Nieuws van politieke partijen in Dinkelland inzichtelijk

11 documenten

De les van Harvard over de RES Twente

CDA CDA Dinkelland 22-09-2023 13:33

Wat heeft Harvard met de Regionale Energie Strategie (RES) Twente te maken, zult u zich afvragen? Het antwoord is simpel. Direct helemaal niks, indirect weten zij als geen ander hoe je veranderingen moet doorvoeren. John Kotter is hoogleraar aan Harvard en heeft een aantal stappen beschreven waar transformaties aan moeten voldoen. Belangrijke om te weten: aan elke stap moet zijn voldaan, anders wordt de kans op falen groot. Dit zijn de (chronologische) stappen: Versterk het gevoel van noodzaak Vorm een leidend team Ontwikkel een juiste visie en strategie Communiceer visie en creëer veiligheid Betrokken in staat stellen te veranderen, zorg voor draagvlak Creëer en vier korte termijn successen Niet verslappen maar doorzetten Borgen en vasthouden Het gevoel van noodzaak Opwarming van de aarde en de noodzaak (stap 1) om te verduurzamen wordt, door de overgrote meerderheid in Nederland, niet aan getwijfeld. Dit zou dus moeten pleiten voor draagvlak om in Twente duurzaamheidsprojecten (zoals zon- en windprojecten) te realiseren... Vervolgens is een leidend RES-team (stap 2) opgericht. Dit team was zo’n drie jaar geleden zeker een leidend team in Twente. Hiermee bedoel ik dat er wel tegengas was, maar in een mate die te overwinnen was. Echter, door de ontwikkelde strategie is deze leidende coalitie redelijk aan het afbrokkelen en neemt de twijfel toe. Het is ronduit onhandig om voor een strategie (stap 3) te kiezen waarbij elke gemeente op eigen houtje zon- en windbeleid moest maken. Vooral windprojecten zijn in Nederland behoorlijke projecten die niet overal kunnen worden uitgevoerd. Door elke gemeente zoekgebieden te laten aanwijzen begin je al met het graven van je eigen graf. De uitkomst is dat er in Twente veel te veel kleine zoekgebieden zijn aangewezen. Deze zijn als een clusterbom op Twente gegooid en op gronden waar het (bijna) niet mogelijk is om dit te realiseren. Dit terwijl deze transitie en dit type projecten om veel aandacht en voorzichtigheid vragen. Rondom windprojecten leven veel gevoelens over verminderd woongenot door uitzichtbederf, geluidshinder en slagschaduw. Het overbrengen van de visie en het creëren van veiligheid (stap 4) en draagvlak (stap 5) is niet gelukt, met als gevolg dat mensen zich tegen de projecten en de RES verzetten. De RES is net als de andere klimaatambities van Nederland, net iets te ambitieus Gemeenten zijn niet in staat gebleken om het draagvlak te creëren dat nodig is voor deze projecten. Of dit komt door een onhandige communicatiestrategie of dat het Not in my back yard principe heel sterk is, laat ik even in het midden. Verder dan stap 5 zijn we op dit moment niet gekomen. Hier schuilt het gevaar voor de RES in Twente. Doordat er voor een versplinterde strategie is gekozen, zijn er nu vele belangengroepen die tegen de RES zijn. Deze groepen weten elkaar goed te vinden, zijn juridisch en wetenschappelijk goed op de hoogte en gaan vol gas tegen de strategie in. Hierdoor komt stap 2, het leidende team, in gevaar. Zelfs de twijfel over stap 1 (gevoel van noodzaak) neemt in Nederland toe. Hoe nu verder? Het bevoegd gezag zal van de gemeente terug naar de provincie moeten. Dit is wettelijk zo geregeld, aangezien de provincie het bevoegd gezag voor projecten van meer dan 5MW heeft. Vervolgens zou alle aandacht op een paar gebieden moeten worden gericht. Dan is er voldoende aandacht voor de omgeving om deze projecten zo goed mogelijk in te passen. Waarschijnlijk halen we dan de doelstelling van 2030 niet, maar met de huidige schaarste op het energienet is sowieso de vraag of dit lukt. Wanneer deze projecten slagen, kan je op Twentse schaal de balans opmaken en bepalen hoe verder te gaan met de RES en de invulling hiervan. Kortom, herzie de strategie want met de huidige strategie ben ik bang dat er niks wordt gerealiseerd. De provincie heeft al een stap gezet door alleen grotere projecten in behandeling te nemen. Wat mij betreft houden we het in Twente voorlopig bij twee projecten. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om voldoende aandacht aan deze gebieden te schenken en kan het proces beter en sneller verlopen, waardoor zelfs korte termijn successen (stap 6) binnen een paar jaar kunnen worden gerealiseerd. Als iemand die zelf in de windindustrie werkt vind ik het belangrijk om windturbines op plaatsen neer te zetten waar dit mogelijk is. Met de huidige strategie wordt er te veel weerstand in Twente, en de rest van Nederland, opgewekt. Dit is alleen maar schadelijk voor onze klimaatdoelen. Vandaar de oproep om niet te hard van stapel te lopen met de RES, maar ontwikkel een paar projecten per regio en evalueer daarna. De RES is net als de andere klimaatambities van Nederland, net iets te ambitieus. Nick Nieuwe Weme Raadslid CDA Dinkelland

