Nieuws van politieke partijen in Vlaardingen inzichtelijk

4 documenten

Druk bezochte informatieavond over ...

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 23-01-2019 19:46

Druk bezochte informatieavond over de Marathonweg in de Grote Kerk. Heel goed dat er zoveel belangstelling en betrokkenheid van Vlaardingers voor is! Dit is namelijk de meest vervuilde weg van Vlaardingen 🚚 De luchtkwaliteit moet verbeteren terwijl geluidsoverlast en trillingen moeten afnemen! #gezondelucht

Actie tegen geluidsoverlast en luchtvervuiling Vlaardingen Oost nu noodzakelijk | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 13-12-2018 00:00

Op 20 november jl. stelde GroenLinks raadslid Neill Voorburg vragen aan het college i.v.m. geluidhinder en luchtkwaliteit ten gevolge van de uitbreiding van het grootste scheepvaartbedrijf van Europa DFDS. Op 11 december zijn deze vragen door het college van B&W beantwoord.

 

De eerste reactie hierop van Neill Voorburg: “Goed dat het college de geluidsoverlast en milieuvervuiling onderkent en walstroom ziet als manier om de situatie te verbeteren. Concrete actie is echter wel nodig, niet op de laatste plaats door DFDS zelf.”

  Al geruime tijd maakte GroenLinks zich zorgen over geluidshinder in Vlaardingen Oost. De laatste maanden bereikten ons steeds vaker berichten over toenemende overlast. Ook gesprekken met bewoners van de Oostwijk bevestigden de overlastsignalen; bewoners slapen slecht, soms maar vier uur per nacht. Naast geluidsoverlast is ook de steeds slechter wordende luchtkwaliteit in Vlaardingen volgens GroenLinks een reden tot het nemen van maatregelen.

  Reactie college Volgens het college blijkt uit waarnemingen ter plaatse en uit geluidsmetingen dat er veel geluid is van vrachtwagens die van en naar DFDS rijden en dat het geluid van de scheepsgeneratoren hoorbaar is in Vlaardingen Oost (55-58 dB). Het college geeft aan dat de geluidsbelasting van de grote bedrijven op het “gezoneerde industrieterrein Vulcaanhaven / Koningin Wilhelminahaven / Vettenoord” wordt gemonitord en bewaakt.

Het college deelt de mening van GroenLinks dat walstroom de geluidsoverlast en luchtvervuiling kan verminderen. Het college zegt onderzoek naar de mogelijkheden van walstroom te stimuleren en er bij DFDS op aan te dringen van walstroom gebruik te gaan maken.

  Actie Wat GroenLinks betreft blijkt uit de beantwoording van het college de noodzaak om actie te ondernemen. De gemeten gemiddelde geluidhinder van 55-58 dB overschrijdt de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Deze stelt dat omgevingsgeluid overdag van 50dB en 's nachts van 40dB op termijn leidt tot gezondheidsproblemen. Dat er nog ruimte is binnen de verleende milieuvergunningen betekent niet automatisch dat er dan ook maar van deze ruimte gebruik gemaakt moet worden. Sterker nog, de constant aanwezige geluidsoverlast (ook 's nachts) zou ertoe moeten leiden dat alles op alles wordt gezet om de leefbaarheid, gezondheid en het welbevinden van inwoners te verbeteren. Volgens GroenLinks hebben de bedrijven, die de overlast veroorzaken, een grote mate van verantwoordelijkheid om deze overlast te verminderen.

  Walstroom Gebruik maken van zogeheten walstroom is volgens GroenLinks een mogelijkheid om de geluidsoverlast en luchtvervuiling ten gevolge van de bedrijfsvoering van DFDS te verminderen. Met walstroom wordt bedoelt dat een schip gebruikmaakt van een aansluiting op het elektriciteitsnet van de wal. Schepen gebruiken op zee eigen generatoren om elektriciteit op te wekken, maar in de haven zorgt het continue laten draaien van dieselmotoren voor onnodige milieuvervuiling en geluidsoverlast. Door de ligging van DFDS nabij een woonwijk is de overlast en gezondheidsschade voor omwonenden groot. Door de aansluiting op het elektriciteitsnet van de wal is het niet langer nodig om via dieselmotoren elektriciteit op te wekken. Gevolg: minder fijnstof, minder geluid en minder trillingen.

  DFDS: toon je een goede buur! GroenLinks heeft tijdens de vestiging van DFDS (toen nog Norfolkline) al gepleit voor walstroom. Sinds 2005 is er steeds aandacht voor gevraagd, de noodzaak is nu echter groter dan ooit: de luchtkwaliteit in Vlaardingen komt namelijk steeds verder onder druk te staan, niet alleen door toenemende bedrijvigheid van de industrie langs het water, maar ook door de aanleg van meer snelwegen en het toenemende (vracht)verkeer. Door over te gaan op walstroom neemt DFDS een effectieve maatregel om de geluidoverlast en luchtvervuiling waarvoor zij verantwoordelijk zijn, te verlagen. GroenLinks staat voor het principe dat de vervuiler betaalt. We dringen er dan ook bij DFDS op aan de nodige investeringen te doen en stapsgewijs over te gaan op walstroom. Hierdoor zouden ze zich de goede buur tonen, die ze ongetwijfeld willen zijn.

WALSTROOM MOGELIJK OPLOSSING ...

