Nieuws van Partij Ons Soesterberg (POS) inzichtelijk

6 documenten

POS en Lokaal Belangrijk helpen inwoners bij indienen zienswijze tegen windturbines langs A28

Partij Ons Soesterberg (POS) Partij Ons Soesterberg (POS) Soest 27-03-2023 13:50

(SOEST/LEUSDEN) – Zoals al aangekondigd tijdens hun gezamenlijke actie op het viaduct van de Kolonel H.L. van Roijenweg over de A28 op maandag 13 maart, hebben de politieke partijen POS uit de gemeente Soest en Lokaal Belangrijk uit de gemeente Leusden besloten om verdere ondersteuning te bieden aan inwoners die bezwaar willen maken tegen de geplande windturbines langs de A28 bij Soesterberg en Leusden. POS heeft haar website deze pagina geopend om inwoners te helpen bij het indienen van een zienswijze tegen het provinciale windturbineplan.

De websitepagina biedt inwoners alle benodigde informatie om een zienswijze in te dienen, inclusief een conceptbrief, te gebruiken argumenten en een aantal voorbeeldbrieven die kunnen worden overgenomen. De politieke partijen roepen inwoners op om hun stem te laten horen en gebruik te maken van de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen tegen de geplande windturbines. Ze benadrukken dat het belangrijk is om de directe leefomgeving van inwoners te beschermen en roepen de provincie op om af te zien van de plaatsing van windturbines langs de A28.

Gerben Stormbroek, fractievoorzitter POS, en Frank de Wit, fractievoorzitter Lokaal Belangrijk, zijn verheugd om inwoners op deze manier te kunnen ondersteunen. "We hebben veel reacties ontvangen op onze gezamenlijke actie en we willen graag verder gaan om inwoners te helpen hun stem te laten horen", aldus Stormbroek. "We zijn blij dat we inwoners kunnen ondersteunen bij het indienen van een zienswijze", voegt De Wit toe. Inwoners kunnen hun zienswijze indienen

Voor meer informatie kunt u dus terecht op deze pagina:

https://www.onssoesterberg.nl/zienswijze-actie-tegen-windturbines-a28

Zienswijzepagina tegen windturbines A28

Partij Ons Soesterberg (POS) Partij Ons Soesterberg (POS) Soest 27-03-2023 06:48

KENNISGEVING WINDENERGIE PROVINCIE UTRECHT

STAPPENPLAN INDIENEN ZIENSWIJZE

Op 14 februari 2023 hebben Gedeputeerde Staten van Utrecht besloten de eerste stap te zetten voor de afweging van zoekgebieden voor grootschalige windenergie. Om een opwekcapaciteit van 1 TWh in 2030 te bereiken, is volgens de provincie een selectie van geschikte gebieden nodig. De omgeving van Soesterberg heeft hierin een prominente plek gekregen. De ontwerp-Notitie Reikwijdte en Detailniveau ligt tot en met woensdag 5 april 2023 ter inzage. In de plannen is vooralsnog uitgegaan van een afstand van 400 meter tussen windturbines en geluidsgevoelige objecten (zoals woningen). Windturbines van bijna 250 meter hoog zullen een enorme impact hebben op het woon- en leefklimaat van inwoners en de natuur. U kunt als inwoner een zienswijze op de plannen indienen. Dat kunt u met behulp van dit stappenplan eenvoudig doen.

De stukken van de Provincie kunt u hier downloaden:

Ontwerp-notitie Reikwijdte & Detailniveau (.pdf)

Het participatieplan Verkenning en Voorkeursbeslissing Windenergie Utrecht

Het participatieplan Verkenning en Voorkeursbeslissing Windenergie Utrecht

Zienswijze formulier Windenergie

Open het online zienswijze formulier via de volgende link:

https://formulieren.provincie-utrecht.nl/provincieutrecht1/zienswijze-windenergie/

Vul uw gegevens in en klik op ‘Verder’.

