Nieuws van politieke partijen in Amstelveen inzichtelijk

8 documenten

GroenLinks had graag aanpassingen ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 19-06-2019 15:20

GroenLinks had graag aanpassingen gezien in de Position Paper Schiphol. GL raadslid Lennart de Looze benoemde het stuk als een mooi eerste concept. Zijn punten hielden o.a. in: geen groei tot de overlast van Schiphol is teruggedrongen, niet wachten op RIVM maar zelf aan de slag met lichtvervuiling en fijnstof metingen, Lelystad niet benoemen als oplossing voor overlast vermindering, pleiten voor een vliegtaks en CO2 heffing. Het college en enkele andere partijen gingen hier helaas niet in mee.

Daar zijn wij het helemaal mee ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 23-05-2019 13:56

Daar zijn wij het helemaal mee eens. https://www.facebook.com/295724207160150/posts/2277041559028395/

#meertreinenmindervliegen ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 07-04-2019 09:31

#meertreinenmindervliegen https://www.facebook.com/204828569964880/posts/634736456974087/

GroenLinks: Lelystad Airport helpt niet tegen overlast Schiphol | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 18-03-2019 00:00

GroenLinks heeft op een bijeenkomst in de bibliotheek in het Stadshart met de inwoners gesproken over de overlast van Schiphol in de regio. De partij en de aanwezigen lieten weten dat het grote aantal vluchten op Schiphol grote gevolgen heeft voor de gezondheid van de omwonenden. GroenLinks wil dat er in Europa snelle treinverbindingen komen, waardoor er minder gevlogen wordt.

Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor GroenLinks, was vorige week op bezoek in Amstelveen om samen met GroenLinks Amstelveen te luisteren naar inwoners uit de regio.   Veel inwoners bezochten de bijeenkomst in de bibliotheek in het Stadshart en lieten weten hoeveel overlast van Schiphol ze hebben. Ook kwamen er interessante ideeën naar voren hoe het verder moet met het luchtverkeer. Martin Kortekaas, fractievoorzitter GroenLinks Amstelveen, vat het samen: “Schiphol kan echt niet nog verder groeien. De gezondheid en veiligheid van de inwoners is belangrijker dan nog meer economische groei.”

Tweede Kamerlid Kröger maakte duidelijk dat Lelystad Airport niet gaat helpen om de overlast van Schiphol te verminderen. Op dit moment mag Schiphol maximaal 500.000 vluchten per jaar verwerken. Maar dat wordt niet minder als in de toekomst Lelystad Airport toch nog open zou gaan. Die omstreden luchthaven zou maximaal 45.000 vluchten extra kunnen verwerken en dat betekent niet dat er dan minder op Schiphol wordt gevlogen. “De 45.000 vluchten op Lelystad Airport komen er alleen maar bij en zorgen niet voor minder vluchten en overlast op Schiphol. Het betekent wel dat de mensen op de Veluwe óók in de herrie zitten”, valt Kortekaas haar bij.

Om de overlast van Schiphol te beperken en ook om de opwarming van de aarde tegen te gaan, zijn volgens GroenLinks andere maatregelen nodig. De partij pleit er voor dat nu eerst alle vluchten op korte afstanden binnen Europa vervangen worden door snelle treinverbindingen.

Dank je Suzanne Kroger voor een ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 11-03-2019 21:50

Dank je Suzanne Kroger voor een mooie avond met een goed gesprek en luisterend oor. Het gemêleerde publiek had een ding gemeen: zorg over Schiphol, het is duidelijk Genoeg is Genoeg. Schiphol houdt zich niet aan afspraken en heeft allang het vertrouwen van bewoners geschonden. Geen groei! Voor veiligheid, milieu en gezondheid. #voorverandering #meertreinenmindervliegen En wie nu gaat zeggen moet je er maar niet gaan wonen is heel erg af.

