Nieuws van VVD in Ridderkerk inzichtelijk

10 documenten

Hou het leuk en veilig!

VVD VVD Ridderkerk 30-12-2022 11:52

Het einde van het jaar is nu echt in zicht. Voor veel mensen is dat ook het moment om het jaar af te sluiten met oliebollen, champagne en natuurlijk vuurwerk!Helaas zorgt dat laatste regelmatig voor veel overlast. Iedereen weet dat het afsteken van vuurwerk alleen toegestaan is vanaf oudejaarsdag (31 december) om 18.00 uur en Nieuwjaarsdag (1 januari) tot 02.00 uur. Toch horen we al regelmatig knallen van (illegaal) vuurwerk, worden er dingen op straat door vuurwerk vernield, gebeuren er ongelukken en dat geeft inwoners en huisdieren een onveilig gevoel. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn. Koop geen illegaal vuurwerk, belemmer weggebruikers en hulpdiensten niet en steek alleen vuurwerk af tussen de tijden dat het is toegestaan. In onze ogen moet de politie hard optreden tegen mensen die voor onveilige situaties zorgen en de regels negeren.

Gelukkig is er ook een grote groep mensen die zich inzet voor een fijne jaarwisseling, bijvoorbeeld door het ondersteunen van initiatieven van de buurtpreventie in je eigen wijk. Die initiatieven juichen wij alleen maar toe. 

Laten we er samen voor zorgen dat Oud & Nieuw een mooi en gezellig moment is voor iedereen in Ridderkerk.

Derde wijziging Algemene Plaatselijke Verordening Ridderkerk 2020

VVD VVD Ridderkerk 15-12-2022 09:30

Afgelopen week heb ik werk van iemand overgenomen en die overdracht bestond in deze uit inloggen, systemen, email-machtigingen, digitale mandatering, contractondertekening, flowcharts, chatgroepen, chatfuncties, digitaal bellen, voicemails, chatbots, Artificial Intelligence, Augmented Reality  … Het heeft zijn fijne kanten he, digitaal, alles kan zo ongeveer vanaf de werkplek, maar het heeft ook minder fijne kanten, alles kan vanaf mijn werkplek… Alles online.

In een breder verband, want daar gaat het vandaag over, is het ook, zo denken wij een heel goede vraag gelden de regels die in de openbare ruimte gelden ook online? Er gebeuren ook dingen, die we in de fysieke wereld meteen zouden afkeuren en daar hebben we dan letterlijk en figuurlijke grondslagen voor in verordeningen, maar voor online oproepen tot ellende bijvoorbeeld hebben we dat niet, oproepen tot grafschennis vorig jaar in Bodegraven, online oproepen tot rellen, online oproepen tot boerenprotesten, de avondklokrellen.

Vandaar deze motie, bedoeld om de burgemeester een grondslag te geven om preventief te kunnen optreden. De interpretatie die Partij 18PLUS daaraan geeft m.b.t. de groepsvorming, ondersteunen wij van harte. De actualiteit hiervan blijkt ook uit de inzet van de MCU waar we gisteren bericht over kregen. En daarbij geldt voor wat betreft het online oproepen tot wanordelijkheden ook het artikel dat staat in het Blad Burgemeester van december 2022, met een artikel dat als ondertitel heeft ‘Burgemeester: de sherrif van het internet’, en waarin ook staat dat het de moeite waard is gemeenteraden het niveau van openbare orde te laten beïnvloeden door een grondslag tegen online oproepen in hun APV te regelen – diezelfde Bantema die mevrouw Kayadoe opnoemt.

Maak kennis met Timo Ringlever!

VVD VVD Ridderkerk 19-12-2021 11:07

https://ridderkerk.vvd.nl/nieuws/47290/maak-kennis-met-timo-ringlever
De komende tijd presenteren wij alle kandidaten voor de gemeenteraadraadsverkiezingen in 2022. Dit nieuwe jaar beginnen we goed.
Vandaag is onze nummer 4 van de lijst aan de beurt. Timo Ringlever is student aan de Erasmus Universiteit, en binnenkort voorlichter in de Tweede Kamer. Hij zet zich in voor een veilig, tolerant en inclusief Ridderkerk waar iedereen zichzelf kan zijn. Ook wil hij Ridderkerk zo bereikbaar mogelijk maken, waardoor Ridderkerk aantrekkelijk blijft. Samen met de andere kandidaten wil hij bouwen aan een toekomstbestendig Ridderkerk.
Voor de andere kandidaten, houd onze social media in de gaten ...