(u kunt uw zienswijze ook per e-mail indienen, naar:

windenergie@provincie-utrecht.nl

Kopieer de onderstaande voorbeeldtekst in het formulier. U kunt deze tekst naar eigen inzicht aanpassen en/of aanvullen.

===================================================================

Betreft: ‘Zienswijze ontwerp-Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) grootschalige windenergie’

Geachte heer/mevrouw,

Wij maken ons zorgen over de voorgenomen plaatsing van windturbines langs de A28 en de Vlasakkers nabij Soesterberg en Leusden. Hoewel wij het belang van duurzame energie inzien, zijn wij van mening dat deze windturbines negatieve effecten zullen hebben. In deze zienswijze willen wij dan ook graag onze zorgen uiten en onderbouwen met wetenschappelijke argumenten.

[Plaats hier de argumenten van uw keuze]

Op basis van deze argumenten zijn wij van mening dat de voorgenomen plaatsing van windturbines langs de A28 bij Soesterberg en Leusden en op de Vlasakkers bij Soesterberg onoverkomelijke negatieve effecten zal hebben op de omgeving, mens en dier. Wij dringen er dan ook bij u op aan om deze aspecten mee te nemen in de planMER en mede op basis hiervan af te zien van plaatsing van windturbines op deze locaties.

Hoogachtend,

[naam/namen]

===================================================================

vul de tekst aan met argumenten, naar keuze uit de onderstaande lijst:

Windturbines produceren geluid, zowel door de wieken die door de lucht bewegen als door de technische installaties in de mast. Dit geluid kan hinderlijk zijn voor omwonenden en passanten, en kan leiden tot slaapverstoring en stress. Het geluid van windturbines is niet constant, maar varieert in intensiteit en frequentie, waardoor het als storender wordt ervaren dan ander omgevingsgeluid. Ook kan het geluid van windturbines ervoor zorgen dat mensen hun huis niet meer als rustige en veilige plek ervaren, wat gevolgen kan hebben voor hun welzijn (Pedersen& Waye, 2007). Bovendien zijn er aanwijzingen dat blootstelling aan windturbinegeluid op de lange termijn kan leiden tot gezondheidsproblemen, zoals hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten (WHO, 2018). Ingaan op persoonlijke gezondheidssituatie.

Bronnen:

Pedersen, E., & Waye, K. P. (2007). Wind turbine noise, annoyance and self-reported health and well-being in different living environments. Occupational and Environmental Medicine, 64(7), 480-486.

https://doi.org/10.1136/oem.2006.031039

World Health Organization. (2018). Environmental Noise Guidelines for the European Region.

https://www.euro.who.int/en/publications/abstracts/environmental-noise-guidelines-for-the-european-r...

Windturbines produceren slagschaduw, het periodieke patroon van licht en schaduw dat ontstaat wanneer de wieken van de turbine draaien. Deze slagschaduw kan leiden tot visuele hinder en kan zelfs epileptische aanvallen uitlokken bij mensen die hier gevoelig voor zijn. Bovendien kan de combinatie van slagschaduw en geluidsoverlast leiden tot extra stress bij omwonenden (Van Rongen et al, 2015). Ingaan op afstand tot de eigen woning?

Bronnen:

Van Rongen, E., Lohman, W., & De Vries, G. (2015). Windturbines, gezondheid en slagschaduw: beoordeling van risico's. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2015-0084.pdf

Effecten op vogels en andere dieren

Windturbines kunnen ook negatieve effecten hebben op vogels en andere dieren die in de omgeving leven. Vogels kunnen in botsing komen met de wieken van de turbine, wat kan leiden tot ernstig letsel of de dood. Ook kan het geluid van de windturbines ervoor zorgen dat vogels en andere dieren verstoord worden in hun gedrag, zoals broeden en foerageren (Krijgsveld & Wiersma, 2020; Smallwood, 2013). Specifiek ingaan op natuurgebieden in de omgeving: Leusderheide, Vlasakkers etc.