Noord Deurningen en de Verkiezingen

Burgerbelangen Dinkelland Burgerbelangen Dinkelland Dinkelland 09-03-2022 07:39

Noord Deurningen staat bij de Gemeente bekend als een actieve gemeenschap die

bijna de zelfredzaamheid heeft uitgevonden. Of het nu om een project ging als

het realiseren van Kulturhus De Mare of om in 2020 al proberen energieneutraal

te zijn. Niets is de inwoners te gek.

En dat moet je als Gemeente altijd stimuleren. Dat subsidiegeld hier een steentje

aan bijdraagt is niet van belang. Men heeft niet voor niets een eigen slogan:

“Samen komt wie tot’n good END”

Doordat Noord Deurningen al bijna energieneutraal is (de 1e hub van het

biogasnetwerk is door de energie coöperatie Ijskuip al) gerealiseerd. Het nieuwe

onderzoekt richt zich op om in 2050 alle huizen te voorzien van biogas.

Derhalve vinden wij het dan ook heel vreemd dat de Gemeente zoekgebieden

wil realiseren voor het plaatsen van Windturbines aan de randen van dit dorp.

Dubbel op zou je zeggen.

Windturbines zijn niet duurzaam, olie- en subsidie slurpers (niet rendabel

te krijgen zonder subsidie). Laat staan de wat de gevolgen voor mensen,

dieren en natuur op langere termijn zijn.

Gelukkig zijn bijna alle politieke partijen (Groenlinks/PvdA niet) binnen de Gemeente

voor de Verkiezingen afgestapt van het onzalige idee om ze hier te plaatsen.

Maar in de nieuwe RES 2.0 (juli 2022) zullen een aantal partijen blijven hameren

om Windturbines te plaatsen in Noord Deurningen. Wij als Burgerbelangen Dinkelland

gaan liever voor innovaties.

Inwoners van Noord-Deurningen ga 14-15 of 16 maart in ieder geval stemmen.

Op wie u stemt mag u zelf weten, maar bega geen uitglijder!

Wat als we ‘nee’ tegen de RES1.0 zeggen?

