Nieuws van politieke partijen in Zaanstad over Partij voor de Dieren inzichtelijk

4 documenten

Geen vuurwerkverbod - een knallend werkbezoek

VVD VVD GroenLinks Partij voor de Dieren Zaanstad 09-07-2020 01:35

Vandaag mocht ik op bezoek bij Reinier van Bofi Vuurwerk. In de afgelopen weken heeft de raad meerdere keren met elkaar en ondernemers gesproken over het initiatief van GroenLinks, ROSA, SP en PvdD om vuurwerk in zijn geheel te verbieden in Zaanstad.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/40249/geen-vuurwerkverbod-een-knallend-werkbezoek

Als VVD zijn wij tegen zo’n verbod omdat;

- is niet te handhaven alleen voor Zaanstad

- vergunning voor vuurwerk verkoop is net voor 10 jaar verleend aan ondernemers; als overheid moeten wij een betrouwbare partner zijn. Een verbod binnen een jaar na de vergunning past daar niet bij

- Landelijke wetgeving is in de maak en verbied al heel veel vuurwerk dat zorgt voor een deel van de overlast. Eerst afwachten wat daar het effect van is

- een alternatief zoals een lasershow wordt meestal ook begeleid door vuurwerk, is niet te organiseren op meerdere plekken in de stad en is zeer gevoelig voor het weer.

- Veel overlast en (dieren)leed wordt veroorzaakt door vuurwerk dat al illegaal is en op tijdstippen dat afsteken al verboden is. Een lokaal verbod gaat daar minimale invloed op hebben.

- Ondernemers worden al in hun portemonnee geraakt door de landelijke wetgeving die er aan komt. Bovendien is voor veel ondernemers door corona het vuurwerk ineens een hoofdzaak geworden waar dat eerder een bijzaak was. Wij moeten deze ondernemers juist ondersteunen en niet nog meer schade toebrengen.

Op de foto is te zien welk vuurwerk straks allemaal niet meer mag worden verkocht. Dat is al best veel!

Verder heeft hij mij laten zien wat verkopers en leveranciers samen doen om het vuurwerk milieuvriendelijker te maken - zonder politieke regels. Goed om te zien dat zij zich betrokken voelen en zorgen voor innovatieve producten!

Complimenten aan de ondernemers die de raad van een goede onderbouwing hebben voorzien en hun verhaal stevig hebben neergezet en verteld! Voorlopig komt er gelukkig geen Zaans verbod omdat er geen meerderheid is en ik ben blij dat ik daar namens de VVD mijn steentje aan kon bijdragen.

Namens de fractie,Stephanie Onclin

Vuurwerkverbod | Zaanstad

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Dieren Zaanstad 25-06-2020 00:00

Elk jaar rond oudjaar is het weer zover. Mensen durven niet meer naar buiten. Huisdieren zijn weken van streek. En ondanks alle voorzorgen en maatregelen vallen er bij de jaarwisseling toch weer gewonden bij het afsteken van vuurwerk. Letsel en schade nemen eerder toe dan af om nog maar niet van het belagen van hulpverleners te spreken. Ook is er rond de jaarwisseling zo’n enorme uitstoot van giftige stoffen die Nederland tot een land met een negatief reisadvies maken. En dat zou een traditie zijn. GroenLinks hecht meer aan een traditie dat buren elkaar even gelukkig Nieuwjaar wensen om 12.00 en niet verscholen in huizen zitten om hun huisdieren in bedwang te houden.

Gelukkig dingt dit besef bij steeds meer mensen door. En ook bij de regering. Die heeft alleen nog steeds koudwatervrees om al het vuurwerk te verbieden. Het siervuurwerk willen ze wel blijven toestaan. Helaas vallen er door sierwerk ook slachtoffers. En sommige soorten verbieden en andere toestaan maakt het tot een onmogelijke taak om daarop te handhaven.

Daarom komen GroenLinks, ROSA, de SP, de Partij voor de Dieren en de fractie Doen met een agenda-initiatief voor een totaal verbod voor het afsteken van consumentenvuurwerk in Zaanstad. Rotterdam, Amsterdam, Nijmegen en Apeldoorn zijn ons reeds voorgegaan. Ook onze burgemeester heeft in zijn rol van voorzitter van de Veiligheidsraad voor de Zaanstreek ook geadviseerd voor een totaal vuurwerkverbod. Wij worden daarin ook ondersteund door oogartsen, de oogvereniging, jeugdartsen, dierenartsen en de dierenbescherming. Ook milieuorganisaties spreken er hun verwondering over uit dat deze piek van schadelijke stoffen rond de jaarwisseling zomaar kan, terwijl veel projecten stil komen te liggen door de stikstofuitstoot. Dit is niet te volgen.

