Nieuws van politieke partijen in Pijnacker-Nootdorp over CDA inzichtelijk

2 documenten

Zorg voor draagvlak in energietransitie

CDA CDA Pijnacker-Nootdorp 06-03-2019 10:41

Door Edward de Lanoy. Tijdens de oordeelsvormende Raadsvergadering in februari sprak ik de volgende tekst uit bij de behandeling van de startnotitie Energietransitie. Voorzitter, De startnotitie energietransitie is een heel belangrijk document. Het markeert de start van een traject dat wij met z’n allen ingaan in deze gemeente. De Raad en het College, maar ook al onze burgers en bedrijven gaan het merken. Met blijvende resultaten en effecten. En dat voor vele decennia.De grootheid van de veranderingen maakt wel dat iedereen mee moet doen. Maar ook iedereen moet het kunnen meemaken. Naast de ambitie van Klimaat Neutraal in 2050 staan Haalbaar, Betaalbaar en met Draagvlak bij het CDA met hoofdletters geschreven.En om daar invulling aan te geven is het voor het CDA van groot belang dat we een proces in gaan waarbij we op de juiste momenten komen tot de juiste afwegingen en keuzes. Met de juiste mensen en/of hun vertegenwoordigers aan tafel.En gelukkig, deze startnotitie geeft daarvoor de mogelijkheden. Er wordt duidelijk gemaakt in welke fasen er wordt gewerkt en ook op welke momenten wij als Raad hier invloed op kunnen hebben. Maar het CDA hecht er ook aan op dit moment reeds enkele opmerkingen te maken die meer inhoudelijk ingaan op de energietransitie, juist met het oog op het wekken van de juiste verwachtingen. Verwachtingen van de Raad, maar ook van de burgers. En dus ook van het college.Eerst iets over tijdslijnen. Een zo grote omslag in ons bestaan betekent voor het CDA dat een lineair traject in deze transitie geen doel op zich is. Het is niet zo dat als we in 2050 100% willen, we daarom dus halverwege (in 2035) al op 50% moeten zitten. Het zal soms makkelijk zijn snel een grote stap te zetten en soms zal het langer duren alvorens we resultaten zien. De oorzaak daarvan is simpel: beschikbaarheid van technologie (technische haalbaarheid) en betaalbaarheid zijn daarbij belangrijke voorwaarden. En daarvoor is technologische innovatie essentieel.En innovatie is op sommige terreinen makkelijker: bij de industrie, bij de tuinbouw worden de komende tijd snel grote stappen gezet. Ook binnen onze gemeente. Heel mooi. Maar in de gebouwde omgeving ligt de zaak anders. Huizen zijn vanaf de jaren 90 al behoorlijk goed geïsoleerd, hebben dubbel glas. De overgang naar driedubbel glas, of het achteraf installeren van een warmtepomp is vreselijk duur, met slechts een beperkte klimaat opbrengst.Bij de begrotingsbehandeling stelde het CDA het al aan de orde: Met enig geduld en met innovatie zou waterstof zomaar een heel goedkope oplossing kunnen zijn in deze bestaande woonwijken. Misschien dus toch nog maar even wachten met die gebouwde omgeving? In het proces wat de startnotitie beschrijft, zien wij daar absoluut ruimte voor. Ziet het College dat ook?Ik ga graag nog even nader in op die innovatie, die absoluut noodzakelijk is om de energiedoelstellingen te halen. Die innovatie ziet de CDA fractie in twee dimensies. Ten eerste de al eerder genoemde technologische innovatie, zoals de inzet van waterstof als drager en opslagmedium van bijvoorbeeld wind op zee. Of veel efficiëntere zonnecellen. En misschien wel hele nieuwe vormen van duurzame en emissieloze energie. Ook geothermie en de komst van de warmterotonde mag niet onvermeld blijven. In 30 jaar kan heel wat gebeuren.Maar er is ook langs een andere dimensie innovatie nodig. En dat is bestuurlijke kracht gericht op het verkrijgen en behouden van draagvlak: dat is dus politieke innovatie. Hoe hou je alle mensen betrokken bij deze veranderingen? Heeft de ene helft van de bevolking straks een geel hesje aan of is de andere helft aan het klimaat spijbelen?En eerlijk gezegd merken wij in Pijnacker-Nootdorp nu al hoe ingewikkeld dit kan zijn bij de blauwe oud papier bakken. Iedereen heeft daar een mening over, mensen lezen de brieven niet of nauwelijks en iedereen vindt van alles. 1300 huishoudens in Nootdorp bestellen de bak af. En in deze casus kost het de burger niks, maar wat als er opeens een bestaande wijk over moet schakelen van eigen CV naar een warmtepomp tegen hele hoge kosten? Dat lukt niet met een lokale klimaattafel en een convenant.De politieke crux de komende jaren is: hoe ga je als gemeente om met een wijk waarvan de ene helft van de mensen zo snel mogelijk naar energieneutraal wil gaan en de andere helft van de mensen het liefst zolang mogelijk wil wachten.Het CDA ziet zichzelf, hopelijk net zo als de andere fracties in deze raad, als volksvertegenwoordigers. Wij zijn gekozen door de burgers van Pijnacker-Nootdorp om hen te vertegenwoordigen en wij zullen dus aan knoppen moeten blijven zitten. Het CDA is dus zeer kritisch tegenover zogenaamde stakeholders die over de hoofden van burgers heen aan tafels zitten en convenanten afsluiten. Wij horen daar te zitten, of ten minste er bij te zitten.Welke gedachten hebben het College en de andere fracties in de Raad daarover? Gezien de onzekerheden van wat de toekomst ons gaat brengen aan technologie en draagvlak zal deze startnotitie en de producten die daaruit voortkomen regelmatig moeten worden herzien. Ziet het college dat ook zo?Het CDA gaat ervan uit dat wij met deze startnotitie een goed begin hebben, maar ziet voor de toekomstige stappen nadrukkelijk een rol voor de gemeenteraad in de verdere aansturing van dit energie transitieproces.