VVD VVD Dinkelland 17-03-2021 08:57

https://dinkelland.vvd.nl/nieuws/43374/wat-als-we-nee-tegen-de-res1-0-zeggen

Geacht College, 

De RES1.0 ligt als voorlopig ontwerp ter inzage. In mei/juni wordt deze definitief ter besluitvorming aangeboden aan de raad. Gezien de resultaten van de enquête die uitgezet is in Noordoost Twente waarbij 42% van de respondenten aangeeft de energiemix van wind en zon niet te zien zitten zijn we benieuwd of er wel draagvlak onder de bevolking is. Daarnaast geven de 209 zienswijzen (waarvan 48 in Dinkelland) tegen het concept windbeleid in Noordoost Twente aan dat de energietransitie de aandacht heeft van onze inwoners. Het draagvlak onder de inwoners in Dinkelland inzake de energietransitie is tot op heden wat ons betreft onvoldoende in beeld gebracht. Wij denken momenteel zelfs (op basis van de resultaten van de enquête en de 209 zienswijzen in NOT) dat er te weinig draagvlak is voor de komst van met name windmolens. We maken ons dan ook grote zorgen over ons mooie landschap.

Het hoofddoel van het Klimaatakkoord van Parijs is CO2-reductie. Het is aan de landen zelf om te bepalen hoe ze dat doen. Nederland heeft slechts gekozen voor grootschalige opwek van energie d.m.v. zon en wind. De nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn sinds afgelopen week bekend maar Martien Visser, lector energietransitie, heeft op basis van de verstrekte SDE-subsidies al eerder een conclusie getrokken inzake de opgave van 2030. Hij geeft namelijk aan dat de klimaatdoelen voor 2030 al nagenoeg gehaald zijn in Nederland. Met deze kennis denken we dat het goed is even een pas op de plaats te maken voordat we besluiten om grote veranderingen in het Nationaal Landschap Noordoost Twente te gaan doen.

De Startnota RES-Twente geeft zogenaamde ‘escalatie-afspraken’ aan. Dat betekent dat indien de regio Twente of bepaalde gemeenten geen bod willen doen of onvoldoende willen bijdragen aan de grootschalige opwek van 1,5 tWh de provincie haar ‘sturingskracht’ gaat inzetten. Indien deze situatie werkelijkheid wordt, bijvoorbeeld als de gemeente Dinkelland geen bod doet en tegen de RES1.0 stemt, dan kan dit volgens de Startnota RES-Twente ‘uiteindelijk leden tot een aan gemeente(n) toegewezen aandeel in het regionale plan’.

Onze vragen:

1. In hoeverre kunnen de maatregelen zoals die nu in de RES1.0 worden voorgesteld volgens het College rekenen op voldoende steun en draagvlak in Dinkelland?

2. Hoe denkt het College dat draagvlak de komende tijd inzichtelijk te maken en te versterken?

3. Welke ruimte is er daarbij om in deze fase nog met alternatieven voor zonnevelden en windmolens te komen? 

4. In hoeverre worden deze alternatieven voldoende onderzocht?

5. Als er onvoldoende draagvlak onder de bevolking van Dinkelland blijft voor de voorgestelde maatregelen, welke ruimte is er dan voor de Raad om niet akkoord te gaan met de RES1.0?

6. Welke opties heeft de Raad en wat zijn hiervan de mogelijke gevolgen? 

We zouden het op prijs stellen als het College een korte scenario-analyse maakt ter beantwoording van vraag 6 zodat de Raad weet waar ze aan toe is in mei/juni en dit mee kan laten wegen in de besluitvorming.

'Zonnevelden niet zomaar op cultuurgrond'