Vragen over 'het Ridderkerk gevoel'

VVD VVD Ridderkerk 14-03-2021 08:45

Vraag 1

Is het college van Ridderkerk het met Leefbaar Ridderkerk en WD Ridderkerk eens dat huisvesting van Ridderkerkse BOA’s in Barendrecht, een waarschuwing van BOA’s gemeente Albrandswaard op een aanhangwagen op Ridderkerks grondgebied en een Barendrechtse jaaropgave i.v.m. een Ridderkerkse TOZO uitkering geen recht doet aan bevordering van optimale service met een Ridderkerks karakter? Indien u het met onze zienswijze niet eens bent, waarom niet?

Antwoord: In de beantwoording van uw overige vragen kunt u opmaken dat uw stelling bij deze vraag niet klopt of leunt op een enkel incident. Hiermee doet u naar onze mening onze organisatie tekort. De medewerkersstreven ernaar om iedere dag een optimale service te bieden aan onze inwoners en ondernemers. Zo worden TOZO aanvragen ruim binnen de termijn afgehandeld en verstrekt. Daar waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Als er fouten geconstateerd worden, dan worden deze verholpen en waar nodig procedures aangepast.

Vraag 2

Is het inderdaad correct dat de Ridderkerkse BOA’s hun hoofdstandplaats in Barendrecht hebben?

Antwoord: Nee dit is niet correct. De BOA’s zijn niet in Barendrecht gehuisvest, ze werken zoveel mogelijk vanuit het gemeentehuis in Ridderkerk. Het BOA-team komt periodiek samen in Barendrecht om met collega’s af te stemmen over het werk. Op die manier wordt voorzien in adequate handhaving waarbij ook vervangingen ondersteuning is geborgd. Daarbuiten zijn de collega’s zoveel mogelijk in de wijken aanwezig.

Vraag 3

Indien de Ridderkerkse BOA’s hun hoofdstandplaats in Barendrecht hebben, wat is daar dan de reden van?

Antwoord: Zoals bij vraag 2 beschreven hebben de Ridderkerkse BOA’s geen hoofdstandplaats in Barendrecht.

Vraag 4

Wij zien onze BOA’s graag (zoveel als mogelijk) zichtbaar in Ridderkerk op straat en in onze nabijheid als aanspreekpunt voor onze inwoners en uiteraard voor handhaving van de regels. Elke minuut aan onnodig reisverkeer vinden wij zonde. Welke mogelijkheden zijn er eventueel om de (hoofd)standplaats in (het centrum van) Ridderkerk te vestigen en op welke termijn zou dat gerealiseerd kunnen worden?

Antwoord: Met de uitbreiding van het BOA-team en het feit dat er vaker op de fiets wordt gesurveilleerd is de zichtbaarheid van de BOA’s in Ridderkerk verhoogd. Daarnaast kunnen door de aangeschafte digitalehandhavingssoftware een groot deel van de zaken op straat worden afgedaan in plaats van op kantoor. Het wegvallen van tijd in de wijk (door reistijd) is in principe beperkt omdat deze beweging alleen aan het begin en aan het eind van de dienst plaatsvindt. Het BOA-team kan door de centrale aansturing vanuit één locatie wisselingen en tekorten door ziekte opvangen. Ook kan op een adequate wijze worden opgeschaald als ondersteuning van het team wenselijk/noodzakelijk is.

 

Vraag 5

Hoe kan het dat een schriftelijke AIbrandswaards waarschuwing van een BOA hangt aan een aanhanger, die langer dan de toegestane termijn geparkeerd staat op openbaar terrein in Ridderkerk?

Antwoord: De BOA’s vanuit de BAR-organisatie vervangen elkaar bij ziekte en ondersteunen waar nodig. Zo blijft de handhaving binnen de gemeente Ridderkerk geborgd. Ook wisselen de BOA’s zo nu en dan van werklocatie en lopen ze mee met een Ridderkerkse BOA. Bij het uitdelen van een waarschuwing is per abuis de verkeerde sticker/kaart gebruikt.

