Nieuws van politieke partijen in Amersfoort over VVD inzichtelijk

4 documenten

VVD Provincie UtrechtWij wensen ...

VVD VVD Amersfoort 01-01-2019 12:31

CDA zeer bezorgd uitspraak Europees Hof

CDA CDA VVD Amersfoort 10-11-2018 15:30

Onze raadsleden Angeliek Noortman en Jan de van de Schueren stelden de volgende vragen aan het college naar aanleiding van de recente uitspraak van het Europese hof. SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad Nummer: 2018 - 099 Datum: 09-11-2018 Aan de voorzitter van de raad Onderwerp: Uitspraak Europese Hof inzake PAS Aanleiding: Op 7 november 2018 heeft het Europese Hof uitspraak gedaan inzake de door de Raad van State gevraagde advies over het Nederlandse PAS-beleid (Programma Aanpak Stikstof) dat in 2015 is gestart. De uitspraak van het Europese Hof1 komt er op neer dat Nederland te weinig doet aan het verminderen van de stikstofuitstoot en dat het PAS-beleid, ingesteld om naast het reduceren van stikstofuitstoot toch economische ontwikkeling mogelijk te maken, de natuur onvoldoende beschermt. Diverse gemeenten en provincies maken zich inmiddels zorgen, gelet op de uitspraak van het Europese Hof, of de geplande aanleg van nieuwe wegen wel doorgang kan vinden en, in afwachting van de uitspraak van het Europese Hof, zijn al meer dan 200 projecten ā€œon holdā€ gezet. Vraag 1: Is het college bekend met het PAS en de uitspraak van het Europese Hof van 7 november 2018? Vraag 2: Kan de uitspraak van het Europese Hof, naar het oordeel van het college, ook consequenties hebben voor de (ontwikkeling c.q. aanleg van) belangrijke wegen en gebieden in en rond Amersfoort, zoals de A28, A1, Knooppunt Hoevelaken en de 1 https://eur-lex.europa.eu/legal- content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:62017CJ0293&qid=1541601800935 2 https://www.ad.nl/arnhem/cda-en-sgp-zeer-bezorgd-over-gevolgen- van-uitspraak-europees-hof-voor-a15-en-a30~a03e7ce5/ Westelijke Ontsluiting? Zo nee, waarom niet? Vraag 3: Is het college bereid, in samenspraak met het Rijk en de Provincie Utrecht, eerst de mogelijke consequenties van de uitspraak van het Europese Hof voor de genoemde gebieden en wegen te onderzoeken, en de ontwikkeling, voorbereiding en aanleg tot dat moment ā€œon holdā€ te zetten? Vraag 4: Deelt u de mening van het CDA, mede gelet op het coalitieakkoord 2018-2022, hoofdstuk duurzaamheid, dat indien blijkt dat of tenminste de kans bestaat dat door de aanleg van genoemde wegen de gemeente Amersfoort en de Provincie Utrecht niet voldoen aan de uitspraak van het Europese Hof zij beter eerst kunnen toetsen of de aanleg ervan in de huidige vorm door kan gaan? Angeliek Noortman-Nieuwendijk Jan de van der Schueren CDA Amersfoort Het AD.nl/amersfoort schreef het volgende hierover: CDA: zet aanleg westelijke rondweg en knooppunt Hoevelaken ā€˜on holdā€™ Amersfoort moet wachten met de aanleg van de westelijke rondweg en Rijkswaterstaat vragen hetzelfde te doen met de verbouwing van knooppunt Hoevelaken, totdat duidelijk is wat de aanpassingen betekenen voor de uitstoot van stikstof. Die oproep doen CDA-raadsleden Jan de van der Schueren en Angeliek Noortman aan verantwoordelijk wethouder Hans Buijtelaar (Verkeer, VVD). Het tweetal stelt dat een uitspraak van het Europese Hof afgelopen week invloed kan hebben op de uitvoering van verkeersprojecten in en rond Amersfoort. ,,De uitspraak komt er op neer dat Nederland te weinig doet aan het verminderen van de uitstoot van stikstofā€, aldus de volksvertegenwoordigers. ,,In afwachting van de uitspraak van het Hof zijn al meer dan tweehonderd projecten ā€˜on holdā€™ gezet, en diverse gemeenten maken zich inmiddels zorgen of de geplande aanleg van nieuwe wegen wel doorgang kan vinden.ā€ Het CDA vindt dat Amersfoort zich achter deze gemeenten moet scharen, en eerst onderzoek moet doen voordat er met de werkzaamheden wordt gestart. De aanleg van de westelijke rondweg en verbouwing van knooppunt Hoevelaken zijn twee grote verkeersprojecten waar Amersfoort mee te maken gaat krijgen. Het verkeersplein dat de A1 met de A28 verbindt, gaat tussen 2021 en 2025 voor 774 miljoen euro volledig op de schop. De westelijke rondweg moet voor 67 miljoen euro worden aangelegd, en verbindt straks de Stichtse Rotonde met de Amsterdamseweg. Tegen laatstgenoemd project is veel verzet in Amersfoort, voornamelijk omdat er 3500 bomen moeten worden gekapt.