Deze week komt ons voorstel in het Zaanstad Beraad. Wij hopen daarbij op veel steun voor ons initiatief om het afsteken van consumentenvuurwerk te verbieden. In plaats daarvan zouden wij graag een centraal vuurwerk zien en nog liever een lasershow, want die geeft minder uitstoot. Op die manier hebben wij allen een feestelijke jaarwisseling!

De Zaanbrug wordt vóór de zomer van ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor de Dieren Zaanstad 16-03-2019 20:54

De Zaanbrug wordt vóór de zomer van 2019 NIET vernieuwd. De aanbesteding is uitgesteld. Vreemd dat de gemeenteraden van Zaanstad en Wormerland niet zijn geinformeerd. Na 16 dagen kregen wij antwoord op onze simpele vragen met betrekking op de aanbesteding van de Zaanbrug tussen Wormer veer en Wormerland. Zes simpele vragen. De antwoorden die we kregen riepen veel meer vragen op. Hieronder onze vragen. Hopelijk worden deze sneller beantwoord. Geacht college, geachte wethouders van Zaanstad en Wormerland, Op 25 februari 2019 hebben de fracties van de Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad en Wormerland vragen gesteld naar aanleiding van de aanbesteding van de werkzaamheden vernieuwen Zaanbrug. Volgens Tendernet zou dit de datum zijn dat de opdracht verstrekt zou worden aan de winnende aanbestedende partij. Tot onze spijt heeft het 16 dagen geduurd tot er een antwoord kwam van de colleges van Zaanstad en Wormerland. Voor uw informatie, wij komen daar in de raadsvergadering van Wormerland op 19 maart en de vergadering van Zaanstad op 21 maart op terug. In het kader van de beantwoording hebben wij de volgende technische vervolgvragen. De beantwoording van uw college gebruiken wij 1 op 1 omdat wij de vragen doorzenden naar de pers. Uw beantwoording sluiten wij eveneens bij. Vraag 1 technische vragen; 1. Is de opdracht vandaag, zoals de publicatie aangeeft, gegund? Antwoord gemeente Zaanstad; “Nee, de opdracht is nog niet gegund.” Vraag 1; sinds wanneer is dit bij u bekend? Op welk moment, en hoe, is het college van Zaanstad hiervan op de hoogte gesteld? (graag ontvangen wij een kopie van de berichtgeving van de Provincie) Toelichting gemeente Zaanstad; “Naar aanleiding van de inlichtingenrondes en op basis van voortschrijdend inzicht is besloten een deel van de tijdelijke verkeersmaatregelen gedeeltelijk anders uit te voeren en voor een deel toe te voegen aan het hoofdcontract c.q. de aanbesteding Zaanbrug. Daarmee wordt het budget van het ene onderdeel groter en van het andere kleiner. Per saldo wijzigt er niets.” Vraag 2; Graag vernemen wij wat u hier mee bedoeld. De aanbesteding is uitgezet, heeft de Provincie tussentijds het proces veranderd? Vraag 3; Waar bestaat het voortschrijdend inzicht dan ut? Vraag 4; Welke verkeersmaatregelen worden er dan anders uitgevoerd? Vraag 5; Welk effect heeft dat op het hoofdcontract c.q. aanbesteding Zaanbrug? Vraag 6; “Per saldo verandert er niets.” Hoe kan het dan dat de aanbesteding nog niet is gegund? Vraag 7; Hoe is de verdeling tussen beide budgetten dan nu? Graag ontvangen wij een gespecificeerd overzicht. Toelichting gemeente Zaanstad; “Vanwege de tussentijdse vragen en de daaropvolgende interne afwegingen heeft de provincie besloten om de aanbesteding tijdelijk op te schorten en daarom is de aanbesteding nog niet afgerond.” Vraag 8; Wat waren de tussentijdse vragen? Vraag 9; Wat waren de interne