Nieuws van politieke partijen in s-Hertogenbosch inzichtelijk

9 documenten

GroenLinks maakt het verschil met actieplan duurzame mobiliteit | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 06-02-2020 00:00

Het actieplan duurzame mobiliteit, dat bol staat met oplossingen om het bewegen van A naar B in de stad te verduurzamen, is aangenomen door de raad. Het plan is het resultaat van 1,5 jaar werk van wethouder Ufuk Kâhya. De uitvoering van de acties uit het plan zullen een groot verschil gaan maken in de levens van Bosschenaren. Den Bosch kent de slechtste luchtkwaliteit van Europa. De lucht zal schoner worden en er wordt meer ruimte in de stad gemaakt voor het gebruik van de fiets, het OV en de benenwagen en dat komt de gezondheid van mensen ten goede.

GroenLinks maakt met dit actieplan ook al de komende jaren het verschil: Zo is Den Bosch nu al koploper laadpalen in Brabant en de gemeente faciliteert dit verder door o.a. vóór 2022 extra laadpalen (2000) te plaatsen voor een totaal van 2360. Daarbovenop gaan wij voor meer ruimte voor de fiets. Daarom realiseren we voor 2023 800 extra fietsplaatsen en 275 extra ov-fietsen bij de westzijde van station 's-Hertogenbosch. Momenteel staan de winkelstraten in Den Bosch regelmatig vol met vrachtwagens en -busjes. Geen gezicht en slecht voor het milieu. Daarom hebben we met ondernemers afgesproken om over 5 jaar het centrum zonder uitstoot te kunnen bevoorraden. Ook dit jaar wordt er al actie ondernomen. In 2020 gaan er zeven bussen rijden die niks uitstoten. Tot 2025 worden senioren- en binnenstadsbussen vervangen door bussen die 0 uitstoten.

Bovenstaande is nog maar slechts een tipje van de sluier, want het actieplan bevat acties tot 2050!

Schone Lucht Akkoord (SLA) ondertekend: samen werken aan een betere luchtkwaliteit

D66 D66 s-Hertogenbosch 14-01-2020 16:02

Wethouder Mike van der Geld heeft samen met 9 provincies, 35 andere gemeenten en de rijksoverheid het Schone Lucht Akkoord (SLA) ondertekend. We willen namelijk allemaal graag in een omgeving met schone lucht leven. Jaarlijks overlijden er  nog 11.000 mensen te vroeg door ongezonde lucht. Er is dus nog veel winst te boeken.

Met het Schone Lucht Akkoord (SLA) willen de partijen tot en met 2030 werken aan een betere luchtkwaliteit. Het doel is dat er in 2030 50% gezondheidswinst is door schonere lucht vergeleken met 2016. Het akkoord legt ook een relatie met het Klimaatakkoord, de stikstofaanpak en duurzame mobiliteit. Mike van der Geld: “We werken al iedere dag aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in ‘s-Hertogenbosch. Maar aangezien lucht zich niet aan grenzen houdt is samenwerking noodzakelijk. Het SLA stelt ons bovendien in staat extra stappen te nemen.”

Snuffelfietsen

Het SLA kent een breed palet aan maatregelen voor industrie, verkeer, landbouw en huishoudens. Een belangrijk deel van de winst in luchtkwaliteit komt door een schonere vorm van mobiliteit. Recent is een actieplan Duurzame Mobiliteit gepresenteerd. De komende jaren gaan we in ‘s-Hertogenbosch alle vormen van duurzaam vervoer stimuleren. We beginnen met de fiets en besteden daarna aandacht aan elektrisch rijden en deelmobiliteit. Deze week voegen we daar de inzet van snuffelfietsen aan toe. Het gaat om apparaatjes op de fiets die de luchtkwaliteit meten. Met het apparaat kan de fiets de luchtkwaliteit op verschillende plaatsen in beeld brengen. Mede op basis van deze data kunnen we keuzes maken welke maatregelen nodig zijn voor schone lucht. We gaan #samen voor een gezonde en groene omgeving!

Schone Lucht Akkoord (SLA) ondertekend: samen werken aan een betere luchtkwaliteit

D66 D66 s-Hertogenbosch 14-01-2020 16:02

Wethouder Mike van der Geld heeft samen met 9 provincies, 35 andere gemeenten en de rijksoverheid het Schone Lucht Akkoord (SLA) ondertekend. We willen namelijk allemaal graag in een omgeving met schone lucht leven. Jaarlijks overlijden er  nog 11.000 mensen te vroeg door ongezonde lucht. Er is dus nog veel winst te boeken.

