Nieuws van Gemeentebelangen Tynaarlo inzichtelijk

6 documenten

Bouwinitiatief Vosbergerlaan 20 Eelde

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo Tynaarlo 04-07-2019 17:14

Instemmen met het bouwinitiatief

Instemmen met het starten van een planologische procedure door het opstellen van een voorontwerp bestemmingsplan en deze aansluitend vrij te geven voor inspraak en vooroverleg

Burgemeester en wethouders uitnodigen om (na afronding van de inspraakprocedure) het ontwerpbestemmingsplan voor de vaststelling ter inzage te leggen, wanneer er geen reacties van belangstellenden worden ontvangen

Gemeentebelangen ziet geen enkel bezwaar in het gevraagd besluit.

Het voorstel is unaniem aangenomen.

Definitief geen mega supermarkt in het entreegebied Ter Borch

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo Tynaarlo 23-05-2019 18:44

Definitief geen mega supermarkt in het entreegebied Ter Borch

Vries, 21 mei 2019.

Na vele jaren van discussie heeft de raad van Tynaarlo op dinsdag 21 mei 2019 in de raadsvergadering in meerderheid tegen het inmiddels omstreden plan voor het vestigen van een mega supermarkt in de wijk Ter Borch in Eeldewolde gestemd.

Gemeentebelangen Tynaarlo is al vanaf het begin van dit plan tegen deze mega supermarkt, omdat een supermarkt van deze grote meer een regiofunctie heeft dan dat het een wijkvoorziening is.

Daar komt bij dat het plan niet volgens de afspraken was, welke zijn gemaakt met de winkeliers in Eelde-Paterswolde.

Aan de eerste inwoners van de wijk Ter Borch werd de belofte gedaan dat het een rustige en groene wijk zou worden zonder winkelvoorzieningen.

Uiteraard heeft de fractie van Gemeentebelangen alle ins and outs en zienswijzen in dit dossier voor de stemming nogmaals goed afgewogen. We blijven er van overtuigd dat dit de juiste keuze is. Gemeentebelangen heeft zich hiermee gehouden aan haar belofte, welke zij gedaan heeft tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

Tijdens de stemming heeft Gemeentebelangen onderstaande stemverklaring afgelegd.

Gemeentebelangen stemt tegen het raadsvoorstel inzake de realisatie van de supermarkt ter Borch. Daarbij spelen o.a. de volgende zaken een rol.

Gemeentebelangen heeft steeds aangegeven tegen de supermarktplannen te zijn. Ook bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 zijn we daarin volstrekt helder geweest. De Gemeentebelangenstemmers in Ter Borch hebben bewust voor ons gekozen, en wij doen niet aan kiezersbedrog;

Naar onze mening is er tot nu toe slechts sprake geweest van voorbereidende besluitvorming en er zijn op basis van de ingediende zienswijzen naar onze mening voldoende redenen om tegen het voorstel te stemmen.

Aan de toekomstige bewoners is destijds toegezegd dat er geen supermarkt zou komen;

Men heeft er destijds bewust voor gekozen om te gaan wonen in een wijk zonder deze supermarkt;

De marktomstandigheden die hebben geleid om, in afwijking van de huidige bestemming appartementenbouw, over te gaan tot de bouw van de supermarkt zijn inmiddels weer sterk veranderd;

Er bestaat momenteel een grote behoefte aan woningen in de directe omgeving van de Stad Groningen. De voorgestelde supermarktontwikkeling betekent juist het verlies van een aantrekkelijke woningbouwlocatie;

Er bestaat naar onze mening onvoldoende draagvlak voor de supermark;

De supermarkt past wat ons betreft niet op deze plaats;

De vestiging van de supermarkt is ons inziens volstrekt in strijd met de in het verleden gemaakte afspraken met de winkeliers in Eelde-Paterswolde;

De noodzaak voor en de behoefte aan de beoogde supermarkt is wat ons betreft in onvoldoende mate aangetoond;