GroenLinks Amstelveen stelt vragen ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 06-12-2018 17:01

GroenLinks Amstelveen stelt vragen over groei Schiphol GroenLinks Amstelveen heeft kritische vragen gesteld aan het college van B&W over Schiphol. Amstelveen is één van de belanghebbenden van Schiphol die binnenkort advies uitbrengen over de mogelijke groei van de luchthaven. GroenLinks wil weten hoe de wethouder zich op belangrijke punten gaat opstellen en bepleit een einde aan de groei van Schiphol, omdat de partij nog meer overlast in Amstelveen niet acceptabel vindt. GroenLinks wil van het college van B&W duidelijkheid over de opstelling als het gaat om de mogelijke groei van Schiphol. Schiphol heeft vorige week de langverwachte concept milieueffectrapportage (MER) uitgebracht, waarin onder andere staat dat er mogelijkheden zijn om door te groeien van 500.000 vluchten per jaar naar 540.000 vluchten. De Omgevingsraad Schiphol (ORS) is nu gevraagd om in de komende weken advies uit te brengen over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol. In de ORS is wethouder Raat de vertegenwoordiger namens Amstelveen. GroenLinks wil dat het totaal aantal vluchten niet verder mag groeien dan het aantal van 500.000 vluchten per jaar dat nu al bereikt is. De partij wil weten of het college groei boven de 500.000 vluchten wel gaat accepteren. Een heikel punt daarbij is ook het aantal nachtvluchten, dat boven Amstelveen heel veel overlast geeft. GroenLinks fractievoorzitter Martin Kortekaas: ‘Wij houden de wethouder aan zijn eerdere uitlatingen dat het aantal nachtvluchten tot het absolute minimum beperkt moet worden.’ De overlast in Amstelveen wordt vooral veroorzaakt door het overmatig gebruik van de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan. Schiphol heeft met de huidige afspraken te veel ruimte om deze banen naast de Polderbaan te gebruiken. GroenLinks vraagt de wethouder dan ook om vast te houden aan beperking van het gebruik van deze banen. Ook ter discussie staat de manier waarop Schiphol tot nu toe berekent hoeveel overlast er is door geluid en door de slechte luchtkwaliteit. Martin Kortekaas daarover: ‘GroenLinks pleit al langer voor het meten van de herrie en de luchtkwaliteit en te stoppen met kunstmatige berekeningen die geen goed beeld geven van de werkelijk beleefde overlast.’ https://amstelveen.groenlinks.nl/nieuws/groenlinks-amstelveen-stelt-vragen-over-groei-schiphol

GroenLinks Amstelveen stelt vragen over groei Schiphol | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 06-12-2018 00:00

GroenLinks Amstelveen heeft kritische vragen gesteld aan het college van B&W over Schiphol. Amstelveen is één van de belanghebbenden van Schiphol die binnenkort advies uitbrengen over de mogelijke groei van de luchthaven. GroenLinks wil weten hoe de wethouder zich op belangrijke punten gaat opstellen en bepleit een einde aan de groei van Schiphol, omdat de partij nog meer overlast in Amstelveen niet acceptabel vindt.

GroenLinks wil van het college van B&W duidelijkheid over de opstelling als het gaat om de mogelijke groei van Schiphol. Schiphol heeft vorige week de langverwachte concept-milieueffectrapportage (MER) uitgebracht, waarin onder andere staat dat er mogelijkheden zijn om door te groeien van 500.000 vluchten per jaar naar 540.000 vluchten. De Omgevingsraad Schiphol (ORS) is nu gevraagd om in de komende weken advies uit te brengen over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol. In de ORS is wethouder Raat de vertegenwoordiger namens Amstelveen. GroenLinks wil dat het totaal aantal vluchten niet verder mag groeien dan het aantal van  500.000 vluchten per jaar dat nu al bereikt is. De partij wil weten of het college groei boven de 500.000 vluchten wel gaat accepteren. Een heikel punt daarbij is ook het aantal nachtvluchten, dat boven Amstelveen heel veel overlast geeft. GroenLinks fractievoorzitter Martin Kortekaas: ‘Wij  houden de wethouder aan zijn eerdere uitlatingen dat het aantal nachtvluchten tot het absolute minimum beperkt moet worden.’ De overlast in Amstelveen wordt vooral veroorzaakt door het overmatig gebruik van de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan. Schiphol heeft met de huidige afspraken te veel ruimte om deze banen naast de Polderbaan te gebruiken. GroenLinks vraagt de wethouder dan ook om vast te houden aan beperking van het gebruik van deze banen. Ook ter discussie staat de manier waarop Schiphol tot nu toe berekent hoeveel overlast er is door geluid en door de slechte luchtkwaliteit. Martin Kortekaas daarover: ‘GroenLinks pleit al langer voor het meten van de herrie en de luchtkwaliteit en te stoppen met kunstmatige berekeningen die geen goed beeld geven van de werkelijk beleefde overlast.’

