Nieuws van politieke partijen in s-Hertogenbosch over D66 inzichtelijk

10 documenten

Opvang voor vluchtelingen in ‘s-Hertogenbosch

D66 D66 s-Hertogenbosch 28-08-2021 12:02

’s-Hertogenbosch is een gastvrije stad. Dit blijkt onder andere uit de opvang die ‘s-Hertogenbosch eerder al bood aan mensen die in het gevlucht waren vanwege oorlog en (dreiging van) schendingen van mensenrechten. Nu de instroom van vluchtelingen, mede door de situatie in Afghanistan, fors toeneemt vraagt de D66-fractie het gemeentebestuur om snel in actie te komen.

We zijn allemaal bekend met die vreselijke beelden uit Afghanistan van ontheemde mensen die een veilig heenkomen zoeken, op de vlucht voor vergelding en terreur. ‘s-Hertogenbosch is een gastvrije stad. Op woensdag 25 augustus hebben de staatssecretaris van Justitie & Veiligheid en de Minister van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties een brief gestuurd aan o.a. de burgemeesters en wethouders, waarin ze hen het volgende oproepen: “om met urgentie en resultaatgericht invulling te geven aan het dringende verzoek om de reguliere opvangcapaciteit van het COA te vergroten en de achterstand op het realiseren van de taakstelling uitplaatsing vergunninghouders in te lopen.” Dit vraagt om een duidelijk antwoord van onze gemeente. Vandaar dat de D66-fractie op vrijdag 27 augustus jl. het gemeentebestuur in schriftelijke vragen vroeg om snel over te gaan tot het bieden van opvang aan vluchtelingen en statushouders.

Commissielid Thijs van Rens: “De instroom van mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld neemt fors toe. De meest kwetsbare mensen hebben onze hulp op dit moment hard nodig. Het pas bij onze gastvrije gemeente om snel hulp en onderdak aan deze mensen te bieden.”

Opvang voor vluchtelingen in ‘s-Hertogenbosch

D66 D66 s-Hertogenbosch 28-08-2021 12:02

’s-Hertogenbosch is een gastvrije stad. Dit blijkt onder andere uit de opvang die ‘s-Hertogenbosch eerder al bood aan mensen die in het gevlucht waren vanwege oorlog en (dreiging van) schendingen van mensenrechten. Nu de instroom van vluchtelingen, mede door de situatie in Afghanistan, fors toeneemt vraagt de D66-fractie het gemeentebestuur om snel in actie te komen.

We zijn allemaal bekend met die vreselijke beelden uit Afghanistan van ontheemde mensen die een veilig heenkomen zoeken, op de vlucht voor vergelding en terreur. ‘s-Hertogenbosch is een gastvrije stad. Op woensdag 25 augustus hebben de staatssecretaris van Justitie & Veiligheid en de Minister van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties een brief gestuurd aan o.a. de burgemeesters en wethouders, waarin ze hen het volgende oproepen: “om met urgentie en resultaatgericht invulling te geven aan het dringende verzoek om de reguliere opvangcapaciteit van het COA te vergroten en de achterstand op het realiseren van de taakstelling uitplaatsing vergunninghouders in te lopen.” Dit vraagt om een duidelijk antwoord van onze gemeente. Vandaar dat de D66-fractie op vrijdag 27 augustus jl. het gemeentebestuur in schriftelijke vragen vroeg om snel over te gaan tot het bieden van opvang aan vluchtelingen en statushouders.

Commissielid Thijs van Rens: “De instroom van mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld neemt fors toe. De meest kwetsbare mensen hebben onze hulp op dit moment hard nodig. Het pas bij onze gastvrije gemeente om snel hulp en onderdak aan deze mensen te bieden.”

Maatregelen tegen overlast Hinterhamerstraat en omgeving

D66 D66 CDA s-Hertogenbosch 09-06-2020 15:01

Op initiatief van D66 worden de Hinthamerstraat en de woongebieden daaromheen vanaf 15 juli 2020 selectief afgesloten voor autoverkeer tussen 18.00 en 7.00 uur. Op middellange termijn wordt er ingezet op het autoluw maken en als zodanig inrichten van dit gebied. Daarvoor diende de D66-fractie, samen met 10 andere partijen, een motie in tijdens de raadsvergadering van 9 juni.

