Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage over D66 inzichtelijk

5 documenten

Maak ruim baan voor veilige zomer in Den Haag

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 22-05-2020 08:54

Veel Hagenaren balen dat ze tijdens de zomer ook thuis moeten blijven, ondanks de versoepelingen van de afgelopen tijd. De Haagse D66 en GroenLinks kijken naar wat wèl kan deze zomer. Ze willen dat wijken en straten de ruimte en steun krijgen voor zomerse activiteiten. Dit is ook nodig om de drukte op de stranden en in parken te verlichten.

Ruimte voor sport en spel Deze zomer zijn mensen en kinderen vrij, maar blijven ze toch in Den Haag. Dat geeft kansen. Bijvoorbeeld om in de wijk laagdrempelige zomerse activiteiten te organiseren. Of gewoon ruimte waar de kinderen bij hun huis op straat kunnen spelen. “Sport en spel is niet alleen leuk, maar houdt je gezond en heeft zo een preventieve werking tegen corona”, merkt Marieke van Doorn (D66) op. “Of denk aan een pop-up activiteit, zoals theater of sport”, voegt Maarten De Vuyst (GroenLinks) daaraan toe. “Als je dit veilig wil organiseren heb je steun vanuit de gemeente en ruimte nodig. Flink veel ruimte”.

Veilige vakantie De twee willen daarom dat het gemakkelijker wordt om je straat tijdelijk autovrij of autoluw te maken en zo iedereen zijn of haar 1,5 meter te geven. “Als bewoners dit met elkaar willen in hun straat, is medewerking van de gemeente hard nodig”, zegt Van Doorn. “Op het strand en in speeltuinen werd 1,5 meter afstand houden eerder dit jaar al een probleem, vandaar dat we meer ruimte vrij moeten maken in de zomervakantie.” Aldus De Vuyst. Want, zo stellen de twee samen: “als Den Haag niet op zomervakantie kan, dan breng je de zomervakantie naar Den Haag. Op een veilige en verantwoorde manier”

The post Maak ruim baan voor veilige zomer in Den Haag appeared first on D66 Den Haag.

D66: Integratieklas als perfecte vorm van speciaal onderwijs

D66 D66 's-Gravenhage 27-03-2019 13:41

Raadslid Fonda Sahla (D66) pleit voor de introductie van integratieklassen in Den Haag. Dit zijn aparte klassen voor speciaal basisonderwijs, maar wel ondergebracht op reguliere scholen. Het aantal kinderen in Den Haag met een indicatie voor speciaal onderwijs stijgt. De wachttijd voor een plek kan momenteel wel oplopen tot anderhalf jaar. Iedere maand dat een kind met indicatie langer moet wachten op een passende plek zorgt voor achterstanden bij de leerling en extra druk bij de docenten in het reguliere onderwijs. “Door het systeem met integratieklassen krijgen kinderen de begeleiding die ze nodig hebben, zonder uit hun vertrouwde schoolomgeving weg te moeten. Ook haalt werkdruk weg bij het reguliere onderwijs en verkort het de wachtlijsten”,  legt Sahla uit.
Win-win
Leerlingen in een integratieklas krijgen onderwijs op de locatie van een reguliere school, maar wel in een speciale setting met toegesneden begeleiding. Naast het terugdringen van wachtlijsten en het verlagen van werkdruk bij docenten, ziet Sahla nog meer voordelen. “Vriendschappen in de wijk en op school blijven in stand, omdat ze op hun eigen school kunnen blijven. Ze blijven meedoen aan gezamenlijke pauzes en andere gezamenlijke sociale activiteiten binnen de school”, aldus Sahla. 
Haagse pilot
In de provincie Noord-Brabant werkt een aantal scholen al succesvol met integratieklassen op reguliere scholen. Sahla vraagt het Haagse stadsbestuur om scholen die aan de slag willen met deze integratieklassen in Den Haag te ondersteunen bij de invoering. “De integratieklas kan een win-winsituatie opleveren. Als het een succes wordt, zie ik graag dat de wethouder onderzoekt of het op grotere schaal kan”, aldus Sahla.

The post D66: Integratieklas als perfecte vorm van speciaal onderwijs  appeared first on Onze stad.

Zorgen over korte lunchpauzes Haagse basisscholen

D66 D66 's-Gravenhage 15-10-2018 15:15

D66 Den Haag maakt zich zorgen over de gevolgen van het continurooster op de gezondheid van kinderen. Op een school met continurooster is lunchpauze relatief  kort en dat betekent dat kinderen snel moeten eten. Voedingsdeskundigen waarschuwen dat te snel eten lichamelijke klachten kan veroorzaken, zoals buikpijn. “Het is belangrijk dat het Haagse college in overleg gaat met scholen in onze gemeente om te bespreken of er mogelijk oplossingen zijn voor dit probleem”, stelt raadslid Fonda Sahla.
Kwartiertje
Sahla heeft het stadsbestuur gevraagd om snel in contact te treden met scholen die een continurooster hebben. In het continurooster is er vaak vijftien minuten ingeruimd om te lunchen en eveneens vijftien minuten voor buitenspelen. “Een kwartiertje om een boterham te eten is simpelweg tekort voor veel kinderen. Naast het risico op lichamelijke klachten, kan het ook voorkomen dat kinderen te weinig eten. De kans is groot dat ze dan later op de dag sneller naar ongezonde tussendoortjes grijpen en dat heeft natuurlijk ook weer gevolgen op de gezondheid”, waarschuwt Sahla.
 