overwegingen van de Provincie? Vraag 10: Wanneer bent u daar als college door de Provincie over geïnformeerd? (graag ontvangen wij de correspondentie van de Provincie) Vraag 11; Deelt u deze overwegingen? Zo ja, waarom? Zo nee, wat is uw reactie naar de Provincie? (Graag ontvangen wij de communicatie hierover) De gemeente Zaanstad en Wormerland zijn beide eigenaar van de brug. De investering van beide gemeentes is meer dan 6 miljoen euro. Zijn Zaanstad en Wormerland beiden akkoord gegaan met het opschorten van de aanbesteding? Vraag 12; Waarom bent u niet teruggekomen naar de gemeenteraad om deze in te lichten en te vragen om goedkeuring voor het uitstellen van de aanbesteding? “Door deze opschorting wordt de netto beschikbare calculatietijd van de aannemers niet negatief beïnvloed.” Vraag 13; Op welke gegevens heeft u deze conclusie getrokken? Graag specificeren. “Overigens wordt door de aanbestedende dienst (Provincie Noord-Holland) met de geselecteerde deelnemers in de aanbesteding zelf gecommuniceerd via een besloten deel van Tendernet. De algemene informatie waar u naar verwijst staat op het openbaar deel van Tendernet en diende in het verleden als informatie naar mogelijk geïnteresseerden om deel te nemen aan de aanbesteding en is als zodanig niet bijgewerkt.” Vraag 14; Waarom worden deze gegevens niet openbaar bijgewerkt? Vraag 2 technische vragen; Zo nee; per welke datum wordt de opdracht dan gegund? Antwoord gemeente Zaanstad; “De huidige verwachting is dat de opdracht in de loop van de zomer 2019 gegund zal worden.” Vraag 15; U geeft aan; “Per saldo verandert er niets.” Hoe is het dan mogelijk dat de opdracht pas in de loop van de zomer 2019 gegund gaat worden? Vraag 16; Als de gunning pas plaatvind in de loop van de zomer 2019, loopt Zaanstad dan niet het risico dat de bouwkosten nog verder gestegen zijn dan op dit moment het geval is? Vraag 3 technische vragen; Wie is als beste uit de aanbesteding gekomen? Antwoord van de gemeente Zaanstad; “is nog niet bekend” Vraag 17; Is er nog een keuze tussen meerdere partijen? Vraag 4 technische vragen: Is de aanbesteding gebleven bij het daarvoor op dit moment beschikbare bedrag? Antwoord van de gemeente Zaanstad; “De aanbesteding is nog niet afgerond. Op dit moment blijft de aanbesteding binnen de vastgestelde en beschikbare budgetten van het project. Mocht er tussentijds een aanleiding zijn waarbij er buiten de vastgestelde kaders getreden moet worden dan wordt dit vooraf opnieuw voorgelegd aan de gemeenteraad.” Vraag 18; Als de aanbesteding valt binnen de daarvoor vastgestelde en beschikbaar gestelde budgetten, hoe kan het dan zijn dat de aanbesteding niet is afgerond? (graag specificeren) Vraag 5 technische vragen; Zo nee; is het bedrag van de aanbesteding overschreden. Antwoord gemeente Zaanstad; “De uitkomst van de aanbesteding is nog niet bekend.” Vraag 6 technische vragen; Zo ja; met welk bedrag? Antwoord gemeente Zaanstad; “De aanbesteding is nog niet afgerond.” Vraag 19; Wat is volgens het college plan B indien de aanbesteding alsnog mislukt en wat is uw uiterste termijn? (graag specificeren) Wij verzoeken u vriendelijk deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden. Met vriendelijke groet, Harrie van der Laan Fractievoorzitter Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad Jan Boer Fractievoorzitter Partij voor Ouderen en Veiligheid Wormerland

