Nieuws van SP in Noord-Holland inzichtelijk

5 documenten

De columnisten: Grote zorgen maar de natuur glimlacht

SP SP Noord-Holland 02-04-2020 07:57

Gisteren was ik in de Enge Wormer. Een flink stuk veen binnen het grondgebied van onze SP- afdeling Zaanstreek. Het is er altijd prachtig, maar nu corona Nederland in zijn greep heeft is het er geweldig. Het plas-drasgebied, dat speciaal is voor de weidevogels werd aangelegd, is weer overvol met grutto's, tureluurs, scholeksters, kieviten en verschillende soorten ganzen en eenden. De vogelstalkers kunnen nu de vogels ook luid en duidelijk horen. Want er vliegen geen vliegtuigen over.

Tekst en foto: Anna de Groot

De Nederlandse natuur krijgt een beetje rust. Op satellietbeelden is te zien dat - nu Nederland noodgedwongen vrijwillig op slot is - de stikstofuitstoot verminderd is. Dat is het gevolg van veel minder autoverkeer en heel veel minder vliegverkeer. Ook de fijnstofuitstoot is verminderd.

Is de vermindering van stikstofuitstoot voldoende en kan de natuur zich nu herstellen? Nou nee, helaas niet. De vermindering van stikstofuitstoot is niet voldoende. Om echt effect te hebben op de natuur moeten alle bronnen van uitstoot in Nederland fors naar beneden. Dat betekent dat de uitstoot van de transport, landbouw, industrie en de stikstof die overwaait uit  het buitenland gehalveerd moet worden. Maar de luchtkwaliteit is er wel beter op geworden. De lucht is nu schoner, want er wordt niet alleen minder stikstofdioxide uitgestoten, maar ook minder fijnstof.

Voorlopig dus maar onverminderd doorgaan met het fors inperken van de stikstofuitstoot. Dat is onontkoombaar als wij onze natuur terug willen brengen naar een goed of zelfs maar aanvaardbaar niveau. En voor ons allemaal moet de fijnstofuitstoot blijvend teruggebracht worden. Goed voor onze longen!

Ik zie de natuur toch voorzichtig glimlachen. Want de invloed van de mens is fors verminderd, de lucht is fris en in het ontbreken van het altijd aanwezige motorgeluid laten de vogels luidkeels van zich horen.

Laten we dát zo houden! 

Milieuzone Zaanstad onder voorwaarden

SP SP D66 Noord-Holland 07-10-2019 04:49

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) kondigde op 29 juni 2019 door middel van een kamerbrief de harmonisatie van de milieuzones aan. Dat was voor de fractie van D66 een aanleiding om in Zaanstad ook een milieuzone te willen instellen. De fractie van de SP vindt dit een prima idee, maar dan wel onder voorwaarden.

Tekst: Anna de Groot – Steunfractielid SP Zaanstad

Een aantal grote steden heeft al een milieuzone. Daar mogen een aantal vervuilende voertuigen niet meer in. Maar die steden hebben allen een andere vorm bedacht. Dat is niet handig en totaal onoverzichtelijk voor iedereen die met een auto, bestelbus, vrachtwagen of scooter zo'n stad komt inrijden. In die zin is de harmonisatie van de milieuzones dan ook een heel goed idee.

D66 in Zaanstad zit al lang te vlassen op een milieuzone in Zaanstad. De aangekondigde harmonisatie leek voor D66 het uitgelezen moment om in Zaanstad ook zo'n milieuzone in te stellen. D66 profileert zich daarmee als milieupartij en dat is natuurlijk best goed. Maar D66 is wel een milieupartij die een groot voorstander is van de zwaar vervuilende verbindingsweg A8-A9.

En - alhoewel een milieuzone een druppel op de van vervuiling gloeiende plaat is - vindt de SP een milieuzone ook wel een goed idee. Alle kleine beetjes helpen immers! Vooropgesteld dat het schoner en stiller maken van de A8 (die een zware wissel trekt op de gezondheid van de inwoners van een aantal Zaanse wijken) een veel betere en snellere manier is om de luchtkwaliteit in Zaanstad beter te maken, kan een milieuzone ook helpen.

