Nieuws van politieke partijen in Lochem inzichtelijk

3 documenten

Waarom met het vliegtuig als reizen ...

GroenLinks GroenLinks Lochem 05-03-2019 16:39

Waarom met het vliegtuig als reizen per trein milieuvriendelijker en (vaak) sneller is? Een Kamermeerderheid stemde voor een motie van GroenLinks om te proberen het aantal lijnvluchten tussen Amsterdam en Brussel naar 0 terug te brengen.

BLOG 250: Vleugels!

VVD VVD Lochem 03-03-2019 08:51

Afgelopen week kocht Nederland een stukje KLM terug. Het bedrijf is nu voor 14% weer van ons. Marktwerking? Liberalen krijgen kritiek? Gaat het om banen? Invloed. Ik denk er het volgende over. Lees maar.

https://lochem.vvd.nl/nieuws/34240/@destentor

Al sinds het bestaan van de mens kijkt men jaloers naar de vogel. Een droom, onweerstaanbaar, vrijheid! Van Icarus en Montgolfier, de gebroeders Wright en Anthony Fokker. Allemaal pioniers die hun leven leefde voor de droom te kunnen vliegen. En met succes! 

Anno 2019, amper honderd jaar na de eerste gemotoriseerde vlucht, is vliegen bereikbaar voor nagenoeg iedereen. Vliegen is de veiligste manier van reizen en dankzij het moderne vliegtuig is onze hele wereld bereikbaar. Mobiliteit is vrijheid. Onze economie vaart er wel bij, het gaat om heel veel banen, maar ik vind het nog steeds ongelooflijk bijzonder dat je instapt op Schiphol en enkele uren later in een heel ander deel van de wereld kunt zijn. 

Toen de staat in 2008 de failliete boedel van ABN kocht ging het om meer dan 30 miljard, later die maand stopten we nog eens 10 miljard in ING. Nodig om ons financiële systeem te redden. Nu koopt Nederland voor 750 miljoen invloed en positie in onze nationale trots. Ik las een negatief stuk in het NRC over dit soort investeringen in Nederlandse bedrijven. Ondanks kapitaal gingen ze toch failliet. Dat mag zo zijn echter KLM staat er heel goed voor. Deze investering is geen noodhulp zogezegd. 

Kijk, als het gaat om het klimaat dan vind ik ook best dat je goedkope vakantievluchten kritisch mag bekijken. Waarom je voor drie tientjes wel met het vliegtuig naar Barcelona kunt maar niet met de trein zou overigens in het hoofdkantoor van NS vraag één moeten zijn. En toeslagen op brandstof in de luchtvaart mogen van mij ook, maar dan wel in heel Europa. 

Nederland heeft een paar toonaangevende bedrijven. KLM is daar zeker één van. Het bedrijf is een metafoor voor onze vrijheid. Elk kind kijkt omhoog als er een vliegtuig passeert. Niet vanwege het lawaai maar vanwege de vraag waarheen. Onbekende reizen, avontuur, ontdekking, vrijheid! En het is die emotie, dat gevoel dat maakt dat ik het prima vind, dat KLM weer een beetje van Nederland is. KLM maakt Nederland zichtbaar liberaal. Onze zwaan, ons gevoel van vrijheid. Onze vleugels!

D’r an.

Erik Haverkort, fractievoorzitter

BLOG 192: Wacht effe...

VVD VVD Lochem 17-12-2017 10:06

Hey, ik hou ook niet van lawaai en ik geniet erg van de rust en de ruimte in de gemeente Lochem maar jullie moeten me nu toch echt even helpen met de mogelijke enorme risico’s die onze gemeente loopt als wachtgebied. Niet meegekregen? Lees gauw verder.

https://lochem.vvd.nl/nieuws/25967/blog-192-wacht-effe

We vliegen heel wat af. En omdat Schiphol de grens van 500.000 vluchten per jaar nadert is bedacht dat Lelystad Airport een deel overneemt. Tot maximaal 45.000 vluchten op termijn. Da’s ongeveer net zo groot als Eindhoven Airport. En ook ongeveer net zo ver weg…

Of toch niet?

De kranten hebben volgestaan van de impact op onze regio aangezien de vliegtuigen boven Gelderland en Overijssel vliegen. Het raakt Teuge en Lemelerveld en die discussie over Lelystad Airport vind ik prima. Eerst het luchtruim opnieuw indelen en dan Lelystad Airport open is logisch. Dat moet toch en combineer het dan met de uitbreiding op Lelystad. Overigens is het niet gezegd dat alles voor onze regio daarmee beter wordt. En ja, er zijn fouten gemaakt in de procedure…

Maar dat Gelderland, Overijssel en al die gemeentes waaronder Lochem zich zo druk maken over het wachtgebied dat moeten jullie me echt nog eens uitleggen. Nu ligt het bij Steenwijk op 1.800 meter hoogte en het verschuift wellicht naar Lochem op 2.700 meter hoogte. Het wachtgebied wordt bij Eindhoven ongeveer eens per drie maanden door één vliegtuigje gebruikt… Ik wil het niet bagatelliseren maar het is nou niet dat Eefde-west er dit ook nog bij krijgt toch? Ik denk, hoger wachten is minder lawaai! Da’s winst voor Nederland. Werkgelegenheid in Lelystad is daar ook winst en laat onze politici zich druk maken om de echt lokale thema’s.

Ons halve landbouwareaal heeft onder water gestaan omdat het waterschap liever bezig is met windmolens. We plempen grote zonneparken op vruchtbare akkers omdat we niet in staat zijn onze bebouwing optimaal te benutten. We staan elke dag massaal in de file op de A1 te wachten op de verbreding maar als er één vliegtuigje per drie maanden boven onze gemeente gaat cirkelen zijn we los… Wacht effe. Statenfracties, wethouders, raadsleden en gedeputeerden? Wat was nu ook weer echt belangrijk? Of begrijp ik nog iets niet helemaal. Voor alle helderheid: het zijn toch nog steeds onze inwoners die in die vliegtuigen zitten toch? Zolang wij vliegen is er herrie. Ook politiek dus. D’r an!

Erik Haverkort, fractievoorzitter 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.