Nieuws van politieke partijen in Zwolle over D66 inzichtelijk

2 documenten

Doorzetten Lelystad Airport onbegrijpelijk en onacceptabel

PvdA PvdA D66 Zwolle 09-10-2019 07:50

Eind 2018 heeft onze fractie zich uitgesproken tegen Lelystad Airport. Vanuit de aspecten van overlast, gezondheid, klimaat en vertrouwen in de overheid was er voor ons destijds maar één conclusie mogelijk. De groei van Lelystad Airport dient geen enkel rationeel doel en mag niet doorgaan. 

Helaas wordt dit standpunt niet door alle partijen in de Zwolse politiek gedeeld. Wel zet het college van B&W in op een gezamenlijke regionale lobby richting het ministerie en zijn diverse inwonersgroeperingen druk bezig met het voeren van actie. Ook recent weer, nu de minister besloten heeft de laagvliegroutes te willen openen per 7 november 2019. 

Ondanks al het verzet, ingediende zienswijzen, verstuurde brieven en ga zo maar door lijkt de minister van geen wijken te willen weten. De zogenaamde verkeersverdelingsregeling (VVR) is inmiddels door de Europese Commissie goedgekeurd. Deze VVR gaat in op de verdeling van vliegverkeer tussen Schiphol en Lelystad. Ondanks de wens van de Tweede Kamer – waaronder van regeringspartijen D66 en de CU – om geen autonome groei op Lelystad Airport te krijgen, maakt deze VVR dat wel mogelijk. 

Nu de minister deze goedkeuring heeft ontvangen volgt een andere hobbel voor haar: de stikstofproblematiek. De hoogste bestuursrechter heeft een uitspraak gedaan waardoor het op dit moment niet mogelijk is vergunningen te verstrekken voor activiteiten waar stikstof bij vrij komt. De reactie van de minister ging vervolgens over het verzinnen van een list om Lelystad alsnog te openen en daarmee mogelijk de uitspraak van de rechter te omzeilen. 

Hoewel het onduidelijk is welke kant het uiteindelijk op gaat is het wel duidelijk wat de minister wil: ongeacht de situatie en de bezwaren moet Lelystad Airport open. Meest recent werd dit dus nog weer eens bevestigd door het willen openen van de laagvliegroutes per 7 november 2019 en het alvast instellen van luchtverkeersleiding. 

De manier van handelen en het standpunt van de minister zijn inhoudelijk onbegrijpelijk wat ons betreft, maar gezien de manier waarop ook nog eens democratisch en moreel onacceptabel. We hopen dan ook dat de discussie in het kabinet over de stikstofproblematiek perspectief biedt op het definitief schrappen van Lelystad Airport. Ondertussen zetten wij als fractie in op een stevige lijn waarin we als gemeente en regio fel van ons af bijten. Niet alleen door middel van zienswijzen (die formeel afgedaan worden) – maar ook door luid en duidelijk van ons te laten horen. 

Het bericht Doorzetten Lelystad Airport onbegrijpelijk en onacceptabel verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Van uitstel naar afstel uitbreiding Lelystad Airport

D66 D66 Zwolle 20-04-2018 11:12

Afgelopen woensdag 18 april kwam het oordeel van de commissie MER naar buiten. De commissie geeft aan dat de MER Lelystad Airport niet over hoeft. Op basis hiervan vraagt onze fractie het college zich in te zetten voor afstel van de uitbreiding van Lelystad Airport. De fractie dient hier maandag 23 april een motie voor in tijdens de gemeenteraadsvergadering.

“De commissie oordeelt dat de gegevens in de MER kloppen. Dat lijkt een positieve boodschap, maar is het geenszins. Als de gegevens nu kloppen, hebben de ontwikkelingen vooral de eerste jaren, maar mogelijk nog langer, zeer grote gevolgen voor Zwolle en de regio; er zal langdurig laag gevlogen worden over dit deel van Nederland,” aldus raadslid Claudia van Bruggen.

Voor D66 Zwolle wordt, zonder herindeling van het luchtruim, een onaanvaardbare grens overschreden. De geluids- en milieuoverlast, die door de commissie benoemd worden als ‘aandachtspunt’, zijn enorm. Daarbij kan op het aantal vliegbewegingen niet gehandhaafd worden. Natuur- en milieuclubs, hoogleraren en burgergroepen roepen de minister ondertussen met klem op om veel meer en beter onderzoek te doen naar de gevolgen van Lelystad Airport. Bij de Europese Commissie staan tegelijkertijd vragen open over het selectiviteitsbeleid. Kort samengevat is er meer en meer onduidelijkheid ontstaan in het dossier Lelystad Airport.

De Zwolse D66 fractie vindt de nadelen en de hinder van Lelystad Airport voor Zwolle zwaarder wegen dan de economische en maatschappelijke voordelen, de ontwikkelingen rond de uitbreiding dienen daarom een halt toegeroepen te worden. Milieu, natuur, kwaliteit van de leefomgeving gaan er allemaal op achteruit. D66 vindt dat Nederland zou moeten inzetten op alternatieve manieren van vervoer zoals de trein en schonere vliegtuigen met eerlijke prijsopbouw.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.