De SP Zaanstad fractie somde in het Zaanstad Beraad van 3 oktober de voorwaarden op die er voor de SP aan een milieuzone verbonden zijn:

    • De oude dieseltjes van mensen die in de (toekomstige) milieuzone wonen worden door de gemeente Zaanstad opgekocht en aangeboden aan de sloop. Aan de eigenaren moet de cataloguswaarde worden betaald. Immers, sommige inwoners kunnen geen duurdere auto rijden en zijn aangewezen op hun oude dieseltje.

    • Aan de randen van de milieuzone komen parkeerplaatsen waar iedereen zijn auto kan stallen. het openbaar vervoer van de randen van de milieuzone naar het centrum ervan wordt gratis. Zo kan iedereen in de milieuzone komen en blijft de lucht er schoon.

    • Meestal is er aan zo'n milieuzone verbonden dat je er gratis of zeer goedkoop mag parkeren met je elektrische auto. Daarvan kan geen sprake zijn. Het is niet de bedoeling dat de mensen die al financieel in de gelegenheid zijn een dure elektrische auto te rijden bevoordeeld worden boven de mensen die daar financieel niet toe in staat zijn.

Mocht het D66-voorstel nog op de een of andere wijze in stemming komen, dan zal de SP akkoord gaan, mits aan de drie voorwaarden wordt voldaan.   

Uit de fractie: Dan ga je je toch afvragen

SP SP Noord-Holland 13-06-2019 04:54

Op 4 juni 2019 kwam het RIVM met een rapport over de grafietregens die door Tata Steel/Harsco opvallend vaak de lucht worden ingeslingerd. De huizen, de straten en de speelplaatsen van het dorp Wijk aan Zee worden vaak bedolven onder een glinsterende zwarte stof. De zwarte stof is ongezond, zeer schadelijk voor jonge kinderen. De stofexplosies van Tata Steel/Harsco bevatten zware metalen, zoals lood, mangaan en vanadium.

door: Anna de Groot - Steunfractielid SP Zaanstad

Het RIVM schrijft dat ‘langdurige (lage) blootstelling aan lood leidt tot neurologische ontwikkelingsstoornissen’. ‘Voor deze effecten zijn kinderen het gevoeligst omdat hun hersenen en zenuwstelsel nog in ontwikkeling zijn.’ Kinderen zijn volgens het RIVM ‘de hoogst blootgestelde groep’, daarom richtte het onderzoek zich niet op volwassenen.

Assendelft ligt hemelsbreed slechts 10 kilometer verwijderd van Wijk aan Zee. En de windrichting is meestal west. Dan vraag je je af: "Hoeveel ongezonde stof komt er op de huizen, de straten en de speelplaatsen van Assendelft en andere dorpen en wijken in Zaanstad terecht? En als er stof op Zaanstad neerdaalt, hoe slecht is dat dan voor de gezondheid van de Zaanse kindertjes?

Bij een andere fabriek van Tata Steel worden volgens de inspectie zelfs de Europese normen voor de uitstoot van stikstofoxiden overschreden. Tata Steel geldt in Nederland als de grootste industriële uitstoter van stikstofoxide. Volgens de Gezondheidsraad in Nederland leidt de uitstoot van NOx tot het voortijdig overlijden van 2.600 mensen per jaar. Anna de Groot, steunfractielid voor de SP in Zaanstad, kan zich haast niet voorstellen dat er geen stikstofdioxide, afkomstig van Tata Steel, richting Zaanstad waait. Slecht voor de mens, slecht voor de natuurgebieden.

Nog zo'n detail. Tata Steel is de allergrootste CO2-producent van het land. Tata Steel produceert jaarlijks zo’n 12,5 miljoen ton CO2. En de uitstoot van CO2 zorgt weer voor opwarming van de aarde.