Bronnen:

Krijgsveld, K. L., & Wiersma, Y. F. (2020). Vogels en windturbines: een lastige combinatie. Sovon Vogelonderzoek Nederland.

https://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/Sovon%20vogels%20en%20windturbines.pdf

Smallwood, K. S. (2013). Comparing bird and bat fatality-rate estimates among North American wind-energy projects. Wildlife Society Bulletin, 37(1), 19-33.

https://doi.org/10.1002/wsb.223

Effecten op woningwaarde en aantrekkelijkheid omgeving

Uit onderzoek blijkt dat de aanwezigheid van windturbines een negatief effect kan hebben op de waarde van omliggende woningen. Zo heeft een onderzoek van de universiteit van Oxford aangetoond dat de waarde van woningen binnen een straal van 2 km van windturbines gemiddeld met 11% daalt. Dit effect kan nog groter zijn voor woningen die dichter bij de windturbines staan [1].

Daarnaast zijn er verschillende andere factoren die de waarde van woningen kunnen beïnvloeden. Zo kan geluidsoverlast van de windturbines een belangrijke factor zijn. Onderzoek toont aan dat geluidsoverlast van windturbines leidt tot een daling van de woningwaarde, waarbij de daling groter is bij hogere geluidsniveaus en bij woningen die dichter bij de windturbines staan. Ook slagschaduw kan een negatief effect hebben op de waarde van woningen. Slagschaduw kan leiden tot hinderlijke en storende schaduwen in huis, waardoor de kwaliteit van leven afneemt en de waarde van de woning daalt.

Daarnaast kan de aanwezigheid van windturbines ook de aantrekkelijkheid van de omgeving verminderen. Dit kan een negatief effect hebben op de waarde van woningen, omdat de omgeving een belangrijke factor is bij het bepalen van de waarde van een woning. Een onderzoek van de universiteit van Tilburg [2] toonde bijvoorbeeld aan dat de aanwezigheid van windturbines in een landschap kan leiden tot een afname van de belevingswaarde van het landschap. Dit kan vervolgens leiden tot een afname van de aantrekkelijkheid van de omgeving en een daling van de waarde van omliggende woningen.

Bronnen:

Gibbons, S., et al. (2017). Wind farms and house prices: A study of the effects of proximity and view on sale prices in England. Journal of Real Estate Finance and Economics, 54(2), 216-236.

Universiteit van Tilburg. (2016). Windmolens verminderen belevingswaarde landschap. Geraadpleegd op 18 maart 2023, van

https://www.tilburguniversity.edu/nl/

Verlies van draagvlak voor de energietransitie

In de maatschappij zijn grote zorgen over de schadelijke effecten van windturbines voor – in het bijzonder – omwonenden. De in 2009 geïntroduceerde geluidsnormen in het activiteitenbesluit, die werken met jaargemiddelden, bieden omwonenden onvoldoende bescherming tegen geluidsoverlast. Dit werd nog voor de invoering van deze normen door de VROM-inspectie in een rapport op verzoek van het ministerie al voorspeld (VROM-inspectie, 2009). Desondanks werd deze regelgeving ingevoerd. Het gebrek aan bescherming van omwonenden heeft veel kwaad bloed gezet bij burgers en geleid tot angst en weerstand bij inwoners wanneer zij worden geconfronteerd met plannen voor windturbines nabij hun leefomgeving (Zembla, 2022). De nu gepresenteerde plannen vanuit de Provincie Utrecht, waarbij zoekgebieden voor windturbines in sommige gevallen – zoals bij de A28 bij Soesterberg en de Vlasakkers – zeer dicht bij de bebouwde omgeving liggen, zullen leiden tot weerstand en een verlies aan draagvlak voor de energietransitie in zijn geheel. Dit terwijl juist vanuit de Provinciale Staten zelf het belang van draagvlak als essentieel gezien wordt.

Bronnen:

VROM-inspectie (2009). Rapportage HUF-beoordeling “wijziging milieuregels windturbines”, via Zembla:

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/inspectie-burgers-onvoldoende-beschermd-tegen-geluidsoverlast-windmolens

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/windmolenlawaai

Aanwezigheid van A28 en verscheidene drukke N-wegen zorgen voor cumulatie van geluid.