De motie roept op om ingrijpende maatregelen voor de korte en (middel)lange termijn te treffen om de veiligheid en leefbaarheid in dit deel van de binnenstad te verbeteren. Op korte termijn betekent dit dat het extra toezicht en de handhaving in dit gebied gecontinueerd worden én dat de straat selectief in de avonduren wordt afgesloten voor al het autoverkeer. Op middellange termijn gaat de gemeente samen met bewoners en ondernemers het gebied autoluw maken en als zodanig inrichten. Voor de Hinthamerstraat betekent dit autoluw maken dat enkel in de avonduren er een selectieve toegang is voor het autoverkeer. Overdag blijft deze straat gewoon bereikbaar. Tevens roept de motie op om op lange termijn te onderzoeken hoe de (verkeers-)druk op de Hinthamerstraat, die veroorzaakt wordt door een stapeling van functionaliteiten zoals afhaal- en bezorgrestaurants, coffeeshops, het Inloopschip en de bibliotheek, kan worden beperkt

“De Hinthamerstraat en omliggende straten ervaren al jaren overlast. Er is al veel overleg hierover geweest en er zijn ook al veel maatregelen getroffen, zoals verscherpt toezicht en cameratoezicht. Maar de overlast en het gevoel onveiligheid is, ondanks alle genomen maatregelen, de laatste tijd weer extra toegenomen. De ervaren overlast bestaat uit verkeersoverlast (grote hoeveelheid verkeer, veel te hard rijden en parkeeroverlast), geluidsoverlast, vervuiling (zwerfvuil en luchtvervuiling) en drugshandel op straat. Door de verkeersaantrekkende werking van meerdere functies in deze straat, zoals twee coffeeshops, fungeert de Hinthamerstraat tegenwoordig meer als een ‘drive-thru’. Ik ben blij dat er nu serieuze maatregelen volgen om de overlast van het autoverkeer in deze straat tegen te gaan. En dat de Hinthamerstraat en omliggende straten zo weer een plek worden waar het fijn wonen, winkelen en leven is!”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Lees hier de bespreeknotitie die D66 op 28 mei, samen met het CDA, indiende in de commissie Bestuur. En bekijk hier de persoonlijke videoboodschap van onze fractievoorzitter René van den Kerkhof, waarin hij de motie toelicht.

Maatregelen tegen overlast Hinterhamerstraat en omgeving

D66 D66 CDA s-Hertogenbosch 09-06-2020 15:01

Op initiatief van D66 worden de Hinthamerstraat en de woongebieden daaromheen vanaf 15 juli 2020 selectief afgesloten voor autoverkeer tussen 18.00 en 7.00 uur. Op middellange termijn wordt er ingezet op het autoluw maken en als zodanig inrichten van dit gebied. Daarvoor diende de D66-fractie, samen met 10 andere partijen, een motie in tijdens de raadsvergadering van 9 juni.

De motie roept op om ingrijpende maatregelen voor de korte en (middel)lange termijn te treffen om de veiligheid en leefbaarheid in dit deel van de binnenstad te verbeteren. Op korte termijn betekent dit dat het extra toezicht en de handhaving in dit gebied gecontinueerd worden én dat de straat selectief in de avonduren wordt afgesloten voor al het autoverkeer. Op middellange termijn gaat de gemeente samen met bewoners en ondernemers het gebied autoluw maken en als zodanig inrichten. Voor de Hinthamerstraat betekent dit autoluw maken dat enkel in de avonduren er een selectieve toegang is voor het autoverkeer. Overdag blijft deze straat gewoon bereikbaar. Tevens roept de motie op om op lange termijn te onderzoeken hoe de (verkeers-)druk op de Hinthamerstraat, die veroorzaakt wordt door een stapeling van functionaliteiten zoals afhaal- en bezorgrestaurants, coffeeshops, het Inloopschip en de bibliotheek, kan worden beperkt

