Nieuws van politieke partijen in Overijssel over D66 inzichtelijk

2 documenten

Langzamer rijden: vervelend of dé oplossing?

D66 D66 GroenLinks Partij voor de Dieren Overijssel 16-11-2019 13:19

De stikstofcrisis speelt al een aantal maanden een grote rol in de politiek. Afgelopen woensdag kwam het kabinet met een pakket aan maatregelen waarbij de stikstofdepositie zal worden verlaagd. Het pakket is divers maar kent vooral maatregelen voor de korte termijn. Het besluit dat de laatste dagen de meeste ophef veroorzaakt  is het verlagen van de snelheidslimiet naar 100 km/u. Deze maatregel zal overdag gaan gelden op de Nederlandse snelwegen; ’s nachts geldt dit limiet niet.

Compensatie

Hoewel deze maatregel de algehele stikstofproblematiek niet oplost, biedt dit op de korte termijn wel weer ruimte in de bouw. Met de snelheidsverlaging wil het kabinet de stikstofdepositie dusdanig minderen dat er weer ruimte ontstaat voor de bouw van 75.000 woningen. Voor grotere bouwprojecten is deze maatregel alleen nog niet voldoende. In december komt het kabinet daarom samen met de provincies met aanvullende maatregelen. Ook zal de speciaal samengestelde stikstofcommissie onder leiding van Johan Remkes een rapport presenteren. Daarin  wordt de aanpak van het stikstofprobleem voor de lange termijn wordt uitgewerkt. Er komen dan ook specifieke aanbevelingen en oplossingen voor de scheep- en luchtvaart (Lelystad Airport).

Wat doen we nu?

D66 Overijssel wil onderzoeken of het verlagen van de snelheid op provinciale wegen een bijdrage kan leveren aan sterker natuur door het verminderen van de stikstofdepositie. Hiervoor is afgelopen woensdag bij de Provinciale Statenvergadering een motie ingediend samen met GroenLinks en de Partij voor de Dieren. In Overijssel zijn diverse stukken provinciale weg waarop 100 km/u mag worden gereden. Een auto rijdt echter het zuinigst en minst vervuilend bij een snelheid van 70 tot 90 km/u. Een constante snelheid en minder snelheidsverschillen tussen voertuigen onderling levert bovendien ook een positief effect ten aanzien van verkeersveiligheid.

Door het terugbrengen van de snelheid op provinciale wegen en de daaruit resulterende optimale doorstroming kan de uitstoot van voertuigen worden beperkt. Die lagere snelheid zien we het liefst vooral in de buurt van de speciaal beschermde ‘Natura2000’ gebieden. Daar is de stikstofdepositie namelijk van grote invloed op de steeds verder afnemende rijkdom aan biodiversiteit en de noodzakelijke herstelmaatregelen. In onze motie pleitten we daarom voor onderzoek naar de omgevings- en veiligheidseffecten van een snelheidsverlaging op provinciale wegen.

Doordat de Gedeputeerde tijdens de bespreking al heeft ingestemd met het uitvoeren van zo’n onderzoek hebben wij onze motie aangehouden. Wij blijven de vinger aan de pols houden en wachten de resultaten van het onderzoek af.

En als het om de lange termijn gaat? Dan zien wij toch het liefst meer fietsers en treinreizigers en minder mensen op de autoweg. Dus blijven we onverminderd pleiten voor sterker OV en robuuste fietswegen.

 

Een nieuw orkest voor Oost-Nederland

D66 D66 Overijssel 21-11-2018 14:44

De laatste Statenvergadering waren wij in de Provinciale Staten van Overijssel al akkoord en afgelopen woensdag bekrachtigden ook de Provinciale Staten in Gelderland de ingeslagen richting. Er komt een nieuw te vormen symfonisch orkest en daar is D66 blij mee. Overijssel verdient zo’n culturele voorziening.

De twee orkesten uit Gelderland en Overijssel, respectievelijk Het Gelders Orkest en Het Orkest van het Oosten, werden enkele jaren geleden geconfronteerd met een aanzienlijke bezuiniging vanuit het Rijk. Deze bezuiniging kon de nekslag zijn voor beide orkesten. Het advies van de Raad van Cultuur was dan ook om te komen tot een gezamenlijke symfonische voorziening. Met het idee dat zo een kwalitatief hoogwaardig en duurzaam orkest geborgd zou kunnen blijven.

Het begin was niet altijd even makkelijk. Eerlijk gezegd ging het nogal schoorvoetend, zowel vanuit de orkesten als vanuit de provincie. Uiteindelijk is er een plan gekomen dat ook door de Raad van Cultuur positief is ontvangen. Om meer zicht te krijgen op de gevolgen en zeker te zijn van bestendigheid van de te maken keuze, niemand wenst om over enkele jaren te concluderen een niet werkend vehikel in de benen te hebben geholpen, wordt Berenschot gevraagd te kijken naar de haarbaarheid en wenselijkheid van het voorstel. Ook die beoordeeld het voorstel positief en het voorstel kan met deze extra doorlichting voorgelegd worden aan beide Staten.

Gedurende het proces zagen we een duidelijke verandering. De houding veranderde van een moetje naar enthousiasme voor een fusie. De meerwaarde werd gezien. Ook vanuit de Staten kwam het geluid dat een gemeenschappelijk symfonisch orkest meer kon worden dan alleen een som van beide delen.

D66 bleef echter kritisch, zeker met eerder genoemde problemen in het achterhoofd. Vandaar dat wij kritisch waren op de voorwaarden waaronder de fusie moest plaatsvinden en welke sturings- en controlemechanismen de Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten hadden. Alle goede ideeën en alle goede intenties daargelaten blijft het wel een grote smak geld die jaarlijks vanuit beide provincies wordt vrijgemaakt voor het orkest.

Wij vonden het dan ook niet meer dan normaal dat nadrukkelijk is opgenomen wat de doelen zijn van de transitieperiode. Als Staten wil je op de hoogte gehouden worden enerzijds, maar ook aan de noodrem kunnen trekken indien het dreigt te ontsporen. Naar mening van D66 heeft de gedeputeerde dat voldoende verwerkt in het besluit en gaan wij er vanuit dat het Muziekhuis van het Oosten een verrijking is voor alle inwoners van Overijssel. En ook een beetje voor Gelderland. https://overijssel.d66.nl/een-nieuw-orkest-voor-oost-nederland/😉

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.