Windmolens op land niet nodig om doelstellingen te halen

Bronnen:

CE Delft (2023). Nut en noodzaak extra wind op land in 2030 en 2050. Uiteenzetting mogelijke scenario’s en afweging.

https://ce.nl/wp-content/uploads/2023/03/CE_Delft_220235_Nut_en_noodzaak_extra_wind_op_land_in_2030_en_2050_def.pdf

Windturbines plaatsen daar waar deze het meest opbrengen

Radarverstoring noopt tot plaatsen kleinere windturbines

Mogelijke gezondheidsschade mens en dier door onder meer SF6 en Bisfenol-A

Zie:

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D49639

Toepassing van refentiewindturbine niet realistisch bij onderzoeksgebied A28 en Vlasakkers

In de Ontwerp-Notitie Reikwijdte & Detailniveau (NRD) wordt in paragraaf 3.9.1 op pagina 33 aangegeven dat de energieopbrengst in een onderzoeksgebied wordt berekend “aan de hand van langjarige meteogegevens en de powercurve van de referentieturbine (elektriciteitsproductie per windsnelheid)”. Hoewel dat in zijn algemeenheid een begrijpelijk uitgangspunt is is het voor de onderzoeksgebied A28 en onderzoeksgebied Vlasakkers niet realistisch om voor deze berekeningen uit te gaan van de referentiewindturbine. In eerder gepubliceerd onderzoek “Haalbaarheidsanalyse Energiehub A28 RES Amersfoort” (Disco et al. 2022: 19-20) wordt aangegeven dat door TNO al een radaronderzoek is gedaan, waarbij wordt geconcludeerd dat ten aanzien van de secundaire verkeersleidingsradar MSSR de werking ontoelaatbaar wordt verstoord. Daarbij wordt aangegeven dat door voor een windturbine met lagere afmetingen te kiezen de doorgerekende windturbines langs de A28 vermoedelijk binnen de norm gebracht kunnen worden. Bij dit TNO onderzoek werd echter gerekend met een ashoogte van 120 meter en een rotordiameter van 155 meter. Beduidend lager dus dan de referentiewindturbine waarmee in het NRD wordt gerekend. En zelfs met die afmetingen zorgen de windturbines voor radarverstoring. Op basis van deze uitkomsten geeft een berekening van de energieopbrengst op deze onderzoekslocaties uitgaande van de referentiewindturbine dan ook geen realistische uitkomst en zou voor deze onderzoeksgebieden derhalve met een lagere powercurve moeten worden gerekend in het PlanMER, zodat een realistischer energieopbrengst wordt berekend.

Bronnen:

Bureau Waardenburg & Bosch & Van Rijn (2022). Haalbaarheidsanalyse Energiehub A28 RES Amersfoort.

https://www.bureauregioamersfoort.nl/images/resgedeelte/2022.10.21_belemmeringsonderzoek_zon-_en_windenergie_langs_de_a28_en_vlasakkers.pdf

Relatieve beoordeling bij beoordelingscriterium en effectbeoordeling

Op pagina 24 van het NRD wordt vermeld:

“Naast een absolute beoordeling bevat het planMER ook een relatieve beoordeling. Hierbij wordt het aantal woningen gedeeld door een schatting van de mogelijke energieproductie in het onderzoeksgebied (de gemodelleerde opstelling met windturbines). Een onderzoeksgebied kan geschikter geacht worden voor windenergie wanneer de energieopbrengst hoger is bij een vergelijkbaar aantal omwonenden.”

Bij deze relatieve beoordeling kan echter de kanttekening worden geplaatst dat hoe groter een zoekgebied is (en dus hoe meer plek voor windturbines) des te hoger de energieopbrengst is bij een vergelijkbaar aantal omwonenden. Indien hier geen rekening mee wordt gehouden kan dit ertoe leiden dat grotere onderzoeksgebieden als geschikter geacht worden.