Raad akkoord met onderzoek plaatsing windmolens

VVD VVD Amersfoort 24-10-2017 05:00

Op 26 september was het dan zo ver. De raad moest uiteindelijk zijn oordeel geven over de vraag, of Amersfoort wil starten om windmolens toe te staan. In meerderheid stemde de raad voor. Hoewel de VVD voorstander is van een toekomstige CO2 neutrale stad, stemden we tegen. We willen wel windmolens maar niet in of bij dichtbevolkte gebieden. Het is echter nog geen gelopen race!

Plaatsing van windturbines kan niet zomaar. Dit moet met een wijziging in bestemmingsplannen worden geregeld. Vandaar eerst de noodzaak van goedkeuring van een haalbaarheidsonderzoek.

De VVD is vanzelfsprekend ook voor het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen. Maar we willen niet alles op een hoop gooien. Er is verschil in de effecten van alternatieve energiebronnen. Het gaat daarbij niet alleen om opwekking, maar ook om besparingen. Denk o.a. aan isolatie. De VVD is ook geen voorstander van windmolens in of bij stedelijke bebouwingen. We moeten naar inwoners eerlijk zijn over de hinder, zoals lawaai en horizonvervuiling. Maar ook veiligheid speelt een rol. Bovendien ontstaat er dichtbij vaak een beperking in de bouw van woningen. Daar komt nog bij dat windmolens “subsidieslurpers” bij uitstek zijn.

Wij willen een historische stad als Amersfoort niet belasten met torenhoge windturbines. Ze zijn veel hoger dan onze Lieve Vrouwe Toren (Lange Jan = 98 meter). Daar komen meestal later problemen van: denk aan gemeenten als Houten, Urk. Als het effectief is plaats de turbines dan ver van stedelijk gebied, op windrijke plekken, bijv. aan of in zee. Tal van fracties hadden voorstellen ingediend. We hadden er moeite mee en stemden tegen die voorstellen en uiteindelijk ook tegen het raadsvoorstel. Maar dat raadsvoorstel haalde het wel. Het onderzoek kan dus gaan starten.

Na het raadsbesluit kreeg ik de vraag of, en zo ja wat, men tegen het besluit kan ondernemen.

Bij navraag bleek mij het volgende. Met het aangenomen raadsbesluit is een kader vastgesteld. De raad heeft nu uitgesproken dat hij positief staat tegenover het realiseren van windmolens.

Voor het daadwerkelijk kunnen bouwen van een aantal windmolens heeft de exploitant in ieder geval een omgevingsvergunning nodig. Tegen een dergelijke vergunning kunnen belanghebbenden een rechtsmiddel aanwenden. Als de vergunning met de reguliere procedure  wordt voorbereid, dan is er het rechtsmiddel bezwaar (en aansluitend beroep bij de rechtbank). Als de omgevings-vergunning met de uitgebreide procedure wordt voorbereid, dan wordt eerst een ontwerp ter inzage gelegd en kan een zienswijze worden ingediend. Tegen het besluit tot vergunningverlening kunnen belanghebbenden vervolgens in beroep. In het raadsbesluit staat ook vermeld dat mogelijk een wijziging van het bestemmingsplan dan wel een projectbesluit vereist is.

Waarschijnlijk moeten er voor een windmolen meerdere vergunningen worden verleend en mogelijk is er ook toestemming van een ander bestuursorgaan nodig (bijvoorbeeld provincie). Er komt dus nog een interessant vervolg. Laten we maar even afwachten waar de initiatiefnemers mee gaan komen.

Amersfoort COĀ² neutraal in 2030

VVD VVD Amersfoort 02-07-2017 06:30

De raad van Amersfoort heeft in de Ronde (voorbereidende vergadering) besproken hoe Amersfoort naar een CO² neutrale stad transformeert. Al in 2008 werd afgesproken dat Amersfoort CO² neutraal moet zijn in 2030. CO² neutraal betekent dat we het gebruik van fossiele brandstoffen hebben teruggebracht tot het absolute minimum en dat we zoveel mogelijk duurzaam opgewekte energie gebruiken.