Zienswijze Regionaal Risicoprofiel en Regionaal Beleidsplan Rampenbestrijding en Crisisbeheersing 2019-2022

Gemeentebelangen Gemeentebelangen CDA Pijnacker-Nootdorp 19-10-2018 17:20

Tijdens de oktobercyclus stond als agendapunt ook genoteerd de Zienswijze Regionaal Risicoprofiel 2019-2022 en Beleidsplan Rampenbestrijding en

Crisisbeheersing van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH). De raad werd gevraagd een besluit te nemen over de inhoud van de concept zienswijze die door het college was opgesteld als reactie op bovengenoemde documenten.

De fractie van Gemeentebelangen heeft met instemming kennis genomen van de activiteiten die worden genoemd op het gebied van zelfredzaamheid. Wij hebben hier vaak voor gepleit en vinden het een goede zaak dat hier nu de nodige aandacht aan wordt besteed. Wel willen wij pleiten voor regelmatige oefeningen op dit gebied binnen onze gemeente.Tijdens de beeldvormende vergadering was het goed om te vernemen dat onze hulpdiensten zelf goed op calamiteiten zijn voorbereid.

Ook hebben wij tijdens de beeldvormende vergadering vernomen dat het nationale noodnet voor telefonie achterhaald is en niet meer wordt gebruikt. Volgens de regionale brandweer zou er nu een beroep worden gedaan op de mobiele telefonie. De fractie van Gemeentebelangen heeft hier zorgen over. Mobiele telefonie valt bij een stroomstoring uit en zeker bij een langdurige stroomstoring kan hier geen gebruik meer van worden gemaakt. Wij zouden graag in de brief met de zienswijze aan de VRH opgenomen willen zien dat er een onderzoek dient plaats te vinden van welke communicatiemiddelen er gebruik kan worden gemaakt als ook de mobiele telefonie uitvalt. Het is uiteraard geen regionaal probleem maar een landelijk probleem.

Over onze vragen in de beeldvormende vergadering over de kernreactor in Delft werd wat al te gemakkelijk over gedaan. Het betreft hier een onderzoeksreactor die gekwalificeerd als een A object. In 2016 is de kernreactor in Delft zelfs in de publiciteit geweest omdat er zorgen waren over de beveiliging. Omdat deze reactor dicht bij onze gemeente staat willen wij benadrukken dat een goede risicocommunicatie hier op zijn plaats is. Onze inwoners moeten op de hoogte zijn wat zij moeten doen bij een calamiteit rond dit object. Graag vraagt de fractie van Gemeentebelangen hier meer aandacht voor.

Voor wat betreft de helihaven in Ypenburg zouden wij de risico’s op het gebied van eventuele luchtvaartincidenten meer in kaart gebracht willen zien. De helihaven ligt dicht bij Nootdorp en de inwoners hebben of krijgen hier last van. Hoewel er rond deze helihaven nog allerlei procedures lopen hebben de inwoners van onze gemeente er recht op om te weten wat zij kunnen verwachten bij een luchtvaartincident. In het regionaal risicoprofiel staat niet voor niets vermeld dat op grond van de kengetallen luchtvaartincidenten binnen de regio Haaglanden niet kunnen worden uitgesloten.

De passage over extreem weer in de zienswijze aan de Veiligheidsregio kan naar onze mening worden ingekort.

Voor de besluitvormende vergadering op 18 oktober jl. had Gemeentebelangen een amendement in voorbereiding dat zich met name richtte op de uitval van mobiele telefonie. Toen bleek dat de fractie van Eerlijk Alternatief een amendement had voorbereid dat meer aandacht en prioriteit vroeg voor de uitval van telecom en telefonie, heeft Gemeentebelangen daarom haar amendement niet ingediend om het amendement van EA mede in te dienen. Na een schorsing en een aanpassing op verzoek van het CDA, werd het amendement aangenomen.

De zienswijze is conform de aangenomen amendementen aangenomen. Het amendement van Gemeentebelangen om het item over klimaatverandering in te korten is niet aangenomen.

Klik op de link voor het artikel hierover in de Telstar:

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.