Met het Schone Lucht Akkoord (SLA) willen de partijen tot en met 2030 werken aan een betere luchtkwaliteit. Het doel is dat er in 2030 50% gezondheidswinst is door schonere lucht vergeleken met 2016. Het akkoord legt ook een relatie met het Klimaatakkoord, de stikstofaanpak en duurzame mobiliteit. Mike van der Geld: “We werken al iedere dag aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in ‘s-Hertogenbosch. Maar aangezien lucht zich niet aan grenzen houdt is samenwerking noodzakelijk. Het SLA stelt ons bovendien in staat extra stappen te nemen.”

Snuffelfietsen

Het SLA kent een breed palet aan maatregelen voor industrie, verkeer, landbouw en huishoudens. Een belangrijk deel van de winst in luchtkwaliteit komt door een schonere vorm van mobiliteit. Recent is een actieplan Duurzame Mobiliteit gepresenteerd. De komende jaren gaan we in ‘s-Hertogenbosch alle vormen van duurzaam vervoer stimuleren. We beginnen met de fiets en besteden daarna aandacht aan elektrisch rijden en deelmobiliteit. Deze week voegen we daar de inzet van snuffelfietsen aan toe. Het gaat om apparaatjes op de fiets die de luchtkwaliteit meten. Met het apparaat kan de fiets de luchtkwaliteit op verschillende plaatsen in beeld brengen. Mede op basis van deze data kunnen we keuzes maken welke maatregelen nodig zijn voor schone lucht. We gaan #samen voor een gezonde en groene omgeving!

Fijne feestdagen!

D66 D66 s-Hertogenbosch 24-12-2019 14:14

Namens het bestuur, de fractie en onze wethouder wensen we jullie fijne feestdagen. Maak er een gezond, gelukkig, duurzaam, bruisend en positief 2020 van! We zien jullie graag bij onze nieuwjaarsborrel op 5 januari 2020 om 15.00 uur bij Pompen & Verlouw.

 

Fijne feestdagen!

D66 D66 s-Hertogenbosch 24-12-2019 14:14

Namens het bestuur, de fractie en onze wethouder wensen we jullie fijne feestdagen. Maak er een gezond, gelukkig, duurzaam, bruisend en positief 2020 van! We zien jullie graag bij onze nieuwjaarsborrel op 5 januari 2020 om 15.00 uur bij Pompen & Verlouw.

 

Meten wordt weten (voor schone lucht in Brabant) | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 14-02-2019 00:00

Uit antwoorden op vragen van GroenLinks blijkt dat Den Bosch gaat onderzoeken hoe de gemeente zelf beter de luchtkwaliteit kan meten.

Samen met bewoners.

“Zo kunnen we gericht maatregelen nemen en zetten we weer stappen op weg naar een schone en gezonde leefomgeving” zegt Rene Vonk, raadslid.

Uit ervaringen in bijvoorbeeld Antwerpen blijkt dat je door bewoners te betrekken een goed beeld kan krijgen van de luchtkwaliteit. Ook eerdere metingen van de gemeente gaven een goed beeld, maar deze waren helaas incidenteel.

Op dit moment wordt de luchtkwaliteit in Brabant voor een groot deel niet gemeten, maar berekend. Er staan slechts vijf palen van de Rijksinsituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in de hele provincie.

“Brabant is een uniek gebied met stedelijke en agrarisch gebied vlak bij elkaar en bovendien met belangrijke wegen. Het is dus zeer de vraag of de modellen de luchtkwaliteit goed inschatten.” zegt Hagar Roijackers, lijsttrekker voor GroenLinks bij de verkiezingen voor Provinciale Staten.

Eerder vroeg de Statenfractie van GroenLinks al om hier provinciaal werk van te maken, maar dit heeft het huidige bestuur onvoldoende opgepakt. “Het is goed dat gemeenten een duidelijk signaal afgeven en zelf ook hun verantwoordelijkheid nemen, maar wij willen in de toekomst ook in de hele provincie zorgen voor schonere lucht.”  

Meten=weten: GroenLinks wil meer meetpalen | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 15-01-2019 00:00

Schone lucht is van levensbelang voor ons allemaal. Naar schatting sterven er jaarlijks tot wel tienduizend mensen in Nederland door luchtvervuiling.