CDA CDA Dinkelland 21-04-2019 09:55

Het college van Dinkelland gaat zeer voortvarend te werk op het gebied van duurzame energie. Er is samen met Noordoost-Twente gemeenten een doel gesteld om in 2023 twintig procent duurzame energie op te wekken. Er is en wordt hard gewerkt aan een duidelijke strategie om Noordoost-Twente van het gas af te krijgen. Daarnaast is er is een Duurzaamheidsfonds voor de gemeente Dinkelland ontwikkelt, en er ligt nu de notitie ontwikkelingsmogelijkheden voor grootschalige zonnevelden in Noordoost-Twente. Er wordt hard gewerkt en snel geschakeld. De energietransitie is voor ons allen een enorme opgave waarbij moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Voor en tegens zullen goed moeten worden afgewogen. Dat stelt de CDA-fractie, na het gegeven compliment, tevens voor een dilemma. Aan de ene kant hebben wij de energietransitie opgave en aan de andere kant willen wij als CDA Dinkelland ook niet onze prachtige omgeving volpakken met zonnevelden. Onze cultuurgronden dienen wij met de grootste zorgvuldigheid, vanuit agrarisch en toeristisch perspectief te behandelen voor onze en toekomstige generaties. Als de RES (Regionale Energie Strategie) in 2020 bekend zal zijn dan hebben wij een veel beter beeld bij onze mogelijkheden in Noordoost-Twente. Het CDA wil dan ook, middels een motie, ruimte creëren om de cultuurgronden vooralsnog niet zomaar vrij te geven voor de aanleg van zonnevelden tot aan het moment dat de RES bekend is. In de RES zal namelijk duidelijk worden wat ons landschap kan dragen en wat het netwerk van de netbeheerder kan dragen. Vanaf dat moment kunnen wij veel beter onderbouwde keuzes maken die voor ons nu onmogelijk te maken zijn op basis van de huidige informatie. Ook kleinere maar weloverwogen stappen leiden in dit geval naar het einddoel.

Lukt het Ootmarsum in 2030 ...

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 25-03-2019 11:54

Lukt het Ootmarsum in 2030 energie-neutraal te zijn? ‘Of kiek’t wie de kat oet’n boom’. Is het mogelijk dat alle huishoudens en bedrijven in 2030 gasloos zijn in Ootmarsum? Dit en meer wordt besproken in ‘Ons Gebouw’ aan de Ganzenmarkt te Ootmarsum tijdens 2 info-avonden op: donderdag 28 maart en donderdag 4 april. Beide avonden aanvang: 19.30 uur - toegang vrij - iedereen is welkom. https://lokaaldinkelland.nl/2019/lukt-het-ootmarsum-in-2030-energie-neutraal-te-zijn/

Lukt het Ootmarsum in 2030 energie-neutraal te zijn?

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 25-03-2019 11:52

Lukt het Ootmarsum in 2030 energie-neutraal te zijn?

Geplaatst op 25 maart 2019 Dit bericht is geplaatst in Nieuws

Is het mogelijk dat alle huishoudens en bedrijven in 2030 gasloos zijn in Ootmarsum?

Afgelopen week vertelde premier Rutte ons dat hij de klimaatkosten ‘eerlijker’ wil gaan verdelen. Huishoudens gaan minder betalen – het bedrijfsleven meer.

Maar hoe dan ook…..het klimaatplan betekent voor alle burgers extra kosten.

Zeker wanneer u als burger stil blijft zitten en niets doet, want dan gaat u veel meer belasting betalen op energie!!

Waarom ‘stil zitten’ als er zoveel mogelijkheden zijn om op energiekosten te besparen. Naast zonnepanelen – spouwmuur isolatie – aard- of luchtwarmte zijn er legio mogelijkheden.

Over het waarom en hoe organiseert Lokaal Dinkelland 2 informatie-avonden voor inwoners van Ootmarsum.

Dhr. Kriegsman is adviseur bij Duurzaam Thuis Twente en hij informeert

Ootmarsummers in 2 info-avonden over thema’s als:

– Is er nu echt iets aan de hand met het klimaat – zo ja, wat dan precies – hoe erg is dat dan – wat betekent dat voor Ootmarsum?

– Nederland moet/gaat van het gas af maar hoe verwarmen we dan onze woningen?

– Wat kan ik nu zelf al doen, wat gaat het kosten, maar veel belangrijker is: wat gaat het me opleveren?

