Nieuws van politieke partijen in Amsterdam over CDA inzichtelijk

5 documenten

Luisterend oor voor leraren

CDA CDA Amsterdam 15-09-2020 11:04

“We hebben de #leraren hard nodig in Amsterdam. Daarom stellen we mede op verzoek van @DiederikBoomsma een aantal extra parkeervergunningen voor scholen beschikbaar”luiddede tweet van wethouder Verkeer en Vervoer Sharon Dijksma op 5 juni nadatHet Paroolhierover berichtte. Het is weer een bevestiging dat het CDA met zijn eenmansfractie veel kan bereiken voor stadsbewoners. In mijn vorige stukje voor deze katern schreef ik hoe wij tientallen scholen vroegen naar hun ervaring met het parkeren bij scholen. Dat bleek toen al een groot probleem en covid-19 heeft het thema nog hoger op de agenda doen zetten. Wederom hebben we scholen benaderd om het net op te halen. Dat is sowieso mijn favoriete manier van politiek bedrijven in deze stad: we zijn er immers om Amsterdammers een stem te geven in het lokaal bestuur. Ik zou nergens zijn zonder de input van experts, schoolhoofden, leraren en ouders. Daar staan we als CDA inmiddels ook wel bekend om: toegankelijk zijn, een luisterend oor bieden en op constructieve wijze successen binnen halen. Afijn, het parkeren tijdens corona. Zeker ten tijde van deze crisis waarin de leraren een extra risico lopen door voor de klas te blijven staan zou het veilig reizen naar werk toch wel de minste zorg moeten zijn. En na stevig aandringen werd dit beaamt. Deze leraren zijn er immers voor onze kinderen, en ik vind dat de Gemeente Amsterdam verplicht is er te zijn voor haar Amsterdamse leraren. Daar blijf ik op hameren, ook nu met de ventilatie op scholen, nóg zo een extra risico voor leraren. Amsterdam moet klaar staan voor de leraar zoals zij klaar staan voor de toekomst. Ik wens alle leraren, ouders en kinderen een gezond en veilig schooljaar toe! Lotte Schipper Duoraadslid Werk, Inkomen & Onderwijs lotte@cda.amsterdam

De toekomst van bijzonder onderwijs

CDA CDA Amsterdam 26-02-2020 07:52

Onderwijs heb je in allerlei soorten en maten: Van katholiek tot montessori en van Joods tot dalton: In Amsterdam hebben ouders en hun kinderen een grote schoolkeuze. Maar bijzonder onderwijs is onder druk te komen staan en de wethouder onderwijs fantaseert zelfs over het afschaffen van artikel 23 van de Grondwet, die vrijheid van onderwijs garandeert. Dinsdagavond 10 maart gaan we in het gebouw van het Sint-Nicolaaslyceum (katholiek) in gesprek over de toekomst van bijzonder onderwijs. Het panel bestaat uitHansko Broeksteeg (Radboud Universiteit), Michel Rog (CDA-Tweede Kamerlid), Menno van de Koppel (Onderwijs Consumenten Organisatie), Atie van der Vlist (directeur Gereformeerde Basisschool Veerkracht) en Lotte Schipper (CDA-duoraadslid onderwijs). De gespreksleider is Marleen Sanderse (CDA-statenlid Noord-Holland). De inloop is om 19.30 uur en het gesprek duurt van 20.00 tot 21.30 uur. Het adres is Beethovenplein 2, vlak bij Station Zuid.