De rechtvaardiging van de supermarkt is o.i. gebaseerd op twijfelachtige rapporten. Immers qua grootte gaat het om een voorziening die ver boven de behoefte van de wijk zelf uitgaat;

Gezien deze geplande omvang kan de supermarkt alleen met succes floreren als veruit de grootste omzet wordt behaald van buiten de wijk;

Het gaat dus duidelijk niet om een wijkvoorziening maar om een regiovoorziening;

Het gegeven dat de meeste omzet van buiten de wijk , en zelfs grotendeels van buiten onze gemeente behaald zal moeten worden zal ontegenzeggelijk tot een grotere verkeersbelasting in de wijk en een onveiliger verkeerssituatie bij de school leiden;

De kosten die gemaakt worden om de onveiligere verkeersituatie te verzachten zouden ten laste van de veroorzaker moeten komen en niet ten laste van de gemeenschap gebracht moeten worden.

Het gegeven dat de grootste omzet van buiten de wijk moet komen heeft grote gevolgen voor de omzet van winkelkernen in de nabijheid;

Een dergelijk omzetverlies zal leiden tot een achteruitgang van de winkelvoorzieningen en daarmee ten koste gaan van de leefbaarheid in de betreffende kernen en met name in Eelde-Paterswolde.

Instemmen met dit voorstel zou ons iinziens haaks staan op de uitgangspunten van de ladder duurzame verstedelijking.

Bespreking finale bestemmingsplan bouw supermarkt in Ter Borch in 1e termijn.

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo Tynaarlo 01-05-2019 18:45

Bespreking finale bestemmingsplan bouw supermarkt in Ter Borch in 1e termijn.

Vries, 09 april 2019.

Op 9 april 2019 stond, voor de zoveelste keer de bouw van de supermarkt in Ter Borch op de agenda van de Gemeenteraad.

Het gaat om de realisatie van een supermarkt met een omvang van 3000m2 bruto vloer oppervlak (BVO) of BVO is 2000 verkoop/winkel vloeroppervlak (VVO/WVO).

Het dossier kent een lange geschiedenis, al sinds 2013 wordt er aan gewerkt. Ook In de verkiezingscampagne van maart 2018 speelden de supermarktplannen een grote rol. Het betekend ook nogal wat, niet alleen voor de wijk zelf, maar zelfs tot buiten onze gemeente. Het leeft sterk, Dit valt mede af te leiden uit de enorme hoeveelheid ingediende zienswijzen. Er zijn in totaal 106 zienswijzen ingediend. Van deze 106 waren er 20 vóór de komst van de supermarkt, 2 neutraal en 84 tegen de komst van de supermarkt.

Het coördinatiebesluit van 14 juni 2016, nr. 7, met terugwerkende kracht tot 20 juni 2018 uit te breiden met de voorbereiding en bekendmaking van de volgende besluiten van burgemeester en wethouders, die samen met het ontwerpbestemmingsplan in ontwerp ter inzage hebben gelegen:

De acceptatie van de melding “brandveilig gebruik”;

Vaststelling van maatwerkvoorschriften voor het vertrekken van vrachtauto’s richting de Borchsingel;

Inzameling van glas en textiel in de wijk Ter Borch;

Toekenning van het nummer Borchsingel 25 te Eelderwolde aan het nieuw.

Vast te stellen het “m.e.r.- beoordelingsbesluit stedelijke ontwikkeling entreegebied Ter Borch”;

Vast te stellen het “Beeldkwaliteitsplan Supermarkt Borchsingel Eelderwolde”.

Vast te stellen de “Nota zienswijzen coördinatieregeling bouw supermarkt aan de Borchsingel in Eelderwolde”.

Vast te stellen het bestemmingsplan “supermarkt Ter Borch Eelderwolde”;

Te bepalen dat voor het onderdeel van het bestemmingsplan dat voorziet in de bouw van een supermarkt met bijbehorende bouwwerken, werken en werkzaamheden, geen exploitatieplan wordt vastgesteld.

