Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

3 documenten

Rog: bescherm kinderen tegen antidemocratisch gedachtengoed

CDA CDA Zuid-Holland 15-03-2019 09:47

‘Het CDA wil de kinderen die nu nog op de islamitische school het Cornelius Haga in Amsterdam zitten beschermen tegen antidemocratisch, jihadistisch gedachtegoed. Geen kind mag blootgesteld worden aan schoolbestuurders of onderwijspersoneel die zich keren tegen onze democratische rechtsstaat. Of je nu op een openbare, christelijke, islamitische of algemeen bijzondere school zit, je wordt toegerust op deelname aan onze open, democratische samenleving. Het CDA staat pal voor de vrijheid van onderwijs, maar dit grondrecht mag nooit gebruikt worden om de rechtsstaat te ondermijnen.’ Zo vatte onderwijswoordvoerder Michel Rog het CDA-standpunt kernachtig samen, in zijn inbreng in het debat over deze school.AanwijzingsbevoegdheidOp dit moment heeft de minister in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs geen aanwijzingsbevoegdheid als een bestuurder zich maatschappelijk onverantwoord of antidemocratisch gedraagt. (Een aanwijzing is een opdracht om binnen een gestelde redelijke termijn een bepaalde gedragslijn te volgen, gericht op het beëindigen of ongedaan maken van een overtreding). Het CDA vindt dat een gemis, net als het ontbreken van de mogelijkheid om een bestuurder te schorsen. Daarom diende Rog samen met een aantal andere partijen een motie in, waarin het kabinet wordt verzocht zo snel mogelijk te zorgen dat de minister wel deze bevoegdheden krijgt. Aanpassing Bibob-wetgeving en GemeentewetOp dit moment lijkt het onmogelijk om met de bestaande wetgeving het Cornelius Haga Lyceum te sluiten. Om toch onmiddellijk op te kunnen treden als de nationale veiligheid of de democratische rechtsorde in gevaar is, verzocht Rog via een tweede motie de regering om te onderzoeken of de Bibob-wetgeving en/of de Gemeentewet kunnen worden aangepast. Zodat ook onderwijsinstellingen, waarover informatie voorhanden is dat de nationale veiligheid wordt bedreigd dan wel de democratische rechtsorde, kunnen worden gesloten.

Rog: Geen ‘afrekentoets’, maar beter rekenonderwijs

CDA CDA D66 Zuid-Holland 24-01-2019 12:48

Het CDA wil beter rekenonderwijs, niet weer een nieuwe ‘afrekentoets’. Rekenen hoort onderdeel te worden van het vak Wiskunde, precies zoals de leraren dat zelf ook willen. Zo verwoordde onderwijswoordvoerder Michel Rog het CDA-standpunt bij het debat over de plannen van minister Slob voor een nieuwe rekentoets op de middelbare school. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het pleidooi van CDA en D66 om geen rekentoets in te voeren, maar het onderwijs zelf te verbeteren. Rog: “Scholieren moeten zeker beter leren rekenen, maar dat gebeurt niet door blind te staren op een nieuwe rekentoets. Zelfs de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) is tegen een aparte toets. Zij stelt voor om rekenen onder te brengen bij wiskunde, maar ook bij andere vakken, zoals natuurkunde of economie. Het wordt tijd dat minister Slob zijn oor te luisteren legt bij de leraren.” In het voorstel van minister Slob mogen scholen zelf een nieuwe toets opstellen. Het valt onder het schoolexamen en is dus geen onderdeel van het centraal examen. Het plan zou in moeten gaan in het schooljaar 2019-2020, waarbij leerlingen minimaal een 4 moeten halen. Rog vindt het ook een raar beeld dat als we rekenen echt belangrijk vinden, iemand dan toch kan slagen met het cijfer 4 voor rekenen. In de praktijk betekent dit dat zelfs een 3,5 voor je rekentoets bij het schoolexamen ‘voldoende’ is. Het CDA is wel enthousiast over het door de NVvW en Ministerie van OCW gezamenlijk uitgewerkte alternatief ‘Nieuw Perspectief op Rekenen in het VO’. Kernpunt van dit alternatief is de integratie van wiskunde en rekenen. In de onderbouw krijgen alle leerlingen nu al wiskunde. Op basis van dit fundament worden in de bovenbouw de rekenvaardigheden verder verbeterd en onderhouden.