CDA-afdelingen willen maatregelen tegen vliegoverlast Schiphol

CDA CDA Amstelveen 15-03-2018 19:04

Den Haag/Amstelveen - Een delegatie van CDA'ers van zes omliggende gemeentes reisden woensdag 14 maart af naar de Tweede Kamer in Den Haag om aandacht te vragen voor de groei van Schiphol. Er werd een position paper aangeboden aan CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch. Het CDA wil duidelijk maken dat het niet om cijfers moet gaan maar om mensen die hinder ondervinden van de luchtvaart. Het kan volgens het CDA niet zo zijn dat door groei van Schiphol de leefbaarheid in de wijde omgeving van de luchthaven nog meer onder druk komt te staan. Met deze boodschap hopen CDA’ers uit zes verschillende gemeenten rondom Schiphol de regering op andere ideeën brengen. De delegatie is afkomstig uit de gemeentes Aalsmeer, Amstelveen, Uithoorn, Haarlemmermeer, Kaag en Braassem en Nieuwkoop. Namens het CDA Amstelveen werd de Position Paper aangeboden door fractievoorzitter Ferry van Groeningen en bestuurslid Bert Rouwenhorst. WantrouwenVolgens de CDA’ers groeit het wantrouwen van de omgeving in de luchthaven, buitelen de cijfers over aantallen vluchten, decibellen en contouren over elkaar heen en voelen omwonenden zich niet serieus genomen in hun toenemende gevoel van overlast. Samen pleiten de CDA-afdelingen voor een andere aanpak: een aanpak waarbij de mensen die dagelijks met de gevolgen van het Aldersakkoord te maken hebben centraal staan. Pier Rienks, lijsttrekker van het CDA in Amstelveen is er duidelijk over. “Amstelveners hebben het idee dat er niet naar hen wordt geluisterd. Je hoort Schiphol en Den Haag alleen maar praten over cijfers en gemiddelden uit onderzoeken, maar niets over waar mensen echt zorgen over hebben. Je krijgt dan het idee dat veiligheid, geluidsoverlast en milieuschade altijd ondergeschikt zijn aan de groeiambities van Schiphol." Den Haag frustreertDe overlast van Schiphol is niet in elke gemeente rond Schiphol hetzelfde. “Maar we kunnen veel beter samen een blok vormen. Dan krijgen we in Den Haag veel meer voor elkaar dan ieder voor zich. Den Haag moet zich realiseren dat uitstel van Lelystad niet automatisch betekent dat Schiphol dan maar door mag groeien. Veel Amstelveners hebben nu het idee dat Den Haag beslist zonder de zorgen van Amstelveen en de omliggende gemeentes goed mee te wegen. Dat begint nu echt te frustreren”, aldus Rienks. Mogelijke oplossingenDe CDA-afdelingen vragen allereerst om erkenning voor de problematiek en doen daarnaast een voorzet voor mogelijke oplossingen. Een eerste stap is bijvoorbeeld het uitvoeren van permanente metingen, het voorkomen van bochten vliegen boven woonwijken, meer rustmomenten op een dag en gedurende de week en het vermijden van vliegpieken in de late avond en vroege ochtend. Dit kan voor de bewoners een wereld van verschil maken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.