Zoals al aangegeven is werd er een record aantal van 106 zienswijzen ingediend. Van deze 106 waren er 20 vóór de komst van de supermarkt, 2 neutraal en 84 tegen de komst van de supermarkt. Er waren er 8 insprekers, te weten:

Dhr. Sluyter van Bierensvanboven advocaten namens EPZ zakelijk

Dhr. Blok

Dhr. Croon

Dhr. Van der Werf namens de werkgroep verkeerveiligheid Borchkwartier

Dhr. Dol namens de Bewonersvereniging

Dhr. van der Horst

Dhr. Bogaerts

Mw. Mommer

Alle sprekers waren tegen de plannen.

Na de insprekers was het tijd voor de eerste termijn van de Raad en van het College.

Uit de 1

termijn van de raad bleek dat er zich in de Raad een meerderheid aftekent van 12-11 tegen de plannen. Overigens heeft de Raad eerder op verschillende momenten met een kleine meerderheid besloten om medewerking te verlenen aan het initiatief voor de bouw van de supermarkt.

Ook Gemeentebelangen heeft al aangegeven tegen de plannen te zullen stemmen. Daarbij spelen o.a. de volgende zaken een rol:

We hebben steeds aangegeven tegen de plannen te zijn;

Ook bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 zijn we volstrekt helder geweest: tegen de plannen.

De Gemeentebelangenstemmers in Ter Borch hebben daarom bewust voor ons gekozen, en wij doen niet aan kiezersbedrog;

Voor zover wij hebben kunnen nagaan is destijds aan de toekomstige bewoners toegezegd dat er geen supermarkt zou komen;

Mensen hebben er destijds bij de aankoop dan ook bewust voor gekozen om te gaan wonen in een wijk zonder deze supermarkt;

De marktomstandigheden die hebben geleid om, in afwijking van de huidige bestemming appartementenbouw over te gaan tot de bouw van de supermarkt zijn inmiddels sterk veranderd;

Er bestaat onvoldoende draagvlak voor de supermarkt;

De supermarkt past wat ons betreft niet op deze plaats;

De vestiging van de supermarkt is ons inziens . volstrekt in strijd met de in het verleden gemaakte afspraken met de winkeliers in Eelde-Paterswolde;

Nut en noodzaak zijn wat ons betreft in onvoldoende mate aangetoond;

De rechtvaardiging van de supermarkt is ons inziens gebaseerd op twijfelachtige rapporten;

Immers qua grootte gaat het om een voorziening die ver boven de behoefte van de wijk zelf uitgaat;

Gezien deze omvang kan de supermarkt alleen met succes floreren als veruit de grootste omzet wordt behaald van buiten de wijk;

Het gaat dus niet om een wijkvoorziening maar om een regiovoorziening;

Het gegeven dat de meeste omzet van buiten de wijk en zelfs grotendeels van buiten onze gemeente behaald zal moeten worden zal ontegenzeggelijk tot een grotere verkeersbelasting in de wijk leiden;

Het gegeven dat de grootste omzet van buiten de wijk moet komen heeft grote gevolgen voor de omzet van winkelkernen in de nabijheid;

Een dergelijk omzetverlies zal leiden tot een achteruitgang van de winkelvoorzieningen en daarmee ten koste gaan van de leefbaarheid in de betreffende kernen en met name in Eelde-Paterswolde.

Instemmen met dit voorstel zou ons inziens haaks staan op de uitgangspunten van de ladder duurzame verstedelijking.

Verder heeft Gemeentebelangen zijn ongenoegen uitgesproken over het Raadsvoorstel en de Zienswijzenotitie zelf, omdat hierin ten onrechte de indruk wordt gewekt dat de Raad niets anders zou kunnen doen dan in te stemmen met het besluit, terwijl er in het contract met de projectontwikkelaar ontbindende voorwaarden staan. Alles is onder voorbehoud van goedkeuring door de Raad.

Gezien het late tijdstip van de avond ver na elven is besloten om op 7 mei verder te gaan met de 2

Startnotitie ontwikkeling Vries Zuid

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo D66 VVD Tynaarlo 28-03-2019 06:00

Startnotitie ontwikkeling Vries Zuid

Vries, 26 maart 2019.