Jammer genoeg hoort ook de luchtkwaliteit in Brabant tot de slechtste in Nederland. Dat blijkt uit rekenmodellen die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gebruikt.

Hoe slecht weten we hier eigenlijk niet, want de dichtstbijzijnde meetpaal van het RIVM staat in Eindhoven. En de rekenmodellen kloppen helaas niet altijd.

René Vonk: “Ook wat de luchtkwaliteit betreft geldt meten=weten. Goede meetgegevens zijn natuurlijk nodig om de luchtkwaliteit te kunnen verbeteren. Daarom zijn er meer meetpalen nodig in ’s-Hertogenbosch. Maar we hoeven niet op het rijk te wachten.”

Namens GroenLinks vroeg hij het College van B&W om bij het ministerie aan te dringen dat er betere en betrouwbare meetgegevens komen. En om te onderzoeken hoe bewoners betrokken kunnen worden bij het meten van luchtkwaliteit, zoals bijvoorbeeld nu al in de gemeente Antwerpen gebeurd.

 

Oranjeboulevard = 30 km/uur

D66 D66 s-Hertogenbosch 07-03-2018 08:11

Door invoering van een 30 km/uur regime op de ‘Binnenstadsring’ wordt het doorgaand verkeer rond de binnenstad geweerd. Daartoe besloot de gemeenteraad in 2013. Toch besloten in september 2017 meerdere politieke partijen dat de maximale snelheid op de Koningsweg (Oranjeboulevard) 50 km/uur wordt. Door een motie van D66 afgelopen raadsvergadering werd dat besluit weer teruggedraaid. De Oranjeboulevard = 30 km/uur!

D66 wil dat de Maijweg, Guldenvliesstraat en Hertogstraat samen met bewoners als een groen en autoluw gebied wordt ingericht. Aansluitend daarop wil D66 dat de gemeente samen met bewoners van de Koningsweg en aangrenzende straten tot een groene inrichting van de Oranjeboulevard komt.

Veilig zonder extra geluidshinder “Het is tegenstrijdig dat op een boulevard die ingericht wordt als 30 km/uur-zone een maximale snelheid van 50 km/uur is toegestaan. Deze hoge snelheid zorgt voor meer geluidshinder, ongezonde lucht en gevaarlijke verkeersituaties” aldus raadslid René van den Kerkhof.

Door de aangenomen motie van D66 wordt de verhoging van de snelheid van 30 naar 50 km/uur wordt teruggedraaid. D66 zet de veiligheid, luchtkwaliteit én leefbaarheid van bewoners voorop en kiest voor een groene en prettige leefomgeving.

https://shertogenbosch.d66.nl/2018/03/07/oranjeboulevard-30-km-uur/
D66

Oranjeboulevard = 30 km/uur

D66 D66 s-Hertogenbosch 07-03-2018 08:11

Door invoering van een 30 km/uur regime op de ‘Binnenstadsring’ wordt het doorgaand verkeer rond de binnenstad geweerd. Daartoe besloot de gemeenteraad in 2013. Toch besloten in september 2017 meerdere politieke partijen dat de maximale snelheid op de Koningsweg (Oranjeboulevard) 50 km/uur wordt. Door een motie van D66 afgelopen raadsvergadering werd dat besluit weer teruggedraaid. De Oranjeboulevard = 30 km/uur!

D66 wil dat de Maijweg, Guldenvliesstraat en Hertogstraat samen met bewoners als een groen en autoluw gebied wordt ingericht. Aansluitend daarop wil D66 dat de gemeente samen met bewoners van de Koningsweg en aangrenzende straten tot een groene inrichting van de Oranjeboulevard komt.

Veilig zonder extra geluidshinder “Het is tegenstrijdig dat op een boulevard die ingericht wordt als 30 km/uur-zone een maximale snelheid van 50 km/uur is toegestaan. Deze hoge snelheid zorgt voor meer geluidshinder, ongezonde lucht en gevaarlijke verkeersituaties” aldus raadslid René van den Kerkhof.

Door de aangenomen motie van D66 wordt de verhoging van de snelheid van 30 naar 50 km/uur wordt teruggedraaid. D66 zet de veiligheid, luchtkwaliteit én leefbaarheid van bewoners voorop en kiest voor een groene en prettige leefomgeving.

https://shertogenbosch.d66.nl/2018/03/07/oranjeboulevard-30-km-uur/
D66

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.