“De Hinthamerstraat en omliggende straten ervaren al jaren overlast. Er is al veel overleg hierover geweest en er zijn ook al veel maatregelen getroffen, zoals verscherpt toezicht en cameratoezicht. Maar de overlast en het gevoel onveiligheid is, ondanks alle genomen maatregelen, de laatste tijd weer extra toegenomen. De ervaren overlast bestaat uit verkeersoverlast (grote hoeveelheid verkeer, veel te hard rijden en parkeeroverlast), geluidsoverlast, vervuiling (zwerfvuil en luchtvervuiling) en drugshandel op straat. Door de verkeersaantrekkende werking van meerdere functies in deze straat, zoals twee coffeeshops, fungeert de Hinthamerstraat tegenwoordig meer als een ‘drive-thru’. Ik ben blij dat er nu serieuze maatregelen volgen om de overlast van het autoverkeer in deze straat tegen te gaan. En dat de Hinthamerstraat en omliggende straten zo weer een plek worden waar het fijn wonen, winkelen en leven is!”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Lees hier de bespreeknotitie die D66 op 28 mei, samen met het CDA, indiende in de commissie Bestuur. En bekijk hier de persoonlijke videoboodschap van onze fractievoorzitter René van den Kerkhof, waarin hij de motie toelicht.

Kies je plekje: extra bomen in de Muntel/Vliert

D66 D66 s-Hertogenbosch 03-06-2020 17:48

In de wijk Muntel/Vliert wordt gestart met een proef waarbij extra bomen worden geplant op plekken die bewoners zelf kiezen. Bewoners kunnen tot 1 juli 2020 doorgeven waar ze een extra boom willen.

De gemeente beoordeelt de aangedragen locaties. Is de locatie geschikt? Dan wordt in de periode oktober 2020 tot en met maart 2021 een boom geplant. D66 is blij met deze proef. Niet alleen is deze pilot een mooie vorm van bewonersparticipatie, maar ook brengen de bomen groen en sfeer in de wijk, zijn ze hard nodig om onze gemeente klimaatbestendig te maken en bevorderen ze de biodiversiteit.

Wethouder Mike van der Geld is als verantwoordelijk portefeuillehouder trots: “Het aanplanten van bomen is belangrijk, in allerlei opzichten. We starten met een proef in Muntel/Vliert. Als dit een succes is, gaan we deze werkwijze ook in andere wijken toepassen. Help dus met meedenken!”

Het aangeven van de locaties is heel eenvoudig. Via digitale kaart ‘prikken’ bewoners een punt op de kaart en geven ze aan waarom ze op deze plek een boom willen. Ook ideeën voor het type boom kunnen op deze kaart doorgegeven worden. Alle informatie hierover is te vinden op https://www.s-hertogenbosch.nl/nieuwebomen/.

Kies je plekje: extra bomen in de Muntel/Vliert

D66 D66 s-Hertogenbosch 03-06-2020 17:48

In de wijk Muntel/Vliert wordt gestart met een proef waarbij extra bomen worden geplant op plekken die bewoners zelf kiezen. Bewoners kunnen tot 1 juli 2020 doorgeven waar ze een extra boom willen.

De gemeente beoordeelt de aangedragen locaties. Is de locatie geschikt? Dan wordt in de periode oktober 2020 tot en met maart 2021 een boom geplant. D66 is blij met deze proef. Niet alleen is deze pilot een mooie vorm van bewonersparticipatie, maar ook brengen de bomen groen en sfeer in de wijk, zijn ze hard nodig om onze gemeente klimaatbestendig te maken en bevorderen ze de biodiversiteit.

Wethouder Mike van der Geld is als verantwoordelijk portefeuillehouder trots: “Het aanplanten van bomen is belangrijk, in allerlei opzichten. We starten met een proef in Muntel/Vliert. Als dit een succes is, gaan we deze werkwijze ook in andere wijken toepassen. Help dus met meedenken!”

Het aangeven van de locaties is heel eenvoudig. Via digitale kaart ‘prikken’ bewoners een punt op de kaart en geven ze aan waarom ze op deze plek een boom willen. Ook ideeën voor het type boom kunnen op deze kaart doorgegeven worden. Alle informatie hierover is te vinden op https://www.s-hertogenbosch.nl/nieuwebomen/.

Meer en gevarieerder hotelaanbod

D66 D66 s-Hertogenbosch 19-06-2019 17:48

De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft in 2015 hotelbeleid opgesteld. Ruim vier jaar later is dit beleid toe aan een update. De eerste contouren van dit beleid zijn nu bekend. D66 ziet graag dat de vernieuwingen in het hotelbeleid zorgen voor een stad waar bewoners én bezoekers fijn kunnen leven.