Anderzijds zou deze beoordeling, wanneer de omvang van een specifiek onderzoeksgebied bij de berekening kan worden aangepast om zo de best mogelijke verhouding tussen aantal woningen en energieopbrengst te berekenen, juist een goede tool kunnen zijn om zoekgebieden zo af te bakenen dat een optimale balans ontstaat tussen energieopbrengst en aantal omwonenden. Het lijkt er echter op dat in het NRD niet op deze manier naar de zoekgebieden wordt gekeken.

Grondwaterbeschermingsgebied bij Vlasakkers

In het NRD wordt beschreven dat waterwingebied, maar ook grondwaterbeschermingsgebied beperkingen opleveren voor overige functies. Er wordt echter niet aangegeven in hoeverre dit een harde of complexe belemmering is. In het gebied Vlasakkers bevindt zich zowel waterwingebied als (omringend) grondwaterbeschermingsgebied.

Bronnen:

Atlas Leefomgeving: Grondwaterbeschermingskaart.

https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten?config=3ef897de-127f-471a-959b-93b7597de188&gm-x=143840.99258028742&gm-y=490734.57135725924&gm-z=4&gm-b=1544180834512,true,1;1555317816612,true,0.8;&activateOnStart=info&deactivateOnStart=layercollection

Succesvolle ochtend op een regenachtig viaduct

Partij Ons Soesterberg (POS) Partij Ons Soesterberg (POS) Lokaal Belang Soest 13-03-2023 14:04

(SOEST(ERBERG)/LEUSDEN) - Onder toeziend oog van beveiligers van Defensie, Marechaussee en politie organiseerden POS en Lokaal Belangrijk op maandagochtend 13 maart tussen 08:00 en 09:00 hun gezamenlijke actie tegen windturbines langs de A28 bij Leusden en Soesterberg. Doel: enerzijds een boodschap afgeven aan de provinciale politiek in de aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten op woensdag 15 maart en anderzijds de aankondiging van een ‘zienswijze actie’.

Directe aanleiding voor het protest op het viaduct aan het Zeisterspoor over de A28 is een besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht van 14 februari, waarbij de omgeving van Soesterberg en Leusden prominent in beeld is voor de plaatsing van windturbines. De twee politieke partijen maken zich zorgen over de mogelijke impact van de windmolens op de omgeving. Ze zijn van mening dat de geplande windmolens een negatief effect zullen hebben op het woon- en leefklimaat van de inwoners van Soesterberg en Leusden. Als de plannen doorgaan komen de windturbines - die tot wel 241 meter hoog kunnen worden – op 400 meter afstand van woningen in Soesterberg en Leusden te staan. Dit tevens met grote gevolgen voor natuurgebieden als de Leusderheide.

De fracties van POS en Lokaal Belangrijk roepen inwoners op om hun stem te laten horen tegen de geplande windmolens. Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten voor de deur, benadrukken POS en Lokaal Belangrijk het belang van het stemmen op partijen die zich hard maken voor bescherming van de directe leefomgeving van inwoners. Verder hebben de lokale politieke partijen een gezamenlijke actie aangekondigd aan om inwoners te helpen een zogeheten zienswijze in te dienen tegen het provinciale windturbineplan. Daarover binnenkort meer.

POS en Lokaal Belangrijk (Leusden) samen in actie tegen windmolens langs A28

Partij Ons Soesterberg (POS) Partij Ons Soesterberg (POS) Lokaal Belang Soest 07-03-2023 13:31

(SOEST/LEUSDEN) - De politieke partijen POS uit de gemeente Soest en Lokaal Belangrijk uit de gemeente Leusden bundelen hun krachten in hun strijd tegen de geplande windmolens langs de A28. Op maandagochtend 13 maart tussen 08:00 en 09:00 organiseren zij een gezamenlijke actie op het viaduct van het Zeisterspoor / Kolonel H.L. van Roijenweg over de A28 om hun standpunten kracht bij te zetten en hun bezwaren tegen de windmolens kenbaar te maken. Het viaduct ligt precies tussen de kernen van Soesterberg en Leusden in.