Lotte stelt parkeerproblemen leraren aan de kaak

CDA CDA PvdA Amsterdam 30-01-2020 11:51

Donderdag 30 januari 2020 schrijft De Telegraaf over de parkeerproblemen voor leraren bij basisscholen, wat door het CDA geagendeerd is. Lees de tekst hier: ---- Docenten die met de auto van buiten de stad komen om in Amsterdam les te geven betalen zich scheel aan parkeerkosten, die door scholen vaak met onderwijsgeld vergoed worden. „Verhoog het aantal parkeervergunningen voor docenten drastisch!”, zo luidt de roep van diverse schoolbesturen. Door Mike Muller Afgelopen week presenteerde de gemeente Amsterdam een noodplan voor de scholen, juist ook vanwege het lerarentekort. Intussen proberen schoolbesturen docenten die ze al in dienst hebben - 40 procent van alle docenten in Amsterdam woont buiten Amsterdam - te behouden. Ze lopen daarbij tegen steeds meer problemen op: de docenten die niet met het openbaar vervoer naar de stad (kunnen) komen, moeten door de uitbreiding van de gebieden waar betaald parkeren geldt en de opgehoogde parkeertarieven bij de parkeerautomaten flink in de buidel tasten. „Het gekke is alleen dat wij alles op alles moeten zetten om onze docenten te behouden, maar bij de gemeente tegen een muur aan bureaucratie lopen”, zegt directrice Ella Rietvelt van basisschool De Nautilus. Hoewel de gemeente Amsterdam besloot om alle scholen - buiten het Centrum - twee extra parkeervergunningen voor hun docenten te gunnen, blijkt dat in de praktijk voor aanvragers niet te doen. ’We moeten wel’ Op schooldagen is het parkeren voor de Nautilus aan de Theophile de Bockstraat geen probleem, zo blijkt. „De meeste mensen met een auto zijn dan de stad uit”, verklaart Yvonne Hooge Smit, die zich afgelopen maanden voor de school vastbeet in het aanvragen van parkeervergunningen voor docenten. „Nieuwe leerkrachten die bij ons willen komen werken, stellen vaak als eis dat ze wel een parkeervergunning of een vergoeding voor het betaald parkeren willen hebben. De kosten voor een dagkaart zijn hier namelijk vastgesteld op 28 euro. Omdat wij de goede docenten niet willen laten lopen, bieden we ze een vergoeding voor de parkeerkosten aan. We zullen wel moeten als we geen lege klassen willen.” Het aanvragen van een parkeervergunning voor docenten blijkt in de praktijk een stroperig proces. Uit ervaringen van de schoolbesturen blijkt dat het dikwijls zes tot acht weken kan duren voor er antwoord volgt op de aanvraag. In zes weken lopen de kosten (28 euro voor een dagkaart keer vijf dagen) op tot 840 euro, per docent. Op jaarbasis betekent dit dat de school een bedrag van 5600 euro (40 lesweken) kwijt is per docent. „Dat is dus geld dat veel beter besteed kan worden aan het onderwijs”, zegt directrice Rietvelt. WachttijdenEn de problemen worden nog groter, voorspellen de schoolbestuurders. Het is de ambitie van het stadsbestuur om de komende jaren meer auto’s uit het straatbeeld te verwijderen. „Bijkomend probleem is dat de maatschappelijke vergunningen (voor een bedrag van 212 euro voor een half jaar, red.) per augustus geschrapt worden”, weet Yvonne Hooge Smit. De enige optie is dan nog om een ’bedrijfsvergunning’ aan te vragen. Maar ook daar gelden maandenlange wachttijden. En dan betaal je je dus alweer suf.” Die problemen bij de Nautilus staan niet op zichzelf, zo blijkt uit een rondvraag van de hoofdstedelijke CDA-fractie bij schoolbesturen. Ruim twee honderd scholen werden aangeschreven en van zestig volgde een reactie, zegt duoraadslid Lotte Schipper die de kwestie op de kaart heeft gezet. ParkeerschijfIn Zuidoost bijvoorbeeld. Daar zijn blauwe zones met een parkeertijd van anderhalf uur en blijkt het aantal parkeervergunningen voor een van de scholen niet voldoende om alle leerkrachten daarvan te voorzien. „Dit betekent dat men wekkers moet zetten om de parkeerschijf te verzetten. Dit heeft tot gevolg dat lessen onderbroken moeten worden en er onrust ontstaat. Het gebeurt en is gebeurd dat men dit ook vergeet en geconfronteerd wordt met een boete van ruim 90 euro. Dit alles heeft tot gevolg dat collega’s die niet standaard over een vergunning beschikken nadenken over een andere werkplek (in de regio)”, zo schrijft de schooldirectie. Een school in Noord betaalt jaarlijks 20.000 euro aan parkeerkaarten, een andere schoolbestuurder in dat stadsdeel schrijft dat er al leerkrachten vertrokken zijn vanwege de hoge parkeerkosten. Een schoolbestuur in Nieuw-West werd geconfronteerd met 18 boetes; de gemeente had de facturen voor de vergunningen niet naar school, maar naar het oude postbusnummer van de stichting waren gestuurd. AutoluwBaukje van der Wissel, directeur van het Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland, kan er ook over meepraten. Ook bij haar school komt de helft van het team van buiten de stad. „Hier kosten de dagkaarten voor het parkeren ook 21 euro. Dat geld kun je dus niet besteden aan het onderwijs, terwijl dat nodig zou zijn. Sommige mensen die niet in de stad wonen kunnen ook niet zonder auto. Niet voor iedereen is de elektrische fiets of het ov een alternatief. Daarnaast is er in andere gebieden ook een lerarentekort. We doen er alles aan om hen voor Amsterdam te behouden, maar op een gegeven moment wordt dat wel lastig.” Als oplossing wordt door diverse docenten het flink ophogen van de parkeervergunningen voor docenten geopperd. Maar dat staat weer haaks op de ’agenda Autoluw’. Daarin wordt juist gepleit voor minder parkeervergunningen. CDA’er Lotte Schipper kaartte de kwestie gisteren in de raadscommissie aan. Ze wil op korte termijn maatregelen van het college, bijvoorbeeld door het aantal parkeervergunningen voor docenten snel op te hogen. Ze wil dat alle drempels die worden opgeworpen voor nieuwe docenten juist worden weggenomen. Eén loketWethouder Marjolein Moorman (PvdA, Onderwijs) erkent dat het systeem nog niet goed werkt. „Het blijkt dat de maatregelen die we op papier genomen goed zijn, maar dat we er in de uitvoering minder in slagen dan we willen. We hebben al twee vergunningen extra per school toegevoegd, terwijl dat eigenlijk haaks staat op de Agenda Autoluw. Maar ook hier geldt: nood breekt wetten.” Volgens Moorman moet er meer snelheid in de procedures komen. „We zijn een grote stad en afdelingen werken helaas niet altijd optimaal samen.” Ze belooft dat er één loket komt waar alle aanvragen voor docenten worden behandeld. Ook wordt gekeken of er extra geld beschikbaar kan worden gesteld voor het vergoeden van reiskosten. Schipper is daar nog niet gerust op. „Op zich ben ik blij dat de PvdA meer prioriteit wil geven aan het lerarentekort dan aan het autoluw maken van de stad. Maar we wachten al maanden op meer maatregelen. Het kan voor de gemeente geen verrassing zijn: al sinds 2018 kaarten we dit met enige regelmaat aan en pleiten we voor meer maatregelen. We kunnen geen enkel docent in deze stad meer missen. Het verhogen van het aantal parkeervergunningen is niet de oplossing voor het lerarentekort, maar haalt wel een enorme drempel weg.”