Uit een onderzoek naar het hotelaanbod in onze stad blijkt dat ‘s-Hertogenbosch een hoge bezettingsgraad en relatief weinig kamers heeft. Bij de ambities die we hebben als ICT- en datastad en Cultuurstad van het Zuiden past een ruimer én gevarieerder hotelaanbod. Daarom zien we graag dat het aanbod vergroot wordt, met als randvoorwaarden dat de kwaliteit van de hotels én de leef- en woonkwaliteit in de stad goed blijven. Wij onderschrijven dan ook de keuze voor de verruiming van het aantal hotelkamers: van bijna 650 nu naar maximaal 1.100 per 1 januari 2023. Ook is het belangrijk dat aantallen niet in beton gegoten zijn. Voor aanvullend aanbod, zoals een aansprekend concept voor hotelkamers voor mensen met een kleiner budget, blijft dan ook ruimte. Op deze manier is maatwerk mogelijk en zijn we flexibel bij toekomstige ontwikkelingen.

D66 begrijpt ook de motivatie van het college voor de aanvullende regels voor bed and breakfasts (B&B’s). Op deze manier ontmoedigt de gemeente dat woonruimte onttrokken wordt aan de markt. Ook een verbod op structurele particuliere verhuur voor toerisme moet dit tegengaan en is daarom volgens ons een goede keuze.

De gehanteerde maxima voor het aantal vergunningen voor B&B’s (1.000) en afstanden tussen B&B’s (150 m) lijken wat willekeurig bepaald. De inschatting hiervoor blijkt dan ook lastig. In dezelfde overweging lijkt het gekozen maximum voor particuliere verhuur van 30 dagen per jaar een moeilijk uit te voeren besluit. Zeker zolang er geen meldplicht voor particuliere verhuur geldt, zal handhaving op het aantal dagen verhuur per jaar lastig zijn. Uitgangspunt in al deze overwegingen is echter om als gemeente duidelijkheid te verschaffen. Bij misbruik of overlast is er dan een richtlijn om op terug te grijpen. De toekomst zal uitwijzen hoe dit in de praktijk uitpakt.

 

Meer en gevarieerder hotelaanbod

D66 D66 s-Hertogenbosch 19-06-2019 17:48

De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft in 2015 hotelbeleid opgesteld. Ruim vier jaar later is dit beleid toe aan een update. De eerste contouren van dit beleid zijn nu bekend. D66 ziet graag dat de vernieuwingen in het hotelbeleid zorgen voor een stad waar bewoners én bezoekers fijn kunnen leven.

Uit een onderzoek naar het hotelaanbod in onze stad blijkt dat ‘s-Hertogenbosch een hoge bezettingsgraad en relatief weinig kamers heeft. Bij de ambities die we hebben als ICT- en datastad en Cultuurstad van het Zuiden past een ruimer én gevarieerder hotelaanbod. Daarom zien we graag dat het aanbod vergroot wordt, met als randvoorwaarden dat de kwaliteit van de hotels én de leef- en woonkwaliteit in de stad goed blijven. Wij onderschrijven dan ook de keuze voor de verruiming van het aantal hotelkamers: van bijna 650 nu naar maximaal 1.100 per 1 januari 2023. Ook is het belangrijk dat aantallen niet in beton gegoten zijn. Voor aanvullend aanbod, zoals een aansprekend concept voor hotelkamers voor mensen met een kleiner budget, blijft dan ook ruimte. Op deze manier is maatwerk mogelijk en zijn we flexibel bij toekomstige ontwikkelingen.

D66 begrijpt ook de motivatie van het college voor de aanvullende regels voor bed and breakfasts (B&B’s). Op deze manier ontmoedigt de gemeente dat woonruimte onttrokken wordt aan de markt. Ook een verbod op structurele particuliere verhuur voor toerisme moet dit tegengaan en is daarom volgens ons een goede keuze.

De gehanteerde maxima voor het aantal vergunningen voor B&B’s (1.000) en afstanden tussen B&B’s (150 m) lijken wat willekeurig bepaald. De inschatting hiervoor blijkt dan ook lastig. In dezelfde overweging lijkt het gekozen maximum voor particuliere verhuur van 30 dagen per jaar een moeilijk uit te voeren besluit. Zeker zolang er geen meldplicht voor particuliere verhuur geldt, zal handhaving op het aantal dagen verhuur per jaar lastig zijn. Uitgangspunt in al deze overwegingen is echter om als gemeente duidelijkheid te verschaffen. Bij misbruik of overlast is er dan een richtlijn om op terug te grijpen. De toekomst zal uitwijzen hoe dit in de praktijk uitpakt.