De aanpak van de transformatie gaat in 5 stappen:

Stap 1: Verkennen opgave

Stap 2: Uitwerken transitiepaden

Stap 3: Opstellen actieplannen en afsluiten Amersfoortse Green Deals

Stap 4: Vertalen van Green Deals naar aanpak per wijk: CO² wijkactieplannen

Stap 5: Overall Plan van aanpak

Op dit moment zitten we in de overgang van stap twee naar stap drie. De VVD heeft aangegeven dat we het doel voor ogen moeten houden en ons niet moeten verliezen in de details. Om een voorbeeld te geven, één van de aanwezige raadsleden wilde graag weten hoeveel m² dak er beschikbaar is om zonnepanelen op te plaatsen. Dat lijkt een goede vraag, maar we moeten ons wel beseffen dat de innovatie ons ingehaald heeft op het moment dat het plan van aanpak gereed is. Zo is er niet alleen  een enorme verbetering van de zonnepanelen te verwachten, maar ook het aantal plaatsen waar zonnepanelen geplaatst worden groeit. Niet alleen op daken en in weilanden, transparante panelen kunnen nu al op ruiten geplaatst worden. Misschien kunnen we over een paar jaar wel stoeptegels met zonnepanelen verwachten. Wat voor zonnepanelen geldt, geldt ook voor alle andere vormen van duurzame energie. Daarom is het belangrijk aan te geven wat we willen en de manier waarop aan de markt over te laten.

In de raad is de theorie van wortel en stok erg populair onder veel linkse raadsleden. Bij het opvoeden van kinderen heb je het dan over belonen en straffen, dat is precies wat hiermee wordt bedoeld. De VVD heeft aangegeven dat het belangrijker is om eerst een mogelijkheid te creëren, daarna te motiveren en daarna pas als laatste mogelijkheid de verplichting te zoeken. VVD gelooft in de eigen kracht van mensen, die moeten dan natuurlijk wel de mogelijkheden krijgen. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de oplaadpalen voor elektrische auto’s. Eerst moet de gemeente een paar palen plaatsen om de mogelijkheid van emissievrij vervoer mogelijk te maken. Daarna willen we mensen motiveren om gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden. Pas wanneer er voldoende omvang in de markt is en het een serieus alternatief vormt voor benzine en diesel kan verplichting een mogelijkheid zijn om emissievrij rijden in te voeren.

Een ander aspect is de inhoudelijke transformatie van energie gebruik. Eén deel moet worden bereikt door energie besparing, één deel door het inzetten van duurzame, schone energie en één deel moet komen uit innovatie. Bij besparing kunt u denken aan isolatie van gebouwen, zuinigere apparatuur en warmte/koude opslag. Duurzame energie komt bijvoorbeeld van zonnepanelen, biomassa en aardwarmte. Innovatie is het moeilijkste te doorgronden, omdat we dit nog niet weten. Een belangrijk deel van de transformatie naar CO²  vrij moet van de innovatie komen, vandaar dat de VVD hier aandacht voor vraagt. De markt is altijd sneller en slimmer dan de overheid. Het is aan de overheid om de marktbeweging in goede banen te leiden.

Een voorbeeld van innovatie is te zien op YouTube, https://youtu.be/rKaEhBjt1ls. Een slimme ondernemer van het bedrijf Ubitricity heeft slimme laadkabels gemaakt die rechtstreeks aan de lantaarnpalen aansluiten. Het ombouwen van een lantaarnpaal kost slechts 20 minuten. Een voorwaarde is wel dat de lantaarnpalen deel uitmaken van een SmartGrid. SmartGrid is een manier om meerdere diensten aan te bieden via het net van de lantaarnpalen. Behalve intelligente LED verlichting (tijd, aanwezigheid, kleur e.d.) kunt u daarbij denken aan informatie voorziening voor openbaar vervoer, WIFI en bewakingssystemen. Amersfoort is op dit moment samen met Hilversum en het EBU (Economic Board Utrecht) aan het onderzoeken of en hoe zij een SmartGrid kan invoeren.

Beetje bij beetje maken we de transitie naar CO²  neutraal. Na het reces, op 22 augustus gaat de discussie over CO² neutraal weer verder over de manier waarop. De VVD wil daarbij met een motie komen om de inzet van slimme laadkabels in Amersfoort mogelijk te maken. Want behalve de grote lijnen (kaders in jargon) hebben we de slimme innovaties hard nodig om de transitie compleet te maken.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.