"Zaanstad kan geen nee zeggen tegen asfaltdeal" | Zaanstad

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Dieren Zaanstad 02-03-2019 00:00

Zo luidde afgelopen vrijdag de krantenkop op de voorpagina van het Noord-Hollands Dagblad. De titel slaat de spijker op de kop. In de gemeenteraad is gesproken over een pakket aan mobiliteitsmaatregelen waarover wordt besloten door vertegenwoordigers van verschillende gemeenten in de regio. GroenLinks vreest dat dit pakket eigenlijk vooral over méér asfalt gaat, en dat ov en fiets het (weer) moeten ontgelden. Verder zijn we bang dat er door de wethouder afspraken worden gemaakt waar we later niet meer onderuit kunnen. Tot slot zijn de financiën nog totaal niet zeker. Het lijkt hoe dan ook een dure afspraak te worden voor Zaanstad. Omdat het zulke grote gevolgen heeft voor Zaanstad, praten we je er graag over bij.

 

Een pakket met ’mobiliteitsmaatregelen’. Wat houdt dat in?

Met mobiliteit wordt bedoeld de mogelijkheid te bewegen van punt A naar punt B. Die mogelijkheid hangt van veel verschillende dingen af. In dit geval hebben we het over maatregelen die we als gemeente of overheid kunnen nemen om het makkelijker te maken. Hierbij kun je denken aan treinen die vaak genoeg rijden, bussen die de juiste route afleggen, fietsers die voldoende ruimte krijgen om veilig te fietsen en wegen die plaatsen goed bereikbaar maken voor de auto. 

 

In het pakket waar nu door de regio over wordt gesproken, staat helaas de auto centraal. Er worden vele miljoenen uitgetrokken voor het oplossen van knelpunten voor auto’s op het traject Hoorn-Purmerend-Zaandam-Amsterdam. 

 

De inhoud van het pakket

Er zitten drie grote onderdelen in het pakket. Hieronder zullen we die kort toelichten.

Thorbeckeweg, Zaandam:

De Thorbeckeweg is de weg tussen de Den Uyl-brug en de A8 in Zaandam. Omdat hier de komende jaren meer auto’s worden verwacht (vanwege de woningbouw op het Hembrugterrein en de komst van de Ikea - waarvan we inmiddels weten dat die niet doorgaat), zijn drie alternatieven onderzocht voor aanpassing van deze weg. In november heeft de gemeenteraad gekozen voor alternatief B: ondertunneling van de Thorbeckeweg. GroenLinks heeft daar destijds tegen gestemd (net als de Partij voor de Dieren en de SP), omdat wij vonden dat niet voldoende was gekeken naar alternatieven die inzetten op het verminderen van het autogebruik. In de plannen voor de Thorbeckeweg wordt namelijk uitgegaan van een enorme groei van het aantal auto’s, terwijl GroenLinks juist vindt dat we die groei kunnen én moeten tegengaan. Dan is dit peperdure project misschien wel niet nodig!

Guisweg, Zaandijk:

Al jaren is voor veel Zaankanters de oversteekplaats bij het spoor in Zaandijk een doorn in het oog. Het staat er vaak vast. Om de treinen vaker te kunnen laten rijden, wordt er nu gekeken naar de mogelijkheid van ondertunneling van de weg, een stukje richting Koog aan de Zaan. De overgang bij de Guisweg zou dan niet meer worden gebruikt. Daardoor zou de trein in de toekomst vaker kunnen rijden. Er wordt nog verder onderzoek gedaan naar deze oplossing en er is nog weinig bekend over de mogelijke kosten.

Afwaardering A7 bij Prins Bernhardweg, Zaandam:

Rondom station Kogerveld worden dit jaar veel nieuwe woningen gebouwd. Daarom is er het plan om de Prins Bernhardweg, direct na het ‘Klaverblad’, af te waarderen van een 100/70-weg naar een stadsweg (50 km/uur). Er wordt gekeken naar de mogelijkheid om een extra uitrit te maken direct naar de woonwijk en sportvelden. Wij zijn voorstander van een stadsweg omdat die de omgeving leefbaarder maakt. Maar er is nog veel onduidelijk welke maatregelen verder getroffen zullen worden. Wordt het bijvoorbeeld een extra rotonde of een ondertunneling? Over de kosten is al helemaal grote onduidelijkheid. 

 

Daarnaast zijn er nog een aantal maatregelen in het pakket die nog niet zo ver uitgewerkt zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld gesproken om de snelweg bij het Coenplein 2x5-baans maken. We hebben daar nog geen uitgewerkte plannen van gezien, maar hebben hier wel onze vraagtekens bij. Waar gaan die extra autobanen dan komen? In het natuurgebied aan de kant van Oostzaan? Of aan de kant van Zaanstad, in het gebied waar we woningbouw voor ogen hebben? Beide opties spreken ons niet aan. De natuur lijkt dan de dupe te worden van de keuze voor nog meer asfalt. 

 

Wil GroenLinks dan geen betere wegen voor de auto?

Natuurlijk is het vervelend om elke dag in de file te staan. Maar GroenLinks gelooft niet dat je files oplost door meer asfalt aan te brengen. Er moet juist beleid komen om mensen uit hun auto te krijgen. Daarvoor is het onder andere belangrijk om alternatieven te stimuleren. 