Tijdens de Raadsvergadering van dinsdag 26 maart 2019 besprak de Raad de Startnotitie voor ontwikkeling van Vries Zuid.

De Raad werd gevraagd om:

In te stemmen met de concept Startnotitie Vries Zuid;

In te stemmen met het ophogen van het economische krediet Vries Zuid met € 870.000;

Het plan Vries zuid behelst de realisatie van een woonwijk die tegemoet moet komen aan de actuele en toekomstige behoefte naar woningen in Vries.

Het feitelijk realiseren van extra woningen in Vries Zuid is binnen de geldende planregels niet mogelijk. Om de beoogde ontwikkeling van Vries Zuid mogelijk te maken zal dus een nieuw bestemmingsplan moeten worden vastgesteld. Alle gronden binnen het plangebied zijn deels eigendom van de gemeente en deels van Woonconcept. Het grootste deel van het plangebied is nu in gebruik als agrarische grond.

Bij het ontwikkelen van een nieuwe woonwijk is het nodig om aan de voorzijde de uitgangspunten en spelregels vast te leggen. De startnotitie ontwikkeling Vries Zuid beschrijft de uitgangspunten, randvoorwaarden en ambities van de gemeente voor de beoogde ontwikkeling van een uitbreiding van het dorp Vries in dit gebied. Ook wordt inzicht gegeven in het te doorlopen ontwikkeltraject.

De startnotitie fungeert hiermee concreet als aftrap van het ontwikkeltraject van de woonwijk Vries Zuid. Binnen dit traject vallen een aantal hoofdstappen te onderscheiden:

het tot stand brengen van een stedenbouwkundig Plan;

het vaststellen van een ontwerp bestemmingsplan en het ontwerp beeldkwaliteitsplan;

de vaststelling van het bestemmingsplan;

uitwerking van het bestemmingsplan in een inrichtingsplan en bestek op detailniveau;

tenslotte kan worden overgegaan tot de feitelijke realisatie van de woonwijk.

De meest in het oog springende aspecten van de planvorming zijn:

er wordt uitgegaan van een globaal programma van 40-75 grondgebonden woningen.

Het plangebied zal in zijn geheel ineens worden ontwikkeld en gerealiseerd. Gezien de concrete roep vanuit de bevolking van Vries is de eerder beoogde fasering losgelaten. Niet dat alle woningen in één maal gerealiseerd worden, in beginsel wordt uit gegaan van een uitgiftetempo van ca. 10 jaren;

Realisatie van een gemêleerde woonwijk met grondgebonden woningbouw. Afhankelijk van vraag en behoefte is er met ruimte voor zowel vrijstaande en tweekappers, als ook voor sociale huur- en starterswoningen;

De woonwijk zal gasloos worden aangelegd;

Duurzame mobiliteit wordt gestimuleerd. De infrastructuur wordt hierop ontworpen en ingericht

De wijk wordt meervoudig ontsloten voor autoverkeer.

Er had zich 1 inspreker gemeld, deze inspreker vroeg onder andere aandacht voor de volgende punten:

het beeld van de huidige bebouwing aan Diepsloot / Graskampen moet worden doorgezet n.l. vrijstaande woningen op een kavelgrootte gelijkwaardig aan de bestaande bebouwing van genoemde straten. Dit is destijds toegezegd en bekrachtigd met een plan ontwikkeling door de voormalige gemeente Vries. Op deze gronden zijn toen deze kavels aangekocht en bebouwt.

De toezegging aan aanwonenden over volledige inspraak in het genoemde plan.

Een onderbouwd verkeersplan, waarbij de Graskampen en Diepsloot niet extra worden belast.

Vooral VVD en Gemeentebelangen vroegen zich af of het aantal nieuwbouwhuizen op korte termijn niet te groot wordt. Verschillende rapporten spreken elkaar wat de behoefte betreft tegen. Uit een eerdere informatieavond op het gemeentehuis voor inwoners bleek dat er veel belangstelling zou zijn, maar uit een onderzoek dat de gemeente zelf door bureau Companen heeft laten uitvoeren blijkt dat Vries zelf slechts behoefte heeft aan 15 nieuwe huizen. Wethouder Pepijn Vemer (D66) bevestigde dit cijfer.

