Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

7 documenten

NUL-emissie zone binnen de Ring in 2030

PvdA PvdA Eindhoven 16-09-2020 20:43

De PvdA in grote lijnen zeer tevreden over dit voorstel. Dit is een zeer redelijk voorstel; waarmee we maatregelen gaan nemen om de luchtkwaliteit in onze stad te verbeteren, en dat is nodig, want de luchtkwaliteit in Eindhoven is heel slecht. Voor ons als Partij vd Arbeid staat de betaalbaarheid direct naast luchtkwaliteit bovenaan de

Het bericht NUL-emissie zone binnen de Ring in 2030 verscheen eerst op PvdA Eindhoven.

Sloopregeling voor 2takt voertuigen ouder dan 10 jaar

PvdA PvdA Eindhoven 16-06-2020 19:46

Luchtkwaliteit blijft een actueel thema en is belangrijk voor de Eindhovense volksgezondheid. Er worden stappen gezet om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar tot nu toe zijn brommers en scooters hierin wat minder naar voren gekomen. Dat is opmerkelijk, want qua geluid en uitstoot geven vooral oude brommers en scooters significante overlast. Een oude tweetakt is zelfs al vele malen

Het bericht Sloopregeling voor 2takt voertuigen ouder dan 10 jaar verscheen eerst op PvdA Eindhoven.

”Voorlichting over de negatieve effecten van houtstook ”

D66 D66 Eindhoven 31-05-2019 08:39

Geacht college,

Het gebruik van open haarden, inzethaarden en vrijstaande kachels voor het verwarmen van woningen neemt de laatste jaren toe. Ongeveer 10% van de Nederlandse huishoudens bezit een met hout gestookte installatie. Het stoken van hout kan voor omwonenden overlast opleveren in de vorm van geurhinder, gezondheidsklachten en roetneerslag. (bron: Vraag en antwoord toolkit Houtrook en gezondheid, RIVM, 2016)

Houtrook bevat veel stoffen (o.a. fijn stof en PAK) met effecten op korte en lange termijn. Blootstelling aan houtrook wordt in sommige studies geassocieerd met meer (ziekenhuisopnamen voor) hart- en vaataandoeningen, luchtwegklachten en een verslechterde longfunctie. Andere studies laten geen relatie met negatieve gezondheidseffecten zien. In het algemeen geldt dat hoe meer luchtverontreiniging er in een bepaald gebied is, hoe meer gezondheidsschade er kan optreden. Op basis van de huidige inzichten blijft het vanuit gezondheidskundig oogpunt raadzaam om emissies van verbranding, van welke bron dan ook, te beperken. (bron: Vraag en antwoord toolkit Houtrook en gezondheid, RIVM, 2016)

Ook in Eindhoven zijn er signalen van inwoners die bovengemiddeld veel overlast ervaren van houtstook en daardoor in sommige gevallen ook een verslechterde gezondheid ervaren. Omdat D66 gaat voor een gezonde stad met schone lucht, hebben wij de volgende vragen aan het college:

 

Erkent het college van B&W dat de stoffen die er bij houtstook vrijkomen negatieve effecten kunnen hebben op de volksgezondheid en dat we uitstoot van houtkachels zoveel mogelijk dienen te beperken?

 

Heeft de gemeente Eindhoven inzichtelijk hoeveel fijnstof-uitstoot afkomstig is van houtkachels? Zo nee, Is het college bereid om onderzoek te laten doen naar de overlast van houtstook binnen de gemeente Eindhoven? Zo ja: hoe en op welke termijn? Zo nee, waarom niet? Graag een heldere toelichting.

 

Is de gemeente bekend met de klachten van inwoners omtrent houtstook? Zo ja, hoe wordt er op dit moment met deze klachten omgegaan? Welke vervolgstappen onderneemt de gemeente? Graag een toelichting op eventuele maatregelen en de communicatie van de gemeente Eindhoven met klager en stoker.

 

Omdat voorkomen in de ogen van D66 beter is dan genezen: is het college, gezien het feit dat 1 op de 10 mensen (volgens het RIVM en het CBS) last heeft van houtrook en de bijdrage van houtstook aan de emissie van fijnstof in de leefomgeving, bereid om GGD Zuid-Oost Brabant aan te sporen tot een concrete en actieve voorlichtingscampagne met betrekking tot de overlast van houtstook, de gezondheidsrisico’s die houtstook met zich meebrengt en manieren om de overlast voor omwonenden te beperken? Zo ja: op welke manier? Zo nee: waarom niet? Graag in beide gevallen een duidelijke toelichting.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft in 2016 een ‘vraag en antwoord toolkit Houtrook en gezondheid’ ontwikkeld. Deze toolkit beschrijft de rol van de gemeente bij het behandelen van klachten als volgt:

‘Enkele gemeenten geven via hun website informatie en adviezen over het stoken van hout. Verder kan de gemeente, afdeling Bouw- en Woningtoezicht, nagaan of er sprake is van een bouwtechnisch probleem, zoals een verkeerd aangelegd rookkanaal. En zij kan optreden op basis van de hinderbepaling die staat in het Bouwbesluit 2012. In artikel 7.22 van het Bouwbesluit staat dat het verboden is hinderlijke rook, roet, walm of stank te verspreiden. U kunt de gemeente schriftelijk verzoeken handhavend op te treden. Tegen een afwijzing kunt u in beroep gaan, eerst bij de gemeente en dan eventueel bij de Raad van State. In de VVM toolkit houtstook staat beschreven wat u van gemeenten kunt verwachten.’  (bron: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2019-01/Houtrook-en-gezondheid-Vragen-en-antwoorden_1.pdf)

Onderschrijft de gemeente Eindhoven de inhoud van de volledige inhoud van de RIVM-toolkit en de rol van de gemeente die daarin wordt beschreven? Zo ja, wordt er in het geval van klachten handhavend opgetreden ten opzichte van houtstokers? Zo nee, welke stappen worden er dan ondernomen?

Met vriendelijke groet,

Robin Verleisdonk (D66)

Tom Brouwers (D66)

Vragenhalfuur Vestdijk: Geen ‘knip’ voor de neus waard

D66 D66 Eindhoven 19-02-2019 08:46

Het college van B&W heeft besloten de voorgestelde knip vooralsnog uit het collegebesluit van 13 maart 2018 te verwijderen met de volgende aanvullingen;

Zo spoedig mogelijk in 2021 onafhankelijk onderzoek uit te voeren met de NSL-monitoringstool op basis van de NSL-gegevens van 2020 waaruit blijkt of het luchtkwaliteitsknelpunt op de Vestdijk in 2020 is opgelost. Wanneer uit dit onafhankelijk onderzoek blijkt dat het luchtkwaliteitsknelpunt niet is opgelost, de knip alsnog te realiseren. Het ontwerp Vestdijk zodanig op te stellen dat de knip zonder grootschalige reconstructie in de toekomst teruggeplaatst kan worden. Dit college staat achter de ambitie van een autoluwe binnenstad, waar volop ruimte is voor de fiets, voetganger en groen. Dit om te zorgen voor een aangenaam verblijfsklimaat en schone lucht in het centrum. Daarom zullen we toe werken naar een integraal plan voor een autoluwe binnenstad. Op lange termijn is dit vastgelegd in de mobiliteitsvisie ‘Eindhoven op weg’. Echter om de komende jaren met concrete maatregelen te komen benoemt dit college het jaar 2025 als mijlpaal voor een autoluwe binnenstad die enkel toegankelijk is voor bestemmingsverkeer.

D66 Eindhoven gaat voor een groene en autoluwe binnenstad waar het aangenaam verblijven en recreëren is en naar aanleiding van dit herzien collegebesluit heeft D66 dan ook de volgende vragen:

Het college wil in het kader van ‘Eindhoven op weg’ op de lange termijn toewerken naar een autoluwe binnenstad. Waarom kiest het college er nu op korte termijn toch voor om de Vestdijk open te stellen voor autoverkeer? Waarom is er alleen onderzoek gedaan naar enkel de omgeving van de Vestdijk en niet ook naar andere gebieden in het centrum? Waarom gaat het college niet uit van het gegarandeerd halen van de fijnstof-norm? Waarom kiest het college niet voor een hoger ambitieniveau? Zodat we ook op korte termijn al komen tot een autoluwe binnenstad met schone lucht. Het niet halen van de fijnstofnorm brengt nieuwe bouwontwikkelingen in het centrumgebied in gevaar, welke risico’s lopen we met het opheffen van ‘de knip’ bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van District E en de ontwikkelingen op de Vestdijk zelf? Heeft het college ook het ministerie geconsulteerd over deze herziening? Gaat het college de komende jaren de gemeenteraad actief informeren omtrent de monitoring van de uitstoot van fijnstof rondom de Vestdijk? Zodat we als raad kunnen ingrijpen wanneer wij dat nodig achten. Er is de afgelopen maanden nogal wat onderzoek verricht door TNO naar de NO2-reductie op de Vestdijk. Wat zijn de kosten geweest van dit gehele onderzoekstraject?

Robin Verleisdonk

Fractievoorzitter

D66 Eindhoven

Dankzij de inzet van @D66Eindhoven ...