Directe aanleiding voor de actie is een besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht van 14 februari, waarbij de omgeving van Soesterberg en Leusden prominent in beeld is voor de plaatsing van windturbines. De twee politieke partijen maken zich zorgen over de mogelijke impact van de windmolens op de omgeving. Ze zijn van mening dat de geplande windmolens een negatief effect zullen hebben op het woon- en leefklimaat van de inwoners van Soesterberg en Leusden. Als de plannen doorgaan komen de windturbines - die tot wel 241 meter hoog kunnen worden – op 400 meter afstand van woningen in Soesterberg en Leusden te staan. Dit tevens met grote gevolgen voor natuurgebieden als de Leusderheide.

De fracties van POS en Lokaal Belangrijk roepen inwoners op om hun stem te laten horen tegen de geplande windmolens. Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten voor de deur, benadrukken POS en Lokaal Belangrijk het belang van het stemmen op partijen die zich hard maken voor bescherming van de directe leefomgeving van inwoners. Verder kondigen de partijen op maandagochtend 13 maart een gezamenlijke actie aan om inwoners te helpen een zogeheten zienswijze in te dienen tegen het provinciale windturbineplan.

POS verzet zich tegen windmolens Soesterberg en besluit provincie Utrecht

Partij Ons Soesterberg (POS) Partij Ons Soesterberg (POS) Soest 23-02-2023 09:49

(SOEST/ZEIST/LEUSDEN) - Met nog enkele weken te gaan tot de verkiezingen voor de provinciale Staten op 15 maart, heeft de gemeenteraadsfractie van POS uit de gemeente Soest zich fel uitgesproken tegen het plaatsen van windmolens in de buurt van Soesterberg. De fractie maakt zich zorgen over de mogelijke impact van de windmolens op de omgeving, waaronder op de gezondheid van omwonenden en de natuur.

Het verzet van de gemeenteraadsfractie van POS richt zich niet alleen tegen het eerdere besluit van de gemeente Soest binnen de zogenaamde Regionale Energiestrategie (RES), maar nu met name ook tegen de provincie Utrecht. Op 14 februari 2023 hebben Gedeputeerde Staten van Utrecht besloten de eerste stap te zetten voor de afweging van zoekgebieden voor grootschalige windenergie. Om een opwekcapaciteit van 1 TWh in 2030 te bereiken, is volgens de provincie een selectie van geschikte gebieden nodig. De omgeving van Soesterberg heeft hierin een prominente plek gekregen. De ontwerp-Notitie Reikwijdte en Detailniveau ligt met ingang van donderdag 23 februari 2023 tot en met woensdag 5 april 2023 voor iedereen ter inzage. In de plannen is vooralsnog uitgegaan van een afstand van 400 meter tussen windturbines en geluidsgevoelige objecten (zoals woningen). Windturbines van bijna 250 meter hoog op deze korte afstand van Soesterberg zullen een enorme impact hebben op het woon- en leefklimaat van haar inwoners. Het is mogelijk zienswijzen op de plannen in te dienen en POS roept inwoners dan ook om dit massaal te doen.

De fractie van POS roept de provincie Utrecht op om serieus te kijken naar andere opties voor duurzame energie en om het belang van de inwoners en natuur in de omgeving van Soesterberg niet uit het oog te verliezen. Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten in aantocht, roept de fractie van POS de inwoners van de provincie Utrecht op om te stemmen op partijen die zich hard maken voor bescherming van de directe leefomgeving van inwoners.