Vraag 6

Is de waarschuwing genoemd onder punt 5 gegeven door een BOA uit Albrandswaard of uit Ridderkerk? Indien het een BOA uit Albrandswaard betreft, betekent dit dan dat we in Ridderkerk nog niet genoeg capaciteit aan BOA’s hebben of was deze inzet een noodgeval?

Antwoord: Zoals beschreven ondersteunen de BOA’s uit het gehele BAR-gebied elkaar. In dit specifieke geval is een Albrandswaardse BOA bijgesprongen in Ridderkerk. De BOA’s zijn bevoegd om in het hele BAR-gebied te handhaven. Dit is van belang bij grootschalige of onveilige situaties waarbij bijstand geleverd moet (kunnen) worden aan collega’s. Gezien de huidige ontwikkelingen vanwege corona is het BOA-team met taakaccent Ridderkerk tijdelijk uitgebreid met 2 fte. Hierdoor is het team in staat adequaat handhavend op te treden. Bij noodsituaties of ondersteuningsvragen wordt opgeschaald vanuit het BOA-team

Vraag 7

Omdat de aanhanger er vele dagen na die waarschuwing nog steeds staat, hebben inwoners ons gevraagd op welk moment na een formele (schriftelijke) waarschuwing actie wordt ondernomen. Wij moesten hen het antwoord schuldig blijven. Hoeveel dagen na een aankondiging wordt er actie ondernomen en op welke wijze wordt dit gemonitord?

Antwoord: Conform de APV krijgt een inwoner na de waarschuwing 7 dagen de tijd om de aanhanger te verwijderen. Na 7 dagen zal de gemeente dit doen, waarbij de kosten worden verhaald op de eigenaar. Vanwege de coronamaatregelen en de hiermee gepaard gaande prioritering in de handhavingswerkzaamheden nemen sommige zaken wat meer tijd in beslag

Vraag 8

Wanneer een in Ridderkerk wonende ondernemer een TOZO uitkering in Ridderkerk heeft aangevraagd en gekregen, hoe kan het gebeuren dat meerdere ondernemers een jaaropgave, i.v.m. deze uitkering, van de gemeente Barendrecht ontvangen en niet van de gemeente Ridderkerk?

Antwoord: De TOZO uitkering wordt betaald door de gemeente waar de ondernemer op dat moment stond ingeschreven volgens BRP. De laatst genoemde gemeente verzorgt de jaaropgaaf. Uit controle is gebleken dat in 2 huishoudens van de circa 800 huishoudens waar er een Tozo-jaaropgave is verstrekt, het is voorgekomen dat een ondernemer woonachtig is in Ridderkerk en een jaaropgave heeft ontvangen waar een andere gemeente (Barendrecht / Albrandswaard) is genoemd als inhoudingsplichtige gemeente. Daar waar wel sprake is geweest van een onjuiste jaaropgave, zijn hierover individuele afsprakengemaakt met de betrokkenen.

Vraag 9

Stel dat een in Barendrecht wonende ondernemer een jaaropgaaf voor zijn TOZO uitkering door Ridderkerk verstrekt krijgt, welke gevolgen heeft dit voor de vergoedingen van het Rijk aan Ridderkerk voor deze uitgekeerde TOZO-uitkering?

Antwoord: In de 2 gevallen waarop de verkeerde gemeente de uitkering verstrekt heeft, is ondertussen administratief gecorrigeerd. Er zijn dus geen gevolgen voor de vergoedingen van het Rijk aan Ridderkerk.

Vraag 10

Een aantal ondernemers heeft aangegeven het vermoeden te hebben een onjuiste “TOZO- jaaropgaaf gekregen te hebben. Bij vragen hierover bij de gemeente wordt gezegd dat telefonisch niet gereageerd mag worden op deze vragen. Op mails met dezelfde vragen wordt ook niet gereageerd. Zijn deze signalen bij u ook bekend en zo ja, welke actie(s) gaat/gaan er ondernomen worden om ondernemers, voor wie deze tijd toch al stressvol is, van de juiste antwoorden te voorzien? Zo nee, waar kunnen de ondernemers alsnog met deze vragen terecht?