Rog: Middelbare scholen krimpregio’s beter ondersteunen

CDA CDA Zuid-Holland 03-10-2018 12:37

Al sinds 2010 is het Ministerie van Onderwijs met het Voortgezet Onderwijs (VO-Raad) in gesprek over een eenvoudiger bekostigingsmodel voor middelbare schoolgemeenschappen. Nu is deze bekostiging veel te complex, is er teveel bureaucratie en kent dit vreemde verschillen in de bekostiging per leerling. Een vereenvoudiging is dan ook hard nodig. Maar nu er eindelijk een akkoord is tussen minister Slob en een meerderheid van de VO-Raad over deze vereenvoudiging, blijken vooral brede schoolgemeenschappen en scholen in krimpregio’s er financieel extra op achteruit te gaan. Daarom pleitte CDA-Kamerlid Michel Rog er vandaag in een debat met de minister voor om het model zo aan te passen, dat deze ongelijkheid wordt weggenomen.Effecten op schoolniveauOp verzoek van Michel Rog heeft de minister afgelopen maandag de Kamer een landelijk overzicht gestuurd met de effecten van dit voorstel op schoolniveau, inclusief een analyse hoe dit zich verhoudt tot de krimpproblematiek. Daarin werd het beeld bevestigd dat brede scholen in krimpregio’s bovenop het dalende leerlingaantal, last krijgen van negatieve herverdeeleffecten. Volgens Rog is het dan ook een goede zaak dat de commissie-Dijkgraaf op dit moment bezig is met een onderzoek naar de impact van leerlingdaling, de knelpunten in kaart brengt en hopelijk met goede oplossingsrichtingen komt. Hij vroeg daarom ook de minister om de opbrengsten van deze commissie mee te wegen bij de beoordeling van het uiteindelijke wetsvoorstel. Daarnaast vroeg hij of de minister bereid is tot heroverweging van dit voorstel en de positie van brede scholengemeenschappen juist te versterken, zoals ook is vastgelegd in het regeerakkoord.Rog: ‘Het overzicht drukt de neus op de feiten. Met deze gevolgen kunnen wij niet akkoord gaan. Scholen in krimpregio’s worden dubbel getroffen. Het doel was om het model te vereenvoudigen, niet om middelen te verschuiven van scholen uit krimpregio’s naar groeiregio’s, of van brede scholengemeenschappen naar categorale scholen.’ Belang brede schoolgemeenschappen krimpregio’sVerschillende schoolbesturen uit het hele land, van Friesland tot Zeeland, hebben hun ongenoegen over het voorstel van de minister al laten blijken. Kleine, brede schoolgemeenschappen hebben volgens het CDA een belangrijke functie: ze bedienen vaak een groot voedingsgebied en zorgen voor leefbaarheid en bereikbaarheid in krimpgebieden. Michel Rog noemde bijvoorbeeld de positie van de enige schoolgemeenschap op Texel. Dat bestuur zou te maken krijgen met een negatieve herverdeling van maar liefst 4,1% en wordt daarmee in haar voortbestaan bedreigd. De scholen op de andere Waddeneilanden worden als ‘uitzonderingsscholen’ wel beschermd door de waddentoets: hoe kijkt de minister hier naar? Rog: ‘Het CDA hecht juist aan thuisnabij onderwijs in alle regio’s en brede scholengemeenschappen. Zodat leerlingen kunnen ‘stapelen’ of op een school kunnen blijven als ze beter passen op een niveau lager. Daarom willen we bijvoorbeeld ook kleine scholen extra ondersteunen.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.