Continurooster
Sinds 2006 bepalen scholen zelf welke schooltijden ze aanhouden. Bijna één op de drie basisscholen heeft inmiddels een continurooster. Het betekent dat kinderen niet meer naar huis gaan om te lunchen, maar samen op school eten. Sahla benadrukt dat er in principe niets mis is met het continurooster, maar dat het wel belangrijk is om in de toekomst meer tijd in te bouwen voor de lunch.

The post Zorgen over korte lunchpauzes Haagse basisscholen appeared first on Onze stad.

Blog Marieke: werk maken van veilige schoolfietsroutes

D66 D66 's-Gravenhage 12-09-2018 09:58

In diverse media bleek recent dat de veiligheid op de route naar Haagse basisscholen nogal eens te wensen over laat. Het Algemeen Dagblad opende laatst zelfs met de schokkende kop: “Routes naar Haagse scholen behoren tot de meest gevaarlijke in Nederland.” In de top drie gevaarlijkste routes staan twee Haagse scholen. Dat zijn de Prinses Marijkeschool en de Koningin Beatrixschool. Samen met onderwijswoordvoerder Fonda Sahla nam ik daarom polshoogte.

Nuancering  

De ligging van beide scholen direct achter de drukke Vaillantlaan is mogelijk de verklaring voor hun top-3 notering. De artikelen spreken over een groot aantal ongelukken op de Vaillantlaan. Dat staat echter los van de scholen. Schooldirecties hebben in 30 jaar tijd namelijk maar één verkeersongeval met een leerling meegemaakt. Daarbij komt dat één plek in die top-3 voor beide scholen ook voldoende zou zijn, aangezien de scholen aan elkaar gebouwd zijn.

Aandachtspunten

Enige nuancering van de publicaties is dus op zijn plaats, maar dat neemt niet weg dat er wel een aantal punten is waar aandacht voor moet zijn. Wat opvalt is de afwezigheid van de klaar-overs op de Wouwermanstraat dit schooljaar. Vorig jaar stonden ze er nog wel. Navraag op de Prinses Marijke- en Koningin Beatrixschool leert dat hiervoor moeilijk ouders te vinden zijn. Dat komt door het agressieve rijgedrag en de onoverzichtelijke situatie aan beide kanten van de straat. Door budgettaire krapte op de scholen lukt het niet om voldoende ouders structureel bereid te vinden om deze taak op zich te nemen.

Wat ook opvalt is het grote aantal geparkeerde auto’s voor de scholen en het kleine aantal fietsen in de rekken. Waarom brengen niet meer ouders hun kinderen met de fiets naar school? Dat zou veel autoverkeer schelen. Directies van de scholen beamen dat het moeilijk is om ouders en kinderen ervan te overtuigen met de fiets naar school te komen. Het ontbreekt hen aan fietsenstallingen en veilige oversteek-plekken. De route richting beide scholen is vanaf de Haagse Markt, Kempstraat, Hoefkade en Vaillantlaan erg gevaarlijk door het drukke autoverkeer.

Vaillantlaan 

Het staat in mijn ogen vast dat deze schoolroutes in de Schilderswijk niet kindvriendelijk genoeg zijn.  Maar verkeersveiligheid van de Vaillantlaan vraagt, los van veilige schoolroutes, om verbeteringen. Met name het punt waar Vaillantlaan, Hoefkade en Wouwermanstraat samenkomen is erg onoverzichtelijk. De Gemeenteraad heeft onze D66-Verkeerswethouder Robert van Asten al gevraagd om te onderzoeken hoe het verkeer daar veiliger kan worden. De vorderingen op de Vaillantlaan houden we nauwlettend in de gaten. Immers willen wij dat er meer gefietst wordt in onze stad en dan is veiligheid een belangrijke voorwaarde!

The post Blog Marieke: werk maken van veilige schoolfietsroutes appeared first on Onze stad.

Kinderen niet op zwemles door onbegrijpelijk aanmeldsysteem

D66 D66 's-Gravenhage 14-03-2018 09:22

D66 wil dat het aanmelden voor zwemlessen eindelijk eenvoudiger wordt. Ouders komen tijdens het aanmeldproces in een wirwar van aanbieders, prijzen en wachtlijsten terecht. De lastige aanmelding is een probleem voor ouders en werpt een onnodige drempel op om hun kind aan te melden voor zwemles. “Voor de veiligheid van kinderen is het van groot belang dat ze leren zwemmen. Daarom eis ik van het college dat het aanmeldsysteem snel simpeler wordt”, stelt Daniel Scheper.

Samenwerken

Het aanmelden voor zwemles is al langer een probleem in Den Haag. In 2016 stelde D66 voor het eerst vragen over de problematiek en toen beloofde wethouder Baldewsingh een aanpak. D66 ziet graag dat het aanmeldsysteem nu toch echt op de schop gaat. “Het is tijd dat het stadsbestuur alle zwemlesaanbieders bij elkaar roept en gezamenlijk een systeem ontwikkelt. Dan wordt het niet alleen overzichtelijker, maar de betere samenwerking is ook een kans om wachtlijsten in te korten”, stelt Scheper.

Gevaar

Scheper benadrukt dat het geduld op is. Het is inmiddels al anderhalf jaar geleden dat D66 dit probleem voor het eerst bij de wethouder heeft aangekaart. “We moeten echt voorkomen dat het aantal Haagse kinderen dat leert zwemmen afneemt, omdat het aanmeldsysteem onbegrijpelijk is voor ouders. Na anderhalf jaar wachten op een oplossing is het tijd voor actie”, stelt Scheper.

The post Kinderen niet op zwemles door onbegrijpelijk aanmeldsysteem  appeared first on Onze stad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.