De gemeente Soest, maar ook Zeist en Leusden wordt opgeroepen om het verzet tegen de windmolens te steunen en zich samen met de fractie van POS in te zetten voor een betere oplossing. Voor meer informatie en de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen kunt u terecht op deze pagina van de provincie Utrecht: Ter inzage | provincie Utrecht (provincie-utrecht.nl)

POS: geen windmolens in Soesterberg

Partij Ons Soesterberg (POS) Partij Ons Soesterberg (POS) Soest 16-06-2021 08:59

SOESTERBERG – Ze doen veel stof opwaaien, niet letterlijk want daarvoor zijn ze te hoog: windmolens, maar ook zonnevelden die allemaal moeten bijdragen aan de zogeheten energietransitie. Op 1 juli en op 8 juli gaat de gemeenteraad erover praten én besluiten. En ja: ook in de gemeente Soest staan windmolens gepland. “Wat ons betreft is het heel helder, de windmolens die gepland staan aan de rand van Soesterberg zijn volstrekt onacceptabel”, aldus Michel Janssen die zich namens POS bezighoudt met ruimtelijke vraagstukken en energie.

Volgens de eerste plannen die worden voorgelegd aan de gemeenteraad staat er in ieder geval één megawindmolen gepland in de buurt van het detentiecentrum. “Het is één van de twee zoekgebieden voor windmolens die de gemeente heeft aangewezen in haar zogeheten ‘Uitnodigingskader Grootschalige Energie-opwek. Het andere gebied is aan de rand van de Isselt bij Amersfoort; aan de rand van de polder in Soest. Die locatie leidt tot veel commotie in Soest, alleen staan de geplande windmolens in Soesterberg veel dichter bij woningen dan de windmolens aan de rand van de Eempolder”, aldus Janssen.

Raadslid Stormbroek vult aan: “we zijn zeer alert op de geplande windmolens aan de overzijde van de A28. Terwijl de discussie over deze molens een beetje verstomt bij de discussie in Soest. Er schuilt namelijk een groot risico achter deze windmolens, ik zeg het in meervoud, want de molen van Soest in Soesterberg kan zomaar worden aangevuld met molens uit Leusden én uit Zeist. Soesterberg ligt precies op gemeentegrenzen en windmolens worden altijd regionaal geclusterd geplaatst. Daarnaast heeft ook de provincie uitgesproken dat ze wel iets ziet in de A28 als corridor voor duurzame energieopwekking. Neem daarnaast dat de geplande molens op ongeveer 300 tot 500 meter van woningen gepland staan en we zeggen resoluut: nee!”

In Nederland zijn vooralsnog geen afstandsregels voor windmolens, maar gelden geluidsnormen. In andere landen, denk aan de Belgische deelstaat Wallonië, maar ook aan Beieren in Duitsland en Polen en Italië zijn de afstandsregels veel strenger. Soms wel tot tien keer de afstand van de tiphoogte van een windmolen. De windmolens kunnen 240 meter hoog worden, dus de afstand – als je ze überhaupt al zou moeten willen -  zou dus minstens 2400 meter van woningen moeten zijn. “Neem daarbij dat gezondheidsrisico’s nog onvoldoende in beeld zijn – het RIVM is nu notabene nog bezig met een onderzoek. Verder is schade aan landschap en natuur voor ons te groot”, aldus Janssen.

Het idee is 49 procent duurzaam opgewekte energie in 2030. Met het volplaatsen van zonnepanelen op daken haalt de gemeente Soest rond de 30 procent. Janssen besluit: “Misschien moeten we toch serieuzer naar de alternatieven kijken.  Wat ons betreft is het draagvlak nu te klein en de gevolgen te groot. De geplande windmolens in Soesterberg staan in verhouding veel dichter op woningen gepland dan in de Soester polder. Bovendien is ons nieuwe natuur beloofd op het Kamp van Zeist. Zeist heeft die locatie ook aangewezen als zoektocht voor de plaatsing van windmolens. Dan zouden er zomaar nóg meer windmolens kunnen komen aan de grenzen van Soesterberg. Voor ons volstrekt onacceptabel.”

Op 23 juni is er een ‘Avond Samenleving’ over de grootschalige energieopwekking. Tot vrijdag kunnen inwoners zich aanmelden om hun standpunt met de raad te delen. Klik

voor meer informatie en hoe u zich kunt aanmelden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.