Dit en meer wordt besproken in ‘Ons Gebouw’ aan de Ganzenmarkt te Ootmarsum tijdens 2 info-avonden op: donderdag 28 maart en donderdag 4 april.

Beide avonden aanvang: 19.30 uur – toegang vrij – iedereen is welkom.

Wat is nu eigenlijk broeikaseffect en hoe ontstaat dat?

Waarom horen we nooit meer iets over zure regen?

Wat zijn de veroorzakers van het broeikaseffect?

CO2-uitstoot en hoe verloopt dat?

Hoezo opwarming van de aarde? We hebben in de geschiedenis toch wel vaker warmere en koudere periodes gehad?

Moeten wij weer zo nodig het beste jongetje van de klas zijn? En zijn we dat eigenlijk?

Temperaturen op aarde en records.

Situatie op de Noordpool.

Zeespiegel stijgt. OK maar wat stelt dat nou voor. Het zal mijn tijd wel duren toch?

Wat betekent dat eigenlijk voor Nederland?

Orkanen en andere weerextremen.

Droogtes en voedseltekorten.

Stijgende voedselprijzen en klimaatvluchtelingen.

Maar er is ook hoop!

Sterke toename zonnepanelen en windturbines.

Enorme prijsdalingen van duurzame energie.

Sommige landen draaien al regelmatig op 100% duurzame stroom!

Denemarken, Schotland en Portugal, maar ook China en India en Marokko doen het beter als Nederland.

Waarom minder kolencentrales?

Waarom elektrische auto’s? Uitfasering benzine en dieselauto’s.

Enorme toename werkgelegenheid in de efficiencymarkt en duurzame energie-markt!

Hoe doet de politiek het in verschillende landen? En kunnen we daar veel van verwachten?

En wat kunnen we als burgers zelf doen?

Niets doen gaat nog heel veel meer kosten dan nu wel iets doen!

En het kost niet alleen geld, maar levert nog heel veel meer op!

Nederlandse huizen aardgasloos.

Gemeentes moeten op korte termijn warmtetransitie-visies opstellen, waarin op wijkniveau wordt bepaald, hoe de woningen in de toekomst verwarmd moeten gaan worden.

Dinkelland doet dat, samen met de 3 andere NOT gemeentes en hebben daarvoor één coördinator aangesteld (Merlinn van Nieuwkuijk).

Maar welke alternatieven hebben we dan?

En is het wel nodig? We kunnen toch gewoon aardgas uit Rusland importeren?

Collectieve oplossingen:

Warmtenetten in woonwijken (stadsverwarming), van warmte voorzien door vuilverbranding, restwarmte industrie, restwarmte energiecentrales, zonnecollectoren (thermisch) in combinatie met seizoensopslag, biomassa (bijv. houtsnippers), biogas, geothermie (warmte vanuit 2-4 km diepte) en beschikbaarheid van geothermie in Twente.