Ook bevestigde de wethouder dat het niet mogelijk is om exclusief voor inwoners van Vries zelf of de gemeente Tynaarlo te bouwen. Het lijkt er dus op dat er met name voor import gebouwd gaat worden.

Binnen de Raad bestaat wel een draagvlak dat er vlug iets gebeuren moet voor Vries.

Door de Raad werden veel technische vragen gesteld die niet afdoende door de wethouder beantwoord konden worden. De raad besloot daarom uiteindelijk na de eerste termijn dat zij eerst een aantal technische vragen beantwoord wil zien, alvorens zij de tweede termijn wil behandelen en een knoop doorhakt. Dat gebeurt over twee weken.

Dinsdag 11 december is er weer ...

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo Tynaarlo 02-12-2018 12:25

Dinsdag 11 december is er weer openbare vergadering van de gemeenteraad. De stukken voor deze vergadering zijn digitaal te raadplegen op https://raad.tynaarlo.nl Bijgaand de agenda: BESLUITBLOK 1 Opening 2 2. Vaststellen agenda 3 3. Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 27 november 2018 en kennisnemen van motie- en toezeggingenlijsten 4 Vragenrecht raadsleden 5. Mededelingen college 6. Informatie uit het college a. Besluitenlijsten college burgemeester en wethouders van 20 november 2018 en 27 november 2018 b. Brieven aan raadsfracties in de periode van 15 november 2018 t/m 28 november 2018 7. Lijst met ingekomen stukken (bijgewerkt tot 21 november 2018) 8. Begrotingswijzigingen Alescon en WPDA 2019 “T” Voorstel: 1. Geen zienswijze in brengen voor de GR Alescon ( in liquidatie) Voorstel 2. Geen zienswijze in brengen voor de GR WPDA 9. Aanvullende lening VAKO SAS duurzaamheidsmaatregelen Voorstel: Instemmen met het verstrekken van een lineaire lening met een hoofdsom van maximaal € 55.000 (met looptijd van 10 jaar) voor het uitvoeren van een pakket duurzaamheidsmaatregelen, mits de Stichting Waarborg Fonds Sport (SWS) 100% borg staat voor die lening zonder zekerstelling door middel van een hypotheek en SAS de kosten in verband met de borgstelling draagt. BESPREEKBLOK 10. Inspreken inwoners* *betreft inspraak voor agendapunt 8, 9, 11, 12 en 13 11. Algemene plaatselijke verordening gemeente Tynaarlo 2019 “T” 12. Verordeningen voor belastingjaren 2019 vaststellen “T” Voorstel 13. Verordening raadswerkgroepen 14. Sluiting

Gaswinning noord Drenthe en zuid Groningen moet stoppen.

Gemeentebelangen Tynaarlo Gemeentebelangen Tynaarlo Tynaarlo 29-11-2018 20:17

Gaswinning noord Drenthe en zuid Groningen moet stoppen.

Vries, 27 november 2018.

Tijdens de Raadsvergadering werd een motie vreemd aan de agenda ingediend. Het onderwerp van de motie was het besluit tot gaswinning in het noorden van Drenthe.

De motie werd Raadsbreed ingediend, dit houdt in dat alle fracties de motie mede hebben ingediend.

De strekking van de motie is het College opdracht te geven het geluid te laten horen dat gemeente Tynaarlo tegen het winnen van gas in het noorden van Drenthe en het zuiden van Groningen is.

Burgemeester Thijssen gaf namens het College van B en W aan dat de motie in het verlengde lag van hetgeen het College reeds deed. Door deze motie voelt het College zich nog meer gesteund in de acties die zij inmiddels onderneemt.

Zoals verwacht stemden alle 19 aanwezige Raadsleden voor de motie.

De motie werd unaniem aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.