D66 D66 Eindhoven 17-04-2018 11:59

Dankzij de inzet van @D66Eindhoven in het stadsbestuur, is aangetoond dat het zuiveren van fijnstof uit de lucht leidt tot het verbeteren van de luchtkwaliteit! https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/16/vieze-lucht-uit-parkeergarage-filteren-loont-de-moeite-a1599552 #eindhoven #schonelucht #lucht #fijnstof #gezondestad #duurzamestad

Extra inspanning voor betere luchtkwaliteit hard nodig

D66 D66 Eindhoven 28-01-2018 21:45

Het recent door de Gezondheidsraad gepubliceerde rapport over de effecten van luchtkwaliteit wordt door D66 Eindhoven omarmd. Luchtverontreiniging is een belangrijke oorzaak van ziekte en sterfte. De gezondheidsraad stelt dat met generieke én specifieke maatwerkmaatregelen de luchtkwaliteit aanzienlijk kan worden verbeterd. Schonere lucht zorgt voor betere leefomstandigheden en zorgt voor een betere gezondheid. In Eindhoven valt veel winst te behalen door de uitstoot van het verkeer aan te pakken en in mindere mate uitstoot van bedrijven. D66 Eindhoven zet zich al langere tijd in om de uitstoot te verminderen en zal ook in de nieuwe raadsperiode werk blijven maken van een schonere lucht voor alle Eindhovenaren.

De afgelopen periode is mede op initiatief van D66 Eindhoven op verschillende vlakken gewerkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. D66 heeft zich stevig ingezet op het verbeteren van de fietsinfrastructuur en de OV-verbindingen. De OV-concessie die in 2016 is gestart heeft D66 mee kunnen afdwingen dat elektrische bussen de standaard worden in Eindhoven. Deze en andere maatregelen, zoals de invoering van een milieuzone, verkeersmaatregelen en vermindering van energieverbruik dragen bij aan minder uitstoot bij de bron en op hypervervuilde plekken.

Behalve het aanpakken van de bronnen zet D66 zich ook in om vieze lucht te reinigen. D66 steunt bijvoorbeeld particuliere initiatieven zoals het project ‘Longen in de Stad’. Het project houdt in dat met filters vieze lucht uit parkeergarages wordt gereinigd en wordt door de gemeente (financieel) ondersteund. Echter ook kleine maatregelen helpen de lucht schoner te maken. D66 maakt zich daar dan ook hard voor, de klimplanten bij de fietstunnel op Fellenoord zijn daar een voorbeeld van.

D66 Eindhoven zal zich ook in de komende periode hard maken om de lucht in en rond de stad schoner te maken. Hierbij worden de EU-normen als minimum genomen maar het streven van de Gezondheidsraad voor echt schone lucht wordt door D66 Eindhoven toegejuicht!

https://nos.nl/artikel/2213308-gezondheidsraad-wil-extra-inspanning-voor-betere-luchtkwaliteit.html

“Van boer en kool tot automotive en chips”

D66 D66 Eindhoven 01-12-2017 20:42

De Metropoolregio Eindhoven is een regio die hard groeit, waar veel gebeurt, maar die ook enorme verschillen kent. “Van boer en kool tot automotive en chips” lijkt een goede samenvatting van die diversiteit. Om die verschillen te onderkennen en onze kwaliteiten te versterken, wordt de komende jaren samengewerkt aan een gezamenlijke aanpak voor een aantrekkelijke woon-, werk- en leefomgeving voor iedereen. Dat doen we in de Integrale Strategie Ruimte.

Omdat onze regio hard groeit, ligt er een enorme opgave om te zorgen dat de leefomgeving en het voorzieningenniveau voor onze inwoners goed op peil te houden. Voor een groot deel regelen we dit al in regionale afspraken zoals de Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant, het adaptief programma Brainport City en de landelijke actieagenda Brainport. De verschillende regiogemeentes hebben aangegeven dat ze daar graag een tandje bij willen zetten in de komende jaren.

Als je kijkt naar ontwikkelingen als de energietransitie, het verbeteren van de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid, dan zijn dat zaken die je niet altijd binnen je eigen gemeente kunt oplossen, daar heb je de regio voor nodig. Daarom wordt er in subregio’s gekeken naar de verschillende opgaves waar je voor staat en hoe je elkaar kunt versterken.

Zo kun je als regio kijken naar wat je technologisch kunt doen om bijvoorbeeld CO2 op te vangen of fijnstof uit de lucht te filteren, emissievrije mobiliteit te stimuleren en een gezamenlijke aanpak ontwikkelen voor de energietransitie van huizen en bedrijven.

Natuurlijk hebben we de plannen ook kritisch bekeken en ons afgevraagd hoe mogelijk strijdige belangen tussen gemeentes en subregio’s worden gewogen en opgelost. Juist door in subregio’s te werken wordt dit voor een deel al ondervangen. Verder wordt er veel doorontwikkeld op basis van bestaande uitvoeringsprogramma’s, zodat gemeentes altijd al een aanknopingspunt hebben. Verder vroegen we ons af hoe het zat met het draagvlak en de democratische legitimiteit van het plan. Juist omdat de uitvoeringsprogramma’s op deelonderwerpen altijd weer terugkomen in de gemeenteraden, blijft de regie en dus ook het draagvlak daar liggen.

Met deze antwoorden waren wij als D66 Eindhoven gerustgesteld en kijken met smacht naar de eerste uitvoeringsplannen.

Wil je weten wat er nog meer in de Integrale Strategie Ruimte staat? Klik hier

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.