CDA houdt vinger aan de pols over kerncentrale Lingen

CDA CDA Dinkelland 15-02-2019 12:24

De CDA-fracties in Tubbergen en Dinkelland houden de vinger aan de pols over de evaluatie van het incident in Lingen. Afgelopen december heeft er een brand gewoed in een splijtstoffabriek op ruim 1 kilometer afstand van de kerncentrale Emsland in het Duitse Lingen. In diverse media werd bericht over het incident in de kerncentrale, echter een officiele reactie van de Nederlandse autoriteiten bleef uit. Hierdoor is er onrust ontstaan bij inwoners in de grensregio waaronder de gemeenten Tubbergen en Dinkelland. ‘’Vorig jaar hebben wij aangedrongen op een evaluatie van het incident. De overheden hebben toen niet gecommuniceerd, omdat de brand niet in de kerncentrale woedde. Toch is er onrust ontstaan bij inwoners omdat dat laatste niet bekend was’’ blikt CDA-fractievoorzitter Hilde Berning uit Tubbergen terug. Samen met Statenlid Bouwien Rutten en Kamerleden Pieter Omtzigt en Maurits von Martels hebben we vragen gesteld over de rol van de Veiligheidsregio Twente bij dit soort incidenten. ‘’We vinden het belangrijk dat de overheid inwoners informeert over incidenten als deze. Oók wanneer er geen gevaar voor de veiligheid en gezondheid is. Inwoners weten dan wat er gaande is en wat zij kunnen doen. Hiermee kan onnodige onrust en ongerustheid ten gevolge van berichtgeving in de media en sociale media worden voorkomen” stelt Berning. De CDA-fracties van beide gemeenten zijn blij met de uitgebreide antwoorden en toezeggingen om het optreden van de Veiligheidsregio Twente en de gemeenten te evalueren. ‘’Gelukkig was er geen gevaar voor de volksgezondheid, toch hebben wij gevraagd om een evaluatie uit te voeren. Op deze manier kunnen we leren van de brand nabij de kerncentrale. Wij moeten te allen tijde goed voorbereid zijn en direct kunnen reageren’’ stelt het Dinkellandse CDA-raadslid Marc Smellink. Een grensoverschrijdende oefening voor een kernongeval is volgens de provincie in voorbereiding. ‘’Een grensoverschrijdende oefening kan de sterke en zwakke punten in de samenwerking zichtbaar maken. Op deze manier kunnen er verbeteringen worden aangebracht, bijvoorbeeld in de crisiscommunicatie’’ aldus Smellink. Berning en Smellink willen van de burgemeesters weten hoe de evaluatie wordt uitgevoerd en wanneer de gemeenteraden een grensoverschrijdende oefening kunnen verwachten. ‘’Daarnaast roepen wij de burgemeesters op om de gemeenteraden actief op de hoogte te houden van de situatie rondom de kerncentrale in Lingen. Het Kernkraftwerk Emsland staat op de nominatie in 2022 gesloten te worden, maar wij houden graag de Nederlandse vinger aan de pols’’ aldus Smellink.

CDA Dinkelland wil groene leges invoeren

CDA CDA Dinkelland 22-09-2018 07:16

Er wordt onderzocht of in Dinkelland zogenoemde groene leges ingevoerd kunnen worden. Fractievoorzitter Jos Jogems licht toe: ‘Voor het in behandeling nemen van vergunningen moeten initiatiefnemers leges betalen. Het CDA wil nu onderzoeken of het mogelijk is om korting te geven op deze leges als het project waarvoor de vergunning wordt aangevraagd een bijdrage levert aan de verduurzaming van de gemeente Dinkelland”. De gemeente Dinkelland heeft grote ambities om Dinkelland duurzamer te maken. Uit de Twentse Energie Strategie uit 2017 is duidelijk geworden dat de opgave om energieneutraliteit te bereiken groot is. Hierbij ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de gemeente, maar ook bij andere overheden, bedrijven, maatschappelijke organisaties en inwoners. Twentse Energie StrategieUit de Twentse Energie Strategie blijkt ook dat in de bebouwde omgeving bijna een kwart van het totaal aan energie wordt gebruikt. Er wordt met name veel aardgas verbruikt om aan de warmtevraag (koken en verwarming) te voldoen. Daarom wil het CDA extra inspanningen vragen van bouwondernemingen en particulieren die willen bouwen. “Maar voor wat hoort wat”, vindt Jogems: “degene die zich inspant om extra energiezuinig te bouwen, zou wat het CDA betreft in aanmerking moeten komen voor een korting op de leges”. Volgens Jogems kan dit op vele manieren: “Denk aan het plaatsen van zonnepanelen op monumenten, nieuwbouw woningen met nul op de meter, aardgasvrij maken van bestaande woningen of groene daken voor waterberging”. Korting door legesHet totaal van de leges dekt jaarlijks de kosten die de gemeente maakt voor het behandelen van al die vergunningaanvragen. Door korting te geven, zullen sommige kosten niet gedekt worden. Dinkelland mag van de Gemeentewet deze korting niet dekken door de leges voor anderen duurder te maken. “Dat zou ook niet eerlijk zijn”, vindt CDA-raadslid Jogems. “De gemeenteraad heeft in de begroting 2018 echter veel geld beschikbaar gesteld voor duurzaamheid. Die korting zou mogelijk hieruit betaald kunnen worden.”