Antwoord: Wij herkennen dit signaal niet, wel kan het voorkomen dat op sommige momenten er dusdanig veel telefoontjes binnenkomen, dat deze niet beantwoord kunnen worden. Wij zien juist dat er veel vragen over de TOZO binnenkomen en ook beantwoord worden. Veel vragen gaan over het feit dat gehuwden ieder een jaaropgave ontvangen , en niet alleen de aanvrager. De reden hiervan is dat de TOZO, net als de bijstandsuitkering, een gezinsuitkering is. Dit betekent dat de uitkering voor beide partners is en ook beide partners een jaaropgave ontvangen. Een andere veel voorkomende vraag is dat op de jaaropgaaf een ander bedrag staat dan de ondernemer netto heeft ontvangen. De reden hiervan is dat de TOZO-uitkering wordt gefiscaliseerd, dit wil zeggen dat de gemeente Ridderkerk hierover loonheffing en Zvw afdraagt.

Amendement om verbod oplaten ballonnen uit APV te halen

VVD VVD Ridderkerk 25-06-2020 01:49

https://ridderkerk.vvd.nl/nieuws/40022/amendement-om-verbod-oplaten-ballonnen-uit-apv-te-halen

© De Combinatie Ridderkerk

De VVD Ridderkerk wil tijdens de raadsvergadering van 7 juli bij agendapunt 7 - Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Ridderkerk 2020 - een amendement in te dienen om artikel 4:9a Verbod oplaten ballonnen uit de APV te halen. De reden hiervoor is dat in 2017 een motie over een verbod tot oplaten van ballonnen is verworpen met 14 stemmen tegen en 13 stemmen voor. In 2018 is een amendement over het oplaten van ballonnen op de APV Ridderkerk 2018 verworpen met 19 stemmen tegen en 7 stemmen voor.

 De VVD Ridderkerk vindt het daarom zeer opmerkelijk dat tegen de wens van de gemeenteraad artikel 4:9a in de APV Ridderkerk 2020 is opgenomen. Vooral ook omdat bij het afgeven van evenementenvergunningen de mogelijkheid al bestaat een ballonnen oplaat verbod in de vergunning op te nemen. Daarom vind de VVD Ridderkerk een totaalverbod op het oplaten van ballonnen in de APV Ridderkerk 2020 niet noodzakelijk.

Wil je nog meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook het artikel uit de combinatie van 25 juni.

De VVD fractie is vertegenwoordigd ...

VVD VVD Ridderkerk 12-02-2019 18:53

De VVD fractie is vertegenwoordigd bij de bijeenkomst over de regionale strategie voor de energietransitie. Er worden drie perspectieven toegelicht die in het plan beschreven staan.

Politicus van het jaar 2018

VVD VVD Ridderkerk 15-12-2018 01:36

Tijdens het radioprogramma Politiek Café van RTV Ridderkerk van zaterdag 15 december werd bekend gemaakt wie de Ridderkerkse politicus van het jaar 2018 is geworden. De VVD Ridderkerk feliciteert mevrouw van Nes - de Man met titel politicus van het jaar 2018 en...we zijn trots op de gedeelde 2e plek van onze eigen factievoorzitter Louis van der Spoel!

Luister via onderstaande link het radioprogramma van RTV Ridderkerk terug.

https://www.rtvridderkerk.nl/lokaal/petra-van-nes-de-man-politicus-van-het-jaar-2018/

Afdeling VVD Ridderkerk is trots op ...

VVD VVD Ridderkerk 08-01-2015 13:05

Afdeling VVD Ridderkerk is trots op ons jongste telg en tevens bestuurslid Michel Borst voor het winnen van het Groot Rotterdams Jongerendebat (met zijn team). Zie hier de berichtgeving: http://barendrechtnu.nl/nieuws/onderwijs/6466/leerlingen-dalton-lyceum-barendrecht-winnen-groot-jongerendebat-rotterdam http://www.daltonbarendrecht.nl/index.php?page=Actueel-Nieuws-Winst_bij_Groot_Jongeren_Debat_Rotterdam!&pid=40&id=80

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.