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 21-11-2018 09:55

WALSTROOM MOGELIJK OPLOSSING OVERLAST Volgens GroenLinks is walstroom een mogelijke oplossing voor de geluidsoverlast van DFDS. Wanneer DFDS namelijk overgaat op walstroom hoeven de schepen hun zware dieselmotoren niet langer continue te laten draaien om stroom op te wekken. Dit scheelt aanzienlijk in geluidsoverlast en schadelijke uitstoot🌱 GroenLinks maakt zich hier al jaren sterk voor en dringt er op aan dat DFDS hun verantwoordelijkheid neemt👇

Toenemende geluidsoverlast voor bewoners Vlaardingen Oost | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 20-11-2018 00:00

Er wèrd al steeds vaker geklaagd door de bewoners…. Maar nu de uitbreiding van het grootste scheepvaartbedrijf van Noord-Europa DFDS aan de Vulcaanhaven er gaat komen is het echt hoog tijd voor vragen aan het college. GroenLinks meent dat walstroom een van de manieren is om overlast en vervuiling te verminderen. (Al vanaf 2005 vroeg GroenLinks naar mogelijkheden van walstroom…)

  ______________________________________________________________________________

 

Aan het college van Burgemeester en Wethouders te Vlaardingen

Vlaardingen, 20 november 2018

Betreft: Geluidsoverlast en luchtkwaliteit Vlaardingen Oost

 

Geacht college,

GroenLinks maakt zich al geruime tijd zorgen over de geluidshinder in Vlaardingen Oost. De laatste maanden bereiken ons steeds vaker berichten over toenemende overlast. Ook een recent bezoek aan de Oostwijk en gesprekken met bewoners daar, bevestigde de signalen omtrent overlast: Mensen slapen ‘s nachts erg slecht, sommigen door geluidshinder maar een uur of 4 per nacht, daarnaast staan er dagelijks hele rijen vrachtwagens. Vele meldingen aan de DCMR lijken vooralsnog weinig op te leveren.

Een groot deel van de geluidsoverlast heeft te maken met continue draaiende dieselgeneratoren en vrachtwagenverkeer i.v.m. DFDS. GroenLinks is groot voorstander van walstroom, volgens ons zal dit een groot deel van de overlast wegnemen en het is veel beter voor het milieu. Met de definitief geworden uitbreiding van DFDS is walstroom volgens GroenLinks belangrijker dan ooit.

Geluidshinder Geluidsoverlast heeft grote invloed op de gezondheid en het welbevinden van mensen. Wanneer mensen op lange termijn iedere dag aan omgevingsgeluid van meer dan 50 dB worden blootgesteld, hebben ze meer kans op een hoge bloeddruk. Hoge bloeddruk verhoogt het risico op verschillende hart- en vaatziekten. Daarnaast leidt geluidsoverlast tot slaapproblemen; onrustiger slapen en minder diep slapen. De invloed op de slaap kan de gezondheid nadelig beïnvloeden omdat slaap noodzakelijk is voor lichamelijk en geestelijk herstel. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie ontstaat slaapverstoring wanneer mensen gemiddeld aan meer dan 40 dB ’s nachts worden blootgesteld.

Luchtkwaliteit De continue draaiende dieselgeneratoren zorgen voor veel schadelijke uitstoot. Daarnaast rijden er dagelijks enorme aantallen vrachtwagens af en aan wat uiteraard de nodige vervuiling met zich mee brengt. De zuidelijke randweg is, evenals de tunnel aan de Marathonweg, een soort aanvoerweg naar de DFDS geworden. GroenLinks maakt zich ook hier grote zorgen over. We vragen ons af of de gevolgen voor omwonenden goed in kaart zijn gebracht. Graag zouden we dan ook een Milieueffectrapportage (MER) zien voor het gehele gebied.

  We hebben dan ook de volgende vragen:

Bent u bekend met de overlast zoals deze door veel mensen in Vlaardingen Oost wordt ervaren? Kunt u aangeven aan hoeveel dB deze bewoners dagelijks gemiddeld worden blootgesteld? Zo nee, bent u bereid om hiertoe metingen te verrichten?

Kunt u aangeven wat de vermoedelijke bronnen van deze overlast zijn? Zijn er recente ontwikkelingen in het gebied of aan de overkant welke, naast de DFDS, voor overlast kunnen zorgen?

Bent u het met GroenLinks eens dat walstroom een van de manieren is om overlast en vervuiling te verminderen?

Recentelijke ontwikkelingen bij het Havenbedrijf, maar ook aan de overkant bij Koole Terminals, stimuleren de overstap op walstroom. Bent u bereid om met DFDS in gesprek te gaan en sterk aan te dringen op het gebruik van walstroom?

De uitbreiding van DFDS zal zorgen voor een capaciteitsvergroting van 60%. Wat zijn hiervan de te verwachten gevolgen voor: A) De verkeersafwikkeling van vrachtverkeer. Zorgt dit bijvoorbeeld voor een verdere toename van vrachtverkeer en opstoppingen? B) De dieselgeneratoren. Zullen er bijvoorbeeld meer generatoren aan het werk moeten? C) De ontwikkeling van het havengebied? Zal deze uitbreiding bijvoorbeeld zorgen voor een toename van de scheepvaart? D) Wat zijn de te verwachten effecten van bovenstaande voor het vestigingsklimaat in Vlaardingen? en rond het havengebied in het bijzonder?

Is het mogelijk om de effecten van DFDS voor het milieu op het gehele gebied in kaart te brengen? Dus minimaal het gebied vanaf de tunnel bij de Marathonweg, de zuidelijke randweg en het havengebied.

  We zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.

  Hartelijke groet namens de fractie van GroenLinks Vlaardingen,Neill Voorburg

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.