Gebruik biogas Dinkelland

CDA CDA Dinkelland 03-03-2018 21:13

Persbericht 2 maart 2018 CDA Dinkelland: Dorper Esch verwarmen met biogas uit Noord Deurningen De raad van Dinkelland heeft vorig jaar besloten dat sportcomplex Dorper Esch in Denekamp toekomstbestendig verbouwd gaat worden. Als randvoorwaarde heeft de raad gesteld dat de verbouwing en het gebruik op een zo duurzaam mogelijk manier moet plaatsvinden. De raad heeft daarom extra geld beschikbaar gesteld voor het toepassen van duurzaamheidsmaatregelen. Nu doet zich een kans voor om het sportcomplex duurzaam te verwarmen met biogas van de lokale Energie coöperatie IJskoud uit Noord Deurningen. Het CDA juicht dit initiatief van harte toe en vraagt het college van Dinkelland om dit nader te onderzoeken in samenwerking met de coöperatie IJskoud. Het zwembad in het sportcomplex Dorper Esch is een grootverbruiker van energie. Met name de ruimteverwarming en het verwarmen van het zwemwater zijn energie slurpers. Een eerste indicatieve berekening laat zien dat zowel de investeringskosten als de exploitatiekosten voor het verwarmen van het zwembad met biogas uit Noord Deurningen ten opzichte van warmtepompen lager is. Daar komt bij dat verwarming met biogas bewezen technieken zijn. De risico’s zijn hierdoor laag. “Het zou een gemiste kans zijn als niet serieus onderzocht wordt of biogas uit Noord Deurningen in gezet kan worden voor de verwarming van het zwembad”, stelt CDA raadslid Michael Geerdink. “Hoe mooi zou het zijn als er een samenwerking komt tussen de lokale coöperatie IJskoud en de gemeente. Gezamenlijk zetten we Dinkelland dan op de kaart en geven het goede voorbeeld in de energietransitie”, vervolgt Geerdink zijn pleidooi. Het CDA roept het college op om het gesprek aan te gaan met de coöperatie IJskoud om de kansen te verkennen en hiervan verslag te doen aan de gemeenteraad. Wij verwachten dat andere partijen in de raad deze oproep ondersteunen. Voor nadere informatie: Michael Geerdink 06 52633426 Jos Jogems 06 54216526 Als bijlage zijn de vragen bijgevoegd, die gesteld zijn aan het college van Dinkelland.

Inmiddels hangen door heel Dinkelland onze verkiezingsposters | Dinkelland

GroenLinks GroenLinks Dinkelland 21-02-2018 00:00

Tijd voor verandering...   een frisse wind over 'oale groond'.

Als nieuwe partij voor de gemeenteraad in Dinkelland gaan wij een frisse wind blazen. Om te beginnen met onze thema's over eerlijk delen, betaalbare zorg, en aandacht voor de klimaatverandering. Onder standpunten leest u ons volledige programma. De frisse wind slaat ook op de onrust van de afgelopen jaren in de gemeentelijke politiek. Wij kiezen voor een open en transparante dialoog. We gaan op zoek naar samenwerking en verbinding met onze groene en sociale idealen als uitgangspunt.

'Oale groond' gaat over het prachtige landschap, de natuur en de cultuur in onze gemeente. De sfeer waar Dinkelland haar identiteit aan ontleent. Hier willen wij ons met hart en ziel voor inzetten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.