 

De Lidl-supermarkt wordt nóg groener

D66 D66 s-Hertogenbosch 30-01-2019 12:27

Aan de Oude Vlijmenseweg komt een nieuwe Lidl. De komst van de nieuwe supermarkt om de hoek van de huidige Lidl staat niet ter discussie. Alle partijen (in de politiek en in de wijk) zijn het er over eens dat een nieuwe Lidl een aanwinst is voor de wijk. Over de uitvoering van het ontwerp van het nieuwe gebouw zijn bij omwonden nog wel zorgen. D66 deelt de zorgen en heeft samen met andere partijen een motie ingediend om de nieuwe supermarkt verder te vergroenen.

De komst van de duurzame XL-supermarkt (A++++ energielabel) is een broodnodige kwaliteitsimpuls voor de winkelstrip aan de Oude Vlijmenseweg. Toch zijn er ook zorgen over het ontwerp van de nieuwe Lidl. Omwonenden vrezen de waarborging van hun privacy en zien graag diverse duurzaamheidsmaatregelen. In deze discussie speelde het parkeerdek boven het winkelgedeelte een belangrijke rol. Zowel de gemeente als initiatiefnemer hebben aangegeven dat het niet haalbaar is om op deze locatie het parkeren onder het winkelgedeelte te realiseren. Om de zorgen zoveel mogelijk weg te nemen moet volgens D66 het huidige plan verder worden vergroend. Hierbij doelt D66 op een letterlijke vergroening met beplanting van het parkeerdek, aan en in de nabijheid van het gebouw. “Vergroening is volgens D66 de sleutel om tot oplossingen te komen. Met vergroening kan namelijk worden gewerkt aan het verbeteren van de privacy van omwonenden, klimaatadaptie, meer biodiversiteit en een beter aangezicht” aldus raadslid Geert Verbruggen.

De motie voor een verdere vergroening van het huidige plan is met ruime meerderheid in de raadsvergadering van 29 januari 2019 aangenomen. De gemeente gaat nu samen met Lidl en de omwonenden een vergroeningsplan uitwerken.

De Lidl-supermarkt wordt nóg groener

D66 D66 s-Hertogenbosch 30-01-2019 12:27

Aan de Oude Vlijmenseweg komt een nieuwe Lidl. De komst van de nieuwe supermarkt om de hoek van de huidige Lidl staat niet ter discussie. Alle partijen (in de politiek en in de wijk) zijn het er over eens dat een nieuwe Lidl een aanwinst is voor de wijk. Over de uitvoering van het ontwerp van het nieuwe gebouw zijn bij omwonden nog wel zorgen. D66 deelt de zorgen en heeft samen met andere partijen een motie ingediend om de nieuwe supermarkt verder te vergroenen.

De komst van de duurzame XL-supermarkt (A++++ energielabel) is een broodnodige kwaliteitsimpuls voor de winkelstrip aan de Oude Vlijmenseweg. Toch zijn er ook zorgen over het ontwerp van de nieuwe Lidl. Omwonenden vrezen de waarborging van hun privacy en zien graag diverse duurzaamheidsmaatregelen. In deze discussie speelde het parkeerdek boven het winkelgedeelte een belangrijke rol. Zowel de gemeente als initiatiefnemer hebben aangegeven dat het niet haalbaar is om op deze locatie het parkeren onder het winkelgedeelte te realiseren. Om de zorgen zoveel mogelijk weg te nemen moet volgens D66 het huidige plan verder worden vergroend. Hierbij doelt D66 op een letterlijke vergroening met beplanting van het parkeerdek, aan en in de nabijheid van het gebouw. “Vergroening is volgens D66 de sleutel om tot oplossingen te komen. Met vergroening kan namelijk worden gewerkt aan het verbeteren van de privacy van omwonenden, klimaatadaptie, meer biodiversiteit en een beter aangezicht” aldus raadslid Geert Verbruggen.

De motie voor een verdere vergroening van het huidige plan is met ruime meerderheid in de raadsvergadering van 29 januari 2019 aangenomen. De gemeente gaat nu samen met Lidl en de omwonenden een vergroeningsplan uitwerken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.