B en W van Zaanstad komen op 4 of 9 juli met een Gezondheidsvisie. De gemeenteraad mag daar dan over praten en besluiten. De SP Zaanstad is benieuwd of de mogelijke gezondheidsrisico's van Tata Steel ook in deze Gezondheidsvisie worden opgenomen.

Zie ook:

https://zaanstad.nieuws.nl/actueel/34748/bereiken-grafietregens-van-tata-steel-ook-de-zaanstreek/

Zie ook: Fractienieuws

Nog een tijd de neus dichthouden

SP SP Noord-Holland 24-12-2018 13:46

Het verbod op varend ontgassen stelt voorlopig niet zoveel voor. Het telt niet zolang alle landen die met het verbod in moeten stemmen (Duitsland, Zwitserland, Luxemburg, België en Frankrijk) de afspraken geratificeerd hebben. Dat blijkt uit de antwoorden op de vragen die SP Statenlid Anna de Groot stelde.

Tot die tijd moeten de mensen in de buurt van het Amsterdamse havengebied hun neus blijven dichthouden. De e-noses, die onlangs geplaatst zijn, moeten hun neus juist openhouden. Want inmiddels worden de gassen gemeten en dus het varend ontgassen ook.

De handhaving laat op zich wachten, want het landelijk verbod op varend ontgassen is er op z'n vroegst pas in 2020, op de datum van de inwerkingtreding van de ontgassingsverboden in alle lidstaten van de EU van het Scheepsafvalstoffenverdrag.

Het is de bedoeling dat er in 2023 95 procent minder uitstoot van schadelijke vluchtige stoffen zal zijn. De invoering begint met een verbod op het ontgassen van motorbrandstoffen en benzeen in 2020, gevolgd door meer dan tien procent benzeenhoudende vloeistoffen in 2022 en ten slotte in 2023 een verbod op de 25 meest vervoerde gevaarlijke stoffen. GS schrijven aan De Groot te verwachten dat deze doelstellingen gehaald zullen worden.

Op het Noordzeekanaal en Amsterdam-Rijnkanaal worden sinds een uitbreiding van het netwerk van elektronische neuzen afgelopen zomer  gemiddeld zeven ontgassingen per week gemeld door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Dat vindt Anna de Groot nogal fors. Meten is weten, maar zorgelijk is het wel.

Zolang het (nog) niet lukt dit varend ontgassen te verbieden en te handhaven, blijft de SP zich zorgen maken over de gezondheid van de Noord-Hollanders rond het Noordzeekanaalgebied.  

 

Vragen SP over houtkachels

SP SP Noord-Holland 08-03-2018 07:10

https://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/03/Roland van Braam
Houtkachels veroorzaken een aanzienlijk gedeelte van de hoeveelheid fijnstof in de lucht. In het stookseizoen kan dat in wijken met veel houtkachels behoorlijk oplopen. Plaatselijk zijn er grote verschillen, variërend van enkele procenten tot (veel) meer dan de helft van de hoeveelheid fijn stof bij een woning. Concentraties zijn afhankelijk van het weer, stookgedrag, hoeveelheid kachels in de buurt en de afstand tot een schoorsteen.

Wanneer houtrook tegen een gevel van een buurwoning terecht komt, slaat de rook gemakkelijk naar binnen. De concentraties kunnen dan erg hoog zijn: een ongezonde situatie. Bij de SP komen steeds meer klachten van inwoners die hier hinder of gezondheidsklachten van ondervinden.

Vragen SP aan het college Hoeveel houtkachel klachten/ meldingen ontvangt de gemeente/de RUD jaarlijks? Werkt de gemeente aan beleid om overlast houtkachels te beperken/verbieden? Zo nee, gaat de gemeente dit doen en wanneer? Is de gemeente bereid om meer aandacht te besteden aan overlast houtkachels en hoe gaat u dit onder de aandacht brengen? De GGD Amsterdam vindt dat het stoken van hout geheel vermeden moet worden en zeker in dichtbevolkt gebied? Deelt u deze mening?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.