Wij hebben liever dat er miljoenen naar het ov gaan. Zorg dat er meer en betere bussen en treinen rijden. Zorg dat de ov-aansluitingen beter worden en zorg voor een betere betaalheid van het ov. Daarnaast vinden we ook dat er meer en slimmer geïnvesteerd moet worden in fietsvoorzieningen.

GroenLinks denkt dat wanneer je focust op het verbreden van de wegen en oplossen van knelpunten inzet met de verwachting dat het autogebruik zal groeien, dit inderdaad zal gebeuren. En dan stappen dus nóg meer mensen in de auto. Terwijl we juist mensen in de trein en op de fiets willen hebben! 

 

Zit er dan echt niets voor de fiets en het ov in het pakket?

Wat GroenLinks betreft bar weinig. Wat tot nu toe bekend is:

Een snelfietspad tussen Purmerend en Zaanstad. Klinkt mooi, maar wie dit traject wel eens fietst weet dat dit nu ook al snel en makkelijk te fietsen is.  Er werd deze week voor het eerst gesproken over eventuele mogelijkheden van mobiliteitsmanagement: carpoolplaatsen, first mile/last mile. Hoe dit gaat worden ingevuld is nog niet duidelijk, maar wij zijn benieuwd!

We zouden dit rijtje graag aanvullen, maar dit is wat er tot nu toe bekend is gemaakt. Erg karig dus, gezien de vele maatregelen die al wel voor het autoverkeer bekend zijn.

 

Wat mist GroenLinks in het pakket?

Wij hebben de wethouder al in oktober meegegeven dat wij willen dat hij de A8/Coenbrug meeneemt in de onderhandelingen. Een groep omwonenden maakt zich al jaren hard voor betere geluidsschermen en maatregelen om hun gezondheid te helpen. Ook proberen we al geruime tijd de snelheid op de A8 omlaag te krijgen naar 80 km/uur. Dit lijkt ons hét moment om daarover te onderhandelen, nu alle partijen samen aan tafel zitten. Volgens de wethouder is dit echter een apart dossier, en hij wil dit daarom nu niet in de onderhandelingen meenemen. Wij zijn bang dat dat betekent dat we ons straks de komende tien jaar vooral inzetten op wat er nu in het pakket zit, en niets méér. Dat er dan wordt gezegd ‘helaas, dit is wat nu onze focus heeft’. Aanpassingen bij de A8/Coenbrug zijn dringend nodig, en dit is volgens ons een grote kans om nu echt gehoord te worden.

 

En wat gaat dat kosten?

Over de geschatte kosten mogen we nog niets zeggen - daar rust geheimhouding op. Wat we wel al kunnen delen is het volgende: er is nog een tekort van 5 tot 10% (op grond van de nu geschatte kosten) waar nog dekking voor moet worden gezocht. En het moge duidelijk zijn dat we het dan over een gat van enige miljoenen euro’s hebben…

Wij maken ons grote zorgen dat de kosten straks de pan uit zullen rijzen. Er is nog zoveel onbekend, er moet nog zoveel worden uitgezocht. Neem de afwaardering van de A7 bij de Prins Bernhardweg. Als er een ondertunneling nodig blijkt te zijn, kan dat opeens vijf keer zo duur zijn als een kleine rotonde aanleggen. Waar wordt dan rekening mee gehouden in de schatting van de kosten? Wij weten het niet. Ook voor ons is dat nu nog onduidelijk. Hoe dan ook verwachten wij dat de nu geschatte kosten voor Zaanstad bij lange na niet voldoende zullen zijn.

 

Hoe nu verder?

Wij hebben gisteravond de wethouder op het hart gedrukt dat GroenLinks over alles nog wenst te spreken vóórdat er iets wordt ondertekend. Op 13 maart komen vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten bij elkaar en wij zijn bang dat er dan al afspraken gemaakt zullen worden waar Zaanstad dan niet meer onderuit kan. Wij willen invloed hebben op niet alleen de inhoud van het pakket, maar ook op het prijskaartje dat eraan hangt. Wij vinden het essentieel dat er een oplossing komt voor de omwonenden van de Coenbrug en wat ons betreft mag er heel wat minder aan asfalt en meer aan alternatieven worden besteed. Wij zijn bang dat we op 13 maart al een fuik in zwemmen. En dat er dan later nauwelijks nog iets gewijzigd kan worden. Kortom, dat Zaanstad geen nee meer kan zeggen tegen de asfaltdeal. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.