Kom naar het CDA Onderwijscafé!

CDA CDA Amsterdam 27-05-2019 07:47

Tientallen ouders spraken erover in bij de gemeenteraad: Kinderen die niet op de school van hun top 3, niet van hun top 5, en sommigen zelfs niet in de ‘top 10’ terechtkwamen. Ouders en kinderen verdienen beter! En het kán beter! Daarom organiseert het CDA Amsterdam op dinsdag 11 juni het allereerste onderwijscafé. Op deze avond gaan we in gesprek over het onderwijs en het lotingssysteem in Amsterdam. Ga deze avond in gesprek met de Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam (VSA), de Amsterdamse Vereniging van Schoolbesturen (Alwin Hietbrink, tevens rector Barlaeus), de Kinderombudsman en Michel Rog (CDA-woordvoerder onderwijs in de Tweede Kamer). Ouders en geïnteresseerden zijn van harte welkom vanaf 19.30 uur (aanvang 20.00 uur) in de aula van het Barlaeus Gymnasium (Weteringschans 29-31, Amsterdam). Wees erbij! Geef je aanwezigheid aan via dit FB-event of via fractie@cda.amsterdam.

Centrale loting stelt weer teleur

CDA CDA Amsterdam 11-04-2019 06:28

Afgelopen donderdag wachtten veel achtstegroepers vol spanning op het resultaat: Op welke middelbare school zullen ze de komende jaren zitten? Helaas zijn weer veel kinderen teleurgesteld. 1.256 kinderen (17,6%) zijn niet geplaatst op hun school van voorkeur, dat is bijna 300 meer dan vorig jaar. Helaas zijn er zelfs kinderen die buiten hun top 10 vallen. Het CDA is al jaren tegen dit beleid, omdat het kinderen behandelt als cijfers, in plaats van personen. Amsterdam kent een grote diversiteit aan scholen, van Dalton tot montessori en met vakken als Oudgrieks en dans. Duoraadslid Werk, Inkomen & Onderwijs, Lotte Schipper: 'Die diversiteit in het onderwijs moeten we juíst koesteren!' Daarom zal onze partij in Amsterdam blijven strijden voor echte vrije schoolkeuze, want ouders en kinderen weten zelf het best welke school bij hen past.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.