiscriminatie, maar dat is het niet. Je moet niet vergeten dat je als jongere je pas vanaf je 18e kunt inschrijven voor een woning. Aangezien de gemiddelde wachttijd in Haarlem meer dan 4 jaar is kun je als 22 jarige dus vrijwel nooit bovenaan de wachtlijst komen. De voorrangsregeling maakte het mogelijk specifieke kleine woningen te labelen als jongerenwoning. Daar is niets mis mee. Het helpt zelfs de doorstroming want na een paar jaar verhuizen veel van die jongeren naar een grotere woning. Door het schrappen van deze regeling maken jongeren met een laag inkomen in Haarlem geen kans meer op een sociale huurwoning. Zij kunnen nu alleen proberen een studentenkamer te vinden of woningen met tijdelijke huurcontracten of anti-kraak of moeten heel duur huren boven de sociale huurgrens. Veel jongeren kunnen dit niet betalen. Ik snap daarom niet dat zelfs een partij als de SP dit voorstel heeft gesteund. Ik vrees dat dit voorstel er voor zorgt dat er nog meer illegaal in Haarlem gewoond gaat worden.

De ChristenUnie is het wel eens met de meeste partijen in de gemeenteraad dat er meer gebouwd moet worden in Haarlem om zo de woningnood aan te pakken. “Maar die woningen komen er niet door simpelweg de voorrangsregeling voor jongeren te schrappen. Dan zeg je eigenlijk tegen die jongeren, zoek het zelf maar uit! Het duurt nog jaren voordat er veel nieuwe woningen bij zijn gekomen. Ondertussen is er straks een hele generatie jongeren die geen kans meer maakt in Haarlem op een woning.

 

Kortere wachttijden en doorbreken taboe woningen Oudeweg

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 25-03-2017 21:18

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1110293/48317/Frank Visser-02-p_164x164Bij de raadsbehandeling van de woonvisie heeft de ChristenUnie 3 moties ingediend om meer woningen in Haarlem te realiseren. De moties werden door een groot deel van de oppositie gesteund maar kregen helaas geen steun van de coalitiepartijen.

MOTIE Kortere wachttijd

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 16 maart 2017,

in beraadslaging over de Woonvisie 2017-2020

Overwegende dat:

Met de ambities in de Woonvisie de gemiddelde wachttijd voor sociale huurwoningen naar verwachting slechts met 1 jaar zal dalen tot 5,5 jaar;

Verzoekt het college:

Te onderzoeken welke ambities er nodig zijn om de wachttijd voor sociale huurwoningen te verlagen naar tenminste gemiddeld 4 jaar en deze vast te leggen in de prestatieafspraken 2018;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank VisserChristenUnie

 

MOTIE Ontwikkelvisie Waarderpolder

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 16 maart 2017,

in beraadslaging over de Woonvisie 2017-2020

Overwegende dat:

Voor het versterken van de Haarlemse economie continue vernieuwing van de Waarderpolder noodzakelijk is; In de Waarderpolder veel laagbouw is terwijl veel bedrijven die daar nu gevestigd zijn ook goed kunnen functioneren met minder grondgebonden vierkante meters en er door onderlinge ruilverkaveling en bouwen in meer lagen nog veel ruimte kan worden gevonden voor nieuwe bedrijven en een modernisering en verduurzaming van het gebied; Er in Haarlem te weinig woningbouwlocaties zijn na 2025 en er mogelijk al eerder een tekort ontstaat door de onzekerheden van de bouwmogelijkheden op de locaties die nu in beeld zijn In het  Convenant Waarderpolder Samen Doen met Industrie Kring Haarlem (IKH) is afgesproken dat er tot 2021 geen woningbouw plaatsvindt in de Waarderpolder; Om vanaf 2021 de mogelijkheid te hebben om wel woningbouw en andere functies toe te voegen in de Zuidrand van de Waarderpolder (ten zuiden van de Oudeweg) de planvorming nu moet starten;

Verzoekt het college:

Samen met Industrie Kring Haarlem en bijvoorbeeld Kenniscentrum Platform31 een ruimtelijke lange termijnvisie te ontwikkelen op efficienter grondgebruik in de Waarderpolder en nieuwe ontwikkelkansen voor bedrijven en te onderzoeken of er locaties kunnen worden gevonden waar de komende 10 jaar de eerste stappen voor realisatie van deze visie kunnen worden gezet; In deze visie de mogelijkheden van nieuwe stedelijke functies voor het gebied ten zuiden van de Oudeweg te verkennen waarbij de functie wonen vanaf 2020 ook tot de mogelijkheden behoort;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank VisserChristenUnie

 

MOTIE Duurzame afspraken met corporaties

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 16 maart 2017,

in beraadslaging over de Woonvisie 2017-2020

Overwegende dat:

Het streven in de woonvisie is dat er in 2020 geen corporatiewoningen meer zijn met F- en G-labels, dat conform het landelijk energie-akkoord alle corporatiewoningen in 2020 een gemiddeld B-label hebben of beter, dat waar energiebesparende maatregelen worden ingezet gelijke woonlasten voor de huurders worden behouden en dat bij renovatie of groot onderhoud standaard zonnepanelen worden geplaatst, als de daken daar geschikt voor zijn; In de motie “Maak grijs groener” bij de behandeling van de programmabegroting is gevraagd om waar mogelijk geschikte verduurzamingsmiddelen voor te schrijven en overal bij nieuwbouw en renovatie zonnepanelen toe te passen;

Verzoekt het college:

Het genoemde streven voor verduurzaming van de woningvoorraad van de corporaties in de komende prestatieafspraken vast te leggen in keiharde afspraken en te onderzoeken of deze afspraken kunnen worden aangescherpt; De raad voor de behandeling van de programmabegroting concrete voorstellen voor te leggen over het voorschrijven van verduurzamingsmiddelen bijvoorbeeld via de bouwverordening;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank VisserChristenUnie

 

 

 

ChristenUnie meer dan verdrievoudigd in Zandvoort

ChristenUnie ChristenUnie SGP Heemstede 25-03-2017 12:09

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1110230/48317/20170316_083445Bij de Tweede Kamerverkiezingen is de ChristenUnie fors gegroeid. De partij haalde zo’n 60.000 extra stemmen. Normaal gesproken zou dit genoeg zijn voor een extra zetel maar omdat we vorige keer een krappe restzetel hadden bleek de groei net niet genoeg voor de 6e Kamerzetel. De ChristenUnie kwam zo’n 10.000 stemmen tekort. Opmerkelijk was de groei in Zandvoort. De ChristenUnie groeide daar van 41 naar 147 stemmen, ruim 258%. Dit was de grootste groei in heel Nederland.

In Haarlem groeide de ChristenUnie van 1174 in 2012 naar 1703 stemmen. Raadslid en regionale kandidaat van de ChristenUnie Frank Visser: “Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 haalden we met 1646 stemmen exact 1 zetel en toen deed bijvoorbeeld de SGP niet mee. Ook ten opzichte van de raadsverkiezingen is er dus in het absolute aantal stemmen sprake van groei”. Wel moet daarbij worden opgemerkt dat de opkomst bij de Tweede Kamerverkiezingen veel hoger was. Visser: “Bij de raadsverkiezingen was de opkomst nog 52,3% terwijl deze bij de Kamerverkiezingen in Haarlem nu 82,6% was. Procentueel was hierdoor het aantal ChristenUnie stemmers in Haarlem bij de Tweede Kamerverkiezingen wel lager: 1,8% versus 2,56% bij de raadsverkiezingen. Als over een jaar weer de raadsverkiezingen zijn in Haarlem telt letterlijk elke stem. Wat zou het gaaf zijn als we dan meer dan 2000 stemmen halen!”

Frank Visser haalde als nummer 38 op de kandidatenlijst uiteindelijk 251 voorkeurstemmen. “Ik wil alle mensen die op mij of een andere kandidaat van de ChristenUnie hebben gestemd hartelijk bedanken voor het vertrouwen. Ik wens Gert-Jan Segers en zijn team de komende jaren veel wijsheid en zegen toen bij het werkt in de Kamer”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.